شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

فلسفه نماز

چون نماز انسان را از فحشا و منكر باز مي دارد پس كسي كه فحشا و منكر را مرتكب نمي شود، نيازي به نماز خواندن ندارد؟
جهت پاسخ باید چند نکته را مد نظر داشت :

1 – ترک نماز چون معصیت است در نتیجه خودش یک منکر است پس چگونه انسان بی نماز می تواند مدعی باشد که از منکر دوری کرده است ؟

2 – فردی را تصور کنید که مبتلا به درد عضلانی است و پزشک برای رفع این درد وی را ملزم کرده هر روز ورزش کند . از طرف دیگر یکی از نتایج ورزش این است که افکار پراکنده و خیالات را از انسان دور می کند . حال اگر این فرد بتواند برافکار خود مسلط باشد و جلوی خیالات باطل را بگیرد ایا از ورزش بی نیاز شده است ؟

در مورد نماز هم باید گفت یکی از اثار نماز ( نه تمام اثار ) جلو گیری از فحشاء است حال ایا انسان میتواند از تمامی اثار و برکات نماز چشم پوشی کند با این توجیه که یکی از این اثار الان حاصل است ؟ و بعلاوه کسی که اهل نماز است از اراده قویتری و انگیزه بالاتری برای دوری کردن از فحشاء برخوردار است تا کسی که معلوم نیست با کدام انگیزه و با چه هدفی از فحشاء دوری می کند !

3 – نماز راهی است که خداوند برای کسی که ادعای بندگی داردو خواهان قرب خداست قرار داده است ( دقت شود ! ) .به عبارت دیگر اسلام و قرآن داراى سيستمى تربیتى جهت نيل آدمى به مراتب كمال است كه از جمله آنها اقامه نماز مى‏باشد. محور تربيت و تعالى انسان در مكتب اسلام، با توجه به خداوند و در نظر گرفتن موقعيت او و نيز جايگاه خود انسان ميسّر است. اين توجه با نماز حاصل مى‏شود. نماز و نه هيچ عبادت ديگرى، براى خداوند سودى به همراه ندارد و اگر هيچ كس در تمامى هستى سر بر آستان او نسايد، بر دامن كبريايى او گردى نمى‏نشيند. ولى غفلت انسان از خداوند، زمينه سقوط وى به پست‏ترين درجات را فراهم مى‏كند .

آثار مهم ديگرى برای نماز وجود دارد . نماز کار خانه انسان سازي است روح توحيد، شکر گذاری, اعلان بندگي خدا، نظم، بهداشت و نظافت، اتحاد و همبستگي، بي نيازي از مردم، استمداد خدا، ارتباط با شهدا و ... همه در همه در نماز است و مقصود از نماز در اسلام نمازي نيست که هنگام خواندن آن چيزي بگويد و بعد از نماز خلاف آن را عمل کند نماز خوان هاي درست و حسابي هماهنگي کاملي در همه اعمال و رفتار و گفتار دارند.

بنابراين، نماز داراي آثار گرانبهاي فردي و اجتماعي است و در حقيقت از عالي ترين مکتب هاي تربيتي و اخلاقي مي باشد.

بايد دانست که همين نمازهاي بي روح و دست و پا شکسته ما نيز خالي از آثار مختلف تربيتي و رواني و اجتماعي نمي باشد.

جهت مطالعه بيشتر در اين زمينه ر.ك:

1- اسرار نماز، شهيد ثانى، ترجمه مهدى‏پور

2- اسرار الصلاة، ميرزا جواد ملكى تبريزى

3- آداب نماز، امام خمينى

4- پرتوى از اسرار نماز، محسن قرائتى

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group