حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - قهر و آشتی
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: قهر و آشتی
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 19-05-94
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
شریعتی: سلام به شما سلام به ایمان همیشگی تان سلام به دلهای آسمانی تان سلام به خانههای نورانی شما شب شهادت امام صادق را به همهی شما تسلیت می گویم خوشحالیم همراه شما هستیم و خدمت حاج آقای فرحزاد عزیز سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همهی همکاران و بینندگان خوب عرض سلام داریم در آستانهی شهادت امام ششم رئیس مذهب مان امام صادق علیه السلام هستیم ان شاء الله که به برکت امام صادق علیه السلام دلها به هم نزدیک تر و مهربان تر باشد کدورتها و قهر و کینهها از ما دور باشد به احترام روی امام صادق علیه السلام اختلاف و تفرقه از کل دلها بیرون برود و از شیعیان و یاران واقعی امام ششم علیه السلام باشیم ایام شهادت را تسلیت عرض می کنیم.
شریعتی: سلامت باشید. هفتهی گذشته از هم دلی و آشتی و مهر گفتید امروز هم بحث شما را می شنویم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که هفتهی قبل اشاره کردیم یگانگی و وحدت و هم دلی ریشهی همهی خوبی هاست هر کجا خیر است برکت و لطف و عنایت و بهشت و اوصاف بهشت و نعمتهای بهشتی است مال یگانگی و هم دلی است اهل بهشت میلیون نفر هم باشند با هم هم دل هستند ولو تفاوت آنها خیلی زیاد است کلامی که امام فرمودند اگر 124 هزار پیغمبر با هم جمع شوند با هم دعوا و نزاع ندارند با این که اختلاف انبیا بسیار بوده پیغمبری بوده مال شهر کوچک و پیغمبری مثل پیغمبر ما «كَافَّةً لِّلنَّاسِ» (سبا/ 28) برای اولین و آخرین و حیات اولین و آخرین به دست بزرگوار بوده تفاوت است ولی چون منیت و خودیت و کینه ورزی نیست دعوا نیست آیهی قشنگی داریم در اهل بهشت غل و کینهها را بیرون کردیم از دلشان اهل جهنم برعکس است بینشان دعوا و نزاع است جهنم نقد کسی می خواهد دعوا و کینه و اختلاف و بهشت نقد یگانگی و همدلی و صفا تعبیر خیلی زیبایی حضرت رسول دارند که آیا از نماز بالاتر چیزی است نمازی که ستون دین است آیا از روزهای که این همه سفارش شده و خوردن عمدی اش شصت تا جریمه دارد یا شصت روز روزه یا شصت فقیر را سیر کنی و قضایش را به جا بیاوری از روزه بالاتر داریم؟ صدقهای که چند ماه در مورد انفاق صحبت کردیم که صدقه همهی اعمال را خدا به وسیلهی ملائکه و دیگران می گیرد لِأَنَّهَا تَقَعُ فِی یَدِ اللَّهِ قَبْلَ یَدِ الْعَبْدِ (اصول کافی، ج 4، ص 3) خود خدا مستقیم می گیرد لذا امام سجاد دستشان را می بوسیدند وقتی صدقه می دادند از صدقه بالاتر داریم از نماز؟ پیغمبر خدا فرمود أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَفْضَلَ مِنْ دَرَجَةِ الصِّيَامِ وَالصَّلَاةِ وَالصَّدَقَةِ (نهج الفصاحه، ص 240 ، ح 458) گفتند چه است که از نماز بالاتر است از صدقه دادن بالاتر است گاهی انسان یک فقیر را احیا می کند از روزه گرفتنی که خدا می گوید جزای روزه من هستم بالاتر است فرمود صَلاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ یعنی صلح و آشتی از همهی اینها بالاتر است رمزش این است که نماز برای این است که دل آدم با خدا و خلق خدا یکی شود این نتیجهی نماز و روزه است یا تعبیری که خود حضرت امیر در ضربت خوردن دارند عَلَیکُم بِالتَواصُلِ وَ التَبَاذُل (نهج البلاغه، نامه 47) فرمودند که آشتی کردن و صلح دادن از عامه الصلوه یا یک سال نماز و روزه یا این که عموم نماز و روزهها برتر است خودمان اول آشتی بکنیم هم بین دلها صلح ایجاد کنیم که ریشهی تمام برکتها و لطفها و عنایات الهی صلح و آشتی و یگانگی است این مثال را یکی از رفقا در