دستور گاتها به خشونت ورزی
موبدان زرتشتی در ادامه روند رفرم و یا بهتر است بگوییم سانسور تاریخ و باورهای خود مدعی هستند که در دین زرتشتی خشونت وجود ندارد. این در حالی است که رهبران زرتشتی و به تبع آنان جامعه زرتشتی یکی از خشن ترین جوامع دنیای باستان بوده است. خشونت هایی که توسط آنان رخ داد در تاریخ بشریت بی سابقه بوده، چنان که هر خردمندی را به حیرت وا می دارد. از جمله قتل عام مردم ترکستان به تحریک زرتشت [۱]، حکم اعدام برای کسانی که از زرتشت اطاعت نمی کنند [۲]، قتل عام مردم گیلان و دیلمان به دست انوشیروان که یک مؤمن تمام عیار زرتشتی بود [۳]، قتل عام مردم بلوچستان به دستور انوشیروان [۴]، شکنجه ی هولناک [۵]، و مواردی دیگر از قبیل قتل عام مزدکیان ، زنده زنده پوست کندن مانی و ...
برای روشن شدن مبنای عقیدتی این خشونت ها سری به گاتهای اوستا (ترجمه موبد رستم شهزادی) می زنیم.
در بند پانزدهم از هات سی و دوم، شورش علیه فرمانروای ستمگر و «نابود کردن دشمن» مشروع است.[۶] با توجه به اینکه گاتها هیچ ملاک واضحی برای کلیات خود ارائه نکرده است، هر کسی می تواند دیگران را ستمگر و دشمن بخواند و در صدد نابودی او برآید.
در بند دهم از هات سی و چهارم، که پیروان راستی باید ناراستان را به راه درست وادار کنند. تا پس از ره یافتن متوجه حقیقت شوند. عین عبارت : « فرد دانا و خردمند با آگهی از دانش خدایی چون هسته ی مرکزی حقیقت و راستی باید تبه کاران و نادانان را به پیروی از نیک اندیشی و نیک گفتاری و نیک کرداری وادارند و بی گمان آنان پس از شناخت راه راست و درست همه به سوی خدا روی خواهند آورد.» [۷]
و بنا بر هات چهل و سوم، بند پنجم، قانون هستی این است که بدی بهره ی بدان باشد. و این یک اصل تا روز پسین است. پس پاسخی خشن در مقابل بدی دیگران مشروع است. [۸] و با توجه به عدم وجود ملاک مشخص در تشخیص بدی و خوبی هر شخصی می تواند به هر گونه که تشخیص داد، این کردار نیک را به انجام برساند. همانگونه که انوشیروان به عنوان یک مؤمن زرتشتی چنین می کرد ! همان گونه که اسفندیار به دستور زرتشت چنین کرد و در مقابل بدی مردم ترکستان ( ایمان نیاوردن به زرتشت) آنان را قتل عام و اموالشان را غارت مرده و به زنانشان تجاوز کرد! و این است قانون اهورامزدا ، بدی بهره بدان، از امروز دنیا تا روز بازپسین !!!
و بنا بر همین هات، بند چهاردهم، روگردانی از دروغ پرستان و ستیزه با آنان یکی از تعالیم زرتشت به پیروانش است. [۹] و البته بنا بر بند سوم از هات چهل و پنجم هرکس مطابق دستورات زرتشت عمل نکند، در پایان گرفتار آه وافسوس خواهد شد. که همین نشان می دهد منظور از دروغ پرست همه کسانی است که به آموزه های زرتشت توجهی ندارند. [۱۰]
و در هات چهل و هفت، بند ششم چنین آمده است : « ای اهورامزدا کسانی که برای پیشبرد نیکی پیکار می کنند بر آنان فروغ راستی و دانش ایزدی بتابان. » [۱۱] دقت کنیم، پیکار و ستیز برای پیشبرد نیکی ... و همچنین در هات چهل و نهم بند هفتم زرتشت برای کسانی که به او در راه گسترش دین زرتشتی کمک می کنند دعای خیر می کند. [۱۲] و البته روشن است که یکی از مهم ترین و بارزترین مصادیق این گفتار، اسفندیار پسر کی گشتاسپ است. که تلاش وی برای گسترش دین زرتشتی وی بر همگان روشن است. [۱۳]
پی نوشت :
[۱]. نگاه کنید به مقاله « جنایات اشَوَنان زرتشتی در تازش به ترکستان »
[۲]. نگاه کنید به مقاله « زرتشت : اکثر مردم دنیا ، باید کشته شوند ... »
[۳]. نگاه کنید به مقاله « قتل عام مردم گیلان و دیلمان به دستور انوشیروان »
[۴]. نگاه کنید به مقاله « قتل عام مردم بلوچستان به دست انوشیروان »
[۵]. نگاه کنید به مقاله « شکنجه و قتل دبیرِ بیگناه به دست انوشیروان »
[۶]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۳۲ بند ۱۵
[۷]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۳۴ بند ۱۰
[۸]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۴۳ بند ۵
[۹]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۴۳ بند ۱۴
[۱۰]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۴۵ بند ۳
[۱۱]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۴۷ بند ۶
[۱۲]. گاتها ، ترجمه موبد شهزادی ، هات ۴۹ بند ۷
[۱۳]. نگاه کنید به مقاله « جنایات اشَوَنان زرتشتی در تازش به ترکستان »