1. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اَلنّاسُ رَجُلانِ: عالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ لا خَيْرَ فيما سِواهُما.«نهج الفصاحه، ح 3145»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : مردم، دو گروهند: دانشمند و دانش اندوز و در غير اين دو، خيري نيست.
2. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اِخْتَبِرُوا النّاسَ بِاَخْدانِهِمْ فَاِنَّ الرَّجُلَ يُخادِنُ مَنْ يُعْجِبُهُ.«نهج الفصاحه، ح 106»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : مردم را از دوستانشان بشناسيد، زيرا انسان با كسي رفاقت مي كند كه او را مي پسندد.
3. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اَلنّاسُ يَعْمَلونَ بِالْخَيْرِ وَ اِنَّما يُعْطَونَ اُجورَهُمْ عَلي قَدْرِ عُقولِهِمْ.«كنزالعمال، ح 7052»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : مردم، كارهاي خير مي كنند، ولي پاداش آنان تنها به اندازه عقلشان عطا مي شود.
4. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اَلنّاسُ مَعادِنُ وَ الْعِرْقُ دَسّاسٌ وَ اَدَبُ السُّوءِ كَعِرْقِ السُّوءِ.«نهج الفصاحه، ح 3146»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : مردم، همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان بسيار مؤثر است و تربيت بد، همانند اصل و نسبِ بد است.
5. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اِنَّ ابْنَ آدَمَ لَحَريصٌ عَلي ما مُنِعَ.
«كنزالعمال، ح 44095»پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : آدمي زاده به آنچه كه از آن منع مي شود، حريص است.
6. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسا مَفاتيحُ لِلْخَيْرِ مَغاليقُ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ مِنَ النّاسِ ناسا مَفاتيحُ لِلشَّرِّ مَغاليقُ لِلْخَيْرِ فَطوبي لِمَنْ جَعَلَ اللّه مَفاتيحَ الْخَيْرِ عَلي يَدَيْهِ وَ وَيْلٌ لِمَنْ جَعَلَ اللّه مَفاتيحَ الشَّرِ عَلي يَدَيْهِ.«نهج الفصاحه، ح 920»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : برخي از مردم كليد خير و قفل شرند و برخي كليد شر و قفل خيرند، پس خوشا به سعادت كسي كه خداوند كليدهاي خير را در دست او قرار داده و بدا به حال كسي كه خداوند كليدهاي شر را به دست او سپرده است.
7. قال الامام الصادق (عليه السلام) : اَلنّاسُ مَأْمورونَ وَ مَنْهيّونَ وَ مَنْ كانَ لَهُ عُذْرٌ، عَذَرَهُ اللّه .«محاسن، ج 1، ص 245، ح 242»
امام صادق (عليه السلام) : مردم به اموري امر و نهي شده اند، ولي هر كس (در انجام دادن آنها) عذري داشته باشد، خداوند عذرش را مي پذيرد.
8. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ فِي الدُّنْيا عامِلانِ: عامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيا لِلدُّنْيا، قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْياهُ عَنْ آخِرَتِهِ، يَخْشي عَلي مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلي نَفْسِهِ فَيُفْني عُمُرَهُ في مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيا لِما بَعْدَها، فَجاءَهُ الَّذي لَهُ مِنَ الدُّنْيا بِغَيْرِ عَمَلٍ، فَاَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعا وَ مَلَكَ الدّارَيْنِ جَميعا، فَاَصْبَحَ وَجيها عِنْدَ اللّه ، لا يَسْاَلُ اللّه حاجَةً فَيَمْنَعُهُ.«نهج البلاغه، قصار 269»
امام علي (عليه السلام) : مردم در دنيا دو گونه كار مي كنند: يكي تنها براي دنيا كار مي كند، تا جايي كه كار دنيا او را از آخرت باز مي دارد. او با اين كه خودش بي نياز است، نگران فقر بازماندگان خود است و عمرش را در راه سودرساني به ديگران فنا مي كند. ديگري در دنيا براي آخرت كار مي كند و روزي دنيايي بدون تلاش برايش مي رسد و از بهره دنيوي و اخروي با هم برخوردار شده، هر دو دنيا را با هم دارد. در نتيجه در پيشگاه خداوند آبرومند است و هر حاجتي از خدا بخواهد، بر مي آورد.
