94-04-01-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -شرح آیه 36 سوره نساء
موضوع برنامه: شرح آیه 36 سوره نساء
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/04/01
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
باز آمده ام دست به دامان تو باشم *** کافر شوم از غیر و مسلمان تو باشم
سی روز جدا باشم از آشفتگی خلق *** تا معتکف موی پریشان تو باشم
تا شام ابد حلقه به گوش تو بمانم *** از صبح ازل گوش به فرمان تو باشم
سی روز قبولم کن و مهمان دلم باش *** تا سی شب پر خاطره مهمان تو باشم
آیات تو را بر طبق سینه گذارم *** رحلی شوم و حافظ قرآن تو باشم
شریعتی: سلام میگویم به همهی هم وطنان عزیز خانمها و آقایان طاعات قبول باشد داریم با هم لقمه لقمه نخوردن جرعه جرعه ننوشیدن و بال بال آسمانی شدن را تجربه میکنیم مبارک شما باشد این ایام افتخار این را داریم که در محضر حاج آقای فرحزاد نازنین و عزیز باشیم سلام علیکم و رحمة الله طاعات قبول باشد.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همهی بینندگان عرض سلام داریم و آرزوی قبولی طاعات برای همهی عزیزان و سروران و روزه گرفتن در ایام روزهای طولانی و تابستان یک مقداری سنگین است ولی اجر و پاداشش هم فوق العاده است روزهای هم که آدم نه تشنه شود نه گرسنه شود نه ضعف بکند خیلی شاید روزه نباشد لذا روایت عجیبی دیدم که خدای متعال فرشتههایی را میفرستد برای روزه گیرهایی که تشنه شان میشود و ضعف میکنند یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ (کافی، ج ی، ص ) عنی ملائکه میآیند مسح میکشند ان شاء الله نوازش و لطف ملائکه از طرف خدا میآیند حس بکنیم مخصوصا عزیزانی که کار میکنند بیرون گرفتارند ناچارند کار بکنند قطعا بدانند که این مقاومتها و صبرها و ارادهی قوی مورد لطف و عنایت خدا و اهل بیت قرار میگیرد دعایشان مستجاب میشود اعمالشان قوی میشود کار هر چه قدر سخت تر باشد اجرش بیشتر است ان شاء الله قدردان باشیم خدا را شاکریم توفیق پیدا کردیم باز هم در مهمانی خدای متعال شرکت کردیم
شریعتی: سلامت باشید روایتی از رسول خدا میدیدم که فرمودند قرآن سفرهای است که خدای متعال برای شما پهن کرده در ایام ضیافت الهی نشستن سر این سفره بیشتر میچسبد و ان شاء الله از برکاتش همه مان میتوانیم بهره مند شویم قراری گذاشتیم در ایام ماه مبارک رمضان هر روز خدمت شما میرسیم مباحث ما حول محور آیات مربوط به جزء آن روز باشد امروز که روز پنجم ماه مبارک رمضان است بحث حاج آقای فرحزاد حول محور آیات جزء پنجم قرآن کریم است ما هم مشتاقیم ببینیم ارمغان امروز برای سمت خداییهای عزیز چیست. خدمت شما هستیم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که طرح خوبی عزیزان پیشنهاد دادند که در ماه رمضان بیشتر در خدمت قرآن باشیم و از کلام وحی مستقیم استفاده بکنیم و بهره ببریم ان شاء الله انس با قرآن تلاوت قرآن گوش دادن قرآن مسح کردن صفحات قرآن با وضو حتی نگاه کردنش اجر و پاداش و ثواب دارد ان شاء الله این دلمان با کلام خدا عجین شود یگانه باشد آیهای که انتخاب کردم از جزء پنجم عزیزانی که میخواهند مراجعه بکنند آیهی 36 ام از سورهی مبارکهی نساء است صفحهی 84 من آیه را اول تلاوت میکنم بعد نکتههایی که در این آیه است فراخور وقتمان عرایضی خدمت شما خواهیم داشت خدای متعال میفرماید «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا» (نساء/36) ده نکتهی مهم و به قول امروزیها کاربردی و راه بردی در این آیه خدای متعال بیان کرده است و دین ما یک دین جامعی است از این که توحید و پرستش خدای متعال در این آیه مطرح شده تا افراد برده و زیر مجموعهای که تحت فرمان کسی کار میکنند از پدر و مادر و همسایه و رفیق و همسفر همه را خدای متعال مطالب را آورده که به اینها احسان و نیکی کنید و رابطهی حسنه داشته باشید اول چیزی که در این آیه امر فرمودند «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا» در مورد خود خداست از ما میخواهد فقط و فقط او را پرستش کنیم و برای او شریک قائل نشویم کسی را در عرض خدا قرار ندهیم ما شرک نورزیدن را چند نوع بزرگان ما معنا کردند یکی شرک در توحید و در اصل اعتقاد به خداست که گناه بزرگی است که نابخشودنی است که اگر کسی توبه نکند خدا نمیبخشد اگر کسی در عرض خدا خدای دیگری قائل باشد این اصلا مرتد است کافر است نجس است که این بحمدلله هیچ کدام از افرادی که قرآن میخوانند مومن اند مسلمان اند این شرک را ندارند که کنار خدا خدای دیگری قائل باشند ولی از آن مرحله بیاییم پایین تر آن را میگویند شرک جلی و آشکار و بعدی را میگویند شرک خفی و ضعیف که ما به این شرک دوم عموما مبتلا هستیم ما هیچ کدام معتقد نیستیم در کنار خدا خدای دیگری است ولی در توجهات مان در اعتماد هایمان در دعاهایمان در