تلفظ غلط نماز و عذاب آخرت
آيا اين امکان وجود دارد که کسي که در همه عمر خود با ايمان بوده و همه کارهاي ديني واجبش را انجام می داده در آخرت بگويند که چون تو در نمازت يک کلمه را درست تلفظ نمی کردي پس ما تو را عذاب می دهيم؟ همان طور که می دانيم بلال حبشي نمی توانست حرف «س» را تلفظ کند، پس چاره چيست؟
در ارتباط با سوال بالا چند نكته را بايد توجه داشت:
1. هر عملي جايگاه خود را دارد و بايد با شرايط خود انجام شود. در محاسبه الهي نيز مجموع عقايد , اخلاق و اعمال آدميان مورد محاسبه قرار مي گيرد . البته پاره اي از عقايد , اخلاقيات و يا اعمال نسبت به بعضي ديگر جايگاه برتري دارد , از جمله نماز كه جايگاه محوري در اعمال دارد..
2 ـ آنچه در مورد تلفظ اذكار نماز در رساله ها آمده است مربوط به كسي است كه بتواند ذكر را صحيح بگويد و يا اگر الان نمي تواند، قدرت بر يادگيري داشته باشد. بنابراين كسي كه مي تواند تلفظ صحيح را ياد بگيرد بايد اقدام به يادگيري نمايد.
3.كسي كه اصلا نمي تواند ياد بگيرد (مثل كسي كه لكنت زبان دارد و يا كسي كه بخاطر پيري قادر به تغيير آنچه ياد گرفته ندارد) معذور است و همان مقدار كه مي تواند از او پذيرفته است، چرا كه يكي از شرايط تكليف، قدرت بر انجام فعل است.
4. خداوند متعال برتر از آن است كه كسي را كه قادر به يادگيري نيست عذاب نمايد. بنابراين خداوند عادل در قيامت هر كس رابه ميزان قدرت و توان و وسع او مورد بازخواست قرار مي دهد.
به عنوان نمونه دو مسئله زير را ملاحضه كنيد :
الف) تا آن جا كه ممكن است بايد در قرائت واذكار نماز، مخارج حروف را به طور صحيح ادا كرد. اين امر بايد طورى باشد كه اهل زبان عربى بگويند اين حروف صحيح ادا شد. البته وسواس و رعايت دقتهايى كه برخى از اهل تجويد مىگويند، لازم نيست ، (تحريرالوسيله، ج 1، ص 302).
ب) طبق فتواى مقام معظم رهبرى واجب است همه ذكرهاى واجب نماز (از قبيل قرائت حمد و سوره و غير آنها) به طور صحيح قرائت شود و اگر نمازگزار كيفيت صحيح تلفظ كلمات عربى را نمىداند واجب است ياد بگيرد و اگر قادر به يادگيرى نيست، معذور است ، (ترجمه اجوبةالاستفتاآت، ج 1، ص 142).