9. قال الامام الصادق (عليه السلام) : إِنَّ رِضَا النّاسِ لايُمْلَكُ وَ اَلْسِنَتَهُمْ لا تُضْبَطُ وَ كَيْفَ تَسْلَمونَ مِمّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ اَنبياءُ اللّه وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اللّه عليهم السلام ... .«بحارالأنوار، ج 70، ص 2، ح 4»
امام صادق (عليه السلام) : همانا خشنودي مردم را نتوان به دست آورد و جلو زبان هايشان را نتوان گرفت، چگونه در امان مانيد از چيزي (زبان مردم) كه پيامبران و فرستادگان و حجت هاي خدا عليهم السلام از آن در امان نماندند...؟
10. قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اَبْغوني الضُّعَفاءَ فَاِنَّما تُرْزَقونَ وَ تُنْصَرونَ بِضُعَفائِكُمْ.«نهج الفصاحه، ح 20»
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : ناتوانان را براي من بيابيد؛ زيرا شما به بركت ناتوانان خود روزي داده و ياري مي شويد.
11. قال الامام الصادق (عليه السلام) : اَلنّاسُ سَواءٌ كَاَسْنانِ الْمُشْطِ وَ الْمَرْءُ كَثيرٌ بِاَخيهِ.«تحف العقول، ص 368»
امام صادق (عليه السلام) : مردم، همانند دندانه هاي شانه با هم برابرند و انسان با برادرش پر تعداد (و پر توان) مي گردد.
12. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اِخْوانٌ فَمَنْ كانَتْ اُخُوَّتُهُ في غَيْرِ ذاتِ اللّه فَهِي عَداوَةٌ.«بحارالأنوار، ج 74، ص 165، ح 29»
امام علي (عليه السلام) : مردم برادرند، اما آن كه برادري اش براي خدا نباشد، برادري وي، دشمني است.
13. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اَبْناءُ الدُّنْيا وَ لا يُلامُ الرَّجُلُ عَلي حُبِّ اُمِّهِ.«نهج البلاغه، حكمت 303»
امام علي (عليه السلام) : مردم، فرزندان دنيايند و كسي براي دوست داشتن مادرش سرزنش نمي شود.
14. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ كَالشَّجَرِ شَرابُهُ واحِدٌ وَ ثَمَرُهُ مُخْتَلِفٌ.«غررالحكم، ح 2097»
امام علي (عليه السلام) : مردم، همانند درختانند كه آبشان يكي و ميوه هايشان گوناگون است.
15. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اَعْداءُ ماجَهِلوُا.«نهج البلاغه، حكمت 172»
امام علي (عليه السلام) : مردم با آنچه آشنا نيستند دشمني مي ورزند.
16. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ مَنْقوصونَ مَدْخولونَ اِلاّ مَنْ عَصَمَ اللّه .«نهج البلاغه، حكمت 343»
امام علي (عليه السلام) : مردم، داراي عيب و نقص اند، مگر كسي كه خداوند او را حفظ كند.
17. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ مِنْ خَوْفِ الذُّلِّ مُتَعَجِّلُوا الذُّلِّ.«غررالحكم، ح 2172»
امام علي (عليه السلام) : مردم از ترس ذلّت، به سوي ذلّت شتابانند.
18. قال الامام علي (عليه السلام) : لا يَزالُ النّاسُ بِخَيْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذَا اسْتَوَوا هَلَكوا.«امالي شيخ صدوق، ص 531، ح 718»
امام علي (عليه السلام) : مردم تا زماني كه متفاوتند در خيرند، و هرگاه يكسان گردند هلاك مي شوند.
19. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ كُلُّهُمْ اَحْرارٌ وَلكِنَّ اللّه خَوَّلَ بَعْضَكُمْ بَعْضا.«الكافي، ج 8، ص 69، ح 26»
امام علي (عليه السلام) : مردم همگي آزادند، ولي خداوند بعضي را سرپرست بعضي ديگر قرار داده است.
20. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ.«تحف العقول، ص208»
امام علي (عليه السلام) : مردم، به دولتمردان خود شبيه ترند تا به پدرانشان.
21. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اِلي اَشْكالِهِمْ اَمْيَلُ.«بحارالأنوار، ج 78، ص 92، ح 100»
امام علي (عليه السلام) : مردم، به همانند خود بيشتر تمايل دارند.
22. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ نيامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا.«بحارالأنوار، ج 4، ص 43، ح 18»
امام علي (عليه السلام) : مردم در خوابند، چون بميرند بيدار مي شوند.
23. قال الامام الباقر (عليه السلام) : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مَسْتَريحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ بِهِ مِنْهُ .«معاني الأخبار، ص 290»
امام باقر (عليه السلام) : مردم بر دو دسته اند: آن كه با مرگ آسوده شود و آن كه با مرگش ديگران آسوده شوند.
