بی حجابی زنان و بی غیرتی مردان
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی خاتم الانبیاء والمرسلین أعنی ابی القاسم المصطفی محمدصلی الله علیه و آله وسلم وعلی اهلبیته الطاهرین المعصومین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
اما بعد؛ قال الله الحکیم فی قرآنه الکریم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم: "قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولایبدین زینتهن الاماظهرمنهاولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولایبدین زینتهن الالبعولتهن ... [1]"
خداوندمتعال نیروهای مختلفی درنهاد انسان قرارداده است، که مهم ترین آنهاعبارتند از:1- نیروی عقل 2- غضب 3- شهوت، که هریک ازاین نیروها در درون انسان مدام بایکدیگردرحال جنگ ودرگیری ومبارزه هستند، خداوند متعال این نظام را جزء فطرت انسان قرارداده است که درصورت تعدیل ومدیریت این نیروها، انسان به اوج سعادت وخوشبختی خواهد رسید. وقتی خداوند این نیروهارا درنهاد انسان قرارداد، برای مدیرت وکنترل آن نیزقوانین ومقرراتی را وضع نموده است که هم قرآن کریم وهم روایات به این مسأله تصریح دارند:
عبدالله بن سنان می گوید: ازامام صادق علیه السلام پرسیدم:" آیا ملائکه افضلند یا بنی آدم؟ فرمودند: امیرالمؤمنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: خداوند متعال ملائکه را ازعقل بدون شهوت آفرید، اماچارپایان را ازشهوت بدون عقل، ولی بنی آدم را ازهردو(عقل وشهوت ) آفرید، پس اگرعقل انسان برشهوتش غلبه نماید، اوبرترازملائکه خواهد بود، اما اگرشهوتش برعقلش غلبه نماید، اوپست ترازچارپیان خواهد بود.[2]"
این روایت شریف اشاره به دوبعد جسمی ومادی وبعد معنوی وملکوتی انسان اشاره دارد، درصورتی که این دوبعد تعدیل شود انسان به مقام وقرب الهی خواهد رسید، هریک ا زاین نیروها دروجود انسان ما یه کمال انسان است، زیرا نیروی غضب باعث می شود که ازخود دفاع نماید، اما نیروی شهوت باعث تکثیر واستمرارنسل می شود، لذا خدواند متعال استمراروتولیل نسل را درقالب یک امرلذت بخش قرارداد. تنهانیروی عقل است که انسان را ازچارپایان متمایزمی سازد، درصورتی که نیروی غضب وشهوت به وسیله عقل کنترل نشود، انسان طغیان نموده ودرهمین حال پست ترازحیوان وجمادات خواهد شد.
خداوند متعال به عنوان خالق انسان علاوه برکنترل درونی این نیروها بواسطه عقل (که ازآن به پیامبردرونی یاد می شود،) قوانین تشریعی نیزبه این منظور به واسطه پیامبران که ازآن به پیامبربیرونی یاد میشود وضع نموده است، یعنی خداوند شهوت را دروجود انسان ضابطه مند کرده است، وهمین مسأله نقطه تمایزانسان ازسائرحیوانات می باشد.
خداوند متعال ارضاء شهوت را تنها ازسه را مجازدانسته وسائرراهها را ممنوع نموده است، آن سه راه مشروع عبارتند از: 1- ازدواج دائم. 2- ازدواج موقت. 3- ملک ایمان. اما سائرراهها مانند: زنا، لواط، سحق، استمناء و... راحرام وموجب عقاب دنیوی واخروی دانسته است. ازآنجای که شهوت جنسی درسراسروجود انسان جاری ساری وامکان تلذذ وجود دارد، خداوند برای هریک ازاعضای بدن انسان مقرراتی را وضع نموده تا آنها کنترل ومدیریت شود، مثلا خداوند نگاه به نا محرم را تحریم نموده وآن را تیری ازتیرهای شیطان نامیده است،درروایتی ازامام صادق(ع) آمده است: "النظرسهم من سهام ابلیس مسموم، کم من نظرة أورثت حسرة طویلة[3]"؛" نگاه آلوده تیری است ازتیرهای شیطان، ممکن است یک نگاه آلوده، حسرت وپشیمانی طولانی را برجای گذارد."
چونکه انسان ازراه چشم ونگاه است که اشیاء (اعم اززشتی ها وزیبائیها) را درک واحساس می کند، به همی خاطراست که چشم ونگاه به عنوان مبادی ورودی برای قلب شناخته می شود، به قول شاعر( هرآنچه دیده بیند دل کند یاد) شد، یعنی ذهن انسان تصاویردریافت شده را پردازش وبه خود مشغول می نماید، که ازنگاه به نامحرم به زنای ذهنی یاد می شود. افکاربد مقدمه ارتکاب جرم وجنایت های بعدی خواهد بود.
