شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-15-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -تفسیر آیاتی از جزء 19

موضوع برنامه: تفسیر آیاتی از جزء 19

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 15/04/94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

قرآن به سر گرفتم و گفتم سلام عشق *** یعنی به جز حریم تو بر من حرام عشق

ترسم که در سماع شوم از دعای دست *** آن جا که قبله گاه تو باشی امام عشق

با خون وضو بگیر و دو رکعت غزل بخوان *** آن دم که اذن می‌دهد از روی بام عشق

از رکعت نخست در افتاده ام به شک *** در سجده کفر گفته ام و در قیام عشق

سی پاره‌ی حضور مرا چله بست شو *** قرآن به سر بگیر و بگو والسلام عشق

شریعتی: سلام به شما سلام به شب‌های قدر سلام به امیرالمومنین سلام بر دست‌های بالا رفته به قنوت سلام بر تضرع‌های شبانه تان سلام بر چشم‌های بارانی تان طاعات و عباداتتان قبول باشد دوستان خوب و همراه آرزو می‌کنم شب قدری که پشت سر گذاشتید برای همه مان پر برکت باشد و از خدای متعال می‌خواهم به حق این روزها و شب‌ها توفیق درک حقیقت شب قدر به همه‌ی ما عنایت بکند تسلیت من و همه‌ی همکارانم را در برنامه‌ی سمت خدا را به مناسبت ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام پذیرا باشید حاج آقای فرحزاد سلام علیکم.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز عرض سلام دارم ایام شهادت مولا امیرالمومنین پدر امت مولی الموحدین علی علیه السلام را خدمت همه‌ی عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم ان شاء الله که جزء شیعیان این امام بزرگوار باشیم و از بهترین برکات این شب‌ها که شب قدر شبی است که یک سوره‌ی قرآن در عظمت یک شب نازل شده و انسان به اندازه‌ی ابدیت یا یک عمر می‌تواند بهره بگیرد خدا را قسم می‌دهیم به حق علی علیه السلام ما را از بهترین برکات این شب‌ها همه‌ی عزیزان را بهره مند بفرماید.

شریعتی: ان شاءالله یادمان باشد در این شب‌ها که بسیار عزیز و گرامی اند برای هم دعا بکنیم خدمت شما هستیم با آیات جزء نوزدهم قرآن کریم به رسم این روزها.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که بینندگان عزیز در جریان هستند بنا شد در ماه مبارک رمضان بعضی از آیات همان جزئی که تلاوت می‌شود در آن روز یک شرح و تفسیر کوتاهی عرض بکنیم خدمت عزیزان سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان آیه‌ی 63 صفحه‌ی 365 خدای متعال برای بندگان خوبش اوصاف و علامت‌هایی بیان کرده که هر چقدر فرصت باشد ما به این آیه می‌پردازیم خدای مهربان می‌فرماید «وَعِبَادُ الرَّ‌حْمَـٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا، وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَ‌بِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا» (فرقان/ 64-63) تا آخر اما آیه‌ی اولی خدای مهربان می‌فرماید «وَعِبَادُ الرَّ‌حْمَـٰنِ» عبادالرحمن بندگان خدای متعال بندگان رحمان چه کسانی هستند که خود این انتساب انتساب مهمی است گفت در بند هر چه هستی بند آنی بنده‌ی رحمان هستیم یا بنده‌ی غیر رحمان این ماه فرصت خوبی است که بندهای دیگر را باز کنیم مخصوصا بندهای شیطان نفس هوا هوس گفت

بند بگسل باش و آزاد ‌ای پسر *** چند باشی بند سیم و بند زر

ما به هر کجا که بندیم بنده‌ی آنیم بند کجا هستیم ان شاء الله بند خدا باشیم اتصالمان به آن جا باشد بنده‌های رحمان چه کسانی هستند خیلی صفات و برجستگی‌های فوق العاده‌ای خدای مهربان بیان فرموده «الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ هَوْنًا» باید این طوری باشند علامت اولی شان این است که با آرامش روی زمین راه می‌روند یعنی هر دو معنا در تفاسیر آمده یکی این که خود راه رفتن حالا پیاده روی یا با موتور با ماشین با مرکب‌هایی که قدیم بوده انسان می‌تواند هم تند برود هم خیلی کند برود از قافله عقب بماند این که انسان با آرامش با وقار راه برود بسیاری از درگیری‌ها و تصادف‌ها و حوادث ناگوار مال این است که ما آرام راه نمی‌رویم حالا یا در پیاده رو یا در سواره رو همین که انسان معتدل راه برود یعنی خود این با وقار راه برود با آرامش راه برود همین که شعر معروفی که راه رو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود ره رو آن است که آهسته و پیوسته رود انسان با وقار و با آرامش راه برود آدم‌هایی که عجله می‌کنند منشا خیلی تصادفات می‌شوند افرادی که عجله می‌کنند راننده‌هایی که عجله می‌کنند هم اعصاب خودشان خورد می‌شود هم اعصاب مسافران و دیگران هم دردسر برای همه ایجاد می‌کنند یک نفر در بزرگراه تصادف می‌کند هزاران نفر در ترافیک معطل می‌شوند این آیه را چون عمل نمی‌کند هر کسی آرام با وقار با متانت راه برود این یک معنا معنای دیگر این که یمشون نه فقط به معنی راه رفتن ظاهری باشد یعنی مشی و سبک زندگی شان و روششان در همه‌ی عرصه‌ها روش آرامی است این معنی خیلی قشنگ تر است یعنی انسان همه‌ی برخوردهایش در همه جا با آرامش باشد متعال باشد تند و تیز در همه چیز در مسائل اقتصادی بلند پروازی نکنند کندی نکنند در مسائل سیاسی در مسائل فرهنگی در همه‌ی مسائل این کلمه‌ی هون خیلی لطیف است یعنی خود هون یعنی آرام آرامش با آرامش هر کاری را با آرامش و شادابی و نشاط و سرحالی آدم می‌تواند انجام بدهد و گره‌ها را باز کند ولی با تند و تیزی و داد و دعوا و افراط و تفریط هیچ مشکلی حل نمی‌شود مشکل روی مشکل ایجاد می‌شود فراتر از راه رفتن مشی ما در زندگی مشی آرام متین با وقار معتدل باشد بعضی‌ها هم معنا کردند «الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ هَوْنًا» یعنی با تکبر و غرور و تفاخر راه نروند این هم مفسرین معنا کردند این هم خیلی مهم است افرادی که مغرور و متکبر اند زیاده خواهی دارند همه اش می‌خواهند دیگران را پس بزنند خودشان را بالا ببرند راه رفتن و مشی شان همین طور است این تکبر و غرور که چهار پنج ماه درباره اش صحبت کردیم یک گام تا خدا در کتاب آوردیم که ریشه‌ی همه‌ی رذائل تکبر و غرور است آدم‌های رحمان بنده‌های رحمان آن‌هایی هستند که با تواضع و فروتنی و ادب در حالات پیغمبر عظیم الشان داریم که حضرت راه می‌رفتند آن قدر با وقار و متانت مثل این که از یک بالای بلندی آدم چقدر با احتیاط می‌آید سرشان را بالا پایین نمی‌کردند به پایین نگاه می‌کردند چشم این طرف آن طرف نمی‌دوختند با وقاری راه می‌رفتند که به همه آرامش می‌دادند پس این اولین نکته.

