شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

ایمان
1. قال الامام علي (عليه السّلام) : الايمانُ معرفَةٌ بالقَلبِ و اقرارٌ باللِسانِ و عَمَلٌ بالأركانِ.«نهج البلاغه، حكمت 218»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: ايمان عبارت است از شناخت ومعرفت قلبي، اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح.

2. قال الامام علي (عليه السّلام) : أصلُ الايمانِ حُسنُ التّسليم لأمر اللهِ.

«تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1444»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: اصل و اساس ايمان، به نيكوئي تسليم امر خدا شدن است.

3. قال الامام علي (عليه السّلام) : لا شَرَف اَعلي من الايمان.«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1465»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: هيچ شرافتي بالاتر از ايمان نيست.

4. قال الامام علي (عليه السّلام) : أقربُ النّاس مِنَ اللهِ سبحانَهُ أحْسَنُهم ايماناً.«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1458»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: نزديك ترين مردم به خداوند سبحان، كساني هستند كه ايمانِ نيكوتري دارند.

5. قال الامام علي (عليه السّلام) : «لا نَجاةَ لِمَن لا ايمانَ له.«تصنيف غرر الحكم، ص87، ح 1466»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: كسي كه ايمان ندارد نجات نخواهد يافت.

6. سُئِلَ عن رسولِ الله صلّي الله عليه و آله  فَما علامَةُ الايمانِ؟ فقالَ رسول الله صلّي الله عليه و آله  : أمّا علامَةُ الايمانِ فأربَعةٌ: الاِقرارُ بِتَوحيدِ الله و الايمانُ بِهِ و الايمانُ بكُتُبهِ و الايمانُ بِرُسُلِهِ.«تحف العقول، ص 19»

از رسول خدا صلّي الله عليه و آله  سؤال شد: نشانه ايمان چيست؟ حضرت صلّي الله عليه و آله  فرمود: نشانه ايمان چهار چيز است: 1. اقرار به يگانگي خداوند متعال، 2. اعتقاد و ايمان به آن، 3. ايمان به كتب آسماني، 4. و ايمان به پيامبران الهي.

7. قال الامام علي (عليه السّلام) : الايمانُ علي أربعة أركانٍ: اَلتوكّلُ علي الله، و التفويضُ اِليَ اللهِ، و التسليمُ لأمرِ اللهِ و الرّضا بقضاءِ اللهِ.«بحار الانوار، ج 75، ص 63»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: ايمان بر چهار ركن استوار است: توكّل بر خدا، واگذاري كارها به پروردگار، تسليم امر و فرمان خدا بودن و راضي بودن به قضايِ الهي.

8. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله  : خصلَتان ليسَ فوقَهُما من البرِّ شيءٌ: الايمانُ باللهِ و النّفعُ لعبادِ الله.«تحف العقول، ص 35»

رسول خدا صلّي الله عليه و آله  فرمود: دو خصلت است كه هيچ عمل خيري بالاتر و برتر از آنها نيست؛ ايمان به خدا و سود رساندن به بندگان او.

9. قال الامام علي (عليه السّلام) : لا يكمُلُ ايمانُ عبدٍ حتّي يُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللهُ سبحانَهُ و يُبغِضَ مَنْ أبغَضَهُ اللهُ سبحانَهُ.«تصينف غرر الحكم، ص 88، ح 1477»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: ايمان انسان مؤمن كامل نمي شود مگر اينكه كساني را كه محبوب خدا هستند دوست بدارد و كساني كه مورد تنفّر و غضب پروردگار هستند، مورد بغض او باشند.

10. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : لا يَكمُلُ ايمانُ العبدِ حتّي تكونَ فيهِ اربَعُ خصالٍ، يُحسِنَ خُلقَهُ وَ تسخو نفسُهُ ... .«امالي شيخ طوسي، ص 125»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: ايمان انسان كامل نمي گردد مگر آنكه چهار خصلت در او وجود داشته باشد: 1. اخلاقش نيكو باشد. 2. نفس او نرم و پذيرا باشد. 3. كنترل سخن داشته باشد و بيهوده سخن نگويد. 4. اضافي ثروتش را در راه خدا بدهد.

