شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

بحث ما در رابطه با خطبه 87نهج البلاغه هست که چه کسانی پیش خدا محبوب هستند ،احب عباد و محبوبترین بندگان چه ویژگیهایی رو دارند ،یکی از این ویژگیها این هست قَدْ اَبْصَرَ طَریقَه و سَلَک سَبیلَهُ وَ عَرَفَ مَنَارَهُ بندگان محبوب خدا گراه نیستند و گمراه نمیشوند ،تحیر و سرگردانی ندارند راهشون رو همیشه پیدا میکنند ،راه را با بینایی و روشنی پیدا میکنند وسلک سبیله همیشه راه هدایت رو میروند وراه درست رو میروند وعرف منارهه علامتها و نشانه های راه حق رو میشناسند ،گیر نمیکنند ،سرگردانی و ضلالت ندارند ،دچار توهم نیستند ،همیشه خداوند در زندگی به اینها لطف داره.
چند آیه و چند حدیث خدمت شما بخوانیم و ببینیم چه کسانی گمراه هستند ،اینکه ما در نماز میگوئیم والضالین چه چیزهایی باعث میشود که انسان راهش رو گم کنه و چه چیزی باعث میشود که انسان گمراه شود ،بحث ما روی شرک و اینها نیست ،اونکه قرآن میفرماید هرکسی شرک هست گمراهه و این روشن هست و بحث روی گمراهی به حد شرک نیست،همین افرادی که مسلمان هستند و اهل نماز هستند چه میشود که یک وقت گمراه میشوند ،چه میشود که یک وقتی سر از نهروان و جمل در میاوورند ،سر از مخالفت با حجت خدا در میاورند خیلی بحث دقیقی هست این سه چهار تا آیه و حدیثی که خدمت شما میخونم که قرآن کریم و روایات با دقت اینها رو بیان کرده که گراه آشکار و ضال و اونم ضلالت مبین در چه چیزهایی هست .
قرآن کریم در سوره احزاب میفرماید: (ببینید میفرماید مومن )وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا
میفرماید اگر مردهای مومن و زنهای مومنه اگر خدا و رسولش یک حکمی کردند هیچ مومنی حق نداره بگوید که حالا این دو گفتند ولی ما اختیار با خودمان هست (دیگه اختیار در کار نیست که مثلا من بگویم حالا اونها گفتند من ببینم به مزاق من جور در میاید یا نه ،مثلا دروغ رو گفته اند حرامه ولی شاید من در یه جایی لازم باشه دروغ بگم)اگر کسی از خودش در مقابل حکم خدا و پیغمبر حکمی صادر کند میفرماید این گمراه اشکار است .
علامه امینی در شرح غدیر میفرماید وقتی پیامبر در غدیر امیرالمومنین رو معرفی کرد اومد پیش پیغمبر گفت یا رسول الله انتخاب علی با خودت بوده یا خدا؟اگر با خودت بوده که من قبول ندارم و اگر از طرف خدا هم بوده من تحمل نمیتونم بکنم عذاب بیاد من بمیرم و نبینم که امیرالمومنین جانشین شما شده (اولا این حرف غلطه اگر بگویی با خودت بوده قبول ندارم خداوند میفرماید هر کسی منو دوست داره تبعیت از پیامبر ).
پیامبر فرمود که قلم و کاغذ بیارید گفتندنه نه پیامبر داره نعوذ بالله هذیان میگه ،خب این آیه شامل این افراد میشود یا نمیشود ؟فقد ضل ضلالا مبینا موضع گیری در مقابل رسول خداست،فرمود لشگر آماده شده برید دنبالش گفتند نه شما حالت خوب نیست ما خدمت شما باشیم وووو...و یدعتهایی که شما میبینید در دین گذاشته شده است همین صلات تراویح که در مسجد الحرام میاستند دو سه ساعت میخوانند در مسجدهای اهل سنت سراسر دنیا میخوانند خب این بدعت هست،پیامبر اجازه جماعت در نمازهای مستحبی نداده.
دومین عامل قرآن کریم میفرماید (قنوط)حضرت ابراهیم پیغمبر خداست و دوبار قرآن فرموده که ابراهیم اسوه حسنه هست و پیغمبریست که خدا اون رو محبوب همه ی جهان قرار داده و پیغمبری هست که همه قبولش دارند خودش از خدا خواست واجعل لی لسان الصدق گفت خدایا کاری کن که همه منو به نیکی یاد کنند.خب این پیغمبر خدا خداوند یه اولادی بهش داده بنام اسماعیل،اسماعیل رو برد همراه مادرش گذاشت مکه و برگشت،آمد و براش مهمان رسید فرمود شما کی هستید ؟گفتند ما فرشته ی خدائیم و اومدیم بگوییم که خدا میخواد بهت اولاد بده ،ابراهیم گفت نمیشه من پیر هستم توی این وضعیت؟(اسماعیل هم در سن پیری خداوند بهش عطا کرد و فاصله زیادی بین اسماعیل و اسحاق نیست )به حضرت ابراهیم گفتند قَالُواْ بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلاَ تَكُن مِّنَ الْقَانِطِينَ (البته ابراهیم سریع از این موضع برگشت گفت:)قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ بحث من روی ضالون هست هز کسی که از رحمت خدا مایوس شود و بگه ای اقا ما ته دره ایم دیگه فایده نداره بعیده ما به حاجتمون برسیم بعیده خدا ما رو ببخشه(هر کسی که از رحمت خدا ناامیدی پیدا کنه گمراهه).