شریعتی: خوب است جمع این سه مورد باشد هم راه رفتن هم زندگی و تواضع باشد.

حاج آقا فرحزاد: بله جمله‌ی بعدی که خیلی در آن حرف داریم «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» علامت دوم بندگان رحمان این است که در مواجهه با جاهل با سلامتی رد می‌شوند و با عافیت و سلامتی عبور می‌کنند می‌گویند سلام این قالوا سلاما را معنا می‌کنیم یک نکته‌ای قبل از این که آیه را معنا کنیم این است که در دنیا هر مومنی هر انسانی خدای متعال امتحان قرار داده ممکن است با جاهل مواجهه شود یعنی این که آدم فکر بکند که ما با جاهل هیچ وقت یک جایی برویم زمان ظهور امام زمان باشد که جاهل نباشد یا همان موقع هم باشد و کم باشد این فکر را از ذهنمان دور کنیم حدیث داریم هیچ مومنی نیست الا این که یک شیطان جنی یا انسی می‌آید به او تلنگر می‌زند ور می‌رود که خودش را نشان بدهد علمش حلمش بردباری اش تحملش ظرفیتش را نشان بدهد حتی حدیث داریم اگر یک مومنی برود قله‌ی کوهی غاری پناه ببرد لَبَعِثَ اللهُ شَیطَانَ یُوذِیهِ خدا شیطانی را می‌فرستد که به او تلنگر بزند ور برود امتحان همه جا هست کسی نیامده مومنی در گذشته حال و آینده الا همسایه‌ی مردم آزار کنارش ممکن است بیفتد نوعا این گرفتاری است که صبرش محک بخورد و آیات قرآن هم ما داریم در همین سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان آیه‌ی 20 می‌فرماید «وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُ‌ونَ وَكَانَ رَ‌بُّكَ بَصِيرً‌ا» (فرقان/ 20) ما بعضی از شما را وسیله‌ی امتحان برای بعضی قرار دادیم و راه دور نرویم خیلی مواقع می‌بینید در فامیل بستگان همسر انسان یک جهالت‌هایی دارد خود ما هم ممکن است جهالت‌هایی داشته باشیم همسر اولاد خواهر برادر همسایه شاگرد استاد ممکن است آدم گیر آدم نادان و احمق بیفتد خیلی آیه‌ی قشنگی است همین سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است خدا می‌فرماید ما این را جعل کردیم قرار دادیم بعضی‌ها را برای بعضی وسیله‌ی امتحان و آزمایش قرار دادیم می‌خواهیم ببینیم شما صبر می‌کنید یا نه نمره باید بدهیم نمی‌شود آدم امتحان نباشد هیچ خوب و بد معلوم نمی‌شود هر وقت کلافه می‌شویم بدانیم امتحان می‌شویم باید صبر کنیم عاملش یک آدم جاهل است که وسیله‌ی آزمایش است نکته‌ی دیگر این است که در مواجهه با جاهل ما باید چه کار بکنیم این نکته‌ی خیلی مهمی است که این آیه اشاره به این دارد «قَالُوا سَلَامًا» اصل این که وسیله‌ی امتحان و آزمایش است و جاهل خواهی نخواهی با ما برخورد می‌کند ممکن است خودمان در خیلی جاها جهالت داشته باشیم همیشه به طرف مقابل نباید حمله کرد می‌فرماید با جاهل هیچ وقت نباید درگیر شد این قاعده‌ی اولی و کلی است هیچ وقت جایی که آتش گرفته بنزین نفت نریزیم یک روایت زیبایی از امام محمد باقر علیه السلام دیدم حضرت فرمودند النَّاسُ رَجُلانِ مُؤْمِنٌ وَجَاهِلٌ انسان‌ها دو گونه هستند یا مومن اند آدم متین فهمیده با ایمان است یا جاهل است در مقابل مومن جاهل آمده خدا ترس است یا از خدا نمی‌ترسد اگر شما با مومن مواجه شدید آن حد و مرزها را نگه می‌دارد شما را اذیت و آزار نمی‌کند مواظب باش تو مومن را اذیت نکنی تو جهالت به خرج ندهی اگر در کنار شما با مومن زندگی می‌کنی مواظب با تو اذیت نکنی چون از آن طرف امن است «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ» (دخان/ 51) اگر با جاهل برخورد کردی وَأَمَّا الْجَاهِلُ فَلا تُجَاهِلْهُ فَتَکُونَ مِثلُه (خصال، ج 1، ص 26) فرمودند در مواجهه با جاهل هم مواظب باش تو هم مثل او جهالت به خرج ندهی تو هم مثل او می‌شوی او فحش می‌دهد من هم فحش بدهم او بی حرمتی می‌کند من هم بی حرمتی می‌کنم او در گوش من زده من هم بزنم جواب کلوخ سنگ است این خلاف آیات و روایات است هیچ وقت نمی‌گوید با جاهل درگیر بشو یا مثل او جهالت به خرج بده یک موقع اراذل و اوباش است دارد آدم می‌کشد آن بحثش جداست ولی آدم نادان نفهم من خیلی مثال‌های فراوان می‌شود در این زمینه زد یک کسی بد رانندگی می‌کند سرعت زیاد می‌رود سبقت می‌گیرد لایی می‌کشد ما بکشیم کنار برود نه این که برویم در برجکش بزنیم آن بدتر می‌شود الآن یک ماشینی دارد سبقت بیجا می‌گیرد راه بدهیم برود و الا شما بروی بگیری حق تقدم با من است شاخ به شاخ بزنم دیه ام را هم می‌دهم ختم هم می‌گیرند چه فایده اثر دارد؟بکشیم کنار اگر آدم جاهل بروز کرد نه این که درگیر شویم خاموش کنیم.