درآیه ای که درابتدای صحبت قرائت نمودم به دونکته اساسی اشاره دارد: نخست اینکه زنان با ایمان چشم های خود را ازنگاه های هوس آلود(نامحرم) فروگیرد. دوم اینکه زنان زینت وبدن خودرا بپوشانند:" به زنان با ایمان بگوچشمهای خودرا (ازنگاههای هوس آود) فروگیرند، ودامان خویش را حفظ کنند، زینت خودرا (جزآن مقدارکه نمایان است) آشکارننمایند، و(اطراف) روسری های خودرا برسینه خود افکنند(تا گردن وسینه باآن پوشانده شود) وزینت خودرا آشکارنسازند مگربرای شوهران شان...)
شرع مقدس برای رعایت مسأله محرم ونامحرم حدودی را قرارداده است، که هم نگاه ها کنترل شود وهم زنان زیبائی های خود را بپوشانند ودرمعرض نامحرم جلوه گری نکنند. برخلاف ادیان دیگراسلام درمورد شهوت جنسی حد اعتدال را درپیش گرفته است، نه مانند غرب آن را افسارگسیخته وحتی هم جنس گرایی را مجازدانسته که انسان را درحد یک حیوان تنزل داده است، ونه رهبانیت را قبول دارد، بلکه ارضای شهوت را مطابق قوانین شرع نه تنها مجازبلکه آن را مطلوب دانسته ودرصورت ابتلاِی به حرام ارضای شهوت را ازراه ازدواج واجب می داند.
بنابراین، برای رعایت حدود محرم ونامحرم هم نگاه ها کنترل شده باشد وهم زنان خود را ازنامحرم بپوشانند، تا ازاین طریق هم فرد وهم جامعه دیک حالت نورمال وبدون اضطراب زندگی کنند، ازنظراسلام زیبائی زن مال شوهراست، تنها کسی که می تواند اززن لذت شهوانی وجنسی ببرد شوهراومی باشد، لذا میان بوسه یک پدرنسبت به دخترش که بوسه رحمت است با بوسه یک شوهرنسبت به همسرش که یک بوسه شهوت است، فرق هست.
حس تملک زنان وحس اقتدارمردان
همیشه زنان حس تملک نسبت به شوهرشان دارند، یعنی به صورت افراطی دوست دارد که شوهرش تنها مال اوباشد وکسی دیگری نسبت به اوعلاقه ای نداشته باشد، شرع مقدس نیزروی این احساس طبیعی قوانین خودرا وضع نموده است، به همین خاطراست که زنان باهوو مخالفند واکثرا درجدال ومبارزه اند. تعدد همسردراسلام مطلوب شمرده نشده است، جوازآن مشروط است، یعنی درصورتی تعدد همسربرای مردان جائزاست که عدالت میان همسران شان را رعایت نمایند:" فان خفتم ألاتعدلوا فواحدة[4]"؛" اگرمی ترسید عدالت را(درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسربگیرید"
ازجانب دیگرمردان نسبت به زنان شان حس اقتداردارند، یعنی نسبت به همسرش احساس وظیفه واحساس حامی وپشتیبانی می کند، درقرآن کریم آمده است:" الرجال قوامون علی النساء[5]"؛" مردان، سرپرست ونگهبان زنانند"یعنی مردحمایت ازهمسرش را یک نوع قلمرو شخصی برای خود تلقی می کند که حتی این احساس درحیوانات جنگل هم مشاهده می شود که اگرجنس ماده ای برای خود یک جفت نرانتخاب کرد، به هیچ وجه یک جنس نردیگری حق نزدیک شدن ویا ارتباط برقرارکردن با آن را ندارد. همانگونه که قبلا هم اشاره کردم، دنیای غرب انسان را درحد پائین ترازحیوان تنزل داده اند، ومردان شان نسبت به همسرشان حتی این احساس حیوانی را هم ندارند.
غیرت ناموسی یکی ازاحساسات پاک انسانی است که این احساس درانسان فطرت، ودرحیوانات غریزه نامیده می شود. کسانی که این احساس را ندارند، یعنی نسبت به ناموس خود احساس غیرت نمی کنند، به آنها دیوث گفته می شود.
معنی دیوث
درروایتی ازرسول خدا(ص) دیوث اینگونه معنی شده است:" ان الجنة لتوجد ریحها من مسیرة خمسمئة عام، ولا یجدها عاق ولا دیوث. قیل: یارسول الله وما الدیوث؟ قال: الذی تزنی امرأته وهو یعلم بها."؛"بوی بهشت ازمسافت 500 سال به مشام میرسد، انسان عاق (عاق والدین= کسی که ازپدرومادرش اطاعت نمی کند) ودیوث آن را نخواهد شنید. عرض شد که ای رسول خدا! دیوث چیست؟ فرمودند: دیوث کسی است که زن او زنا می کند درحالی که اوازکارزن خود آگاه است."