توسلاتمان در نگاه هایمان بعضیها را در عرض خدا قرار میدهیم این توضیح را عرض میکنم ممکن است در ذهن بینندهها بیاید پس چرا ما به اهل بیت توسل پیدا میکنیم اهل بیت را هیچ وقت در عرض خدا قرار نمیدهیم هیچ مومنی هیچ شیعهای میگوییم يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ (دعای توسل) اینها هم رئیس دفتر خدا هستند نمایندهی تام الاختیار خدا هستند یعنی ارتباط با اینها مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ (زیارت جامعه) چون خدا خودش امر کرده «وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ» (مائده/35) خودش امر کرده به اهل بیت چنگ بزنید به پیغمبر چنگ بزنید واسطه اند این را دقت داشته باشند این تهمت بزرگی است که تکفیریها وهابیها به مذهب و مکتب ما میگویند هیچ کسی معتقد نیست اینها در عرض خدا هستند مثل این که فرشتهها کار را انجام میدهند اگر من مریض شدم رفتم پیش طبیب به اذن خدا من را درمان کرد من مشرک هستم؟ آیا وهابیها مریض میشوند نمیروند پیش طبیب آیا چیزی میخواهند یاد بگیرند نمیرود پیش عالم پس عالم را در عرض خدا قرار دادند؟ معلم واسطهی علم آموختن است طبیب واسطهی درمان و شفا است پس اینها واسطه هستند همان طور که فرشتهها واسطه هستند منتها واسطهی کامل و اتم این بزرگواران هستند که همهی مخلوقات انبیاء ملائکه همه تحت فرمان انبیاء و امامان معصوم هستند آن شرکی که ما مبتلا هستیم گاهی توجهات ما به افراد بیش از خداست یا خدا را فراموش میکنیم مثل آدم ریاکار که میگوید من این کار را انجام بدهم فلانی خوشش بیاید در حالی که عبادت باید مخصوص خدا باشد یا بیایم من را تعریف و تمجید بکنند چشم امید به غیر خدا داریم یا از غیر خدا افراد عادی که خدا امر نکرده از آنها هم کمک بی جا میخواهیم ما روایت داریم اگر کسی بگوید اگر فلانی نبود من از بین میرفتم اگر فلانی نبود من ورشکست میشدم اگر فلانی نبود من چنین چنان میشدم این شرک است باید بگوید اگر خدا به وسیلهی فلانی دست من را نمیگرفت این کار را نمیکرد من گرفتار میشدم همه کاره خدا است مسبب الاسباب خداست سبب ساز خداست اگر کسی مستقلا بگوید یک طبیب من را درمان میکند منهای لطف خدا این حرف غلطی است این همان در عرض قرار دادن است همه مان کمیتمان لنگ است شرک خفی حتی دربارهی انبیا هم ما داریم که گرفتار بودند داستانهای قرآنی حضرت یعقوب علیه السلام خیلی نکتههای عجیبی کاش میشد مثلا یک ماه رمضانی آدم داستان حضرت یوسف را میگفت خیلی نکات عرفانی و اخلاقی در آن زیاد است حضرت یوسف علیه السلام چرا رفت در چاه وقتی برادران میخواستند در چاه بیندازند شروع کرد به تبسم کردن گفتند الآن وقت تبسم نیست الآن وقت گریه و زاری و ناله است گفت میدانید من چرا در چاه میروم خدا من را دارد تربیت میکند من یک روزی به شما برادران نگاه کردم قدرتمند قوی شاداب با نشاط گفتم با وجود شما کسی به من چپ نگاه نمیکند شما پشتیبان قوی من هستی خدا میگوید بخور از همین دستهایی که تکیه کردم کتک خوردم با همان دستها میروم در چاه به هر چه غیر خدا تکیه بکنی همان زمینت میزند مواظب باشیم بچهای که بزرگ میکند زیر بالت را بگیری همان زمینت میزند دلت را میشکند خدا میفرماید من امید هر کس که به غیر من دل ببندد امید ببندد نا امید میکنم پس مواظب باشیم حضرت یعقوب علیه السلام چرا گرفتار فراق یوسف شد وقتی یوسف را میخواستند بروند به برادرها گفت جان شما و جان یوسف حواستان به حضرت یوسف باشد حضرت یوسف را به برادران سپرد اینها شرک خفی است دربارهی انبیا داریم حضرت آدم چرا گندم خورد حضرت یونس چرا در شکم ماهی رفت در چهارده معصوم اینها نبوده چهارده معصوم طبق روایات آیات فراوان حتی یک مورد شرک خفی هم نبوده یک امتیاز فوق العادهای دارند حضرت یعقوب مثل این که ما میرویم مسافرت میگوییم اول خدا دوم مادر فلان همسایه مادر و همسایه را هم باید خدا حفظ کند اول خدا وسط خدا آخر خدا همه اش خدا همه جا خدا حضرت یعقوب علیه السلام توجه نفرمودند یک لحظه به برادرها سپردند برادرها او را انداختند در چاه و به فراقش مبتلا شد فراق حضرت یوسف ادامه پیدا کرد تا این که رفتند متاعشان را از شهر مصر بیاورند نمیدانستند عزیز مصر برادرشان است به آنها خیلی خدمت کرد گفت شما یک برادر دیگری داشتید آن را باید بیاورید اگر این دفعه نیاورید من به شما مطاع نمیدهم آمدند گفتند خدا شاهد است ما قصد بدی نداریم ولی عزیز مصر گفته بنیامین را ببریم اگر نبریم آذوقه نمیدهد از اهل قوم هم تحقیق بکن واقعا راست میگوییم حضرت یعقوب این جا حواسش خیلی جمع شد گفت من دیگر بنیامین را به شما نمیسپارم همان طور که به شما یوسف را سپردم بیچاره ام کردید من بنیامین و شما را به خدا میسپارم «فَاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ» (یوسف/64) این آیه کلام حضرت یعقوب