بسم الله الرحمن الرحیم.
شب اول ماه محرم است ماه عزاداری سرور و سالار شهدای کربلا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام.
در یک روایتی دارد امام رضا فرمودند: حضرت زکریا روز اول محرم روزه گرفت از خدا فرزند خواست خدا خواست یک فرزند پاکیزه بهش بدهد دعا کرد رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً،امام رضا فرمودند دعای ایشان مستجاب شد و خدا حضرت یحیی را به او داد. بعد امام هشتم فرمودند: هر کسی که اول محرم روزه بگیرد و دعا کند و اقتدا کند به حضرت زکریا که در این روز دعا کرد ان شالله دعایش به اجابت خواهد رسید. اول محرم نسبت به روضه و دعا شب سفارش شده است.
وجود مقدس اباعبدالله علیه السلام عزیزانم میدانید از سال شهادتش تا امروز صدها بلکه هزاران کتاب مقاله سخنرانی نوشته شده خیلی گفتند خیلی ساختند فیلم ها نمایش ها خیلی در واقع حتی غیر مسلمانان درباره ی امام حسین کتابها نوشته اند و هر کسی از یک زاویه ای زندگی اباعبدالله را مورد تحلیل قرار داد.این خیلی مهم است که ائمه چگونه امام حسین را معرفی کردند چگونه برایش روضه خواندند چگونه قیامش را تحلیل کردند؟
یک کتابی با همین عنوان نوشتند، سیمای امام حسین نزد ائمه، که مثلاً امام رضا، امام باقر و امام صادق کلا ائمه بعد از امام حسین یا حتی قبلش چگونه به معرفی این مسئله پرداختند.
خوب کلام وقتی کلام معصوم باشد از چند جهت آدم خیالش راحت هست:
اولاً اگر روضه ای هست، مستند هست معصوم دارد نقل میکند. اگر تحلیل هست و کلام معصوم هست به منزله ی حدیث تلقی می شود، لذا یکی از نکات مهمی که بنا داریم بهش بپردازیم، عنوان بحث ما سیمای امام حسین از نظر ائمه معصومین است که ائمه بزرگوار گاهی در زیارت نامه هایشان به تحلیل نهضت کربلا پرداختند. گاهی توی سخنرانی هایشان گاهی در احادیثی که با یک شخصی داشتند با فردی داشتند گاهی راجع به اصحاب امام حسین گاهی راجع به دشمنان و ویژگی هایشان همین خودش یک دایره المعارف است اگر کسی بخواهد جمعآوری کند کلام معصوم را، درباره امام حسین مقید هم بودند.
گاهی امام صادق نگاهش میافتاد به فرزند ابوالفضل العباس تا نگاهش می افتاد اشک می ریخت و جمله ای درباره حضرت ابوالفضل می فرمود. یا شخصی هست به نام مسمَع می گوید آمدم خدمت امام صادق، اهل بصره بود آقا فرمودند: تو کربلا می روی زیارت جدم می روی؟گفت آقا من را میشناسند تحت نظر هستم ممکن است من را بگیرند احتیاط می کنم نمی روم. آقا شروع کردند با مسمع صحبت کردن و درباره اینکه چه آثاری بر زیارت امام حسین مترتب هست صحبت کردند. به هر بهانه ای. گاهی در منا گاهی در خانه شان گاهی در مکه و مدینه شعرا میآمدند ائمه آنها را دعوت میکردند شعر میخواندند برای اهل بیت و ائمه هم در پایان یک نکته می فرمودند. یک کسی اینها را جمع آوری کند همه را، خودش یک مجموعه چند جلدی می شود زیارت ها و سخنان.
البته مرحوم مجلسی در جلد ۹۸ بحار و مجلدات دیگر این ها را آوردند کلام ائمه درباره امام حسین را.
اجازه می خواهم یک کلامی را از قول امام زمان در معرفی امام حسین برای شما بگویم تبرکاً بحث را با سخن امام زمان درباره امام حسین شروع می کنیم.
