1. قال الامام علي (عليه السّلام) : التّوبةُ ندمٌ بالقَلبِ و اسْتِغفارٌ باللّسانِ و تركٌ بالجوارح و اِضمارٌ ان لا يَعودَ.«تصنيف غرر الحكم، ص 194، ح3777»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: توبه عبارت است از: پشيماني قلبي از انجام گناه و استغفار و طلب آمرزش با زبان و ترك گناه با اعضاء و جوارح و تصميم به اينكه ديگر آن گناه را انجام ندهد.
2. قال الامام الباقر (عليه السّلام) : انّ اللهَ اشدُّ فَرِحاً بِتَوبَةِ عبدِهِ مِن رجلٍ اضلَّ راحلَتَهُ و زادَهُ في ليلَةٍ ظلماءَ فَوَجدهما. «اصول كافي، ج4، ص 180»
امام باقر (عليه السّلام) فرمود: همانا خداوند به بازگشت و توبة بندة خود، شادمان تر از شخصي است كه در شب تاريك مركب و زاد و توشة راه خود را گم كرده بود و سپس پيدا مي كند.
3. قال الامام علي (عليه السّلام) : مَنْ تابَ تابَ اللهُ عليهِ و اُمِرَت جوارِحُهُ ان تستَرَ عليه و بقاعُ الارضِ ان تَكتَمَ عليه و اُنسيتِ الحفَظةُ ما كانَتْ تكتُب عليهِ.«بحارالانوار، ج 6، ص 28»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: هر كس توبه كند و به سوي خدا بازگردد خداوند نيز به سوي او بازگشت مي كند، به اعضاء و جوارحش دستور داده مي شود گناهان او را بپوشانند، به نقاطي از زمين كه در آن گناه انجام داده نيز دستور داده مي شود كه گناه و سرّ او را مخفي كنند و فرشتگانِ نويسندة اعمال نيز گناهان و كردارِ او را فراموش مي كنند.
4. قال الامام علي (عليه السّلام) : الذّنوبُ الدّاءُ و الدّواءُ الاستغفارُ و الشّفاءُ ان لا تعودَ.«تصنيف غرر الحكم، ص 194، ح3778»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: گناهان درد و بيماري هستند، دواي آنها استغفار است و شفاي كامل وقتي حاصل مي شود كه ديگر آنها را مرتكب نشود.
5. قال الامام علي (عليه السّلام) : ... ان الاستغفارَ درجةُ العلّيّين و هو اسمٌ واقعٌ علي ستّة معانٍ: اولّها: النّدَمُ علي ما معني و الثاني العزمُ علي تركِ العَودِ اليهِ ابداً و الثالّث... . «بحارالانوار، ج 6، ص 36»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ... استغفار و طلب آمرزش از درجات عليين است و داراي شش شرط مي باشد: اول اينكه شخص توبه كننده از (گناهان) گذشته خود پشيمان باشد. دوم اينكه عزم و تصميم جدي بر عدم بازگشت به سمت گناه داشته باشد. سوم اينكه حقوق مردم را به آنها بازگرداند. چهارم اينكه تمام واجباتي را كه ترك كرده و حقوقي كه از خدا بر گردن اوست به جا آورد. پنجم اينكه گوشتهائي را كه از حرام بر بدنش روئيده با گريه و انابه آب كند تا گوشت جديد برويد و ششم اينكه سختي طاعت و عبادت خدا را بر جسمش بچشاند، همان طور كه شيريني معصيت را چشانده است و بعد از تحقق آن شرائط، استغفار كند.
6. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : ليسَ شيٌ احبُّ الي اللهِ من مؤمنٍ تائبٍ او مومنةٍ تائبةٍ.«بحارالانوار، ج 6، ص 21»
رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: هيچ چيزي نزد خداوند محبوبتر از زن يا مرد مومني كه توبه كند، نمي باشد.
7. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : انّ الله يُحِبُّ العبدَ ان يَطلُبَ اليه في الجرمِ العظيمِ و يُبغِضُ العبدَ أن يستَخِفَّ بالجرمِ اليسير.«اصول كافي، ج4، ص 180»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: همانا خداوند دوست مي دارد بنده اي را كه در گناهان بزرگ از او طلب آمرزش مي كند و دشمن مي دارد بنده اي را كه گناهان كوچك خود را ناچيز مي شمارد.
8. قال الامام علي (عليه السّلام) : النّدمُ اَحدَ التَّوبَتين.«مستدرك الوسائل. ج 2، ص 346»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: پشيماني از گناه يكي از روشها و اقسام توبه و استغفار است.
9. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : مَن لَم يَندُبْ علي ذَنْبٍ يَرتكبُهُ فلَيسَ بمومِنٍ و لَمْ تَجِبْ لَهُ الشَّفاعَةَ.«وسائل الشيعه، ج 6، ص 266»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: كسي كه به خاطر گناهي که مرتكب مي شود، توبه نكند، مؤمن نيست و شفاعت شامل حال او نمي شود.
10. قال الامام علي (عليه السّلام) : مَن اُعطي التوبَةُ لَمْ يحرُمِ القبول و مَنْ اُعطي الاستغفار لم يحرمُ المغفرةَ.«بحارالانوار، ج 69، ص410»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: كسي كه توفيق توبه به او داده شود محروم نمي شود از قبولش و كسي كه استغفار و طلب آمرزش كند از آمرزش پروردگار محروم نخواهد شد.
11. قال النبي صلّي الله عليه و آله : التّائبُ من الذّنبِ كمَن لا ذنبَ لَهُ.«بحارالانوار، ج 6، ص 21»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: كسي كه از گناه خويش توبه كند همانند كسي است كه گناهي ندارد.
12. قال الامام علي (عليه السّلام) : تركُ الخطيئةِ اَيْسَرُ مِنْ طَلَبِ التّوبَةِ و لَمْ مِنْ شهوةِ ساعَةٍ اورثَتْ حزناً طويلاً.«مجموعة ورّام، ص 363»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ترك گناه آسانتر از درخواست توبه از پروردگار است و چه بسا لذت ساعتي شهوتراني، موجبِ يك عمر پشيماني خواهد شد.
13. قال الامام علي (عليه السّلام) : تَعَطَّروُا بالاستغفارِ، لا تَفضَحُكُم روائِح الذُّنوبِ.«بحارالانوار، ج 6، ص 22»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: به وسيلة استغفار و توبه خويشتن را معطر و خوشبو سازيد، تا بوهاي زننده و نامطبوع گناهان رسوايتان نسازد.
14. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : اذا اَذْنَبَ الرّجلُ يخرُج في قلبِهِ نكتَةٌ سَوْداءُ فاِنْ تابَ انْمَحَت و ان زادَ زادَتْ حتّي تغلِبَ علي قلبِهِ فَلا يفلِح بعدَها ابداً.«بحارالانوار، ج 70، ص 327»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: زماني كه انسان گناهي را مرتكب شود نقطه اي سياه در قلب و روح او ايجاد مي شود، اگر توبه كند پاك مي شود و اگر بر گناهان خود بيفزايد بر آن سياهي نيز افزوده مي شود تا جائي كه تمام قلب او را فرا گيرد که بعد از آن هيچ گاه رستگار نخواهد شد.
15. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : انّ رسولَ اللهِ صلّي الله عليه و آله كانَ يتوبُ الي اللهِ عزّوجلّ في كلِّ يومٍ سبعينَ مرَّةٍ من غيرِ ذنبٍ.«بحارالانوار، ج 7، ص 316»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: همانا رسول خدا صلّي الله عليه و آله بدون اينكه گناهي را مرتكب شوند در هر روز هفتاد مرتبه استغفار نموده و طلب آمرزش از پروردگار مي كردند.
