چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ آیین زرتشتی بنابر متن اوستا و متون تفسیری، معتقد به برزخ و معاد است. شخصی که از دنیا می‌رود، تا سه شبانه روز پیرامون بدنِ بی‌جان خود می‌گردد و پس از آن به دادگاه فراخوانده شده و پرونده‌ی اعمالش مورد بررسی قرار می‌گیرد. با پایان یافتن این داوری، روانِ درگذشته به سوی پل چینوَت (معادل پل صراط در ادبیات اسلامی) روانه می‌شود.[۱]
در سنت زرتشتی آمده است که هم بدکاران و هم درستکاران در هنگام گذر از پل با مانعی روبرو می‌شوند و آن رودی است خروشان که از اشک‌های سوگواران درست شده است. زاری و گریه‌ هر چه بیشتر شود، رود را بیشتر به طغیان می‌آورد و عبور از پل را برای روان دشوارتر می‌کند.[۲] ریشه‌ی این تفکر در این است که بنابر باورهای زرتشتیگری، شیون و زاری، کرداری اهریمنی است، برخلاف شادی که بخشایشی ایزدی است. از همین روی گریه و اشک ریختن بر میّت روا نیست.[۳] در اوستا بارها و بارها شیون و مویه نکوهش شده است.[۴] گذشته از اینکه در متون پهلوی و پازند نیز با جدیت از این عمل بازداشته شده و آن را کرداری زشت شمرده است.[۵] موبد جهانگیر اوشیدری (رئیس اسبق انجمن موبدان تهران)، در این‌باره می‌گوید: «در آئین مزدیسنا شیون و زاری و سوگواری برای درگذشتگان روا نیست و آن را از کرده‌های اهریمنی می‌دانند».[۶]
از نظر اسلام، گریه بر اموات جایز است. اما از زیاده‌روی در آن و از خودزنی، خراش انداختن برصورت و امثال این کارها نهی شده است.[۷] اما این کارها آسیبی به روانِ میّت نمی‌زند. سوگواری و اشک ریختن برای عزیزانی که از دنیا رفته‌اند، جزء طبیعت و سرشت انسان است. مگر می‌توان مانع اشک ریختنِ مادری که فرزندش را از دست داده، شد؟ اگر اشک نریزد و سوگواری نکند، مشکلات روحی و جسمی عدیده‌ای برایش پدید می‌آید. در حقیقت گریه برای درگذشتگان و عزیزان از دست رفته، نه به دلیل اعتقاد به نابودی آنها، بلکه به خاطر فراق و جدایی است.
گریه سبب آرامش جان آدمی است. اشک ریختن سبب تخلیه‌ی بار سنگین هیجانات عصبی، و در نتیجه موجب تسکین روحی و جسمی انسان می‌شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مَن خافَ عَلى نَفسِهِ مِن وَجدٍ بِمُصیبَةٍ فَلیفِض مِن دُموعِهِ فَإِنَّهُ یسکُنُ عَنهُ.[۸] هر کس از غم و اندوه مصیبتى، بر جان خویش ترسید، اشک بریزد؛ زیرا در این صورت غمش تسکین مى‌یابد». علوم تجربی و دستاورد‌های نوین علم بشری، سخن امام صادق (علیه السلام) را تأیید کرده است. سایت علمی-پژوهشی netdoctor.co.uk در مقاله‌ای تحت عنوان The health benefits of crying به تأثیر مثبت گریه (اشک ریختن) بر جسم و روان انسان پرداخت و به مورادی متعدد از فواید اشک ریختن از جمله رهایی از استرس و فشار عصبی اشاره کرد.[۹] همچنین سایت علمی psychologytoday.com در نوشتاری با عنوانِ The Health Benefits of Tears به تأیید فواید اشک ریختن و گریستن اشاره کرد.[۱۰] با این وجود، پس چرا موبدان زرتشتی، مردمان را از گریستن در غم از دست دادنِ عزیزان، نهی کرده و بازمی‌دارند؟!

پی‌نوشت:

[۱]. ژان کلنز، مقالاتی درباره زرتشت و دین زرتشتی، ترجمه احمدرضا قائم‌مقامی، تهران: نشر و پژوهش فرزان، ۱۳۸۶. ص ۱۲۰ و جان هینلز، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: نشر چشمه، ۱۳۸۵. ص ۹۷ و موبد اردشیر خورشیدیان، جهان‌بینی اشو زرتشت، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۸۴. ص ۵۸
[۲]. جان هینلز، همان، ص ۹۷ و بهرام فره‌وشی، جهان فرَوَری، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۸۸. ص ۱۱۵-۱۱۷
[۳]. ابراهیم پورداود، یسنا، تهران: انتشارات اساطیـر، ۱۳۸۷. ج ۲، ص ۱۹۷
[۴]. ابراهیم پورداود، همان، ج ۲، ص ۱۹۷-۱۹۸
[۵]. ابراهیم پورداود، همان، ج ۲، ص ۲۰۰-۲۰۱ و بهرام فره‌وشی، همان، ص ۱۱۳
[۶]. موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه مزدیسنا، تهران: نشر مرکز، ۱۳۸۹. ص ۳۵۳
[۷]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر یکم، گفتار در احکام اموات، خاتمه‌ای مشتمل بر چند مسئله، مسئله شماره ۲
[۸]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت، ۱۳۶۸. ج ۳، ص ۲۸۰-۲۸۱، حدیث ۳۶۵۳-۳۶۵۰ و..
[۹]. netdoctor.co.uk, healthy living, wellbeing, the health benefits of crying
[۱۰]. psychologytoday.com, the health benefits tears

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group