پیامبرگرامی اسلام می فرماید:" کن غیورا فان الله یحب الغیور"؛" غیرت مند باشید که خداوند انسان غیرت مند را دوست دارد."
حکایت
مرد باایمانی به اتفاق خانواده اش با رعایت کامل حجاب اسلامی ازشهری به قصد مسافرت به شهردیگری سواراتوبوس شدند، درحالیکه یک خانواده پرجمعیت دیگری نیزکه چندان به موازین شرعی وحجاب اسلامی پای بند نبودند سواراین اتوبوس شدند، درمسیرراه یکی ازجوانان این خانواده آزاد وبی مبالات به قصد استهزاء ومسخره کردن روبه مرد با ایمان کردو گفت: حاجی آقا ! چرا (اشاره به خانم اوکرد) این بیچاره را افسارش کرده ای؟ این مردباایمان پاسخ مختصروحکیمانه ای به اوداد وگفت: چون شخصی است. یعنی زیبایی زن مال شوهرش است نه مال عموم مردان هوسباز، بس باید نسبت به آن احساس غیرت کند.
رسول خدا(ص) فرمودند:" أیما رجل رضی بتزین امرأته وتخرج من باب دارها، فهو دیوث، ولا یأثم من یسمعه دیوثا والمرأة اذا خرجت من باب دارها متزینة متعطرة والزوج بذاک راض، بنی لزوجها بکل قدم بیت فی النار.[6]"؛" هرمردی که راضی است همسرش خودرا بیاراید وازخانه بیرون برود، آن مرد، دیوث است، وهرکه اورا دیوث بنامد، گناه نکرده است. هرگاه زن، آرایش کنان وعطرزنان ، ازخانه اش خارج شود وشوهرش به این کاراوراضی باشد، به ازای هرقدمی که برمی دارد، برای شوهر او، خانه ای درجهنم بنا می شود."
رسول خدا(ص) درخبرحولاء فرموده است:" یا حولاء! لاتبدی زینتک لغیرزوجک ، یا حولاء، لا یحل لامرأة أن تظهرمعصمها وقدمها لرجل غیربعلها، واذا فعلت ذلک لم تزل فی لعنة الله وسخته، وغضب الله علیها، ولعنتها ملائکة الله، وأعد لها عذابا ألیما.[7] "،" ای حولاء! زیورخودرا برای غیرشوهرت نمایان مساز، ای حولا! برای هیچ زنی حلال نیست که مچ وپای خویش را برای مردی جزشوهرش آشکارسازد، هرگاه چنین کند پیوسته مورد لعنت وناخوشنودین خدا قرارمی گیرد، وخداوند براو خشم می گیرد، وفرشتگان خدا لعنتش می کنند وبرایش عذابی دردناک آماده می سازد."
امام صادق(ع) فرمودند:" أیما امرأة تطیب لغیرزوجها، لم تقبل منها صلاة حتی تغسل من طیبها کغسلها من جنابتها.[8]"؛" هرزنی که خودرا برای غیرشوهرش خوشبو کند هیچ نمازی ازاو پذیرفته نمی شود تا آنگاه که برای آن بویی که استعمال کرده غسل کند همچنان که برای جنابتش غسل می کند."
رعایت حدود معاشرت محرم ونامحرم دراسلام درتمام عرصه های زندگی الزامی است، بنا براین،ارتباط کلامی با نامحرم تنها درحد ضرورت مجازاست ، دست دادن با نامحرم ، نگاه به نامحرم ، خلوت با نامحرم، واختلاط زنان بامردان نامحرم، وشنیدن صدای زن به قصد تلذذ، حرام است.
تذکر: حرمت دست دادن با زنان نامحرم، شنیدن صدای آهنگین زنان، تابع قصد ونیت انسان نمی باشد، یعنی اینگونه نیست که اگرقصد لذت داشته باشی حرام باشد واگرقصد لذت نداشته باشی مباح باشد، بلکه نفس این کار، یعنی دست دادن با نامحرم حرام است خواه نیت وقصد شهوت باشد یا نباشد.
ازجانب دیگر، حفظ حجاب برای زنان ومردان دردین مقدس اسلام هم برمردان وهم برزنان واجب است، اما حدود حجاب میان زنا ن ومردان متفاوت است، زنان باید تمام بدن خودرا بپوشانند، به دلیل اینکه طبیعت وجود زنان جذاب است ونگاه مردان را به خود جلب می کند، برای اینکه وجود زنان ازنگاههای آلوده ومسموم وهوس آلود درامان باشد، حجاب واجب شده است، لذا درروایت آمده است که تمام بدن زنان عورت است[9] وباید حجاب داشته باشند.
