شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-07-06-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد_بازنگری در خود

موضوع برنامه: بازنگری در خود
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/07/06

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
بی تاب تر از جان پریشان در تب *** بی خواب تر از گردش هذیان بر لب
بی رویت روی او بلاتکلیفم *** مثل گل آفتابگردان در شب


اللهم عجل لولیک الفرج سلام می‌گویم به همه‌ی شما خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز سالروز ولادت با سعادت امام کاظم را به همه‌ی شما تبریک می‌گویم گرامی می‌داریم نام و یاد خاطره‌ی همه‌ی جان باختگان حادثه‌ی منا را به همه‌ی بازماندگان تسلیت می‌گویم حاج آقای فرحزاد سلام علیکم.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و بینندگان عرض سلام داریم همان طوری که فرمودید امروز طبق روایت چهارده ذی الحجه روایتی داریم که بعد از مناسک حج امام هفتم علیه السلام متولد شدند در منطقه‌ی ابوا و امروز هم روز اعطای فدک به حضرت زهرا سلام الله علیهاست و امشب نیمه‌ی ذی الحجه ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام است بنده هم خدمت همه‌ی ملت ایران و همه‌ی بینندگان و انسان‌های دلسوز هر کجای دنیا هستند تسلیت عرض می‌کنم این واقعه‌ی تلخ جان باختگان هم مسجد الحرام هم روز عید قربان در منا که واقعا حادثه‌ی تلخی است که دل‌ها را رنجانده خدا با نابودی دشمنان اهل بیت وهابیت و آل سعود مرهم بر این زخم‌ها بگذارد یک موقعی یک بنده خدایی که بر اثر تبلیغات شبکه‌ی وهابیت شبهاتی به او القا شده بود می‌گفت مگر می‌شود شمر و طرفداران یزید بیایند با امام حسین این کارها را بکنند مثلا اسب بدوانند به طفل شش ماهه آب ندهند کتک بزنند بچه‌های اهل بیت را برایش دور از ذهن بود ولی جریاناتی که این چند سال اتفاق افتاده واقعا وهابیت و گروه‌های تکفیری که قطعا پشتوانه شان عربستان و آل سعود است مشابه این کارها کردند بچه را جلوی پدر مادر و پدر مادر را جلوی بچه کشتند بنده خودم دیدم خانم‌ها را قطعه قطعه می‌کردند این صحنه‌هایی که اتفاق می‌افتد آدم باور می‌کند آن شخص هم گفت من باور کردم تاریخ تکرار می‌شود شجره‌ی ملعونه که جولانی در دنیا می‌دهد مثل صدام و آل سعود و امثال این‌ها هستند وسیله‌ی امتحان اند جولانی می‌دهند از بین می‌روند این قدر نمرودها فرعون‌ها صدام‌ها آمدند انتقام این خون‌ها به زودی گرفته می‌شود فکر می‌کنم بشارتی باشد ظلم به حد اعلی که برسد علامت سرنگونی قریب الوقوع ظالم هاست در یمن مستقیم دارند بچه و کوچک و بزرگ را به شهادت می‌رسانند ابایی از ماه حرام ندارند جالب این است که سردمداران عالم نشستند و نظاره گر این‌ها هستند حاضر نیستند محکوم بکنند تماشا می‌کنند تایید هم می‌کنند من معتقد هستم آن‌هایی که از ولایت اهل بیت فاصله می‌گیرند که ولایت اهل بیت ولایت به معنی محبت و رحم و مروت و عشق و محبت است دوستان اهل بیت خیلی جالب است ابن ابی الحدید معتزلی اهل سنت است می‌گوید من در طول زندگی تجسس کردم دوستداران اهل بیت و حضرت علی نرم و ملایم اند طرفداران دشمنان اهل بیت خشن و تند خو هستند شما ببینید زوار مهمان خدا بودند حتی از دادن یک آب و یک کمک به مجروحین این حادثه دریغ کردند خیلی تاثر آور است خصوصا ما حدود 300 نفر مفقود داریم که خانواده هایشان هر ساعت هر لحظه چطور می‌گذرانند ما درک نمی‌کنیم نمونه‌ی این طرفش ک دوستداران اهل بیت است ما در ایام دفاع مقدس هم هستیم مکرر بسیجی‌های ما نیروهای ما اسرای عراقی را مجروحین را روی دوش می‌کشیدند با این که خودش گاهی مجروح بوده ولی می‌گفته این اشتباه کرده با ما جنگیده به دوش می‌کشیدند می‌آوردند پشت جبهه مداوا می‌کردند نه این که شکنجه بکنند جانشان را هم مواظبت می‌کنند. این را باید به دنیا رساند در اربعین قطعا بیش از جمعیت حج شرکت می‌کنند یعنی بالای چهار پنچ میلیون اگر نگوییم ده میلیون که آمارها بیشتر از این‌ها می‌گوید این در یک شهر کوچکی مثل کربلا با کمبود امکاناتی که کشور عراق دارد عربستان به مراتب بیشتر دارد ازدحامی که در بین الحرمین در حرم ایام اربعین دوستان بودند رفتند قطعا از منا و جمرات بیشتر است 24 ساعت ازدحام جمعیت و فشار است ما یک کشته نداشتیم یا از نجف تا کربلا خط انسان هاست که در حرکت اند مردم عراق دوستداران اهل بیت چطور پذیرایی می‌کنند بیایند آل سعود و مدعیانی که ادعای اسلام می‌کنند خادم حجاج اند عبرت بگیرند یاد بگیرند از دوستداران اهل بیت یاد بگیرند مشکل بزرگ عالم جدا شدن و فاصله گرفتن از رهبران و حجج الهی و اهل بیت است که امام حسین به لشکر حر آب دادند به تک تک دشمنان سخنرانی کردند دعا می‌کردند و خدمت می‌کردند محبت می‌کردند ولی دشمنان اهل بیت هر وقت دستشان برسد به ریز و درشت رحم نمی‌کنند نمونه اش را ما در جریان منا دیدیم این خودش تنبهی است که ما بیدار شویم به مکتب و دین و فطرتمان بیشتر برگردیم و دشمنان را بهتر بشناسیم.
