شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-08-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -تفسیر آیاتی از جزء 12

موضوع برنامه: تفسیر آیاتی از جزء 12
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش:94/04/08

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


رمضان کشتی نوح است نمانید شما *** ترسم آن است که خود را نرسانید شما
بادبان‌های شب قدر چنین می‌گویند *** این زمان جانب خورشید برانید شما
همه رفتند همه جانب خورشید شدند *** هان بیایید اگر سوخته جانید شما
سوی آن گنبد و گلدسته‌ی سبز ازلی *** چون کبوتر همگی دل بپرانید شما
دل من مرده هلا زنده دلان شب قدر *** بر دلم فاتحه‌ای تازه بخوانید شما
از جوان پیری ما هیچ مگیرید سراغ *** دمتان گرم که پیران جوانید شما
گاه افطار و سحر سفره‌ی نورید و دعا *** چون سحرگاه رسد بانگ اذانید شما
صبح اگر کشتی این قوم به جودی بنشست *** از منش نیست سلامی برسانید شما


شریعتی: سلام به همه‌ی هم وطنان عزیز خانم‌ها و آقایان دوستان عزیز طاعاتتان قبول باشد خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز خوشحالیم هم چنان در این ضیافت پر نور در ماهی که از هر ماهی ماه تر است نشستیم و خداوند متعال هم دارد از ما پذیرایی می‌کند ناخواسته لطف می‌کند ناگفته می‌بخشد الحمدلله که تا این لحظه‌ی ماه مبارک این توفیق روزه داری نصیب ما شده حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله طاعات قبول خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان خوب و عزیز و مهربان عرض سلام داریم ان شاء الله که از بهترین برکات این ماه و این ایام همگی بهره مند شویم قدردان و شاکر نعمت بزرگ ضیافت و مهمانی خدای متعال باشیم اگر مورد پذیرش قرار بگیریم نفسمان خواب و همه‌ی حرکاتمان عبادت خواهد شد ان شاء الله جزء روزه داران واقعی باشیم.
شریعتی: ان شاء الله خوشحالیم خدمت شما هستیم افتخار این را داریم در سحرهای پر نور ماه مبارک رمضان هم در محضر حاج آقای فرحزاد مهمان خانه‌های شما باشیم از لطف و محبت فرد فرد دوستان عزیز هم ممنون هستیم ما خدمت شما هستیم از جزء دوازدهم قرآن کریم نکته‌ای را خواهیم شنید.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که وعده کرده بودیم در ماه مبارک رمضان از آیات قرآنی جزء همان روز تفسیری خدمت عزیزان عرض کنیم سوره‌ی مبارکه‌ی هود آیه‌ی 112 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم خدای مهربان می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْ‌تَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌« (هود/ 112) صفحه‌ی 234 یکی از دستورات قرآنی که جای جای قرآن تکرار هم شده موضوع استقامت است که انسان تا استقامت نکند هیچ وقت به مقصد نمی‌رسد همه‌ی انسان‌ها شاید در گرفتاری‌ها مشکلات سختی‌ها خدا را صدا می‌زنند ولی استقامت مهم است «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» (فصلت/ 30) ربنا الله همان کمونیست هم وقتی هواپیمایش خراب می‌شود می‌گوید ربنا الله به هر زبانی یا کشتی اش می‌خواهد غرق شود در بن بست باشد ولی مهم این است که ادامه داشته باشد استقامت بکند آن چیزی که انسان را به جایی می‌رساند استقامت و پشتکار است کلام نورانی امیرالمومنین است که می‌فرماید لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ (نهج البلاغه، حکمت 153) یعنی انسانی که بردبار است صبور است پشتکار دارد یک روزی قله‌ی پیروزی و ظفر را فتح می‌کند ولو وقت ببرد و زمان ببرد همه‌ی آن‌هایی که در یک رشته‌ای فنی قهرمان شدند و مدال بالایی دریافت کردند این‌ها پشتکار داشتند اگر سرسری بگیری شل و ول بگیری هیچ وقت به مقصد نمی‌رسی رها بکنی قطعا همین طور است یک موقع یادم است آیت الله سبحانی خدا حفظش بکند کتابی قبل از انقلاب درباره‌ی نوابغ جهان نوشته بودند ایشان بررسی کردند که بیشتر نابغه‌های جهان یا مخترعین از هوش فوق العاده و سرشار نصیب نداشتند بلکه پشتکارشان فوق العاده بوده وقتی پشتکار داشت و یک بزرگی کلام قشنگی دارد می‌فرماید چطور هر فنی هنری حرفه‌ای شغلی تا پشتکار نداشته باشی به مقصد نمی‌رسی در عبادت و بندگی خدا هم همین طور است تا همه‌ی همّ ما در ترک گناه انجام واجبات بندگی خدا نباشد آدم در آن کار مسلط نمی‌شود پشتکار می‌خواهد مرحوم آشیخ عباس قمی در حالات یکی از علما در سفینة البحار نوشته یک عالمی که بسیار در زندگی اش موفق بود ازش پرسیدند