چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ برخی جریانات زرتشتی و باستانگرا با ادعای حمایت از زنان روسپی، اعلام می‌دارند که برخورد اسلام با مردان و زنان در روابط نامشروع تبعیض‌ آمیز است! در حالی که بر هر منصفی روشن است که اسلام هیچ‌گونه تبعیضی در زمینه مجازات زن و مرد زناکار قائل نشده است. کیفر هر بی‌همسری (اعم از مرد و زن) یا هرکسی که به همسرش دسترسی نداشته باشد، اگر زنا کند، ۱۰۰ تازیانه است[۱]. در حالی که تازیانه به عنوان کیفر برخی گناهان در دین زرتشتی، بسیار شدیدتر از احکام کیفری اسلام است[۲]. همچنین بنا بر فقه اسلامی، کسانی (مرد و زن) که همسر دارند، اگر مرتکب زنا ‌شوند و جرمشان اثبات شود، کیفرشان سنگسار است، در حالی که سنگسار در دین زرتشتی هم برای برخی جرائم در نظر گرفته شده است[۴]. به هر روی اسلام به جهت پاک نگاه داشتن جامعه از آلودگی، روسپی‌گری و زنا را حرام کرده است. اما به راستی دین زرتشتی چه موضعی درباره روسپی‌گری زنان گرفته است؟
در اوستا، یسنا ۹ : ۳۲ از ایزد هوم درخواست می‌شود که زن روسپی (جهی، جهیکا) را که با افسونِ شهوت، مردمان را از راه به در می‌برد، با سلاح بزند[۴]. در اوستا، اردیبهشت یشت، بند ۹ و ۱۲، زنان روسپی-فاحشه- نفرین شده‌اند. در تیر یشت، بند ۵۹ آمده است: «از آن نیاز (نذری مقدس) راهزن یا زن روسپی یا نااشونی را که گاهان نمی‌سراید و برهم‌زنِ زندگانی و پتیاره‌ی دین اهورایی زرتشت است، نباید بهره‌ای برسد» و در ادامه آمده است که اگر زن روسپی از این نذری مقدس بهره‌مند گردد، سرزمین‌های ایرانی دچار عذاب خواهند شد![۵] همین گفتار در بهرام یشت، بند ۵۱-۵۳ آمده است[۶]. در اوستا، وندیداد، فرگرد ۱۸ : ۶۱-۶۶ آمده است که زنان جهی (روسپی) موجب خشم و اندوه اهورامزدا می‌گردند. زنان روسپی برکت را در جهان نابود می‌کنند و حتی «نزدیک شدن به او یک سوم از اندیشه‌ی نیک، گفتارنیک و کردار نیک و یک سوم از نیرومندی و توان اَشَون مرد را می‌کاهد». در بند ۶۵ از فرگرد ۱۸ وندیداد، آمده است که کشتن زنان روسپی بیش از کشتن گرگ‌ها و قورباغه ثواب دارد[۷]. چه اینکه قورباغه‌ ها در نگاه دین زرتشتی، خرفستر (جاندارای اهریمنی) شمرده شده و کشتن آن ثواب بسیار دارد. همان گونه که مورچه‌ها و لاک‌پشت‌ها چنین اند[۸]. به هر روی روشن شد که کشتن زنان روسپی، در نگاه اوِستا، نه تنها جایز است، بلکه لازم است و ثواب بسیاری نیز دارد. تصاویری از متن اوستا در این زمینه (به ترجمه انگلیسی از پژوهش جیمز دارمستتر):


تصویری از ترجمه‌ی فارسی وندیداد اوستا، به پژوهش جیمز دارمستتر:

تصویری از ترجمه وندیدادِ اوستا، به پژوهش دکتر دوستخواه:

در ارتاک‌ ویراز‌نامگ (ارداویرافنامه)، بند ۸۱ آمده است: «پس من دیدم روان زنی که زبان بریده و چشم کنده، مار و کژدم و دیگر جانوران موذی مغز سرش همی‌خورند و زود زود تن خود به دندان گرفته، گوشت همی‌جوید. پرسیدم که این تن چه گناه کرد؟ سروش اهرو و آذر ایزد گفتند که این روان آن بد کیش زن است که به گیتی روسپیک (فاجره) بود. بسیار جادویی کرد. بسیار به گناهکاری رفت»[۹].

پی‌نوشت:

[۱]. قرآن، سوره نور : ۲
[۲]. بنگرید به مقاله «تازیانه در دین زرتشتی»
[۳]. بنگرید به مقاله «سنگسار در دین زرتشتی»
[۴]. ابراهیم پورداود، یسنا، انتشارات اساطیر، تهران، ۱۳۸۷، ج۱ ص۱۶۹
و اوستا، گزارش دکتر ج. دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران، ۱۳۹۱، ج۱ ص۱۴۳
[۵]. اوستا، همان، ج۱ ص۳۴۳
[۶]. اوستا، همان، ج۱ ص۴۴۱-۴۴۲
[۷]. اوستا، همان، ج۱ ص۸۵۸-۸۵۷
و وندیداد، پژوهش جیمز دارمستتر، ترجمه موسی جوان، تهران: دنیای کتاب، ۱۳۸۴. ص۲۵۴-۲۵۵
[۸]. بنگرید به مقاله «تخریب لانه‌ی مورچه‌ها، نمونه‌ای از کردارنیک»
[۹]. ارداویرافنامه، بند ۸۱ و همچنین:
THE BOOK OF ARDA VIRAF, Translated by Prof.‎‎ Martin Haug, of the University of Munich, revised from the MS.‎‎ of a Parsi priest Hoshangji.‎‎ From The Sacred Books and Early Literature of the East, Volume VII: Ancient Persia, ed.‎‎ Charles F.‎‎ Horne, Ph.D.‎‎, copyright 1917, Chapter 81

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group