شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-04-22-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد -تفسیر آیاتی از جزء 26

موضوع برنامه: تفسیر آیاتی از جزء 26
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/04/22

تسبیح مدینه است مهر عتبات است
در بارش خنجر دل تازه کن و روح *** لب تشنه تر از دل چشمان فرات است
هو هو زدن دل عشق است و جنون است *** حق حق زدن روح صوم است و صلوة است
شعر از سر من دست برداشته ***اما بالای سرم باز ابر کلمات است
پایان من و دل آغاز شگفتی است *** می میرم و مرگم در قید حیات است


شریعتی: سلام عرض می‌کنم خدمت بینندگان عزیز و محترم طاعاتتان قبول باشد آرزو می‌کنم هر کجا هستید باغ ایمانتان آباد باشد خدمت حاج آقای فرحزاد سلام عرض می‌کنم
حاج آقا فرحزاد: سلام علیکم و رحمة الله خدمت شما و بینندگان عرض سلام دارم
شریعتی: در بخش ابتدایی اولمان با حاج آقا فرحزاد در برنامه‌ی سمت خدا از اشارات آیات نورانی جزء 26 ام خواهیم شنید خدمت شما هستیم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جزء 26 ام یکی از سوره‌هایی که دارد حجرات است صفحه‌ی 515 که حاوی خیلی نکات اجتماعی و اخلاقی و مسائل مهمی است که مورد ابتلای جامعه‌ی ما است فراخور وقتی که است ان شاء الله خدمت این آیات کریمه هستیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم همان آیه‌ی اول خدای مهربان می‌فرماید «یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سمِیعٌ عَلِیمٌ» سه سوره است در قرآن که ابتدای سوره با یا ایها الذین آمنوا شروع شده یکی سوره‌ی حجرات یکی مائده یکی سوره‌ی ممتحنه است مسائل اخلاقی اجتماعی مسائل عمومی بیشتر مطرح شده یا احکام ابتدای کار با این عبارت شروع شده مخاطبش اهل ایمان اند این خودش هم یک لطافتی دارد که خدای متعال می‌فرماید آن‌هایی که اقرار به ایمان کردید خود این یک ادب و احترامی است به داده‌های طرف توجه می‌دهد که شما جزء مومنین هستید شما که خدا و پیغمبر و قرآن و مبدا و معاد را قبول کردید پس می‌طلبد این دستورات را قرص و محکم عمل کنید هم تفضل هم شخصیت می‌دهد به طرف شما که مومن هستید یعنی از شما بیشتر انتظار و توقع است دستوری که خدای مهربان در این سوره‌ی مبارکه اولش می‌فرماید «لا تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ» سعی بکنید هیچ وقت از خدای متعال و پیغمبر سبقت نگیرید پیشی نگیرید یعنی اگر حد و مرزی را که برای شما معین کردند شما جلوتر نروید از آن حدود و مرزهایی که برای شما مشخص شده و تقوای الهی را پیشه بکنید که این حد و مرز‌ها را مراعات کردن علامت تقواست و همانا خدای متعال هم شنوا است هم داناست یعنی به کار شما احاطه دارد همه چیزهای شما را خبر دارد و همه‌ی حرف‌ها را هم می‌شنود سمیع و علیم است نکته‌هایی که در این آیه‌ی شریفه است که «لا تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَىِ اللَّهِ وَ رَسولِهِ» هیچ وقت از خدا و پیغمبر که خدا و پیغمبر در یک رتبه اند پیشی بر پیغمبر هم پیشی بر خداست چون پیغمبر معصوم است هر کاری که می‌کند و هر امری از طرف خدای متعال است لذا در کنار خدای متعال قرار گرفته فرق نمی‌کند از معصوم نباید آدم جلو یا عقب بیفتد پیرو باشیم که اصلا تمام مشکلات فردی و خانوادگی و اجتماعی هم این است که ما این خط کش را مراعات نمی‌کنیم یعنی حد و مرزی که برای ما معین کرده اند که مثلا این کار را بکن این جا عقب نشینی کن این جا جنگ بکن این جا صلح بکن این جا حرف بزن این جا سکوت بکن ما هر واجبی را که ترک می‌کنیم هر گناهی که مرتکب می‌شویم در واقع از آن‌ها یا عقب افتادیم یا جلو افتادیم و اگر واقعا به این آیه عمل نشود هرج و مرج می‌شود و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود این است که خدای متعال دستور داده و پیغمبرش از طرف خدا دستور داده حد و مرزها را معین کنیم مثال ساده اگر انسان دانا و فهمیده و مخبر و صادقی به ما بگوید دقیقا ما چهل متری فاصله‌ی این جا را حد و مرزش را مشخص بکند اگر بکنی به گنج می‌رسی اگر جای دیگر بروی به گنج نمی‌رسی دقیق باید بود فرامین الهی و دستورات قرآن و خدا را باید دقیق عمل کرد جلو نیفتیم عقب هم نیفتیم وَاللاّزِمُ لَكُمْ لاحِقٌ (زیارت جامعه کبیره) آن‌هایی که همراه قرآن و اهل بیت اند ملحق به آن‌ها می‌شوند آن‌هایی که جلو می‌افتند خطرش بیشتر است ممکن است کسی لنگان لنگان یواش یواش دیر برسد ولی افراط