شما از کجا به این مقام رسیدید گفت استاد من عذر می‌خواهم یک سوسک بوده از این سوسک‌هایی که پر ندارند معمولا با دست و پا راه می‌روند پرواز نمی‌کنند بیشتر هم در آت و آشغال می‌لولند گفت قدیم‌ها برق نبود چراغ گرد سوز فتیله‌ای نفتی روغنی بوده من مشغول مطالعه بودم دیدم سوسکی پایه‌ی صاف این چراغ را گرفته می‌خواهد برود بالا یک ذره که می‌رود سر می‌خورد می‌آید پایین بار دوم بار سوم بار چهارم از بس این تکرار کرد من حواسم از کتاب رفت روی آن گاهی خدا در همه‌ی کارهایی که پیش می‌آید به ما درس می‌دهد هارون به امام هفتم علیه السلام عرض کرد که یک موعظه‌ی کوتاه و مختصر به من بفرما امام هفتم فرمودند مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه (بحاالانوار، ج 78، ص319) اگر ما چشممان درست ببیند و دلمان بیدار باشد نظرمان عبرت آور و عبرت انگیز باشد از هر حادثه‌ای از هر اتفاقی می‌توانیم درس صحیح بگیریم هم آیه است هم موعظه همه‌ی بدهای عالم به ما می‌گویند بدی چیز بدی است ما در چاله رفتیم شما نرو همه‌ی خوب‌های عالم درس خوبی به ما می‌دهند همه‌ی انسان‌ها حیوانات پرنده‌ها حرکاتشان همه اش اگر به دقت عبرت آور نگاه کنیم همه اش در آن موعظه است لذا حضرت فرمودند هیچ چیزی چشمانت نمی‌بیند الا این که در آن موعظه‌ای است به قول فردوسی می‌گوید جهان سر به سر فکرت و عبرت است *** چرا بهره‌ی ما همه غفلت است ما گذرا رد می‌شویم توجه نمی‌کنیم می‌گوید من جلد شدم به این سوسکی که می‌خواهد برود سر می‌خورد می‌افتد چهل بار صد بار دویست بار سی صد بار ما در هر کاری دو بار که برویم شکست بخوریم ولش می‌کنیم من همین جا این روایت زیباست می‌خوانم پیغمبر عظیم الشان فرمودند از دو نوع جوان و انسان بدم می‌آید یکی جوانی که بیکار است بدن سالم صحیح دارد دنبال کار نمی‌رود یا عارش نمی‌آید کارهای سبک بگیرد انجام بدهد پیغمبر‌ها کارگری می‌کردند چوپانی می‌کردند چرا باید عارمان بیاید یکی هم الشَّاب مُتَّلَوَّن آدم‌هایی که هر لحظه شغل و کار عوض می‌کنند یک جا بند نیستند از این شاخه به آن شاخه این‌ها موفق نمی‌شوند هم جوان بیکار چون بیکار که باشد شیطان می‌آید تلنگر می‌زند رفقای ناباب و فساد در آن زیاد اتفاق می‌افتد یکی هم افرادی که متلون اند این‌ها از چشم پیامبر افتادند خدا دوست ندارد پیغمبر هم دوست ندارد می‌گوید من همین طور نگاه می‌کردم تا هفتصد بار شمردم خیلی است هفتصد بار رفت سر خورد از رو نرفت گفت من باید بروم بالای این چراغ می‌گوید من بعد از چند ساعت خسته شدم رفتم تجدید وضو کنم برگشتم دیدم رفته بالای چراغ نشسته این را خدا فرستاده به من درس بدهد گفت من پشتکار این را دیدم از یک سوسک کمترم؟ من احسن مخلوقاتم من گل سرسبد خلقتم چرا به مقصد نرسم استقامت پشتکار خیلی مهم است اگر کسی می‌خواهد در هر رشته و فنی به آن مقصد برسد باید مقاوم باشد پشتکار باشد بارها این مثال را زدیم زلیخا چه سنخیتی با حضرت یوسف داشت از نظر معنوی از نظر مادی از نظر ظاهری باطنی او سلطان بانو بود شوهر داشت بت پرست بود حضرت یوسف پیغمبر و پیغمبر زاده موحد پاک دامن بود او زن آلوده قصد گناه داشت اصلا سنخیتی با یوسف نداشت به حساب معنوی و ظاهری خیلی فاصله داشت ولی استقامت کرد کوتاه نیامد فقط گفت یوسف فقط یوسف می‌گویند مثنوی می‌گوید همه اشیایی که در خانه بود اسم همه را گذاشته بود یوسف این دوات یوسف است این فرش این دیوار یوسف است فقط یوسف این قدر گفت یوسف تا به یوسف رسید استقامت او را رساند به مقصد خیلی عجیب است پشتکار اصلا هیچ تناسبی نداشت بلکه خیلی هم فوق العاده شد مومن عالی شد که خیلی حضرت یوسف را هم تحویل نمی‌گرفت می‌گفت من با خدا آشنا شدم در هر صورت استقامت لذا در این آیه‌ی مبارکه‌ی 112 سوره‌ی هود خدای مهربان می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْ‌تَ» امر به استقامت می‌کند نکته‌ی مهم این است که کما امرت استقامت ما در راه باطل نباشد بعضی‌ها استقامت در اعتیاد دارند استقامت یک بزرگواری همیشه این کلام را تکرار می‌کردند که من از این معتاد‌ها خجالت می‌کشم چون در مسیر خودشان استقامت دارند ما در نمازمان عبادتمان درسمان علممان کارمان مثل آن‌ها استقامت نداریم تولید مثل دارند این خیلی هم بد است افراد دیگر را هم آلوده می‌کنند استقامت در راه مامور نه در راه باطل در راه نا حق نه چشم و هم چشمی تشریفات تجملات خیلی هم بد است استقامت کما امرت یعنی همان طوری که در امر خداست استقامت بکن «وَمَن تَابَ مَعَكَ» ‌ای پیغمبر هم شما استقامت بکن و هم آن‌هایی که با شما هستند و با شما توبه می‌کنند که یک روایت عجیبی حضرت امام رحمة الله علیه هم یک موقعی به این روایت اشاره کردند و آن این است که پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند شَیبَتنِی سُورَةُ هُود (الخصال، ج ۱، ص ۱۹۹) سوره‌ی هود من را پیرم کرد این قدر فشار آمد سوره‌ی هود این آیه را می‌گویند چیزی است که در آن اشاره است به این که پیغمبر را پیر کرده در آیات دیگر هم امر به استقامت خدا کرده ولی من تاب معک ندارد یعنی خودت استقامت بکن این جا خدا می‌فرماید هم خودت استقامت بکن هم امت هم همراه شما استقامت بکنند همراه شما باشند پیغمبر به خاطر غصه‌ی مردم غصه‌ی امت که کوتاهی کردند اذیت کردند آزار رساندند این قدر بلال حبشی‌ها را شکنجه دادند عمار یاسر پدرش یاسر و مادرش سمیه را شهید کردند سنگ‌های داغ روی بدن نزدیکان پیغمبر می‌گذاشتند بالاترین شکنجه‌ها را می‌دادند به اصحاب پیغمبر و پیغمبر دلش به قول ما ریش می‌شد خیلی اذیت می‌شدند ولی استقامت کردند سه سال در شعب ابی طالب تحریمی که حتی آذوقه به آن‌ها نمی‌رساندند معامله با این‌ها حرام بود رفت و شد نمی‌توانستند بکنند در یک جایی محصور بودند فقط بخور و نمیری که زنده بمانند صدای ناله‌ی بچه‌ها گوش فلک را کر می‌کرد آخر خود قریش به ناله افتادند گفتند ما طاقت صدای بچه‌های این‌ها را نداریم یک فکری به حال این‌ها بکنید بعضی از دوستان حضرت خدیجه سلام الله علیها این ایام هم متعلق به این بانوی ام المومنین است شتر بار آذوقه می‌کردند در تاریکی شب می‌فرستادند برای فامیل‌ها که از بین نروند این استقامت پیغمبر کنارش استقامت امت کم نیاوردند یک پیشوا استقامت داشته باشد کار پیش نمی‌رود امیرالمومنین استقامت کردند ولی اطرافیانش کمک نکردند چرا حضرت امیر خانه نشین شدند چرا حقشان ضایع شد چون آن دوستانی که استقامت نکردند پا در رکاب نکردند مقاومت نکردند این فجایع اتفاق افتاد اگر استقامت کنار پیشوا و رهبر جامعه باشد آن بار به مقصد می‌رسد و الا امام و رهبر جامعه تک و تنها نمی‌تواند کار را پیش ببرد باید امت استقامت بکنند همراهی بکنند این پیغمبر را پیر کرده این است که دغدغه‌ی امامان ما بوده یعنی همراه کردن امت. گفت من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا کرد. یعنی دوستانی که کوتاه می‌آیند امام را ول می‌کنند پیغمبر را ول می‌کنند رهبران الهی را ول می‌کنند پشتکار ندارند کمک نمی‌کنند سر جایش به میدان نمی‌آیند این باعث می‌شود شکست بخورند «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْ‌تَ وَمَن تَابَ مَعَكَ» هم خودت استقامت بکن هم آن‌هایی که توبه می‌کنند برمی‌گردند می‌آیند کمک شما می‌کنند. «وَلَا تَطْغَوْا» مواظب باشید در استقامتتان جاهایی که می‌بینید ظلم است فساد است خیانت است حق کشی است پایمال کردن حق حتی به دشمن است ما روایت داریم مومن یک علامتش این است «لا يَظْلِمُ الاْعْداءَ» (کافی، ج2، ص 47) دشمن را هم اذیت نمی‌کند ظلم نمی‌کند شکنجه نمی‌دهد آزار نمی‌رساند در آن استقامتتان طغیان نکنید مثل داعشی‌ها که چه جنایتی می‌کنند «إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌« خدا به آن چه که شما عمل می‌کنید بصیر است این است که خدا می‌بیند بیناست خود این کمک انسان است آیه‌ی بعدی خدای مهربان می‌فرماید «وَلَا تَرْ‌كَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ‌ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُ‌ونَ» (هود/ 113) وَلَا تَرْ‌كَنُوا یعنی میل به ظالم هم نکنید اظهار محبت نکنید با قلبتان با افعالتان با گفتارتان با رفتارتان تقویت آن‌ها می‌شود قرآن فقط نمی‌گوید ظلم نکنید ظالم نباشید «وَاللَّـهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» (آل عمران/ 57) خدا ظالمین را اصلا دوست ندارد مواظب باشیم در ماه رمضان اگر ظلم نکردیم ظالم نبودیم محبوب خدا می‌شویم این آیه بالاتر می‌گوید نه تنها ظلم نکن میل به ظالم هم نکن تقویت ظلم هم نکن تاییدش نکن حدیث داریم اگر کسی این اندازه راضی باشد که ظالم دست به جیب بکند یک پولی به کسی بدهد همین اندازه این مقدار در ظلم او شریک است یعنی حتی به بقاء ظالم هم نباید ما رضایت بدهیم یک روایت عجیبی داریم یک شخصی است به نام صفوان جمال آدم ثروتمندی بود شترهای زیادی داشت کرایه می‌داد برای بار و مسافر مثل پایانه‌های مسافربری و باربری که الآن