شریعتی: در بگو مگو‌ها همین طور است احساس می‌کنیم اگر صبر کنیم کم می‌آوریم.

حاج آقا فرحزاد: این طور نیست در مواجهه با جاهل «وَأَعْرِ‌ضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» (اعراف/ 199) یعنی خودت را بکش بگذار سر و صدا می‌کند بعد خاموش می‌شود آرام می‌شود یا در بعضی روایات داریم که کَلَامُ العَاقِلُ قُوتٌ وَ جَوَابُ الجَاِهلُ سُکُوتٌ (غرر الحکم، ح 7224) آدم عاقل عرف می‌زند قوت است یعنی غذا است انرژی می‌دهد آدم جاهل سکوت باید کرد سکوت کرد بگذار حرف هایش را بزند می‌گوید یک کسی خیلی حرف زیادی می‌زد همسرش بلند شد چراغ‌ها را خاموش کرد گفت چرا خاموش می‌کنی گفت جواب نادانان خاموشی است یا اعراض بکند یا سکوت بکند یا راهش را بکشد برود یعنی درگیر نشود چون درگیری معذرت می‌خواهم این مثال خیلی هم بی ادبی است آلودگی و نجاست را به هم بزنی گندش می‌آید بالا بدتر می‌شود با ظلمت با جهالت ور نرویم درگیر نشویم یا مثل او می‌شویم یا بدتر می‌شویم یا شعله‌ها می‌رود بالا گندش می‌رود بالا.

شریعتی: در این درگیری‌ها به هیچ جایی نمی‌رسیم هیچ ثمره‌ای ندارد چه بسا اگر ما بکشیم کنار قائله ختم به خیر شود او متوجه اشتباهش شود برگردد عذرخواهی کند.