است انسان همه چیزش مالش جانش خانه زن و بچه اش را به خود خدا بسپارد امامهای ما را هم باید خدا حفظ کند چرا ما میگوییم اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن هیچ کس هم دعا نکند امام زمان در حفظ خدا هست ما میگوییم خدایا تو حفظ بکن و امام زمان در وجود ما حفظ شود و رابطهی ما حفظ شود وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً همه اش تو هستی یک لحظه خدا حفظ نکند امام و پیغمبر هم از خودشان چیزی ندارند توجه به توحید نماز امام زمان علیه السلام که همه جا میشود خواند البته مسجد مقدس جمکران جای بهتری است نمیگوید بسم الله را صد بار بگو الحمدلله را صد بار بگو میگوید «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» (حمد/4) یعنی دعوت به توحید شرک زدایی دویست بار در یک نماز تکرار بکن که این جا بیفتد پرستش ما و عبادت ما فقط و فقط به خدا باشد و استعانت و یاری خواستن هم فقط از خدا باشد اصلا مقدم شدن مفعول بر فعل و فاعل انحصار را میرساند یعنی فقط تو را پرستش میکنم و آن چیزی که تو گفتی تو گفتی به امامان به پدر مادر کرنش بکن چون تو گفتی باز میشود در راستای عبادت خدای مهربان و فقط و فقط از تو یاری میجویم این خیلی نکتهی مهمی است دویست بار به خدا التماس میکنیم «اِيَّاكَ نَعبُدُ وَ اِيَّاكَ نَستَعِينُ» (حمد/4) نماز امام زمان هم درس توحید به ما میدهد زیارت آل یس میگوییم اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِیَ اللهِ با این شروع میشود یعنی امام زمان میگوید فقط خدا دعوت به خدا میکند یک بزرگواری میفرمودند دلال حقیقی کاملی هستند اهل بیت که هیچ خودشان را حائل قرار ندادند مرحوم دولابی میفرمودند شما قرآن تلاوت میکنی پیغمبر این قرآن به قلبش نازل شده به زبانش جاری شده واسطه پیغمبر است اگر پیغمبر نبود قطعا قرآن کلامی نبود ماه رمضانی نبود مستقیم خدا با شما صحبت میکند خیلی قشنگ پیغمبر از این وسط خودش را کشانده کنار همه اش خدا را میبینیم خودش را حائل قرار نداده نور است حجاب نور است حجابی نیست که حائل شود پس همین نکته خیلی حرف دارد «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا» (نساء/36) این که در کارهایمان تکیه گاهمان خدا باشد غیر خدا را نخوانیم اگر هم جایی میرویم حواسمان به خدا باشد بگوییم خدایا این واسطه است این قرض الحسنه پدر مادر طبیب واسطه است ولی همه کاره تو هستی پرستش مان و عبادتمان هم مخصوص خدا باشد این حق خداست نه دستهی دیگر را خدای متعال احسان و اکرام و تکریم آنها را بر ما امر میکند به این گروهها و دستهها حرمت نگه دارید احسان و نیکی کنید یعنی هم بدی نکنیم ضرر نرسانیم و هم احسان و نیکی کنیم اول «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» جای جای قرآن است «وَ قَضی رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (اسراء/23) کنار حق خدا کنارش حق پدر مادر است که دیگر خیلی ملموس است اگر پدر مادر نبودند بدن ما خلقتش از پدر مادر است اینها نبودند ما هم نبودیم پدر مادر هیچ استثناء ندارد مرده یا زنده خیلیها پدر مادرهایشان مرده اند دیگر نه حقوق آنها را ادا میکنند نه صدقه میدهند نه دیون آنها را ادا میکنند نه نماز قضا میخوانند نه خیرات میدهند عاق والدین میشوند خیلیها هستند در زمان حیات به پدر مادر نرسیدند بعد از مردن انفاق و کار خیر میکنند راضی میشوند پدر مادر در هر شرایطی وظیفه داریم به احسان و تکریم پدر مادر مرده یا زنده بزرگ یا کوچک باشند ما خودمان مسن هستیم ریش سفید پدر نود صد ساله داریم حرمتش واجب است شما صد تا هم نوه داشته باشید پدرت اگر هست مرده یا زنده حرمت او واجب است پدر مادر مومن باشند یا کافر باشند حتی عجیب روایتی دیدم کسی برای پدر مادر کافر قرآن بخواند اثر دارد خیلی عجیب است تخفیف عذاب میشود کار خیری انجام بدهد برای پدر مادر اثر دارد پدر مادر مومن باشند یهودی باشند نصرانی باشند وهابی باشند دشمن اهل بیت باشند شمر باشند چون خیلی ما پیامک داریم پدر مادر ظالم اند حق ما را ادا نمیکنند ول کردند ما کاری نداریم که آنها حق ما را ادا میکنند یا نه باید ببینیم خدا از ما چه میخواهد خدا میگوید تو خلقت ظاهری ات از این پدر مادر درست شده از این رحم به دنیا آمدی از صلب این پدر به دنیا آمدی وظیفهی تکریم داری برای شما خوب است پیش خدا مقرب میشوی او میخواهد درست شود یا نشود روایات فراوان داریم هیچ استثناء نداریم ظالم باشند خوب باشند بد باشند در قرآن هم مطلق است حتی کمترین اهانت داد زدن اف گفتن صریح قرآن است «وَ لَا تُقُلْ لَهُمَا أُفٌ» (اسراء/23) امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کمتر از این چیزی بود خدا آن را میگفت کوچکترین بی حرمتی اذیت و آزار ولو آنها اذیت مان بکنند نسبت به پدر مادر تحریم شده خط قرمز است.