در جلد ۹۸ بهار مرحوم مجلسی یک زیارت نامه ای را نقل می کند برای امام حسین از قول امام زمان به نام ناحیه مقدسه البته سه تا ناحیه مقدسه داریم اینها با هم متفاوت هست، بعضی از عزیزان تحقیق کردند سندش را بحث کردند ولی این که من میگویم مرحوم شیخ عباس قمی هم در نفس المهموم به بخشی از این کلامی که عرض می کنم تمسک جسته و استناد کرده، در مفاتیح ندارد ولی در نفس المهموم اش آورده که این کلام منسوب به امام زمان هست. حضرت در معرفی امام حسین چندتا ویژگی را ذکر کرده، حدود ۸ ویژگی که برایتان می شمارم اما اهمیتش این هست که کلام معصوم درباره معصوم هست کلام امام درباره امام هست معرفی حجت خدا از طریق حجت خداست، آفتاب آمد دلیل آفتاب .
یک وقت بنده می گویم یک شاعری میگوید یک مستشرقی میگوید یک مقاله نویس، اینها ممکن است یک اشتباهی داخلش باشد یا تحلیلها درست نباشد کما اینکه خیلیها تحلیل قیام امام حسین را نتوانستند درست انجام دهند تحلیلشان گاهی به جبر کشیده شده یا به انکار علم امام کشیده گاهی تحلیلشان به نقاط منفی و تبرئه یزید رسیده، بشر خطا می کند. اما امام و حجت خدا کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ، وقتی می خواهد معرفی کند مصون از این خطا هست در مورد جد بزرگوارش امام حسین می فرماید:
۱. حسین جان من شهادت می دهم کُنتُ لِلرَّسُولِ وّلَداً، تو فرزند پیغمبری این فرزند پیغمبر بودن موضوعیت دارد و لذا یابن رسول الله می گوییم به امام حسین، خودشان هم روز عاشورا مرتب خودش را فرزند رسول خدا خطاب میکرد این نصّ قرآن هست که حسن و حسین ابناء رسول الله هستند در آیه مباهله، من شهادت می دهم که تو فرزند و پاره تن پیغمبر بودی این
یک.
۲.و لِلقُرآن سَنَداً ، برای قرآن سند هستی، سند به چه می گویند؟ خانه ای که سند ندارد اعتبار ندارد ماشین موتور، الان یک جنس شما می خرید فاکتور و سند می دهند سند اعتبار و پشتوانه یک کالا هست. قرآن کریم کلام خداست کلام وحی هست خودش سند حقانیت است ولی باید یک کسی همانطور که سند یک خانه محافظ خانه و شناسنامه اش هست یک کسی این قرآن را حفظ کند و نگذارد از بین برود، خدا می گوید ما حافظ قرانیم اما حافظ قرآن بودن در جلوگیری از تحریف قرآن هست، قرآن تحریف نشود خدا قول داده خیالتان راحت کسی نمی تواند تحریف کند، انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ولی مفاهیم و معانی قرآن، یک کسی گفت قرآن این آیاتش در کی تجلی پیدا کرده؟ و چگونه پیاده شده؟
قرآن آیات صبر دارد آیات خشوع دارد آیات مبارزه دارد کسی که تمام این آیات در زندگیش مجسم شد اباعبدالله هست. شما نگاه کنید یک نمونهاش سوره فجر هست که امام صادق فرمود: به مردم بگویید سوره فجر را در نمازشان بخوانند گاهی آدم از رو هم بخواند عیبی ندارد حفظ نیست قرآن دست بگیرد مانعی ندارد فرمود أقرؤوا سورة الفجر في فرائضكم ونوافلكم، هم در نافله هایتان هم در نمازهای واجب سوره فجر را بخوانید چرا فإنها سورة الحسين بن علي، این سوره به سوره امام حسین معروف است. امام حسین ۶۰ سال یا ۵۰ سال بعد از مرگ پیامبر گرامی اسلام شهید شده قرآن ۵۰ سال قبل از شهادت امام حسین نزولش تمام شده، معلوم هست سوره فجر درباره امام حسین نازل نشده، یعنی مفهوم این سوره که بیشتر همان آیه آخرش هست : يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً. این آیه می گوید بعضی ها نفسشان مطمئن هست راضی و مرضی هست خدا از آنها راضی هست آنها از خدا راضی هستند. نفس مطمئن می دانید، بالاترین مرحله است نفس اماره بعد لوامه بد ملحمه. مطمئنه یعنی عالی ترین مرحله نفس و وجود.
