چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

تفسیری بر کردار نیک زرتشتی، تخریب خانه‌ها و ویران کردن سرزمین‌های مخالفین

 آیین زرتشتی هرچند توانست تا حدی اخلاقیات را در جامعه نهادینه سازد و نقاط روشن فراوانی در این آیین وجود دارد، اما باید دانست که در بستر دربار شاهانشاهی ایران باستان و آتشکده‌های موبدان، به آیینی ویرانگر نیز بدل شد. شاید برای کسانی که متعصبانه و کورکورانه چشم خِرَد خود را بسته‌اند، قابل پذیرش نباشد، لیکن حقیقت بر اهل خرد و اندیشه، روشن است. در ادامه اسناد و شواهدی از متن اوستا بر روحیه‌ی ویرانگری‌ اوستا ارائه می‌کنیم. 
در اوستا، وندیداد، فرگرد ۷، بند ۲۳-۲۴ آمده است: «ای آفریننده‌ی جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم، کسانی که سگ مرده یا انسان مرده می‌خورند، می‌توانند تطهیر شوند یا نه؟ اهورامزدا پاسخ داد و گفت، این اشخاص وسیله‌ی تطهیر ندارند و باید خانه‌ی آنان ویران و قلب آنان از جای کنده و دیده‌ی آنان از حدقه بیرون انداخته شود. دروج ناسو تا ناخن به آنان حمله می‌کند و برای همیشه ناپاکشان می‌سازد».[۱] تصویری از متن کتاب وندیداد اوستا:

  
در اوستا، مهر یشت، بند ۳۷-۳۸ در ستایش ایزد مهر آمده است: «اوست که می‌تواند دشمن را پریشان و هراسان کند. اوست که سرهای مهردُروجان را [از تن‌هایشان] فرو افگند. سرهای مـِـهردُروجان [از تن‌هاشان] جدا شود و خانه‌هایهراس‌‌انگیز، ویران شود و از مردم تهی ماند...».[۲] تصویری از متن مهریَشت اوستا:
 
و نیز در فروردین‌یشتِ اوستا، بند ۳۸-۳۷، پس از ستایش فرَوَشی‌های پاک مؤمنین زرتشتی، می‌گوید: «شمایید که از این پیش، تاخت و تاز و ستیزه‌ی دانوهای تورانی را در هم شکستید. به یاری شما بود که پیش از این، کـَـرشنَزها –همچنین خشتاوی‌ها و سوشیانت‌های دلیر نامور پیروز- بسیار نیرومند شدند و خانه‌های هراس‌انگیز بیش از ده‌هزار از فرمانروایان دانوها ویران شد».[۳] روشن است که ویران کردن خانه‌های بیش از ده هزار نفر از دشمنان زرتشتیان، مورد افتخار اوستاست. سرایندگان اوستا از آوارگی ده‌هاهزار نفر از مردم دانوها لذت برده و این شادی خود را به قالب سروده به آیندگان نمایاندند. تصویری از متن فروردین یَشت اوستا:
 
همچنین در اوستا، مهریَشت، بند ۱۸ آمده است که اگر حاکمان و والیان، مهردروج (پیمان‌شکن) باشند، ایزد مهر خشمگین، خانه و روستا و شهرها را تباه می‌کند.[۴] در ترجمه‌ی جیمز دارمستتر (James Darmesteter) چنین آمده است:
'If the master of a house lies unto him, or the lord of a borough, or the lord of a town, or the lord  of a province, then comes Mithra, angry and offended, and he breaks asunder the house, the borough, the town, the province;‎ and the masters of the houses, the lords of the boroughs, the lords of the towns, the lords of the provinces, and the foremost men.‎[5]‎
 
بر همین اساس، انوشیروان دادگر (؟!) در حمله به سرزمین‌های همسایه خانه‌های بسیاری را ویران و آبادی‌های فراوانی را با خاک یکسان ساخت.[۶] نکته‌ی شگفت‌انگیز آنجاست که گذشته از تخریب خانه‌ها، آبادی‌ها و مناطق مسکونی بشری، تخریب و ویران نمودن لانه‌ی موجودی چون مورچه هم در نگاه اوستای زرتشت، کردار نیک شمرده شده است.[۷]

پی‌نوشت:

[۱]. وندیداد، پژوهش جیمز دارمستتر، ترجمه موسی جوان، تهران، انتشارات دنیای کتاب، ۱۳۸۴، ص۱۴۶-۱۴۷
[۲]. اوستا، گزارش دکتر ج.دوستخواه، تهران، انتشارات مروارید، ۱۳۹۱، ج۱، ص۳۶۲ 
[۳]. اوستا، گزارش دکتر ج.دوستخواه، تهران، انتشارات مروارید، ۱۳۹۱، ج۱، ص۴۱۳
[۴]. اوستا، همان، ج۱، ص۳۵۷، مهریَشت: بند ۱۸
[۵]. بنگرید به : James Darmesteter,The Zend Avesta, From The Sacred Books of The East, Translated By Various Oriental Scholars, Oxford, At the Clarendon Press, 1883, VOL.‎ XXIII, pp.124
[۶]. بنگرید به مقاله «فاجعه ی بروئیا»، «فاجعه ی سورا»، «تازش انوشیروان به روم از نگاه شاهنامه»، «نگاهی به رفتارهای انوشیروان در تازش به لازیکا»، «پیمان شکنی های متعدّد انوشیروان در تازش به روم» و...

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group