آيا آگاهي از مسايل مختلف علمي و آنچه دور و برمان مي گذرد مجاز است؟ چه چيز مي تواند به عنوان بازدارنده من از آگاهي نسبت به فلان دين يا انديشه فلان فرد باشد که امکان دارد بهتر از دين فعلي من و انديشه فعلي من باشد؟ محدوده هاي اين تحقيق چگونه است؟
حضرت اميرالمؤمنين على(ع) در روايتى مىفرمايد رأس الحكمة لزوم الحق؛ ملازم حقيقت بودن اصل و اساس حكمت است
و باز مىفرمايد: دلايل واقعى را فراگيريد و خود را با برهان و منطق مجهز و مسلح سازيد و از شبهه و مغالطه كارى بپرهيزيد. امام على(ع) در اين سخنان به نحوه اتّخاذ روش علمى براى رسيدن به حقايق اشاره مىنمايد و آن عبارت است از روش استدلال و برهان. و عالىترين شرح براى اين سخن امام فرمايش حضرت موسى ابن جعفر(ع) است كه ضمن وصيتى به هشام مىفرمايد: اى هشام اگر در دست تو گردويى است ولى مردم گمان برند كه آن دُرّ گران بهايى است هرگز ترا سود و فايدهاى نخواهد بخشيد چون تو خود مىدانى كه آنچه در دست تو است گردويى ناچيز بيش نيست و نيز اگر در دستت مرواريدى گرانقدر باشد اما مردم بگويند كه آن، گردو و چيز كم ارزشى است به تو زيان و ضررى نخواهد رسيد زيرا تو يقين دارى كه آن لؤلؤ ارزندهاى مىباشد، (ر.ك: تحف العقول چاپ اسلاميه، ص406). و شايد اين بيان از نظر معنى و مفهوم سخنى است كه به امام على(ع) منسوب است: لا تنظر الى من قال و انظر الى ما قيل؛ توجه تو فقط به سخنگو نباشد بلكه خود سخن را ارزيابى كن و مورد توجه قرار بده{ ، V (ر.ك: على و فلسفه الهى، مرحوم علامه طباطبائى، ص 31).
امام در نهجالبلاغه خطبه 89 مىفرمايد: (قبل از اين كه روز محاسبه فرا برسد شما حسابگر خود باشيد.) كه چه كرديد آيا فروختيد يا خريديد و آيا در اين خريد و فروش زيان ديديد يا نفع برديد؟ ايشان مىفرمايد (قبل از اين كه شما را وزن كنند خودتان را وزنكنيد).
در سوره اعراف آيه 7 خداى بزرگ مىفرمايد: و الوزن يومئذ الحق؛ در قيامت شما را با حق وزن مىكنند{ .
و لذا اگر جانتان و عملتان از حق بهرهمند بود مىشود سنگين و اگر از حق بهره نداشت مىشود سبك. آنها كه ميزان سنگينى دارند اهل نجاتند و آنها كه ميزانشان سبك است اهل عذابند. از اين رو خود را آماده سازيد ببينيد كارتان به وال حق است يا نه؟ براى حق است يا نه؟از حق شروع شده است يا نه؟
امام در خطبه 83 نهجالبلاغه مىفرمايد: فرق من و معاويه اين است كه ياد مرگ نمىگذارد كه من باطل بگويم و فراموشى آخرت نمىگذارد كه او حق بگويد - او چون آخرت را فراموش كرده حق نمىگويد و من چون به ياد مرگ هستم ياد مرگ نمىگذارد كه من به بازيچهسرگرم شوم، (ر.ك: حكمت نظرى و عملى در نهجالبلاغه، آيتالله جوادى آملى، صص 109 - 144).
نتيجه اينكه تبعيت از حق و حق مدارى در باب انديشه و نظر مجهز گشتن به سلاح منطق و مزيّن شدن به جامه يقين و دورى از مغالطه كارى و خيال بافى و پرهيز از تبعيت از اشخاص بجاى تبعيت از قول حق است. و در باب عمل محاسبه نفس بندگى، خداترسى وياد مرگ و قيامت مىباشد. و مسلما وقتى حق براى انسان آشكار شد اهل حق، ملازمان و ياران حق و حقيقت هم معلوم مي گردد. و به فرموده حضرت اميرالمؤمنين(ع) اعرف الحق تعرف اهله؛ حق را كه شناختى اهل حق براى تو آشكار مىشوند{ ، (منتخب ميزان الحكمة، ص 147).
مطالعه در انديشه هاي مختلف هنگامي مفيد است که انسان معيارها را بداند وملاکهائي در دست داشته باشد که افکار مختلف را باآن بسنجددر غير اين صورت دچار ترديد وشبهه وگمراهي مي گردد,بنابر اين اول بايد اطلاعات کاملي از مکتب خود داشته باشد آنگاه سراغ مکاتب ديگر برود تا قدرت سنجش ومقايسه وتشخيص خوب وبد را بدهد.