شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

موضوع درس:

شماره درس: 241

تاريخ درس: ۱۳۷۸/۳/۲۰

متن درس:

قبل از اینکه وارد بحث بشوم این دو سه روز آخر صفر روزهای خیلی حساس است روز شهادت رسول گرامی وسط او امام دوم و شهادت حضرت رضا (ع) است و باید این سه روز را اهمیت بدهید برای دنیاتون برای آخرتتان برای دینتان و برای این نظام مقدس که در پای این درخت خونها ریخته شده است لذا شرکت در مجالس اقلاً روزی دو مرتبه لازم واجب است و در مجالس از خود حضرت رسول از امام مظلوم امام درم از آن کسی که ما زیر پرچم او هستیم حضرت رضا (ع) بخواهید که نظر لطفی به همۀ ما عنایت کند و آنکه مهم است اینکه دین الان در مخاطره است نظام جمهوری الان در مخاطره است و ان شاء الله با دعا با راز و نیاز با خدا با توسل این خطر از جمهوری اسلامی رفع بشود این خطر از اسلام رفع بشود و همۀ ما الان نگران تشیع هستیم. نگران دین هستیم نگران این نظام هستیم و امیدواریم که با توسل و دعای شما در این مجالس بتوانید ان شاء الله کاری انجام بدهید و من این 3 شهادت را این 3 مصیبت بزرگ را به همۀ شما تسلیت می گویم و از طرف همۀ شما این 3 مصیبت بزرگ را این 3 شهادت را به حضرت زهرا اولاً و به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ثانیاً و به مقام معظم رهبری ثالثاً تسلیت می گویم و از طرف همۀ شما از حضرت زهرا می خواهم که نظر لطفی به جلسه عنایت کنند و ان شاء الله با لطف حضرت زهرا (س) از جلسه بیرون برویم بحث ما رسید که کلمه تقوا به کلمۀ متقی به تناسب اینکه گفتم اگر کسی سیر و سلوک می خواهد اگر کسی وصال الی الله بخواهد با چیزهایی را فراهم کند از جمله زاد و توشه و قرآن می فرماید زاد و توشۀ این راه تقوا است تَزَوَدوا فَاِنَّ خیرَ الزاد التقوا. به این تناسب وارد کلمۀ تقوا کلمۀ متقی شدیم و گفتم این کلمه بیش از 200 مرتبه در قرآن آمده است و بیش از 200 نتیجه و فایده مترقب بر او شده است و خود کلمۀ تقوا در اسلام کلمۀ متقی در اسلام یک جاذبۀ خواص یک نورانیت خواص دارد به اندازه ای که فاسق و فاجر هم از این کلمه خوشش می آید و این کلمه را دوست دارد و من از این 200 یا بیشتر 240 جا در قرآن کلمۀ تقوا آمده است من از این 240 جا 20 مورد را برای شما عزیزان انتخاب کرده ام اگر بتوانیم این 20 مورد را برای شما امشب بگویم که ببینید از نظر قرآن کلمۀ تقوا چقدر فایدۀ دنیا و فایدۀ آخرت دارد و همه مخصوصاً جوانها سعی کنند بتوانند این درجۀ تقوا درجۀ متّقی را از پروردگار عالم بگیرند و من برای اینکه یک یادگاری باشد برای همه مخصوصاً جوانها این 20 مورد را با آدرسی بیان می کنم و خودش ان شاء الله بروید در قرآن این20 آیه را حفظ کنید این 20 مورد را اهمیت دهید و ببینید از نظر قرآن چقدر این کلمه درخشندگی دارد چقدر این کلمه تقدس دارد و عقیده پیدا کند حرف من نیت حرف روایت و حرف فقها حرف علی نیست حرف قرآن است خیلی شفاف از آیات محکمات خیلی روشن 20 فایده بر این کلمه تقوا مترتب می کند فائده او نتیجۀ دنیا قرآن می فرماید اگر کسی متقی شد برکات از آسمان و زمی نازل می شود یعنی عمر او پر برکت می شود علم او پر برکت می شود مال او پر برکت می شود زندگی او پر برکت می شود به عبارت دیگر قرآن می فرماید اگر کسی متّقی شد یک زندگی سالمی یک زندگی مبارکی دارد آیه اش این است می فرماید و لوْ اَنَّ اهل القُری و التّقوْ و لوْ اَنَّ اَهل القُری امنوا و التقوْ لَفَتَحنا علیهم کبَرکاةِ مِنَ السماءِ و الَْاَرْضْ اگر مردم ایمان بیاورند و اگر مردم با تقوا باشند از آسمان و زمین برکت بر آنها نازل

