از مهمترین اعتقادات شیعه ، اعتقاد به اصل امامت به عنوان یکی از اصول پنجگانه است . و امامتی را که شیعه بدان معتقد است بر خلاف برخی فقط به معنای خلافت نیست و در این معنا تمام نمی شود و به اعتقاد شیعه امام ولایت معنوی هم دارد و امامت تداوم منسب رسالت است و از همین منظر است که ما می گوییم امام را هم مانند پیامبر خدا باید منسوب و معین کند .
این منسب بعد از رحلت رسول اکرم (ص) از امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) تا یازده فرزند ایشان ادامه یافت. از زمان امیر(ع) تا امام عسکری (ع) مردم این توفیق را داشتند که امام زمان خویش را درک کنند و به حضور معظم او برسند ؛ اما بعد از شهادت امام عسکری (ع) این شرافت از عامه مردم سلب شد که در حضور امام زمان خود باشند که منجر به غیبت حضرت حجت گشته است و ظهور معظم له الهی است وحتی خود امام هم از زمان وقوع آن اطلاعی ندارند .
اما این غیبت باعث شده تا در زیر شاخه مباحث امامت ، مباحث مربوط به امامت امام زمان (عج) تحت عنوان خاص مهدویت ارائه گردد . و ما برای ورود و درک اهمیت این سلسله مباحث در ابتدا به نقل چند حدیث از ساحت مقدس معصومین می پردازیم :
1- رسول اکرم (ص) می فرمایند : هرکس قائم فرزندان مرا انکار نماید قطعا ً مرا انکار کرده است .
2- رسول اعظم (ص) می فرمایند : هرکس قائم فرزندان مرا در زمان غیبتش انکار نماید به مرگ جاهلیت مرده است .
*از این حدیث اینگونه به دست می آید که انکار امات حضرت حجت جاهلیت نوین است ، در برابر جاهلیت قبل از ظهور اسلام .*
3- رسول الله (ص) می فرمایند : هرکه او را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر کس عصیا اورا کند مرا عصیان کرده و هرکه او را انکار کند مرا انکار کرده و هرکه او را تکذیب قطعا مرا تکذیب کرده و هرکه او را تصدیق کند مرا تصدیق کرده .
*از این حدیث نتیجه می شود که امامت تداوم رسالت است با این تفاوت که ارسال وحی تمام شده و اینکه عصر غیبت عصر سختی است و خیلی از کسانی که جزء مسلمین اند و امام راقبول داشتند به تکذیب می رسند.*
4- رسول اکرم (ص) در حدیث معراج می فرمایند : زمانی که من به سدرة المنتهی رسیدم خدای تبارک و تعالی به من گفت : یا احمد تو و علی و فاطمه و حسن و حسین و اولاد حسین را از نور خودم خلق کردم و ولایت شما را بر اهل آسمان ها و زمین عرضه کردم ، هرکس آن را قبول کرد نزد من از مومنین و هرکس آن را انکار کرد نزد من از کافرین شد . سپس گفت : آیا می خواهی آنها را ببینی ؟ به سمت راست عرش نگاه کن . و در آن هنگام علی و فاطمه و حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و مهدی را دیدم و مهدی مثل ستاره ای در بین آن ها می درخشید . خداوند فرمود : یا احمد او را دوست بدار چرا که من او را دوست دارم و تمام دوست داران او را هم دوست دارم .
*به همین دلیل است که پیامبر از دوستداران حضرت مهدی به برادر تعبیر کرده است .*
5- رسول خدا (ص) : قیامت به پا نمی شود تا اینکه قائم به امر ما ، قیام کند و آن زمانی است که خدا اذن دهد . کسی که تبعیت او را کند نجات می یابد و هر آن کس که از او دوری جوید هلاک می شود . از خدا بترسید و از هر جا حتی از روی برف به سوی او آیید چون او جانشین من است و حتی با هر سختی بشناسید .
