شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد - قهر و آشتی

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: قهر و آشتی
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 26-05-94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

تا آسمانت را کمی در بر بگیرد *** یک شهر باید عشق را از سر بگیرد
گنجایشت در سینه‌ی این خاک‌ها نیست *** باید تو را دستان پیغمبر بگیرد
هر کس مزار مادرش را آرزو کرد *** باید سراغش را از این دختر بگیرد
بانو رهایی را نمی‌خواهم که ننگ است *** بی جذبه‌ی مهرت کبوتر پر بگیرد
قلب مرا از سینه ام بردار نگذار *** دار و ندارم را کسی دیگر بگیرد
دل واپس اما دل خوشم شاید که دستت *** دست مرا هم لحظه‌ی آخر بگیرد

شریعتی: یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنة. سلام به همه‌ی شما هم وطنان عزیزم خانم‌ها و آقایان باز هم عید میلاد حضرت فاطمه‌ی معصومه خیلی مبارک شما باشد خیلی خوشحالیم که از شهر مقدس قم حرم اهل بیت به شما سلام می‌کنیم و همراه شما هستیم و در کنار شما حتما نائب الزیاره‌ی شما خواهیم بود حاج آقای فرحزاد سلام علیکم
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان عرض سلام دارم ایام فرخنده و خجسته‌ی دهه‌ی کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها خدمت همه تبریک عرض می‌کنیم مملکت ما زیر سایه‌ی این برادر و خواهر است هم آقا امام هشتم و هم حضرت معصومه قرار دادی که ما بارها با بینندگان سمت خدا داشتیم که در دعاها و زیارت‌ها و ثواب هایمان هم دیگر را شریک بکنیم این موضوع درهم که عرض کردیم مرحوم دولابی می‌فرمودند یک مهندسی داشتیم داماد مرحوم آیت الله انصاری همدانی می‌گفت من با یک شرکتی آمده سراغ من کار ببندیم گفتم من صد میلیون بدهکارم شما هم پانصد میلیون سرمایه دارید روی هم می‌ریزیم با هم کار می‌کنیم ما خیلی گناه داریم عزیزان خیلی ثواب دارند روی هم می‌ریزیم کم و کاستی‌ها را خدا جبران می‌کند آن‌هایی که با هم هستند خدا به یک نفر که عنایت بکند دست بقیه را هم بگیرد صحبت‌هایی که در مورد هم دلی و یگانگی است اگر در این گردونه قرار بگیریم خدا همه را می‌پذیرد.
شریعتی: همین طور است دیروز هم نائب الزیاره‌ی فرد فرد شما هستیم برای همه تان دعا می‌کنیم ان شاء الله این توفیق نصیب شما هم شود که مشرف شوید به زیارت حضرت معصومه و مشهد الرضا که تا چند وقت دیگر میلاد با سعادت امام رضا را هم در پیش داریم امروز سالروز ورود آزادگان به میهن عزیز است این روز را هم گرامی می‌داریم ما بحث شما را می‌شنویم هفته‌ی گذشته در مورد همدلی نکات خیلی خوبی را شنیدیم نکته‌ی اصلی اش این بوده مرنج و مرنجان.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ما چهار ماه داریم که از ماه‌های حرام است که حرمت این چهار ماه هم خیلی مهم است در قرآن اشاره شده «مِنْهَا أَرْ‌بَعَةٌ حُرُ‌مٌ» (توبه/ 36) که سه ماه پشت سر هم است ماه ذی القعده ذی الحجه و محرم و یک ماه هم تک است که ماه رجب است در این چهار ماه حتی جنگیدن با کفار حرام است یعنی کافر حربی هم که شمشیر کشیده در این ایام ماه حرام باید آتش بس اعلام شود یعنی جنگ و دعوا تعطیل شود مگر این که آن‌ها حمله بکنند ما مجبور به دفاع شویم این استثناء است جایی که ماه حرام با کافر حربی که شمشیر از رو بسته اعلام آتش بس باید شود با دوست رفیق همسایه فامیل پدر مادر همسر اولاد حرام اندر حرام اندر حرام اندر حرام است چیزی خدا را مثل اختلاف و دعوا و نزاع به غضب نمی‌آورد و چیزی مثل یگانگی و محبت و همدلی ما را به خدا نزدیک نمی‌کند ان شاء الله عزیزان کدورت‌ها را بگذارند کنار ماه ذی القعده شروع شده حتی عزیزان توجه دارند که اگر کسی در ماه حرام غیر عمد مرتکب قتلی شود اشتباه بکند