چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

اهریمن در دین زرتشت قوی تر است یا شیطان در اسلام

اهریمن و شرک در زدتشت

به نام خالق خوبی ها.
امروزه گروهی که خود را زرتشتی می خوانند ،چون که نمی توانند از اعتقاد خود دفاع کنند،دست به توجیه و مغالطه زده و از اعتقادات و مبانی محکم و منطقی اسلام سوء برداشت کرده و حرف های پوچ و باطلی می زنند. به عنوان مثال در مورد اهریمن که طبق مطالبی که در اوستا بیان شده و اعتقاد زرتشتیان اصیل است، لازمه آن توحیدی نبودن ومشرک بودن دین زرشتیت می باشد.
مدعیان دین زرشتیت برای اینکه ازاعتقادبه  شرک و جواب سوالات مهم در مورد اهریمن فرار کنند دست به توجیه و مغالطه زده و بیان می کنند که اهریمن در دین زرتشتیت مثل شیطان در اسلام می باشد.
برای توضیح بیشتر یکی از سوالات مهم در مورد اهریمن را بیان می کنم.
خالق اهریمن کیست ؟
اگر اهورامزدا است پس چه خدای بدی است که این موجود شر را خلق کرده که موجودات بدی را بوجود آورد و بندگان اهورا مزدا را جهنمی کند و اگر خالق او اهورا مزدا نیست پس چه کسی می باشد ؟
هرکس که باشد موجودی در مقابل و غیر از اهورامزدا است که قدرت استقلالی دارد و لازمه این حرف این می باشد که اهورا مزدا خالق قادر متعال و خالق همه چیز نیست و خالق دیگری نیز هست و نتیجه این اعتقاد توحید و یکتاپرستی دین زرتشتیت نیست!
اما مغالطه ای که برای فرار از جواب دادن به این سوالات انجام می دهند این است که می گویند اهریمن مثل شیطان در دین اسلام می ماند! در حالی این دو هیچ ارتباطی باهم ندارد و تفاوت از زمین تا آسمان است وبه قول شاعر:
کلنگ از آسمان افتاد و نشکست                    وگرنه من کجا و بی وفائی

برای بررسی این مطلب ابتدا به طور مختصر مطالبی که در مورد اهریمن در متون مقدس زرتشتیان آمده را بیان می کنیم .
اهريمن سرکرده همه ديوان که به ديوان ديو نامبردار است[۱] در دوزخ تيره، زير زمين و جهان تاريکی به سر می برد و جايگاهش در اپاختر؛ شمال قراردارد. او دارای نيروی آفرينندگی است [۲] و آفرينش بد را در برابر آفرينش نيک اهورامزد به وجود مي‌آورد[۳]. آفرينش اهريمن آفرينشی پتياره و پرگزند است. او در برابر آفرينش نيک اهورامزدا آفرينش اهريمنی خود را آشکار می کند و جهان بدی را می‌آفريند[۴]اهريمن برای تباه کردن آفرينش نيک اهورامزدا و جهان راستی، اژی‌دهاک؛ نيرومندترين ديو دروج را می آفريند. او در سرزمين‌های نيک آفريده اهورامزدا، اژدها، زمستان، گرمای سخت، خرفستران، سست‌باوری، ناهنجاری‌های اخلاقی و انواع گناه را می‌آفريند. او با چشم بد دوختن بر آفريدگان نيک اهورامزدا آنها را تباه کرده و با هرزگی و ناپاکی هزاران بيماری پديد می‌آورد.[۵] علاوه بر اين مرگ، درد، تب، پوسيدگی و گنديدگی را نيز برای گزندرساندن به مردم می‌آفريند.
نتیجه ای  که می توان از این مطالب داشت این است که در دین زرتشت اهریمن قدرت دارد و موجوداتی را نیز خلق می کند.
البته مطالب دیگری نیز وجود دارد که اهریمن در مقابل اهورامزدا است و اهورامزدا نمی تواند به تنهایی او را از بین ببرد و از موجودات دیگر کمک می گیرد که به خاطر طولانی نشدن پست از آوردن آن ها خود داری می کنیم .
اما شیطان در دین اسلام باید گفت که شیطان در اسلام در ابتدا که خداوند او را خلق کرد به صورت موجود بد نبود بلکه شش هزار سال عبادت خداوند کرد و در مرتبه ملائکه مقرب در پیشگاه خداوند قرار گرفت!منتهی او به اختیار خودش به آدم حسد برد و نافرمانی خدا را کرد و از در گاه خدا رانده شد.
نکته دیگر زمانی که به قرآن مراجعه می کنیم مشخص می شود که شیطان نتها نمی توان موجودی را خلق کند بلکه تسلطی نیز بر بندگان خدا ندارد و فقط می  تواند وسوسه کندو آن ها را به گناه دعوت کند و هیچ گونه قدرت دیگری ندارد، قرآن از زبان شیطان در قیامت نقل می کند که در جواب کسانی که به او اعتراض می کنند و او را مسؤول گمراهی خویش می شمارند می گوید :
« و ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی و لوموا انفسکم »( ابراهیم ۲۲ ).
من در دنیا قوه اجبار و الزامی نداشتم . حدود قدرت من فقط دعوت بود . من شما را به سوی گناه خواندم و شما هم دعوت مرا پذیرفته و اجابت کردید ، پس مرا ملامت نکنید ، خویشتن را ملامت کنید که به دعوت من پاسخ مثبت دادید . ارتباط من با شما صرفا در حدود  دعوت  و  اجابت  بوده و بس .
پس شیطان در اسلام هیچ ارتباط و شباهتی به اهریمن در دین زرتشت ندارد و او به مراتب از اهریمن ضعیف تر می باشد.
منابع
-------------------------------------------------------------
۱. (ونديداد: ۱۹. ۱، ۴۲-۴۳)، در دوزخ تيره(يشت: ۱۹. ۴۴)، زير زمين و جهان تاريکی به سر می برد و جايگاهش در اپاختر؛ شمال قراردارد(ونديداد: ۱۹. ۱، ۴۷). او دارای نيروی آفرينندگی است.
۲.(يشت: ۱۵. ۳، ۴۲-۴۳)
۳.يسنا: ۵۷. ۱۷؛ يشت: ۱۳. ۷۶
۴. ونديداد: ۱۹. ۶
۵. (ونديداد: ۲۲. ۲).

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group