شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


شماره درس: 185

تاريخ درس: ۱۳۸۱/۳/۲۹

متن درس:

اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم. بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى و احلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.

بحث ما در باره گناه و تبعات گناه بود و از نظر اخلاقى بحث ارزنده‏اى است و مى‏گفتم از نظر قرآن گناه شوم است و «اصحاب المشئمه ما اصحاب
المشئمه» چيزهاى فاسق و فاجر شوم هستند چه قدر شوم هستند گناه چقدر شوم است خيلى شوم است به قول امام صادق عليه‏السلام انسان را وارونه مى‏كند وجهه ملكوتى انسان را از انسان مى‏گيرد متوغل در ماديات مى‏كند گناه شوم است به قول امام صادق مثل كارد تندى كه در گوشت فرو برد و آن را پاره پاره بكند با دل انسان چنين مى‏كند و اگر چيزى نداشتيم براى شومى گناه جز اينكه در قرآن بارها اطلاق كفر در آن شده بس بود اينكه بفهميم گناه خيلى شوم است انسان را در عالم ملكوت به نام كافر صدا مى‏زنند به جاى اينكه به نام مومن صدا بزنندبه نام كافر صدا مى‏زنند معلوم است گناه خيلى شوم است بحث ما رسيد به قساوت كه گناه موجب قساوت مى‏شود و قساوت به اندازه‏اى بد است كه قرآن مى‏فرمايد واى بر اين «فويل للقسيه قلوبهم ذكر اللّه‏»[1] واى به كسى كه سياه دل است سخت دل است و گناه انسان را چنين مى‏كند درباره هفت هشت تا تبعات براى اين قساوت درست كردم يعنى از نظر روايات استفاده كرديم حلاوت و رابطه شيرين انسان با خدا را مى‏گيرد ابهت گناه قباحت گناه را از بين مى‏برد حال كسالت فشالت راجع به عبادات درست مى‏كند و مهم‏تر از اينها كه ديروز از آن صحبت كردم آن نعمت بزرگ خدا دادى يعنى نفس لوامه را از انسان مى‏گيرد واى به كسى كه گناه بكند و ضربات وجدان كارى با او نداشته باشد نفس لوامه نداشته باشد واى به كسى كه در عبادتش ترغيب، تحسين نداشته باشد و اين نفس لوامه يكى از نعمتهاى بزرگ خدا است و در اثر گناه اين نفس لوامه از بين مى‏رود ديگر بعدش مبدل مى‏شود به نفس اماره آن نفس لوامه نمى‏گذاشت اين نفس لوامه كار بكند حالا كه نيست او رخ مى‏نماياند آن به آن هم خواب ندارد غفلت هم ندارد خستگى هم ندارد و آن به آن انسان را امر مى‏كند به گناه البته خيلى هم زرنگ است از كم شروع مى‏كند به كم هم قانع نيست بلد است از كجا شروع كند از چى شروع كند مثل اين به ما مى‏گويد يك غيبت بكن به يك دزد مى‏گويد از خانه مردم بالا برو به آن لاابالى مى‏گويد زنا بده زنا بكن خوب بلد است چه بكند عالى كه رنگ وا رنگ است انسان را گول بزند مثل شيطان جنى، شيطان انسى ما سه شيطان داريم درون نفس اماره، صفت رذيله شيطان جنى مثل ابليس شيطان انسى كه الان در وضع ما شيطان انسى خيلى بدتر از شيطان جنى شده يكرفيق بد، نوشته‏هاى بد، فيلم‏هاى بد و بالاخره اين اوضاع و احوال و محيط بد اينها همه شيطان هستند و معمولاً اينها هم از كم شروع مى‏كنند به كم مانع نيستند تا اينكه انسان را به سقوط تمام معنا بكشاند «ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار» [2] و از طرف ديگر هم خيلى زرنگ هستند به قول مرحوم آقاى حاج غلامرضا يزدى گقته بودند همه شيطان داريم من ملا شيطان دارم چقدر حرف خوبى است نفس اماره ما ملا شيطان است براى ما طلبه‏ها و بلد است از كجا شروع كند بلد است چه بكند و اين