حاج آقا فرحزاد: همین طور است یک مثال می‌زنم می‌گویند یک حکیمی کسی را منزلش مهمان کرد وسایل سفره را چیدند خیلی غذا همه چیز آماده شد خانمش آدم عصبانی مزاجی بود و یک جهالت‌هایی داشت وقتی سفره چیده شد بخواهد دق و دلی اش را خالی کند جلوی مهمان مرد هم پیش مهمان رودرواسی هم داشت آمد با پا زد ظرف‌های غذا را ریخت سفره را به هم زد آن مهمان خیلی ناراحت شد می‌خواست بلند شود برود حکیم دستش را گرفت گفت چرا می‌خواهی بروی گفت خانه‌ای که این خانم نادان و نفهم است این طور برخورد می‌کند اصلا گفت من یک مثال به تو بزنم اگر ما سفره را آماده کردیم یک پرنده‌ای می‌آمد با پر و بالش این آب را غذا را می‌ریخت شما چه کار می‌کردی گفت هیچ چیز پرنده است گفت خانم من را یک پرنده حساب کن بی موقع پر زد و شلوغ کرد، یا درباره‌ی سقراط حکیم یک نفر آمد خیلی ناراحت و غصه دار بود سقراط پرسید چرا درهمی گفت من از فلان دوست رد شدم سلام کردم محل نگذاشت جواب سلام نداد بی ادبی کرد جهالت به خرج داد دلم پر است خیلی از افسردگی‌ها پیام‌هایی که می‌آید، عروس، مادر شوهر چنین است شاید هشتاد نود درصد ناراحتی مردم از برخوردهای جاهلانه‌ی آدم‌های جاهل است جدی می‌گیرند این ناراحتی‌های اعصاب حتی خیلی از ناراحتی‌های جسمی هم به خاطر حوادثی است که برخوردهای نامناسب شده همان طور که خود ما هم باعث ناراحتی اعصاب دیگران شویم گفت فلان شخص فامیل دوست صمیمی به من خیلی برخورد زشتی کرده سقراط حکیم گفت اگر شما از یک محلی عبور می‌کردی یک کسی دل درد شدید دارد، در دل دردش دارد می‌پیچد در این دل درد شدید آخ می‌گوید ناله می‌زند جواب سلام نمی‌دهد یا ممکن است بد و بیراه هم بگوید در این دل درد شدید یا مصیبت ممکن است دو بد و بیراه هم بگوید چه کار می‌کردی؟ گفت رد می‌شدم می‌گفتم مریض است من هم شاید بد تر از او بکنم گفت آدمی که برخورد بدی دارد مریض روحی روانی حساب بکن این هم یک نوع مریض است حسادت دارد تحملش کم است ظرفیتش کم است اگر ما بدانیم آدم‌هایی که برخورد ناشایستی دارند مثل یک آدم مریض حساب کنیم یک پرنده حساب کنیم یک آدمی که مشکل دارد همان طور که کسی پا ندارد نمی‌تواند راه برود او را هم معلول روحی حساب کنیم همین طور است اگر سالم باشد فهم و شعور داشته باشد این کار را نمی‌کند یک بچه شلوغ کاری می‌کند پا می‌گذارد در سفره ما ناراحت نمی‌شویم آدم‌های بزرگ چه بسا سن شان بالا است ولی بچه اند فهم و رشد و درکشان بچه است اگر ما این طرز فکر را داشته باشیم خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود این بنده خدا وقتی این مثال سقراط را شنید گفت راحت شدم پس با جاهل هیچ وقت درگیر نشوید یا با سلامت عبور بکنیم «وَأَعْرِ‌ضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» یا این که سکوت بکنیم یا این که «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» بدانیم که امتحان می‌شویم صبرمان محک می‌خورد اگر آدم بداند در کلاس کنکور می‌رود آماده است یک اتفاقی ممکن است بیفتد اگر آدم مقدمه چینی کرد آماده باشد خیلی برایش راحت می‌شود در این آیه‌ی مبارکه خدا می‌فرماید وقتی جاهل با او خطاب می‌کند حرف نامربوط می‌زند برخورد ناشایست دارد عزیزان بیننده می‌دانند ما دو سلام داریم که متاسفانه سلام دوم در مملکت ما رایج نیست در عراق عرب‌ها خیلی رایج است یک سلام ابتدایی یک سلام خداحافظی وقتی به هم می‌رسیم بگوییم سلام علیکم و مصاحفه مسافرتی بوده معانقه و طرف هم جواب بدهد موقع خداحافظی هم بگوییم مع السلام یا والسلام علیکم و رحمة الله آخر سخنرانی‌ها می‌گویند این مستحب است پایان کار هم با سلام باشد سلام وداع و خداحافظی در آیه‌ی قرآن هم داریم حضرت ابراهیم وقتی که عمویش اظهار کفر و شرک کرد گفت «قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ‌ لَكَ» (مریم/ 47) یعنی خداحافظ راه تو از من جدا شده سلام وداع و خداحافظی است این سلام خداحافظی این جا آمده قالوا سلاما یعنی اگر با آدم جاهل برخورد کردی حفظ نامربوط می‌زند بگو خداحافظ من نیستم نمان آن جا وداع بکن با جاهل وداع بکن با او درگیر نشو اذیت و آزار به او نرسانی این خیلی مهم است باز آیه‌ی دیگر داریم که آیه‌ی 55 سوره‌ی قصص است «وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَ‌ضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ» (قصص/ 55) یعنی اگر امر باطلی را شنیدند یا لهو لعب یک جایی عیاشی می‌کنند ولگردی می‌کنند در عروسی‌ها درگیر شویم اسباب دردسر برای خودمان و دیگران ایجاد کنیم اگر توانستیم جلویش را بگیریم نهی از منکر شدیم که بکنیم اگر نتوانستیم برخورد با کرامت و شایسته کنیم اگر امر به معروف نهی از منکر شرایطش نبود اگر بود که انجام می‌دهیم نتوانستیم جلوی باطل و لغو و لهو و لعب را نگرفتیم این جا خدا می‌گوید بگویید اعمال ما برای ما اعمال شما برای شما راه ما جداست اگر آدم نتوانست جلوی جهالت را گرفت خودمان آتش نگیریم بگوییم ما با جاهلین برخورد زشت نمی‌کنیم در همین آیاتی که همین ادامه‌ی آیات باز است «وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ‌ وَإِذَا مَرُّ‌وا بِاللَّغْوِ مَرُّ‌وا كِرَ‌امًا» (فرقان/ 72) یعنی عباد الرحمن کسانی هستند که زور یعنی امر باطل امر باطل گناه یا شهادت به ناحق است یک معنایش این است که شهادت باطل نمی‌دهند یک معنایش این است که حاضر نمی‌شوند یا زیر بار نمی‌روند یا حاضر نمی‌شوند