می شود و این وعدۀ قرآن است این وعدۀ خداست آیه ای که در همین باره من یادداشت کرده ام که همه برداشت بکنند آیه در سورۀ اعراف است سورۀ هفتم آیه 96 و لوْ اَنَّ اَهْلَ القُری امنوا وَ تقوْ لَفَتَحْنا عَلَیهم بَرَکاةٍ مِنَ السماء و الْاَرْض یعنی رو به هر کجا بیاورد همان مبارک است گفتم علم او عمر او اولاد او زندگی او مال او برکت دارد مبارک است و خوشا به حال کسی که علم او برکت داشته باشد آن هم برکت از طرف خدا، مال او مبارک باشد زندگی او مبارک باشد و بالاخره برکات پروردگار عالم برای او نازل باشد این فایدۀ اول برای کسی که متّقی باشد یعنی فایدۀ اول برای تقوا، فایدۀ دوم اگر کسی وجاهت بخواهد، بخواهد در میان مردم عزیز باشد بخواهد ریاستی که خدا می پسندد پروردگار عالم آن ریاست را آن وجاهت را به او بدهد به عبارت دیگر اگر کسی بخواهد آبرویش در میان مردم محفوظ باشد یک آدم آبرومندی باشد تقوی، قرآن وعده داده است اگر کسی تقوا داشته باشد وجاهت دارد در میان مردم عزّت دارد در میان مردم آبرو دارد آیه ای که یادداشت کرده ام در سورۀ یوسف است آیۀ 90 سورۀ 12 اِنَّهُ مَنْ یَّتَقَ وَ یَصْبِرْ فَاِنَ اللهَ لایُضیعُ اَجْرَ المحسنین این آیۀ شریفه از زبان حضرت یوسف است وقتی که برادرها او را شناختند برادرها حضرت یوسف را در چاه انداختند پروردگار عالم او را نجات داد و بالاخره او را رساند به جایی که اگر عالم پشت به پشت یکدیگر کند و بخواهد یک کسی را اینقدر آبرو بدهد اینقدر وجاهت بدهد که تقوای یوسف به او داد مسلم ممکن نیست. وقتی برادران یوسف، یوسف را شناختند برادرهای یوسف با یک ذلّتی آمده بودند برای یک مقدار گندم گدائی کنند از حضرت یوسف، وقتی که شناختند یوسف است. حضرت یوس یک نصیحت کرد به عبارت دیگر یک پیام داد به همه مخصوصاً جوانها، گفت برادرها

می دانید چرا شما به این ذلت گرفتار شدید و من به این عزّت رسیدم می دانید چرا من عزت را پیدا کردم و شما این ذلّت را، برای خاطر تقوا اِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِر فَاِنَّ اللهَ لایُضیعُ اَجْرَ المحسنین اگر کسی متّقی شد اگر کسی در مقابل مصائب، در مقابل اطاعت در مقابل گناه صابر شد این پروردگار عالم اجر او را خواهد داد این محسن است اجر محسن را پروردگار عالم خواهد داد یعنی این متّقی است و آدم متقی در جامعه آبرومند خواهد شد آدم متقی وجاهت اجتماعی حتماً پیدا می کند. لذا این آیه به ما می گوید اگر کسی وجاهت می خواهد آبرو می خواهد عزّت اجتماعی