پیامک فرستاده بودند یک میوه مثلا سیب با یک دم نازک به درخت وصل است تا وقتی که این سیب به درخت وصل است از آفتاب بهره می برد استفاده می کند آفتاب او را پرورش می دهد بارور می کند باد و نسیم او را بارور می کند خاک و آب از ریشه به تنه می رسد اما تا وقتی که به وسیلهی دم به درخت وصل است تا وقتی که وصل است هم از آفتها مصون است هم انرژی و نیرو می گیرد آفتاب و باران مکملش است باد و اکسیژن مکملش است آب و درخت و زمین همه مکملش هستند به کمال می رسد ولی اگر این سیب را از درخت قطع کردی همان خورشید او را فاسد می کند در آب بماند فاسد می شود یعنی تا وقتی که ما به خدا وصل هستیم به امام زمان وصل هستیم به اهل بیت به خانواده به قوم و خویش و رفقای خوب وصل هستیم این اتصال ولو این که به یک نخ مو بند باشد تا وقتی که وصل هستیم تمام عالم و هستی کمک ما هستند تمام فرشتهها تمام انبیا باد خورشید آب زمین خاک همه حامی ما هستند به شرطی که به این شجره و به این درخت انسانیت حالا فامیل هستند اهل بیت هستند انبیا حبل الله قرآن خدا هستند وصل هستیم این که شما می گویید چرا این قدر مهم است چون اتصال است که این لامپها نور افکنها به کارخانه وصل باشند فایده دارند بالاترین چراغ را بیاور وصل نباشد به اندازهی شمع هم نور ندارد فایده ندارد آن اتصال مهم است این شیر وقتی به منبع وصل است آب می دهد وقتی وصل نباشد آهن پاره است به درد نمی خورد این اتصال خیلی مهم است کار خدا پیغمبر انبیا اتصال است تو برای وصل کردن آمدی نی برای فصل کردن آمدی هر پیغمبری امامی اگر یک جایی بخواهد فاصله بیندازد خدا برکنارش می کند. این تعبیر که هفتهی قبل گفتیم فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ (نهج البلاغه، خطبه 127) حضرت امیر می فرماید لطف خدا دست خدا با جماعت است وقتی یک دل شدی دست خدا بالای سر همه است ولی وقتی تک روی کردی تفرقه شد جدا شدی گرگ و گوسفند و شیطان می آیند سراغت این خیلی مهم است لذا تعبیر خیلی قشنگی از پیغمبر عظیم الشان دیدم مَا اخْتَلَطَ حُبِّي بِقَلْبِ عَبْدٍ فَأَحَبَّنِي إِلا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ (کنز العمال، ج 1، ص 184) فرمود محبت من رسول الله به هیچ دلی قاطی نمی شود وصل نمی شود الا این که خدا بدن را بر آتش جهنم حرام می کند شما که به پیغمبر وصل هستی آتش جهنم آن جا راه ندارد این اتصالها را قطع نکنیم با کمترین چیزی با خدا و پیغمبر قطع نمی کند دیگر زیارت نمی خوانم چنین نمی کنم یا با فامیل و دوست حربهی قهر بدترین حربه هاست چرا فوری از این استفاده می کنیم گزینهی قهر دم دستمان است هزینه ندارد تا با کسی بگو مگو می شود فوری قهر می کنیم زن و شوهر دوست قهر فامیل پیغمبر خدا قهر این خیلی بد چیزی است تو برای وصل کردن آمدی نی برای فصل کردن آمدی تا توانی پا منه بر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق این حدیث است. مبغوض ترین چیزها نزد پیغمبر خدا جدایی است جدا نه زن و شوهر خواهر برادر هم جدا می شوند دو مملکت دو دوسته جناح جدا می شوند بالاترین ضربهها به آن گروه دسته می خورد هر جا اتصال یگانگی است همهی خوبها آن جا جمع هستند این خیلی مهم است پیغمبر عظیم الشان می فرماید این حدیث را باید با طلا بنویسی کم است هر کس مهر و عشق من به دلش قاطی شود جذبهای که او را می کشد می برد باشد مثل همان سیبی که به درخت وصل است خدا آن بدن را بر آتش جهنم حرام می کند محال است عاشق پیغمبر عاشق اهل بیت آتش جهنم او را بسوزاند راه ندارد آتشها را هم خاموش می کند یک علامت مومن این است که هر کجا قدم می گذارد آتش را خاموش می کند آتش بیار معرکه نیست دلها را به هم جوش می دهد کار انبیا ولایت اتصال دادن و جوش کاری است دلها را به هم جوش می دهند کار طاغوت و شیاطین