شریعتی: ثواب اخروی اش سر جایش چه بسیار انسانهای موفقی را من مواجه شدم خودشان میگفتند که رمز و راز موفقیت ما خدمت به پدر مادر است.
حاج آقا فرحزاد: همین طور است مخصوصا پدر مادرهایی که به ما احسان نمیکنند آن خیلی هنر است رشد آور است با خوبها خوبی کردن هنر نیست پدر مادر ما بهترین پدر مادر این خیلی هنر نیست هنر آن جایی است که ما را اذیت بکنند ما خدمت بکنیم دستشان را ببوسیم این عظمت میآورد رشد میآورد پس اولین فرقه والدین دوم «وَ بِذِی الْقُرْبی» (نساء/36) بعد از پدر مادر بستگان و فامیل اولاد خواهر برادر عمو دایی فامیلهایی که به ما وابسته هستند خویشاوندانی که از طرف پدر یا مادر با ما خویشی دارند اینها هم حرمتشان و احسان به آنها واجب است قطع رحم جزء گناهان کبیره است و هیچ استثناء ندارد جایز نیست حداقل صله رحم وَلو بِشَرْبَهٍ مِن ماءٍ (بحارالانوار، ج 74، ص 117) ولو به پیامک ولو به تلفن ولو به یک احوال پرسی به لبخند احترام فامیل را ولو کافر باشد این هم استثناء ندارد کافر یهودی نصرانی وهابی هر کسی باشد منافق مشرک باشد اینها خیلی عجیب است من این جا پیامهای غیر مستقیم دارد مرحوم آقای دولابی میفرمودند احکام چون از طرف بالا خدا آمده حاوی یک پیامهای مهمی هم است میخواهد بگوید که شما با فامیل قطع نکن با خدایی که از فامیل و پدر مادر نزدیک تر است مگر خدا قطع میکند مگر ما میتوانیم قطع کنیم یعنی این قطع نکردنها را خدا این قدر جدی گرفته برای این که خودش میخواهد ما قطع نکنیم او هم قطع نکند در خطبهی شعبانیه ماه مبارک رمضان پیغمبر ایراد فرمودند جملهی عجیبی است یک بخشی اش دربارهی صله رحم است فرمودند وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُاللَّهُ بِرَحْمَتِهِ یَوْمَ یَلْقَاهُ (خطبه شعبانیه) اگر بیاییم محض رضای خدا در ماه رمضان مخصوصا قبل از شبهای قدر آشتی بکنند با هر کس قهر اند او هم آشتی نکرد عیب ندارد شما پیامی بده زنگ بزن این قطع از طرف ما نباشد و آن طرف هم اگر قطع بکند دو بار مورد لعنت است فرمود مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ أَخُوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصَالِحْهُ (بحارالانوار، ج 74، ص 236) بعضیها میگویند میرویم طرف پدر مادر یا اولاد در را باز نمیکند جواب نمیدهد عیب ندارد راه شما باز میشود فرمود ملعون است ملعون است مورد لعن خداست کسی که فامیلی میآید با او آشتی بکند طرف زیر بار نمیرود عذرخواهی میکند او نمیپذیرد شفاعت پیغمبر هم شامل حال او نمیشود اوج منیت و خودخواهی است آدم کوتاه بیاید گذشت بکند فرمود پیغمبر عظیم الشان کسی در این ماه صلهی رحم بکند خدا هم او را به رحمت خودش روز قیامت و ملاقات خودش وصل میکند وَ مَن قَطَعَ فیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنهُ رَحمَتَه یومَ یَلقاهُ (خطبه شعبانیه) کسی هم ماه رمضان با فامیلش قطع رحم بکند دعایش مستجاب نمیشود راه به سوی خدا برایش باز نمیشود و خدا او را از رحمت خودش در روز قیامت قطع میکند پس دستهی بعد از پدر و مادر ذی القربی است دستهی بعدی که واجب است ما به آنها محبت و احسان کنیم، افرادی که بی سرپرست هستند پدر ندارند مادر ندارند بعضیها پدر مادر ندارند کمیتهی امداد در ماه مبارک رمضان کمک به ایتام دارد آنهایی که میتوانند ثبت نام کنند یا بخشی از هزینه را بپذیرند یا یک ماه یا یک سال پیغمبر عظیم الشان فرمودند انگشت مبارک را به هم چسباندند فرمودند أَنَا وَ کَافِلُ الْیَتِیمِ (نهج الفصاحه، ص 470، ح 1510) روز قیامت کسی که سرپرستی یتیمی را به عهده میگیرد من و او مثل دو انگشت چسبیده کنار هم خواهیم بود هیچ ثوابی به ما ندهند ما را کنار پیغمبر جای بدهند دیگر از این بالاتر ما داریم؟ کسی دست به سر یک یتیم میکشد فرمود بعدد موهایی که زیر دستش رد میشود خدا گناهان او را میبخشد محبت بکند اگر هم مال نمیتوانیم توجه بکنیم عاطفی خواهرمان برادرمان از دنیا رفتند بچههای یتیم گذاشتند نوازش کنیم محبت کنیم رسیدگی کنیم مشکلات را حل کنیم مخصوصا از نزدیکان خودمان اگر ایتام داریم اینها مقدم هستند رتبهی بعدی، نیازمندان و مستمندان احسان کنیم ماه رمضان ماهش است ماه صدقه ماه انفاق پیغمبر ما فرمود خدا به من امر کرده چند دسته را دوست بدارم یکی اش مهرورزی بکنم با مساکین فرمود من با مساکین مینشینم غذا میخورم نوازش میکنم محبت میکنم هم محبتهای رفتاری و اخلاقی هم کمکهای مالی هر چه میتوانیم واقعا من بارها عرض کردم بعضیها یخچال و فرزرشان را باز میکنند میترکد از گوشت و مواد غذایی بعضیها واقعا خیلیها به ما پیامک دادند ما در یخچال را بچه باز میکند یا گرسنه است یا تشنه است فقط آب خالی است واقعا زیبنده است؟ فامیل ما همسایهی ما نزدیکان ما این طور باشند یک پنکه یک یخچال یک کولر ندارند بعضیها میلیاردی دارند میپوکند از ثروت و سرمایه این ماشینهای میلیاردی که من میبینم آتش میگیرم آیا در مملکت ما فقیر نیست؟ نیازمند گرفتار نیست این خانههای میلیاردی بخشی از سرمایه ات را من معتقدم اگر یک پنجم یک دهم سرمایه شان را این میلیاردرها بدهند ما فقیر در مملکت نداریم شاید هم کمتر یا در خارج یا در داخل سرمایه گذاری میکنند برای زیاد شدن اینها با قارون محشور میشوند اصلا آخرت هم نباشد بهشت هم نباشد انصاف کجا رفته انسانیت کجا رفته دیروز خبر خوشی یکی از بستگان ما داد که صحبتهای آقای حسینی قمی خیلی موثر بوده خانمی گفت ارثی به من رسیده من گفتم نیاز ندارم کلام آقای حسینی در من اثر کرده الحمدلله سه زندانی را آزاد کردم چقدر فامیلها خوشحال شدند این برگشته به پیش خانواده چند خانواده را از نگرانی نجات داده کمک کنیم ماه رمضان بی مایه فتیر است فقط نگوییم روزه گرفتیم نماز خواندیم چقدر کمک کردیم؟ «وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ» (نساء/36) دستهی بعدی که خیلی سفارش آنها در قرآن شده احسان و نیکی کنیم همسایههای دور و نزدیک است همسایه روایت داریم از چهار طرف تا چهل خانه همسایه حساب میشود خیلی میشود در محلهای کوچک تقریبا همه با هم همسایه هستند مراعات بکنیم احسان و نیکی کنیم آزار ندهیم من کم دیدم پیغمبر سه بار قسم جلاله بخورد همین یک مورد را دیدم دو بار یک بار داریم سه بار یادم نیست پیغمبر سه بار فرمودند واللَّهِ لا يُؤْمِن، واللَّهِ لا يُؤْمِن به خدا قسم مومن نیست به خدا قسم مومن نیست به خدا قسم مومن نیست چه کسی؟ مَنْ لا يأْمنُ جارُهُ بوَائِقهُ کسی که همسایهها از دست او در آسایش و راحتی نیستند در این آپارتمان در این محل خودش بچه هایش اذیت و آزار به همسایه میرسانند اهل مراعات نیستند کسی که آزارش به ناحق به همسایهها میرسد یک موقعی طرف جوانش مرده نیمه شب گریه میکند طبیعی است یک شب عروسی دارد یک شب یا اثاث کشی دارد یا بنایی دارد مجبور است عذرخواهی هم میکند خیلی هم خودش ناراحت است یک استادی داشتیم بنایی میکرد میگفت من یک سال از آن محل رویم نمیشد عبور کنم با این که مجبور بودم ولی بعضیها اصلا رعایت نمیکنند کاری ندارند دو نصف شب دیرل را میگذارد چهار دیواری اختیاری پیغمبر خیلی تکان دهنده است سه بار فرمودند والله مومن نیست قیامت را خدا را قبول نکرده پس همسایهی دور یا نزدیک هم کیش باشد یا نباشد استثناء نداریم یهودی باشد نصرانی باشد کافر باشد یا مشرک باشد دور یا نزدیک گروه بعدی «وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ» (نساء/36) آنهایی که هم سفر ما هستند همراه ما هستند رفیق ما هستند آنهایی که در بخشی از عمر ما ما با آنها همراهی میکنیم محل کارمان با ما همراه اند در سفر رفیق و دوست هستند ارباب رجوع هستند آنهایی که با ما مصاحبت و معاشرت دارند واجب است اکرام کنیم هر انسانی را باید اکرام کرد «وَابْنِ السَّبِيلِ» دستهی هشتم آنهایی هستند که در راه مانده اند کم آورده است در بین مسافرت مالش را دزدیده اند خرجی اش تمام شده پناهنده شده باید کمک کرد یکی از موارد احسان و صدقه دادن کسی که در راه مانده است و آخری اش «وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» در آن زمان غلام و کنیز بوده آنهایی که شما مالک آنها هستید بردهی شما هستند در این زمان الحمدلله بردگی نیست ولی آنهایی که کافرما هستند مدیر کل هستند زیر مجموعهای دارند که تحت فرمان آنها هستند به زیر دستانمان احسان کنیم محبت بکنیم مخصوصا در ماه رمضان کمکی میتوانیم بکنیم وقت کارشان را کمتر کنیم زور نگوییم فشار نیاوریم هر چه که میتوانیم بدهیهایی که داریم بدهیم هر طور میتوانیم احسان کنیم بعد خدای متعال میفرماید «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا» (نساء/36) خدای متعال کسی که خیال پرداز فخر کننده متکبر است را دوست ندارد مفسرین ما فرمودند از این آیه که تعبیر خدا در پایان آیه آمده که خدا آدم متکبر فخر فروش را دوست ندارد معلوم میشود کسی که احسان و نیکی نکند به مجموعهای که خدای متعال فرموده این آدم خودخواه مغرور و متکبر و فخر فروش است و خدا هم کسی که متکبر و مغرور و از خود راضی است او را دوست ندارد از نظر خدا افتاده است.