انصافا مصيبت است. هفته گذشته مى‏گفتم واى اگر جلويش را نگيريم اين نفس اماره مى‏شود نفس محسنه كه قرآن مى‏گويد كه ورشكسته‏ترين افراد ان است كه نفس محسنه داشته باشد «هل ننبئكم بالا خسرين اعمالاً الذين ضل سعيهم فى الحيوة الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا» [3] بالاتر از اين نفس محسنه قوى مى‏شود اينها داراى مراتب است قوى مى‏شود قسمت بعدش نفس موجهه پيدا مى‏شود راستى زرنگ مى‏شود در توجيه گناه به قول شيخ بهاى كند است كند ذهن است در رابطه با خدا تند ذهن است توجيه كن حسابى در گناه ديگر هر كه در فراخورش آن زن يك جور توجيه مى‏كند خدا از آخوندها مى‏خواهد از ما كه نمى‏خواهد آن وضع نماز مى‏خواند آن وضع كارهاى زشت را انجام مى‏دهد بازار ما روى توجيه ربا مى‏چرخد هم بانك هم اين قرض الحسنه‏ها و اين حيله‏هاى شرعى ربا، رباى بيست در صد و سى در صد يكى از اين مظلوم‏ها از اين پاسدارها كه وضعش هم خيلى بد است مى‏دانم بد است مى‏گويد رفتم در يكى از اين قرض الحسنه‏ها يك وام بگيرم مى‏گويند مى‏دهيم يك ميليون بهت مى‏دهيم يك ساله و يك و نيم ميليون از تو پس مى‏گيريم كلاه شرعى هم رويش است حسابى هم شرع است با شرع درستش مى‏كنند يك ميليون، يك ميليون و نيم بانك از او بدتر توجيه در گناه هم هست تقلب است و بلد است هر كسى را جورى ما طلبه‏ها را جور ديگرى تصديق مى‏كنيم بعد تكفير مى‏كنيم بعد واجب القتل مى‏دانيم و خدا نكند اين نفس اماره ما حربه‏اى به نام نفس موجهه پيدا كند. تا اين جا صحبت كرديم امّا چيزى كه قرآن روى آن پا فشارى دارد و بايد مواظب آن باشيم اين است كه ديگر اصلاً گناه موجب مى‏شود زير پل همه چيز بزند «ثم كان عاقبة الذين اساؤوا السوئ ان كذبوا باياته اللّه‏» اين مثلاً از اول خمس ندارد و اگر خمس مى‏داد خيلى كم بود هزار تومان بود يك ميليون تومان داد بعد انبار شد سال بعد نداد سال بعد تا حالا مى‏بيند اگر مالش را بخواهد حساب بكند صد ميليون بايد بدهد مى‏گويند كه اصلاً خمس در اسلام واجب نيست توى قرآن كجا گفته بايد خمس بدهى زير پل همه چيز مى‏زنند و خيال هم نكنيد اين كم باشد زياد در عوام مردم است در ميان خواص هست در ميان اخص الخواص هست انسان وقتى مى‏بيند برف انبار است زير پلش مى‏زند من تقاضا دارم اين آيه‏ها بايد سر مشق زندگى ما بشود اين آيه‏ها را هميشه در نظر بگيريد در ميان ما طلبه‏ها است در ميان بازاريها است «ثم كان عاقبة الذين اساؤوا السوئ ان كذبوا بايات اللّه‏» مجالس گناه خيلى كار مى‏كند «و من الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل اللّه‏ بغير علم»[4] «و اضله اللّه‏ على علم»[5] ديگرتعبير علم است گاهى على علم است امّا بالاخره زير پلش مى‏زند اسلام چى الان وضع فعلى ما ميبيند كه جلسه مى‏گيرد در دانشگاه‏ها دو سه روز خواص از خودشان مى‏آيند زير پل قرآن، ائمه اكرم، ائمه طاهرين، امام زمان اينها را مى‏گويند براى همين زير پل نظام، قانون اساسى، رهبرى امّا چونكه بى دين است از پيغمبر شروع مى‏كند و دق دلش را توى دل قرآن و پيغمبر در مى‏آورد با كمال شهامت دو سه روز توى دانشگاه است كه حق ما طلبه‏ها را اين دانشگاه مى‏خورد اين بيت المال هم مال ما است هم مال دانشگاه ما وضع فرهنگى و ماليمان اين است آنها آن جور چند ميليون خرج مى‏كنند عليه قرآن روايات من جمله نظام، رهبرى، جسارت به حضرت امام