شریعتی: ان شاء الله خیلی خوب دل یک ملت داغدار است همه‌ی ما این روزها به شدت متاثر شدیم شاید روزمرگی‌های ما تحت الشعاع این واقعه‌ی تلخ قرار گرفته دعا می‌کنم با ظهور حضرت مهدی خدای متعال بر این دل‌های داغدار مرهم بگذارد هفته‌ی گذشته با حاج آقای فرحزاد صحبت کردیم ایشان گفتند فرصتی را اختصاص بدهیم برای این که به خودمان رجوع بکنیم ببینیم کجای راه هستیم امروز هم در مورد محاسبه صحبت می‌کنیم که مقوله‌ی مهمی است.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
ان شاء الله بینندگان پی گیری بکنند مباحث را بعد از تلاوت قرآن درباره‌ی این ایام و مناسبت‌ها و خصوصا غدیر خم نکته‌های بسیار مهمی است که در روایات اشاره شده عرض می‌کنیم. همان طور که هفته‌ی قبل عرض کردیم در قرآن فقط یک مورد است که خدای بزرگ یازده بار سوگند و قسم خورده که تک تک این‌ها کافی است در ما حرکت ایجاد بکند بعد از یازده بار می‌فرماید « قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا، وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» (شمس/ 10-9) هر کس محاسبه کرد مراقبه داشت به خودش رسید خودش را اصلاح کرد رستگار شد و هر کس هم نفسش را رها کرد زیان دید یعنی خسارت غیر قابل جبران در روایات ما این تعبیر متعدد آمده حاسِبوا اَنُفسَکُم قَبلَ ان تحاسَبوا وَ زِنوا قَبْلَ اَنْ توزَنُوا (وسائل الشیعه، ج 16، ص 99) یعنی به حساب کارهایتان برسید قبل از این که به حساب کارهایتان برسید بعد دیگر جبرانش فایده ندارد در قیامت قابل جبران و تدارک نیست الآن قابل جبران و تدارک است و خودتان را سنجش بکنید وزن بکنید سبک سنگین بکنید قبل از این که میزان اعمال روز قیامت شما را سبک سنگین بکند آن جا کار از کار گذشته مهر خورده پرونده‌ها بسته شده ولی الآن زمانی است که دست ما باز است همه‌ی اعضا به قول سعدی می‌گوید بیا تا برآریم دستی ز دل که نتوان برآورد فردا ز گل دست ما را می‌بندند موقع مردن چشم و زبان و همه‌ی وجود ما تعطیل می‌شود محاسبه خیلی مهم است طبق روایات از اوجب واجبات است محاسبه و مراقبه باعث می‌شود انسان تنظیم شود هر دستگاهی الآن یک تلفن گوشی همراه یا کامپیوتر ماشین هر دستگاهی آن تنظیماتش خیلی مهم است اگر تنظیم نباشد به هم ریخته باشد هیچ جواب نمی‌دهد قابل استفاده نیست بدن ما اگر تنظیم نباشد جای جای بدن ما نبض و فشار ما عروق ما معده‌ی ما همه‌ی وجودش تنظیمات دارد در مغز متخصصین مغز و اعصاب می‌گویند هر گوشه‌ی مغز یک مدیریتی دارد که تنظیمات یک قسمت را دارد درجه حرارت ما را روی درجه‌ی خاصی تنظیم می‌کند یک غده‌ای اگر مختل شود یا آدم درجه اش می‌آید بالا تب می‌کند یا کم می‌شود می‌لرزد خدا در همه‌ی وجود ما تنظیمات گذاشته محاسبه یعنی این که ما روح جان حقیقت باطن مان را تنظیم کنیم اگر ما تنظیم بودیم اطراف ما هم همه تنظیم می‌شود همه‌ی عالم تنظیم می‌شود همان حرفی که من یکی اگر خوب شوم خیلی خوب می‌شود چکیده‌ی محاسبه این است که روی خودمان روح جان باطن مان کار کنیم تنظیم شویم.