16. قال الامام الجواد (عليه السّلام) : تأخيرُ التّوبَةِ اغتِرارٌ و طولُ التّسويفِ حيرَةٌ.«بحارالانوار، ج 6، ص 30»
امام جواد (عليه السّلام) فرمود: به تأخير انداختن توبه (از بي خبري و غفلت) موجب ضرر است و بيش از حدّ امروز و فردا كردن (براي توبه) موجب حيرت و گمراهي است.
17. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : انّ اللهَ عزَّوجلَّ يقبَلُ توبةَ العبدِ ما َلمْ يُغَرْ غِرْ.«بحارالانوار، ج 6، ص 19»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: خداوند توبة بنده اش را مي پذيرد تا زماني كه نَفَس به حنجره اش نرسد (قبل از جدائي روح از بدن).
18. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : أحدَثَ لكلِّ ذَنبٍ توبةً، السِّرُ بِالسّرِ و العلانيةُ بالعَلانيةِ.«بحارالانوار، ج 77، ص 127»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: براي هر گناهي توبه اي قرار داده شده است، گناهان سرّي، توبه اش سرّي است گناهان علني مستلزم توبة آشكار هستند.
19. عَنْ شيخٍ من النخع قال: قلتُ لابي جعفَر (عليه السّلام) : انّي لم أزل والياً منذُ زمنِ الحجّاج الي يومي هذا فهل لي من توبةٍ؟... قال: لا، حتّي تودّي كلَّ ذي حقٍّ حقَّه؟.«بحارالانوار، ج 75، ص 329»
شخصي از امام باقر (عليه السّلام) پرسيد كه من از زمان حجّاج تاكنون والي بر مردم بوده ام آيا مي توانم از گناهانم توبه كنم (و راهي براي بازگشت من مي باشد)؟ امام ساكت بودند و جواب ندادند. شخص دوباره سؤال كرد. امام فرمود: راهي براي توبه ات نيست، مگر اينكه حقوق تمام كساني را كه ضايع كرده اي به آنان بازگرداني.
20. قيل لعلي (عليه السّلام) : مَا التّوبةُ النّصوحُ؟ فقال (عليه السّلام) : نَدَمٌ بالقلبِ و استغفارٌ باللّسانِ و القَصدُ عَلي ان لا يعودَ.«تحف العقول، ص 232»
از امام علي (عليه السّلام) سؤال شد: مراد از توبة نصوح چيست؟ حضرت فرمود: پشيماني قلبي از گناه، استغفار و طلب مغفرت زباني و تصميم و قصد جدي بر اينكه ديگر به سمت گناه نرود.
21. عن ابي الحسن الاخير (عليه السّلام) و قَدْ سئِلَ عن التّوبَةِ النّصوح ما هِيَ؟ فكتَبَ (عليه السّلام) : ان يكونَ الباطنُ كالظّاهرِ و افضَلُ مِنْ ذلك.«معاني الاخبار، ص 174»
از امام هادي (عليه السّلام) دربارة معناي توبة نصوح سؤال شد، حضرت اينگونه مرقوم فرمود: توبة نصوح عبارت است از اينكه باطن انسان همانند ظاهر او و بلكه بهتر از ظاهرش باشد.
22. قال الامام الباقر (عليه السّلام) : التّائبُ من الذّنْبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ له و المُقيمُ علي الذّنبِ و هُوَ مستَغفِرٌ منهُ كالمستهزِءُ.«محجة البيضاء، ج 6، ص 60»
امام باقر (عليه السّلام) فرمود: كسي كه از گناه توبه كند همانند انسان بي گناه است و كسي كه در حال ارتكاب گناه طلب آمرزش كند و استغفار بگويد همانند كسي است كه (خداوند را) مسخره كرده است.
23. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : انّ العَبْدَ لَيَذْنِبُ الذّنْبَ فَيدخُلُ به الجَّنةَ. قيلَ كيفَ ذلكَ يا رسولَ اللهِ؟ قالَ: يكونُ نَصَب عينَيْهِ تائباً مِنْهُ فاراً فمازالَ حتّي يدخُلَ الجَنَّةًَ.«محجة البيضاء، ج 7، ص 24»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: بدرستي كه گاهي بنده اي به واسطة گناهي كه انجام داده است وارد بهشت مي شود. از حضرت سؤال شد: چگونه مي شود اي رسول خدا كسي به سبب گناه وارد بهشت شود؟ حضرت فرمود: گناهش پيوسته در مقابل ديدگان اوست، به واسطة گناهي كه انجام داده به سوي خدا بازگشته و توبه نموده و پيوسته مراقب خود است و از گناه فرار مي كند تا اينكه در آخر به بهشت داخل خواهد شد.
24. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : شابٌّ تائبٌ، اَجْرُهُ كَاَجرِ يحيَي بنِ ذكريّا (عليه السّلام) .«مجموعة ورّام، ص 329»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: پاداش و اجر جواني كه توبه مي كند همانند اجر يحيي (از پيامبران الهي که به شهادت رسيد) فرزند زكريا است.
25. قال الامام علي (عليه السّلام) في وصفِ التّائبين: غَرَسُوا اشجارَ ذُنُوبِهم نَصْبَ عُيُونِهِم و قُلوبِهِم و سَقَوْها بماءِ النَّدَمِ فأثَمَرَتْ لَهُمُ السَّلامَةَ وَ اعقَبَتْهُم الرّضا و الكَرامَةَ.«بحارالانوار، ج 77، ص 72»
امام علي (عليه السّلام) (در بيان اوصاف توبه كنندگان) فرمود: آنان نهال ها و درخت هاي گناه و كارهاي زشت را در برابر چشمان و دلهاي خويش كاشته و با آب پشيماني و ندامت آبياري شان كرده اند كه براي ايشان ميوه هاي عافيت و سلامت به بار آورده و خشنودي و بزرگواري براي آنان به دنبال دارد.
26. قال الامام الباقر (عليه السّلام) : كُلَّما عادَ المومِنُ بالاستغفارِ و التَّوبَةِ عادَ اللهُ عليهِ بالمَغفِرَةِ و انّ الله غفورٌ رحيم... .«وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 16، ص79»
امام باقر (عليه السّلام) فرمود: هر گاه شخص با ايمان، همراه با طلب آمرزش و توبه به سوي خدا بازگردد خداوند نيز با بخشش و مغفرت خويش به سوي او باز مي گردد و بدرستيكه خدا بخشنده و مهربان است، توبة بندگان خويش را مي پذيرد و از گناهان آنها چشم پوشي مي كند، پس بترسيد و برحذر باشيد از اينكه اهل ايمان را از رحمت خدا مايوس و نااميد گردانيد.
27. قال الامام علي (عليه السّلام) : لا شَفيعَ انجح من التَّوبةِ.«بحارالانوار، ج 6، ص 19»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: هيچ شفيع و پشتيباني نجات دهنده تر از توبه نيست.
28. قال الامام علي (عليه السّلام) : تُوبُوا الي اللهِ عزّوجَلَّ و ادخُلُو في محبَّتِهِ. فانّ اللهَ يُحبُّ التّوابينَ و يحبّ المُتَطَهرّينَ و المومِنُ توّابٌ.«بحارالانوار، ج 6، ص 21»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: توبه كنيد و به سوي خداوند عزوجل بازگشته و در محبت او داخل شويد، پس همانا خداوند انسان هاي توبه كننده و پاك را دوست دارد و انسان مؤمن نيز توبه كننده است.
29. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : التّوبَةُ حبلُ اللهِ و مَدَدُ عنايَتِهِ و لابّد لِلْعبدِ من مداوَمَةِ التّوبةِ علي كلِّ حالٍ.«بحارالانوار، ج 6، ص 31»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: توبه ريسمان خدا و عنايت خاص او به بندگان خويش است و براي بنده شايسته است كه در هر حال توبه نموده و به سوي پروردگار خويش باز گردد.