تصادفی منجر به قتل یا جرح شود حدودا یک سوم دیه می‌رود بالا حتی باید مواظب باشیم در ماه حرام غیر عمد هم دعوا نکنیم اخم هایمان را باز کنیم یگانگی و محبت و صلح و صفا باشد بحثی که هفته‌ی قبل اشاره کردیم که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت که عرض کردیم تمام خوبی‌ها تمام آداب معاشرت در دو کلمه است مرنج و مرنجان بخشی در مورد عدم رنجش صحبت کردیم دوستان پیشنهاد دادند مرنجان مهم تر است یعنی علل و اسباب رنجش را فراهم نکنیم اول قدم در راه خدا و در راه ایمان و سیر و سلوک این است که انسان مواظب باشد اذیت و آزارش به کسی نرسد در یک روایت نورانی می‌فرماید کَفُّ الْأَذَى مِنْ کَمَالِ الْعَقْلِ (اصول کافی، ج 1، ص 13) یک انسان عاقل کامل آن کسی است که اذیتش و آزارش به کسی نرسد کسی را نرنجاند دلی را آزار ندهد با زبان خیلی‌ها بسیاری از گناهان با زبان است انسان با زبان رنجش خاطر کسی را فراهم می‌کند تهمت نزند تحقیر کنایه متلک این روایت را همه حفظ هستند فَإِنَّ الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا (بحارالانوار، ج 72، ص 222) زنای محصنه با کسی که همسر دارد حکمش رجم و کشتار و قتل است با این که یا ممکن است یک بچه‌ی حرامی تولید شود ولی می‌گوید کسی که غیبت می‌کند از زنا و فحشا بدتر است چون می‌آید آبروی افراد را می‌برد و آن گناه را افشا می‌کند و عادی می‌کند و ممکن است کسی در خلوت فحشا و منکر انجام بدهد آبرویش هم نرود زندگی را ادامه ندهد ولی کسی که می‌آید این آبرو را می‌ریزد خانواده را متلاشی می‌کند از این بدتر است ما حدیث داریم دروغ از فحشا و زنا بدتر است حدیث داریم خدا زبان را عذابی می‌کند که هیچ عضوی از اعضای بدن ما را آن قدر عذاب نکرده بیشترین گناهان از زبان است کلام حکیمانه‌ای حکما دارند می‌گویند اللِّسَانُ جِرْمُهُ صَغِیرٌ وَ جُرْمُهُ کَبِیرٌ جرمش اندازه اش خیلی کم است ولی این زبان می‌تواند هزاران دل را شاد بکند می‌تواند میلیون‌ها نفر را در عذاب بینداز آدم خودش را کنترل بکند این کلام نورانی از امام حسین علیه السلام است امام سوم ما در لحظه‌ی واپسین عمرشان که دیگر این همه عزیزانشان به شهادت رسیدند و خودش در معرض شهادت است و اهل بیت نزدیکش است اسیر شوند آمدند در خیمه با امام سجاد خداحافظی بکنند یکی از وصیت‌های مهمی که به فرزندشان امام سجاد علیه السلام فرمودند این بود که یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ (اصول کافی، ج 2، ص 331) یعنی فرزندم مواظب باش در زندگی این را خیلی مراعات بکن از ظلم کردن به کسی که پناهی جز خدا ندارد ما خیلی پیام داریم که همسر ما ما را اذیت می‌کند یا پدر مادر یا اولاد پدر مادر را یا خواهر برادر با هم قهر هستند چند سال است همدیگر را آزرده کردند یا کارفرما از زیر مجموعه اش یا کارگر به کارفرما ظلم می‌کند کاری که باید انجام بدهد نمی‌دهد یا خلف وعده می‌کنند یا وظیفه‌ای که باید انجام نمی‌دهند ظلم تبعات بدی دارد خیلی آثار منفی دارد امام حسین لحظه‌ی آخر می‌گوید مواظب باش ظلم به مظلومی که آهی پناهی جز خدا ندارد نکنی از امام مجتبی علیه السلام سوال کردند فاصله‌ی زمین تا آسمان چقدر است فرمود آه یک مظلوم نفرین یک مظلوم دعای یک مظلوم است این فاصله‌ی طولانی را طی می‌کند فکر نکنند بعضی‌ها می‌گویند شوهر یا کارفرما کسی به ما ظلم کرده وضع مالیش خوب است سلامتی دارد این‌ها ظاهرش این طوری است داخلش عذاب و جهنم است یا در این دنیا خدا او را قصاص می‌کند اگر هم این جا نزند آتش‌های جهنم است که آماده است در او بیندازد اتَّقُوا الظُّلمَ؛ فإنّهُ ظُلُماتٌ يَومَ القِيامَةِ (وسائل الشیعه، ج 16، ص 36) معیار این نیست در دنیا یک رفاه ظاهری داشته باشیم همان هم عذاب وجدان و هزار و یک گرفتاری دارد در دنیا هم گرفتار می‌شود مرحوم دولابی می‌فرمودند از آه مظلوم بترسید آن قدر تاثیر گذار است می‌فرمودند اگر یک مظلومی را گوشه‌ی زندان بیندازند حکومت مسئولین یا انسانی ظلم بکند کسی را اذیت کرده زندان انداختند فرمودند اگر گوشه‌ی زندان آه بکشد از آدم‌های رده بالای مملکت هستند تا آن پیرزنی که پشت کوه است و از این ظلم خبر ندارد نماز شبش درست بالا نمی‌رود دعاهایش درست بالا نمی‌رود ظلم کل مملکت را چرا بی برکتی می‌آید باران کم می‌آید ظلم چیزی است که تبعاتش کل عالم را می‌گیرد