6- حضرت امیر(ع) بعد از جنگ نهروان وقتی از اخبار غیبیه سخن می گفتند درباره ظهور فرمودند : این مسئله فرمان خداست و در زمان مناسب خود اتفاق می افتد . سپس حضرت در قالب مناجات فرمودند : ای پسر بهترین ها تا چه زمانی در پس پرده غیبت هستی تا ظهور کنی و به پیروزی بشارتت باد و پدر و مادرم به فدای یاران کم و نا شناس تو .
*این حدیث اشاره به کم و ناشناس شدن مهدویون و ارزش والای آنها در آخر الزمان دارد که حضرت علی (ع) می فرمایند پدر و مارد به فدای یاران تو. پس ای رفیق حواسمان باشد تا از کسانی نباشیم که حضرتش را تنها گذاریم .
7- امام حسن (ع) می فرمایند :" خوشا به حال آنانکه زمان امام زمان را درک و کلامش را اطاعت میکنند."
8- روزی از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سوال شد آیا مهدی به دنیا آمده ؟ حضرت در مقام پاسخ فرمودند :"خیر اما اگر من او را درک کنم در طول مدت عمرم خدمتگذاری او را می کنم ."
9- یکی از اصحاب امام صادق (ع) نقل می کند که روزی بر ایشان وارد شدم دیدم حضرت زانوان را برهنه کرده اند و فرش خانه را کنار زده اند و زانو روی خاک گذارده اند و اینگونه مناجات می کنند : "سیدی سیدی ، غیبت تو مرا بیچاره کرده و خواب را از من گرفته ..." پرسیدم یابن رسول الله برای که گریه می کنید ؟ حضرت پاسخ دادند :"برای مهدی که اگر اورا درک کنم در تمام عمرم خدمتش را می کنم ."
10- حضرت زین العابدین (ع) که عالی ترین معارف حقه را در قالب و چهارچوب دعا برای ما بیان کرده است درباره زیارت حضرت حجت (عج) بدین سخن لب به دعا می گشایند :" اللهم ارزقنی زیارة قائم آل محمد"
11- امام سجاد (ع) می فرمایند : زمین هرگز از حجت خدا خالی نمی ماند ، اگر حجت بر روی زمین نباشد خدا پرستیده نمی شود .
12- ابوحمزه ثمالی روایت می کند که در جمع اصحاب همراه امام باقر بودیم ، وقتی گروهی از اصحاب رفتند و مجلس خصوصی شد ، امام (ع) فرمودند : "از وعده های حتمی خدا قیام قائم ماست ، هر کس در آن تردید کند خدا را ملاقات می کند در حالی که کافر است و در مقامی است که خدا را انکار کرده ."
13- امام صادق (ع) در دعای عهد می فرمایند :" اللهم ارنی الطلعة الرشیدة و الغرة الحمیدة و اکحل ناظری بنظرة منی الیه و عجل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلک بی محجته و انفذ امره واشدد ازره ."
14- امام عسکری (ع) : می فرمایند : "کسانی که امامت ما یازده نفر را قبول کردند و امامت مهدی(ع) را نپذیرفتند مثل کسانی اند که تمام پیامبران را پذیرفتند و حضرت محمد(ص) را قبول نکردند ، و منکر پیامبر اسلام منکر همه انبیاست . اطاعت ما و انکار ما از اولین تا آخرینمان یکی است ، هر کس مهدی (ع) را اطاعت کند همه ما را اطاعت کرده و هر کس مهدی را انکار کند همه ما را انکار کرده است . "
مطابق این چهارده حدیث به علت طولانی شدن عصر غیبت امام زمان (عج) انکار می شوند و انکار حضرت یعنی انکار 11 امام دیگر و انکار امامان یعنی انکار حضرت رسول و انکار پیامبر اسلام یعنی انکار تمام پیامبران سلف و خدا لذا باید خود را تقویت کنیم تا سختی ایام غیبت ما را به انکار امام زمان نکشاند و این تقویت هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ عملی باید انجام شود .
بر این اساس در ادامه بر سلسله مباحث مهدویت وارد می شویم تا ان شاء الله ما از زمینه سازان ظهور معظم له باشیم .