من معتقدم این‌هایی که تند روی می‌کنند یعنی الآن بیشتر تصادفات ما مال آن‌هایی هستند که تند می‌روند سبقت و سرعت بی جا آن‌هایی که کند می‌روند هم تصادف می‌کنند راه را بند می‌آورند باعث تصادف می‌شوند ولی آن‌ها خطرش بیشتر است ما ضربه‌هایی که از آدم‌های تند رو خوردیم آدم‌های افراطی در هر زمینه‌ای در مسائل سیاسی در مسائل اقتصادی یک مرتبه پایش را گذاشته روی پله‌ی آخر از بالا افتاده در مسائل عبادی حالا مورد هایش را عرض می‌کنیم شأن نزول‌های فراوانی این آیه دارد افرادی که می‌گویند نه پیغمبر خدا یک چیزی گفتند ما می‌خواهیم بیشتر از این عمل کنیم این نمی‌شود می‌خواهم بگویم آیه‌ی خیلی مهمی است رویش واقعا باید کار بکنیم هیچ وقت سعی کنیم در اعتقاداتمان در قضاوت هایمان در عباداتمان در ریز و درشت زندگی مان باید تسلیم باشیم راضی به امر الهی باشیم خدای متعال در این آیه می‌خواهد ما هم صفت فرشته‌ها که «لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» (انبیاء/27) و صفت اولیاء خداست معصومین که هیچ وقت از خدا سبقت نمی‌گیرند هرچه که خدا بگوید بایست می‌ایستند برو می‌روند می‌خواهد این صفت اولیا خدا و معصومین و فرشته‌ها در ما هم باشد حالا این آیه شأن نزول‌هایی در روایات ما و در تفسیر مفسرین آمده که پیشگیری و سبقت گرفتن مواردش کجاها بوده و مواردی هم که ممکن است مورد ابتلاء ما باشد در شأن نزول این آیه چند چیز وارد شده یکی این که عید قربان وقتی که آمدند به اصطلاح پیغمبر خدا در مکه فرمودند صبر کنید هر وقت من قربانی کردم شما هم قربانی کنید یک عده‌ای رفتند قبل از پیغمبر قربانی کنید فرمودند من گفتم سبقت نگیرید آدابی دارد شرایطی دارد وقتی دارد نیتی دارد قبل از این نمی‌دانستند قربانی هم حکمی است ولی وقتی فرمودند اول صبر کنید من قربانی کنم بعد شما این‌ها رفتند جلوتر این آیه نازل شد که از پیغمبر خدا پیشی نگیرید سبقت نگیرید در صحیح بخاری که از معتبرترین کتاب‌های اهل سنت است بنده آدرس هم می‌دهم جلد 3 صفحه‌ی 123 بزرگان اهل سنت نوشتند این آیه درباره‌ی خلیفه‌ی اول و دوم بوده که قوم بنی تمیم از پیغمبر خدا تقاضای امیر و حاکم به قول ما یک استانداری کردند که از طرف شما امیر و حاکمی بیاید خلیفه‌ی اول گفت فلانی باشد خلیفه‌ی دوم گفت فلانی باشد بین آن‌ها مشاجره شد یعنی قبل از این که خدا و پیغمبر کسی را معین بکنند گفتند نظر ما این است که فلانی به درد می‌خورد خلیفه‌ی دوم هم گفت فلانی بین آن‌ها مشاجره‌ی شدید شد آیه نازل شد شما حق ندارید کسی را نامزد کنید باید خدا و پیغمبر تعیین کند با وجود پیغمبر من جلو بیفتم بگویم این به درد می‌خورد این به درد نمی‌خورد در جامعه‌ی ما این ابتلا خیلی است می‌گوید اگر رهبری این طور می‌گفت بهتر بود اگر فلان مرجع تقلید این طور فتوا می‌داد بهتر بود اگر فلان طبیب پزشک این طوری در همه در جای جای زندگی افراد این است جلو می‌افتند می‌گویند به نظر ما این اشتباه است امام پیغمبر اشتباه کرده اگر خدا این طور می‌گفت این خیلی در زندگی روزمره‌ی افراد است لذا نهی شدید شده یکی از مواردی که سبقت و پیشی گرفتن در جامعه‌ی ما نمونه‌ها و مصداق هایش را عرض می‌کنیم این است که عبادات ما در اسلام توقیفی است یعنی من در آوردی کسی نمی‌تواند بگوید من یک عبادتی را درست می‌کنم این خودش بدعت است و به اسم دین پیاده می‌کنم نماز خاصی و دعای خاصی را به دین نسبت بدهد بگوید این دین است این خوب نیست درست نیست این‌هایی که عبادت‌های من در آوردی درست می‌کنند دعا نویس‌هایی که خلاف سیره‌ی قرآن و اهل بیت دعاهایی را پیش خودشان جعل می‌کنند نسبت به دین می‌دهند مصداق این آیه است که شما چرا سبقت و پیشی می‌گیرید یکی از مصادیق همین آیه در روایات ما هم اشاره شده امام استدلال می‌کنند مثلا امام دعایی فرمودند که يُحْيِي وَ يُمِيتُ (دعای عشرات) دعاهایی است که غروب و صبح باید بخوانیم یک نفر آمد گفت وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي یکی را اضافه کرد یا امام فرمودند يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ آمد یک نفر اضافه کرد يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَالأَبْصارِ حضرت فرمودند خدا مقلب القلوب و الابصار است ولی آن طوری که من می‌گویم (کمال الدین، ج 2، ص 351) یعنی خط کشی که من می‌گذارم می‌گوییم در فلان سانت و فلان زمان این فیض می‌رسد کم و زیادش نکن این‌ها همه اش سبقت گرفتن بر خدا و پیغمبر است.