در مجلس باطل زور یعنی امر باطل در مجالس گناه حاضر نمی‌شوند اگر هم به گناه و معصیت و لغو مرور کردند با کرامت بزرگوارانه عبور می‌کنند اگر سر راهشان قرار گرفت مثل این تعبیر تعبیر قشنگی است مثل یک طبیب مشفق مهربانی که با یک مریض چطور برخورد می‌کند می‌خواهد خیرخواهی بکند ناصح باشد دلسوزانه کریمانه بزرگوارانه برخورد بکند در حالات مرحوم آشیخ هادی نجم آبادی از علمای برجسته بوده آقای آیت الله شبیری زنجانی در همین جرعه‌ای از دریا خیلی قشنگ نوشته که ایشان منزل بودند یک وقت دیدند سر و صدا و بگیر ببند کشان کشان یک نفر شراب خورده آوردند منزل گناه زود ثابت می‌شود با شایعه درست نمی‌شود می‌کشیدند آوردند گفتند شراب خورده باید حد بزنند حدش هشتاد تازیانه است آقا فرمودند شما خودتان دیدید گفتند نه ولی گفتند شراب خورده خیلی مواقع شایعه است این بد است تهمت می‌زنند گفتند یکی از شما بلند شوید دهانش را بو بکند شهادت بدهد ثابت شود این‌ها به هر کدام که گفتند ترسیدند چون می‌ترسیدند که بلند شوند بگویند معلوم می‌شود با شراب آشنا هستی خود این تخصصی است یک بنده خدایی می‌گفت ما رفتیم سربازی حالا جوان‌ها هم گوش بدهند بد نیست گفت پلیس نیروی انتظامی آمد ما را توجیه بکند مواد مخدر کشف می‌کنیم چه کار کنیم این هروئین است این شیشه است هروئین را چطور می‌کشند یک سرباز نفهم گفت این طوری مچش را گرفت این معلوم می‌شود سر و کار دارد با هروئین و وارد است آدم باید مواظب باشد خودش را لو ندهد دیگران را هم لو ندهد خدا ستاریت را خیلی دوست دارد این عالم چقدر فهمیده بود می‌خواست مچ آن‌ها را بگیرد هیچ کدام بلند نشدند گفت ثابت نمی‌شود شایعه بوده بنده خدا را گرفتید آوردید آبرویش را خریدید به این‌ها گفت بروید من با او کار دارم این را نگه داشت به او گفت خدا وکیلی خوردی یا نخوردی من آبرویت را خریدم من کریمانه با تو برخورد کردم اگر یک وقت مبتلا به چنین گناهی هستی توبه کن می‌گویند آقا این قدر آدم خوبی شد آمد پشت سر این آقا نماز می‌خواند و از عباد و زهاد شد مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی رحمة الله علیه خیلی مرجع بزرگی بوده خیلی داستان‌های عجیبی درباره‌ی ایشان نقل می‌کنند فرصت یک موقع باشد ما از حالات ایشان بگوییم یکی این است ایشان یک موقعی آمدند بروند مرجع مطلق و کل بوده برای مسجد یا درس دیدند مردم دور یکی ریختند دارند می‌زنند برای چه می‌زنند از دور پرسیدند گفتند این آقا مثلا ناصبی است داعشی است به قول امروزی‌ها به امام‌ها فحش داده اهانت کرده اهانت به امام بدترین گناه است سب به امام امیرالمومنین به اهل بیت فحش و ناسزا به امامان داده می‌خواهند بزنند بگیرند بکشند آقا متوجه شدند خیلی ناراحت شدند ممکن است الآن هم بکشند فتنه به پا شود به یکی خیلی حکیمانه و کریمانه و رندانه این طور کارها خیلی مهم است فوری وقتی اصل جریان را متوجه شدند به یکی از نزدیکان فرمودند در این گیر و دعوا برو مهر تربت امام حسین را بگذار در جیب همین این هم آمد مهر را گذاشت در جیب این بنده خدای متهم آقا نزدیک جمعیت که رسید به احترام آقا از کتک زدن منصرف شدند آقا فرمودند چه شده گفتند این به امامان فحش داده اهانت کرده دشمن اهل بیت است باید به حسابش برسیم آقا فرمودند شاید اشتباه می‌کنید یک کسی مشکل داشته تهمت زده نجف معمولا همه شیعه اند داعشی و وهابی معمولا نیست آن زمان اسم دیگری داشته آقا فرمودند بروید بگردید ببینید مدرکی در لباسش نیست آمدند دیدند مهر تربت امام حسین گفت این شیعه است این نماز می‌خواند این چه کاری است او هم از خدا خواسته بود دنبال مدرک می‌گشت نجات پیدا بکند ممکن بود بکشند گفت بله اشتباهی گرفتند یکی تهمت به من زده آقا واسطه شد این را از مهلکه نجات داد خادم آقا می‌گوید فردای آن روز همین بنده‌ی خدا آمد در خانه افتاد دست آقا را بوسید و گفت من دشمن اهل بیت بودم و راست هم می‌گفتم فحش هم دادم به امامان ولی برخورد کریمانه‌ی شما فهمیدم حق با شماست حق با علی بن ابی طالب است و توبه کرد و از آن دشمنی اهل بیت دست برداشت شیعه‌ی خالص شد محب شد این رفتارها خیلی مهم است مالک اشتر امروز روز ضربت خوردن مولا امیرالمومنین علیه السلام است خود حضرت چقدر حلم می‌ورزیدند چقدر بردباری با جاهل چطور برخورد می‌کردند با قاتل عمر بن عبدود که آب دهان انداخت پدر مادر حضرت را فحش داد ولی حضرت رها کردند رفتند قدم زدند یک نفر به مالک اشتر میوه گندیده پرتاب کرد سردار جبهه‌ی امیرالمومنین می‌فرماید ان طوری که من برای پیغمبر بودم مالک اشتر برای من بوده به یکی گوجه فرنگی پرت می‌کنند می‌گیرند پدرش را در می‌آورند ایشان رفت مسجد گفتند مالک اشتر آدم مهمی است پشیمان شد ناراحت شد رفت مسجد دید نماز می‌خواند منتظر شد تمام شود عذرخواهی کرد گفت من مسجد نیامدم مگر به خاطر تو نماز نخواندم مگر به خاطر تو خدا این را می‌گوید برخورد کریمانه برخورد قالوا سلاما برخورد مشفقانه ناصحانه خیرخواهانه اگر این طور برخورد ما با جاهلین و نادان‌ها که ممکن است دست و بال همه باشد حالا ارباب رجوعی که اعصابش خورد است مدیری که اعصابش خورد است هر کسی همکاری که وضعش خراب است ناراحت است به هم ریخته است اگر ما واقعا این آیات را عمل کنیم که در مواجهه با آدم جاهل برخورد ملایم و نرم و متین و با وقار داشته باشیم و خودمان گیر آتش نیفتیم و آتش او را هم خاموش کنیم سلامت جامعه را این تضمین می‌کند.

