شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

موضوع درس:

شماره درس: 76

تاريخ درس: ۱۳۷۷/۳/۱۳

متن درس:

اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم. بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى و احلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.

به تناسب فردا كه سالگرد رحلت بنيان گذار جمهورى اسلامى است يك مقدارى اگر درباره حضرت امام صحبت بشود امروز جا دارد بلكه واجب است و اميدوارم كه رنگ اخلاقى هم داشته باشد و براى ما سازندگى هم داشته باشد حضرت امام از نظر علمى انصافا تا آنجا كه ما سراغ داريم كم نظيراست. فقيهى نظير مرحوم شيخ طوسى نظير محقق نظير علامه داريم نظير صاحب جواهر، شيخ انصارى فيلسوفى نظير شيخ الرئيس نظير صدرالمتألهين عارفى نظير صدر المتألهين، در سنى‏ها نظير ابن عربى داريم. تخصص در معارف اسلامى، وارد روايات اهل بيت نكات روايات اسرار شيعه نظير بداء رجعت جبر تفويض قضا قدر اينها را هم نظير خواجه نصير طوسى نظير مرحوم فيض وامثال اينها داريم و شيعه خيلى دارد الحمدللّه‏ فقيهى دارد مثل شيخ طوسى، فيلسوفى دارد مثل صدر المتألهين فيلسوفى دارد نظير شيخ الريئس عارفى دارد نظير صدر المتألهين متخصص در معارف دارد نظير خواجه نصير الدين طوسى وامثال اينها زياد هم هستند الحمدللّه‏، امايك كسى كه جامع باشد اين كم است يعنى در حالى كه يك فقيه است يك فيلسوف باشد در حالى كه يك اصولى متبحر است عارف باشد در حاليكه عمرش را صرف فقه و اصول كرده است و مبنا دارد مبانى حسابى دارد اما يك كسى باشد كه آشنايى كامل به معارف اسلامى ما مفسر نظير استاد بزرگوار ما علامه طباطبايى داريم اما يك كسى كه فقيه باشد دوش به دوش تفسير او هم مفسر است معمولاً كم است علامه طباطبايى (رضوان اللّه‏ تعالى عليه) عالم بود در فقه و اصول بود انصافا تخصص در فقه و اصول و امثال اينها حتى تخصص در عرفانشان مثل تخصص در تفسيرشان نبود اما حضرت امام (رضوان اللّه‏ تعالى عليه) نشان دادند به همه كه در حاليكه يك مرجع است در فقه و اصول يك فيلسوف است در مقابل صدر المتألهين مبنا دارد. در حاليكه يك فيلسوف است يك عارف است در مقابل صدر المتألهين مبنا دارد مبانى دارد يك مفسر است و وقتى وارد تفسير مى‏شوند راستى مبنا دارند و همچنين راجع به معارف اسلامى قضيه جبر و تفويض به اندازه‏اى رسا از قرآن حل كند كه شيخ الرئيس در آن بماند قضيه معاد جسمانى را جورى حل كند به طورى كه نه احتياج به حركت جوهرى صدرالمتألهين باشد نه احتياج به تعبد شيخ الرئيس، شيخ الرئيس به آن چنانى كه انصافا يك افتخار براى عالم اسلام براى عالم تشيع است وقتى به معاد جسمانى مى‏رسد مى‏گويد نمى‏دانم مى‏گويد نمى‏توانم اثبات كنم اما صادق مصدق فرموده است تصديق دارد خودش استدلال است حالا يك كسى پيدا بشود در مقابل شيخ الرئيس در حاليكه متخصص در فقه و اصول است يك فقيه بايد باشد بگويد من مى‏دانم من مى‏توانم حل كنم اين كتاب كشف الاسرار را مرحوم حضرت امام در اوايل ملايى خود نوشتند يعنى يك مدرسى بيش نبودند كه كسروى و كسروى منشها اينها يك نضجى گرفته بودند البته به واسطه دولت وقت يعنى به واسطه محمد رضا تأييدش مى‏كردند حسابى وبالاخره نظير الان كه بعضى‏ها را تأييد مى‏كند در مقابل روحانيت يا مثل زمان قبل كه محمد رضا از اين كارها مى‏كرد اين كسروى يك نضجى گرفته بود و تأييدش مى‏كردند خيلى، آن هم كم كم رسيد به آنجا كه يك نوچه‏ها پيدا كرد اين نوچه‏ها در بعضى از طلبه‏ها پيدا شد العياذباللّه كه اين كشف الاسرار مرحوم حضرت امام نوشت كه اين كشف الاسرار اين جورى كه مرحوم آيت اللّه‏ آقا مصطفى آقا زاده ايشان مى‏گفتند 15 روز در حاليكه درس هم مى‏گفتند اما 15 روز اين كشف الاسرار را ايشان مى‏نوشتند واين كشف الاسرار يعنى اسرار شيعه و اسرار شيعه را كه كسروى همه‏اش را خدشه دار كرده بود بواسطه آن اسرار شيعه، شمشير كرده بود عليه شيعه كليه اين اسرار شيعه را ايشان در همان كشف اسرار همان وقت ايشان شمشير كردند عليه كسروى و كسروى منشها يعنى به خوبى به ما طلبه‏ها فهماندند رجعت يعنى چه قضا و قدر اسلام چى است جبر و تفويض اسلام يعنى چه فهماندند اين زيارت جامعه چه چيزها دارد و يك معجزه بزرگ است براى امام هادى عليه‏السلام و بالاخره كليه معارف شيعه در اين كشف الاسرار آمده است تمام كليه معارف شيعه آنهايى كه مختص به شيعه است سنى كم دارد اصلاً سنى توهم آن را نمى‏تواند بكند ايشان دارد يك كسى اين قدر آشنا به معارف اسلامى يك كسى اين قدر متخصص در فقه و اصول در حاليكه فقه و اصول در فلسفه خيلى كم داريم آدم اگر بگويد بى نظير راستى بى نظير است خيلى كم است و همه اغرار دارند كه حضرت امام متخصص در فلسفه و عرفان بود و يك چيز ديگرى هم كه از استاد بزرگوارشان يا از خود ايشان داشتند اين بود كه در وقتى كه ايشان وارد فقه مى‏شدند غير از مرحوم آيت اللّه‏ كمپانى بودند واين هم يك شاهكار است كه انسان وارد فقه بشود اما فلسفه يادش برود يعنى توجهى ديگر به فلسفه نداشته باشد در اصول مى‏بينيم كه بعضى اوقات مبانى فلسفى دارد چه جور ايشان در آن اصول مسئله را حل مى‏كند اما در فقه مرحوم آيت اللّه‏ كمپانى انصافا يك فيلسوفى بود كه افتخارى است براى عالم تشيع مرحوم آقاى كمپانى افتخارى است براى اصفهانى‏ها واين مرد بزرگ حاشيه بر مكاسب دارد اما حاشيه بر مكاسبش اگر مسائل فلسفى اش را بگيريم ديگر حاشيه بر مكاسبى باقى نمى‏ماند در حاليكه يك مرد از نظر رياضت خود ساخته بود مرحوم آقاى كمپانى انصافا يك مردى كه سالها درس مثل مرحوم آقا سيد محمد فشاركى شيخ الشريعه و اينها را ديد اما بالاخره آن فلسفه‏اش نمى‏گذارد آنجورى كه بايد در فقه وارد بشود كه يك دفعه به شما مى‏گفتم كه وقتى كه مرحوم ميرزاى بزرگ از دنيا رفتند مرحوم آقا سيد محمد فشاركى مى‏خواستند فرار از مرجعيت بكنند پسرشان را فرستادند پيش مرحوم ميرزاى كوچك كه مرجع كيست اعلم كيست و مرحوم ميرزاى كوچك گفت كه اعلم تاببينم مبانى شما چه