شریعتی: این طوری ما ماموم نیستیم.
حاج آقا فرحزاد: بله خودمان دین درست کردیم خودمان خدا شدیم نعوذ بالله پیغمبر شدیم مشرع شدیم شارع شدیم این خیلی بد است شاید بی ادب ترین اعمال همین کار است که خدا و پیغمبر کسی را تعیین کردند یک حرفی را زدند ما بیاییم مقابل این‌ها اضافه کنیم زیاده روی کنیم یا بگوییم به نظر من این درست است آن درست نیست خرافاتی که در دین فراوان ما شاهد هستیم که گاهی خرافه‌هایی که به دین بسته شده فلان کار را بکنی فلان اثر را دارد این‌ها واقعا منهای قرآن حدیث کلام معصوم که موید من عند الله هستند این‌هایی که درست می‌کنند کار بدی است یکی از موارد دیگری که در روایات ما در شأن نزول این آیه گفتند بعضی‌ها رهبانیت در زمان پیغمبر انتخاب کردند گفتند ما دنبال دنیا نیستیم فقط آخرت یعنی خوراک و همسر و رفت و شد و معاشرت‌ها را تعطیل کردند مثل راهب‌هایی که می‌رفتند در بیابان از آب و علف بیابان بخورند استفاده می‌کردند خواب و خوراک و همسر و زندگی و کسب و کار را رها کردند رفتند رهبانیتی که بدعت بود پیغمبر خدا خیلی ناراحت شدند این مصداق این آیه است پیغمبر خدا فرمود من همسر دارم من می‌خورم می‌خوابم گاهی روزه می‌گیرم گاهی روزه نمی‌گیرم در غیر ماه رمضان این طور نیست. دین اسلام جامع است هم دین هم دنیا هم آخرت هم همسر هم مردم هم معاشرت فرمود آن کسی که در مردم است زندگی می‌کند دینش را حفظ کند به مراتب مهم تر است از این که آدم گوشه کنار برود این دین نیست این بدعت و رهبانیت است یکی از مصداق‌هایی که باز در شأن نزول همین آیه است در سفر فتح مکه پیغمبر خدا در آن سفر در ماه رمضان بود حرکت کردند مسافر بودند فرمودند روزه تان را بخورید وقتی که از هشت فرسخ بیشتر شود باید روزه را خورد مسافر و مریض نباید روزه بگیرد گفتند نه ما روزه مان را می‌گیریم الآن هم هستند بعضی‌ها می‌گویی در مسافرت روزه نباید بگیری می‌گوید نه من به دلم نمی‌چسبد این‌ها بدعت است حرام است نه روزه اش مجزی نیست باید قضایش را هم بگیرد بلکه یک گناه بزرگ هم می‌گیرند گناه بدعت که شما یک بدعت در دین گذاشتید اساسا طاعت نیست گناه است حرام است یا من همین جا عرض می‌کنم یک چیزی که مورد ابتلا است این روزها خیلی زیاد است افراد مذهبی و متدینی که تمام اطرافیان تمام دکتر‌ها می‌گویند روزه برای شما ضرر دارد یعنی یقینی است که ضرر دارد واقعا مشکل کبد دارد معده دارد قند دارد صد در صد برایش ضرر دارد هشتاد نود درصد برایش ضرر دارد می‌گوید نه به دلم نمی‌چسبد این بسیار یک وضو یک غسل اگر برایت ضرر دارد می‌گوید باید بروی تیمم کنی خدا راضی نیست به بدنتان ضرر بزنید یک وقت ضرر احتمالی است مورد تایید نیست شک داری واقعا احتمالش خیلی ضعیف است از آن طرف هم نباید بیفتد برای هر احتمالی بگوید روزه نگیرم باز همان می‌شود سبقت می‌شود نه ولی کسی که خودش می‌داند دکترها می‌گویند اطرافیان می‌گویند ثابت شده روزه برای شما ضرر دارد چرا شما می‌گیری این حرام است بدعت است مثل این که در مسافرت آدم روزه بگیرد به طور اجمال هر نوع افراط و تفریط یعنی زیاده روی یا کندروی این مصداق این آیه است «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/1) این عادات و رسومی که بخواهیم مثال بزنیم چند جلسه وقت می‌برد فشرده فهرست بار می‌گویم در عروسی در عزاداری در خرج برای میت گرفتن‌ها چیزهایی که جزء دین نیست یعنی ما واقعا می‌گوییم اگر این کار را نکند چنین و چنان می‌شود آبرویت می‌رود مثلا اگر کسی از دنیا رفت دستور اسلام این است که فامیل بستگان اطرافیان بیایند غذا تهیه کنند برای صاحب عزا ببرند الآن برعکس شده دقیقا برعکس شده این واقعا یک کار خلاف شرع است خلاف سنت دین است شما در رساله‌ها هم که نگاه بکنید می‌گویند مستحب است کسی که عزادار شد دیگران برایش غذا درست کنند او مصیبت دیده داغ دیده بیچاره باید بنشیند برود از این طرف آن طرف قرض