11. قال الامام علي (عليه السّلام) : اكمَلُكُم ايماناً أحسَنُكُم خُلقاً.«بحار الانوار، ج 68، ص 387»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: كامل ترين شما از نظر ايمان، نيكوترين شما از حيث اخلاق است.

12. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : مَنْ أحبَّ لِلّهِ و أبغَضَ لِلّهِ و أعطَي لِلّهِ فهُوَ ممَّنْ كَمُلَ ايمانُهُ.«وسائل الشيعه، ج 11، ص 431»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: كسي كه دوستي و دشمني او فقط براي خدا باشد و به خاطر رضاي خدا عطا و بخشش نمايد، از كساني است كه ايمانشان به درجه كمال رسيده است.

13. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : لا يستكمِلُ عبدٌ حقيقةَ الايمانِ حتّي تكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ: الفقهُ في الدّين، و حُسنُ التّقديرِ في المعيشَةِ و الصَّبرُ علي الرّزايا.«تحف العقول، ص 324»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: بنده به حقيقت ايمان دست پيدا نمي كند مگر اينكه سه خصلت در او وجود داشته باشد: 1. فهم دقيقِ دين، 2. برنامه ريزي نيكو در اداره زندگي، 3. و بردباري در مقابل مصائب و مشكلات.

14. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : انّ الايمانَ عَشرُ درجاتٍ بمنزلةِ السُّلَّم يُصعَدُ منه مِرقاةً بعدَ مرقاةٍ ... .«بحارالانوار، ج 66، ص 166»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: همانا ايمان ده درجه دارد، همانند پلّكاني كه پلّه پله از آن بالا مي روند ... مقداد در درجه هشتم، ابوذر در درجه نهم و سلمان در دهمين درجه قرار داشت.

15. سُئِلَ عن الامام الصّادق (عليه السّلام) : ما الّذي يُثبِتُ الايمانَ في العَبدِ؟ قال: الّذي يُثبتُه فيه الوَرعُ و الّذي يُخرِجُهُ منه الطَّمع.«بحارالانوار، ج 67، ص 304»

از امام صادق - عليه السلام - پرسيدند: چه چيزي ايمان انسان را پا برجا و ثابت مي كند؟ حضرت فرمود: پرهيزگاري و تقوا، ايمان را در انسان تثبيت مي‌ كند و طمع، ايمان را از دل آدمي خارج مي سازد.

16. قال الامام علي (عليه السّلام) : خَفضُ الصَّوت و غَضُّ البَصرِ و مشيُ القَصْد من أمارَةِ الايمانِ و حُسنِ التّدين.«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1499»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: پائين آوردن صدا، فروبستن چشم و اعتدال در راه رفتن از نشانه هاي ايمان و دينداري نيكو است.

17. قال الامام علي (عليه السّلام) : وَ عليكُم بالصّبر فانَّ الصّبرَ من الايمان كالرّأسِ من الجَسَدِ، و لا خيرَ في جَسَدٍ لا رأسَ مَعَهُ و لا في ايمانٍ لا صبرَ مَعَهُ.«نهج البلاغه، حكمت 79»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: بر شما باد به صبر و شكيبائي، زيرا نقش صبر در ايمان همانند سر است براي بدن، و همان طور كه بدن بدون سَر فايده اي است، در ايمانِ بدون صبر نيز خيري وجود ندارد.

18. قال النبي صلّي الله عليه و آله  : مداراةُ النّاسِ نِصفُ الايمانِ.«تحف العقول، ص 35»

پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله  فرمود: مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است.

19. قال الامام علي (عليه السّلام) : الايمانُ شجرةٌ، اصلُهَا اليقينُ و فَرعُهَا التّقي و نورُهَا الحياءُ و ثَمَرُها السّخاءُ.«تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1441»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: ايمان درختي است كه ريشه اش يقين، شاخه اش تقوي، نور و شكوفه اش حياء و ميوه آن سخاوت است.