شریعتی: تا صحبت از ظلم می‌شود احساس می‌کنیم مال جدی را هم به ناحق بخوریم ولی دل شکستن هم مصداق ظلم است
حاج آقا فرحزاد: بله مسائل آبرویی دل شکستن تهمت زدن تحقیر کردن آزار دادن به مراتب مسائل مالی را جدا مطرح می‌کنیم که یک موردش است ولی مواظب باشیم یک بزرگی حدود بیست و پنج سال من این جمله را فرمود که فلانی من خیالم از طرف خدا راحت است خدا ارحم الراحمین است سریع الرضا است از همه مهربان تر است ولی همین خدا می‌گوید من از ظلم ظالم نمی‌گذرم از حق الناس نمی‌گذرم فرمود فلانی مواظب باش در زندگی ات سعی بکن آه مظلوم پشت سرت نباشد اگر هم است برو حلالیت بطلب عذرخواهی بکن از دلش در بیاور من عالمی را دیدم با کسی اختلاف و دعوا داشت آمدند جلسه‌ای گذاشتند این‌ها را آشتی بدهند شروع ظلم هم بر اثر رنجش بود یک طرف رنجانده بود اختلاف درست شده بود من خوشم آمد عالم فرهیخته‌ای سید بزرگواری ریش سفید افتاد پای طرف را بوسید که از او بگذرد ولو این که مقدار زیادی حق با آن سید بزرگوار بود نخواست کدورت ادامه داشته باشد ما اگر این جا خودمان را نشکنیم با فشار قبر با آتش جهنم با گرز ملائکه غلاظ شداد ما را می‌شکنند اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خُشُوعَ الْإِيمَانِ قَبْلَ خُشُوعِ الذُّلِّ فِي النَّارِ (دعای سحر) این دعایی است که در سحرهای ماه رمضان ما می‌خواندیم بترسیم از آه مظلوم همسری که آه می‌کشد پدر مادری که آه می‌کشند خیلی پیام داریم پدر مادر‌ها ظلم در حق بچه‌ها می‌کنند بچه‌ها آه می‌کشند خیلی وقت‌ها پدر مادر‌ها عاق بچه‌ها می‌شوند اثر وضعی دارد همان طور که کسی سم می‌خورد بدنش مسموم می‌شود بداند یا نداند دانستن شرط خودش نیست آه مظلوم اثر خود را دارد گره‌هایی را در زندگی پیش می‌آورد مرحوم آقای انصاری همدانی افرادی که می‌آمدند خدمتشان اولین کاری که می‌کردند این گره‌ها را باز می‌کردند یک موقع قاضی می‌آید در همدان خدمت آقای انصاری همدانی ایشان در همان جلسه‌ی اول می‌گوید چرا این قدر همسرت را اذیت می‌کنی راه را بر خودت بستی دست می‌گذارد روی آن گره کوری که حواسش نبود خیلی مواقع ما خودمان را ظالم نمی‌دانیم غروری دارند زن مرد که می‌گویند کارمان درست است این آقا جا می‌خورد خیلی یک شخصیتی به من این تلنگر را زده می‌گوید درست است من در زندگی ام به خانمم خیلی ظلم کردم برمی‌گردد تهران شروع می‌کند محبت کردن مدارا کردن گذشت کردن خانمش می‌گوید تو عوض شدی زندگی ما عوض شده می‌فهمد گره مال همین جا بوده روایت داریم پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم به او خبر دادند یک جوانی در حال جان دادن است حضرت به بالینش حاضر شدند وجود خود پیغمبر تمام نکبت‌ها را دور می‌کند فرشته‌های رحمت را می‌آورد ولی باید طرف هم ظرفیت داشته باشد حق الناس را اصلاح کرده باشد یا اصلاح بکند پیغمبر آمدند کنار بستر این جوان در حال جان دادن بود فرمودند شهادتین بگو زبانش بند آمد نتوانست بگوید هر چه پیغمبر تلقین می‌کرد ولی زبانش بند می‌آمد گره کوری داشت کجا ما پیاله شکستیم حضرت توجهی کردند فرمودند این جوان مادر دارد؟ یک خانمی آن نزدیک‌ها بود گفتند بله این مادر جوان است فرمودند شما از او راضی هستی گفت ابدا راضی نیستم شش سال است من با او قهر هستم خیلی زشت است خواهر برادر پدر مادر اولاد قهر باشند حضرت وساطت کردند فرمودند بیا از او بگذر یعنی با این وضع که برود ملائکه می‌برند او را عذاب می‌کنند در آتش جهنم می‌سوزد بگذر آن خانم هم این که ما می‌گوییم بگذریم گذشت کنیم راضی نباشیم به خاطر ما کسی در آتش بیفتد نادانی کرده نفهمی کرده ما راضی نباشیم به خاطر ما کسی جهنم برود ولو اولاد ما نباشد غریبه باشد این خانم به احترام پیغمبر عرض کرد به خاطر شما من از او گذشتم و راضی شدم حضرت یک دعای کوتاهی یاد دادند يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ وَيَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ وَاعْفُ عَنِّى الْكَثيرَ اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ زبانش باز شد شهادتین را گفت این دعا را خواند حضرت فرمودند چه می‌بینی عرض کرد اول یک شخص هولناک سیاه چهره‌ی بسیار مهیبی به من حمله کرده بود زبانم بند آمده بود نمی‌توانستم حرف بزنم حالا که مادرم گذشت کرد دعا را یاد دادی فرشته‌ی پاکیزه خوشبو نورانی لبخند به لب آمده سراغ من حضرت این دعا را فرمودند تکرار بکن.‌ای خدایی که اعمال بد و کم ما را قبول می‌کنی گناه زیاد ما را می‌بخشی حسنات کم ما را قبول بکن گناهان زیاد ما را ببخش تو غفور و مهربان و آمرزنده هستی به برکت قدم پیغمبر و به برکت رضایت این مادر بدون رضایت مادر مشکلش حل نمی‌شد ولو پیغمبر وساطت کرده حق الناس را واقعا جدی بگیرید از ظلم بپرهیزید اکثریت قاطع مردم گیرشان حق الناس و رنجش و ظلمی است که به مردم دارند این را اگر در دنیا ما پاک بکنیم ان شاء الله صحیح و سالم و راحت از دنیا می‌رویم و راحت به آخرت وارد می‌شویم
شریعتی: ان شاء الله مشرف می‌شویم محضر قرآن کریم صفحه‌ی 541 مصحف شریف قرار امروز دوستان خوب ماست ثواب تلاوت این آیات را هدیه می‌کنیم به روح حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها لحظه لحظه‌ی زندگی تان مزین به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد باشد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
لَقَدْ أَرْ‌سَلْنَا رُ‌سُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّـهُ مَن يَنصُرُ‌هُ وَرُ‌سُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّـهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿٢٥﴾ وَلَقَدْ أَرْ‌سَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَ‌اهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّ‌يَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ‌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢٦﴾ ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِ‌هِم بِرُ‌سُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْ‌يَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَ‌أْفَةً وَرَ‌حْمَةً وَرَ‌هْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِ‌ضْوَانِ اللَّـهِ فَمَا رَ‌عَوْهَا حَقَّ رِ‌عَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَ‌هُمْ وَكَثِيرٌ‌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢٧﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَآمِنُوا بِرَ‌سُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّ‌حْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورً‌ا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ‌ لَكُمْ وَاللَّـهُ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِيمٌ ﴿٢٨﴾ لِّئَلَّا يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَلَّا يَقْدِرُ‌ونَ عَلَى شَيْءٍ مِّن فَضْلِ اللَّـهِ وَأَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿٢٩﴾
ترجمه:
همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت بر خیزند، و آهن را که در آن برای مردم قوت و نیرویی سخت و سودهایی است، فرود آوردیم و تا خدا مشخص بدارد چه کسانی او و پیامبرانش را در غیاب پیامبران یاری می دهند؛ یقیناً خدا نیرومند و توانای شکست ناپذیر است. (۲۵) به یقین ما نوح و ابراهیم را فرستادیم و در میان فرزندان آن دو نفر، نبوّت و کتاب قرار دادیم، پس برخی از آنان هدایت یافتند و بسیاری از آنان نافرمان بودند. (۲۶) سپس به دنبال آنان پیامبران خود را پی در پی آوردیم و پس از آنان عیسی پسر مریم را [به رسالت] فرستادیم و به او انجیل عطا کردیم و در قلب کسانی که از او پیروی می کردند رأفت و رحمت قرار دادیم، و رهبانیتی که از نزد خود ساخته بودند ما بر آنان مقرّر نکرده بودیم، ولی [خود آنان آن را] برای طلب خشنودی خدا [بر خود واجب کرده بودند]، اما آنگونه که باید حدود خودساخته را رعایت نکردند؛ پس پاداش کسانی از آنان را که ایمان آورده اند، عطا کردیم و بسیاری از آنان نافرمانند. (۲۷) ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند، و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن [در میان مردم] راه سپارید و شما را بیامرزد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۸) تا اهل کتاب بدانند [که اگر به پیامبر اسلام ایمان نیاورند] بر چیزی از فضل خدا دسترسی نخواهند داشت؛ بی تردید همه فضل به دست خداست، آن را به هرکس بخواهد عطا می کند و خدا دارای فضل بزرگ است. (۲۹)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: این سمت خداست که از حرم اهل بیت شهر مقدس قم تقدیم نگاه شما می‌شود اشاره‌ی قرآنی و نکته‌ی صلوات بر محمد و آل محمد را حاج آقا فرحزاد بفرمایند
حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. در روایت داریم که اگر نام و ذکر پیغمبر برده شود و کسی صلوات بر محمد و آل محمد نفرستد خدا کاری می‌کند که راه بهشت را گم کند معلوم می‌شود راه بهشت هم محمد و آل محمد است و هم صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. در آیه‌ی 28 ام سوره‌ی حدید خدا می‌فرماید... یا ایها رحمه آن‌هایی که تقوا در زندگی پیشه می‌کنند و ایمان می‌آورند که دو بال مهم مومن تقوا و ایمان به خداست یعنی باورهای جدی داشته باشند اعتقاد صحیح و در عمل هم تقوا و پرهیزکاری داشته باشند خدا چند کار با این‌ها می‌کند یکی این که دو بهره‌ی رحمت دو کفه‌ی رحمت به آن‌ها مرحمت می‌کند و سوم ... یجعل لکم نورا خدا چراغ هدایت جلوی این‌ها همیشه روشن می‌گذارد که أَلْعِلْمُ نُورٌ (بحارالانوار، ج 1، ص 224) مشکل بشر فهم و درک است آدمی که نور دارد در بیراهه و چاله نمی‌رود آدمی که حقیقت ظلم و گناه را درک کند هیچ وقت خودش را در خطر نمی‌اندازد این مال نفهمی است آن‌هایی که ایمان باور و تقوایشان را تقویت می‌کنند خدا نوری می‌دهد که هیچ وقت در چاله نروند کار دیگری که می‌کند... یغفر لکم همه‌ی گناهان را می‌بخشد خدا هم آمرزنده هم مهربان است
شریعتی: خیلی ممنون می‌خواهم تشکر ویژه بکنم از همه‌ی دوستان خوبی که دست به دست هم دادند در گرمای هوا این جا هستند تصویر برداران خوب ما زنده و مستقیم تقدیم نگاه شما شود از همه شان ممنون هستم وقت در اختیار شماست