همه تفرقه است می گویند تفرقه بینداز حکومت بکن هر کجا می خواهی از هم بپاشانی خانواده را بپاشانی بینشان اختلاف بینداز کار شیطان و طاغوت اختلاف افکنی است آن جا که اختلاف بود شیطان حاکم است این است که در روایات و آیات قرآن روی این خیلی پا فشاری و تاکید شده سعی کنیم پیغمبر ما فرمود حُبِّی وَ حُبِّ اَهلُ بَیتی اَسَاسُ الاِسلَام (کنز العمال، ج 12، ص 105) مغز و ریشه و اساس اسلام محبت من و محبت اهل بیت من است یا امام صادق علیه السلام فرمودند لِکلِّ شَئٍ أساسٌ و أساسُ الاِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ الْبَیْتِ (اصول کافی، ج 4، ص 149) هر چیزی پایه و ریشهای دارد پایه و بنیاد اسلام محبت ما اهل بیت است پیوند با خدا پیوند با اهل بیت با دوستان خوب با جلسات خوب با رفقای خوب با پدر مادر فامیل قوم و خویش این تعبیری که حضرت امر فرمودند شما از فامیل که قطع می کنی یک دست از صد تا دست کم می شود ولی نود و نه دست از شما کم می شود یعنی همهی فضا تو را آلوده می کند می روی به غربت و بی راهه و طعمهی شیاطین می شوی. در مثنوی تعبیر خوبی است خیلی قشنگ است تقریبا مضمون روایات است می فرماید گفت پیغمبر شما راای مهان *** چون پدر هستم شفیق و مهربان این همه ما روایات داریم که پیغمبر حضرت علی امامان پدر هستند پدر مادر برادر هم قلو هستند هر نوع فامیلی با ما دارند از پدر مادر نزدیک تر مهربان تر هستند. زان سبب که جمله اجزای منید **** جزء را از کل چرا برمی کنید. جزء از کل قطع شد بی کار شد *** عضو از تن قطع شد مردار شد. تا نپیوندد به کل بار دگر *** مرده باشد نبودش از جان خبر. این مثال خیلی خوبی است انگشتهای ما ما خیلی چیزها را نمی شناسیم نعمتها را نمی شناسیم یکی دست و انگشت به ذهن ما خطور نکرده خدا دست سالم به ما داده میلیون میلیون باید خدا را شکر کنیم که دستمان سالم است اگر دست نباشد یک حمام دستشویی نمی توانی بروی چه کسی باید ما را بشورد اگر دست نباشد لباس نمی توانی بپوشی یک کاغذ نمی توانی بنویسی باید بگوییم ممنون انگشت سالم دست سالم چشم سالم خیلی چیزهای سالم به ما دادی این انگشتها و دستهای ما که این همه کارآیی دارد و ما غافل هستیم خیلی نعمت بزرگی است این انگشت و دست چه وقت کارایی دارد وقتی که وصل به بدن باشد این جزء وصل به کل باشد اگر انگشت ما قطع شد دیگر به درد نمی خورد یک گوشت است باید بگذاریم گربه بخورد یا دفنش بکنیم پیغمبر فرمود من کل هستم شما جزء هستید پدر مادر فامیل کل هستند ما جزء هستیم ما باید وصل به این کل باشیم این شجرهی انبیا و اولیای خدا آنها روح و جان ما را جلا می دهند اینها هم جسم و ظاهر ما را جلا می دهند مثنوی می گوید پیغمبر کل هست شما جزء هستید این جزء وقتی کارایی دارد حیات دارد زنده است اثر گذار است که وصل به کل باشد دست ما هم همین طور است وقتی به بدن وصل است کارایی دارد همهی اعضای ما همین طور است اگر از این کل جدا شوند از بین می روند مرده اند لذا می فرماید هیچ وقت چرا خودتان را از کل جدا می کنید اگر از کل جدا کردید طعمهی آتش جهنم هستید اگر وصل باشید آتش جهنم محال است شما را بسوزاند در اسلام هر چیزی که این اتصالها را زیاد می کند یا واجب شده یا مستحب می توانیم قاعدهی کلی پیدا کنیم که اساس مکتب ما بر همین محور است هر چیزی که ما را به خدا به انبیا و بین مردم و خودمان یگانگی ایجاد می کند یا واجب شده یا مستحب نماز پیوند ما با خداست صله رحم پیوند ما با مردم است احترام به پدر مادر و اولاد هدیه دادن زیارت بذل و بخشش دفاع از هم کردن تکریمها احترام تمام احکام اسلام را در این کلمه خلاصه می کنیم که هر چیزی که ارتباط و اتصال را زیاد می کند که از نماز و صدقه و روزه بالاتر است این یا واجب است یا مستحب هر چیزی که قهر اختلاف جدایی تفرقه