شریعتی: یک سری حقوقی را برای ما ترسیم کردند که ما موظف هستیم به این حقوق پایبند باشیم ان شاء الله جزء آنهایی باشیم که خدای متعال از ما راضی است و محبوب خدای متعال باشیم. خیلی نکات خوبی را شنیدیم مشرف میشویم محضر قرآن کریم حاج آقا گفتند همراهان ما یک حقوقی را به گردن ما دارند خیلیها در این مدت همراه ما بودند هم سفر ما بودند گفتیم حق این همراهی و رفاقت را ادا کنیم آنهایی که در ماه مبارک رمضان امسال همراه ما نیستند و به رحمت خدای متعال رفتند دیروز یک دوستی زنگ زده بود میگفت پدرم از دنیا رفته خیلی همراه برنامهی شما بود برای آمرزشش دعا کنیم خداوند همهی رفتگان را رحمت بکند ما هم بیاییم حق این همراهی را ادا کنیم همهی آنهایی که همراه برنامهی سمت خدا بودند و الآن در جمع ما نیستند ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه میکنیم به روح آن ها.
حاج آقا فرحزاد: آقای مهندسی عزیز را هم یاد کنیم جایشان خالی است
حاج آقا فرحزاد: بله همهی اساتید آنهایی که به گردن ما حق دارند صفحهی 485 قرار امروز ماست آیات 16 ام تا 22 ام سورهی مبارکهی شوری در سمت خدای امروز تلاوت میشود لحظه لحظهی زندگی تان در بهار قرآن منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَالَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّـهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِيبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ﴿١٦﴾ اللَّـهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ ﴿١٧﴾ يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَيَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلَا إِنَّ الَّذِينَ يُمَارُونَ فِي السَّاعَةِ لَفِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ ﴿١٨﴾ اللَّـهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ ﴿١٩﴾ مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿٢٠﴾ أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّـهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢١﴾ تَرَى الظَّالِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا كَسَبُوا وَهُوَ وَاقِعٌ بِهِمْ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ لَهُم مَّا يَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ ﴿٢٢﴾
ترجمه:
کسانی که درباره خدا پس از آنکه دعوتش [از سوی مردم منصف با تکیه بر عقل و فطرت] اجابت شده مجادله و ستیزه می کنند، دلیلشان [بر ضد حقایق] نزد پروردگارشان باطل است و از سوی خدا خشمی بر آنان است و برای آنان عذابی سخت خواهد بود. (۱۶) خداست که به حقّ و راستی کتاب و میزان [سنجش حق از باطل] را نازل کرد. و تو چه می دانی، شاید قیامت نزدیک باشد. (۱۷) کسانی که به آن ایمان ندارند [از روی ریشخند] به آمدنش شتاب دارند، و کسانی که ایمان دارند از آن بیمناکند و می دانند بی تردید قیامت حق است. آگاه باشید! یقیناً کسانی که درباره قیامت همواره تردید می کنند، در گمراهی دور و درازی هستند. (۱۸) خدا نسبت به بندگانش بسیار مهربان و نیکوکار است، هر که را بخواهد روزی می بخشد و او نیرومند و توانای شکست ناپذیر است. (۱۹) کسی که زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش می افزاییم و کسی که زراعت دنیا را بخواهد، اندکی از آن را به او می دهیم، ولی او را در آخرت هیچ بهره و نصیبی نیست. (۲۰) آیا مشرکان و کافران معبودانی دارند که بی اذن خدا آیینی را برای آنان پایه گذاری کرده اند؟ [در صورتی که پایه گذاری آیین، حق ویژه خداست و کسی را نرسد که از نزد خود آیینی بسازد] اگر فرمان قاطعانه خدا بر مهلت یافتنشان نبود، مسلماً میانشان [به نابودی و هلاکت] حکم می شد؛ و بی تردید برای ستمکاران عذابی دردناک خواهد بود. (۲۱) ستمکاران را [در قیامت] می بینی که از اعمالی که انجام داده اند، بسیار بیمناکند وهمان را که مرتکب شده اند، بر آنان فرود می آید و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، در باغ های سرسبز بهشت اند، برای آنان هر چه را که بخواهند نزد پروردگارشان فراهم است؛ این همان فضل بزرگ است. (۲۲)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: نماز روزه هایتان قبول باشد خیلی خوشحالیم همراه شما هستیم در کنار شما هستیم الطاف شما به ما میرسد هم چنان محتاج دعای خیر شما هستیم یک تشکر ویژه بکنیم از همهی دوستان عزیزی که داوطلب شدند و خانه هایشان جزء خانههای نورانی است و در طرح امسال ما شرکت کردند محافل قرآنی که مزین به نام حضرت خدیجهی کبری سلام الله علیها است خیلی ممنون از عنایت شما ان شاء الله از برکاتش همه مان بهره مند شویم و فضای کشور و جامعه مان حول محور قرآن کریم نورانی نورانی باشد به همهی دوستان عزیزی هم که در این جلسات شرکت میکنند سلام ما را به بانیان طرح ابلاغ بکنند یک اتفاق خوبی که افتاده بعد از ذکر فضیلت صلوات بر محمد و آل محمد در بخش دوممان با جناب عالی فضای برنامه مان منور به نور روایات خواهد بود توضیحش با شما.
