شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


 

 

پرسش

یکی از دلایل منکران معاد شبهه اعاده معدوم است، اعاده معدوم و رابطه آن با معاد چیست؟
..

 

 پاسخ اجمالی


 اعاده معدوم‏، از شبهه‌هایى است که درباره معاد مطرح شده و به معناىش این است که خداوند چیزى را که نابود کرده است، دوباره به وجود بازگرداند. حکما معتقدند، اعاده معدوم بعینه محال است و بازگرداندن آنچه که نابود گشته، (با همه ویژگى‏هاى وجودى‏اش از جمله زمانی که در آن جای داشته است) به وجود، ممکن نیست و براى اثبات مدّعاى خویش دلایلى آورده‏اند؛[1] از جمله این‌که اگر معدوم با همه ویژگی‌هاى خود دوباره به وجود آید، آنچه به وجود آمده است، عین معدوم خواهد بود و لازم می‌آید که میان شى‏ء و خود آن شى‏ء، عدم فاصله گردد و این محال است.[2]
هر چند عده‌ای از متکلمین اعاده‏ معدوم‏ را مانند حکما محال شمرده‌اند، ولى بیشتر آنان، آن‌را جایز دانسته‌اند،[3] و این بدان سبب است که پنداشته‌اند معاد، همان اعاده‏ معدوم‏ بعینه است و ناممکن دانستن آن، به معناى انکار معاد است.[4]
امّا این نادرست است؛ زیرا انسان با مرگ نابود نمی‌شود؛ بلکه پاى به مرحله‌اى دیگر می‌گذارد. بیشتر متکلمان امامیه و حکما معتقدند که اجزاى بدن نابود نمی‌شوند و خداوند در قیامت، پاره‌هاى پراکنده را دوباره گِرد هم می‌آورد. قرآن در پاسخ به کسانى که متلاشى شدن بدن را دلیل انکار معاد می‌دانند، می‌فرماید: «ملک الموت که خدا او را براى مرگ شما گمارده است، روح شما را نگاه می‌دارد».[5] این پاسخ، نشان می‌دهد که حقیقت و شخصیّت‏ انسان، روح او است که با مرگ بدن، نمی‌میرد و باقى می‌ماند.[6]


 

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. برای آگاهی از دیدگاه ملاصدرا؛ ر.ک: «اعاده معدوم»، سؤال ۴۲۳۵۱.

[2]. فیاض لاهیجى، ‏گوهر مراد، ص 606، تهران، نشر سایه‏، چاپ اول، ‏1383 ش‏؛ طباطبایی، محمد حسین، تحقیق، سبزواری، عباسعلی، نهایة الحکمة، ص 32، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ شانزدهم، 1422ق.

[3]. ر.ک: فیاض لاهیجى، ‏گوهر مراد، ص 606.

[4]. طباطبایی، محمد حسین، نهایة الحکمة، ص 33.

[5]. «قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ»، سوره سجده، آیه 11.

[6]. طباطبایى سید محمد حسین المیزان فى تفسیر القرآن، ج 13، ص 210، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417 ق؛ ر.ک: پژوهشکده تحقیقات اسلامى،‏ فرهنگ شیعه، ص 84، قم، زمزم هدایت،‏ چاپ دوم، ‏1386 ش‏؛

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group