بکند سوم بگیرد هفتم چهلم بگیرد چند میلیون هزینه‌ی قبر بدهد این‌ها واقعا کار خلافی است من بارها عرض کردم به دوستان فامیل آشنا که اصلا مرده خوری را باید تعطیل کنیم بنده بارها شده آشناهای نزدیک مجلس ختم می‌رویم تسلیت می‌گوییم مستحب است دلداری دادن حتی مستحب است ریا کنی خودت را نشان بدهی ولی ناراحت می‌شوند عیب ندارد بگذار بشوند یک موقع مسافر اند از شهرستان آمدند جا ندارند آدم مجبور است آن را هم باید دیگر فامیل‌ها پذیرایی بکنند عهده دار شوند یک موقعی جالب است یک شهرستانی من رفتم برای تبلیغ آن جا رسم است یعنی بدعت عجیبی بود که اگر کسی از دنیا می‌رود حالا هم شاید باشد همه‌ی این فامیل و همسایه و آشنا می‌رفتند لباس سیاه پیراهن سیاه می‌خریدند به حساب صاحب عزا فاکتورش را صورت حسابش را می‌آوردند باید هزینه‌ی لباس سیاهشان را هم بدهند جالب است یک جوانی آن جا می‌گفت مادرش فوت کرده بود گفت می‌خواهم بروم خودکشی کنم گفتم چرا گفت هزینه‌ی خودم را ندارم باید هزینه‌ی ده‌ها صد نفر لباس خوراک پوشاک می‌آیند تا سوم هفتم چهلم در این خانه خیلی کمر شکن است نکنیم حرام است جایز نیست من می‌خواهم بگویم آن‌هایی که دارند هم نباید بکنند چون این بدعت گزاری می‌شود آن بیچاره‌ای هم که ندارد می‌گوید آبروی من در خطر است احترام مرده شان را نگرفتند
شریعتی: در مورد غذا می‌گویند یک اطعامی باشد خیرش برسد
حاج آقا فرحزاد: اطعام مستحب است در همه‌ی ایام مستحب است ولی در آن زمان خاص الآن که می‌بینیم این طوری شده برای اهل بیت هزینه کنیم برویم آن مبلغ‌های سنگینی که می‌خواهیم تالار بگیریم رستوران بگیریم به فقیر بیچاره بدهیم به یک دردمند بدهیم خدا و پیغمبر راضی نیستند جلو نیفتیم یک پیامی هفته‌ی قبل آمده بود واقعا هم به جا بود این پیام یک بنده خدایی نوشته بود ما در همین ماه مبارک رمضان یکی از مواردی که تقدم و پیشی گرفتن بر خدا و پیغمبر است گفت ما رفتیم افطاری که مذهبی هم بودند متدین بودند روزه بگیر و اهل نماز و عبادت بودند چندین رقم غذا بود یک وقت ما فقیر نداریم گرفتار نداریم محتاج نداریم همان را هم نداشته باشیم زیاده روی خوب نیست اسراف تبذیر از مصادیق واقعی پیشی گرفتن بر خدا و پیغمبر است یک رقم غذا دو رقم غذا چرا پنج شش رقم جالب این است که ایشان نوشته بود به قدری من آتش گرفتم این کارمندان کارگران رستوران می‌آمدند غذای سالم دست نخورده پلو برنج سبزی ماست سوپ می‌ریختند در زباله یعنی آدم آتش می‌گیرد شاید این آماری که عرض می‌کنم پانزده هفده سال قبل بود از صدا و سیما من خودم شنیدم که شهرداری تهران اعلام کردند که ما در روز بیش از یک میلیون غذای سالمی که اداره‌ی بهداشت تایید می‌کند سالم است فاسد نیست در زباله‌ها می‌ریزیم مال هفده سال قبل است رستوران‌ها غوغا می‌کنند این عروسی‌ها این عزاداری‌ها مجلس‌ها یا پادگان‌ها بیمارستان‌ها غذا کمتر درست کنید به اندازه درست کنید یک جوری خیلی جاها می‌شود الآن من بعضی رستوران‌ها رفتم رودرواسی را بگذاریم کنار برای خدا خودمان را بشکنیم مثلا غذا سوپ نان و پنیر آوردند موقع افطار خوردند غذای بعدی مانده گفتند ظرف یک بار مصرف بیاورید هر کس بخواهد برای سحری اش ببرد این چه ایرادی دارد بیاییم برنامه ریزی کنیم مدیریت بکنیم اگر ما هر نفر ایرانی یک دانه‌ی برنج دور بریزد اسراف بکند چند هزار تن می‌شود واقعا از ته دل عرض می‌کنم بخش مهمی از مشکلات ما ممکن است مال تحریم هاست مال سوء مدیریت هاست بلا شک ولی بخش اعظم از این‌ها مال رفتار و اعمال خود ما است کفران نعمت غوغا می‌کند در مملکت ما چقدر نان ضایع می‌شود چقدر غذا ضایع می‌شود میلیون میلیون ضایع می‌شود از خانه‌هایی که بالا شهر زندگی می‌کنند مهمانی می‌گیرند بنده بعضی جاها رفتم متاسفانه ناخواسته رفتم گیر افتادم فکر می‌کردم پانزده رقم غذا واقعا ما راضی نیستیم گاهی گفتیم این کار خلاف است این یکی از مصادیق پیشی