ایجاد بکند یا گناه کبیره است یا مکروه شدیده هر چیزی غیبت تهمت شکنجه آزار اذیت. من خیلی متاثر می شوم شدت تاثر ما این که این موضوع در خانوادهها هم خیلی متاسفانه زیاد است پیامهایی می آید که ما زن و شوهر چند سال است با هم قهر هستیم طلاق عاطفی دارند این شاید بدتر از طلاق رسمی باشد آدم آتش می گیرد می گوید زن و شوهر این خانم در یک طبقه زندگی می کند مرد در یک طبقهی دیگر چون دعوا و اختلاف دارند و مسائلی است که نمی توانند رسما جدا شوند سالیان سال با هم ارتباط ندارند این چه زندگی و مسلمانی است این اسلام نیست اینها باید بیایند فیصله بدهند این را خدا دوست ندارد این جمله را ما یک بار دیگر هم عرض کردیم می خواهیم بیشتر در بارهی این دو جمله صحبت کنیم یک بار دیگر عرض کردیم بنده رفتم خدمت یک بزرگواری در یکی از شهرها برای زیارت و ملاقات آن بزرگ دیدم که تابلوی خیلی بزرگ در اتاق زده و این دو کلمه را نوشته مرنج و مرنجان عبارتهای عربی حدیثهای عربی قرآنی می خوانیم بعضیها یادشان می رود این دو کلمه را می توانند در ذهنشان بسپارند یا بنویسند خلاصه و چکیدهی اسلام و تمام روابط و اخلاق و مسائل معاشرتی در همین دو کلمه است مرنج و مرنجان اگر کسی به این دو کلمه عمل کند به همهی دین عمل کرده از دوستان چند نفر به ما پیشنهاد دادند شما همیشه می گویید گذشت کنید عفو بکنید مرنج است کار مشکل و سختی هم است شما یک مقدار هم صحبت بکنید در علل و اسبابی که وسیلهی رنجش پیدا می کند یعنی مرنجان را هم یک مقدار شرح دهید افرادی که ظلم فراهم می کنند وسیلهی رنجش فراهم می کنند باعث و بانی قهر و جدایی و طلاق می شوند باید به آنها هم هشدار بدهیم من دو سه مورد هر چقدر فرصت باشد مواردی که وسیلهی رنجش می شوند را می گویم رنجاندن و اذیت و آزار رساندن به دیگران یکی از بدترین گناهان کبیره است ما اگر به افرادی می گوییم ببخشید به مظلوم می گوییم ببخشید معنایش این نیست که به کسی چراغ سبز نشان بدهیم که ظلم بکن دروغ بگو خیانت بکن نه اول می گوییم آن کار را نکنند اگر اتفاقی افتاد بیاییم گذشت بکنیم روایتی از پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم داریم که بالاترین جهادها کدام جهاد است یک جهادی آدم می رود در خط مقدم می جنگد در عراق سوریه لبنان یا دفاع مقدسی که ما داشتیم شهدای غواص ما را می آورند در شهرها خدا روح همه شان را شاد بکند این شهدای ما با ظلم و ظالم جنگیدند معنایش این است با ظلم مقابله بکنیم خودمان ظالم نباشیم پیغمبر می فرماید أَفضَلُ الجِهادِ مَن أَصبَحَ لايَهُمُّ بِظُلمِ أَحَدٍ (من لا یحضر الفقیه، ج 4 ، ص 353) یعنی بالاترین جهادها و کوششها کسی است که صبح که از خواب بلند می شوند نیتش این باشد که اذیت آزارش به کسی نرسد یعنی کسی را نرنجاند باعث رنجش کسی نشود به همسر به پدر مادر یعنی مسیر خودش را برود همّ اش این باشد بالاترین مجاهدی که پیغمبر فرمود از جهاد اصغر آمدید آیا به شما خبر ندهم به جهاد اکبر که این است که آدم جلوی نفس اماره اش را بگیرد اذیت و آزارش به کسی نرسد بالاترین جهادها اگر مسلمانی آزار و اذیتش به کسی نرسید نمره اش از نظر روایات ما بیست است آه مظلوم پشت سرش نباشد این مرنجان است اتفاقی پیش می آید ناخواسته پیش می آید جبران می کند استغفار می کند عذرخواهی می کند عیب ندارد ولی بنایش این باشد که وسایل رنجش کسی را فراهم نکند این بالاترین جهادها است ما مسلمان واقعی هستیم یا نیستیم از دید قرآن و روایات یک تعبیری حضرت امیر دارند می فرماید المُسلمُ مَن سَلِمَ الناسُ مِن يَدِهِ و لِسانِهِ (معانی الاخبار،ج 1، ص 239) مسلمان شعاری مسلمان شناسنامهای همه هستیم ولی از نظر قرآن و روایات مورد تایید هستیم یا نه مسلمان واقعی هستیم یا نه هم قرآن می فرماید «الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَـئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ» (انعام/ 82) اینهایی که مومن اند یک علامت دارند ایمانشان را با ظلم آمیخته نمی کنند لباس ظلم نمی پوشند آزار اذیتشان به خواهر برادر مومن پدر مادر فامیل مشتری نمی رسد اگر نرسید این در امن کامل است از آتش جهنم محفوظ است برات آزادی از آتش صادر شده هدایت کامل پیدا کرده امیرالمومنین می فرماید مسلمان واقعی کسی است که ما مسلمان واقعی هستیم یا نه خواهر برادر عزیزان بسیاری از کودکان نوجوانان می گویند ما برنامهی شما را می بینیم مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبانش در امان باشند با دست و زبانش کسی را آزار ندهد یکی از بالاترین اذیتها و آزارهایی که وسیلهی رنجش را فراهم می کند من نمونه هایش را می گویم آزارهای زبانی است زخم زبان و نیش زبان اگر کسی با این زبان بتواند آزار و رنجش دیگران را عمل بکند من فکر می کنم بسیاری از اختلافات دعواها قهرها می خوابد مواظب باشیم نیش زبانمان را به کسی نزنیم زبان دم است راحت است چاقو نیست که آدم دعوا بکند عربده بکشد زبان است راحت غیبت تهمت فحاشی طعنه کنایه حتی می خواهم عرض بکنم من خودم از آن کسانی هستم که شوخی را دوست دارم همیشه با رفقا دوستان فامیل شوخی می کنیم متلک می گوییم ولی کسی بدش می آید چرا با او شوخی می کنیم خوشش نمی آید دوست ندارد یک جشن اهل بیت بود یکی از بزرگان می فرمودند یک کسی خیلی وقار داشت بعضیها هستند می خواهند خودشان را حفظ بکنند وارد مجلس شد چند نفر شوخی کردند به او برخورد گفت من از شما راضی نمی شوم چرا مثلا به من رنج دادی آن صاحب خانه که از علما بود استاد حضرت امام بود می فرمودند من تا مدتها شب از خواب می پریدم از هول این بنده خدا که گفت من راضی نیستم حلالت نمی کنم آخر پولی بردم هدیهای بردم دلجویی کردم راضی کردم تا خیالم راحت شد چرا با این زبان به عروس مادر شوهر پدر زن قوم خویش همسایه رنجش فراهم می کنیم این زبان را کنترل بکنیم ما روایت داریم پیغمبر عظیم الشان فرمود مَنْ حَفِظَ لِسَانَهُ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالْقُرْآن (جامع الاخبار، ص 180) حدیث کوتاه است ولی یک دریا معانی است چه وقت ما به همهی قرآن عمل کردیم کسی که بند زبانش را بگیرد اَلمُومِنُ مُلجِم (بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۷۵) یعنی لجام دارد زیپ دارد دهانش مرحوم آیت الله بهاء الدینی فرمودند بعضیها زبانشان که باز می شود کورههای آتش جهنم است آتش زدن دلها و اختلاف همین آتشها می شود جهنم نیشهایی که می زنند مار و عقرب بلند شد «وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ» (تکویر/ 12) مرحوم سید عبدالکریم کشمیری فرمودند بنده خدایی آمده بود خدمت آقای حداد از آدمهای حراب و شر و مر گو آقای حداد خیلی وحشت کرد به من فرمود «وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ» یعنی شعلههای آتش جهنم را می بینی چقدر شعله ور شده خدا آتش جهنم را واجب می کند بر کسی که بد زبان است پیغمبر ما فرمود خدا بهشت را حرام کرد بر هر فحاش بد زبانی که باکی ندارد به او فحش بدهند و باکی ندارد خودش به دیگران فحش بدهند چقدر پیام داریم می گویند پدر ما دائم الفحش است مادر ما چپ و راست نفرین می کند روایت در کافی داریم اکثر اهل جهنم را زبان جهنمی می کند همین یک ذره گوشت که این را یک کم کنترل بکنیم سی چهل گناهی که بی ادبیها توهینها تحقیرها شکنجهها تهمتها غیبتها سخن چینیها همه از زبان است مگر هر حرفی بنده در مورد آقای شریعتی گفتم تو سخن چین باید به او برسانی پشت سر شخصیتی کسی حرفی زد یک سخن چین رفت گفت آن شخص خیلی ناراحت شد گفت از تو بیشتر ناراحت شدم گفت چرا گفت فلانی یک تیری به طرف من پرتاب