شریعتی: ان شاء الله دوستانی که اهل درس هستند بعضی دروس پیش نیاز می‌کنند پیش نیاز این نوع برخورد این است که منیتی که در موردش صحبت کردیم دور کنیم.

حاج آقا فرحزاد: بله قبل از این که تصمیم بگیریم یک مکث تفکر بکنیم که با فکر و عقل و اندیشه و خرد تصمیم بگیریم که بعد پشیمانی به بار نیاید.

حاج آقا فرحزاد: خیلی ممنون ان شاء الله همه مان به برکت این روزها و شب‌ها خوش اخلاق باشیم و حسن خلق را داشته باشیم باز هم تسلیت می‌گویم ایام شهادت مولی الموحدین علی علیه السلام را به همه‌ی شما و ان شاء الله توفیق درک حقیقت شب‌های قدر را خداوند متعال به همه‌ی ما عنایت بکند دعاهایتان و تضرع هایتان مقبول باشد صفحه‌ی 499 قرار امروز اهالی خوب سمت خداست آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی جاثیه ان شاء الله تلاوت ما توأم با تدبر باشد برمی گردیم در محضر شما خواهیم بود.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَنِ الرَّ‌حِيمِ

حم ﴿١﴾ تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّـهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﴿٢﴾ إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ ﴿٣﴾ وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ‌ وَمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّ‌زْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِ‌يفِ الرِّ‌يَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿٥﴾ تِلْكَ آيَاتُ اللَّـهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّـهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿٦﴾ وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ ﴿٧﴾ يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّـهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ‌ مُسْتَكْبِرً‌ا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْ‌هُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٨﴾ وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ﴿٩﴾ مِّن وَرَ‌ائِهِمْ جَهَنَّمُ وَلَا يُغْنِي عَنْهُم مَّا كَسَبُوا شَيْئًا وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّـهِ أَوْلِيَاءَ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١٠﴾ هَـٰذَا هُدًى وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا بِآيَاتِ رَ‌بِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مِّن رِّ‌جْزٍ أَلِيمٌ ﴿١١﴾ اللَّـهُ الَّذِي سَخَّرَ‌ لَكُمُ الْبَحْرَ‌ لِتَجْرِ‌يَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِ‌هِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُ‌ونَ ﴿١٢﴾ وَسَخَّرَ‌ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْ‌ضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُ‌ونَ ﴿١٣﴾

ترجمه:

حم (۱) این کتاب نازل شده از سوی خدای توانای شکست ناپذیر وحکیم است. (۲) به یقین در آسمان ها و زمین برای مؤمنان نشانه هایی [بر ربوبیت، حکمت و قدرت خدا] ست؛ (۳) و در آفرینش شما و آنچه از جنبندگان منتشر و پراکنده می کند، برای اهل یقین نشانه هایی [بر ربوبیت، حکمت و قدرت خدا] ست؛ (۴) و در رفت و آمد شب و روز و آنچه را از رزق و روزی [چون باران و برف] از آسمان نازل کرده و به وسیله آن زمین را پس از مردگی اش زنده کرده است، و در گرداندن بادها [از سویی به سویی] برای مردمی که تعقّل می کنند، نشانه هایی است. (۵) این ها آیات خداست که به حقّ و راستی بر تو می خوانیم؛ پس [اگر به این آیات ایمان نیاوردند] به کدام سخن بعد از [سخن] خدا و نشانه هایش ایمان می آورند؟ (۶) وای بر هر دروغگوی گنهکار، (۷) که آیات خدا را در حالی که بر او می خوانند می شنود، آن گاه از روی سرکشی و تکبّر چنان که گویی آن را نشنیده است [بر کفر، عناد، دشمنی و مخالفتش] پافشاری می کند؛ پس او را به عذابی دردناک بشارت ده. (۸) و هنگامی که به چیزی از آیات ما آگاه می شود، آن را به مسخره گیرد؛ اینانند که برای آنان عذاب خوارکننده ای خواهد بود. (۹) پیش رویشان دوزخ است، و آنچه [از ثروت، مقام، یار و یاور] به دست آورده اند و آنچه را به جای خدا سرپرستان و معبودان خود گرفته اند، چیزی از عذاب را از آنان دفع نمی کند، و برای آنان عذابی بزرگ است. (۱۰) این [قرآن] سراسر هدایت است؛ و کسانی که به آیات پروردگارشان کافر شدند، آنان را عذابی است از نوع عذابی بسیار سخت و دردناک. (۱۱) خداست که دریا را برای شما مسخّر و رام کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن روان شوند و تا شما [با سفرهای دریایی] از فضل و رزق و روزی اش بهره جویید و تا شما [بر نعمت هایش] سپاس گزاری کنید. (۱۲) و همه آنچه را در آسمان هاست و آنچه را در زمین است از سوی خود برای شما مسخّر و رام کرد؛ بی تردید در این امور برای مردمی که می اندیشند، نشانه هایی [بر ربوبیت، حکمت و قدرت خدا] ست. (۱۳)

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: هیچ دامی مرغ دلت را نگرفت * * * جز دیشب که مرغابی دامنت را

عادت کرده‌ای همه‌ی خواب‌ها را بیدار کنی از این یکی بگذر او زیر جامه اش پیشانی تو را خواب دیده است

سحر در آینه‌ی محراب فرق وا کرد رفتنش هم مثل آمدنش با همه فرق داشت.

چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه بکنیم به روح بلند و آسمانی امام علی علیه السلام و ان شاء الله از ثواب و برکاتش همه مان بهره مند شویم نکته‌ای را عرض می‌کنم در راستای طرح خانه‌های نورانی یک سی دی‌هایی تهیه شده با محوریت جزء‌های نورانی قرآن کریم کارشناسان عزیز ما برای هر جزء قرآن کریم تفسیر کوتاهی گفتند سی دی آن همراه بسته‌های ما برای دوستان داوطلب طرح خانه‌های نورانی ارسال شده محتوای آن سی دی در سایت ما موجود است مراجعه کنید دریافت بکنید خیلی قابل استفاده است حاج آقای فرحزاد خدمت شما هستیم.

حاج آقا فرحزاد: قبل از این که روایت صلوات را عرض کنم همان طور که هفته‌ی قبل عرض کردیم کار شایسته‌ای انجام گرفته که عزیزان می‌توانند برنامه‌های قرآنی صوت و خود متن قرآن و تفسیر و مفاتیح با صوت صحیفه‌ی سجادیه غرر نهج البلاغه این‌ها را روی گوشی هایشان بریزند در هر حالی سفر حضر خوابیده نشسته ایستاده هر وقت که فرصت است این را مبین موبایل به سایت هم می‌توانند مراجعه بکنند باز هم دوستان تاکید کردند گوشی‌های جدید هم آن‌ها هم آماده شده.

شریعتی: قبلا فقط برای گوشی‌های اندروید بوده الآن برای گوشی‌های سازگار با ios است.

حاج آقا فرحزاد: بله فایل‌های صوتی متن سمت خدا را عزیزان می‌توانند در گوشی شان بریزند صدا و تصویر را استفاده بکنند.

شریعتی: نرم افزار جامع سمت خدا را هم این روزها و شب‌ها خیلی فرصت است.

حاج آقا فرحزاد: بله از ماه رمضان رد شویم می‌ترسیم از دستشان در برود چیزهای باطل را پاک بکنند چیزهای قشنگ بریزند که پرونده‌ها نورانی باشد. روایت نورانی داریم که پیغمبر عظیم الشان علیه و آله السلام فرمودند من دیدم که چون پیغمبر شب معراج قیامت و بهشت و جهنم را به حضرت نشان دادند من دیدم که کسی از امت من از پل صراط می‌خواهد عبور بکند گاهی با افت و خیز حرکت می‌کند می‌افتد بلند می‌شود با زحمت مثل این که سیئاتش زیاد بوده حسناتش کم ولی در دنیا صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده بود صلوات‌هایی که فرستاده بود کمکش آمد و او را از افتادن در آتش جهنم نجات داد آن‌هایی که می‌خواهد راحت از پل صراط بگذرند و پرونده شان را نورانی بکنند زیاد صلوات بفرستند.

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بخش دوم گفتگویمان با حاج آقای فرحزاد در روزهای دوشنبه حول محور اصول کافی است.

