شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

 از قرآن شريف و روايات اهل بيت(سلام‌الله‌علیهم): استفاده می ى‏شود كه در روز قيامت شاهدانى هستند كه به نفع ما يا بر ضرر ما شهادت مى‏دهند، پس معلوم مى‏شود كه اين شاهدان در دنياى فِعلى بر اعمال ما نظارت دارند، بلكه بايد نحوه اعمال و نيّات ما را نيز درك كنند چرا كه شاهد براى اداى شهادت بايد حاضر و ناظر بر مطلب مورد شهادت باشد و از چگونگى و كمّ و كيف آن اطلاع كامل داشته باشد.
 
 ما در اينجا شاهدان در قيامت را ذكر مى‏كنيم و براى هر يك از شاهدان يك آيه از قرآن كريم به عنوان دليل، ارائه مى‏كنيم، هر چند براى هر كدام، آيات فراوانى يافت مى‏شود:
 
 1) اوّلين شاهد از نظر قرآن شريف «خداوند متعال» است:
 
 
 
«فَاِلَيْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهيدٌ عَلى ما يَفْعَلُون»[1]
 
«بازگشتشان به سوى ما است، سپس خداوند بر آنچه آنها انجام مى‏دادند گواه است.»
 
 
 
2)شاهد دوّم ملائكه الهى هستند. از قرآن شريف استفاده مى‏شود كه ملائكه در قيامت «له» يا «عليه» ما يعنى بر نفع يا ضرر ما شهادت مى‏دهند:
 
 
 
«وَ جائَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهيدٌ.» [2]
 
«و هر كسى مى‏آيد، با او حركت  دهنده و گواهى دهنده‏اى است.»
 
 
 
 و در روايات «شهيد» به ملائكه تفسير شده است چنانكه اميرالمؤمنين(سلام‌الله‌علیه) نيز در دعاى كميل به آن تصريح فرموده‏اند:
 
 
 
«وَ كُلُّ سَيِّئَةٍ اَمَرْتَ بِاِثْباتِهَا الْكِرامَ الْكاتِبينَ الَّذينَ وَكَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ ما يَكُونُ مِنّى وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوارِحى وَ كُنْتَ اَنْتَ الرَّقيبَ عَلَىَّ مِنْ وَرائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ.»
 
»و به كرام الكاتبين دستور دادى كه هر گناهى را بنويسند، همانها كه مأمورشان كردى تا هر چه از من صادر شود حفظ كنند و ايشان و اعضاى بدنم را گواه بر من قرار دادى در حالى كه بعد از ايشان تو مراقب من بودى و گواه بودى بر آنچه از ايشان پنهان بود.»
 
 
 
 ملائكه‏اى كه از ديدگاه قرآن، جزء شاهدان روز رستاخيز هستند بر سه دسته‏اند:
 
 اوّل) «ملائكه مقرّب خداوند»، نظير جبرييل، ميكاييل، اسرافيل، عزراييل و.... مى‏باشند:
 
 
 
»كِتابٌ مَرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ.» [3]
 
»كتابى است نوشته شده، كه مقرّبان شاهد آن هستند.»
 
 
 
 دوّم) ملائكه‏اى هستند كه براى حفظ ما از شرور انسى و جنّى و آفات، هميشه از ما مواظبت مى‏كنند:
 
 
 
»لَهُ مُعَقَّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ اَمْرِ اللَّهِ.» [4]
 
»براى انسان مأمورانى است پى در پى، كه به فرمان خدا او را از پيش رو و از پشت سر پاسدارى مى‏كنند.»
 
 
 
 سوّم) ملائكه‏اى كه «رقيب» و «عتيد» ناميده مى‏شوند و براى نوشتن اعمال ما گمارده شده‏اند و در هر روز و شب تغيير مى‏كنند:
 
 
 
»ما يَلْفِظُ مِنْ قَولٍ اِلّا لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ.» [5]
 
»انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى‏آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد اوست (و آن را ضبط مى‏كند).»
 
 
 
3)«انبياء الهى»: همانطور كه جلودار امّت خود هستند در قيامت هم شاهد بر امّت خود خواهند بود:
 
 
 
»وَ يَومَ نَبْعَثُ فى كُلِّ اُمَّةٍ شَهيداً عَلَيْهِمْ مِنْ اَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهيداً عَلى هؤُلاءِ.» [6]
 
»روزى كه در هر امّتى گواهى از خودشان بر ايشان برمى‏انگيزيم و تو را گواه بر آنان قرار مى‏دهيم.»
 
 
 
4)«امامان معصوم(سلام‌الله‌علیهم)»: نيز در زمره شاهدان روز رستاخيز مى‏باشند:
 
 
 
»وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً.» [7]
 
»شما را نيز امّت ميانه‏اى قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است.»
 