حاج آقا فرحزاد: چون این ایام متعلق است به کریمه‌ی اهل بیت حضرت فاطمه‌ی معصومه بیان نورانی از امام صادق علیه السلام رسیده که فرمود أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ (بحارالانوار، ج 57، ص 228) ابواب بهشت هشت در دارد سه در از هشت در بهشت به قم باز می‌شود یعنی شما ببینید درصدش خیلی بالاست البته درهای بهشت چند هزار کیلومتر است چون مهمان خانه‌ی خدا خیلی بزرگ است نه یک در نه دو در سه در یعنی راه ورود به بهشت از قم خیلی آسان و راحت است مهد تشیع مرکز تشیع و اسلام ناب الآن شهر مقدس قم است شهر مقدس قم ویژگی‌هایی دارد اولا خود زمین قم و خاک قم یک خاک مقدسی است شهر ما اهل بیت است قم حرم ما اهل بیت است این روایت معروفی است که یعنی حرم جایی که متعلق به ماست خدا حرمی دارد مکه است منصوب به خداست پیامبر حرمی دارد مدینه است مولا علی حرمی دارد کوفه است یازده امام می‌گویند حرم ما شهر مقدس قم است قُم بَلَدُنَا وَ بَلَدِ شِیعَتُنَا (سفينة البحار، ج 2، ص 447) امام صادق علیه السلام فرموده قم شهر ما و شهر دوستان و شیعیان ما است اللهم اعصمنا عن کل فتنه خدایا از هر فتنه‌ای قم را حفظ بکن دعای اهل بیت پشت این شهر است و خود این سرزمین خاک مقدس وجود این سرزمین مردم این سرزمین یکی از درهای بهشت شاید وجود علما محدثین شخصیت‌های برجسته‌ای که از زمان امام صادق علیه السلام تا زمان ظهور امام زمان در شهر قم دوست داران و شیعیان خالص بودند و هستند و خواهند بود و منشأ برکات فراوان بوده اند رو به روی ما قبرستان شیخان است چندین نفر از یاران خوب اهل بیت این جا هستند یکی زکریا بن آدم قمی است این آقا شخصیتی است که وقتی می‌خواست از قم برود آمد خدمت امام هشتم اجازه بگیرد گفت بعضی مردم قم ظلم می‌کنند دروغ می‌گویند اگر اجازه بدهید من ترک وطن بکنم فرمود من اجازه نمی‌دهم خدا به برکت شما بلا را از قم دفن می‌کند همان طور که به برکت پدرم موسی بن جعفر از کنار او دفع می‌کند تشبیه به امام کرده مثل زکریا بن آدم قمی‌هایی که آن زمان‌ها بودند بیشترین روات ما در اصول کافی و روایات ما قمیین هستند درهای بهشت را به روی عالم باز می‌کنند واسطه‌ی خیر بین امامان و همه‌ی دوستان و شیعیان بودند روایاتی داریم که اگر قمیین بودند دین ما منقرض می‌شد علم ما به عالم منتشر می‌شود از بیش از صد کشور طلبه و دانشجو داریم در قم تحصیل می‌کنند در کل دنیا علوم اهل بیت را صادر می‌کنند مهد و مرکزش قم است به همه‌ی دنیا صادر می‌شود روایت داریم دیگر مستضعفی روی زمین باقی نمی‌ماند یکی هم وجود نازنین خود کریمه‌ی اهل بیت حضرت معصومه است این بانوی با کرامت که امام صادق علیه السلام فرمود در شهر قم فرزندی از فرزندان من از دنیا خواهد رفت و دفن خواهد شد نام او فاطمه است فرزند موسی است که هنوز امام هفتم متولد نشده است این تعبیر بلند ترین تعبیری است که امام معصوم جد بزرگوار این بانو در باره‌ی بانو فرمودند تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم (بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۲۸) خیلی تعبیر بلندی است برای شفاعت کل شیعیان عالم از اولین تا آخرین کفایت می‌کند اهل بیت چه شخصیتی تربیت کردند این که می‌گوییم خواهر امام فرزند امام عمه‌ی امام ما امام زاده خیلی داریم ولی امام زاده‌ای که بلا فصل باشد امام زاده‌ای که تعریف‌های فوق العاده‌ای درباره اش کرده باشند امام زاده‌ای که چند امام مبلغ و مروج او باشند حتی قبل از تولد او و پدرش امام زاده‌ای که نه روایت درباره‌ی زیارت این بانو داریم چند روایت صحیحه است که کسی این بانو را با معرفت زیارت کند بهشت واجب می‌شود پیوند به این بانو بهشت را برای ما واجب می‌کند این خیلی مهم است این که فرمود به شفاعت این بانو میلیاردها تمام شیعیان عالم وارد بهشت می‌شوند باز باش‌ای باب رحمت تا ابد بارگاه من له کفوا احد از دیرباز علما و محدثین و بزرگان و همه‌ی قشرهای مختلف می‌آمدند زیر سایه‌ی این بانو و توسل به این بانو می‌کردند و بهره مند می‌شدند مرحوم آیت الله مرعشی نجفی حدود شصت هفتاد سال این جا سه وعده می‌آمدند نماز زیارت دعا ما کم داریم کسی که سه وعده بیاید آیت الله بهجت روزی یکی دو ساعت صبح‌ها می‌آمدند عرض ادب و توسل داشتند مرحوم آیت الله اراکی ظهرها می‌آمدند نماز