کرده در تاریکی به من نخورده تو آمدی این تیر را به قلب من زدی مگر هر حرفی این دختر پسر عروس مادر شوهر گفت چرا ما نقل می کنیم دلها را از هم جدا می کنیم اینهایی که آتش بیار معرکه هستند از همه بدتر هستند ما می گوییم ببخش ببخش شما هم آتش را به پا نکن ما داریم آبرو گرو می گذاریم ببخشید آن طرف ظالم اول باید او کوتاه بیاید زبان قوی ترین چیزی است که من پیدا کردم ما حدیث داریم روز قیامت خدا زبان را عذابی می کند که هیچ عضوی از اعضای بدن ما این قدر عذاب می شود بعضی وقتها آدم حرفی می زند آبروی طرف می رود آقای دولابی قندان را کج می کرد می ریخت زمین آب حیف است قند را می شود جمع کرد این آب را اگر من بریزم بنده و شما نان آبرویمان را داریم می خوریم اگر آبرو نباشد کسی تحویل نمی گیرد کار نمی دهد جواب سلام نمی دهد ما همه گرو آبرویمان هستیم آبرویی که با یک تهمت برود مگر می شود جمع کرد بیاییم رنجشها را کم بکنیم یک روایتی را یک بار دیگر خواندم من این روایت را منزل مراجع در محضر علما خیلی خواندم خیلی خوششان آمد گفتند تکرار بکن ایام شهادت امام صادق علیه السلام هم است این روایت از امام بزرگوار است در کلمهی ولی سفینة البحار است امام فرمود مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ (اصول کافی، ج 4، ص 62) اگر کسی با زبانش یک چیزی نقل بکند یا با نوشتار پیامکش شایعه پراکنی گاهی می کنند اگر کسی نقل قولی بکند چیزی را انتقال بدهد که بخواهد علیه یک مومن آبرویش را زمین بریزد ننگی بچسباند یا مروتش را زمین بزند مخصوصا نزدیک انتخابات که می شود باید بگوییم هفتهی گناه تهمت معصیت غیبت به هر شکلی می خواهد رقیبش را زمین بزند من خیلی خوشم آمد در این شهری که ما امشب قرار است برویم یکی از نمایندهها که رای هم آورد کم نظیر یا بی نظیر است در ستادش نوشته بود راضی نیستیم به هیچ عنوان از رقیب ما حرفی به میان بیاید تخریب شود یا غیبت شود چند نفر این کار را می کنند؟ یک بقال خوب درست جنس خوب تحویل مردم بدهد چه کار داری رقبا را تخریب بکنی یا خودمان را بخواهیم بالا ببریم دیگران را نکوبیم این روایت مال همین مخربین است اینها از جنگ و بمب اتم خطرش بدتر است طرف کشته می شود می رود بهشت ولی این طوری شما آبرویش را از بین می بری او را دزد در جامعه معرفی می کنی و نیست امام صادق فرمود اگر کسی علیه مومنی مسلمانی آدم بی گناهی چیزی را نقل و انتشار بدهد مخصوصا در شبکههای مجازی و سایتها که راحت می کند اگر چنین کاری بکند و قصدش تخریب طرف باشد آن اتصالی که این هم در باره اش صحبت کردیم اتصال قطع می شود خدا می گوید از شجرهی من حبل من برو بیرون خدا می گوید در کلاس من نیستی این همه دعا می کنیم خدایا من را به خودم وانگذار خدا می گوید من تو را به خودت واگذار کردم از ولایت خدا خارج می کنند می گویند برو در ولایت شیطان شیطان هم می گوید من قبولت ندارم خیلی عجیب است مثل این که منافقی رفته جاسوسی کرده صهیونیستها هم بگویند ما هم این را قبول نداریم خیلی بد است مواظب باشیم اولا مرنجانیم و چند چیز است که وسایل رنجش را زیاد فراهم می کند اولین چیز زبان است که کنترل بکنیم خیلی قشنگ می شود
شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب خیلی ممنون صفحهی 534 قرار امروزی ماست آیات پایانی سورهی الرحمن و آیات ابتدایی سورهی مبارکهی واقعه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ ﴿٦٨﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٦٩﴾ فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ ﴿٧٠﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧١﴾ حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ ﴿٧٢﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٣﴾ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ ﴿٧٤﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٥﴾ مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ ﴿٧٦﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٧﴾ تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿٧٨﴾