باشد اگر فهم فقه عرفى باشد من اگر دقت عقلى باشد شما كه مرحوم آقا سيد محمد فشاركى گفتند نه فهم عرفى است و شما و بالاخره گفتند زن و بچه‏ام را ارجاع دادم به شما اين فهم عرفى در فقه كه انسان خودش را بگذارد جاى زراره انسان يعنى يك فقيه وقتى مى‏خواهد يك فتوى بدهد خودش را بگذارد جاى محمد ابن مسلم جاى عمار ساباطى خيلى مشكل است اما بعضى از بزرگان مثل مرحوم آقا سيد ابوالحسن اصفهانى مثل مرحوم سيد صاحب عروه مثل مرحوم آقا شيخ مؤسس حوزه اينها اينجورى بودند انصافا اما مرحوم آقا شيخ فلسفه نداشته چنين بود و شاگردانشان حضرت امام متخصص در فلسفه بود و چنين بود و اين انصافا شاهكار است ما هميشه در طلبگى‏مان اينها را به هم مى‏گفتيم كه حضرت امام در حاليكه عارف است تخصص در عرفان دارد تخصص در فلسفه دارد اما وقتى كه وسائل مرحوم حر عاملى را باز مى‏كند گويا مرحوم حر عاملى دارد روايت معنا مى‏كند يعنى يك اخبارى و اين يك شاهكار است كه همه ما هم بايد چنين باشيم انصافا اگر ما بخواهيم يك فقيه باشيم بايد در فقه چنين باشيم اما بايد آشناى به فلسفه آشنا به عرفان آشنا به مبانى به اسرار شيعه آشنا به معارف اسلامى مشكل هم هست ولى حضرت امام بود در حاليكه از نظر اقتصادى حضرت امام خيلى در مضيقه بودند خيلى حضرت امام استفاده از سهم امام نمى‏كردند از همان اول طلبگى خود تا وقتى كه از دنيا رفتند و وقتى هم كه از دنيا رفتند ديديد كه هيچ نداشتند به غير آن خانه قم و به غير دو تا فرش كه آن دو تا فرش هم قرضى بود وقتى هم قم بودند از نظر مالى در مضيقه بودند يك مقدارى ملك پدرشان در خمين گذاشته بودند آنها هم اجاره نمى‏دادند يا مى‏داند و با همين‏ها زندگى مى‏كردند وضع معيشتى ايشان وقتى ما طلبه بوديم خيلى بد بود اما همانكه قرآن مى‏فرمايد «يحسبهم الجاهل اغياء من التعفف» ايشان خيلى تميز پوش بود شيك پوش بود اما قليل المؤنه بود من همچنين رفقا اين را مى‏دانيم من 14 سال درس مرحوم حضرت امام رفتم ايشان فقط يك لباده داشتند كه اين لباده عوض نشد يك عبا زمستانى واين عبا عوض نشد و 14 سال با يك لباده يك عبا در تابستان دو تا قبا داشتند اما خيلى ايشان خيلى ساده اما تميز واين دو تا عبا چند سال يا آن دو تا قباى زمستانى چند سال و بالاخره من مى‏توانم در لباده و عبايش كه مى‏دانم در آن قبايش هم مى‏توانم به شما بگويم ايشان دو تا قبا عوض نكردند به معناى آن كه آن قبا را بگذارند كنار قباى ديگر درست بكند مى‏توانم بگويم و ديگر از نظر خوراك و اينها هم يك پاسدارى من داشتم در قم اين قبلاً قبل از آن كه پيش من بيايد پاسدار حضرت امام بود خانگى بود يعنى علاوه بر اين كه پاسدار حضرت امام بود پاسدار خانواده ايشان هم بود مى‏گفت كه خانواده‏شان مهمان داشتند يك مقدارى پول دادند به من ميوه بخرم براى عصر مهمان دو قسمت ميوه خريدم و وقتى كه آمدم حضرت امام داشتند راه مى‏رفتند چشمشان به اين دو تا دست من افتاد گفتند كه چه چيزى است گفتم كه حاج خانم عصرى مهمان دارند