شماره درس: 35
تاريخ درس: ۱۳۸۱/۱۲/۱
متن درس:
بسم الله الرحمن الرحيم
ماه ذي الحجه را ماه ولايت گفته اند و اين هفته هجدهم ذي الحجه تا بيست و پنجم ذي الحجه را هفته غديريه گفته اند و پيش اهل دل از اين نظر هفته بهترين هفته ها در سال است و ماه هم بهترين ماه ها در سال است اين هفته ذي الحجه يعني از هجدهم تا بيست و پنجم آيات فراواني در ولايت نازل شده است و مخصوصا آياتي كه اشرف همه آيات در ولايت است گرچه پيش از سيصد آيه در قرآن راجع به اميرالمؤمنين،ولايت نازل شده است به اقرار سني شيعه اما اين آياتي كه در اين هفته نازل شده است در ميان آن سيصد آيه يك درخشندگي خاصي دارد قرآن گرچه همه اش در است اما اين آيات ولايت اين آياتي كه در اين هفته نازل شده است در ميان آن در ها يك امتياز خاصي دارد يك درخشندگي خاصي دارد و براي شيعه خيلي امتياز است و شيعه بايد روي اين در ها خيلي حساب بكند در اين هفته ما جلسات جشن زياد بايد داشته باشيم اما نه اينكه درجشنها كارهاي غيرمتعارف انجام بدهيم كارهاي سبك كه به شيعه نمي خورد به مؤمن نمي خورد بلكه در اين جشنها اين آياتي كه كوبنده است براي دشمن افتخار است براي شيعه در گرانبهايست كه به دنيا و آنچه در
دنياست ارزش دارد اين آيات را براي يكديگر بگوييم شاعر اين آيات را به شعر در بياورد مداح با صداي زيبايش اين آيات و اشعار را بخواند و جوانهاي جلسه لذت ببرند و وقتي از جلسه بيرون رفتند عالم در ولايت بشوند روز هجدهم ذي الحجه سه تا آيه نازل شده است از بس اين سه آيه اهميت دارد چنين مرتبه اين آيات نازل شده است. آيه اول مربوط به تبليغ است كه به او مي گويند آيه تبليغ.اين آيه تبليغ چندين جا بر پيغمبر نازل شده است تا روز غدير خم جبرئيل در آن بيابان گرم بي آب و علف نازل شد يا رسول الله حتما ديگر بايد همين جا باشد آن تبليغي كه بر تو شده است آن امري كه به تو شده است بايد اينجا باشد « يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس» يا رسول الله اميرالمؤمنين را همين جا بايد منصوب به خلافت كني و اگر ولايت درست نباشد اصلا اسلام منهاي ولايت هيچ است(( فان لم تفعل فما بلغت رسالته)) لذا ازافتخارهاي شيعه باز اينكه پيغمبر اكرم 120هزار نفر را در بيابان دو سه روز معطل كرد براي همين ولايت اميرالمؤمنين را منصوب به ولايت كرد منصوب به امامت كرد و دو سه روز مردم آنچه خدا گفته بود آنچه خدا نصب كرده بود آنچه پيغمبر اكرم به جا آورده بود آنها بيعت كردند تاكيد كردند اما حرف اينجاست آيه دوم كه روز هجدهم ذي الحجه نازل شده است از آيه اول بهتر است در حالي كه آيه اول فوق العاده مهم است به اندازه اي كه يا رسول الله اسلام منهاي ولايت پوچ است هيچ است آن تبليغ 23 ساله تو راجع به اسلام اگر ولايت توام با آن نباشد هيچ كار نشده است ((فما بلغت رسالته))معلوم است آيه خيلي بالاست از نمره اول هاي آيات است كه در ولايت است اما آيه دوم از اين آيه هم مهمتر است يعني وقتي كه پيغمبر اكرم اميرالمؤمنين را منصوب به خلافت كردند و از منبر پايين آمدند آيه آمد ((اليوم اكملت لكم دينكم و اتمت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام وينا)) يا رسول الله آن مسلمانها دين كامل نبود الان به ولايت اميرالمؤمنين كامل شد دين تمام نبود ناقص بود و الان به نصب ولايت براي اميرالمؤمنين تمام شد از نقص بيرون آمد اي مسلمانها دين منهاي ولايت مرضي خدا نيست مرض خدا نبود الان مرضي خدا شد. اسلام توام با ولايت مي شود كامل،مي شود تمام، مي شود مرضي خداوند متعال بعد هم يك آيه ديگر آمد خطاب به مسلمانها ست آيه عجيب است آيه يك معجزه بزرگ است در اسلام در ميان آيات آيه آمد ((اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشوني )) دين ديگر ازاين به بعد نترسيد از دشمن مصونيت پيدا كرد اسلام از اين به بعد چون ولايت توام با او شد مصونيت پيدا كرد ديگر نترسيد از كنار ديگر نمي توانند ضربه به اسلام بزنند اسلام را نابود بكنند اما توجه داشته باشيد كه اگر اختلاف در ميان شما افتاد آن اختلاف ضربه مي زند به اسلام اگر سقبنه بني ساعده جلو آمد ديگر اسلام ضربه مي خورد گرچه اسلام نابود نمي شود اما ضربه مي خورد ديگر دودش ور چشم همه مي رود. بعدش قضيه بني عباس بني اميه همين طور مي آيد و مي آيد كه بايد از اين آتش مسلمانها بسوزند تا وقتي كه حضرت ولي عصر ظاهر شود و اين آتش اختلاف را مبدل به اتحاد و پرچم اسلام را روي كره زمين افراشته كند و اين آيه شريفه يك معجزه است لذا در اين بيست و چهار سال كه دشمن داخلي خارجي مرتب ضربه مي زند چند روز قبل با كمال صراحت آمريكا گفت از براندازي راجع به جمهوري اسلامي مأ يوسيم و مسلم نمي شود اما آنكه اميد ماست اختلاف در ميان مردم است از اين اختلاف مي توانيم استفاده بكنيم كم كم منجر به براندازي شود اين جمله اي كه اينها مرتب مي گويند و معمولا اين چند روز، خيلي روي آن پافشاري مي كنند قر آن همان هجدهم ذي الحجه وقتي كه امير المؤمنين منصوب به خلافت شد مي فرمايد(( اليوم يئس الذين كفروا افلا تخشوهم و اخشوني )) ديگر دشمن براندازي راجع به اسلام نمي تواند بكند و اما خودتان مي توانيد اسلام را ضعيف كنيد خودتان مي توانيد اسلام را ضربه بزنيد و مواظب باشيد با اختلافات ضربه نزنيد از من بترسيد يعني از آتش اختلافات از اين گناه بسيار بزرگ و انصافا اين سه آيه راجع به ولايت فوق العاده اهميت دارد افتخار است براي شيعه و شيعه بايد راجع به اين گونه آيات فوق العاده اهميت بدهد بايد در مجالس اين گونه آيات زياد خوانده شود روي آن زياد صحبت شود در جشنها بايد زياد اين گونه آيات خوانده شود و بالاخره بايد اين در هاي گرانبها ورد زبان ما باشد اين سه آيه در روز اول اين هفته در وسط اين هفته هم يعني روز بيست و چهارم اين هم خيلي روز بالايست كه به او مي گويند روز مباهله. سه تا آيه هم در اين روز نازل شده است اين سه آيه هم اگر از آن سه آيه اول مهمتر نباشد كمتر نيست آيه اول آيه ولايت است اين آيه ولايت به اندازه اي اهميت دارد كه سني ها نقل مي كنند از عمر كه بار ها مي گفت دنيا و آنچه در دنياست مال من باشد و من بدهم در راه خدا