سورة الواقعة
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١﴾ لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ ﴿٢﴾ خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ ﴿٣﴾ إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾ وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾ فَكَانَتْ هَبَاءً مُّنبَثًّا ﴿٦﴾ وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً ﴿٧﴾ فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ أُولَـئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿١١﴾ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿١٢﴾ ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾ وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ ﴿١٤﴾ عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ مُّتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾
ترجمه:
در آنها میوه های فراوان و درخت خرما و انار است. (۶۸) پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ (۶۹) در آنها زنانی نیکو سیرت و زیبا صورت اند. (۷۰) پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ (۷۱) حوریانی که در سراپرده ها مستورند. (۷۲) پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ (۷۳) پیش از همسران بهشتی شان دست هیچ انس و جنّی به آنان نرسیده است. (۷۴) پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ (۷۵) بر بالش های سبز و فرش های زیبا تکیه می زنند. (۷۶) پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟ (۷۷) همیشه سودمند و با برکت است نام پروردگار با شکوه و ارجمندت. (۷۸)
سورة الواقعة
بسم الله الرحمن الرحيم
هنگامی که واقعه [بسیار عظیم قیامت] واقع شود، (۱) که در واقع شدنش دروغی [در کار] نیست، (۲) پست کننده [کافران] و رفعت دهنده [مؤمنان] است. (۳) هنگامی که زمین به شدت لرزانده شود، (۴) و کوه ها درهم کوبیده وریز ریز شوند. (۵) در نتیجه غباری پراکنده گردد، (۶) وشما سه گروه شوید: (۷) سعادتمندان، چه بلند مرتبه اند سعادتمندان! (۸) و شقاوتمندان، چه دون پایه اند شقاوتمندان! (۹) و پیشی گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند، (۱۰) اینان مقربان اند، (۱۱) در بهشت های پر نعمت اند. (۱۲) گروهی بسیار از پیشینیان، (۱۳) و اندکی از پسینیان، (۱۴) بر تخت هایی زربافت، (۱۵) در حالی که روبروی یکدیگر بر آنها تکیه دارند. (۱۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: علم عالم در اختیار شماست جبر در این مسیر حیران است چشم هایت طبیب و بیمارش یک جهان جابر بن حیان است چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات نورانی را هدیه بکنیم به روح بلند امام صادق علیه السلام و وصل شویم ان شاء الله با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد
حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روایت نورانی از امام صادق علیه السلام است در فضیلت ذکر صلوات که فرمود ما فِي الْميزانِ شَيء اَثقَلُ مِن الصَلوةِ علي مُحمّدٍ و آل محمّدٍ (نورالثقلین، ج 5، ص 659) یعنی در میزان حسنات نهاده نمی شود چیزی که سنگین تر با ارزش تر باشد از صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. این ایام سورهی ارحمن امروز تلاوت شد و هم سورهی واقعه چون وقت کوتاه است در فضیلت این سوره عرض می کنم که هم سورهی یس قلب قرآن است سورهی الرحمن