است هارون الرشید می‌خواست برود مکه زیارت خانه‌ی خدا شترهای این شخص را کرایه کرد این هم شیعه بود آمد خدمت امام هفتم علیه السلام حضرت فرمودند تو آدم خوبی هستی الا یک عیب داری گفت عیب من چیست فرمودند شترهایت را به هارون کرایه دادی گفت در راه مکه کرایه دادم زیارت خانه‌ی خداست فرمودند شما راضی هستی که هارون صحیح سالم برگردد اجرت شترهایت را بپردازد گفت بله این اندازه که باید برگردد مالم را برگرداند فرمودند همین اندازه راضی به ظلم شدی و شریک هستی این هم آدم فهمیده‌ای بود رفت شترهایش را یک جا فروخت که فکر و خیالش راحت شود هارون هم وقتی برگشت فهمید یک چنین اتفاقی افتاده می‌خواست او را اذیت کند گفت چرا فروختی گفت من دیگر پیر می‌شوم وقت نمی‌کنم گفت من می‌دانم از کجا اشاره شده ولی به خاطر موقعیتی که داری من کاری به تو ندارم «وَلَا تَرْ‌كَنُوا إِلَى الَّذِينَ» حیطه‌ی هشدارش خیلی بالا است و زیاد است نمی‌گوید فقط ظلم نکن و ظالم نباش می‌گوید اصلا میل به ظالم حمایت به ظالم حتی تمایل قلبی نداشته باش یک صف بندی کاملا جدی داشته باش هر وقت اسم دشمنان اهل بیت و شمر و یزید و دشمن و طاغوت‌ها می‌آید باید بگویی لعنت الله علیه اظهار تبری و بیزاری بگویی حالت قلبی و عملی و زبانی که این میل می‌گویی مثلا رضاخان مثلا آدم بدی نبوده شما با رضاخان مشهور می‌شوی حواست جمع باشد این دلیل نمی‌شود که ما اصلا شر مطلق که نداریم هر کسی کار خوب هم دارد نود و نه هم بدی شاید داشته باشد نمی‌توانیم بگوییم این یک کارش خوب است پس آدم خوبی است این همه ظلم کرده عمامه از سر علما برداشته چادر از سر زن‌ها به زور برداشته بی حجابی را رواج داده روضه خوانی را تعطیل کرده مواظب باشیم میل به ظالم نکنیم این خیلی هشدار خطرناکی است میل به ظالم ارتباط برقرار می‌کند تو را با او مشهور می‌کند با او هم دم می‌شوی ظلم‌هایی که می‌کنی به شما سرایت می‌کند و یک وقت ظالم می‌شوی با فاء آمده یعنی بلافاصله یعنی میل به ظالم کردی آتش او شما را می‌گیرد یعنی همان اندازه شما را می‌گیرد هر چقدر بیشتر تحمل کردی بیشتر می‌گیرد شریک ظلم او می‌شوی همان طور که فرمودید سدی محکم بزنیم بین خودمان و ظالم خدایا تو شاهدی نه ما به ظلم راضی هستیم نه ظالم را حمایت می‌کنیم و از کار هر کسی هر مسئولی که ظلم می‌کند تبری می‌جوییم اختلاس می‌کند رشوه می‌گیرد می‌دهد هر ظالمی ما نیستیم هر کجا ظلم و ظالم است دستمان را بکشیم خدایا ما نیستیم هر کجا خیری هستی خوبی هست مومنی است کار خوبی است دستمان را می‌گذاریم ما هم هستیم «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ‌ وَالتَّقْوَىٰ » (مائده/ 2)تمام آن ثواب‌ها را در نامه‌ی عمل ما می‌نویسند «فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ‌« یعنی میل به ظالم همان و مسح کردن آتش همان این قدر فاصله کم است ظلم خیلی چیز بدی است فرصت نیست یکی دو روایت بخوانم در این که ظلم چقدر بد است این روایت خیلی مهم است پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم آخرین منبری که با زحمت منبر رفتند حضرت در بستر بیماری بودند فهمیدند یک کسی جای ایشان آمده بدون اجازه نماز اقامه کند حضرت نمی‌توانستند از جا بلند شوند فضل بن عباس و امیرالمومنین زیر بغل‌های پیغمبر را گرفتند پاهای حضرت به زمین کشیده می‌شد با زحمت آوردند مسجد آن کسی که جای پیغمبر نماز ایستاده بود را حضرت کنار دادند نماز را با زحمت خواندند آخرین منبری که رفتند فرمودند مردم خدا قسم خورده من از ظلم ظالم نمی‌گذرم قسم خورده خدای بزرگ قسم خورده من خدا از ظلم ظالم نمی‌گذرم مردم یک وقت کسی با این که معصوم کامل بوده این اعتقاد ما است فرمودند هر کس گردن من رسول الله حقی دارد یا حلالم کند یا قصاص بکند من طاقت قصاص قیامت را ندارم پیغمبر ما واقعا صحنه سازی بوده شوخی می‌کرده؟ نه مسئله جدی بوده تعارف نداریم حضرت خدیجه سلام الله علیها که جان همه‌ی ما به قربانش ام المومنین است واقعا به جا است یک دهه درباره‌ی بانو مجلس بگیرند احیا بکنند نام این بانو را چرا روز آخر عمر از پیغمبر حلالیت می‌طلبد یک وقت کوتاهی تقصیری خطایی لغزشی حق همسرش را ادا نکرده باشد حضرت زهرا معصوم است این اعتقاد ما است صدیقه است از امیرالمومنین روزهای پایانی عمر حلالیت می‌طلبد این خیلی مهم است مواظب باشیم اگر آه مظلوم پشت سر ما نباشد کارمان درست است.
شریعتی: همین آه مظلوم جزء آخرین وصایای امام حسین علیه السلام به امام سجاد است.