گرفتن بر خدا و پیغمبر است واقعا خدا و پیغمبر راضی اند این همه ما گرسنه داریم بارها عرض کردم فراوان ما افرادی داریم که می‌گویند در طول سال ما گوشت خانه مان را میوه نمی‌توانیم تهیه کنیم آیا جایز است یک مسلمان افطاری بدهد پنج رقم ده رقم غذا و اسراف و تبذیر بکند دکور خانه اش این قدر چیز چیده که تا آخر عمرش یک ذره از این ظروف و چیزهای قیمتی عتیقه استفاده نمی‌شود برو بفروش ببر فقیر بیچاره کار مردم را راه بینداز. به خدا قسم این‌ها خلاف شرع و دستور است اگر نیازمند نباشد باز می‌گوییم یک توجیهی دارد ولی این همه گرفتار هست آدمی است که کلیه ندارد دارد از درد بی کلیگی می‌میرد پیوند اعضا ندارد می‌تواند برود تهیه کند اگر بانی پیدا شود با این وجود این اسراف‌ها تبذیر‌ها مصداق مهم زیاده روی و پیشی گرفتن بر خدا و پیغمبر است پیغمبر و خدا می‌گویند این طوری زندگی کن ما می‌گوییم به دلمان نمی‌شیند این طوری می‌خواهیم زندگی کنیم. مصادیق خیلی دارد یکی از مصادیق زیادی که مورد ابتلا است منطبق با این آیه است پیشی نگیرید سبقت نگیرید وسواسی‌هایی است که وسواس دارند که مفصل صحبت کردیم همه اش هم به ما فشار می‌آورند باز هم صحبت کنید بعضی‌ها که خیلی‌ها البته الحمدلله خوب شدند خدا و پیغمبر می‌گویند من همین جا کوتاه صحبت کنم یکی این که وسواس فکری هیچ ایرادی ندارد یعنی گناه برای آدم نوشته نمی‌شود ما بسیار در طول سال پیامک داریم که فکرهای بد اعتقادات فاسد فکرهای گناه خیالات بد شیطان به ما الهام می‌کند این‌ها هیچ گناهی ندارد بهترین راه حل برای مبارزه با این‌ها این است که آدم اعتنا نکند توجه نکند با آن درگیر نشود اثباتا و نفیا نه مشتاق این فکر‌ها باشد نه درگیر شود مثال ساده‌ای که زدیم اگر شما آقای شریعتی می‌آیی به بنده نگاه می‌کنی نگاه نمی‌کنی سلام می‌کنی جواب نمی‌دهم بایکوت بی محل بی محل بی محل ممکن است یک ساعت دو ساعت یک روز تحمل بکنی ولی بعد می‌گذاری می‌روی بلا نسبت مثال می‌زنیم ولی کمترین حالا خوشم بیاید شما را تحویل بگیرم یا بدم بیاید با شما درگیر شوم این مسئله باعث می‌شود که شما بیشتر با من رفت و آمد کنی ولی اگر بی محلی بی اعتنایی کامل بکنم خسته می‌شوید می‌روید افکار خیالات باطل دقیقا این طوری است انسان باید توجه نکند درگیر نشود اثباتا و نفیا از چیزی هم که آدم بدش می‌آید درگیر می‌شود می‌آید دائم به آن توجه نکن بی خیال نه برای شما گناه نوشته می‌شود فکرت را آزاد بکن این بار سنگین خیال را بگذار زمین بگذار بیاید فکر بد بدترین فکرها درباره‌ی خدا پیغمبر حضرت زهرا از آن که بدتر نیست به زبان نمی‌توانیم بیاوریم در ذهن ما مشغول می‌کند بی اعتنا باش اگر بی اعتنا بودی می‌رود دَعُ الباطِل حَتّی یَمحُو یعنی باطل را رها کن به آن توجه نکن چه به طرفش بروی بخواهی یا به طرفش بروی بجنگی می‌گذارد می‌رود باطل را رها کن تا محو شود ولش کن بی اعتنایی بهترین درمان برای وسواس فکری و وسواس عملی هستند خیلی زجر می‌کشند خیلی پیام داریم مصداق دیگر وسواس عملی است خدا و پیغمبر می‌گویند وضو سه مشت آب است شاید عزیزان بیننده تعجب بکنند بنده بارها حدود یک لیوان آب بینی و بین الله وضو گرفتم و نماز خواندم جلوی افراد وسواسی نمازم را هم دوباره قضا نکردم یعنی واقعا یک مشت مختصر صورت یک مشت دست راست یک مشت دست چپ وضو الْوُضُوءُ غَسْلَتَانِ وَمَسْحَتَانِ دو شستشوی صورت و دست‌ها و دو مسح سر و پاها خیلی به خدا قسم دین ما راحت است چرا ما از خدا و پیغمبر جلو می‌افتیم چرا می‌گوییم به دلم نچسبید این به دلم نچسبید همان تقدم به خدا و پیغمبر است دل محوریم عادت پرستیم بدعت پرست رسم پرستیم دلم نچسبید افرادی که می‌روند برای شستشو دستشویی یا غسل یک خانمی مشهد زیارت رفته بودیم سر راه ما ایستاده بود گفت واقعا شما گفتید در پنج دقیقه غسل می‌کنید من ترسیدم پنج دقیقه گفتم خدایی اش من در یک دقیقه غسل می‌کنم