چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ در مهریَشتِ اوستا، پاره‌ی ۳۶ می‌خوانیم که ایزد مهر، جنگ می‌افروزد و رده‌های دشمن را از هم پاره می‌کند. شگفت‌انگیزتر از این را در بند ۳۷ از مهریَشتِ اوستا، به ترجمه مرحوم پورداود (پدر اوستاشناسی ایران) می‌خوانیم که آمده است: «اوست کسی که می‌تواند پریشانی و هراس به آنان (دشمنان) مستولی نماید. سرهای مردمانی که به مهر دروغ گویند، او از بدن‌ها پرتاب کند. سرهای مردمانی که به مهر دروغ گویند، جدا شود».[۱] همین گفتار نیک، به ترجمه‌ی دکتر دوستخواه: «او [ایزد مهر] است که می‌تواند دشمن را پریشان و هراسان کند. اوست که سرهای مهردروجان [پیمان شکنان] را از [تن‌هاشان] فروافگند. سرهای مهردُروجان [از تن‌هاشان] جدا شود».[۲] در ترجمه‌ی جیمز دارمستتر James Darmesteter ، اوستاشناس فرانسوی آمده است:
 
[He can bring and does bring down upon them distress and fear;‎ he throws down the heads of those who lie to Mithra, he takes off the heads of those who lie unto Mithra.‎ [3
 
علاوه بر بریدنِ سر دشمنان، مواردی را نیز می‌یابیم که اوستا، دیگر رفتارهای نیکِ (؟!) ایزدان را به زرتشتیان تعلیم می‌دهند. از جمله کوبیدن سر دشمنان. برای مثال، در یسنای پنجاه و هفتم اوستا (مشهور به سروش یشت سرشب) آمده است که سروش پارسا به جهت اینکه سر دیوان را می‌کوبد و بر سرهایشان ضربه می‌زدند، سزاوار ستایش است.[۴] در خرده اوستا نیز آمده است که ایزد مهر با گرز بر سر دیوان می کوبد.[۵] و سرهایشان را له می‌کند. گرچه این کردارهای نیک، هیچ‌گاه به نیکی بُریدن سر غیرزرتشتیان نیست! گذشته از این، در شاهنامه‌ی فردوسی به وفور مشاهده می‌کنیم که اشَوَنانِ (مؤمنین) زرتشتی، در درگیری‌ها و اختلافات، سر از بدن منتقدین و مخالفین جدا می‌کردند. به تعبیری رساتر، سربُریدن و گردن‌زدن یکی از مجازات‌های رایج در ایران باستان، و مصداق کردار نیک شمرده می‌شد. 
زرتشتیان و باستان‌گرایان همواره دیگران را به خشونت متهم می‌کنند، در حالیکه اگر نگاهی به متن اوستا و یا متون تاریخی و ادبی بیندازیم، درمی‌یابیم که زرتشتیان در تاریخ خود از خشن‌ترین مکاتب عقیدتی بوده و هستند. از جمله‌ی این موضوعات، بُریدنِ سر دشمنان است؛ که در اوستا به صراحت مصداقِ کردار نیک شمرده شده است.
 
پی‌نوشت :
 
[۱]. یشتها، به ترجمه و شرح ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، تهران ۱۳۷۷، ج ۱ ، ص ۴۴۳
[۲]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۳۶۲
[۳]. بنگرید به : MIHR YASHT (Hymn to Mithra), Translated by James Darmesteter ‪(From Sacred Books of the East, American Edition, 1898.)‬
و نیز بنگرید به : James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1883 , VOL.‎ XXIII , p.129
[۴]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۲۲۸ ؛ و نیز بنگرید به: یسنا، به ترجمه و شرح ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، تهران ۱۳۸۷، ج ۲ ، ص ۶۵
[۵]. خرده اوستا، به ترجمه و شرح موبد اردشیر آذرگشسب، ترجمه‌ی خورشید نیایش، تهران ۱۳۵۴، ص ۲۲

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group