شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

قصاص
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
أيُّها الناسُ، أحيُوا القِصاصَ و أحيُوا الحَقَّ و لا تَفَرَّقُوا، و أسلِموا و سَلِّموا تَسلَموا.۱

۰.اى مردم! قصاص را زنده نگه داريد و حق را زنده كنيد و پراكنده نشويد و مسلمان و تسليم [حق] باشيد تا سالم بمانيد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
يا أيُّها الناسُ، إنّما أنا بَشَرٌ مِثلُكُم، و لَعلّهُ أن يكونَ قد قَرُبَ مِنّي خُفوفٌ مِن بينِ أظهُرِكُم، فَمَن كُنتُ أصَبتُ مِن عِرضِهِ أو مِن شَعرِهِ أو مِن بَشَرِهِ أو مِن مالِهِ شَيئا، هذا عِرضُ مُحمّدٍ و شَعرُهُ و بَشَرُهُ و مالُهُ فَلْيَقُمْ فَلْيَقتَصَّ! و لا يَقولَنَّ أحَدٌ مِنكُم: إنّي أتَخَوَّفُ مِن مُحمّدٍ العَداوَةَ و الشَّحناءَ، ألا و إنّهُما لَيسَتا مِن طَبِيعَتي و لَيسَتا مِن خُلُقي.۲

۰.هان، اى مردم! جز اين نيست كه من هم مانند شما بشرى هستم و شايد كه رفتن من از ميان شما نزديك باشد. پس، اگر به آبرو يا مو يا پوست و يا مال كسى لطمه‌ای زده ام، اينك اين آبروى محمّد و مو و پوست و مال او. برخيزد و قصاص كند! و هرگز كسى از شما نگويد: من از دشمنى و كينه محمّد می‌ترسم. بدانيد كه اين دو خصلت از طبيعت من و از اخلاق من به دورند.

۰.امام علی علیه السلام:
قُلتُ أربَعا أنزَلَ اللهُ تعالى تَصدِيقي بها في كتابِهِ... قلتُ: القَتلُ يُقِلُّ القَتلَ فَأنزَلَ اللهُ: «و لَكُم في القِصاصِ حَياةٌ».۳

۰.من چهار كلمه گفتم و خداوند در كتاب خود سخن مرا تصديق كرد... گفتم: كشتن از كشتن می‌كاهد، پس خداوند عز و جل اين آيه را نازل فرمود: «و براى شما در قصاص زندگى است».

۰.امام علی علیه السلام:
فَرَضَ اللهُ الإيمانَ تَطهيرا مِن الشِّركِ... والقِصاصَ حَقنا للدِّماءِ.۴

۰.خداوند ايمان را واجب فرمود براى پاك كردن از [آلودگى] شرك... و قصاص را، براى حفظ خون‌ها.

۰.امام زین العابدین علیه السلام:
ـ في قولِهِ تعالى: «و لَكُم في القِصاصِ حَياةٌ» ـ: لأنَّ مَن هَمَّ بالقَتلِ فَعَرَفَ أنّهُ يُقتَصُّ مِنهُ فكَفَّ لِذلكَ عنِ القَتلِ كانَ حَياةً لِلّذي (كانَ) هَمَّ بقَتلِهِ، و حَياةً لهذا الجاني الذي أرادَ أن يَقتُلَ، و حَياةً لغَيرِهِما مِن الناسِ إذا عَلِموا أنَّ القِصاصَ واجِبٌ لا يَجرؤونَ علَى القَتلِ مَخافَةَ القِصاصِ.۵

۰.ـ درباره آيه: «و براى شما در قصاص زندگى است» ـ فرمود: چون اگر كسى تصميم بگيرد ديگرى را بكشد و بداند كه در اين صورت قصاص می‌شود و بدين سبب از كشتن خوددارى ورزد، هم موجب زنده ماندن كسى است كه می‌خواسته است او را بكشد و هم موجب زنده ماندن اين جنايتكارى است كه قصد آدم كشى داشته است و هم مايه زنده ماندن ديگران؛ زيرا وقتى بدانند كه قصاص واجب و لازم است از ترس قصاص جرأت آدم كشى به خود راه نمی‌دهند.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
ما مِن رَجُلٍ مُسلمٍ يُصابُ بشَيءٍ في جَسَدِهِ فَيَتَصَدَّقُ بهِ إلاّ رَفَعَهُ اللهُ بهِ دَرجَةً و حَطَّ عَنهُ بهِ خَطيئةً.۶

۰.هيچ مرد مسلمانى نيست كه به قسمتى از بدنش آسيبى وارد شود و از [قصاص] آن درگذرد، مگر اين كه خداوند به سبب آنْ يك درجه بالايش برد و يك گناه از او بزدايد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
ما مِن رَجُلٍ يُجرَحُ في جَسَدِهِ جِراحَةً فَيَتَصَدَّقُ بها إلاّ كَفَّرَ اللهُ تعالى عَنهُ مِثلَ ما تَصَدَّقَ.۷

۰.هيچ مردى نيست كه به بدنش جراحتى وارد آيد و از آن درگذرد، جز اين كه خداوند متعال به مانند گذشتى كه كرده است، از گناهش درگذرد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن اُصيبَ بِجَسَدِهِ بقَدْرِ نِصفِ دِيَتِهِ فَعَفا كَفَّرَ اللهُ عَنهُ نِصفَ سَيّئاتِهِ، و إن كانَ ثُلثا أو رُبعا فعلى قَدرِ ذلكَ.۸

۰.هركه به اندازه نصف ديه خود به بدنش آسيبى برسد و گذشت كند، خداوند نصف گناهان او را پاك كند و اگر به اندازه يك سوم يا يك چهارم باشد به همان اندازه گناهانش پاك شود.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن عَفا عَن دَمٍ لم يَكُن لَهُ ثَوابٌ إلاّ الجَنّةُ.۹

۰.هركه از [قصاص]خونى گذشت كند، او را پاداشى جز بهشت نباشد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن اُصِيبَ في جَسَدِهِ بشَيءٍ فَتَرَكَهُِللهِ تعالى كانَ كَفّارَةً لَهُ.۱۰

۰.هر كس كه آسيبى به بدنش [از سوى كسى] برسد و به خاطر خداوند متعال صرف نظر كند، آن [گذشت] كفّاره‌ای براى [گناهان] او باشد.

۱.۱‌. الأمالي للمفيد: ۵۳ / ۱۵

۲.۲‌. كنز العمّال: ۳۹۸۳۱

۳.۳‌.الأمالي‌للطوسي: ۴۹۴/۱۰۸۲

۴.۴‌. نهج البلاغة: الحكمة ۲۵۲

۵.۵‌.التفسيرالمنسوب‌إلى‌الإمام العسكري علیه السلام:۵۹۵/۳۵۴

۶.۶‌. كنز العمّال: ۳۹۸۵۰

۷.۷‌. كنز العمّال: ۳۹۸۵۱

۸.۸‌. كنز العمّال: ۳۹۸۶۱

۹.۹‌. كنز العمّال: ۳۹۸۵۴

۱۰.۱۰‌. كنز العمّال: ۳۹۸۵۳

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group