و اين آيه ولايت درباره من نازل شود درباره من نازل شده باشد و اين آيه ولايت در ميان آيات ولايت آيه نمره اول است يعني بهتر از اين آيه در آيات ولايت نداريم خيلي رسا خيلي با تاكيد ولايت را تار و تلو خدا قراردادن در فضيلت تار وتلو رسول الله قرار دادن در رسالت در فضيلت آيات ولايت خيليست سني مي گويد شيعه مي گويد اقله سيصد آيه بالا در بازه ولايت است درباره اهل بيت عليهم السلام است و اين آيه ولايت از اين سيصد آيه مهمتر رساتر و براي شيعه خيلي افتخار است ائمه طاهرين به اين آيه خيلي مي نازيدند خود امير المؤمنين علي عليه السلام در مباحثه هاشان در محاجه هاشان در آن وقتي كه در مقابل دشمن مي ايستادند قبل از آنكه با شمشير بروند جلو اين آيه را به رخ آنها مي كشيدند و قضيه آن هم اين است كه امير المؤمنين نماز مستحبي مي خواندند تا پيغمبر بيايد يك گدايي آمد از مردم چيز خواست به او ندادند مأيوسانه آمد از مسجد بيرون رود امير المؤمنين در ركوع بودند انگشت مبارك را به آن اشاره كردند كه انگشتر را از دستم در بياور انگشتر را از دست امير المؤمنين در آورد رفت همان وقت پيغمبر در خانه بودند آيه ولايت نازل شد ((انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و هم راكعون)) ولي شما خدا اين خدا اين ولايت را داده است به رسول الله ولي شما رسول الله. و رسول الله اين ولايت را داده است به علي و علي بعد رسول الله اين ولايت مطلقه را دارد ولي شما خدا پيغمبر آن كسي كه ايمان دارد آن كسي كه نماز مي خواند نماز حسابي مي خواند آن كسي كه زكوة مي دهد حتي در ركوع به فكر فقر است حتي در ركوع معلوم است كه پيغمبر اكرم مي دانستند اما با نازل شدن اين آيه خيلي خوشحال شدند آمدند در مسجد و قبل از آنكه نماز شروع كنند با يك خوشحالي خاصي فرمودند مردم خدا من علي ولي شما صاحب اختيار شما ست ولي شما واسطه فيض اين عالم خدا پيغمبر و امير المؤمنين علي عليه السلام و اين آيه نه فقط ولايت ظاهري و امامت و خلافت درست مي كند به قول مثل فخر رازي كه يك سني فوق العاده متعصب است يك سني است كه تا بتواند آياتي كه مربوط به ولايت است تأويل كند از بين ببرد وقتي كه به اين آيه رسيده است مي گويد اطلاق اين آيه به ما خيلي چيز مي فهمند علي را در مقابل رسول الله پهلوي رسول الله هر دو را پهلوي خدا اين آيه به ما مي گويد كه امير المؤمنين علم ما كان و ما يكون و ما هو كائن دارد قدرت مطلقه دارد فضيلت مطلقه دارد ولايت تكويني دارد و به ما مي گويد علاوه بر ولايت تكويني ولايت تشريحي دارد همان طوري كه خداوندعالم ولايت تكويني دارد صاحب اختيار است بر اين عالم رسول الله هم چنين است و مولي اميرالمؤمنين هم مثل رسول الله گرامي هم ولايت تكويني دارد هم ولايت تشريحي هم قدرت مطلقه دارد در تصرف اين عالم و هم اينكه خليفه بر همه انسانها انصافا اين آيه بالاست و همه مان بايد اين گونه آيات را مرتب بخوانيم ترجمه كنيم تفسير كنيم به طوري كه در عمق جان بچه ها جا بيفتد در عمق جان جانها درعمق جان جامعه تشيع جا بيفتد رسوخ كند در دل نتوانند دشمن با حرفهاي يوحيش اين جوان را منحرف كندهفته گذشته مي گفتيم پدر و مادر ها همه همه مخصوصا جوانها ولايت در مخاطره است. بهترين راه اين است به مقام معظم رهبري آنها كار