گفت خود حاج خانم آمدند ميوه‏ها را بگيرند يك نگاه تندى حضرت امام كردند و گفتند كه حاج خانم جواب دادن در روز قيامت خيلى مشكل است ايشان آمدند قم يك منزلى براى ايشان كرايه كرديم در خيابان بهار و ايشان وارد شدند به آنجا روز اول و دوم نمى‏دانم يك مفسدى گفت اين شبهه وقف دارد در حالى كه دروغ مى‏گفت بالاخره كار خودش را كرد حضرت امام خواستند همه ما را گفتند كه اين خانه بايد عوض بشود گفتيم كه آقا يك هفته، يك هفته صبر كنيد گفتنداين خانه بايد عوض بشود روز دوم تهديد كردند گفتند اگراين خانه عوض نشود من امشب از اين خانه مى‏روم كه آقاى يزدى آنجا بودند اين مرد بزرگ خدمت گذار در اسلام اين مردى كه چه زندان‏ها چه شكنجه‏ها از سنه 41 تا الان ديده است گفتند كه من خانه‏ام موجود است اگر بپسنديد خانه من خوب است و فرستادند حاج خانم را براى بيرونى آن و نمى‏دانم آن نوكرها براى اندرونى خانه و پسنديدند خانه را، فردا خانه عوض شد همان شبهه راجع به خانه تهران ايشان اين ها همه سر مشق است حضرت امام اگر مى‏گويد راستى عامل است همين خانه تهران ايشان وقتى كه از قم رفتند تهران ايشان را بردند در يك خانه اجاره‏اى اجاره نه خانه هديه‏اى اين خانه بيرونش يك قدرى جلف بود سنگ بود و خانه خيلى اهميت نداشت يك خانه طلبگى بود حقيقتا خانه طلبه‏هاى امروزى دو طبقه بود طبقه بالا براى رفت و آمد طبقه پايين براى زن و بچه و يك خانه معمولى خانه متوسط ايشان يك هفته كه ماندند گفتند اين خانه تشريفاتى است من نمى‏مانم بالاخره اين طرف آن طرف ديدند نمى‏شود گفتند آقا خانه كمتر از اين نيست گفتند من نمى‏مانم بعد تهديد كرده بودند كه آن را من نبودم نظير آقاى مطهرى مقام معظم رهبرى و آقاى هاشمى تهديد كرده بودند كه اگر اين خانه عوض نشود من مى‏روم قم بالاخره آمدند اين منزل جمارانى واين حسينيه است منزل آقاى جمارانى خانه الان مال آقاى جمارانى است حسينيه هم مال مردم است اما حسينيه مى‏دانيد كاه گلى است حتى گچ ندارد نگذاشتند هم تا آخر گچ بشودو منزل خيلى منزل محقرى است آنها كه رفتند خيلى محقر است اينجا مراد من است حضرت امام را بردند آنجا احمد آقا مى‏گفت وقتى كه چشمشان به حسينيه افتاد آمدند در خانه نشستند روى زمين شكر كردند خدا را گفتند دلم راحت شد آرام شد الحمدللّه‏ اين «لا ينضع لابنة على لبنة» كه درباره پيغمبر اكرم است راستى آدم مى‏بيند حتى نگذاشتند اين حسينيه را گچش كنند اينها كه ديگر طورى نيست اما راستى بود حضرت امام چنين يك زاهد بود علاقه به هيچ نداشت جز به خدا ما اينها را اگر بعضى دور دور مى‏گويند ما اينها برايمان علم اليقين است حق اليقين است من در سنه 28 وارد قم شدم يك عصرى بود رفتم خدمت ايشان كه هيچ كس هم نبود فقط ايشان در خانه بودند و يك مدرسى بيش نبود به ايشان گفتم آقا من اصفهانى هستم آمدم قم براى دو چيز. 1 ـ براى درس آن هم كه الحمدللّه‏ درس شما عمومى است و آمدم دو سه روز آمدم درس. 2 ـ براى اين كه دست عنايت شما روى سرم باشد.