می خواهد باید متّقی باشد سوم چیزی که در قرآن دارد اگر کسی عاقبت به خیری بخواهد این عاقبت به خیری چیز خوبی است انسان عاقبتش به خیر شود عاقبت به خیری دو سه تا معنا دارد یک معنا اینکه انسان بتواند دین خود را ببرد انسان بتواند این تشیعش را ببرد در قبرش در عالم برزخش و بالاخره در روز قیامتش، و در روز قیامت بتواند بگوید من شیعه هستم. این یک معنای عاقبت به خیری است بتواند دینش را ببرد. یک معنای عاقبت به خیری این است که در آخر کار ذلیل نشود محتاج نشود درمانده نشود این هم یک معنای عاقبت به خیری است که انسان بعضی اوقات آدم خوبی هم هست اما در آخر کار محتاج اولاد بدبخت مدّتها بدبخت هست تا بمیرد این هم یک معنای عاقبت به خیری است یک معنای عاقبت به خیری هم این است که انسان در آخر کار در رابطۀ با خدایش محکم شود یعنی هرچه پیرتر شود روی او به قبر و قیامت و به عبارت دیگر رابطۀ با خدایش محکم تر باشد ما دیدیم بعضی اوقات جوان است. انرژی اش مصرف عبادت می شود مصرف مسجد می شود مصرف کارهای خیر می شود اما وقتی پیر شد دیگر رو گردان از همه چیز می شود دیگر سر و کار با مسجد ندارد سر و کارهای خیر ندارد بلکه بعضی اوقات فرورفتۀ در دنیا و آن آمال و آرزویش بیشتر جوان می شود دیدید بعضی اوقات این جوری است و انسان عاقبت به خیر بشود یعنی پیر شده است، رابطۀ با خدایش محکم تر شده است مهیای مرگ است. عزرائیل بیاید و برود آنجا که برای خود تهیه کرده است یعنی بهشت برزخی بعد بهشت اُخروی، و این کلمه ای که من در آیه اش را نوشتم در سورۀ هود است سورۀ 11 آیۀ 45 اِنَّ العاقِبَهَ لِلْمُتقینْ این در قرآن تکرار شده چهار پنج جا در قرآن آمده اِنَّ العاقِبَهَ لِلْمُتقینْ. یعنی حتماً متّقی عاقبت به خیر است و از این نگذرید این شاید از آن نتیجۀ اول و نتیجۀ دوم خیلی بهتر باشد. ما در روایات می خوانیم که از ائمۀ طاهرین (س) می خواستند که آقا به ما دعا کنید. آقا می فرمودند که خدا عاقبت شما را به خیر کند یا سؤال می کردند آقا اگر ما حالی پیدا کردیم از خدا چه بخواهیم امام (ع) می فرمود از خدا عاقبت به خیری بخواهید از بزرگان زیاد این جمله نقل شده است که وقتی می خواستند به کسی دعا بکنند می گفتند خدا عاقبت تو را به خیر کند این تکرار در قرآن آن هم با تأکید. اِنَّ العاقِبَهَ لِلْمُتقینْ تأکید دارد دو سه تا تأکید دارد می فرماید حتماً اگر متقی شدی عاقبت به خیر هستی کم پیدا می شود که انسان متقی باشد راستی اما عاقبت به خیر نشود این هم فایدۀ سوم کسی که متقی است حتماً عاقبت به خیر است چهارم یعنی فایدۀ چهارم که بر کلمۀ تقوا بر کلمه متّقی بار است این که اگر کسی سیر و سلوک می خواهد همین بحث ما، اگر کسی می خواهد آن حرکت معنوی را که قرآن روی آن پافشاری دارد بپیماید به عبارت دیگر کسی بخواهد روشنائی دل پیدا کند اگر کسی می خواهد در کارهایش الهام از طرف خدا داشته باشد اگر کسی می خواهد پروردگار عالم در بن بست ها به او الهام بدهد و تمیز خیر از شر و شر از خیر بدهد این باید متقی باشد آیه ای که در اینجا یادداشت کردم سورۀ انفال سورۀ هشتم آیه 29 می فرماید اِنْ تَتقوا الله یَجْعَلْ لَکُم فِرقانا. این وعدۀ خداست اگر متّقی شدی پروردگار عالم مقام فرقان به تو می دهد و مقام فرقان یعنی شک و شبهه و اینها دیگر در دل نیست یک یقین، یک نورانیت، تمیز بین بین حق و باطل اگر کسی بخواهد زهر را در کپسول به خورد او بدهد او نمی خورد زهر را در کپسول زرق و برق دار تمیز می دهد. حق را از باطل، باطل را از حق، به این می گویند مقام فرقان و برای سیر و سلوکی ها حتماً باید این مقام فرقان باشد همان وقتی که می خواهد وارد این راه بشود عصای این راه مقام فرقان است عصای این راه که بتواند خیر را از شر شر را از خیر تمیز بدهد بتواند راهی که قرآن گفته است با راهی که سوفی گری و عرفان گری می گوید تمیز بدهد بتواند در راه خود را نجات بدهد این راه پرخطر، قرآن می فرماید اگر عصای این راه را می خواهد تقوا اِنْ تَتَقُ الله یَجْعَلْ لَکُمْ فُرقانا، فایدۀ پنجم، اگر کسی تأمین آتیه زحمت می کشید مالی برای بچه هاتون بگذارید برای تأمین آتیه و بالاخره خون جگر می خورید همه و همه حالا اگر العیاذ بالله اگر از راه حرام نباشد از راه حلال تأمین آتیه بکنید برای اولاد و این یک امر فطری هم هست یعنی حیوانها هم این تأمین آتیه را برای بچه هاشان می خواهند فطری است به معنای غریزی.همۀ انسان ها هم هر که بچه اش را دوست دارد این تأمین آتیه را برای او