فرهنگي مي كنند ما هم كار فرهنگي بكنيم (( آنها در كار فرهنگي شان لنگند هو چي بازي مي كنند اما ما دركار فرهنگي مان ريشه داريم ما آيه ولايت داريم ما آيه تطهير داريم و بالاخره ما آيه مباهله داريم ما آيه ((اليوم اكملت لكم دينكم و اتمت عليكم نعمتي رضيت لكم الاسلام دنيا)) داريم و اين كار فرهنگي را همه مان بايد بكنيم دبستانها، دبيرستان ها، دانشگاهها واجب ولازم است اين كار فرهنگي را بكنيد واجب است در عمق جان اين جوانها آيه اكمال را آيه تبليغ را آيه ولايت را آيه تطهير را رسوخ بدهند والا زهرا (س) گله مي كند خدا نكند حضرت زهرا گله بكند راجع به دنيامان اگر العياذ بالله يك نظر مهر آميزي حضرت زهرا بكند همه نابوديم آتش مي گيرد تر و خشك مي سوزد و علي كل حال من تقاظا دارم از شما راجع به آيات ولايت كار فرهنگي بكنيد روز بيست و چهارم ذي الحجه در وسط اين هفته اواخر اين هفته اين آيه ولايت نازل شد دو آيه تطهير اين آيه تطهير خيلي آيه مهمي است از همين جهت هم بيش از هفت هشت مرتبه نازل شده است مثل سوره حمد است سوره حمد چون فوق العاده اهميت دارد چندين مرتبه نازل شده است و اين آيه تطهير هر وقتي كه پيغمبر يك فرصتي پيدا مي كرد براي اينكه خدا اين آيه را نازل كند زمينه فراهم مي كرد. لذا اين آيه شريفه اين آيه تطهير در منزل عايشه نازل شده در منزل ام مسلمه نازل شده و امروز روز بيست وچهارم ذي الحجه نازل شده قبل از آنكه پيغمبر اكرم به مباهله بروند و پيغمبر اكرم براي اينكه اين آيه را نازل كند اميرالمؤمنين حضرت زهرا امام حسن امام حسين [سلام الله عليهم] را جمع مي كردند زير عباشان مثل مرغي كه بچه هايش را زير پرهايش جمع بكند وقتي جمع مي شد جبرئيل مي آمد ((انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا)) اي اهل بيت پيغمبر خدا خواسته است شما پاك و پاكيزه باشيد خدا خواسته است شما معصوم باشيد خدا خواسته است شما اشتباه شيان و جهل در زندگي شما نباشد هر چه پليدي و رجس است در عمق ذات شما نباشد از نظر ظاهر معصوم از نظر عقل بدون خطا بدون اشتباه بدون شك بدون جهل معلوم است آيه خيلي بالاست حتي از اين نظر كه از نظر عقلي عصمت درست مي كند براي اهل بيت از سائر آيات هم بالاتر بلكه آن آيه ((انما وليكم الله)) [ و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة ] اطلاقش به قول فخر رازي عصمت درست مي كند اما اين آيه تطهيرازنظر ظاهرتر دلالت بالاتر قضيه اطلاق نيز قضيه يك نحوه ظهوريست كه همه در مقابل آن اقرار دارند و آيه تطهير را سني ها خيلي درباره اش صحبت كرده اند علماي اهل تسنن قبول دارند علامه اميني ( ره) بسيار درباره اش صحبت كرده اين شب هاي پشياور كتاب مقدسي نمي دانم چه شده آموزش و پرورش اصفهان مي خواهد از كتابخانه هاي آموزش و پرورش بر دارد كتاب فوق العاده مقدس است خلاصه الغدير است و اين مرد بزرگ سلطان العلماء اين شب هاي پشياور را نوشته فارسي هم هست و كتاب روز است در حالي كه تقريبا چهل سال قبل نوشته شده اما الان كتاب روز است و از خيلي كتابها در ولايت اين شب هاي پشياور مهمتر و والاتر است و يك مباحثه بوده البته خرق عادت اميرالمؤمنين ياريش كرده است يك مباحثه بوده است در هندوستان بين علما و اين آقا اين تنها بوده و آنها چند نفر از علماي بزرگ و اين آقا رواياتي كه سني راجع به ولايت نقل كرده اند يكي پس از ديگري در مقابل اينها خوانده است شب هاي پشياور يك روايت از شيعه ندارد همه روايات از سني هاست و شايد در اين شب هاي پشياور بيش از ده هزار روايت است راجع به ولايت و فارسي هم هست و من تقاضا دارم اين شب هاي پشياور را كه مي خواهند بكشند شما زنده اش كنيد مي خواهند منخرلش كنند شما مشهورش كنيد كتابخانه ها دست جوانها وبالاخره شب هاي پشياور مخصوصا در اين اصفهان تقاضا دارم يك شهرت به سزايي پيدا كند كه يك مشت محكمي بر دهن دشمن باشد اين آيه تطهير را شب هاي پشياور خيلي عالي درباره اش
صحبت كرده آيه سوم كه بيست و چهارم ذي الحجه نازل شده است كه اين بيست و چهارم ذي الحجه مثل هجدهم ذي الحجه از نظر نزول آيات ولايت خيلي بالاست انصافا آيه مباهله است اين آيه مباهله هم براي اهل بيت هم افتخار است چه رسد براي شيعه علماي نصرا نيت با پيغمبر اكرم مباحثه كردند مجاب شدند زير بار براي خاطر رياستشان نرفتند و بالاخره پيغمبر اكرم فرمودند يكي از دو كار يا خريدن ذلت براي خودتان زير بار رفتن، جزيه دادن يا اينكه با هم نفرين مي كنيم نفرين هر كسي آمد ديگري نابود خواهد شد بيايد برويم بيابان نفرين مي كنيم اگر من حقم شما نابود مي شويد اگر شما حقيد و من ناحق من نابود مي شوم علماي نجران قبول كردند آن وقت
آنها خيال مي كردند پيغمبر اكرم با بند و بير و يك مشت از اصحاب و با يك كبكه و دبدبه اي مثل خودشان مي آيد اما ناگهان ديدند كه پيغمبر اكرم حسن وحشين و زهرا و اميرالمؤمنين زهرا به عقب حسن وحسين دستشان به دست پيغمبر دو تا بچه كوچك بودند و اميرالمؤمنين پهلوي پيغمبر آمدند براي نفرين كردن هنوز نشسته بودند آثار عذاب پيدا شد و علماي نصرا نيت علماي نجران كه از علماي بالاي نصرا نيت بودند تسليم شدند اينكه جزيه بدهند زير بار ذلت بروند براي اينكه فهميد زير بار اسلام نرفتند خوب آيه شريفه نازل شد(( فمن حاجك من بعد جاءك به من العلم فقل تعالوا ندع ابناء نا و ابنا ء كم و نساء نا و نساء كم وانفسنا و انفسكم تم بنتهل فنجعل لعنة الله علي الكاذنين)) بگو كه مباهله كنيد ما پسر هامون را مي آوريم شما پسر هاتون را بياوريد ما زنها مون را مي آوريم شما زنها تون را بياوريد ما آنكساني كه مثل خود مونند آنها را مي آوريم شما هم بياوريد خب پيغمبر اكرم كي را آورد اميرالمؤمنين را اميرالمؤمنين كيست؟اين آيه مي فرمايد نفس پيغمبر هر چه پيغمبردارد علي دارد. الا در نبوت كه او نبوت دارد(( الا امة لا بني بعدي )) بارها پيغمبر اكرم مي فرمود كه تو مثل من فقط اينكه كه من پيغمبر تو پيغمبر نيستي حتي قبل از بعثت هم در نهج البلاغه دارد قبل از بعثت هم پيغمبر اكرم اين را به اميرالمؤمنين مي گفتند در نهج البلاغه دارد من در غار حرا با پيغمبر بودم پيغمبر به من مي فرمود كه(( يا علي انت تري ما اري و تسمع ما اسمع الا انك لا بني بعدي)) آنچه من مي بينم مي بيني معلوم مي شود قبل از بعثت خبر ها بوده است