با قرآن چه كار داريد با پيغمبر و امام صادق چه كار داريد چرا حضرت ولى عصر را مسخره مى‏كنيد امّا وقتى گناه آمد ديگر براى خاطر اين كه به مقصودش برسد مى‏رود بالا مى‏گويد بايد مخالفت با همه كرد حتى با خدا جنگ با خدا نگذريد از اينها يعنى در حاليكه بايد غصه‏اش را بخوريم كه راستى چه جور مى‏شود دانشگاه جمهورى اسلامى براى اينكه اسلاميت جمهورى را بزند زير پل پيغمبر اكرم و قرآن مى‏زند با كمال وقاحت مى‏گويد كه پيغمبر براى هزار سال قبل بوده است مگر مى‏شود روش حضرت زهرا را بياوريم جلو دمده شده است در موزه فراموشى آنجا بايد سپرده شود چادر مال زهرا بوده مگر مى‏شود ما الان تبليغ چادر بكنيم و البته در ميان ما طلبه‏ها ديده مى‏شود در ميان ما آخوندها هم ديده مى‏شود يعنى آخوند هم خوان با او مى‏شود ريشش سفيد است از بيت المال خورده تا اينجا رسيده هم سو مى‏شود هم گام مى‏شود با همان كسانيكه مى‏گويند دين نباشد جمهوريت آرى دين نه چرا اسلام نه‏اى كاش همين را مى‏گفتند كه غربى‏ها نمى‏پسندند غربيها مى‏گويند كه سياست جداى از ديانت، ديانت جداى از سياست غربيها راست هم مى‏گويند چون دينشان دين كليسا است كليسا كه دين نمى‏تواند پياده بكند راستى اينها همين ا مى‏گفتند دين جداى از سياست، سياست جداى از دين بنابراين اسلاميت را بزنيد بگوئيد جمهورى ولى وقتى انسان بى حيا شود وقتى انسان بى خدا بشود دست عنايت خدا روى سرش نباشد براى اينكه اين مطلب را اثبات بكند مى‏رود كجا اين كه اصلاً دين در ن زمان بوده است هزار و چهار صد سال قبل چه كار با ما دارد قرآن براى آن زمان بوده است نگذريد از اينها «ثم كان عاقبة الذين اساؤوا السوئ ان كذبوا بايات اللّه‏» امّا به اين اندازه كفايت مى‏شود نه قرآن مى‏گويد اين ديگر دين را هم مسخره مى‏كند علاوه بر اينكه زير پل دين مى‏زند دين را مسخره مى‏كند «و من الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل اللّه‏ بغير علم و يتخذها هذوا» و اين دين را مسخره كردن هميشه بوده است امّا نه به اين اندازه الان بوده است قرآن مى‏گويد اين از كجا پيدا مى‏شود وقتيكه موسيقى شهوت‏انگيز كور و كرش كرد كارش به اينجا مى‏رسد وقتى فيلم‏هاى شهوت‏انگيز در تلويزيون ما در مجالس ما وقتى كه دانشگاه ما كنسرت موسيقى همين شبها دارد دانشگاه ما كه بايد دكارت و پاستور و... اينها را تحويل جامعه بدهد توى همين شبها اعلاميه پخش كردند كنسرت موسيقى قرآن مى‏گويد همين كنسرت موسيقى است كه يتخذها هزوا «و من الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل اللّه‏ بغير علم و يتخذها هزوا» نتيجه‏اش اين است حالا بيائيد توى خودمان غيبت روى غيبت، تهمت روى تهمت، شايعه روى شايعه راستى هم يك دفعه زير پل مى‏خورد بعد هم مسخره بازى در مى‏آيد من سراغ دارم نمى‏خواهم اسم بياورم افراديكه مفاتيح زير بغل در حرم حضرت معصومه عليهاالسلام در وقت بيكارى خوب درس ى‏خواند خوب متقى بود امّا افتاد توى گناه ناگهان ريشش تراشيده شد به جاى مفاتيح كراوات آمد به جاى درس خواندن مسخره‏گى روحانيت آمد اين كتاب هزار ساله كه حضرت امام كشف اسرار را برايش نوشتند پسر آخوند است اين آخوند خيلى بالا بوده است خود آن مرحوم كه خيلى بالا بوده ست اتفاقا مرحوم حضرت آيت اللّه‏ آقاى حائرى تعريف اين پسر را هم مى‏كردند كه پسر خوبى بود متدين بود درس خوب مى‏خواندايشان مى‏گفتند