30. قال الامام علي (عليه السّلام) : التَوبَةُ تُطَهِّرُ القلوبَ و تَغسِلُ الذّنوب.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3837»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: توبه قلبها را پاكيزه نموده و (آثار) گناهان را مي شويد.
31. قال الامام علي (عليه السّلام) : بالتَّوبَةِ تُكَفِّرُ الذّنُوبَ.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3839»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: توبه كفاره و پاك كنندة گناهان است.
32. قال الامام علي (عليه السّلام) : سِلاح المُذْنِبِ الاستغفار.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3828»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: سلاح انسان گناهكار استغفار و طلب آمرزش است.
33. قالرسول الله صلّي الله عليه و آله : اِنَّ للقُلُوبِ صداٌ كَصَدْأِ النُّحاسِ فاجلوها بالاستغفارِ وَ تَلاوةِ القرآنِ.«بحارالانوار، ج 3، ص 284»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: همانا براي قلوب زنگاري است همانند زنگار فلزات، پس آنها را به وسيلة استغفار و تلاوت قرآن صيقل دهيد.
34. قال الامام علي (عليه السّلام) : عَجِبْتُ لِمَنْ يَقنُطُ و مَعَهُ النَّجاةُ و هو الاستِغْفارُ.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3849»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: تعجب مي كنم از كسي كه از رحمت خدا نا اميد است در حالي كه راه نجات و رستگاري دارد و آن استغفار و طلب آمرزش است.
35. قال الامام علي (عليه السّلام) : التّوبَةُ تَسْتَنْزِلُ الرَّحْمَةَ.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3835»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: توبه رحمت پروردگار را نازل مي کند.
36. قال الامام علي (عليه السّلام) : ثَمَرةُ التَّوبَةِ اِسْتِدْراكُ فَوارِطِ النَّفس.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3840»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: نتيجة توبه جبران كوتاهي و ضعف هاي نفس مي باشد.
37. قال الامام علي (عليه السّلام) : يَسيرُ التَّوبةِ و الاستغفارِ يُمَحّص المَعاصي.«تصنيف غررالحكم، ص 196، ح 3847»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: اندکي توبه و طلب آمرزش موجب پاك شدن گناهان خواهد شد.
38. قال الامام علي (عليه السّلام) : لَو انَّ النّاسَ حينَ عَصَوْا اتابُوا استَغْفَرُوا لَم يُعَذِّبُوا وَ لَم يَهلِكُوا.«تصنيف غررالحكم، ص 196، ح 3842»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: اگر مردم همان زماني كه گناه مي كردند، (پشيمان شده و دست از گناهشان بر مي داشتند) و توبه و استغفار مي نمودند، عذاب الهي شامل آنها نمي شد و هلاك نمي گشتند.
39. قال الامام علي (عليه السّلام) : عاصيُ قرُّ بِذُنُوبِهِ خيرٌ مِن مُطيعٍ يفتَخِرُ بِعَمَلِهِ.«تصنيف غررالحكم، ص 195، ح 3812»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: گناه كاري كه به گناهان خويش اقرار كند (پشيمان شود)، بهتر از انسان مطيع و عبادت كننده اي است كه به عمل خويش فخر نمايد.
40. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : مَنْ اكثَرَ الاستغفارُ جَعَل اللهُ لَهُ من كلِّ همٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كلِّ ضيقٍ مَخرَجاً و رزقُهُ من حيثُ لا يحتسِبُ.«بحارالانوار، ج 93، ص 284»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: هر كس فراوان استغفار نمايد خداوند او را از هر غم و غصه اي رهائي مي بخشد و در هر تنگنائي راهي را به سويش مي گشايد و به او از جائي كه گمان نمي كند رزق و روزي مي دهد.