24. قال الامام الصادق (عليه السلام) : اَلنّاسُ اِذا صَلَحُوا، كَفُّوا عَنْ تَتَبُّعِ عُيوبِهِمْ.«من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 401، ح 5862»
امام صادق (عليه السلام) : مردم، هنگامي كه درستكار شوند، از عيب جويي يكديگر دست مي كِشند.
25. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اَبْناءُ ما يُحْسِنونَ.«الكافي، ج 1، ص 51، ح 14»
امام علي (عليه السلام) : مردم فرزند نيكي هاي خويش اند (بنگريد عملشان چيست نه پدرشان كيست).
26. قال الامام الصادق (عليه السلام) : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مُبْتَلي وَ مُعافي، فَارْحَمُوا الْمُبْتَلي وَ احْمَدُوا اللّه عَلَي الْعافيَةِ.«تحف العقول، ص 305»
امام صادق (عليه السلام) : مردم دو دسته اند: گرفتار و سلامت؛ پس به گرفتاران ترحم نماييد و خدا را بر سلامتي سپاس گوييد.
27. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ اثْنانِ، بَرٌّ تَقِي وَ آخَرُ شَقِي.«بحارالأنوار، ج 78، ص 23، ح 86»
امام علي (عليه السلام) : مردم دو دسته اند: نيكوكارِ پرهيزكار و سنگ دل بدبخت.
28. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ بِزَمانِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ.«خصائص الائمه، ص 115»
امام علي (عليه السلام) : مردم به زمان خود شبيه ترند تا به پدران خود.
29. قال الامام الباقر (عليه السلام) : اَلنّاسُ رَجُلانِ: مُؤْمِنٌ وَ جاهِلٌ، فَلا تُؤْذِي الْمُؤْمِنَ وَ لا تَجْهَلُ الْجاهِلَ فَتَكونَ مِثْلَهُ.«خصال، ص 49»
امام باقر (عليه السلام) : مردم دو گروه اند: مؤمن و جاهل، مؤمن را آزار ندهيد و با جاهل، رفتار جاهلانه نكنيد؛ زيرا همانند او خواهيد بود.
30. قال الامام علي (عليه السلام) : اِذَا اسْتَولَي الصَّلاحُ عَلَي الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ ثُمَّ أساءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ، وَ اِذَا اسْتَوْلَي الفَسادُ عَلَي الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ فَاَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ.«نهج البلاغه، حكمت 114»
امام علي (عليه السلام) : هرگاه درستكاري بر روزگار و مردمش حاكم شود و در چنين زماني كسي به ديگري بي آن كه گناهي از او آشكار شود، گمان بد ببرد، ظلم كرده است و هرگاه فساد بر روزگار و مردم آن حاكم شود و كسي به ديگري خوشبين باشد، خود را فريب داده است.
31. قال الامام علي (عليه السلام) : ... فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ: اِمّا اَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ اِمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتي عَلي اَيْديِهمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَأِ فَاَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلَ الَّذي تُحِبُّ اَنْ يُعْطيَكَ اللّه مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ... .«نهج البلاغه، نامه 53»
امام علي (عليه السلام) : ... مردم دو گروهند: يا هم دين تو هستند، يا هم نوع تو، كه از همه آنها خطاهايي سر مي زند، و به آنان حالات گوناگون رو مي آورد، و به عمد يا خطا دچار لغزش هايي مي گردند، پس از گذشت و بخشش خويش بهره شان ده، همانگونه كه دوست داري تا خدا نيز از گذشت و بخشش خود، تو را بهره دهد....
32. قال الامام الحسين (عليه السلام) : اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلي اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ.«تحف العقول، ص 245»
امام حسين (عليه السلام) : به راستي كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايي كه دين وسيله زندگي آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مي شوند.
33. قال الامام علي (عليه السلام) : عَجِبْتُ مِمَّنْ يَشْتَري المَماليكَ بِمالِهِ كَيْفَ لا يَشْتَري الاَْحْرارَ بِمَعروفِهِ فَيَملِكَهُمْ؟!.«تحف العقول، ص 204»
امام علي (عليه السلام) : در شگفتم از كسي كه بنده ها را با مال خود مي خرد، چرا با نيكي و احسان خويش، آزادها را نمي خرد تا مالك آنان شود؟!