حاج آقا فرحزاد: بله فرمودند يا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ (کافی، ج 2، ص 331) بر تو باد از ظلم کردن به کسی که جز خدا پناهی ندارد پرهیز بکن آخرین وصیت امام حسین است یعنی اگر دوست اهل بیت ظالم نباشد صد در صد اهل نجات است فقط ظالم نباشد آزار و اذیتش به کسی نرسد حقی را ضایع نکند چون فرصت نیست من خیلی مطلب آماده کرده بودم ولی وقت نیست می‌خواهیم قسمت بعدی هم یک چند نکته‌ی مهم را یادآوری بکنیم. در خطبه‌ی 224 نهج البلاغه که من جدا از صمیم دل خیلی خوشحالم که نهج البلاغه خیلی غریب است آقای حسینی قمی برادر عزیزمان سه شنبه‌ها و ایام مختلف نهج البلاغه دستش است دارد احیا می‌کند خیلی خوب است واقعا بعد از قرآن بعید می‌دانم کتابی مثل نهج البلاغه در کنار قرآن ارائه دهیم همه‌ی آن‌هایی که در حقانیت حضرت علی شک دارند همه‌ی عالم بیایند نهج البلاغه را مرور کنند ایمان می‌آورند واقعا با انصاف حضرت امیر چه می‌فرماید؟ وَ اَللَّهِ لَأَنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَكِ اَلسَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي اَلْأَغْلاَلِ مُصَفَّداً امیرالمومنین قسم جلاله می‌خورد خدا را می‌شناسد والله قسم اگر من علی بن ابی طالب را در غل و زنجیر کنند روزی خار مغیلان بتابانند بدنم را برهنه بکنند روی زمین بکشند یا در خار مغیلان بچرخانند یعنی بالاترین شکنجه‌ها را به من بدهند این پیش من محبوب تر است از این که من ظلم به کسی بکنم یا حق کسی را غصب بکنم این‌هایی که راحت مال صاحب خانه را نمی‌دهند مال مشتری را نمی‌دهند چک هایشان را پاس نمی‌کنند بدهی مردم و کارگران را نمی‌دهند حقوق نمی‌دهند رشوه می‌گیرند اختلاس می‌کنند این‌ها قیامت را قبول ندارند اسم اسلام و مومن نباید رویشان باشد می‌فرماید والله من را بالاترین شکنجه‌ها را بدهند برای من محبوب تر است از این که حقی را غصب بکنم مال کسی را بلند بکنم ظلم به کسی بکنم پیش من محبوب تر است که خدا و پیغمبر را ملاقات کنم روز قیامت ظَالِماً لِبَعْضِ اَلْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَيْ‏ءٍ مِنَ اَلْحُطَامِ حضرت می‌فرماید كَيْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ يُسْرِعُ إِلَى اَلْبِلَى قُفُولُهَ برای چه کسی ظلم بکنم برای بدن و نفسی که به زودی می‌رود در چاله‌ی قبر کهنه می‌شود و حلول و ماندنش در خاک طولانی است بدنی که چند روز دیگر می‌رود در قبر برای این بدن این قدر خیانت بکنم ظلم به بقیه بکنم و این تکه واقعا عجیب است وَ اَللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ اَلْأَقَالِيمَ اَلسَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلاَكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اَللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ بنده اعتقادم این است که این از عصمت هم بالاتر است امیرالمومنین امام و رهبر ما و عالم است می‌فرماید به خدای بزرگ قسم قسم می‌خورد این هشدار تکان دهنده است باید به ما شوک وارد شود اگر هفت طبقه آسمان و زمین را به من بدهند یعنی عالم هستی را به من بدهند بگویند در مقابل ریز ترین ظلم‌ها نه یک آدم بکش نه چپاول بکن نه یک مورچه را بکش از این بیا پایین تر یک پوست جو از دهان یک مورچه به ناحق بیرون بکش یک جلسه همین کلمه را معنا کنیم کم است خیلی حرف دارد ما چه شباهتی به حضرت امیر داریم این قدر دل من ریش می‌شود پیام‌هایی که می‌آید پدر مادرهای ما به بچه‌ها ظلم می‌کند خانم به آقا ظلم می‌کند آقا به خانم ظلم می‌کند کارفرما نسبت به کارگر یا کارگر ظلم می‌کند کار درست نمی‌کند خیلی بد است کتک می‌زنند بدنش را کبود می‌کنند واقعا هشدار است خیلی تکان دهنده است خیلی خطرناک است ما کجا داریم می‌رویم می‌گوید من یک پوست جو از دهان مورچه به ناحق نمی‌کشم تو به بچه ات به همسرت ظلم می‌کنی به قوم و خویش هایت ظلم می‌کنی سال به سال به پدر مادرت سر نمی‌زنی پدر مادر بچه را از خانه بیرون کردند خیلی پیامک داریم حرمت بچه‌ها را نگه نمی‌دارند چرا جامعه‌ی ما این طور باشد مولا علی علیه السلام می‌فرماید اگر هفت طبقه آسمان و زمین را به من بدهند بگویند معصیت خدا ریز ترینش را یک پوست جو از دهان یک مورچه به ناحق بیرون بکش والله این کار را نمی‌کنم بعد فرمود مَا لِعَلِيٍّ وَ لِنَعِيمٍ يَفْنَى وَ لَذَّةٍ لاَ تَبْقَى حضرت علی را با نعمتی که فانی شده و از بین رفته است و لذتی که پایدار نیست و نمی‌ماند چه تناسبی دارد من کجا و لذت‌های فانی دنیا کجا به خاطر چند روز خوش و بش دنیا این همه جنایت آدم بکند روایت تکان دهنده‌ای دیدم امام صادق علیه السلام فرمودند که اَدخَلَ الله اِمرَئَت فِی النَّار خدا زنی را وارد جهنم می‌کند به خاطر این که یک گربه‌ای را در قفس کرد آب نداد غذا نداد هر چه زبان بسته داد زد ناله زد تا از گرسنگی تشنگی مرد به خاطر همین ظلم ظلم به یک حیوان آتش می‌آورد برای آدم ظلم به یک انسان فامیل همسر دوست آشنا خیلی مواظب باشیم.
شریعتی: رساله‌ی حقوق امام سجاد را باید بخوانیم که آن حقوق را ادا کنیم نقطه‌ی مقابلش می‌شود ظلم‌هایی که ما مرتکب می‌شویم حقوقی که ضایع می‌کنیم نسبت به همه.
حاج آقا فرحزاد: بله ما حق نداریم به یک گیاه این‌ها بحث‌هایی است مستقل باید صحبت کنیم فرمود یک گیاهی را به ناحق تلف بکنی فرشته‌ی موکل او تو را لعنت می‌کند یک پرنده‌ای را گنجشکی را بی خودی بکشی روز قیامت دادخواهی می‌کند ظلم همه نوعش بد است خصوصا به انسان‌ها خصوصا به مومنین دوستان فامیل آشنا اگر ظالم نبودیم ما رستگاریم این آیه می‌فرماید میل به ظالم نکنید شما را آتش جهنم می‌گیرد غیر از خدا کسی به داد شما نمی‌رسد ولی ندارید و یاری نمی‌شوید.