حاج آقا فرحزاد: در روایت داریم از پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمود كُلُّ دُعاءٍ (یُدْعیِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ بهِ) مَحجُوبٌ عَن السَّماءِحَتيّ يُصَلِّي علي مُحمَّدٍ وَآلِ مُحمَّدٍ (کافی، ج 2، ص 491) یعنی دعاهایی که میکنید به اجابت نمیرسد در پرده است به آسمان بالا نمیرود مگر این که در ضمن دعا درود و صلوات بر پیامبر و آل پیامبر فرستاده شود که دعای مستجاب است قطعا ارتباط برقرار میشود چاشنی دعاست که دعا را بالا میبرد بدون صلوات اجابت نمیشود اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. چون قسمت اول در برنامه در خدمت قرآن و آیات قرآن بودیم پیغمبر ما این دو انگشت دستشان را کنار هم چسباندند که یک اندازه است فرمودند قرآن و اهل بیت چسبیده به هم اند بعضیها قرآن را میچسبند اهل بیت را رها میکنند بعضیها اهل بیت را میچسبند قرآن را رها میکنند این اشتباه است، فرمودند اینها هیچ وقت از هم جدا نمیشوند اهل بیت هم باطن قرآن اند عِدل قرآن اند حقیقت قرآن اند سیره شان گفتارشان کلماتشان خودشان مواظب باشیم بین این دو فاصله نیندازیم لذا خیلی پیشنهاد خوبی است دوستان دادند که بعد از تفسیر قرآن بخش دوم در خدمت اهل بیت باشیم کلمات نورانی پیامبر و امامان معصوم کتابی که بنده انتخاب کردم گزیدهی اصول کافی است خیلی کتاب خوبی است من خودم بهره بردم در جلسات خصوصی هم گاهی جلسه داریم من از رو میخوانم گاهی مشکلات و معضلات با یک روایت حل میشود دوستان تهیه بکنند گزیدهی اصول کافی ترجمهی آقای محمد مهدی رضایی نهاد رهبری در دانشگاهها چاپ کرده در تیراژ بالایی هم چاپ کردند در اندازههای گوناگون هم چاپ شده کوچکتر بزرگ تر عزیزان میتوانند بهره ببرند.
شریعتی: خیلی خوب روایات گزینش شده فهرستش را که من نگاه میکردم دیدم همهی روایاتش مورد نیاز زندگی امروز ما است دوستان حتما تهیه بکنند پس روایاتتان را شما از این کتاب میفرمایید.