اگر استخر باشد که غسل ارتماسی که دو ثانیه است می‌روی در آب می‌آیی بیرون زیر دوش بسیاری مواقع من در حمام می‌روم بعد از این که لیف زدم با سطل آب می‌ریزم سر و گردنم دست راست و دست چپ آب برسد تمام است خیلی لفتش بدهم یک دقیقه است واقعا عرض می‌کنم بینندگان عزیز وسواسی‌های عزیز ما نمی‌خواهیم شما در آتش جهنم بروید واقعا الآن بحران آب جدی است میلیاردها لیتر وسواسی‌ها در طول سال دارند مصرف می‌کنند این میلیاردها مبالغه نیست افرادی هستند می‌گویند دو میلیون پول آبمان می‌آید بیچاره شدیم این همین مصداق تقدم بر خدا و پیغمبر است می‌گوید به دلم نچسبید اصلا ما نیت نمی‌خواهیم شما بایست بگو الله اکبر در نیت در ذکر در عبادت این‌هایی که من در آوردی چیزی اضافه می‌کنند این‌ها مصداق این آیه است یک روایت عجیبی در شرح لمعه است پیغمبر خدا فرمودند که وضو با این مقدار آب یک آب کم مثلا نیم لیتر یک لیتر و غسل هم به اندازه‌ی یک من آب سه کیلو آب این کافی است بعد فرمودند بعد از من افرادی از امت من خواهند آمد که می‌گویند به درد نمی‌خورد این اندازه کافی نیست من رسول الله از آن‌ها بیزارم آن‌ها هم از من بیزارند خیلی تکان دهنده است یعنی چه خدا و پیغمبر می‌گویند این مقدار آب کافی است ما قبول کردیم می‌گوید نه نشد جلو زدیم چند ساعت می‌روند در حمام واقعا بیداد می‌کند وسواسی در بعضی خانواده‌ها بیاییم محض رضای خدا این طلسم را بشکنیم وسواسی‌ها را عرض می‌کنم وضوی باطل غسل باطل نیت باطل تکبیر باطل اصلا مدتی لا ابالی شوند عیب ندارد آن فکر و خیالی که آن‌ها را گرفته به آن بی اعتنایی بکنند درمان وسواسی بی اعتنایی است درگیر نباشند بزنند در دهان شیطان معتدلی که همه انجام می‌دهند انجام بدهند دو سه روز این کار را بکنند عادی می‌شود از سرشان می‌افتد.
شریعتی: خیلی خوب خیلی مفصل با حاج آقای فرحزاد در مورد وسواس صحبت کردیم دوستان می‌توانند به سایت ما مراجعه بکنند مباحث را ببینند بسیار مباحث راهگشایی بوده و خیلی‌ها هم الحمدلله راهشان را پیدا کردند و از شر وسواس خلاص شدند خیلی ممنون. ان شاء الله هیچ وقت از خدا و پیغمبر پیشی نگیریم یک ماموم واقعی باشیم مشرف شویم به محضر قرآن کریم برمی‌گردیم در بخش بعد هم خدمت شما و حاج آقای فرحزاد عزیز خواهیم بود صفحه‌ی 506 آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی احقاف در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود ان شاء الله لحظه لحظه زندگی تان در بهار قرآن منور به نور قرآن کریم باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: از خدا بخواهیم که این روزه داری و این روزها و شب‌ها و ماه مبارک رمضان امسال را آخرین ماه مبارک ما قرار ندهد حاج آقای فرحزاد روایت صلوات را بشنویم و بعد قرار است یک اتفاق خوب را دوستان ما به تصویر بکشند و ببینیم
حاج آقا فرحزاد: یکی از چیزهایی که صلوات بر آن اثر گذار است فرمود باعث تزکیه و پاکی اعمال شما می‌شود و روح و جان شما را جلا می‌دهد در زیارت جامعه‌ی کبیره از امام هادی علیه السلام می‌خوانیم جَعَلَ صَلواتَنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طِیبا لِخُلُقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا یعنی هم ولایت شما و هم اتصال و صلوات به شما باعث طهارت خلقت ما پاکی ما و تزکیه‌ی ما می‌شود ان شاء الله آن‌هایی که می‌خواهند روح و جانشان خیلی جلا پیدا بکند زیاد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: یکی از اتفاقات مهمی که افتاد طرح خانه‌های نورانی بود که مزین بود به نام حضرت خدیجه‌ی کبری سلام الله علیها خیلی از هم وطنان خوب ما از بیننده‌های عزیز ما از این طرح استقبال کردند خیلی‌ها داوطلب شدند بانی شدند این جلسات برگزار شد حاج آقای حسینی و حاج آقای فرحزاد سری زدند به خانه‌های نورانی و دوستان ما آن را ثبت کردند به اتفاق می‌بینیم برمی‌گردیم.