یک کسی از امام صادق پرسید: آقا جان چرا شما می فرمایید سوره فجر درباره امام حسین است؟ امام صادق علیه السلام در این روایت اینطور فرمودند به این شخص: فَهُوَ ذُو النَّفْسِ الْمُطْمَئِنَّهًِ الرَّاضِیَهًِ الْمَرْضِیَّهًِ من ال محمد و هم راضونَ عن الله،و هو راضٍ عنهم. امام حسین صاحب نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه بود خدا ازش راضی بود او هم از خدا راضی بود حالا شما اگر برای این آیه بخواهید سند پیدا کنید کسی غیر از امام حسین هست؟ یکی از بالاترین مصداق هایش امام حسین است.
بیایید در این آیه و لنبلونَّکم قرآن می فرماید: ما شما را امتحان می کنیم به چیزهای مختلفی، خوف،جوع نفس اموال، همه اینها را امام حسین دید گرسنگی کشید تشنگی کشید ترس، به خیمه هایش دشمن حمله کردند تمام اموالش را غارت کردند نفسش را حمله قرار دادند.
و بشر الصّابرین، ایه صبر سندش کی هست؟ در قرآن در آیات خشوع در آیات مبارزه با دشمن وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ، کی این مبارزه را کرد؟ بیایید در آیات امر به معروف و نهی از منکر در هر بخشی از آیات قرآن در آیات توحید واقعاً اقمِ الصَّلاه، یک روایت داریم بعضی از بزرگان نقل کردند نماز نباید ترک شود ولو روی نیزه ها، بعضی از بزرگان ذیلش نوشتند تنها کسی که به این حدیث عمل کرد اباعبدالله بود نماز بر نیزه ها و شمشیر ها مصداق کامل.
قرآن میفرماید قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون، خشوع در نماز امام حسین امانت داری. از دومین ویژگی اباعبدالله در این زیارت نامه آمده شما سند قرآن هستی. و این خیلی بحث دارد که انسان یکی یکی آیات را بیاورد و این سندیت حسین را برای قرآن اثبات کند. بسیاری از آیات گاهی در قرآن هست امیرالمومنین می فرمود غیر از من کسی به این عمل نکرده مثل آیه نجوا، ما آیاتی در قرآن داریم که همه عمل می کنند رعایت می کنند مثل خوردن و آشامیدن کلوا و اشربو، این همه غذا می خورند آب می آشامند ان شاالله اسراف هم نمیکنند آیاتی در قرآن هست ازدواج وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ، خیلیها ازدواج می کنند عمل میشود.
آیاتی در قرآن هست راجع به روزه كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ، ولی یک آیاتی در قرآن داریم شما اگر بخواهید عاملش را پیدا کنید کم هست و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه، آدم خودش گرسنه بخوابد نان به کسی بدهد کم پیدا میشود ممکن است آدم به فقیر کمک کند اما خود گرسنه خوابیدن و به دیگران دادن ایثار هست. آیاتی در قرآن هست هل اَتی، تا سه شب آنطور انفاق کند، امیرالمومنین فرمود تنها عامل این آیات من هستم مثل آیه نجوا. بسیاری از آیات قرآن از بالاترین مصادیقش امام حسین هست. سرعت به خیر سرعت به شهادت، اینها کُنتُ لِلرَّسُولِ وّلَداً و لِلقُرآن سَنَداً ، برای پیغمبر ولد برای قرآن سند.