شریعتی: خیلی نکات خوبی را شنیدیم هم در مسیر دین داری ان شاء الله استقامت داشته باشیم و هم این که ظلم نکنیم و ان شاء الله خدا یاور ما باشد خیلی ممنو دعوت می‌کنم در بخش بعدی هم همراه ما باشید چند نکته است حاج آقای فرحزاد تذکر خواهند داد در مورد طرح خانه‌های نورانی و طرح تکریم حضرت خدیجه‌ی کبری ام المومنین با شما سخن خواهیم گفت صفحه‌ی 492 قرار امروز اهالی خوب سمت خداست آیات 34 تا 47 سوره‌ی مبارکه‌ی زخرف لحظه لحظه‌ی زندگی تان منور به نور صلوات بر محمد و آل محمد باشد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُ‌رً‌ا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ ﴿٣٤﴾ وَزُخْرُ‌فًا وَإِن كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَ‌ةُ عِندَ رَ‌بِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ﴿٣٥﴾ وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ‌ الرَّ‌حْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِ‌ينٌ ﴿٣٦﴾ وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ ﴿٣٧﴾ حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِ‌قَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِ‌ينُ ﴿٣٨﴾ وَلَن يَنفَعَكُمُ الْيَوْمَ إِذ ظَّلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِ‌كُونَ ﴿٣٩﴾ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أَوْ تَهْدِي الْعُمْيَ وَمَن كَانَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿٤٠﴾ فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ ﴿٤١﴾ أَوْ نُرِ‌يَنَّكَ الَّذِي وَعَدْنَاهُمْ فَإِنَّا عَلَيْهِم مُّقْتَدِرُ‌ونَ ﴿٤٢﴾ فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٤٣﴾ وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ‌ لَّكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ ﴿٤٤﴾ وَاسْأَلْ مَنْ أَرْ‌سَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّ‌سُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّ‌حْمَنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ ﴿٤٥﴾ وَلَقَدْ أَرْ‌سَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا إِلَى فِرْ‌عَوْنَ وَمَلَئِهِ فَقَالَ إِنِّي رَ‌سُولُ رَ‌بِّ الْعَالَمِينَ ﴿٤٦﴾ فَلَمَّا جَاءَهُم بِآيَاتِنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَضْحَكُونَ ﴿٤٧﴾
ترجمه:
و برای خانه هایشان [نیز] درها و تخت هایی [از نقره می ساختیم] که بر آن تکیه زنند، (۳۴) و [برای خانه ها و زندگی آنان] زر و زیور [قرار می دادیم]، ولی همه این ها جز کالای اندک زندگی دنیا نیست، و آخرت نزد پروردگارت برای پرهیزکاران است؛ (۳۵) و هر کس خود را از یاد [خدای] رحمان به کوردلی و حجاب باطن بزند، شیطانی بر او می گماریم که آن شیطان ملازم و دمسازش باشد. (۳۶) و بی تردید شیطان ها چنین کسانی را از راه خدا باز می دارند، در حالی که [با این گمراهی سخت] گمان می کنند راه یافتگان واقعی آنانند؛ (۳۷) تا زمانی که [در قیامت] نزد ما آیند [به شیطانش] گوید: ای کاش میان من و تو فاصله و دوری مشرق و مغرب بود، پس بد همنشینی بودی! (۳۸) و [به آنان گویند: امروز این گفتگو و آرزوی دوری از شیطان] هرگز به شما سودی نمی دهد؛ زیرا [در دنیا] ستم ورزیدید [و] اکنون همه با هم در عذاب مشترک خواهید بود؛ (۳۹) پس آیا تو می توانی [دعوتت را] به کران بشنوانی، یا کوران و کسانی را که در گمراهی آشکارند هدایت کنی؟! (۴۰) پس اگر تو را از دنیا ببریم، یقیناً از اینان انتقام خواهیم گرفت، (۴۱) یا [اگر از دنیا نبریم] آنچه را از عذاب به آنان وعده کرده ایم به تو نشان خواهیم داد [در هر صورت ما آنان را عذاب می کنیم]، و بی تردید بر آنان چیره و مسلطیم؛ (۴۲) پس به آنچه بر تو وحی شده تمسک بجوی، یقیناً تو بر راهی راست قرار داری؛ (۴۳) و مسلماً [این] قرآن برای تو و قوم تو مایه تذکر [و شرف و عزت] است، و سپس [درباره آن] بازخواست خواهید شد. (۴۴) و از پیامبرانی که پیش از تو فرستاده ایم بپرس که آیا به جای [خدایِ] رحمان معبودانی که پرستش شوند، قرار داده ایم؟! (۴۵) و به راستی ما موسی را با نشانه های خود به سوی فرعون و سران و اشراف قومش فرستادیم، پس گفت: من فرستاده پروردگار جهانیانم؛ (۴۶) نهایتاً چون معجزه های ما را برای آنان آورد ناگاه آنان [از روی ریشخند] به آنان می خندیدند. (۴۷)و برای خانه هایشان [نیز] درها و تخت هایی [از نقره می ساختیم] که بر آن تکیه زنند، (۳۴) و [برای خانه ها و زندگی آنان] زر و زیور [قرار می دادیم]، ولی همه این ها جز کالای اندک زندگی دنیا نیست، و آخرت نزد پروردگارت برای پرهیزکاران است؛ (۳۵) و هر کس خود را از یاد [خدای] رحمان به کوردلی و حجاب باطن بزند، شیطانی بر او می گماریم که آن شیطان ملازم و