عروس قرآن است سورهی واقعه خیلی سورهی مهمی است سورههایی که محدث قمی اول مفاتیح آورده فضیلتش خیلی بیشتر است به بلندی کوتاهی نیست سورهی توحید از سورهی بقره با فضیلت تر است سورهی واقعه برای رزق و روزی و بیرون آمدن از تنگ دستی خیلی سفارش شده در روایتی از مجمع البیان است که عبدالله بن مسعود که خودش کاتب و قاری قرآن بود گاهی برای پیغمبر هم قرآن تلاوت می کرد اواخر عمر که مریض شد عثمان آمد دیدنش گفت نیاز داری من جبران کنم گفت آن وقت که نیاز داشتم سراغ نگرفتی گفت از چه می ترسی به چه امیدواری گفت از اعمال وگناهانم می ترسم و به رحمت خدا امیدوارم گفت اجازه بده به فرزندانت کمک کنم گفت الحمدلله فرزندانم به هیچ چیز نیاز ندارند گفت چطور گفت از پیغمبر عظیم الشان شنیدم که فرمود هر کس هر شب سورهی واقعه را بخواند خدا او را از فقر و تنگ دستی نجات می دهد و رزق و روزی اش را می رساند و من سفارش کردم آنها هر شب سورهی واقعه را می خوانند بحمدلله مشکلی ندارد اگر در نماز وتیره می توانند بخوانند یا مستقلا بسیار به جا است
شریعتی: بسیار خوب جمع بندی مباحث را می شنویم
حاج آقا فرحزاد: یگانگی و انس و الفت را جدی بگیریم ایام شهادت فرصت خوبی است آنهایی که قهر هستند بروند آشتی بکنند این روایت که پسر امام صادق یک تندی کرد به همسرش تب کرد مریض شد حضرت فرستادند دنبال عروس پول دادند دلجویی کردند آشتی دادند مریض هم خوب شد در روایت داریم لحظات واپسین امام صادق چند چیز را سفارش کردند یک وصیتی که معروف است فرمود شفاعت ما نمی رسد به کسی که نماز را سبک بشمارد یعنی اهمیت ندهد یکی از سفارشات مهمی که در رابطه با بحث ما دارد که خیلی مهم است امام صادق در لحظات آخر یکی یکی نام بردند به فلان فامیل پول بدهید هدیه بدهید از جمله پسر عمویی داشتند فرمودند هفتاد اشرفی بدهید به او کنیزی داشت امام صادق به نام سالمه عرض کرد این آقا سر راه شما را گرفته خنجر کشیده می گویید پول بدهند صِلْ مَنْ قَطَعَكَ (تحف العقول، ص 305) این جا ظاهر می شود امام صادق علیه السلام فرمودند من می خواهم مصداق این آیه باشم که خدا می فرماید «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّـهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» (رعد/ 21) یا اولیای خدا کسانی هستند که وقتی خدا گفته وصل کن وصل می کنند ولو طرف بدی کرده صله می کنند از سوء حساب می ترسند به خشیت خدا از پروردگار می ترسند و از سوء حساب به خدا پناه می برند پایان کارشان خیلی خوب می شود یکی از کارهای مهم این است که با بدها بیاییم آشتی کنیم بپوشانیم کوتاه بیاییم حق ما در آخرت گرفته می شود در دنیا ضایع نمی شود این تعبیر را حضرت فرمودند خدای متعال وقتی بهشت را آفرید بهشت را معطر کرد به بوی خوش و بوی بهشت از مسافت پانصد سال راه از اطراف بهشت منتشر است یعنی هزاران کیلومتر قبل از بهشت بوی بهشت به مشام اهل بهشت می خورد امام صادق لحظات آخر عمرشان فرمودند نه بهشت نمی رود بوی بهشت نمی رسد به مشام کسی که عاق والدین است یا قاطع رحم است یعنی کسی که پدر مادرش را اذیت کرده و عاق والدین شده یا کسی که با فامیل قطع رابطه کرده نه بهشت نمی رود بوی بهشت به مشامش نمی رسد. عزیزان در ایام شهادت سعی بکنند دو سه شب هم ادامه بدهند بهتر است شبیه ایامی که برای اهل بیت دیگر عزاداری می کنند شور حال بیشتری داشته باشند
شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون دعا بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد به همهی ما ایمان و معرفت کامل عنایت بفرما دل هایمان را مهربان تر و نزدیک تر بگردان قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان سلام بر امام حسن و امام حسین علیهما السلام
شریعتی: خیلی ممنون السلام علیک یا ابا عبدالله.