نگاه
۰.امام علی علیه السلام:
مَن أطلَقَ ناظِرَهُ أتعَبَ حاضِرَهُ، مَن تَتابَعَت لَحَظاتُهُ دامَت حَسَراتُهُ.۱
۰.كسى كه [عنانِ] چشم خود را رها كند، زندگىاش را به زحمت اندازد؛ كسى كه نگاههايش پياپى باشد حسرتهايش بپايد.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
النَّظَرُ إلَى العالِمِ عِبادَةٌ، والنَّظَرُإلَى الإمامِ المُقسِطِ عِبادَةٌ، والنَّظَرُ إلَى الوالِدَينِ بِرأفَةٍ ورَحمَةٍ عِبادَةٌ، والنَّظَرُ إلَى الأخِ تَوَدُّهُ في اللهِ عز و جل عِبادَةٌ.۲
۰.نگاه كردن به عالِم عبادت است، نگاه كردن به پيشواى دادگر عبادت است، نگاه كردن مهرآميز به پدر و مادر عبادت است و نگاه كردن به برادرى كه به خاطر خدا دوستش دارى عبادت است.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
لِكُلِّ عُضوٍ مِن ابنِ آدمَ حَظٌّ مِن الزِّنا: العَينُ زِناها النَّظَرُ.۳
۰.براى هر عضوى از اعضاى آدميزاد بهرهاى از زناست، زناى چشم هم چشم چرانى است.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
غُضُّوا أبصارَكُم تَرَونَ العَجائبَ.۴
۰.چشمان خود را [از حرام] فروبنديد تا شگفتىها را بينيد.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن مَلأَ عَينَهُ مِن حَرامٍ مَلأَ اللهُ عَينَهُ يَومَ القِيامَةِ مِن النّارِ، إلّا أن يَتوبَ ويَرجِعَ.۵
۰.هر كه چشم خود را از حرام پركند، خداوند در روز قيامت چشم او را از آتش پرگرداند مگر اينكه توبه كند و از عمل خود دست بردارد.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
اِشتَدَّ غَضَبُ اللهِ عز و جل علَى امرأةٍ ذاتِ بَعلٍ مَلأت عَينَها مِن غَيرِ زَوجِها أو غَيرِ ذِي مَحرَمٍ مِنها.۶
۰.خشم خداوند عز و جل سخت است بر زن شوهردارى كه چشم خود را از غير شوهر خود يا از كسى كه محرم او نيست پركند.
۰.امام علی علیه السلام:
مَن غَضَّ طَرفَهُ أراحَ قَلبَهُ.۷
۰.كسى كه چشم خود را پايين اندازد، دلش را آسوده گرداند.
۰.امام صادق علیه السلام:
النَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبليسَ مَسمومٌ، مَن تَرَكَها للهِ عز و جل لا لغَيرِهِ أعقَبَهُ اللهُ إيمانا يَجِدُ طَعمَهُ.۸
۰.نگاه كردن، تيرى از تيرهاى زهرآلود ابليس است. هر كه براى خداوند عز و جل و نه براى غير او، چشم خود را فرو بندد خداوند در پى آن ايمانى به او ارزانى دارد كه مزهاش را بچشد.
۰.امام رضا علیه السلام:
ـ مِمّا كَتَبَ في جَوابِ مَسائلِ محمّدِ بنِ سِنانٍ ـ: وحُرِّمَ النَّظَرُ إلى شُعورِ النِّساءِ المَحجوباتِ بالأزواجِ وإلى غَيرِهِنَّ مِن النِّساءِ؛ لِما فيهِ مِن تَهييجِ الرِّجالِ، وما يَدعو التَّهييجُ إلَيهِ مِن الفَسادِ والدُّخولِ فيما لا يَحِلُّ ولايَجمُلُ، وكذلكَ ما أشبَهَ الشُّعورَ، إلّا الّذي قالَ اللهُ تعالى: «والقَواعِدُ مِن النِّساءِ اللاتي لا يَرجُونَ نِكاحا...»۹... فلا بأسَ بالنَّظَرِ إلى شُعورِ مِثلِهِنَّ.۱۰
۰.ـ در پاسخ به يكى از پرسشهاى محمّد بن سنان ـ فرمود: نگاه كردن به موى زنان شوهردار و ديگر زنان به اين علّت حرام شده است كه باعث تحريك مردها میشود و اين تحريك به فساد و ارتكاب اعمال حرام و ناشايست میانجامد. همچنين است چيزهايى كه [به لحاظ تحريك كنندگى] مانند مو باشد. مگر در مواردى كه خداى متعال فرموده است «والقواعد من النساء اللاتى لا يرجون نكاحا...؛ و زنان از كار افتادهاى كه اميد به ازدواج ندارند...»... نگاه كردن به موهاى اين گونه زنان اشكالى ندارد.
۰.امام صادق علیه السلام:
أوّلُ النَّظرَةِ لكَ، والثّانِيَهُ علَيكَ ولا لَكَ، والثّالِثَةُ فيها الهَلاكُ.۱۱
۰.نگاهِ اول از آنِ توست، نگاه دوم به زيان توست نه به سود تو و نگاه سوم مايه هلاكت است.
1.۱. بحار الأنوار: ۱۰۴/ ۳۸/۳۳
2.۲. بحار الأنوار: ۷۴/ ۷۳/ ۵۹
3.۳. جامع الأخبار: ۴۰۸ /۱۱۲۹
4.۴. بحار الأنوار: ۱۰۴/ ۴۱ /۵۲
5.۵. بحار الأنوار: ۷۶ / ۳۳۴ / ۱
6.۶. ثواب الأعمال: ۳۳۸ / ۱
7.۷. غرر الحكم: ۹۱۲۲
8.۸. كتاب منلا يحضرهالفقيه:۴/ ۱۸/۴۹۶۹
9.. النور: ۶۰.
10.۹. عيون أخبار الرِّضا: ۲/۹۷/۱
11.۱۰. كتاب منلايحضرهالفقيه: ۳/۴۷۴/۴۶۵۸