می خواهد قرآن می فرماید تأمین آتیه فقط این نیست که برای او جهیزیۀ خوب بدهی برای او مال بگذاری فقط به این نیست علم یاد او بدهی دانشگاه برود، دکتر بشود، مهندس شود این تأمین آتیه فقط نیست تأمین آتیه برای بچه ها تقوای توست یعنی اگر متقی شدی وعدۀ خداست در قرآن نه یک جا چندین جا اینکه، بچه ها در رفاه و آسایش باشند اگر متقی شدی راستی، شوهر خوب برای دختر ها، زن خوب برای پسرهایت و بالاخره آبرو، سعادت، تأمین آتیه برای اولاد این آیه ای که می خواهم بخوانم که آیۀ رسائی هم هست در سورۀ نساء سورۀ چهارم آیه 9 همان اول سورۀ نساء می فرماید که وَلْیَخشَ اَلّذین لوْ تَرَ لَو مِنْ خَلْفِهمِ ذریَّهً ضَعافاً خافوا علیهم فَلْیَتَقُ الله وَلْیَقولو قوْلاً شدیداً. اگر تأمین آتیه برای بچه هایت می خواهی اگر از آیندۀ بچه هات می ترسی که آیا به کجا می رسد آیا چه می شود اگر از ترس از آیندۀ اولادت داری به عبارت دیگر اگر تأمین آتیه برای اولادت می خواهی فَلْیَتَقِ الله خودت متقی باش و لِیَقولو قولاً شدیدا. مواظب زبانت باش تقوا یعنی انسان کنترل بشود. چشم او، گوش، اعضاء و جوارح او مخصوصاً زبان او کلید داشته باشد به این می گویند تقوا، قرآن می فرماید اگر متّقی شدی اگر زبانت کلید داشت دروغ، غیبت، تهمت، شایعه، زنم زبان حرفهای نامربوط در زبان تو نبود و یک آدم متقی بودی من ضمانت می کنم تأمین آتیه اولاد تو را و از اینها نگذرید یعنی از اینکه پروردگار عالم فرموده سند هم داده است چه سندی؟ قرآن، سند قرآنی داده است به افراد متقی، تأمین آتیۀ اولاد را، این هم فائدۀ پنجم. اینها حرف دارد خیلی مفصل باید درباره اش حرف بزنیم. اما من به طور فشرده این فوائد را عرض می کنم امیدوارم شما هم تقوایش را دارید بیش از اینها دارید ان شاء الله (تحصیل بکنید) ششم اگر کسی در مشکل رفع مشکل بخواهد این دنیا مشکل دارد نمی شود انسان در این دنیا مشکل نداشته باشد. یک کسی باید مشکلش را حل بکند و الا یک کسی دعا بکند خدایا یک زندگی بلا مشکل به من بده نمی شود به قول امیرالمؤمنین (ع) این دنیا مثل دریا است خُب دریا جزر و مد دارد دریا موج دارد مگر می شود یک دریایی جزر و مد نداشته باشد. همان دریایی آرام هم که شما اسم آن را شنیدید آن دریا هم جزر و مد دارد آن دریا هم موج دارد این دنیا به قول امیرالمؤمنین (ع) مثل دریاست الدُنیا بَحْرٌ عَمیقْ. یک روز جزرش کوچک است یک روز بزرگ، یک روز موجش از آن موجهای خیلی بزرگ است یک روز موج کوچک رنگ و وارنگ هم هست هر روز یک مشکل. چه کنیم مشکلمان رفع بشود چه کنیم از راهی که گمان نداریم پروردگار عالم مشکل ما را حل بکند قرآن