اين توقع بى جا بود من بد گفتم الان هم مى‏گويم بد گفتم اما الحمدللّه‏ اين بد خيلى خوب شد براى من و ايشان تبسم كردند سكوتشان و تبسمشان را فهميدم كه گرفت گفتيم و گرفت و دست عنايت ايشان انصافا روى سر من بود تا مرد تا رفتند به مقام عندالهى و تمام اينها كه من مى‏گويم حق اليقين است از عين اليقين هم گذشته است و راستى ايشان يك ذره اين تعلقات در عمق جان ايشان نبود اصلاً و ابدا اينهايى كه شما بعضى از آنها را شنيديد راستى چنين است يعنى وقتى كه از فرانسه مى‏آمدند خبرنگار رفت پيش ايشان گفت در چه حالى هستيد گفت هيچ چيز گفت در هواپيما نشستيم داريم مى‏رويم حالا بترسد رياست او را بگيرد حالا مى‏رويم ايران مى‏شود مال ما اصلاً و ابدا همه مى‏گويند وقتى كه ايشان موقع شامشان شد در هواپيما شامشان را خوردند در حالى كه همه ما مخصوصا بزرگان آنهاى كه در مدرسه سپهسالار بودند براى آمدن ايشان مدرسه علوى بودند براى آمدن ايشان همه اينها شب خوابشان نبرد همه اينها كه فردا حضرت امام را ممكن است بكشند ديگر خيلى هم قوى بود اما همين مرد بزرگ اول شامش را خورد بعد از آن موقع خواب شد رفت بالا خوابش را رفت بعد هم بلند شد براى نماز، نماز شبش را خواند يعنى همان جور كه در خانه قمشان بود در فرانسه ايشان بود همان طور كه در فرانسه بود در هواپيما برگشتشان بود و راستى حضرت امام چنين بود راستى چنين بود به من مى‏گفتند كه داشتند مرا مى‏بردند دفعه اول گرفته بودند ديدم كه دارند مى‏لرزند نمى‏دانم به قول ايشان سپهبدها اينها اطراف من در ماشين نشسته بودند ديدم دارند مى‏لرزند من دلداريشان مى‏دادم مى‏گفتم چرا مى‏لرزيد خبرى نشده است من كه پيش شما هستم داريم مى‏رويم مى‏گفتند موقع نماز شد قبل از اذان صبح مرا گرفتند گفتم بايستيد من نماز بخوانم گفتند نمى‏شود ما مى‏ترسيم از چه كسى مى‏ترسيد گفتم خوب بايد نماز بخوانيم گفتند نمى‏شود گفتم پس همين مقدار ماشين يك ترمز بكند من يك پايم را مى‏گذارم پايين يك دستم را مى‏گذارم در خاك و ماشين برود در ماشين نماز مى‏خوانم آن وقت اينجا مرادم است مى‏گفتند رسيد به اين منظريه زمينها نفت آلود بود از من پرسيدند اينجا كجا است گفتم اين جا آن جا است كه من و شما را الان به دردسر انداخته است اى كاش ما اين نفت را نداشتيم اين نفت است كه دردسرها را درست كرده است اين نفت است كه من و شما را به اين دردسر انداخته است يعنى با يك شهامتى با يك اطمينانى و انصافا كم است از نظر حضرت امام همين غيبتهاى سياسى بارها و بارها اتفاق مى‏افتاد وفتى كه شروع مى‏كرد مثلاً يك كسى غيبت مى‏كرد تا شروع مى‏كرد اين حضرت امام مى‏فرمودند كه اين كه مربوط به بحث ما نبود آن را مى‏گذاشتند كنار آن كه ربط به بحث داشت و غيبت بود به اندازه‏ضرورت اكل در مخمصه مى‏ديدند اكل در مخمصه را ايشان مراعات مى‏كند در غيبت كردن و اين غيبتهاى سياسى