شریعتی: خیلی خوب خدا قوت دست مریزاد می‌گوییم به حاج آقای فرحزاد و حسینی و به همه‌ی آن‌هایی که بانی و برای اهل آسمان بدرخشند الحمدلله این سال‌ها و روزها طرح‌های خوبی در برنامه‌ی سمت خدا رقم خورد مخصوصا طرح خانه‌های نورانی و طرح نامگذاری دختران به نام حضرت خدیجه‌ی کبری برای متولدین امسال و هم آن‌هایی که امسال سال اولی است که به سن تکلیف رسیده اند و هم طرح حمایت از زندانیان بدهکار که مراجع معظم تقلید اجازه دادند از محل سهم امام دوستان می‌توانند از زندانیان بدهکار حمایت کنند و تا پایان ماه مبارک رمضان این طرح تمدید شده تا مبلغ پانصد هزار تومان همین طور طرحی که ما داشتیم در مورد رد مظالم تا سقف صد هزار تومان تا پایان ماه مبارک رمضان این اجازه را گرفتیم این طرح تمدید شده دوستان شرکت بکنند وقت در اختیار شماست
حاج آقا فرحزاد: بنده هم از صمیم دل تشکر می‌کنم از همه‌ی عزیزانی که در برگزاری مجالس خانه‌های نورانی زحمت کشیدند که بعضی هایش هم با حاج آقای حسینی رفتیم سرکشی کردیم واقعا تاثیرگزاری فوق العاده‌ای دارد یعنی قرآن و اهل بیت وسیله‌ی اتصال ما هستند «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ» (آل عمران/103) این‌ها ریسمان پیوند دل‌ها و جان‌ها هستند این قرآن باعث می‌شود که فامیل دوست جوان‌ها بچه‌ها نوجوان‌ها خانم‌ها آقایان بیایند شرکت بکنند و خود این‌ها اظهار می‌داشتند این گرد همایی هم مشکلات ما را کم کرده هم یگانگی ایجاد کرده محور قرآن و هم صندوق قرض الحسنه گذاشتیم کسی دخترش را شوهر بدهد کسی مریض دارد این فرمایش نورانی امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند به امام مجتبی علیه السلام که نزدیکان شما و بستگان شما هم دست شما هستند هم پر و بال شما هستند ریشه‌ی شما هستند سه تا در نهج البلاغه است هم ریشه اند هم پر و بال اند هم دست توانمند شما هستند شما از فامیل قطع بکنی یک دست از صد تا کم شده ولی نود و نه دست از شما کم شده این را در بعد از ماه رمضان هم به صورت هفتگی ماهیانه ادامه بدهند استمرار داشته باشد مسئله‌ای گفته می‌شود حتی در خیلی جاها گفتند ما مداح درست کردیم تربیت کردیم توسل به اهل بیت است هم قرآن است هم اهل بیت است
شریعتی: چقدر از آفت‌های اجتماعی مصون می‌مانند
حاج آقا فرحزاد: احسنت ان شاء الله خانه‌ای نباشد که در آن جلسه‌ی قرآن یا جلسه‌ی اهل بیت نباشد این همه‌ی عالم را بگیرد. چند نکته‌ای بود که در این ماه مبارک رمضان در پیام‌ها بسیار گفته بودند ما یکی از شب‌ها سحرها عرض کردیم این روایت مهم را که امیرالمومنین علیه السلام دیدند یک کسی دعای طولانی گرفته دارد می‌خواند خودش را دارد خسته می‌کند هیچ وقت در مستحبات خودمان را خسته نکنیم واجب واجب است باید به اندازه عمل کرد ولی مستحبات با میل و رغبت باشد با نشاط و شوق باشد حضرت دیدند دعای طولانی فرمودند آن کسی که دعای طولانی را اجابت می‌کند دعای کوتاه را هم اجابت می‌کند خلاصه و چکیده‌ی همه‌ی دعاها چهار کلمه است در مفاتیح حاشیه‌ی مفاتیح که باقیات الصالحات است نوشته دعاهای موجز یعنی مختصر آن جا آوردند ولی عزیزانی که به ما پیامک ندهند چون چند بار گفتیم دیگر تکرار نشود یا با تلفن همراه ضبط کنید یا بنویسید که این قدر تکرار نشود امیرالمومنین علیه السلام همه‌ی دعاها را در چهار کلمه خلاصه کردند اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ یعنی خدایا من شکرت می‌کنم بر همه‌ی نعمت‌ها وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَیْرٍ هر خیری که در عالم است من می‌خواهم دیگر استثناء ندارد همه‌ی خوبی‌هایی که به خوب‌های عالم دادی به من هم بده وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ هر شری هر بدی که از خوب‌ها دور کردی به تو پناه می‌برم خدایا آن شر‌ها را از من دور کن چهارمی اش هم وَ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ از همه‌ی گناه‌ها توبه می‌کنم واقعا جامع و کامل است دیگر آدم چه می‌خواهد انسان وقت ندارد دعاهای مفصل و طولانی را انس بگیرد این چهار کلمه را بعد از نمازها با وضو بی وضو موقع خوابیدن صبح غروب هر وقت شد بخواند اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَیْرٍ وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ وَ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ. خیلی می‌پرسیدند خیلی‌ها هم حفظ کردند. یکی از سوالاتی که زیاد تکرار شده بود این بود که نماز شب مختصر را برای ما بگویید ما چند بار گفتیم باز هم تکرار می‌کنیم آن‌هایی که عقب ماندند یاد بگیرند اصل