دمسازش باشد. (۳۶) و بی تردید شیطان ها چنین کسانی را از راه خدا باز می دارند، در حالی که [با این گمراهی سخت] گمان می کنند راه یافتگان واقعی آنانند؛ (۳۷) تا زمانی که [در قیامت] نزد ما آیند [به شیطانش] گوید: ای کاش میان من و تو فاصله و دوری مشرق و مغرب بود، پس بد همنشینی بودی! (۳۸) و [به آنان گویند: امروز این گفتگو و آرزوی دوری از شیطان] هرگز به شما سودی نمی دهد؛ زیرا [در دنیا] ستم ورزیدید [و] اکنون همه با هم در عذاب مشترک خواهید بود؛ (۳۹) پس آیا تو می توانی [دعوتت را] به کران بشنوانی، یا کوران و کسانی را که در گمراهی آشکارند هدایت کنی؟! (۴۰) پس اگر تو را از دنیا ببریم، یقیناً از اینان انتقام خواهیم گرفت، (۴۱) یا [اگر از دنیا نبریم] آنچه را از عذاب به آنان وعده کرده ایم به تو نشان خواهیم داد [در هر صورت ما آنان را عذاب می کنیم]، و بی تردید بر آنان چیره و مسلطیم؛ (۴۲) پس به آنچه بر تو وحی شده تمسک بجوی، یقیناً تو بر راهی راست قرار داری؛ (۴۳) و مسلماً [این] قرآن برای تو و قوم تو مایه تذکر [و شرف و عزت] است، و سپس [درباره آن] بازخواست خواهید شد. (۴۴) و از پیامبرانی که پیش از تو فرستاده ایم بپرس که آیا به جای [خدایِ] رحمان معبودانی که پرستش شوند، قرار داده ایم؟! (۴۵) و به راستی ما موسی را با نشانه های خود به سوی فرعون و سران و اشراف قومش فرستادیم، پس گفت: من فرستاده پروردگار جهانیانم؛ (۴۶) نهایتاً چون معجزه های ما را برای آنان آورد ناگاه آنان [از روی ریشخند] به آنان می خندیدند. (۴۷)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: طاعات شما قبول باشد خوشحالیم همراه شما هستیم به رسم هر سال که در ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شود برنامه‌ی سمت خدا در نمایشگاه قرآن کریم در باغ موزه‌ی دفاع مقدس حضور دارد دوستان ان شاء الله زیرنویس خواهند کرد مراجعه بکنید خوشحال می‌شویم شما را ببینیم در مورد طرح خانه‌های نورانی یک اتفاق خوبی که افتاد در ماه مبارک امسال طرح خانه‌های نورانی بود که مزین به نام ام المومنین حضرت خدیجه‌ی کبری سلام الله علیها بود خیلی مورد استقبال قرار گرفت بسیار حدود هزار خانه که داوطلب بودند این محافل در خانه‌های آن‌ها برگزار شود مد نظر مان بود به هر خانه‌ای چهارده جلد قرآن کریم اهدا بکنیم که بشود 14000 هزار جلد ولی به واسطه‌ی استقبال بیش از اندازه کاری که از دستمان بر می‌آمد این بود به 1400 خانه ما ده جلد قرآن کریم دادیم که تقریبا چهارصد خانه بیشتر ولی جا دارد خیلی عذرخواهی کنم از همه‌ی دوستانی که ثبت نام کردند و مقدور نبود برای ما که این قرآن‌ها را برای آن‌ها ارسال کنیم ان شاء الله جلساتی که دارند پر خیر و برکت باشد این مقدار توان برنامه‌ی سمت خدا بود دوستان از مراحل ارسال این قرآن‌ها یک کلیپی را تهیه کردند ان شاء الله دوستان ببینند خیلی طولانی نیست ببینیم و برمی‌گردیم در محضر شما و خدمت حاج آقای فرحزاد خواهیم بود.
شریعتی: کار بسیار پیچیده‌ای بود جا دارد دست مریزاد و خسته نباشید بگوییم به همه‌ی دوستان خوبی که دست به دست هم دادند این قرآن‌ها در سراسر کشور توزیع شود و همه‌ی آن‌هایی که در طرح شرکت کردند آن‌هایی که واقعا قسمت نشد این قرآن‌ها به دستشان برسد آن‌هایی که این محافل در منازلشان برگزار می‌شود آن‌ها را در ثواب این طرح شریک بکنند.
حاج آقا فرحزاد: دریغم می‌آید ذکر صلوات گفته نشود پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کسی که صلوات بر من بفرستد کانک به من تحفه و هدیه‌ای داده و من پاسخ او را در بهشت خواهم داد ان شاء الله آن‌هایی که می‌خواهند دسته گل و هدیه به پیغمبر تقدیم بکنند دل و جانشان را نورانی بکنند با صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بنده هم به سهم خودم واقعا تشکر می‌کنم از زحمت فوق العاده‌ای که دوستان سمت خدا کشیدند و طرح خانه‌های نورانی خصوصا که به نام ام المومنین حضرت خدیجه‌ی کبری سلام الله علیها این اتفاق افتاده تکریم این بانو زنده نگه داشتن یاد این بانو سیره‌ی این بانو اخلاق این بانو رفتار این بانو ایثارگری این بانو بیشتر در جامعه‌ی ما جا بیفتد این طرحی هم که ما در سحر اعلام کردیم و عزیزانی که امسال متولد شدند و خصوصا اولویت بیشتر مال آن‌هایی که از حالا تا ماه رمضان دختر دار می‌شوند نام خدیجه علیها سلام را روی فرزندانشان می‌گذارند یا جلوتر گذاشتند از متولدین امسال فروردین تا ماه رمضان و همین طور آن‌هایی که امسال سال اول روزه گرفتن آن‌ها است و نام مبارک حضرت خدیجه مزین است نام آن‌ها ان شاء الله در سایت برنامه‌ی سمت خدا ثبت نام بکنند و هدیه‌ی ارزشمندی که پلاک طلا هم است دوستان زحمت کشیدند به آن‌ها تقدیم می‌شود نام حضرت یاد حضرت ان شاء الله اکرام و حرمت این بانو بیشتر در جامعه انجام گیرد.