می فرماید تقوا وَ مَنْ یَتَقِ الله یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبْ اگر کسی تقوا داشته باشد برای او راه پیدا شود یعنی بعضی اوقات انسان مشکل دارد هر چه فکر می کند نمی داند این مشکل را چه جور رفع کند. ناگهان یک الهام به او می شود یک راهی برایش پیدا می شود. قطعاً شما که متقی هستید تجربه کردید دیدید چنین هست بعضی اوقات انسان مشکل دارد و مشکلش را به حسب ظاهر نمی تواند رفع بکند ناگهان از راهی که گمان ندارد خدا مشکل او را حل می کند قرآن می فرماید اگر متقی شدید چنین است آیه اش را که اینجا یادداشت کردم آیه 2 سورۀ طلاق سورۀ 65 این سورۀ طلاق 3 آیه به این مضمون دارد که آیۀ 2 این است.وَ مَنْ یَتَقِ الله یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثَ لایَحْتَسِبْ. هر که تقوا داشته باشد پروردگار عالم برای او در مشکلها که گیر می کند راه پیدا می شود راه پیدا می کند و مشکلهایش را از راهی که گمان ندارد مشکلهایش را حل می کند این آیۀ دوم است که آیه چهارم علاوه بر اینکه می فرماید در آیۀ دوم وَ مَنْ یَتَقِ الله یَجْعَلْ لَهُ مَخرَجا و یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبْ بعد می فرماید وَ مَن یَتَوَکَلْ علی الله و هُوَ حَسُبهْ اگر کسی متقی شد اگر کسی توکل بر خدا داشت آن خدا بس است از برای او بعد در آیۀ 4 می فرماید که وَ مَنْ یَتَقِ الله یَجْعَلَ لَهُ مِنْ اَمره یُسری دوباره همان آیه را تکرار می کند یعنی سند بعد سند می دهد می فرماید هر کس که تقوا داشته باشد کارهای او آسان می شود یَجْعَلْ لَهُ مِنْ امرِه یُسْری. دوباره در آیه پنجم می فرماید که وَ مَنْ یَتَقِ الله یُکَفِّر عَنْهُ سیاتِهْ و یُعظِمْ لَهُ اجرا. هر کس متقی باشد خداوند گناهانش را می آمرزد خدا پاداش بزرگی به او می دهد و آن وقت مشکلهایش را رفع می کند. در حقیقت اول سورۀ طلاق دو سه آیه پروردگار عالم سند داده است به متقی که آقای متقی تو متّقی شو من کارهایت را اصلاح می کنم تو متقی شو من از راه هایی که گمان نداری مشکل تو را حل می کنم. تو متقی شو در بن بست ها کارت را آسان می کنم و بالاخره تو متقی شو من برایت مَفَر مَخْرَج، در وقتی که در بن بست وارد شدی ناگهان راهی که گمان نداشتی آن راه پیدا می شود این هم فایدۀ ششم که گفتم 3 آیه پشت سر هم آمده است سند قرآنی این که هر که متقی باشد کارهای او اصلاح می شود هفتم اگر کسی در زندگی کمک از خدا بخواهد بعضی اوقات انسان می رسد به یک جایی که هیچ کس دیگر نمی تواند به او کمک بکند بعضی اوقات انسان چه در رفاه چه در غیر رفاه بی پناه است هیچ کس را ندارد قرآن می فرماید می خواهی در هر حال مرا داشته باش کمک کنم به تو پناهگاه آن هم خدا می فرماید اگر پناهگاه می خواهی آن هم من با تقوا باش شاید این نتیجۀ هفتم بهتر از نتایج قبلی هم باشد انسان در زندگی به خدا رو داشته باشد وقتی که دستش از همه چیز برید آن وقت خدا به فریاد او برسد که در رفاه خدا با او باشد کمک کار او باشد در سختی خدا با او باشد خدا کمک حال او باشد و در قرآن تکرار شده و از جمله این آیه ای که می خواهم بخوانم می فرماید که و اَعْلموا اَنَّ اللهَ مَعَ المتقین. با یک تأکید خاص هم هست بدان حتماً خدا با آدم متقی است این با آدم متّقی است معنایش همین هست یعنی پشتوانۀ زندگی خداست برای چه کسی؟ برای متقی فاسق، فاجر، کافر این پشتوانه را ندارد اما متقی این پشتوانه را دارد و. خوشا به حال آن کسانی که در زندگی پشتوانۀ آنها کمک کار آنها خدا باشد و این آیۀ شریفه در سورۀ توبه آیۀ 36 اتفاقاً در سورۀ توبه این آیه تکرار شده آیۀ 133 از سورۀ توبه همین

