چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وقتی تاریخ اسلام و ایرانیانی که به اسلام علاقه نشان داده و مسلمان شده اند را بررسی می کنیم ابتدا نام و یاد سلمان محمدی (فارسی) زنده می شود و بیان می شود که او اولین ایرانی بود که به اسلام گرایش پیدا کرد و مسلمان شد، ولی در این پاره از سخن بیان می کنیم که در بخش اسلام آوردن زنان بر آقایان مقدم بودند و اولین فرد ایرانی که به اسلام گرایش پیدا کرد یک زن ایرانی بود.
لقب او «امّ الفارسیه» است. او زنی از اهالی اصفهان بود و قبل از اینکه سلمان به مدینه و شبه جزیره عربستان بیاید، او خدمت رسول اکرم شرفیاب شده بود و دین اسلام را جایگزین دین آبا و اجداد خود، زرتشت کرده بود. از آن به بعد خدای خود را که تا قبل از این اهورامزدا صدا می زد را به نام الله می‌خواند. او قبل از ورود دین اسلام به ایران به واقعیت و کامل بودن دین اسلام بر ادیان دیگر و دین خود پی برده بود. در مورد این خانم و بانوی ایرانی که اولین مسلمان ایرانی است، سلمان فارسی می گوید:
«وقتی که وارد مدینه شدم، زنی اصفهانی را دیدم که قبل از من به حضور پیامبر رفته و مسلمان شده بود، او مرا به سوی آن حضرت راهنمایی کرد». (گلزار اکبری ص ۸۵ / الاوائل ص ۱۶۱) از این سخن سلمان فارسی، که در اذهان به اولین ایرانی مسلمان نام گرفته ، هویدا می شود که سلمان اولین مسلمان ایرانی نبوده بلکه یک زن و بانوی فرهیخته ایرانی با درک حقیقت اسلام، قبل از سلمان فارسی مسلمان شده و حتی به عنوان یک زن، راهنمای سلمان فارسی برای شناخت اسلام و آشناییت با پیامبر شده است.
سلمان چگونگی اسلام آوردن خود را این گونه بیان می دارد: «با کاروانی به شهر مکه وارد شدم، رییس کاروان مرا به عنوان برده، کنار غلامان حبشی خود که در بوستانی بودند برد؛ سلمان از قبل می دانست که یکی از زنان همشهری خود به حجاز آمده و از این رو پرس و جو را آغاز کرد، تا از آن زن ایرانی، نشانی پیدا کند، در این جستجو دریافت که آن زن، جزو افراد همان خانواده است که خودش غلام آن خانواده شده است، و آگاه شد که آن زن به اسلام گرویده است».
سرانجام همان زن ایرانی در آنجا نزد سلمان آمد و سلمان را به پیامبر راهنمایی کرد، به این ترتیب که به سلمان گفت: «آن هنگام که در مکه گنجشک جیک جیک می‌کند یعنی قبل از اذان صبح، پیامبر با چند نفر از اصحابش کنار مسجد می‌آیند و هنگامی که طلوع فجر شده و هوا روشن می شود از آنجا می روند و پراکنده می شوند».
از آن پس سلمان به طور محرمانه، بی آنکه غلامان حبشی اطلاع یابند، با پیامبر تماس می گرفت، وقتی از آن بوستان بیرون می آمد و رفت و آمد می کرد غلامان حبشی از او می پرسیدند: «چرا آرام نمی گیری، کجا می روی؟ سلمان برای آنکه آنها از ماجرا آگاه نشوند، به آنها می گفت: دلم در پیچ و تاب است و می خواهم راه بروم تا دلم آرام بگیرد!!» (اقتباس از اعیان الشیعه چاپ ارشاد، ج ۷ ص ۲۸۳) همین رفت و آمدها و ملاقات های سلمان با پیامبر که توسط امّ الفارسیه راهنمایی شد، موجبات اسلام آوردن سلمان را فراهم شد و افتخارات او نزد پیامبر به جایی رسید که پیامبر در حق او می فرماید: "سلمان منا اهل البیت" سلمان از ما اهل بیت است.( بحار الانوار، ج ۱۰، ص ۱۲۱)
 
منابع:
 
۱. کتاب گلزار اكبري و لاله زار منبرى نویسنده حاج شيخ علي اكبر مجتهد نهاوندی، انتشارات مطبعه علميه
۲. کتاب الاوائل، نوشته محمدتقي التسترى، انتشارات موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي (پژوهشگاه)
۳. کتاب دايره المعارف شيعه ترجمه كتاب اعيان الشيعه، نویسنده تاليف محسن امين , ترجمه كمال موسوی، انتشارات حسن الامین
۴. ایرانیان مسلمان در صدر اسلام نوشته محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات سازمان تبلیغات، چاپ اول سال ۷۱

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group