۳.سوم للاُمَّة عَضُداً ، عَضُداً یعنی بازو، بازو نقشش چی هست؟ انسان را کمک می کند یک چیزی را بردارد نقشش توی مسائل اجتماعی هم میگوییم این بازوی امت هست، این بازوی خانه است یک کسی اگر عزیزی را از دست بدهد می گوییم بازوی خانواده به پشتوانه خانواده تشبیه می کنیم. قرآن کریم می فرماید: بازو نباید گمراه باشد گمراه کننده باشد وَمَا كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً، کلمه اش در قرآن آمده خدا می فرماید: من گمراهان را به عنوان بازو نمی خواهم. مثلاً فرض کنید یک جایی می خواهند مسجد بسازند کسی بیاید بگوید این ۵ میلیون را از ربا به دست آوردم شما پول می خواهید چه کار دارید از کجا آمده؟ از مشروب فروشی به دست آمده شما این را بسازید. خدا میگوید پول ربا و مشروب برای مسجد سازی مناسب نیست.
رسول خدا در جنگ بدر بودند دو نفر آمدند خدمتشان گفتند: ما آمده ایم به شما کمک کنیم فرمود به چه عنوانی؟ گفتند به عنوان غنیمت اگر شما برنده شدی به ما پول و غنیمت بده ما شما را قبول نداریم خدا را قبول نداریم ما مسلمان نیستیم مشرک هستیم ولی حاضریم به شما کمک کنیم. فرمود وَمَا كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً،من مضل را بازو نمی گیرم بازوی دین باید سالم باشد، فرمود برگردید.
خود امام حسین در مسیر کربلا مکرر این قصه را شنیدید وقتی پیک فرستاد دنبال عبیدالله حر جحفی و عبیدالله نیامد خود اباعبدالله علیه السلام آمدند فرمودند: تو آدم سالمی که نیستی گذشته ات خیلی خراب هست ولی جبران میشود اگر مرا یاری کنی!ذنوبت زیاد هست تو در صفین با پدرم علی جنگیدی جزوه سپاه معاویه بوده و سالها علیه امیر المومنین تلاش کرده عبیدالله حر جعفی یک آدم فاسدی هست و فاسق هست از نظر گذشته سالم نیست. کلام امام حسین هم این را نشان میدهد که فرمود: انَّ علیه ذنپباً کثیرَه، تو گناهان زیادی داری ولی بیا مرا یاری کن. گاهی شوینده خیلی قوی هست می برد کنار امام حسین شهید شدن حر را تبدیل می کند به شخصیت برجسته . می تواند زهیر را از عثمانی بودن برگرداند به حسینی بودن تو را هم عوض می کند. نیامد گفت نه من نمی آیم ولی کمک می کند اسب می خواهید نیزه می خواهید. همین آیه را امام حسین برایش خواند فرمود ما از مضلین بازو نمیگیریم بله اگر مرا یاری می کردی خودت گمراه نبودی و عوض می شدی موضوع عوض می شد، ولی تو گمراه بمانی اسبت را به ما بدهی مثل این هست که کسی بخواهد به مسجد با پول ربا کمک کند با پول حرام بخواهد.
کلام حضرت علی علیه السلام به معاویه وقتی مسجد می ساخت فرمود تو نمیخواهد مسجد بسازی کار تو مثل زنی هست که در جاهلیت مرتکب فحشا می شد در آمد فحشایش را صدقه میداد اسلام میگوید هم هدف باید مقدس باشد هم وسیله نمیشود یک کسی برای هدف مقدس که مسجد سازی هست یک وسیله نامقدس استفاده کند این خیلی نکته دقیقی هست.
این جمله را میخواهم توضیح بدهم امام زمان به جد بزرگوارشان این طور خطاب میکنند حسین جان تو برای مردم بازو بودی واقعا امام حسین بازوی مردم هست نه بازوی شیعه، یعنی اگر اباعبدالله به شهادت نرسیده بود اهل سنت هم امروز اسلام نداشتند شیعه مدیون امام حسین نیست اسلامی نمانده بود، اسلام، نه شیعه و تشیع. فرمود اگر من با یزید بیعت کنم شیعه فاتحه اش خوانده است امامت فاتحه اش خوانده است ولایت نه، اسلام فاتحه اش خوانده است و لذا امروز دنیای اسلام مدیون امام حسین هست نه دنیای شیعه بلکه مسیحیت بلکه همه ادیان ابراهیمی چون امام حسین اصل توحید را یاری کرد حسین جان تو برای امت، این کلمه امت یعنی همه مردم مجموعه امت اسلامی برای این ها بازو هستی، همین کلامی هست که امام صادق در زیارت اربعین به کاربرده وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك ، حسین خون داد بنده های خدا را نجات بدهد.