ظهر و زیارت و دعا و یکی دو ساعت گاهی ایستاده اولیا خدا می‌آمدند گدایی می‌کردند حضرت امام آن قدر حرم مشرف می‌شدند مرحوم آقای بهاء الدینی می‌فرمودند بعضی‌ها به ایشان اعتراض می‌کردند که چرا این قدر می‌آیید می‌فرمودند شما چه می‌دانید این جا چه خبر است مرحوم آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمودند من هر چه مشکل و حاجت داشتم از این بانو درخواست کردم و به من مرحمت کردند روز آخر هم وصیت کرده بودند که من را بیاورید کنار ضریح این بانو و یک طرف جنازه‌ی من را عمامه ام را باز کنید به جنازه‌ی من و یک طرف به ضریح ببندید و زیارت وداع و دعای وداع بخوانید ایشان فرمودند من در دوران جوانی مستاجر بودم پایین شهر قم یک روز آمدم منزل دیدم خانمم گریه می‌کند گفتم چرا گریه می‌کنی گفت من مستاجرم صاحب خانه گفته حق شستن لباس و ظرف نداری آن موقع آب لوله کشی نبوده آب چاه و حوض بوده باید بروی کنار جوب آب بیرون ظرف و لباس بشوری آن جا نامحرم است زن روحانی ام نمی‌توانم آن جا این کار را بکنم نمی‌توانم این جا زندگی بکنم ایشان می‌گوید من خیلی ناراحت شدم آمدم حرم حضرت معصومه عرض کردم مهمان شما هستیم به بن بست خوردیم ان شاء الله خدا همه‌ی اجاره نشین‌ها را نجات بدهد توسل پیدا کردم می‌گوید چند روزی گذشت دایی داشتم از تجار تهران بود به من زنگ زد گفت فلانی من یک کار مهمی دارم گفتم بفرما گفت من مشکل مهمی داشتم حل نمی‌شد نذر کردم اگر حاجت من برآورده شود برای یک طلبه‌ی سید یک خانه تهیه بکنم الحمدلله مشکل من حل شده حاجت من برآورده شده فکر کردم چه کسی بهتر از خواهر زاده‌ی خودم برای شما یک خانه تهیه بکنم بعد از این توسل من شاید چند ساعت یا چند روز نگذشته بود مدت کوتاهی بود ایشان حواله‌ای کرد ما صاحب خانه شدیم تمام اولیا خدا ملاصدرا وقتی در کهک قم تبعید بودند حدود چهل کیلومتر این راه را می‌آمدند مشکلات علمی داشتند در خانه‌ی حضرت معصومه حل می‌کردند و برمی‌گشتند یکی از دوستان من چند وقت قبل تعریف کرد فرمود خدمت یکی از مراجع بزرگوار قم بودم ایشان فرمودند که بستگان من از شهرستان زنگ زدند خانمی از خانم‌هایی که وابسته به ما بوده او را ربودند خدا نصیب نکند ما یک ساعت بچه مان از مدرسه دیر بیاید چه حالی پیدا می‌کنیم ناموس کسی ربوده شود مفقود باشد واقعا پدر مادر و بستگان هیچ مصیبتی از این بالاتر ندارند از کشته شدن هم بالاتر است عزیزی از انسان مفقود شود گفت تمام فامیل مستاصل شدند پناهنده شدند به این آقا که شما فامیل ما هستید مرجع تقلید هستی دعایی ذکری کاری بکن ایشان فرموده بودند من فکر کردم چه کار بکنم دیدم پناهگاهی بهتر از حضرت معصومه علیها سلام نیست واقعا ملجا و پناه همه‌ی دنیا می‌تواند باشد میرزای قمی فرمودند من می‌توانم حاجت‌های مردم قم را برآورده بکنم حضرت معصومه برای همه‌ی دنیاست همه‌ی مردم دنیا می‌توانند حاجت روا شوند ایشان می‌فرمود من فوری حرکت کردم حرم حضرت زیارت خواندم نماز خواندم دخیل شدم ما پناهنده به شما هستیم اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ بالاترین چیزها رضایت خدا و جاودانه در بهشت مهمان اولیا خدا بودن است ما این دو چیز را در زیارت نامه می‌خواهیم از بانو خانمی که می‌تواند ما را از ته جهنم به بالاترین مرتبه‌ی بهشت ببرد نمی‌تواند حاجت کوچک دنیایی ما را برآورده بکند؟ گفت توسل پیدا کردیم استغاثه کردم از حرم آمدم بیرون سوار ماشین شوم برگشتم منزل زنگ زدند به محافظین ما که خبر خوش سرنخی پیدا شده جای این خانم پیدا شده الحمدلله مامورها رفتند خانم را تحویل بگیرند بعد از توسل این گره کور باز شد این جا ملجأ و پناه اولیاء خداست علما بزرگان شخصیت هاست مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله تعالی علیه وقتی که مشرف می‌شدند آستانه‌ی مقدسه عقب عقب می‌آمدند پشت به ضریح نمی‌کردند در زمان ایشان پادشاه عربستان آمده بود ایران چون رابطه اش با شاه خوب بوده کم هم جایی می‌رفتند معمولا سفر نمی‌رفت تقاضا کردند بیایند قم دیدن مرحوم آیت الله بروجردی به عنوان این که خادم الحرمین و پادشاه کشور اسلامی هستند ایشان فرمودند من اجازه نمی‌دهم به ایشان گفتند چرا اجازه نمی‌دهید او می‌خواهد بیاید زانو بزند فرمودند به خاطر این که ایشان که وارد قم می‌شود به زیارت حضرت فاطمه‌ی معصومه علیها سلام نمی‌رود و این بی حرمتی در حق حضرت می‌شود من ملاقات با خودم را کنسل می‌کنم بی حرمتی به این بانوی بزرگوار نشود اولیا خدا حرمت عجیبی به محضر این بانو می‌گرفتند من معتقد هستم بسیاری از کارشناسان یا الآن یا بعدا یا قبلا این‌ها در خانه‌ی حضرت معصومه شاگردی کردند عرض ادب کردند من خودم هر دفعه می‌آیم ضریح را می‌بوسم قبل از برنامه رفتم خودم را به ضریح رساندم به همه‌ی بیننده‌ها دعا کردم هر چه داریم به برکت این بانو است نور و علم و هدایت از این جا پخش می‌شود به عالم این که است که فرمود شفاعت این بانو همه‌ی شیعیان را می‌گیرد من چند روز قبل حرم مشرف شده بودم یک آقایی از یزد آورده بود ما را ول نمی‌کرد می‌گفت شما خیلی گردن ما حق دارید گفتم من چه کار کردم گفت شما چند کلمه در همین برنامه‌ی سمت خدا سال‌های گذشته درباره‌ی قم و شهر قم و حضرت فاطمه‌ی معصومه گفتید دل ما از جا کنده شد آمدیم زیارت حاجت مهمی داشتیم ماندیم عرض ادب التماس کردیم حاجتمان را گرفتیم این قدر روحیه و وضع زندگی روحی و جسمی مان عوض شده مرتب با خانم می‌آییم چند روز می‌آییم این به برکت این حدیث‌هایی بود که خواندید
شریعتی: یک جوانی در حرم من را دید گفت من به برکت برنامه‌ی شما مکرر دارم مشرف می‌شوم قم وگرنه من کجا قم این جا می‌گفت سال‌ها در قم زندگی می‌کردیم توفیق نداشتیم بیاییم زیارت و هر چه خواستیم حضرت معصومه داده
حاج آقا فرحزاد: قم مرکز ایران قرار گرفته یک بزرگی می‌گفت بهترین جا مکه‌ی مکرمه است خانه‌ی خدا یکی هم مشاهد مشرفه فرمود خدا به مملکت ما و به شهر قم این دو نعمت را کامل کرده نماد خانه‌ی خدا مسجد مقدس جمکران است که امام علیه السلام به حسن بن مصلح جمکرانی فرمودند به مردم بگو میل و رغبت بکنند به آمدن این جا فَمَن صَلَّیتَها فَکَأَنَّما صلّی فی البیت العتیق (المستدرک الوسائل، ج 3، ص 447) کسی که در مسجد جمکران نماز بخواند مثل این است که در خانه‌ی کعبه نماز خوانده نه مسجد الحرام دوم هم مرقد منور حضرت فاطمه‌ی معصومه که نمونه‌ی مشاهد مشرفه است نمونه‌ی مدینه امام هشتم علیه السلام فرمود کسی که خواهرم را زیارت کند من را زیارت کرده مرحوم دولابی می‌فرمودند این که می‌گوییم یا بنت رسول الله بنت امیرالمومنین بنت ولی الله یعنی این خانم از همه طرف به همه‌ی خوب‌ها وصل است عزیزانی که نزدیک تر هستند از راه دور هم زیارت نامه بخوانند عرض ادب و سلام داشته باشند قطعا این خانم به آن‌ها عنایت خواهند کرد
شریعتی: وقت ما رو به اتمام است حاج آقای فرحزاد دعا بکنند
حاج آقا فرحزاد: بنده شکی ندارم که حضرت معصومه به همه‌ی بیننده‌های عزیز لطف و نظر دارد و ما واسطه‌ی این فیض هستیم خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد رفع همّ و غم و گرفتاری از همه‌ی عزیزان بفرماید به حق محمد و آل محمد وسایل شغل مسکن ازدواج برای هم‌ی جوان‌ها و نیازمندان فراهم بفرماید مریض‌های مد نظر لباس عافیت بپوشان آن‌هایی که فرزند ندارند فرزند صالح عنایت بفرما هر مشکلی دارند به حق کریمه اهل بیت مشکلشان را برطرف بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و سلام بر حضرت مجتبی و امام حسین علیه السلام

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group