اینکه اسلام باب توبه باز گذاشته این لطف بسیار بزرگی هست بعضی ها میگویند که توبه باعث جری شدن میشود ، یه مثالی میزنم اینکه میگویند وقتی انسان به زیر بره چه یک وجب و چه صد وجب ، اگر در گناه همین طور بود و یک انسانی اگر یک گناه میکرد و خداوند او را حذف میکرد خب میگفت حالا که با یک گناه حذف شدم پس تا اخر عمر هزارتاش رو انجام میدم، یعنی اگر توبه نبود عالم بهم میریخت پس این میشود همون قضیه یک وجب و صد وجب وقتی که آب از سر گذشت دیگه فرقی نداره.
ولی خداوند میفرماید توبوا توبوا بیایید مفسرین میگویند که این ایه امید بخش ترین ایه در قران است قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله
خداوند در این ماه رمضان اینقدر از بندگانش رو میبخشه و شب آخر به اندازه این سی شب میبخشه دز شب قدر چقدر میبخشه ؟
اینقدر رحمت خداوند در روز قیامت زیاد هست که در روایت میفرماید قال الصادق علیه السلام: « إذا کانَ یومَ القِیامَةِ نَشَرَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی رَحمَتَهُ حَتَّی یطمَعَ إبلِیسُ فِی رَحمَتِهِ که حتی شیطان هم در رحمت خداوند طمع میکنه میاد در صف میاستد شاید رحمت خداوند شامل حالش شود.پس دومین نشانه ی گمراهی که در ایه میفرماید قنوط هست نامیدی از خداوند است
سوم:قران کریم میفرماید : أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ
هر کسی که هوای نفس بشود خداش ،مگه هوای نفس هم میشود خدا؟بله مگه خدا چکار میکنه ؟خدا باید و نباید داره ،نماز بخون ،گناه نکن،روزه بگیر ،غیبت نکن
اگر نفس انسان هم چنین عنوانی پیدا کرد باید و نباید که مثلا گفت این خانم رو ببین گفتی چشم ،این انفاق رو نکن گفتی چشم،این دروغ رو بگو گفتی چشم،این میشود خدا برای بعضیها ،اتفاقا این خدا از بت خطرناکتر هست که انسان نفسش رو خدای خودش قرار بدهد ،چون بت کاری ازش برنمیاید و سنگ و چوب هست.
امیرالمومنین میفرماید:انْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ .... وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا
اشکال خوارج همین بود که از امیرالمومنین و اهلبیت جلو افتادند و همچنین اشکال غلات که امام سجاد مرتب هفت نفر رو لعنت میکردند یکشیون ابوالخطاب بود یکیشون مغیره بن سعید بود اینها کسانی بودند که غلو کرده بودند.یا مقاماتی رو برای اهلبیت قائل بودند که خود اهلبیت راضی نبودند
امیر المؤمنین علی علیه السلام: مَن يَطلُبِ الهِدايَةَ مِن غَيرِ أهلِها يَضِلَّ؛ هر كس هدايت را از كسى كه اهل آن نيست بخواهد، گمراه شود. غرر الحكم، ح8501
شما هدایت میخوای میری در خونه ابوحنیفه ؟خب در خونه امام صادق رو رها میکنی میری در خونه ابوحنیفه؟هشام بن حکم که مورد احترام امام صادق هست اولش امام صادق رو قبول نداشت چون با افراد دیگری بود بعد که با امام صادق اشنا شد عوض شد.
امروزه مشکل هم همین است که قران میفرماید شفاء و رحمه بعد یکسریها میروند دنبال یکسری کتابهای خیال پردازی شده غربیها مثلا طرف میگفت که یوگا جای نماز رو میگیرد،الان بعضی ها میخواهند بجای نماز و عبادت یکسری چیزهای دیگه جایگزین کنند ،هر کسی که هدایت رو از غیر اهلش طلب کند گمراه میشود
این چند ایه و روایت رو خدمت شما عرض کردم که گاهی چگونه یک انسان با فرض مومن و مومنه بودن در مسیر گمراهی قرار میگیرد

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group