نماز شب یازده رکعت است هشت رکعت نافله‌ی شب است دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر است ولی اگر کسی حالش را ندارد یازده رکعت بخواند نافله‌ها را در راه هم می‌تواند بخواند یک کاغذی مهری همراهش باشد در راه می‌رود مسجد خانه پیاده روی می‌کند بخواند موقع رکوع سرش را بگذارد پایین موقع سجده مهر را بگذارد بگوید سبحان ربی الاعلی و بحمده این کافی است و اگر نتوانست این یازده رکعت را بخواند این سه رکعت را بخواند نماز شفع دو رکعت است نماز وتر یک رکعت است آن وقت در قنوت نماز هم این است که بعضی‌ها گفتند مستحب است چهل تا مومن را دعا بکنی بهتر است سی صد العفو بگوید هفت مرتبه هذا مَقامُ الْعائِذِ بِكَ مِنَ اَلْنار بگوید هفتاد استغفرالله بگوید این‌ها مستحب است زینت است دسر دکور است حالا ربنا آتنا بگوید یا صلوات بفرستد هیچ ایرادی ندارد سنگین نکند بهتر است آن کارها را انجام دهد آن‌ها باعث نشود که از اصل نماز شب صرف نظر کنیم حداقل بیداری سحر بزرگی فرمود نماز شب هم نمی‌توانی بخوانی این بیداری سحر موضوعیت دارد این را خدا دوست دارد مرحوم شیخ رجبعلی خیاط فرمود اگر نمی‌توانی بخوانی کسل هستی حال نداری در همان رخت خواب با خدا به زبان مادری صحبت بکن خدایا من غلط کردم نفهمیدم من را ببخش بیامرز خدا دوست دارد دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی لنگ و لوک و خفته شکل و بی ادب سوی او می‌غیژ و او را می‌طلب هر طور که می‌توانی این رابطه را محکم کن با خدا و قطع نکن اگر کسی حال این را هم نداشت سحر و سه رکعت آخر را باز یک راه است جایگزین چقدر است نرم نرم می‌خواهند ما را بکشند به طرف خودشان یک نماز شب کوچک بعد از نماز عشا خدای متعال قرار داده نماز وتیره دو رکعت نشسته هم است دیگر نمی‌خواهد بایستی مثل نماز صبح است منتها نشسته است این را می‌گویند وتیره تصغیر وتر است یعنی نماز شب کوچک بعد از نماز عشا در طول سال این یک نماز شب کوچک است می‌تواند جایگزین شود امیدواریم خدای متعال به همه‌ی ما توفیق دهد ان شاء الله طرح نامگذاری بچه‌ها به نام حضرت خدیجه‌ی کبری سلام الله علیها اگر به اصطلاح افرادی که ثبت نام کردند به آن تعدادی که ما می‌خواهیم نشدند می‌توانیم به آن‌هایی که جدیدا تا پایان سال نام بزرگوار خدیجه‌ی کبری علیه السلام گذاشتند پلاک طلا جایزه بدهیم تا این رواج پیدا کند تکریم حضرت خدیجه
شریعتی: ان شاء الله برای ثبت نام دوستان عزیز ما برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ما مراجعه بکنند samtekhoda3.ir حاج آقا دعا بکنند خداحافظی بکنیم
حاج آقا فرحزاد: ان شاء الله خدا از برکات این ماه روزهای پایانی ماه است حفظ برکات و نورانیت ماه رمضان خیلی مهم تر است ما حدیث داریم که الْإِبْقَاءُ عَلَی الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ (کافی، ج 2، ص 16) حفظ دستاوردهای ماه رمضان از خود ماه رمضان مهم تر است آدم همسر می‌گیرد باید هفتاد سال حفظش کند بچه دار می‌شود باید پنجاه سال حفظ بکند حفظ نورانیت‌ها را نگه داریم تا سال آینده تا قیامت تا قبر که ان شاء الله به درد ما بخورد. من برنامه‌ی سحر هم از عزیزانی که زحمت کشیدند شما و عوامل دیگر ساعت‌ها وقت گذاشتند مدیران رسانه‌ی ملی وقت گذاشتند خدا خیرشان بدهد بسیار بسیار تشکر کردم یکی از خوشحالی‌های ما این است که خیلی‌ها ظهرها سر کار بودند گفتند ما در سحرها از مسئولین مملکتی از رده‌های بالا خیلی تشکر کردند ما هم واقعا از شما تشکر می‌کنیم خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد از بهترین برکات این ماه همه ما را بهره مند بفرما قلب امام زمان از ما راضی فرجش را نزدیک و همه مان را جزء بهترین یاران حضرت بکن رفع همّ و غمّ و گرفتاری از همه‌ی گرفتارها مریض‌ها دردمندها قرض دارها بی همسر‌ها بی خانه‌ها آن‌هایی که فرزند ندارند به حق محمد و آل محمد همه شان را حاجت روا بفرما ملت مظلوم فلسطین لبنان سوریه عراق افغانستان پاکستان بحرین مخصوصا یمن مردم مظلوم خود سعودی به حق محمد و آل محمد همه شان را فرج عاجل عنایت بفرما و امنیت و عافیت به مملکتشان برگردان به حق محمد و آل محمد ان شاء الله ماه رمضان عمر ما نباشد
شریعتی: ان شاء الله. خیلی‌ها در این شب‌های قدر وقتی از اعمال شب‌های قدر می‌دیدند و می‌خواندند که زیارت امام حسین علیه السلام است دلشان می‌لرزید و کربلا می‌خواست خداوند زیارت کربلای معلا را به حق این روزها نصیب همه تان بکند به رسم دو شنبه‌ها السلام علیک یا اباعبدالله.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group