20. قال الامام علي (عليه السّلام) : ثمرةُ الايمانِ الفوزُ عند الله.«تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1491»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: ثمره و نتيجه ايمان، رستگاري در نزد خداوند است.

21. قالَتْ فاطمة سلام الله عليها: جَعَل اللهُ الايمانَ تطهيراً لَكُم من الشّركِ.«بحار الانوار، ج29، ص223»

حضرت فاطمه سلام الله عليها فرمود: خداوند ايمان را قرار داد تا به واسطه آن بندگان از پليدي شرك پاك گردند.

22. قال الامام علي (عليه السّلام) : حياءُ الرّجلِ من نَفسِهِ ثمرةُ الايمان.«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1498»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: حياءِ انسان از خودش ثمره ايمانِ به خداست.

23. قال الامام الباقر (عليه السّلام) : ما أخلَصَ العبدُ الايمانَ باللهِ عزّ و جلّ اربعينَ يوماً، اِلّا زهَّدَهُ اللهُ عزّ و جلّ في الدّنيا و بصّره داءَها و دواءَها ... .«‌اصول كافي، ج 2، ص 16»

امام باقر (عليه السّلام) فرمود: هيچ بنده اي، چهل روز ايمانش را به خدا خالص نکرد، مگر اينكه خداوند او را نسبت به دنيا بي رغبت گرداند و درد دنيا و داروي آن را به او بنماياند و سپس حكمت را در دلش قرار دهد و زبانش را به سخنان حكيمانه گويا سازد.

24. قال الامام علي (عليه السّلام) : ما مِنْ شيءٍ يحصل بِهِ الاَمانُ أبلغُ من ايمانٍ و احسانٍ.«تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1488»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: هيچ چيزي بهتر از ايمان به خدا و نيكوكاري، امنيت در دنيا و آخرت را براي انسان حاصل نمي‌كند.

25. قال الامام علي (عليه السّلام) : هُدِيَ مَنْ‌ أخْلصَ ايمانه.«تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1506»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: كسي كه ايمان او به پرودگارش خالصانه باشد، اهل هدايت است.

26. قال الامام علي (عليه السّلام) : بالايمانِ يُرتَقي الي ذِروَةِ السعادَةِ و نِهايةِ الحبورِ.«تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1496»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: انسان به واسطه ايمان، به بلندترين قلّه سعادت نائل مي گردد و از سرور كامل برخوردار مي شود.

27. قال الامام علي (عليه السّلام) : المؤمِنُ دائم الذِّكرِ، كَثيرُ الفكرِ عَليَ النّعماءِ شاكِرٌ وَ فِي البلاءِ صابرٌ.«‌تصنيف غررالحكم، ص 90، ح 1533»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: انسان با ايمان دائماً مشغول به ذكر خداوند، بيشتر اوقات در حال تفكّر بر نعمت هاي الهي، شاكر (بر نعمات) و در موقع بلاء و سختي نيز صبور و بردبار است.

28. قال الامام الكاظم (عليه السّلام) : المؤمِنُ مثلُ كَفّتَيِ الميزانُ كُلَّما زيدَ في ايمانِهِ زيدَ في بلائِهِ.«تحف العقول، ص 408»

امام كاظم (عليه السّلام) فرمود: انسان مؤمن همانندِ دو كفّه ترازو است كه هر چه بر ايمانش افزوده شود، بلاها و امتحاناتش بيشتر مي گردد.

29. قال النبيّ صلّي الله عليه و آله  : مَن كانَ أكثرُ همهِ نِيلَ الشهواتِ، نزَعَ من قلبهِ‌ حلاوَةُ الايمانِ.«مجموعة ورّام، ص 357»

رسول خدا صلّي الله عليه و آله  فرمود: كسي كه بيشترين همتش رسيدن به خواسته هاي نفساني باشد، شيريني ايمان از قلبش بيرون مي‌ رود.

30. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : مَنْ خَلَع جماعَةَ المسلمين قدرَ شبرٍ، خَلَعَ ربقَةَ الايمانِ مِنْ عُنُقِهِ.«وسائل الشيعه، ج 5، ص 377»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: كسي كه از اجتماع مسلمين به اندازه يك وجب دوري گزيند، ريسمان ايمان را از گردن خود برداشته (ايمان خود را از دست داده).

31. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله  : الغَضَبُ يُفسِدُ الايمانَ‌، كما يفسِدُ الخلّ العَسَل.«اصول كافي، ج 2، ص 302»

رسول خدا صلّي الله عليه و آله  فرمود: خشم و غضب ايمان را فاسد مي كند، چنانچه سركه عسل را تباه مي سازد.

32. قال النبي صلّي الله عليه و آله  : ما آمَنَ بي مَن باتَ شعْبانَ و جارُهُ طاوياً، ما آمَنَ بي مَنْ باتَ كاسياً و جارُه عارياً. ‌«المستدرك الوسائل، ج 8، ص 429»

رسول خدا صلّي الله عليه و آله  فرمود: كسي كه سير بخوابد در حاليكه همسايه اش گرسنه باشد و نيز كسي كه پوشيده بخوابد در حالي كه همسايه اش برهنه باشد، به من ايمان نياورده است.

33. قال الامام الصّادق (عليه السّلام) : من زَني خَرَجَ من الايمانِ و مَنْ شرِبَ الخَمرَ خرَج من الايمانِ ... .«بحارالانوار، ج 66، ص 197»

امام صادق (عليه السّلام) فرمود: كسي كه زنا كند و كسي كه شراب بنوشد و كسي كه در روز ماه رمضان، عمداً روزه خود را افطار كند، اينها از حوزه ايمان خارج شده اند.

34. قال النبيّ صلّي الله عليه و آله  : لا يجتمع الشحُّ و الايمانُ في قلبِ عبدٍ أبداً.«بحار الانوار، ج 70، ص 302»

پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله  فرمود: هرگز بخل و ايمان در قلب بنده اي، با هم جمع نمي شوند.

35. قال الامام الباقر(عليه السّلام) : اِنَّ الكذِبَ هُوَ خرابُ الايمانِ.«اصول كافي، ج 2، ص 339»

امام باقر(عليه السّلام) فرمود: دروغگوئي، مايه ويراني ايمان است.

36. قال الامام الكاظم (عليه السّلام) : ايّاكَ و المزاحُ، فاِنَّهُ يذهب بنورِ ايمانِكَ و يستخف مرُوّتَكَ.«تحف العقول، ص 409»

امام كاظم (عليه السّلام) فرمود: ازشوخي با ديگران بپرهيزيد، زيرا كه شوخيِ (بي مورد) نورِ ايمان را خاموش نموده و شخصيت تو را سبك مي كند.

37. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله  : لا ايمانَ لِمَن لا أمانَةَ لَه.«بحار الانوار، ج 69، ص 198»

رسول خدا صلّي الله عليه و آله  فرمود: انساني كه امانتدار نيست، ايمان ندارد.

38. قال الامام علي (عليه السّلام) : «آفةُ الايمانِ الشِّركُ.«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1508»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: شرك به خدا، آفت ايمان است.

39. قال الامام علي (عليه السّلام) : ما آمَنَ باللهِ مَنْ سكنَ الشَكُّ قَلْبَه.

«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1446»

امام علي (عليه السّلام) فرمود: كسي كه در قلب او شك و ترديد ساكن است، به پروردگار عالم ايمان ندارد.

40. قال النبيّ صلّي الله عليه و آله  : افضَلُ الايمانِ، أن تعلَمَ أنّ اللهَ معكَ حيثُ ما كُنْتَ.«‌كنز العمّال، ج 1، ح 66»

پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله  فرمود: برترين درجه ايمان، آن است كه بداني هر كجا هستي خدا نيز با تو هست.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group