ايشان فراموش نمى‏كنم يك وقت يكى از فضلا خدا رحمتش كند از دنيا رفت خيلى فاضل زرنگى هم عالم بود هم متقى بود هم براى انقلاب مخصوصا براى حضرت امام خيلى كار كرده بود اين يك غيبت كرده بود پشت سر يكى از مراجع آن مرجع تلفن كرده بود به حضرت امام گفته بود كه او به نفع شما بر ضرر من اين كار را كرده هيچ فراموش نمى‏كنم حضرت امام آمدند درس نفس ايشان به شماره افتاده بود و گفتند نيامدم درس بگويم نيامدم درس بدهم نتوانست درس بگويد يك غيبت يك كسى ديگرى كرده بود گفتند كه مرحوم ميرزاى شيرازى يك طلبه را فرستادند در اصفهان بد در آمد آقاى بدى شد يكى از علماى اصفهان براى ميرزاى بزرگ نوشتند كه وقتى كسى را مى‏فرستى جايى بايد سه تا شرط داشته باشد بايد ملا باشد متدين باشد بايد عاقل باشد و اگر نمى‏تواند اين سه تا شرط را احراز كند يك كسى را بفرست كه متدين باشد و عاقل باشد اگر نه يك كسى را بفرست كه عاقل باشد بعد ايشان عصبانى شدند من در اين مدت به دوستان به آن كسانيكه كه مربوط به ايشان است نديده بودم اين جورى جسارت اين جورى تندى فرمودند اگر علم نداريد آزاد مرد باشيد نخواهيد حوزه چهل ساله را با اين حرفها از بين ببريد پا شدند رفتند خانه يك تب مالتى داشتند عود كرد سه روز درس نيامدند و من الان به شما مى‏توانم بگويم در اثر غيبت كردن كه ديگرى كرده بود بر نفع ايشان سه روز ايشان مريض شدند اين كسى كه روى منبر با فرياد به امريكا مى‏گفت واللّه‏ تا الان نترسيدم اما اين واللّه‏ نفس ايشان به شماره مى‏افتد براى خاطر گناه اينها زياد است يكى دو تا ده تا نيست آقا قرهى مى‏گفت من بنا بود ماهى 25 تومان بدهم به احمد آقا ميك ذماه احمد آقا خانمش مريض شدند بيمارستان و اينهابالاخره 15 تومان اضافه كرديم 40 تومان به ايشان همان وقت از نجف به من نوشتند خود حضرت امام نوشتند كه اين 25 اين ماه شده 40 تومان چرا؟ چراى آن را بنويس و همين آقاى قرهى به من مى‏گفتند كه من وقتى كه چيزى مى‏نوشتم به ايشان از بيرونى به اندرونى روى كاغذ باطله مى‏نوشتم يك كاغذ كه آن طرف نوشته شده باشد و به درد نخورد و يك وقتى كاغذ باطله نبود روى كاغذ سفيد نوشتم همان وقت ايشان اعتراض كردند پشت كاغذ نوشته بودند كه اين حرفها را كه مى‏شود روى كاغذ باطله نوشت چرا روى كاغذ صحيح نوشتى؟ زياد است اينها درباره حضرت امام ولى مى‏دانيد دل از كجا مى‏سوزد از اين كه يك مشت ما آخوندها مخصوصابعضى نمى‏دانم چه بگويم اصفهان به اندازه‏اى بى حيايى كرديم كه اصلاً ايشان را اين مردى كه اين جورى گفتم در سر حد كفر و فسق در مجالسمان روى منبرمان او را معرفى كرديم حالا چه مى‏شود در روز قيامت ديگر غير جهنم براى اين طلبه اين آقا چيست مى‏شود غير از جهنم؟ حالا ايشان گفته است مثلاً اتحاد شيعه و سنى كه يكى شاهكارهاى ايشان است حالا شده سنى حالا ولايت ندار آن آقاييكه روى منبر مى‏گويد ولايت دارد براى اينكه قمه خوب مى‏تواند بزند اما آن آقا كه در همين وصيت نامه سياسى الهى آن يك جمله دارد كه صدرالمتألهين ندارد يك جمله دارد احدى ندارد احدى كه مى‏فرمايند پرودگار عالم دو تجلى ذاتى كرده است اگر شما اين را از ابن عربيها از صدرالمتألهين‏ها و بالاخره از غير روايات اهل بيت در روايات اهل بيت در زيارت جامعه واينها هست غير اينها اگر پيدا كرديد احدى نگفته است اگر كسى بخواهد بداند حضرت امام ولايت داشت يا نه اين وصيت نامه سياسى الهى را از شما تقاضا دارم ماهى يك بار بخوانيد ماهى يك مرتبه براى خودتان براى زن و بچه تان براى ديگران براى اين كه امام را بشناسيد ايشان بعد از افتخارها به روايت ثقلين مى‏گويد كه پروردگار عالم دو تجلى ذاتى كرد تجلى ذاتى اصلاً صدرالمتألهين شايد اينها را بلد نباشد پناه بر خدا در تجلى اول قرآن پيدا شد بعد مى‏فرمايد اين تجلى ذاتى با جميع اسماء و صفات حتى اسماء و صفات مستأثره خيلى حرف است يك كسى يك مقدار وارد فلسفه يك مقدار وارد عرفان بشود مبهوت مى‏شود كه اين درباره قرآن چه مى‏گويد بعد مى‏فرمايد كه ثقل دوم پروردگار عالم تجلى ذاتى كرد با همه اسماء و صفات مستأثره و اهل بيت پيدا شدند لذا مظهر همه اسماء و صفات مستأسره مظهر ذاتى اهل بيت قرآن شريف دو تجلى ذاتى با همه اسماء و صفات مستأثره حالا اين مى‏بيند يك بچه‏ها اين بچه‏ها اين را بگويند چون مخالف با تعزيه بوده است بنابراين اين سنى است تقاضا دارم در گفتارتان در كردارتان مؤدب باشيد تقاضا دارم در جسارت كردن به بزرگان مؤدب باشيد مواظب باشيد اينها اثر وضعى دارد نابودتان مى‏كند قطعا نابود مى‏شويد قطعا اثر مى‏گذارد روى زن و بچه تان بدبخت مى‏شوند و به تجربه اثبات شده است به تجربه اثبات شده مرحوم آقا باقر بهبهانى در فوائد حائريه مى‏گويند آن كسانى كه جسارت به بزرگان كردند به تجربه اثبات شده است عاقبت آنها به خير نشده عاقبت زن و بچه ايشان به خير نشده و به تجربه اثبات شده است اينها در يك وادى تيه و حسرت و ندامت تا اينكه به درك واصل بشوند به دركش را من مى‏گويم ايشان فرمودند تا بميرند اين قطره‏اى است از درياى آن چه من درباره حضرت امام مى‏دانم و اگر هم هيچ چيز نداشت جز اين نظام را براى ما آورده است بس بود اين نظامى كه فعلاً براى همه شده گوشت قربانى اصل نظام را آورده است بس بود اين كه ما شبانه روز سجده شكر كنيم و به حضرت امام دعا بكنيم تقاضادارم توسل همان طور كه آقا باقر بهبهانى هم مى‏گويند توسل به ساحت مقدس ايشان زياد داشته باشيد مخصوصا امشب فردا براى رفع اين اختلافات براى اين كه نظام ما در مخاطره عجيبى است از ايشان بخواهيد شما دلهاى پاك داريد از ايشان بخواهيد انشاءاللّه‏ يك نظر لطفى عنايت كنند و از اين غم و غصه‏ها هم نجات پيدا بكنيم انشاءاللّه‏.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group