34. قال الامام الصادق (عليه السلام) : اِنَّ النّاسَ يَعْبُدونَ اللّه عَزَّوَجَلَّ عَلي ثَلاثَةِ اَوْجُهٍ: فَطَبَقَةٌ يَعْبُدونَهُ رَغْبَةً في ثَوابِهِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الحُرَصاءِ وَ هُوَ الطَّمَعُ وَ آخَرونَ يَعْبُدونَهُ فَرَقا مِنَ النّارِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ وَ هِي الرَّهْبَةُ وَ لكِنّي اَعْبُدُهُ حُبّا لَهُ عَزَّوَجَلَّ فَتِلْكَ عِبادَةُ الكِرامِ وَ هُوَ الاَْمْنُ... .«خصال، ص 188، ح 259»
امام صادق (عليه السلام) : عبادت كنندگان خداوند سه گروهند: گروهي او را براي پاداش عبادت مي كنند، كه طمعكارانه است و اينان حريصند. گروهي او را از ترس جهنم عبادت مي كنند كه اين عبادت بردگان و از روي ترس است. ولي من خداوند را از روي محبت عبادت مي كنم كه چنين عبادتي مايه امنيت و آرامش و عبادت كريمان است.
35. قال الامام الكاظم (عليه السلام) : اِنَّ لِلّهِ عِبادا فِي الاَْرضِ يَسْعَوْنَ في حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الآْمِنونَ يَوْمَ القيامَةِ.«الكافي، ج 2، ص197، ح 2»
امام كاظم (عليه السلام) : خدا را در زمين بندگاني است كه براي رفع نيازهاي مردم مي كوشند. اينان در روز قيامت در امان هستند.
36. قال الامام الكاظم (عليه السلام) : اَلنّاسُ عَلي اَرْبَعَةِ اَصْنافٍ: جاهِلٌ مُتَرَدّي مُعانِقٌ لِهَواهُ وَ عابِدٌ مُتَقَوّي كُلَّما اَزْدادَ عِبادَةً اَزْدادَ كِبْرا وَ عالِمٌ يُريدُ اَنْ يوطَاَ عُقْباهُ وَ يُحِبُّ مَحْمِدَةَ النّاسِ وَ عارِفٌ عَلي طَريقِ الحَقِّ يُحِبُّ القيامَ بِهِ فَهُوَ عاجِزٌ اَوْ مَغْلوبٌ فَهذا اَمْثَلُ اَهْلِ زَمانِكَ وَ اَرْجَحُهُمْ عَقْلاً.«خصال، ص 262»
امام كاظم (عليه السلام) : مردم چهار گروهند: جاهلي كه غرق در هوا و هوس و در معرض هلاكت است، عابدي كه تظاهر به تقوا مي كند و هر چه بيشتر عبادت مي نمايد، تكبرش بيشتر مي شود، عالمي كه مي خواهد پشت سرش حركت كنند و دوست دارد از او تعريف نمايند، و حق شناسِ حق پويي كه دوست دارد حق را به پادارد، اما يا ناتوان است و يا زير سلطه. چنين فردي بهترين نمونه روزگار و عاقل ترين مردم دوران است.
37. قال الامام علي (عليه السلام) : اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّاني وَ مُتَعَلِّمٌ عَلي سَبيلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَمْ يَسْتَضيئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَؤُوا اِلي رُكْنٍ وَثيقٍ.«نهج البلاغه، قصار 147»
امام علي (عليه السلام) : مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند.
38. قال الامام الحسن (عليه السلام) : اَلنّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِعُ وَ هُوَ الَّذي لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَيْرُ النّاسِ.«بحارالأنوار، ج 70، ص 10، ح 8»
امام حسن مجتبي (عليه السلام) : مردم چهار دسته اند: دسته اي از آنها اخلاق دارند، امّا بهره اي (از دنيا) ندارند. دسته اي بهره مندند، اما اخلاق ندارند. دسته اي نه بهره اي (از دنيا) و نه اخلاق دارند كه اينها بدترين مردم اند. و دسته اي كه هم اخلاق دارند و هم (از دنيا) بهره مندند كه اينان، بهترين مردم اند.
39. قال الامام الرضا (عليه السلام) : عَجِبْتُ لِمَنْ يَشْتَرِي الْعَبيدَ بِمالِهِ فَيُعْتِقُهُم كَيْفَ لا يَشْتَرِي الاَحْرارَ بِحُسْنِ خُلقِهِ.«فقه الرضا، ص 354»
امام رضا (عليه السلام) : در شگفتم از كسي كه بندگان را با ثروت خويش مي خرد تا رهايشان كند، چگونه با خوش اخلاقي خويش آزادگان را نمي خرد.
40. قال الامام الهادي (عليه السلام) : اَلنّاسُ فِي الدُّنْيا بِالاَْمْوالِ وَ فِي الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ.«بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح 3»
امام هادي (عليه السلام) : اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل.