شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94/03/04-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - (دوستی با هم نشین خوب)

موضوع برنامه: هم نشینی با دوستان خوب
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/03/04

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز. آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید روزها و شب ها برای همه‌ی شما پر از خیر و برکت باشد خیلی خوشحالیم در محضر شما هستیم. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان خوب و عزیز عرض سلام داریم و اعیاد مبارک را تبریک عرض می‌کنیم خدمت همه‌ی عزیزان ماه شعبان بحمدلله تنها ماهی است که در آن جشن و شادی و ولادت ها است همه اش سرور است برعکس ماه محرم که در آن شهادت است یک آقایی شوخی می‌کرد می‌گفت در ماه شعبان از دست روضه خوان ها راحت هستیم کمتر روضه می‌خوانند این شادی را هم بیشتر به دیگران انتقال بدهند همان که فرمودند شیعیان ما يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا (بحار الأنوار، ج‏44، ص 288) در شادی ما شاد هستند ما گلایه‌ای که همیشه کردیم ایام عزاداری را پر رنگ و طولانی چهل روز دو ماه برگزار می‌کنیم چه ایرادی دارد برای امام حسین ده روز بیست روز نیمه‌ی شعبان شادی هایمان هم پر رنگ باشد و هم طولانی باشد و هم این نکته هم بد نیست عرض کنم بعضی ها فکر می‌کنند مثلا برای عزا خرج کنند ثوابش خیلی است ولی برای شادی خرج کنند ثوابش کم است من بارها در مجالس که رفتم عرض کردم برای شادی ها هم ده شب اطعام بدهیم و هزینه کنیم اطعام برای تولدهای امامان کمتر از ایام عزا نیست ثوابش محفوظ است اگر بیشتر نباشد کمتر نیست خیلی ها با شادی هم بیشتر جذب می‌شوند ماه شعبان تعبیری که امام سجاد علیه السلام در دعای شعبانیه موقع ظهر خوانده می‌شود فرمودند شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ (صلوات هر روز شعبان) یعنی ماه شعبان ماهی است که پر کردی پوشش دادی با دو چیز با رحمت و خشنودی خودت خطاب به خدای متعال عرض می‌کند یعنی جای جای این ماه و لحظه لحظه های این ماه پر از خشنودی پروردگار است که باعث رضایت مندی بندگانش می‌شوند که از خدا راضی شوند خدا هم از آن ها راضی شود رحمت و لطفش این ماه را پوشیده و پر کرده ان شاء الله همه‌ی عزیزان مشمول رحمت و خشنودی خدا قرار بگیرند در این ماه.
شریعتی: ان شاء الله خوشحالیم همراه شما و در کنار شما هستیم حاج آقای فرحزاد در جلسات گذشته از اهمیت دوست و دوست یابی گفتند روایت خوبی را هم شنیدیم بحث را ادامه خواهیم داد در این جلسه.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همین جا به بیننده های عزیز من وعده بدهم که بعد از تلاوت قرآن سوال های زیادی که در رابطه با بحث هایی که ما داشتیم مطرح شده از طرف بیننده های عزیز که شما می‌گویید دوست خوب دوست خوب را از کجا گیر بیاوریم یا با بعضی ها که در روایات اشاره شده معاشرت نکنید مثلا آدم فاسق کذاب احمق آدم قاطع رحم گاهی این ها نزدیکان ما هستند تکلیف ما چیست مثلا همسر ما یا اولاد یا پدر مادر ما نزدیکان فامیل این ها کذاب یا قاطع رحم اند اگر قطع کنیم قطع رحم می‌شود سوال به جایی است بعد از تلاوت قرآن ان شاء الله پاسخ خواهیم داد. این که این بحث را چند هفته است ادامه می‌دهم واقعا جدی بگیرند بیننده های عزیز تاثیر معاشرت و مجالست را یعنی شاکله‌ی ما و هویت و شخصیت ما با افرادی که در ارتباط هستیم ساخته می‌شود یعنی بیش از اعمال ما یعنی عمل قطعا خوب یا بد روی ما اثر دارد و سازنده است بیش از اعمال ما چیزی که ما را می‌سازد شخصیت هایی که ما با آن ها در ارتباط هستیم معاشرت ما است آن واقعا یک روایتی هفته های قبل خوانده بودیم برای بعضی بیننده ها هم تعجب برانگیز بود بعضی ها هم به حالت تندی نوشته بودند شما چطور می‌گویید دوست خوب از نماز از روزه مهم تر است بنده نمی‌گویم پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید محکم ترین دستاویز ایمان یک دوست خوب است چون دوست خوب هم شما را نماز خوان هم روزه گیر هم قاری قرآن هم هیئتی می‌کند همه‌ی آن سرچشمه‌ی خوبی ها است سوقت می‌دهد به سمت خیرات عکسش هم همین طور است دوست بد از همه‌ی گناهان بدتر است چون ام الفساد است سرچشمه‌ی همه‌ی بدی ها است و این را جدی بگیرید سعی ما این است که جدا از قرآن و روایات از خودمان نبافیم حرفی نزنیم مستند باشد یا کلام قرآن و حدیث و بزرگانی که از قرآن و حدیث مطلب را گرفتند تاثیر مجالست و معاشرت بسیار فوق العاده است کم اش به اندازه‌ی همان کم زیادش به اندازه‌ی زیاد لذا ببینید چرا اسم دشمن ها آورده می‌شود به ما گفتند لعن کنید یا تبری بجویید؟ اسم شمر می‌آید یزید می‌آید بد ها می‌آید طاغوت ها می‌آید یا با قلبمان یا با زبانمان تبری بجوییم چرا؟ جای سوال است خدا لعنت کند یزید را یکی می‌گوید لعنت بر یزید بقیه می‌گویند بیش بار یا اگر اسم دشمن را می‌نویسیم لعنه الله اگر اسم پیغمبر امامان را می‌نویسیم صلی الله علیه و آله و علیه السلام بگوییم به خاطر این که هر کس را که ما یاد می‌کنیم ارتباط برقرار می‌شود حتی یاد هم می‌کنیم یزید و شمر که مجسمه‌ی بدی ها و طاغوت هستند یاد که می‌کنیم توجه که می‌کنیم روح و قلب ما یک ارتباط برقرار می‌کند با لعن و برائت خودمان را جدا می‌کنیم با قلب و زبان می‌گوییم خدایا من از اعمال او کارهای او بیزار هستم یعنی حتی می‌خواهم عرض بکنم یک کسی که صد ها سال قبل از دنیا رفته طاغوت بدی را ما یاد می‌کنیم با زبان و با قلبمان تبری بجوییم که قاطی نشویم چون قاطی شدن همان و تسری صفات او رفتار او کارهای او منش او در ما اثر منفی می‌گذارد نفس توجه به او در ما تاثیر می‌گذارد چرا از افرادی که ما از او بدمان می‌آید یک کسی اسمش را می‌آورد می‌گوییم حرفش را نزن حالم بد می‌شود یک کسی که ما رفتار بدی با ما داشته یادش می‌کنیم حالمان بد می‌شود معلوم می‌شود یادش که می‌کنیم آن رذائل یا بدی هایش یا یادآوری می‌شود وبرعکسش هر وقت خوب ها را ما یاد می‌کنیم یاد خوب ها روی آدم اثر دارد خود خوب ها را آدم ببیند چه می‌شود حالش خیلی خوب می‌شود چرا به ما فرمودند این همه روایات داریم اسم پیغمبر امامان را بدون ادب نبرید بگویید علیه السلام بگویید صلی الله علیه و آله و سلم چرا نام پیغمبر نهی شدید شده بدون صلوات نگویید چون یاد پیغمبر می‌کنی شارژ می‌شوی و حقش را باید ادا بکنی درود بفرستی بگویی صلی الله علیه و آله ارتباط را قوی تر بکنی یک پله بروی جلوتر لذا می‌خواهم عرض کنم معاشرت که اثر دارد حتی یاد خوب ها و یاد بد ها چرا این قدر یاد خدا بیش از هر چیزی در قرآن سفارش شده «اذْكُرُ‌وا اللَّـهَ ذِكْرً‌ا كَثِيرً‌ا» (احزاب/ 41) بحث آقای میرباقری عزیز چند هفته است بنده هم خیلی استفاده می‌کنم ذکر خدا آدم را احیا می‌کند چرا یاد دشمن ها بدها را نکنید اگر هم کردید قطع کنید تبری بجویید که در شما تسری نکند و این که معاشرت دیگر سرچشمه‌ی همان خوبی ها یا بدی ها است یکی دو خاطره عرض می‌کنم بیشتر در ذهن بیننده ها می‌ماند مرحوم آ سید جمال گلپایگانی از علمای اهل دل و اهل معنا و مرجع بوده در نجف و شخصیت های بزرگی با ایشان مراوده داشتند و خیلی هم صاحب کرامات بود چندین نفر از نزدیکان ایشان این داستان را نقل کرده اند که یکی از شاگردان ایشان می‌گوید ایشان یکی از کارهایی که داشتند می‌رفتند در وادی السلام گاهی خلوت می‌کردند مشغول ذکر می‌شدند در حرم هم برنامه داشتند ولی در حرم گاهی شلوغ است در روایت هم داریم وادی السلام ارواح مومنین جمع می‌شود بهترین قبرستان در روی زمین وادی السلام است در جوار آقا امیرالمومنین علیه السلام که ارواح مومنین آن جا جمع می‌شود حضرت امیر علیه السلام یک موقع نگاه انداختند فرمودند می‌بینیم جلسه جلسه‌ی ارواح مومنین در برزخ این جا جمع شده لذا اولیای خدا مرحوم آقای قاضی آسید جمال گاهی انس داشتند می‌رفتند مرحوم آقای کشمیری خیلی زیاد. ایشان می‌گوید من پشت سر آقای گلپایگانی بدون این که ایشان متوجه شود دیدم که ایشان می‌رود وادی السلام خلوت می‌کند با فاصله رفتم ایشان مشغول ورد و ذهن و انس با ارواح مومنین شد فضا عوض شد مثل این که آدم نسیم خنکی را بوی عطر عجیبی را حس بکند «فـَرَوحٌ وَ رَیحَانٌ» (واقعه/ 89) در روایات ما است گاهی پیغمبر امامان به افرادی نمونه‌ای از بهشت را میوه های بهشتی یا غذای بهشتی یا نسیم بهشتی را نشان می‌دادند در روایات نمونه هایش را داریم. شاگردش می‌گوید من دیدم فضا عوض شد در گرمای نجف یک نسیمی می‌وزد یک آرامش و یک خوشی «فَرَ‌وْحٌ وَرَ‌يْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ» (واقعه/ 89) یک چنین نسیمی من هم با فاصله بدون این که مزاحمت با ایشان باشد پشت سرشان بودم ایشان ذکر و انسشان تمام شد برگشتند به طرف نجف فرمودند نزدیک ورودی رسیدیم به محل یا کوچه یا خیابان که رسیدیم یک شخصی که وضعش خیلی ناجور بوده ایشان نقل نکرده چه کاره بوده ولی آدم ناجوری بوده رسید به آسید جمال گلپایگانی به ایشان سلام کرد سلام علیک و ارتباط جزئی برقرار شد آن نسیم و بوی عطر و روح و ریحان قطع شد آ سید جمال رویشان را کردند به طرف من دیدند که من البته شاید هم جلوتر حس کرده بودند کسی پشت سر ایشان است فرمودند این آقا با یک ملاقات زحمات چند ساعت من را هدر داد این اثر دارد بخواهیم نخواهیم شما بازار عطرفروش ها بروید معطر می‌شوید بازار کود معذرت می‌روید جاهایی که آلودگی است بوی آلودگی است بخواهیم نخواهیم هست پیغمبر و امامان گاهی استغفار می‌کردند آن ها که معصیت نداشتند آن ها که غفلت نداشتند غباری روی دلشان می‌نشست ملاقات این ها در آن ها اثر می‌گذاشته سعی کنیم هر چقدر که در توانمان است عرض می‌کنیم یک جاهایی که اضطراری است برادر است پدر است همسر است اولاد است آدم نمی‌تواند قطع کند آن را باید راه حل هایی داشت ولی معاشرت هایی که اختیاری است من می‌توانم با این آقا نه فامیل است نه همسایه می‌توانم رابطه نداشته باشم چه لزومی دارد داشته باشم؟ من هم در آن حدی نیستم که از او دستگیری بکنم یک روایت قشنگی است از امام صادق علیه السلام استادی داشتیم روحش شاد نزدیک سی و چند سال است فوت کرده همیشه این حدیث را اوایل طلبگی برای ما می‌خواند مَن لَم يَصحَبْكَ مُعِيناً على‏ نفسِكَ فَصُحبَتُهُ وَبالٌ علَيكَ إن عَلِمتَ (غرر الحکم، ص 433) یعنی شما با آن هایی که هم صحبت می‌شوی معاشرت می‌کنی اگر کمک شما نباشند به نفع شما نباشد یا شما به آن ها نفع برسانی آن ها به شما نفع برسانند این وزر و وبال است یک بار سنگین بر دوش شما است حقیقتا حدیث هم نباشد دو به علاوه‌ی دو می‌شود چهار بیاییم معاشرت هایمان را یک کم کنترل کنیم و هدف دار بکنیم من با این همکلاسی با این دوست همکار معاشرت می‌کنم رفت و آمد می‌کنم یا من باید برای او نافع باشم یا او نافع باشد یک نتیجه‌ای داشته باشد منفعتی داشته باشد ولی اگر هیچ منفعتی ندارد یا ضرر دارد یا برای من یا طرف می‌فرماید این وزر و وبال یعنی بارت را سنگین می‌کنی مجالس هم همین طور یا بارت را سنگین می‌کند یا سبک می‌کند یک استادی داشتیم خدا رحمتش کند می‌فرمودند کسی زنگ خانه‌ی من را می‌زند دلم می‌لرزد چرا؟ از آمدن مهمان؟ نخیر خیلی هم مهمان دوست بود فرمودند بعضی ها می‌آیند نیم ساعت یک ساعت می‌نشینند غیبت می‌کنند تهمت می‌زنند حرف های دنیا می‌زنند دل ما را تاریک می‌کنند بعد باید چقدر استغفار کنیم تا پاک کنیم حالا چه لزومی دارد که ما هر کسی را راه دهیم یا با هر کس معاشرت بکنیم معاشرت هایی که اختیارش دست خود ما است برادر و پدر و مادر و همسر نیست که نمی‌شود جدا شویم معاشرت های اختیاری مان را طبق روایات ما محدود کنیم مگر جاهایی که ما بتوانیم دست کسی را بگیریم همین حدیث مد نظر باشد مَن لَم يَصحَبْكَ مُعِيناً على‏ نفسِكَ فَصُحبَتُهُ وَبالٌ علَيكَ إن عَلِمتَ یعنی این صحبت ها و معاشرت ها با هر کس خواهر ها با خواهر ها برادر ها با برادر ها بعضی ها پیامک زده بودند دوست غیر جنس هم می‌توانیم بگیریم گفتم این معلوم است احتیاج به گفتن ندارد با نامحرم نمی‌شود خواهر ها همین طور خیلی از بیننده های ما خواهر هستند با خواهری که مومن است با تقوا است همکلاسی است فامیل آشنا است خیلی تقویتش می‌کند معاشرت با کسانی که کمک کار ما در زندگی آن دنیا و آخرت مان نباشند این وزر و وبال است اگر بدانیم این را از بین ببریم باطلش کنیم یا منفعت دارش بکنیم یک خاطره‌ی دیگر از مرحوم آیت الله بهاء الدینی می‌گویم ایشان خیلی اهل انس بودند واقعا متواضع مثل این که تعینی در وجود ایشان نبود با هر کسی که می‌آمد از اهل محل بنشیند انس بگیرد صفا بکند خیلی اهل معاشرت بودند خیلی انس می‌گرفتند واقعا تنزل می‌دادند خودشان را و چون سر و کارت با کودک فتاد *** پس زبان کودکی باید گشاد در ایشان خیلی تجسم داشت ما بچه طلبه بودیم گاهی می‌رفتیم ایشان خیلی عنایت و لطف می‌کردند ایشان یک موقع فرمودند این که آدم با خوب ها معاشرت داشته باشد یک روزی به دردش می‌خورد اولا در دنیا دستگیری می‌کنند اگر هم نشد به خاطر حق و حقوقی که پیدا می‌شود سلام علیک و نان و نمکی که خورده می‌شود آن ها خلاصه یک موقعی به درد ما می‌خورد ما حدیث داریم که برادران خوب دوستان خوب را زیاد بکنید هر کدام از آن ها شفاعت می‌توانند بکنند این حدیث خیلی مهم است اِتَخَذُوا الإخوان پیغمبر عظیم الشان فرمودند برادر زیاد بکنید دوست و رفیق زیاد بگیرید چون فَاِنَّ لَهُم شَفاعة یَومَ القِیامَة که این دوستان خوب روز قیامت می‌توانند شفاعت بکنند دست شما را بگیرند لذا هر چه دوستان خوب داشته باشد با این ها رابطه داشته باشد هم در دنیا نجات پیدا می‌کند هم می‌شود شفاعت تجسمش در آخرت می‌شود دعا می‌کنند نظر می‌کنند لطف می‌کنند دست آدم را می‌گیرند دوست خوب هر چه آدم داشته باشد کم است آیت الله بهاء الدینی رحمة الله علیه فرمودند یک بنده خدایی بود در جلسه‌ی ما شرکت می‌کرد با ما سلام علیک و اظهار و ارادت و علاقه‌ای پیدا کرده بود معلوم می‌شود در او هم یک ماده‌ی خوب یک حقیقتی بوده که خدمت آقا آمده ولی مبتلا بوده آلوده بوده به چند نوع گناه ایشان بعد از مدتی آقا فرمودند فوت کرد و از دنیا رفت مرحوم آیت الله بهاء الدینی فرمودند من بعد از مردن او خوابش را دیدم همین شخص را دیدم گرفتار است تعبیر ایشان این بود که فرمودند به سه نوع عذاب گرفتار بود که عذاب هم بیننده ها می‌دانند دستاورد اعمال و صفات خود ما است به خدای بزرگ قسم خدا کسی را نمی‌خواهد شکنجه بدهد خدا نه کارخانه‌ی مار و عقرب دارد نه کارخانه‌ی آتش افروزی این آتش افروزی ها و این جهنم ها و این مار و عقرب ها اِنَّمَا هِیَ اَعمَالَکُم رُدَّت اِلَیکُم (علم اليقين، ج 2، ص 884) تعبیر زیبای آقای بهاء الدینی فرموده بودند بعضی ها دهان که باز می‌کنند کوره‌ی آتش می‌زند بیرون اختلاف می‌اندازد نیش می‌زند دل ها را آتش می‌زند این ها می‌شود آتش جهنم آتش را از همین جا مهیا می‌کند از الآن آتش جهنم را پیش پیش می‌فرستد یا نیش هایی که می‌زند به قول مثنوی
این سخن های چو مار و کژدم است *** مار و عقرب گردد گیرد دمت
ما حدیث داریم خدا هر کسی را که خلق می‌کند هم در بهشت هم در جهنم یک جایگاهی برای او خلق می‌کند بکر است دست نخورده است جایگاه جهنم هیچ آتش و عذابی نیست جایگاه بهشت هم زمین بکر است بستگی دارد کاخ و قصر و حورالعین و قلمان درست بکند که شب معراج پیغمبر خدا دیدند که مشغول کار بودند یک مرتبه ول می‌کردند گفتند دنبال مصالح هستیم مومن کار خیر می‌کند صفات خوب دارد صدقه می‌دهد آن جا مصالح می‌رسد جهنم هم همین طور عوامل جهنم هم یا ساکت می‌شوند یا مشغول می‌شوند بستگی دارد که ما آتش می‌فرستیم یا مار و عقرب می‌فرستیم یا نه این که ایشان فرمودند آن آقا به سه نوع عذاب گرفتار است معلوم می‌شود سه نوع گناهی که واقعا هر کدامش ممکن است هر نوع گناهی یک نوع عذاب برمی‌گردد ربا یک نوع عذاب دارد دروغ یک نوع عذاب دارد آقا فرمودند من متاثر شدم از خواب که بلند شدم رفتم در فکرش این است که من عرض می‌کنم با عالمی آدم رابطه داشته باشد با دوستان خوب با جلسات خوب با همسایه های خوب یک روزی به دردش می‌خورند هم در دنیا هم در آخرت این که فرمود اِتَخَذُوا الإخوان َاِنَّ لَهُم شَفاعة یَومَ القِیامَة این ها می‌توانند شفاعت بکنند دنیا برزخ آخرت دستشان باز است ما فقط وصل شویم به خوب ها ایشان فرمودند من بلند شدم متاثر شدم به حال ایشان و فکر کردم چه چیزی برایش هدیه کنم مقداری صلوات بر محمد و آل محمد بر ایشان هدیه کردم که ایشان این تعبیر را شاید بارها ما عرض کرده باشیم بارها مرحوم آیت الله بهاء الدینی رحمة الله علیه می‌فرمودند من ذکر صلوات را بیننده ها توجه داشته باشند کمتر از تلاوت قرآن نمی‌دانم چون اولا صلوات امر خود قرآن است عمل به قرآن است «صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» (احزاب/ 56) و در روایت هم داریم زیاد این ذکر را بگویید یعنی عمل به قرآن است عمل به قرآن کمتر از تلاوت قرآن نیست حتی ایشان نمی‌فرمودند معمولا ما برای اموات حمد که خلاصه‌ی قرآن است که هدیه می‌کنیم و سه توحید که یک ختم قرآن است یعنی دو ختم فشرده ولی ایشان فرمودند من حتی به جای حمد و توحید صلوات می‌فرستم حتی برای اموات چون اثرش را دیده بودند مطابق روایات است یعنی بهترین هدیه است برای خودمان و برای دیگران ما کم داریم ذکری که مجموعه‌ی فضائلش بشود یک کتاب در باره‌ی صلوات یک کتاب روایت می‌شود که آوای محبت ما چاپ کردیم ایشان فرمودند من مقداری صلوات هدیه کردم به ایشان و به فکرش بودند که برایش کار خیری بکنم بعد از مدتی دوباره ایشان را خواب دیدم که بحمدلله جایش خیلی خوب است و سرحال شده به من گفتند که صلوات های شما به داد ما رسید ما را نجات داد همان طور که گناه اثر معنی دارد صلوات و صدقه کارهای خیر آب روی آتش است ما این همه حدیث داریم حضرت امیر علیه السلام یک موقع در بحث نماز خواندیم در نهج البلاغه است فرمودند من از آن گناهی که مهلت البته غیر حق الناس باید حقش را ادا کنیم آن گناهی که مهلت پیدا کنم بعدش نماز بخوانم نمی‌ترسم چون «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ» (هود/ 114) جبران می‌کند صدقه احسان گره گشایی دعا نیایش توسل اگر انسان خطایی کرد آب روی آتش ها بریزد آن آتش ها را خاموش بکنند یا خودش یا دیگران برایش آب ها را بفرستند اگر احیانا کسانی خواب می‌بینند که بعضی از عزیزانشان گرفتارند حتما ادای واجبات دیونی که دارند ادا بکنند مرحوم آیت الله حائری رحمة الله علیه فرمودند من یکی از آشناهایمان را خواب دیدم می‌گویم آدم رابطه با خوب ها داشته باشند نترسند از روحانی روحانی بد داریم من نمی‌گویم نداریم ولی نمی‌توانیم بگوییم همه بد هستند نمی‌شود شما مریض شوید می‌گویی دو دکتر بد بودند پس من دکتر نمی‌روم دو دکتر بد بودند هشتاد تایش خوب هستند همین طور که دکتر پولکی است دکتری که خوب تشخیص نمی‌دهد است دکتر خوب هم فراوان است نمی‌توانیم بگوییم دو دکتر بد هستند دو آدم کشتند پس ما دیگر نرویم این خیلی حرف غلطی است هیچ منطقی قبول نمی‌کند کل را به یک چوب برانی این غلط است این است که آدم با خوب ها ارتباط داشته باشد با یک عالم با شخصی که اهل دل باشد یک روزی به دردش می‌خورد آیت الله حائری رحمة الله علیه فرموده بودند یک آشنایی ما داشتیم آدم محترمی هم بود بعد از مردن من او را خواب دیدم که کور است خیلی متاثر شدم رفتم در روایات دیدم که چرا این اتفاق افتاده یک عملی باعث این می‌شود دیدم در روایات حج داریم کسی حج واجب نرود در روایت داریم یا یهودی یا نصرانی می‌میرد خیلی این هم عجیب است آن هایی که مستطیع شدند راه باز باشد بتوانند نروند می‌گویند « مُت يهوديّاً أو نصرانياً» (بحارالانوار، ج ۷۷، صفحه ۵۸) یکی از رفقای من گفت پدر بزرگ من حج نرفت وصیت کرد بعد از مردنش به جا بیاورند دو سه سال طول کشید بعد از دو سه سال نائب رفت حج به جا آورد به خواب مادرم آمد گفت من دو سه روز است از محله‌ی یهودی ها آمدم در محله‌ی مسلمان ها خیلی عجیب است یکی هم در روایات داریم کور می‌شود مرحوم آقای حائری متاثر شدند از پول شخصی خودشان نائب گرفتند فرستادند برای آن شخص حج واجب به جا بیاورد که آن آقا از گرفتاری اش نجات پیدا بکند آیت الله دستغیب بحث ما کشید در داستان ها یک کتاب خیلی قشنگی دارند بیننده ها تهیه بکنند داستان های شگفت همه اش هم مستند و واقعی است خود ایشان بنده از محضر ایشان شنیدم فرمودند که این کتاب ما بسیار افراد را متحول کرده نمونه هایی می‌گفتند برای من نامه نوشتند قبل از انقلاب که این کتاب عجب تاثیر داشته یک خاطره‌ی قشنگی که در این کتاب است که هر عملی یک بازتاب و بازخوردی دارد آن جا ایشان مستند نقل می‌کنند که ما آشنایی داشتیم در فلان محل اطراف شیراز بود مرد متمولی بود زراعتی چشمه‌ی آبی داشت چشمه‌ی آب ایشان کنار یک مزرعه روستایی بود که روستایی ها می‌آمدند از این چشمه استفاده می‌کردند ایشان به خاطر این که زراعتش را پایمال نکنند از بین نرود این چشمه را از بین برد افرادی را آورد دورش را گرفتند کور کردند که زراعت هایش آسیب نبیند از چاه آب داشتند از راه دیگر استفاده می‌کردند یعنی خیری که مردم می‌آمدند استفاده می‌کردند بستند ایشان فوت کرد بستگان ایشان را خواب دیدند که کور است گفتند تو که بینا بودی چرا کوری گفت چون من چشمه‌ی آب خیر مردم را کور کردم این جا هم چشمم کور است بازتاب این ها واقعا حقیقت است.
شریعتی: خواب هایی که نقل می‌شود منطبق با روایات است.
حاج آقا فرحزاد: بله رویای صادقه است ظاهرا خدمت آقای دستغیب یا معبری می‌روند می‌پرسند ایشان می‌فرماید راه دارد بروید این چشمه را باز کنید این خیر را آن جا یا جای دیگر جاری کنید افرادی همان چشمه را احیا می‌کنند به مردم می‌گویند بیایید استفاده بکنید همان هایی که می‌گفتند خدا پدرت را لعنت کند حالا می‌گویند خدا پدرت را بیامرزد چشمه را که احیا کردند بعد از چند روز خواب دیدند بحمدلله بینا شده پدرشان این ها واقعیت است «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ خَيْرً‌ا يَرَ‌هُ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌ةٍ شَرًّ‌ا يَرَ‌هُ» (زلزلا/ 8-7) اگر باور کنیم همه چیز را باور کردیم
شریعتی: خیلی ممنون در بخش بعدی همراه ما باشید قرار است به بخشی از سوالات شما که از طریق پیامک و ایمیل به دست ما رسیده در مورد همین آیین دوست یابی که اشاره کردند و روایاتی خواندند و سوالاتی که برای دوستان خوب پیش آمده بود. صفحه‌ی 457 قرار دوستان خوب ما و اهالی خوب سمت خداست ان شاء الله تلاوت این صفحه توأم با تدبر باشد آیات 62 ام تا 83 ام سوره‌ی مبارکه‌ی ص در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود لحظه لحظه‌ی زندگی مان در ماه شعبان که ماه نبی اکرم است مزین به صلوات بر محمد و آل محمد باشد با این صلوات تمام رحمت های این ماه را به سمت خودمان جلب بکنیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَ‌ى رِ‌جَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَ‌ارِ‌ ﴿٦٢﴾ أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِ‌يًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ‌ ﴿٦٣﴾ إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ‌ ﴿٦٤﴾ قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنذِرٌ‌ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ‌ ﴿٦٥﴾ رَ‌بُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ‌ ﴿٦٦﴾ قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ ﴿٦٧﴾ أَنتُمْ عَنْهُ مُعْرِ‌ضُونَ ﴿٦٨﴾ مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ يَخْتَصِمُونَ ﴿٦٩﴾ إِن يُوحَى إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ‌ مُّبِينٌ ﴿٧٠﴾ إِذْ قَالَ رَ‌بُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرً‌ا مِّن طِينٍ ﴿٧١﴾ فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّ‌وحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿٧٢﴾ فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿٧٣﴾ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ‌ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِ‌ينَ ﴿٧٤﴾ قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْ‌تَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ ﴿٧٥﴾ قَالَ أَنَا خَيْرٌ‌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ‌ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ ﴿٧٦﴾ قَالَ فَاخْرُ‌جْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَ‌جِيمٌ ﴿٧٧﴾ وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ ﴿٧٨﴾ قَالَ رَ‌بِّ فَأَنظِرْ‌نِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿٧٩﴾ قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِ‌ينَ ﴿٨٠﴾ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ﴿٨١﴾ قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٨٢﴾ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﴿٨٣﴾
ترجمه:
و می گویند: ما را چه شده که [مردان مؤمن و شایسته] ای که از اشرارشان می شمردیم، نمی بینیم. (۶۲) آیا ما آنان را به ناحق به مسخره گرفتیم [و اکنون در بهشت جای دارند] یا [در دوزخ اند و] دیدگان ما به آنان نمی افتد؟! (۶۳) این گفتگو و مجادله اهل آتش حتمی و واقع شدنی است. (۶۴) بگو: من فقط بیم دهنده ام، و هیچ معبودی جز خدای یگانه قهّار نیست. (۶۵) پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست، توانای شکست ناپذیر و بسیار آمرزنده است. (۶۶) بگو: این [قرآن من] خبری بزرگ است، (۶۷) که شما از آن روی می گردانید. (۶۸) من از ملأ اعلی هنگامی که [درباره آفرینش آدم] مجادله می کردند، هیچ خبری ندارم. (۶۹) به من وحی نمی شود جز برای اینکه بیم دهنده ای آشکارم. (۷۰) [یاد کن] هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشری از گل خواهم آفرید. (۷۱) پس زمانی که اندامش را درست و نیکو نمودم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنید. (۷۲) پس فرشتگان همه با هم سجده کردند؛ (۷۳) مگر ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران شد. (۷۴) [خدا] فرمود: ای ابلیس! تو را چه چیزی از سجده کردن بر آنچه که با دستان قدرت خود آفریدم، بازداشت؟ آیا تکبّر کردی یا از بلند مرتبه گانی؟ (۷۵) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفریدی و او را از گل ساختی. (۷۶) [خدا] گفت: از آن [جایگاه] بیرون رو که بی تردید تو رانده شده ای؛ (۷۷) و حتماً لعنت من تا روز قیامت بر تو باد. (۷۸) گفت: پروردگارا! مرا تا روزی که مردم برانگیخته می شوند، مهلت ده. (۷۹) [خدا] گفت: تو از مهلت یافتگانی، (۸۰) تا زمانی معین و معلوم. (۸۱) گفت: به عزتت سوگند همه آنان را گمراه می کنم، (۸۲) مگر بندگان خالص شده ات را. (۸۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ماه شعبان بهار صلوات است از فضیلت ذکر صلوات را بشنویم و اشاره‌ی قرآنی امروز.
حاج آقا فرحزاد: بله همان طور که شما فرمودید هم ماه شعبان هم ماه مبارک رمضان هر دو تا از اعمال مهم این دو ماه این قید زیاد را فراموش نکنند زیاد هم حداقل صد تا بیشتر چند هزار تا آن هایی که بیکار هستند به جای این که حرف های متفرقه و گناه و معصیت بگویند ذکر بگویند و بهترین ذکر جامع و کامل صلوات بر محمد و آل محمد است اللهم صل علی محمد و آل محمد است این آیاتی که در اول این صفحه است درباره‌ی اهل جهنم می‌گوید «وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَ‌ىٰ رِ‌جَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَ‌ارِ‌» بعضی ها مومنین افراد خوب را فکر می‌کنند کافر همه را به کیش خویش پندارد در جهنم می‌روند می‌گویند مومنین خوب ها نیستند فکر می‌کردند این ها هم جزء بد ها هستند فکر می‌کنند چرا این ها پیدایشان نیست یا ما این ها را به مسخره می‌گرفتیم روایات متعدد داریم در ذیل این آیات که افرادی که به دوستان اهل بیت رافضی می‌گفتند مسخره می‌کردند مثل الآن داعشی ها وهابی ها به خون شیعه تشنه اند با دوستان اهل بیت دشمن هستند و خودشان را خیلی خوب و مومن می‌دانند در حالی که جزء اشرار هستند خودشان این ها روز قیامت می‌بینند که دوستان اهل بیت نیستند می‌گویند چرا این ها نیستند در حالی که این ها مومن بودند اهل نجات و ولایت بودند با ولایت اهل بیت سر و کار داشتند خدای متعال می‌فرماید«انَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ‌» بهشتی ها در بهشت «مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُ‌رٍ‌» (طور/ 20) تکیه داده اند سرحال و کیفور هستند ولی جهنمی ها هم با خودشان هم با دیگران درگیر هستند هم خودشان را می‌خورند از بین می‌برند معذب اند هم می‌گویند بقیه چرا نیامدند آن ها را ببیند که دارند می‌سوزند ولی می‌بینند که خبری نیست.
شریعتی: خیلی ممنون وقت در اختیار شما است برای پاسخ گویی به سوالات دوستان.
حاج آقا فرحزاد: بله من در مورد خواب هم عرض بکنم خواب مستند منهای روایات نمی‌تواند مدرک باشد خواب یک هشدار یا بشارت است آدم کار خوب کرده یا کار بد یک هشدار است پیام دارد اگر مطابق روایات باشد و در خارج هم ببینیم واقعی است می‌توانیم به آن عمل کنیم و الا هر خوابی سندیت مستقل ندارد ولی خواب خوب رویای صادقه که جزئی از هفتاد جزء نبوت است وگرنه با خواب خوب می‌توانیم تلنگری بزنیم حقی را ادا بکنیم دینی را ادا بکنیم بیننده های عزیزی که خاطرشان باشد یا عزیزانی که الآن دارند برنامه را می‌بینند یک حدیثی از کافی شریف خواندیم که امام سجاد علیه السلام به فرزندشان فرمودند با پنج دسته معاشرت نکن با آدم هایی کذا باند با آدم هایی احمق اند با آدم هایی فاسق اند با آدمی که بخیل و قاطع رحم است که در سه جای قرآن خدا او را لعنت کرده پیام های زیادی عزیزان فرستادند گاهی این صفاتی که نهی شده نزدیکان ما هستند برادر ما است همسر ما است یا پدر مادر ماست اولاد ما است اگر معاشرت نداشته باشیم خودش قطع رحم است این ها را چه کار کنیم در پاسخ عرض می‌کنیم قاعده‌ی کلی در معاشرت این است که به همه‌ی بندگان خدا حرمت قائل شویم «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» (بقره/ 83) برخورد ما مدارا باشد شایسته باشد حتی در روایت داریم صَانِعِ الْمُنَافِقَ بِلِسَانِکَ وَ أَخْلِصْ وُدَّکَ لِلْمُؤْمِن (من لایحضره الفقيه، ج4، ص404) اگر با آدم منافق و چند چهره هم برخورد کردی که دیگر بدترین آدم ها است یک جوری با آن ها با مصالحه و مدارا رفتار بکن که باعث اذیت و آزار تو نشود مصانعه مداهنه بکن با او کنار بیا یا با آدم منافق هم سفر شدی یک جوری وسایل زحمت فراهم نکن با او مدارا بکن و اگر مومن یافتی پیدا کردی خالص بود عشق و محبتت را به او بگذار یگانه شو و اگر انسان غیر مسلمان حتی یهودی هم با شما معاشرت کرد شما حسن معاشرت و مجالست نشان بده این دستور دین ما است قاعده‌ی کلی این است باید مدارا تحمل و رفق باشد می‌آییم افرادی که در روایات ما نهی شدید شده مثل کذاب و احمق و قاطع رحم ولی این پدر عمو دایی ما است که این ها گریزی از معاشرت این ها نیست ما نمی‌توانیم از همسرمان یا از اولادمان جدا شویم همسر و اولاد حضرت نوح بد بود این ها را آیا ترک کرد؟ یا از خانه رفت یا آن ها را از خانه بیرون کرد؟ این کارها را نکرد پیغمبر خود ما امام حسن علیه السلام پیغمبر خود ما آیاتی در قرآن داریم بعضی از همسران حضرت را اذیت می‌کردند سرّ اش را افشا کردند یا همسر امام حسن علیه السلام قاتل بود نه همسرش را بیرون کرد نه ترک کرد معاشرت با نزدیکانی که چاره‌ای از معاشرت نیست و این یک امتحانی است حالا خواسته یا ناخواسته همسر ممکن است بخشی اش به اختیار خود ما باشد یا بخشی هم بی اختیار وارد این معرکه شده باشیم یا اولادی بی اختیار نمی‌خواستیم این طور شده بد در آمده این طور معاشرت ها اولا ما چاره نداریم با این ها باید معاشرت را داشته باشیم بستگان پدر مادر ما هستند نمی‌توانیم جدا شویم ولی حد اعلای رفق و مدارا و حداقل خیرخواهی را برای آن ها داشته باشیم هرچقدر یک همسر برای همسرش خیرخواهی کند بداند او مریض است گرفتار است همسر من خدای نکرده معتاد است به عنوان یک طبیب با مریض مدارا بکنم دلسوز باشیم برای هدایت آن ها اولاد ما فامیل و بستگان ما اگر تاثیر منفی دارد کمتر معاشرت داشته باشیم به اندازه‌ی ضرورت معاشرت را به حداقل برسانیم آن کسی که در خانه است چاره‌ای نیست همسر است پدر مادر یا اولاد است ولی از کارهای بدشان اعلان نارضایتی داشته باشیم و قاطی نشویم با کارهای بدشان ولی حد اعلی خیرخواهی را در حد این ها داشته باشیم یکی از علمای برجسته من به خاطر خانواده اش عذر می‌خواهم اسمشان را بیاورم ایشان گرفتار همسر ناجوری بودند با مرحوم آقای دولابی هم رابطه‌ی نزدیکی داشتند آن عالم حاج آقا خیلی به ایشان ارادت داشتند ایشان همسری داشتند که خیلی بداخلاق و مردم آزار فوق العاده داشته حتی دست به زن داشته می‌زده آقا را ولی ایشان تحمل می‌کردند به حدی آقا را اذیت می‌کرده برادر خانم های ایشان می‌فهمند می‌آیند می‌گویند اگر اجازه بدهی ما خواهرمان را جدا بکنیم از شما آقا می‌فرماید من می‌ترسم شما تحملش را نکنید شما اذیت را نکنید این حالش بد است به هم ریخته است بعضی ها هستند یا خودخواه یا متکبر یا مغرور اند یا ناراحتی اعصاب یا مریضی یا مشکلی دارند یا موج این ها را گرفته مریض است یا اختیاری یا غیر اختیاری ایشان فرمودند می‌ترسم حقش را ادا نکنید نتوانید نگه اش بدارید فرمودند من تحملش می‌کنم رشد یک انسان برجسته این است که بتواند تحملش بکند روایتی که می‌گوید اگر کسی با همسر ناباب بسازد ثواب صبر ایوب را به او می‌دهند و در مقابل خانمی با شوهر ناباب بسازد ثواب حضرت آسیه مقام حضرت آسیه را می‌دهند این خیلی پاداش زیادی است اگر بتواند دستش را بگیرد بیاورد خیلی فوق العاده است مرحوم آقایی که همسرش خیلی فوق العاده اذیت می‌کرده یک موقعی خانمش سمی می‌خورد که گردن شوهرش بیندازد که شوهرش را ببرند زندان و بعد ایشان متوجه می‌شود ایشان را نجات می‌دهد و بعد هم فوت می‌کند این آقای بزرگوار حتی بعد از فوت خانمش صدقه می‌داده خیر می‌داده که خانمش بعد از مردن گرفتار نباشد این روحیه را خدا خیلی دوست دارد خیلی روحیه‌ی خوبی است ما خیرخواه باشیم حضرت نوح هم تا لحظه‌ی آخر خیرخواهی می‌کرد حتی پیش خدا به قول ما چک و چانه زد«إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي» (هود/ 45) فرمود نه او از اهلیت جدا شده بریده اگر وصل بود ما نجاتش می‌دادیم چون بریده یک عده‌ای هستند معاشرت هایی که ناچار هستیم این ها را ناچار هستیم فامیل های دور تر اگر روی ما اثر منفی دارند روی بچه های ما اثر منفی دارند وضع زندگی شان یک جوری است اگر ما برویم آلوده می‌شویم این ها لازم نیست زیاد رفت و آمد بکنیم حداقل داشته باشیم حداقل صله رحم واجب است ولو به سلام ولو به یک پیام ولو به یک تلفن به یک احوال پرسی سالی یک بار خانواده هایی که این صفات و رذائل بدی دارند اعتقادات ما را فاسد می‌کنند رذائل اخلاقی را منتقل می‌کنند لازم نیست زیاد معاشرت بکنیم می‌ماند افرادی که اختیاری است یعنی جمع بیرون از فامیل و بستگان و همسایگان و دوستان این ها اختیاری است ما این جا لازم نیست که با هر کسی معاشرت بکنیم بحثی که قبل از قرآن عرض کردیم سلام علیک احوال پرسی اثر مثبت منفی دارد نسبت به خوب ها یا بد ها افرادی که معاشرتشان بر ما واجب نیست مثل فامیل نزدیک نیستند این ها اگر خوب هستند نور علی نور باز هم روایتش را هفته‌ی آینده می‌خوانیم که چه آثار و برکاتی دارد یک سلام می‌دهی یک دعا می‌کند این یک دعا یک وقت مستجاب می‌شود ولی افرادی که معاشرت آن ها اختیاری است مجبور نیستیم از نظر دین و قرآن معاشرت بکنیم فامیل نیستند چه لزومی دارد معاشرت کنیم مگر این که بتوانیم دست آن ها را بگیریم و زیر ما محکم باشد. شما می‌گویی با بد ها معاشرت نکنید پس بد ها چه کار کنند از آن طرف می‌گویید بد ها با خوب ها معاشرت بکنند یک افرادی هستند با یک مثال خیلی قشنگ این را جا بیندازیم یک کسی است که شنا کردن بلد نیست نباید در آب عمیق برود اگر هم می‌رود یک جایی برود که پایش برسد به زمین و غرق نشود آب عمیق مال کسانی است که شنا بلد باشند آدمی که واکسینه نشده آدمی که هنوز روی پایش نایستاده آدمی که هنوز خودش ضعیف است خودش نهالی است با یک باد کنده می‌شود نباید برود در آب عمیق نباید برود در مجالس گناه نباید با بد ها معاشرت بکند با بد ها قطع بکند آلوده نشود خودش را قوی بکند حالا این آقا قوی شد به آب عمیق برود و جاهایی که می‌تواند خودش را حفظ بکند برود اصلا برود غواصی بکند ولی نجات غریق نمی‌تواند باشد نجات غریق باید یک دوره‌ی دیگری ببیند که بتواند دست دیگران را بگیرد فراوان داشتیم افرادی را رفتند نجات بدهند خودشان غرق شدند رفته معتادی را نجات بدهد رفته گناه کاری را نجات بدهد خودش را آلوده کرده آن هایی که می‌خواهند انسان آلوده‌ای را دستگیری بکنند باید حتما هم زیر پایشان محکم باشد هم دوره‌ی دستگیری از یک ضعیف را دیده باشند محکم باشند وگرنه خودشان هم آلوده می‌شوند.
شریعتی: بسیار خوب. خیلی ممنون این بحث را ان شاء الله ادامه خواهیم داد حتما بیننده‌ی برنامه‌ی بعدی ما باشید حاج آقا دعا بکنند آمین بگوییم.
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد در این ماه شعبان آن هایی که ازدواج نکردند وسائل ازدواج آن هایی که شغل ندارند وسائل شغل آن هایی که خانه ندارند خانه آن هایی که مریض هستند وسائل صحتشان را برای همه بفرما آن هایی که گرفتاری مادی دارند قرضشان را ادا بکند وسعت رزق مرحمت بکن دوست خوب نصیب بکن خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد از بد ها ما را دور نگه دار و معاشرت با خوب ها در دنیا و آخرت نصیب ما بگردان در راس همه‌ی دعاها و حاجت ها ظهور و فرج امام زمان را نزدیک بگردان و ما را از شیعیان و پیروان خالص حضرت قرار بده.
شریعتی: الهی آمین. خیلی ممنون به رسم دوشنبه ها حسن ختام برنامه‌ی ما سلام بر امام حسین خواهد بود السلام علیک یا اباعبدالله.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group