۴.چهارم وَ فِی الّاعَهة مُجتَهِداً ، حسین جان تو در راه اطاعت خدا تلاش کردی، نه اینکه آدم مشهور شود اسم مشهور شود. الان بعضی ها هستند یک کارهایی میکنند برای شهرت بعضی کارها را انجام میدهند حزبی و گروهی چون فلان حزب را می خواهند بالا ببرند عملیات انتحاری هم انجام می دهند. اما انگیزه یک انگیزه گروهی است. حسین جان تو برای اطاعت خدا تلاش کردی، چون برای خدا بود آرام بود چون برای خدا بود خستگی نداشت مصیبت ها آسان بود.
این کلام و معرفی امام معصوم از امام معصوم هست برای خدا مجتهد شدن تلاش کرده بود. بیایید برای قرآن مصداق باشیم، آیاتی که ما را دعوت کرده عمل کنیم مذمت کرده ترک کنیم بیاییم برای مردم عضُد و بازو باشیم یعنی کار ما مردم را از دین نزند بیایید در راه خدا تلاش کنیم روضه مجلس.
شب اول محرم هست از همین شب اول محرم امام رضا فرمود: پدرم امام کاظم، کانَ اَبی اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُری ضاحِکاً، ماه محرم که وارد می شد دیگر کسی پدرم را خندان نمی دید فرمود روز به روز بر شدت حزن و اندوه پدرم افزوده می شد تا روز عاشورا که به اوج اندوه پدرم امام کاظم می رسید .
یک خاطرهای دارم از یک علما می خواندم در کتاب روزنه هایی از عالم غیب یکی از علما نوشته این کتاب را داستان های خوبی دارد ایشان در آن کتاب از قول آیت الله شب زنده دار نقل می کند که فرموده بود: یک عارف که من می شناختمش مومن و متدین بود گفته بود: یک وقت در مجلس عزای اباعبدالله دیدم یک کسی کنار من خیلی گریه می کند یک عالم روحانی قیافه اش به نظرم آشنا آمد تصویرش را دیدم یک لحظه شک کردم وقتی پرسیدم گفت من علامه امینی هستم صاحب کتاب الغدیر این قصه سالها بعد از مرگ علامه امینی اتفاق افتاد ۱۴۱۰ ایشان نقل می کند حدود ۲۰ سال پیش این قصه مال بعد از انقلاب هست. مرحوم امینی انقلاب را درک نکرد و قبل انقلاب سال ۴۹ از دنیا رفت . ایشان نقل میکند معلوم میشود اموات آنهایی که زمینه ی لازم را دارند مجاز هستند بیایند در مجلس اباعبدالله شرکت کنند، گاهی به پدران ما و پدران شما به روح اموات اجازه داده میشود بیایند در مجالس اباعبدالله شرکت کنند و اشک برای امام حسین بریزند این نکته دقیقی هست که یک شخصیتی مثل علامه امینی بیاید بین عزاداران اباعبدالله بنشیند آن هم روح علامه نه خودش بدن مثالی اش و اشک برای اباعبدالله علیه السلام بریزد.
السلام علیک یا اباعبدالله.
شب اول خوب هست آدم در هر کاری باید سبقت گرفت شب اول اسمش در عزاداران اباعبدالله علیه السلام ثبت کند. عده ای الان کربلا اقامه عزای شما را کنار حرم شریف تان دارند ما هم دل ها را روانه می کنیم کنار مضجع شریف شما. شب اول از مصیبتی یاد می کنیم که شما هم همین روزها برایش گریه کردید. وقتی خبر به شما رسید فرمودید دیگر زندگی فایده ای ندارد بعد از این مصیبت، من مصیبتی را امشب رویش دست می گذارم که که این مصیبت آنقدر برایت سخت آمد گفتی انا لله و انا الیه راجعون مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا. این آیه را تلاوت کردید و آن شهادت پسر عمه بزرگوارت مسلم بن عقیل هست.
