وارستگان و وابستگان
محبت، وابستگی میآورد.
محبت به خدا، دل را بسته او و خواسته پروردگار میسازد و حب غیر خدا، زاویه جدایی از خدا را پیوسته میافزاید ارزش انسان نیز از همین محبتها و محبوبها شناخته میشود. هم چنان که شناخت هر کس، از راه همنشین اوست، از راه محبوب هم میتوان به خط محب و خصلت دوستدار پی برد.
خوشا آنان که اسیر عشق خدا و گرفتار کمند محبت اویند.
این دلبستگی، آدمی را از وابستگیهای بسیاری رها میسازد. عشق آزادی بخش یعنی همین. قیمت هر کس با محبوب او به دست میآید.
کسی که وابسته به خدا باشد، از همه تعلقات دنیوی وارسته میشود.
گسستن قید و بندهای وابستگی به غیر خدا، دشوار است، اما بسیار کارساز است، انسان را آزاده میسازد، موانع حرکت طولی و عمقی و ارتفاعی را برطرف میسازد، سبکبال میکند، مثل شناگری که برای سرعت و سهولت شنا، جامه بیرون میآورد.
به قول آن که گفت:
در شط حادثات، برون آی از لباس - کاول برهنگی است که شرط شناوری است
این آزادی، ریشه در درون دارد، قید و بندهای آن هم درونی است. با این حساب، ای بسا آزاد که اسیر است و ای بسا اسیر که آزاده است.
تعلق گر نباشد خوش توان زیست. این همان راحتی و آسودگی در سایه زهد و پارسایی است که حضرت علی (علیه السلام) فرموده است: الراحه فی الزهد(32).
راحتی و آسایش در زهد و پارسایی است.
استادی سالها پیش میگفت - به استناد حدیثی از امام علی (علیه السلام) - که: زهد نداشتن نیست، بلکه در بند داشتهها نبودن است!
پس ممکن است که یک ثروتمند، به خاطر نداشتن تعلق خاطر به داشته هایش، زاهد باشد و یک فقیر، به خاطر وابستگی به همان اندکی که دارد، از زهد فاصله داشته باشد.
امام راحل (قدس سره) چه زیبا با تمثیلی این حقیقت ناب را بیان فرمود:
ممکن است که یک کسی به یک تسبیحی آن قدر تعلق داشته باشد که یک کس دیگر به سلطنت آن را تعلق را ندارد!
در ادبیات ما، از سرور بسیار ستایش شده است، چون آزاده است. اما به هر حال پای در خاک دارد و ریشه در زمین.
از این رو شاعری چنین سروده است:
ای سرو پای بسته به آزادگی مناز - آزاده من که از همه عالم بریدهام
گسستن از همه و پیوستن به او، حریت آور است.(33) اگر خواجه عبدالله میگوید: دل به خلق مبند، که خسته گردی، دل به خدا بند که رسته گردی، گشودن چشم دل به همین افق روشن و زیباست.
آنان که وارستهاند، از آرزوهای دور و دراز دورند، کمتر غم و غصه میخورند، آرامش بیشتری دارند، برای حسابرسی دنیا و آخرت هم آماده ترند و چون پاکند، از حساب هم بی باکند.
خوشا وابستگان به حق و وارستگان از خویش.