می باشد. و اَعْلَموا اَنَّ الله معَ المتّقین. یعنی در سورۀ توبه 2جا یکی در آیۀ 9 یکی آیۀ 133 وعده داده است خدا که اگر متّقی شدی من با تو هستم اگر متقی شدی و بتوانی آن مرتبۀ بالای تقوا را بدست بیاوری خدا را می یابی گاهی پروردگار عالم با ماست اما نمی یابیم که با ماست اما خدا گاهی با ماست و می یابیم که خدا با ماست آدم تشنه چگونه می یابد که تشنه است گاهی متّقی می یابد خدا را. با چشم دل می بیند کمک کاری از طرف خدا. وعلی کُل حالِ چه به آن مقام رسیده باشد چه نرسیده باشد پروردگار عالم سند قرآنی داده است هر که متقی باشد من با او هستم من با او هستم یعنی کمک کار در زندگی یعنی آنجا که می خواهد زمین بخور نمی گذارم زمین بخورد آنجا که می خواهد آبرویش برود نمی گذارم برود آنجا که می خواهند آبرویش را ببرند نمی گذارم نمی گذارم آبرویش را ببرند. آنجا که بخواهد ورشکستگی و بدبختی برایش جلو بیاید نمی گذارم بدبخت بشود نمی گذارم آبرویش برود ورشکست شود وَ اَعْلموا اَنَّ الله مَعَ المتقین. فائدۀ هشتم اگر کسی هدایت عنائیه بخواهد باید متقی باشد هدایت منتسم می شود به 3 قسم یک هدایتی که برای همۀ موجودات است. برای سنگ در و دیوار برای همۀ نباتات برای همۀ حیوانها و من جمله انسان این الان بحث ما نیست. یک هدایت تشریعی اینکه انبیاء آمده اند برای هدایت مردم این هم الان بحث ما نیست یک هدایت دیگر هست و آن هدایت عنائیه و اینکه خدا دست انسان را بگیرد به مقصود برساند این خیلی مهم است که علمای علم اخلاق به این می گویند هدایت عنائیه. اول قرآن همان آیه دوم سورۀ بقره

می فرماید متقی هدایت عنائیه دارد بسم الله الرحمن الرحیم المر. لک الکتاب لا ریب فیهِ هداً للمتقین. این قرآن که شکی در او نیست این هدایت می کند متقین را. خُب معلوم است قرآن برای متقی برای فاسق، برای فاجر، برای کافر برای همه هست هُداً للناس امّا این هُداً للمتقین اینجا معنایش همین است به قول ما طلبه ها ایثالِ الی المطلوب است و این در قرآن تکرار شده چندین جا و مِن جمله همین آیۀ دوم از سورۀ دوم یعنی سورۀ بقره که می فرماید اگر کسی متقی شد پروردگار عالم دست او را می گیرد تا به مقصود برساند یعنی گاهی پیغمبر اکرم می فرماید راه این است ائمۀ طاهرین می فرمایند راه این است. گاهی علما، فقها، بزرگان می فرمایند راه این است این راه برو رستگار می شوی، به قول قرآن انّا هدیناهُ السبیل اِمّا شاکراً و اِمّا کفوراً. نشان می دهند راه را اما گاهی حضرت ولی عصر می آید دست انسان را می گیرد

می برد به مطلوب می رساند به این می گویند هدایت عنائیه گاهی خدا دست انسان را می گیرد تا به مقصود برسد. گاهی قرآن، قرآن دست انسان را می گیرد تا به مطلوب برسد این هدایت عنائیه مال متقین است اگر ما برای تقوا هیچ فایده ای نداشتیم جز این فایده بس بود اینکه همه مان متّقی بشویم متقی یعنی اهمیّت به واجبات همه همه مخصوصاً به واجبات، مخصوصاً حجاب برای خانمها متّقی یعنی اجتناب از گناه همه و همه مخصوصاً در حق الناس متّقی یعنی اهمیّت به مستحبات مخصوصاً خدمت به خلق خدا. بعد درباره اش ان شاء الله صحبت می کنم اگر این پیدا شد یعنی کسی که اهمیّت به واجبات می دهد همه و همه اهمیّت به گناه می دهد. اجتناب از گناه

می دهد همه و همه اگر گناه آمد فوراً جبران می کند توبه می کند اهمیّت به مستحبات می دهد و مخصوصاً خدمت به خلق خدا این فوایدی که گفتم دارد و فایدۀ نهمش هدایت عنائیه است یعنی خدا دست او را می گیرد به مقصود می رساند. به سعادت می رساند اگر لیاقت داشته باشد دست او را می گیرد می برد پیش خودش مقام عنداللهی.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group