 
 
5)«اعضا و جوارح و دل انسان» نيز در عالم قيامت، جزء شاهدان است:
 
 
 
»يَومَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَيْديهِمْ وَ اَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ.» [8]
 
»در آن روز زبانها و دستها و پاهايشان بر ضدّ آنها به اعمالى كه انجام مى‏دادند، گواهى مى‏دهد.»
 
 
 
»لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ اُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْئُولاً.» [9]
 
»از آنچه به آن آگاهى ندارى پيروى مكن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.»
 
 
 
6)  خود «اعمال انسان»، هم شاهد براى انسان در روز جزاست:
 
 
 
»وَ وَجَدُوا ما عَمِلوُا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ اَحَداً.» [10]
 
»و آنچه را انجام داده‏اند حاضر يابند و پروردگار تو به هيچ كس ستم نمى‏كند.»
 
 
 
 اصول اعتقادى / شاهدان در قيامت 
 
7)«هويّت انسان»، از ديگر شاهدانى است كه در قيامت وجود خواهد داشت. اعمال خوب بر هويّت بشر اثر نهاده و او را به صورت انسان كاملى خواهد آورد، چنانكه اگر انسان در زمره فاجران يا منافقان و يا كافران باشد اعمال دنيايى وى، او را بصورت‏حيوانى‏جلوه‏گر خواهدساخت و هويّت او كاشف از شقاوت او خواهد بود:
 
 
 
»وَ كُلَّ اِنْسانٍ اَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فى عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ يَومَ الْقِيامَةِ كِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُوراً إِقْرَءْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَومَ عَلَيْكَ حَسيباً.» [11]
 
»و هر انسانى، اعمالش را به گردنش آويخته‏ايم و روز قيامت كتابى براى او بيرون بياوريم كه آن را در برابر خود گشوده مى‏بيند، (به او مى‏گوييم) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خود حسابگر خويش باشى.»
 
 
 
8)«مكان اعمال»، نيز جزء شاهدان انسان در عالم آخرت، محسوب مى‏شود مكانى كه انسان در آن عمل نيك يا پليد را انجام داده است، در روز جزا بر نفع يا بر ضرر وى شهادت خواهد داد:
 
 
 
»اِذا زُلْزِلَتِ الْاَرْضُ زِلْزالَها وَ اَخْرَجَتِ الْاَرْضُ اَثْقالَها وَ قالَ الْاِنْسانُ ما لَها يَومَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخْبارَها بِاَنَّ رَبَّكَ اَوحى لَها.» [12]
 
»هنگامى كه زمين شديداً به لرزه در آيد و زمين بارهاى سنگينش را خارج سازد، و انسان مى‏گويد: زمين را چه مى‏شود؟ در آن روز زمين تمام خبرهايش را بازگو مى‏كند (همانگونه كه) پروردگارت به او وحى كرده است.»
 
 
 
 همچنين از روايات فراوانى استفاده مى‏شود كه زمان انجام عمل نيز، له يا عليه انسان شهادت مى‏دهد. علّامه مجلسى(رضوان اللَّه عليه) اين روايات را در كتاب بحارالانوار، نقل كرده است از آن جمله:
 
 
 
»قالَ الْباقِرُ(ع): ما مِنْ يَومٍ يَأْتى عَلَى ابْنِ آدَم اِلّا قالَ ذلِكَ الْيَومُ يَابْنَ آدَم اَنَا يَومٌ جَديدٌ وَ اَنَا عَلَيْكَ شَهيدٌ فَافْعَلْ فِىَّ خَيْراً وَ اعْمَلْ فِىَّ خَيْراً اَشْهَدُ لَكَ يَومَ الْقِيامَةِ.» [13]
 
»امام باقر(سلام‌الله‌علیه) فرمود: هيچ روزى بر انسان نمى‏گذرد مگر آنكه آن روز به انسان مى‏گويد: اى انسان من روزى جديد هستم و بر تو شاهد تو هستم پس در اين روز كلام خير بگو، روز قيامت براى تو شهادت مى‏دهم.»
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] یونس،46.
 
[2] ق، 21.
 
[3] مطففین، 21.
 
[4] رعد، 11.
 
[5] ق، 18.
 
[6] نحل،89.
 
[7] بقره،143.
 
[8] نور،24.
 
[9] اسراء، 36.
 
[10] کهف، 49.
 
[11] اسراء،‌13.
 
[12] زلزال،‌1تا5.
 
[13] بحار الانوار، ج 7، ص 325، باب 16، ح 20.
 
 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group