حاج آقا فرحزاد: این یک ماه در خدمت این کتاب شریف هستیم این کتاب هم از معتبر ترین کتاب شیعه است در زمان غیبت صغری بوده مرحوم کلینی صاحب کتاب نزدیک به زمان اهل بیت بوده با واسطههای کم روایات را از اهل بیت نقل کرده در این کتاب صفحهی 22 حدیث پانزدهم سلیمان جعفری از آقا علی بن موسی الرضا نقل فرموده که امام هشتم فرمود أوحَی الله عَزَّ و َجَلَّ إلَی نَّبی مِنَ الأنبیاءِ خدای متعال به یکی از انبیا وحی فرمود إذا أُطِعتُ رَضیتُ وَ إذا رَضیتُ بَارَکتُ هر وقت کسی فرمان من را ببرد سر دو راهیها بگوید خدا چه میخواهد از من نقشه و برنامه هایمان تحت فرمان خدا باشد امر خدا باشد من راضی میشوم من خدا میگویم از تو راضی ام فرمان من را بردی من از تو راضی ام خود راضی بودن از همهی ثوابها بالاتر است اما باز خدا میفرماید اگر هم من از کسی راضی شدم خشنود شدم برکت به او میدهم خدای بزرگ بگوید من برکت میدهم برکت به مال برکت به جان به عمر به زندگی به اطرافیان به نسل به همه چیز یعنی برکت یعنی خیر کثیر همان کوثری که در آیهی قرآن هم اشاره شده یعنی خیر کثیر خدا میفرماید اگر کسی اطاعت من را بکند من از او راضی میشوم اگر هم راضی شدم برکت را در زندگی اش میآورم گاهی میبینیم آدم حقوقش کم است ولی خیلی برکت دارد عمرش کم است ولی برکت دارد ولی بعضیها خیلی دارند ولی برکت دارند خود خدا میفرماید وَ لَیسَ لِبَرَکَتِی نهایت من که میگویم برکت میدهم برکت من اندازه ندارد صد برابر هزار برابر گاهی کسی کتاب نوشته مسجد ساخته یتیمی را سرپرستی کرده در ابدیت برایش مانده اندازه ندارد برکت خدا و از آن طرف هم مواظب باشیم ماه رمضان برای این است که «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/183) ترمز هایمان را محکم بگیریم مواظب باشیم چراغ قرمز خدا روشن شد محکم بایستیم جایی که خط قرمز خداست خدا میفرماید وَ إذا عُصیتُ غَضِبتُ (کافی، ج 2، ص 275) اگر هم نافرمانی من بکند من خشمگین میشوم ناراضی میشوم و اگر هم غضبناک شوم لعنت میکنم یعنی او را از رحمت خودم دور میکنم مواظب باشیم در ماه رمضان زبان ما چشم ما دست ما اعضای ما را کنترل کنیم خدا کمکمان میکند بعد فرمود و لعنت من تا هفته طبقه اثر منفی میگذارد حکمت خدا این است آثار سوء و منفی در جامعه دارد مواظب باشیم فرمان ببریم اطاعت بکنیم تا میتوانیم معصیت و نافرمانی نکنیم اگر هم خطایی سر زد فوری توبه و استغفار بکنیم جبران بکنیم. حدیث دیگر در این کتاب از امیرالمومنین علی علیه السلام است لَا يَجِدُ أَحَدُكُمْ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ (کافی، ج 3، ص 96) فرمود کسی طعم معلوم میشود ایمان طعم دارد یعنی ایمان چشیدنی است یافتنی است درک کردنی است سحرها عزیزان گوش میدهند چند شب است در مورد معرفت صحبت میکنیم معرفت چشیدنی است
شریعتی: قبل دعای سحر خدمت حاج آقای فرحزاد هستیم دوستان میتوانند همراه ما باشند مباحث بسیار خوبی را حول محور دعای ابوحمزه در خدمت شما هستیم
حاج آقا فرحزاد: کسی لذت ایمان را نمیچشد مگر این که تسلیم قضا و قدر باشد بداند آن چه که به او رسیده درست بوده ما تن دهیم چیزی که خدا برای ما بریده ما تلاشمان را کردیم ولی آن چیزی که اتفاق افتاده خارجا واقع شده بداند دیگر رد خور نداشته آن چیزی که به ما نرسیده سهم و روزی ما نبوده غصه نخوریم ناراحت نشویم اگر کسی از صمیم دل تسلیم قضا و قدر الهی شود طعم ایمان را میچشد و میفهمد خدای بزرگ و حکیمی است که همهی کارها تنظیم شده است و در وقتش به جا به ما خواهد رسید ما فقط باید وظیفه مان را انجام دهیم
شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب خیلی نکات خوب را شنیدیم این کتاب را هم دوستان تهیه بکنند روایات بسیار نابی جمع آوری شده خیلی مورد نیاز زندگی ماست خیلی ممنونم از توجه شما طاعات و عبادات شما قبول باشد برای هم دعا بکنیم و در این سحرها و لحظهی افطار هم دیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم خیلیها التماس دعای ویژه گفتند و حالا محتاج دعای خیر شما و آمین مردم اند
حاج آقا فرحزاد: مخصوصا برنامهی زنده که مستقیم همهی عزیزان آمین میگویند برنامهی سمت خدا میلیونی بیننده دارد ان شاء الله قطعا در اینها دل شکسته است خدایا تو را قسم میدهیم این روزه دارهایی که گرسنه اند تشنه اند به امر تو روزه گرفتند خدایا به حق محمد و آل محمد هیچ کدام را نا امید از در خانه ات برمگردان این دستهای خالی ما را از لطف و عنایت خودت مملو قرار بده آنهایی که فرزند ندارند فرزند صالح بده مریض دارند مریض هایشان را شفا بفرما آنهایی که قرض دارند قرضشان را ادا بفرما آنهایی که زندانی دارند زندانی شان را آزاد بفرما خدایا رفع همّ و غمّ و گرفتاری از همهی درد مندان و گرفتارها بفرما قلب امام زمان از ما راضی بفرما فرجش را نزدیک بفرما از بهترین برکات این ایام همه مان را بهره من بفرما ما را لحظه و آنی به خودمان وا مگذار به حق محمد و آل محمد و به برکت دعای امام زمان علیه السلام که امیدواریم شامل حال همهی ما شود
شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب روزهای دوشنبه متعلق است به امام حسن مجتبی و امام حسین علیه السلام ان شاء الله به برکت نام امام حسن و امام حسین توفیق درک شبهای قدر را همه مان داشته باشیم و شب پر خیر و برکتی برای ما رقم بخورد. از آن قراری که با هم گذاشتیم چهارده روز دیگر باقی مانده تا رسیدن به اولین شب قدر به برکت نام امام حسین همه مان درک این شب را توفیق درک آن شب را داشته باشیم گفت لب تشنگی ات حرمت و حرمان دو مقام اند یک روز محرم نشوند این رمضانها السلام علیک یا اباعبدالله.