حاج آقا فرحزاد: گزیده‌ی اصول کافی است که از این کتاب روایت می‌خوانیم یک نکته‌ای از هفته‌ی قبل گفتیم خیلی سوال در پیام‌ها آمده بود گفته بودیم به کسی مورچه حیوان کسی ظلم نکند بسیار پیام داده بودند حیواناتی که موزی هستند حشره سوسک مارمولک و امثال این‌ها مزاحم اند باعث آزار و اذیت می‌شوند این را جاهایی که هر حشره‌ای حیوانی موذی است آن عیب ندارد باعث دردسر می‌شود بهداشت را به هم می‌زند حیوانات موذی از بین بردنشان یا کنار گذشتنشان مانعی ندارد ولی حیواناتی که بی گناه اند اذیتی ندارند آن‌ها را نباید اذیت کرد. این روایت نورانی در کافی شریف است امام صادق علیه السلام نقل فرمودند که کَانَ امیرُالمومِنِینَ کَثیراً مَا یَقُولُ فی خُطبَتِهِ که مولا امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه شان این کلام نورانی را زیاد تکرار می‌کردند یَا أیُّها النّاسُ! دینَکُم دینَکُم (اصول کافی، ج 2، ص 464) یعنی آن اصول دین و اصل دینتان را خیلی پای بند باشید یعنی اعتقاد به خدا اعتقاد به نبوت اعتقاد به امامت ولایت اعتقاد به معاد آن اسکلت اصلی اعتقادات اصلی اصول دین را چرا چون اگر اصول دین قرص و محکم باشد هم گناهان قابل آمرزش است هم ثواب‌ها قبول می‌شود ولی اگر کسی از ولایت اهل بیت جدا شود از رسالت پیغمبر اعتقادش جدا شود از اعتقاد به خدا و مبدا و معاد جدا شود هم گناهانش آمرزیده نمی‌شود و هم ثواب هایش قبول نمی‌شود لذا فرمودند دینکم دینکم اصول دین را که در روایات داریم اصول دین مهم ولایت است چرا روی ولایت خیلی مانور دادند روی این جهت است که کسی دوازده امام را قبول کرد قطعا پیغمبر را قبول کرده خدا را هم معاد را هم قبول کرده همه چیزش درست است بعد هم ولایت رابطه‌ی تنگاتنگ با ما دارد ما روایات فراوانی داریم اگر کسی ولایت امیرالمومنین و فرزندانش را داشته باشد اگر خطایی هم داشته باشد پایان کارش ختم به خیر می‌شود قابل جبران است قابل آمرزش است ثواب هایش هم قبول می‌شود ولی اگر کسی هزاران سال عبادت بکند حج برود سعی صفا مروه بکند اموالش را بدهد ولی خدا را ملاقات بکند بگوید من نماینده‌ی تو و ولی تو علی بن ابی طالب علیه السلام را قبول ندارم نمی‌گویند بفرما برو جهنم او را با صورت به آتش جهنم پرتاب می‌کنند مگر این که مستضعف باشد حجت بر او تمام نشده باشد بچه را باید دست پدر بسپارند پدر مربی است قیم سرپرست است پیغمبر ما آمدند پدر واقعی این امت که بعد از خودشان مولا علی علیه السلام بودند گفتند دستتان را از این پدر جدا نکنید این پدر شماست هادی شماست معلم شماست همه کاره‌ی شماست قائم مقام من است یک نکته‌ی قشنگی در باره‌ی اهمیت ولایت فرمودند که پیغمبر ما چقدر صدمه خوردند خود حضرت فرمودند مَا اُوذِیَ نَبِیٌ بِمِثلِ مَا اُُوذِیتُ (بحارالانوار، ج 39، ص 56) تعارف هم نداشتند فرمودند هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد 23 سال بیشتر نبود ولی بدترین تهمت‌ها مجنون کذاب ساحر بدترین شکنجه‌ها به خودش به اصحابش دادند پیشانی مبارک را شکاندند دندان هایش را شکاندند سه سال در شعب ابی طالب حتی آب و غذا و دارو همه چیز تحریم کردند آن قدر شکنجه به پیغمبر دادند که واقعا بخواهیم بنویسیم بگوییم مفصل است حدود هفتاد جنگ علیه پیغمبر راه انداختند اصحابش را تکه تکه کردند جگر عمویش را در آوردند مثله کردند پیغمبر این قدر گریه کردند فرمودند من در عمرم به چنین جایگاهی مثل این جایگاه نبودم که عمویم را به این حال ببینم ولی همه‌ی این صدمه‌ها را که پیغمبر خورد خدا می‌فرماید «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ» (مائده/ 67) خیلی قشنگ است اگر بعد از خودت این آقا را جانشین معرفی نکنی تمام این زحمات پوچ است هدر می‌رود یعنی آن چیزی که خیلی مهم است مقصد پیغمبر است مقصد خداست مقصد امامت دوازده امام است این‌ها می‌توانند دین پیغمبر را حفظ کنند قرآن را حفظ کنند حقیقت قرآن باطن قرآن اند عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَارَ (امالی صدوق، ص 89) عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ تجسم قرآن اند حقیقت قرآن اند یک موقعی ما یک نقشه می‌کشیم یک موقع نقشه‌ی قالی و خود قالی است نقشه ‌ی ساختمان و خود ساختمان است قرآن راه زندگی را نشان می‌دهد این‌ها تجسم حقیقت زندگی اند مرحوم آیت الله اراکی رضوان الله تعالی اواخر عمر رفقا رفتند خدمت ایشان وقت نیست بگویم ایشان چه عظمتی داشتند بیش از صد سال عمر کردند به ایشان گفتند حدود یک قرن عمر کردید خودتان فرمودید این روزها می‌روم شما برای شب اول قبر قیامتتان چه ذخیره‌ای دارید درس خواندید درس دادید نماز شب خواندید انفاق کردید اشک‌ها گریه‌ها ناله‌ها فلان کتاب نوشتید ایشان یک تأملی کردند یک فقیهی که بیش از صد سال عمر کرده شیخ الفقها فرمودند من آن چیزی که به دلم آرامش داده خوش کرده به این حدیث نورانی رسیدم که خدای متعال می‌فرماید . وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي (عیون اخبارالرضا، ج 2، باب 38) ما این شب‌ها هزار بار خدا را صدا می‌زنیم سی صد بار می‌گوییم الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب چه کار کنیم از آتش جهنم در امان باشیم خدای متعال آدرس داده صدا زدن این است که برویم در این قلعه خدا می‌فرماید ولایت امیرالمومنین قلعه و دژ محکم من است هر کس در این قلعه و دژ محکم برود خلصنا من النار تیر خلاص است تیر خلاص خیلی تیر خوبی است آدم دیگر از آتش و جهنم و شیطان خلاص می‌شود اگر وصل به امیرالمومنین شویم از همه‌ی ایشان رها می‌شویم بعد ایشان گریه کردند اشعار حافظ را خواندند که

امروز زنده ام به ولای تو یا علی *** فردا به روح پاک امامان گواه باش

آن را که دوستی علی نیست کافر است *** گو زاهد زمانه گو شیخ راه باش

امیدمان به ولایت و محبت و دستگیری پدر این امت بچه را دست پدر می‌سپارند از این پدر جدا نشویم

شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب قلبمان ان شاء الله مملو از محبت علی علیه السلام باشد حاج آقای فرحزاد دعا بکنند.

حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به حق حضرت علی قلب امام زمان از ما راضی فرجش را نزدیک بگردان به حق حضرت علی رفع هم و غم و گرفتاری از همه‌ی گرفتارها بفرما همه‌ی مریض‌های منظور شفا بفرما قرض قرضمندان ادا بفرما وسایل شغل مسکن ازدواج برای جوانان فراهم بفرما رحمت بی کران خودت را در این شب‌ها به همه نازل بفرما از بهترین برکات این شب‌ها آن چه که به خوب‌ها عنایت کردی به ما عنایت بکن و آن چه بد‌ها گرفتار آن هستند از ما دور بفرما به حق محمد و آل محمد به حق امام حسن و امام حسین که داغ پدر غم دیده را دیدند.

شریعتی: خیلی ممنون بهترین‌ها را برای همه‌ی شما آرزو می‌کنم طرح رد مظالم اجازه‌ی مراجع معظم تقلید را تا پایان ماه مبارک رمضان گرفته ایم و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group