شریعتی: ان شاء الله samtekhoda3.ir آدرس اینترنتی ماست شما می‌توانید آن جا سر بزنید و ثبت نام بکنید
حاج آقا فرحزاد: نام و کد ملی را بنویسند.
شریعتی: مراحل ثبت نام آن جا هست دوستان می‌توانند مراجعه بکنند.
حاج آقا فرحزاد: این نکته را هم سال‌های قبل عرض کردیم گوشی‌های همراه ما می‌تواند ما را به بالاترین بهشت‌ها ببرد و خدای نکرده چیزهای بیخودی باشد که به جهنم ما را آلوده بکند عزیزان زحمت کشیدند در یک سایتی که هیچ چشمداشتی هم از کسی ندارند قرآن با تفسیر تا ترجمه غرر الحکم صحیفه‌ی سجادیه نهج البلاغه مفاتیح که من روی مفاتیح بیشتر می‌خواهم مانور بدهم چون خیلی مواقع آدم می‌خواهد دعا بخواند شب‌های احیا چراغ‌ها را خاموش می‌کنند ولی آدم می‌تواند روی گوشی همراهش بخواند همه‌ی گوشی‌های جدید هم می‌توانند بروند از این سایت بگیرند.
شریعتی: قبلا فقط برای سیستم عامل اندروید بود الآن هم اندروید هم IOS دوستان می‌توانند استفاده بکنند.
حاج آقا فرحزاد: این خیلی کاربرد دارد من خودم خیلی مواقع مشاهد مشرفه جایی می‌رویم مفاتیح گیر نمی‌آید ولی همراه ما است در مسافرت در هواپیما در قطار در ماشین در رخت خواب می‌خوابید من شب‌ها گاهی خوابم نمی‌برد مفاتیح و قرآن را دست بگیریم بی ادبی است ولی گوشی عیب ندارد آدم گوشی اش را می‌گیرد دعای ابوحمزه می‌خواند تلاوت قرآن بکند عیب ندارد خیلی خوب است این را حتما عزیزانی که تا به حال و خانواده‌هایی که نمی‌توانند بچه هایشان زحمت بکشند به مادر‌ها به دیگران تهیه بکنند نصب بکنند در آستانه‌ی ولادت امام مجتبی علیه السلام هستیم حق این امام هم درست ادا نشده دوست دارم عزیزان سه شب پنج شب سنگ تمام بگذارند برای امام حسن سفره بیندازند اطعام بدهند شیرینی شربت بدهند تکریم بکنند ایستگاه‌های صلواتی که مزاحمت ایجاد نمی‌کند فراهم می‌کنند نام این آقا را احیا بکنند که دل حضرت زهرا دل پیغمبر قطعا شاد می‌شود پیغمبر ما فرمودند امام حسن هدیه‌ای از رب العالمین به ما است خدایا من حسنم را دوست دارم و دوست دارم هر کس که حسنم را دوست بدارد به حق امام حسن احیاء بکنیم نام امام حسن و راه امام حسن و با امام حسن محشور شویم.
شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون سه دقیقه فرصت داریم حیفم می‌آید در گزیده‌ی اصول کافی برای ما حدیث نخوانید.
حاج آقا فرحزاد: کنار قرآن نهج البلاغه و روایات هم باید احیا شود کتابی که هفته‌ی قبل معرفی کردیم گزیده‌ی اصول کافی بود که انتخاب شده حدیث‌های برجسته اصول کافی در صفحه‌ی 24 این کتاب از امام صادق علیه السلام فرمود به امام صادق یک شخصی قُلتَ لَهُ مَا الَّذِی یُثبِتُ الایمانَ فِی العَبدِ قال الوَرَعُ وَ الَّذِی یُخرِجُهُ مِنهُ قَالَ الطَّمَعُ (کافی، ج 2، ص 320) چه چیز ایمان و اعتقاد ما را تثبیت می‌کند فرمود ورع و پرهیز از گناه اصول دین و اعتقادات ما را تثبیت می‌کند کنار اصول دین باید مواظب باشیم گناه نکنیم تقوا داشته باشیم مهم ترین پیام ماه رمضان هم تقوا و ترک گناه است چه چیزی ایمان انسان را از بین می‌برد و ما را از ایمان بیرون می‌برود فرمود طمع تمام حرام خواری‌ها رشوه‌ها اختلاس‌ها مال طمع است ما اگر راضی و قانع به زندگی کم باشیم از راه حلال خدا می‌رساند طمع باعث می‌شود انسان دست به خیلی شبهه‌ها و حرام‌ها بزند حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام فرمودند إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ كَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ (کافی، ج 4، ص 11) بد اخلاقی اعمال خوب انسان را فاسد می‌کند همان طور که سرکه عسل را خراب می‌کند خوش اخلاق باشیم مخصوصا در ماه رمضان پیغمبر خدا فرمود کسی خوش اخلاق باشد در این یک ماه من جواز عبور از جهنم و پل صراط را به او مرحمت می‌کنم برود بهشت در این یک ماه خوش اخلاق باشیم.
شریعتی: خیلی ممنون دعا کنید خداحافظی کنیم.
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد قلبمان را از ایمان و معرفت مملو قرار بده قلب امام زمان از ما راضی فرجش را نزدیک بکن به حق محمد و آل محمد رفع همّ و غم و گرفتاری از همه‌ی گرفتارها درد مندها مریض‌ها بفرما به حق امام حسن و امام حسین و به حرمت محمد و آل محمد و صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد چیزی هم که این روزها خیلی دل ما را به درد آورده انفجار مسجد امام صادق در کویت بوده خداوند شرّ دشمنان را دفع بکند به حق این روزها کمتر از یک هفته تا قرار ما باقی مانده تا شب‌های قدر همه مان مهیا شویم و آماده تا آن شب که بگوییم الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب تا سلامی دوباره.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group