ان شالله خدا قسمت کند زاویه مسجد کوفه یک گنبد طلا به چشم می خورد می گویی: السلام و علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله، عبد صالح خدا بنده صالح خدا مسلم بن عقیل پسر عمه بزرگوار ابا عبدالله فرزند عقیل که پیغمبر خدا خبر داد از شهادتش. فرمود: علی جان خدا به این عقیل برادر تو یک پسری می دهد در راه محبت فرزندت حسین به شهادت می رسد. حسین جان! مسلم بن عقیل این مردم بد برخورد کوفه مردم خائنی که دور ابنزیاد را گرفته بودند با این که امان دادند به مسلم اما به اعمالشان عمل نکردند.
اباعبدالله دارد به طرف کربلا میآید در یکی از محله ها و مناطق خبر شهادت مسلم بن عقیل را بهش دادند گفتند آقا نبودی سر مسلم بالای نی بدن مسلم تو کوچه های کوفه روی زمین کشیده می شد، بچه های مسلم هیچ کدام کوفه نبودند نه همسرش بود نه دخترش بود نه پسرش بود، پسر بزرگ دارد که داماد امام حسین هست عبدالله بن مسلم که در کربلا شهید شده دختر مسلم همراه اباعبدالله است تا خبر شهادت رسید به کاروان حسین صدای ضجه و گریه بچه های مسلم بلند شد صدای گریه همسر مسلم بلند شد اباعبدالله بلافاصله آمد کنار خیمه شان دختر مسلم را صدا زد دایی اش میشد امام حسین او را روی زانو نشاند دست تلطف به سرش کشید.
من عرض می کنم فرزندان مسلم بن عقیل! شما که کوفه نبودید سربریده ندیدید بدن قطعه قطعه ندیدید اینگونه ناله زدید! تازه اینطور امام حسین نسبت به شما تلطف کرد دلها بسوزد برای آن زن و بچه ای که دور تا دور قتلگاه آمدند و دیدند بدن اباعبدالله قابل شناسایی نیست دختر مسلم دست امام حسین به سرت کشیده شد اما تازیانه دشمن روی بدن دختر حسین....
۵. جلسه پنجم حافِظاَ لِلعَهد وَ المیثاق، تو عهد خدا را حفظ کردی عهد خدا چی هست؟ یکی از عهد های خدا امامت هست یکی از عهدهای خدا این هست که می فرماید سلطان جائر نباید بر شما حکومت کند این صریح قرآن هست که می فرماید: حافِظاَ لِلعَهد وَ المیثاق، مردم به سراغ ظالم بروید می روید جهنم، مظلوم بودن هم گناه است ظالم بودن فقط گناه نیست. امثال عبدالله ابن عمر کسانی بودند که ظلم را تحمل کردند یکی از کسانی که اباعبدالله را از رفتن به کربلا منع کرد عبدالله ابن عمر بود همین آدم تاریخ را نگاه کنید سکوت امثال او و سکوت امثال اسامه ظلم است اینها کسانی بودند که، البته اسامه در جریان غدیر ساکت ماند، حسان ابن ثابت در جریان غدیر ساکت ماند.
قرآن می فرماید: یکی از عهد های خدا مبارزه با ظلم است حسین جان تو حافظ این عهد بودی. بعضی ها می پرسند اگر از امام حسین بیعت نمی خواستند باز هم ساکت می ماند یان قیام می کرد؟ اگر می گفتند یزید نامه نوشت از ایشان بیعت بگیرد یا می گفت بیعت نمی خواهیم از شما از کلام امام حسین استفاده می شود، آقا باز هم ساکت نمی نشست، برادرش محمد حنفیه وقتی میخواهد از مدینه بیرون بیاید فرمود برادرم تو در مدینه بمان به عنوان گزارشگر که بعضیها میگویند چرا محمد حنفیه کربلا نبوده؟
یک علتش این هست: امام فرمود تو عین من باش چشم من در مدینه باش گزارش ها را به من برسان و همین جا بمان، این امر امام بود که در مدینه بماند مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً، اگر کسی حاکم ستمگری را ببیند، بعضی از اوقات ممکن است یک کسی با ما کار نداشته باشد ولی به دیگری دارد ظلم می کند مثلاً در کوچه ای دزدی شده مال ما را نبردند مال دیگری را بردند بگویم عیبی ندارد مال ما را که نبردند، همه ماشین ها را جریمه کردند مال ما را جریمه نکردند بگوییم عیبی ندارد با ما که کاری نداشتند نه اگر یک جایی ظلمی واقع شده و به شما این ظلم نشده باشد و به دیگری آزار رسانده شده مومن باید پیکره واحد باشد و عکس العمل نشان دهد تو سر من که نخورد روی سر تو خورد شما هم باید درد دین داشته باشید. این نکته بسیار دقیقی هست.