غوغا بوده است جبرئيل مي ديدند حرف جبرئيل و عالم ملكوت مي شنيدند پيغمبر مي گفت كه آنچه مي بينم مي بيني آنچه مي شنوم مي شنوي الا اينكه پيغمبر بهد از من نيست و تو پيغمبر نيستي اين آيه شريفه هم همين را مي گويد كه نفس رسول الله و زنهايي كه بتوانند با پيغمبر باشند فقط زهرا بچه هاشان هم معلوم است حسن و حسين و چون پيغمبر اكرم بچه نداشت معلوم اسن نوه ها كه از اميرالمؤمنين علي عليه السلام هستند. اين آيه مباهله هم آيه بالايست انصافا و سني اقرار دارد اينكه از افتخار هاي تشيع آيه مباهله است روز آخر اين هفته بيست و پنجم آن هم خيلي بالاست سوره هل اتي روز بيست و پنجم نازل شده است و اين سوره هل اتي مختص حضرت زهرا ( سلام الله عليهاست) و چون كه مختص به حضرت زهراست همه نعمتهاي در بهشت آنجا آمده جز حورا العين اسمي از حورا العين در سوره هل اتي نيامده است حتي علمان السمش آمده ما بقي نعمتها يكي پس از ديگري آمده اما اسم حور العين در سوره هل اتي نيست و اين سوره مختص به حضرت زهراست سببش هم اين است اينها سبب كه مي گوييم معنايش اين است كه پروردگار عالم يك زمينه مي خواست تا آيه و سوره را نازل كند آيه آن فرصت را آن زمينه را پيغمبر اكرم يا كس ديگر تهيه مي كرد اينها سه روز روزه گرفتند و در آن سه روز گرسنگي خيلي خوردند حالا نمي دانم در سه روز بوده يا در يك روزش اما روزه سه روز بوده است ((اما يعطمون الطعام علي حبه سكينا و يتيما و اسيرا)) خيال مي كنم در يك شب بوده است يعني موقع افطار حضرت زهرا چند دانه نان تهيه كرده بودند براي افطار يك گدايي آمد افطارشيان را افطاري حتي مهمانش را يعني پيغمبراكرم را افطاري حسن و حسين را دادند به اين گدا خوب رفت دو دفعه حضرت زهرا پا شدند و نان تهيه كردند حالا آيا آن آردي كه به دست مباركشان تهيه مي كردند با آن آسياب دستي تهيه بود نبود نمي دانم ولي بالاخره نان تهيه كردند كه آمدند بخورند افطار بكنند باز (( يطمعون الطعام علي حبه سكينا و يتيما )) يك يتيمي آمد و حضرت زهرا افطاري را داد به آنها دو دفعه حضرت زهرا پا شدند نان تهيه كردند ديگر معلوم است دير بوده است و موقع خوردن اسيري آمد و آن نان را دادند به اسير ديگر حالا يا دير بود يا آرد در خانه نبود اينها بي شام به قول مشهور با آب افطار كردند سوره هل اتي يا همان شب يا فردايش آمد هل اتي علي انسان حين من اله هر كه از اول تا آخرش راجع به حضرت زهرا و اين قضيه شامشان را افطاريشان را دادن به فقير در اين سوره آمده و يطمعون الطعام علي حبه سكينا و يتيما و اسيرا(( انما نطعمكم لوجه الله نريد فيكم جزاء و لا شكورا)) اين هم فضيلت بالاست انصافا اين سوره هل اتي را جوانها حفظ كنند فراوان بخوانند در خانه براي بچه ها زياد بخوانند بچه ها را تشويق كنند به بچه ها بگويند سوره زهرا است و كسي كه سروكار با سوره زهرا داشته باشد زهرا به فريادش مي رسد هم در دنيا و هم در آخرت بنابراين ماه ذي الحجه ماه ولايت است هفته غديريه هم از هجدهم تا بيست و پنجم خيلي اهميت دارد براي اينكه آياتي كه هر كدامش براي دنيا و آنچه در دنياست ارزشش بيشتر در اين هفته نازل شده است.