پیشوایان دینی ما چون حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا بهترین الگوبرای یک زندگی زیبا وسالم نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام بشرمی باشد، حضرت زهرا حتی دربرابریک نابینا حجاب خودرا به صورت کامل حفظ می کند، وقتی ازحضرت سؤال می شود که این مرد نابینا بود شما چرا خودرا ازاوپوشانید؟ اودرپاسخ می فرماید، درست است که اونابینا است ومارا نمی بیند، اما من که اورا می بینم:
روایتی که امام صادق ازامام باقر(ع) نقل می کند:" أن فاطمة بنت رسول الله(ص) استأذن علیها أعمی فحجبه، فقال لها النبی(ص): لم حجبته وهو لایراک؟ فقالت: یارسول الله، ان لم یکن یرانی فأنا أراه وهو یشم الریح، فقال النبی(ص) أشهد أنک بضعة منی.[10] "
امروزما رفتارهایمان را به قرآن و سیره معصومین(ع) عرضه کنیم وببینیم که آیا رفتارهایمان مطابق دستورات آنان هست یا نیست؟امام علی(ع) می فرماید:" یا اهل العراق، نبئت أن نسائکم یدافعن الرجال فی الطریق أما تستحیون؟ [11]"؛" ای اهل عراق با خبرشدم که زنان تان درگذرگاها بامردان تنه به تنه می خورند، آیا شرم نمی کنید؟"
امام علی(ع) فرمودند:" أما تستحیون ولا تغارون؟ نسائکم یخرجن الی الاسواق ویزاحمن العلوج[12]"؛" آیا شرم نمی کنیدوغیرت ندارید که زنان شما به بازار ها می روند وبا بی نزاکت ها درهم می آمیزند؟!"
وباید ازخود مان سؤال کنیم که اسلام چیست؟ وبرای چه هدفی آمده است؟ آیا برای عمل کردن آمده است یا برای شعاردادن ؟ برای آن، چه خونهای ناحقی ریخته شده است؟ این اسلامی که ما شعارآن رامی دهیم وخودرا پیروآن می دانیم چیست؟ درپاسخ باید گفت که اسلام مجموعه ای ازارزشهاست، امام حسین(ع) برای احیا واجرای این ارزشها درجامعه جان مبارک خودرا فدا نمود، یکی ازاین ارزشها حجاب ورعایت حدود معاشرت محرم ونامحرم می باشد.
روضه
حضرت زینب همیشه شبانه به زیارت جد خود رسول خدا (ص) می رفت، درحالیکه امام حسن(ع) درسمت راست وامام حسین(ع) درسمت چپ وامام علی(ع) مقابل وجلوتر ازاو حرکت می کرد. وقتی نزدیک قبرمی رسیدند، علی(ع) زود ترمی رفت ونورچراغ مسجد را کم می کرد، مبادا چشم نامحرمی به قامت عقیله بنی هاشم بیفتد وسنگینی نگاهی زینب را بیازارد.[13] یا امیرالمؤمنین این جا چراغهای مسجد را کم کردی تاسنگینی نگاه نامحرمی زینب را نیازارد، اما کجابودی کربلا، ببینی سنگینی این همه نگاه نامحرم به زینب چه می کند، آن هنگامی که کمک کرد همه ی زنان وکودکان سواربرشتران بی حجازشدند. حالا همه معطلند ونگاه می کنند که زینب چگونه سواربرشتر خواهد شد.
زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها:
ای اهل کوفه ماهم آل پیغمبریم ، ازنسل پاک فاطمه وزصلب حیدریم
امروزخرمید وندانید کزشما ، ماداد خواه خویش به فردای محشریم
ما آل عصمتیم که ازکینه ی شما ، برناقه ها سوار به بازارومعبریم
ما خود مروجیم به احکام وای عجب ، که اهل خطا به زعم شما قوم کافریم
آل نبی زاصغرواکبر کشتید باز ، گوئید امت نبی الله اکبریم.
شکرالله شاکری
[1] - نور/ 31
[2] - وسائل الشیعة (آل البیت) اج15 ص 209
[3] الکافی، الکلینی، ج5 ص 559
[4] - نساء/3
[5] - نساء/ 34
[6] - بحارالانوار، ج 100ص 249
[7] - مستدرک الوسائل، ج 14 ص 242 ح 16604
[8] -0 الکافی، ج 5 ص 507 ح2
[9] - وسائل الشیعة، ج 20 ص 66 (آل البیت)
[10] - مستدرک الوسائل، ج14 ص 289
[11] - کافی، ج5 ص 537
[12] - کافی، ج5 ص 537
[13] - أسوة النساء(بانوی نمونه عالم) ، سید محمد بهارانچی، ص 556