اگر حتی بیعت هم نمی خواستند اباعبدالله قیام می کرد حسین جان تو حافظ عهد هستی یک عهد همین بود حالا بعضی ها این را سوال می کنند نکته دقیقی هست خوب امام حسین خروج کرده علیه حکومت وقت، نه امام حسین خروج نکرده عزیزان، عهدنامه رسمی با امام حسن مجتبی این بود که معاویه پسرش را جای خودش نگذارد اینها عهد شکستند امام حسین ۱۰ سال با این عهدنامه تعهد داد چون عهد نامه امضا شده بود. در زمان معاویه جنایت خیلی شد عمربن همق را کشتند حجربن عدی را کشتند میثم تمار را کشتند یارانی که هر کدامشان یک ستاره هستند در آسمان دین، اما چون عهدنامه بوده امام حسین سکوت کرد ولی عهد این بود که بعد از آن جانشین نیاید امام حسین به خاطر همان عهدنامه قیام کرد یکی از دلایلش این هست تعهد بوده. حسین جان تو حافظه عهد بودی.
۶.ششم حسین جان یکی از ویژگیهای تو این هست که تو ناکِباَ عَن سُبُلِ الفُسّاق، تو از راه آدم های فاسق دور شدی راه آدم های فاسق را نپیمودی.
۷. هفتم طَوِیل الرُکُوع وَ السُّجُود ، این مهم هست خیلی ها سیاسی هستند اما دینی نیستند یعنی در میدان سیاست سیاستمدار هستند در میدان شجاعت و مبارزه... ما اینجور داشتیم ولی دیندار نبودند، خالد بن ولید یکی از اینهاست خیلی شجاع بوده ولی بی دین بوده گاهی می رفت گزارش بیاورد سر طرف را میآورد انقدر غیرمتعهد هست این به درد اسلام نمیخورد اسلام سیاسی مومن میخواهد سیاستمدار بی دین حقه می زند سیاستمدار بی دین کلک می زند سیاستمدار بی دین اهل خدعه هست اهل تزویر هست سیاست اسلامی تزویر توش نیست دعوت به من نیست دعوت به خداست. حسین جان هفتمین ویژگی تو این هست طَوِیل الرُکُوع وَ السُّجُود ، رکوع و سجود طولانی داشتی.
شما ببینید شب عاشورا برای چه مهلت گرفت؟ برای نماز، سر مقدسش بالای نیزه بعضی ها به هم نشان می دادند می گفتند ببینید آثار سجده روی پیشانی امام حسین هست، عباس بن علی فرزند امیرالمومنین برادر امام حسین سنی نداشت در ۳۵ سالگی شهید شد ولی میگویند تمام پیشانیاش آثار سجده بود رکوع و سجده های طولانی داشت که ببینید نماز امام حسین در تاریخ آمده.
۸. هشتم حسین جان زاهِداَ فِی الدُّنیا ، تو پشت به دنیا کردی زهد که یک ارزش اسلامی هست.
اینها معرفی امام از زبان امام بود حجت خدا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جد بزرگوارش امام حسین را اینطور معرفی میکند. حسین جان تو برای پیامبر فرزند برای قرآن سند برای مردم بازو و بالاخره موارد دیگری که عرض کردم صاحب رکوع طولانی سجده طولانی، زهد در دنیا، حافظ عهد و پیمان حسین جان این ها ویژگیهای توست.