از رفقاى ما بود ناگهان اسرار هزار ساله مى‏نويسد كه حضرت امام اسرار را براى كسروى ننوشتند براى اين مردك نوشتند اين پسر آخوند آقا زاده خودش هم آقا به قول مرحوم آيت اللّه‏ آقاى حائرى مى‏گفتند كه واى به گناه كه چه بر سر انسان مى‏آورد راستى چنين است درجاتشان عالى است عالى‏تر كند اين مرحوم آقاى حائرى از نظر علم و عمل خيلى بالا بوده يك افتخار بوده براى حوزه يك افتخار بود براى پدرش وسس حوزه و از اين چيزها ايشان خيلى داشت كه گريه مى‏كرد مضطرب بود كه آيا دم مرگ چه مى‏شود يك دفعه نكند انسان دم مرگ مسخره كند ولى قرآن از اينها بالاتر مى‏گويد يك آيه ديگر بخوانيم «اذا تتلى عليه اياتنا قال اسطير الاولين»[6] مى‏گويند اينها افسانه است اينها چيست قرآن مى‏گويد «كلا» گناهش نه پيش خودش افسانه نيست اصلاً قرآن افسانه نيست «كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»[7] گناهش به اينجا رسانده قساوت اين قساوتش به اين جا رسانده كه قرآن را مى‏گويد مسخره، قرآن را مى‏گويد اساطير الاولين من تقاضا دارم از همه نگوييد اينها مال آنها بوده است من تقاضا دارم اينها مال اين لاابالى‏هاى غربى رفته و حالا برگشته و پياده نظام‏هاى امريكا نگوييد تو خود ما آخوندها هم هم سو هم گام هم حرف هست بترسيم از اين چيزها مواظب باشيم قساوت پيدا نكنيم مواظب باشيم رابطه با خدامان محكم باشد در رفتارمان در كردارمان فكر داشته باشيم اول فكر كنيم بعد بگوئيم اول فكر كنيم بعد عمل كنيم من تقاضا دارم به اينها اهميت بدهيد. آخر كار ديگر ايستادگى در برابر خدا اين قساوت قلب آخرش ديگر اينجا مى‏شود جنگ با خدا و قرآن اين را خيلى پا فشارى دارد جنگ با خدا نگوئيد نمرود است و جنگ با خدا فرعون است و جنگ با خدا و قرآن به خوبى مى‏فهماند و فرعون مى‏دانستند حق است قضيه جنگ نمرود با خدا بعد از اين پياده شده است يعنى بعد از اينكه حضرت ابراهيم را در آتش انداختند و از آتش آمد بيرون اين قضيه جنگ با خدا آن وقت پيدا شده است گقته كه من تو را نمى‏توانم كارى بكنم سوزاندمت هم نشد پس حالا بايد با خدا بجنگيم كه آن پشه‏ها آمدند و آن جور شد. فرعون وقتى غرق شد توبه كرد يعنى خدا را قبول داشت موسى را قبول داشت عصا را ديد يك بيابان را خورد اينكه نمى‏شود جادو باشد آدم زرنگى بود فرعون را مى‏گويند يك اصفهانى بود يك زرنگ از آن زرنگها توانست مردم را مسخره كند مردم را استثمار كند مال مردم را كه استثمار كرد خود مردم را كه استثمار كرد «انا ربكم اعلى» مى‏گفت زرنگ بود اين نمى‏دانست حضرت موسى پيغمبر است مى‏دانست لذا قرآن مى‏گويد وقتى توى بن بست رسيد توبه كرد كه در روايات مى‏خوانيم ـ قرآن ديگر لجن را ندارد ـ كه جبرئيل يك مشت لجن زد توى دهنش ولى اين جنگ با خدا همه وقت هست براى همه هست در مضيقه مالى واقع مى‏شود سخت بنا مى‏كند با خدا مى‏جنگد و بعضى مردم كه توى مضيقه مالى هستند مى‏آيند پيش من مى‏بينم راستى با خدا جنگ دارد.[8]

و صلّى اللّه‏ على محمد و آل محمد.

 

 

 

[1] ـ سوره زمر، آيه 22.

 


[2] ـ سوره نساء، آيه، 145.

 


[3] ـ سوره كهف، آيه 103.

 


[4] ـ سوره لقمان، آيه 6.

 


[5] ـ سوره جاثيه، آيه 23.

 


[6] ـ سوره قلم، آيه 15.

 


[7] ـ سوره مطفقين، آيه 14.

 


[8]- بقيه درس ضبط نشده است.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group