شریعتی: تا صحبت از این می‌شود قراری بگذاریم مراقب باشیم احساس می‌کنیم اختصاص به عرفا دارد نه ما.
حاج آقا فرحزاد: این یک ذهنیت اشتباهی است محاسبه یک چیز پیچیده‌ی سیر و سلوک یا عرفان پیچیده نیست یا چیزی که مال آیت الله بهجت باشد نیست مال عموم مردم است هر کسی می‌تواند یعنی یک بخش کوتاهی از زمان شبانه روزش را وقت کوتاهی بگذارد برای تنظیمات ببیند امروز بهتر شده بدتر شده خطایی لغزشی تقویت خوبی‌ها و جبران اشتباهات و خطاها و بدی‌ها کارمندان بانک اول صبح که می‌آیند حسابشان صفر است همه چیز معین است چه گرفته اند چه داده اند تا روز قبل ساعت آخر حتی یک ساعت مشتری را نمی‌گذاردند باید حسابشان را صفر بکنند یعنی اگر یک هزار تومانی اضافه شد تمام بانکی‌ها می‌گردند بدانند از کجا آمده کاسب‌ها تاجر‌ها همه ماهیانه هفتگی آخر سال ورشکست نشویم صورت حسابشان را می‌بندند که زیاد شده کم شده به اندازه مانده همان طوری که همه‌ی انسان‌ها اداره‌ها حساب سال دارند ما خودمان نباید حساب خودمان را داشته باشیم که جلو عقب می‌رویم در جا می‌زنیم کجا هستیم این خیلی مهم است پیچیده نیست بیشتر سفارش کردند اول صبح قول و قراری بگذارد این کارهای خوب را انجام بدهم این کارهای بد را انجام ندهم شرط و شروطی با خودش داشته باشد در بین روز هم مراقبه داشته باشد حواسش به آن قول باشد اگر خطایی هم انسان سر زد مثل سم یا آتش است باید فوری استغفار بکند جبران بکند یا با کار حسنه ای جبران بکند یا خودش را جریمه بکند خیلی ها به ما می گویند ما عصبانی می شویم یا نگاه بی جایی می کنیم اگر ما خودمان را کنترل کنیم اگر من دروغ گفتم دلی را شکستم غیبت کردم جبران بکنم یا هزار تومان به فقیر بدهم خودم را ملزم بکنم مثل پلیسی که جریمه می کند می ترسیم خودمان مراقب خودمان باشیم روایت زیبایی است درباره ی پیغمبر عظیم الشان در رابطه با محاسبه در خیلی از کتاب های روایی ما آمده من از سفینة البحار می‌خوانم قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص) أَ لَاأُنَبِّئُكُمْ بِأَكْيَسِ الْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ الْحُمَقَاءِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ أَكْيَسُ الْكَيِّسِينَ مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِمٰا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ أَحْمَقُ الْحُمَقَاءِ مَنِ اتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللهِ الْأَمَانِيَّ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَيْفَ يُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ قَالَ إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً وَ اللَّهِ سَائِلُكِ عَنْهُ فِيمَا أَفْنَيْتِهِ فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ‌ام حَمِدْتِيهِ أَ قَضَيْتِ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كُرْبَتَهُ أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِكِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ حَمِدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عَرْضِ بَيْعَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى نَفْسِهِ وَ قَبُولِهَا وَ إِعَادَةِ لَعْنِ شَانِئِيهِ وَ أَعْدَائِهِ وَ دَافِعِيهِ عَنْ حُقُوقِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَسْتُ أُنَاقِشُكِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالَاتِكِ أَوْلِيَائِي وَ مُعَادَاتِكِ أَعْدَائِي»(بحارالأنوار، ج‏67، ص‏69) فکر می‌کنم این تعبیر را فقط یک روایت داریم پیغمبر اهل کل است سید بشر است فرمودند می‌خواهید به شما خبر بدهم چه کسی از همه زیرک تر است از همه عاقل تر و فهمیده تر است و چه کسی از همه احمق تر است احمق را در روایات دیگر گفتیم آدم‌های از خود راضی متکبر و خود رای می‌گوید حق با من است هر کاری من می‌کنم درست است زیاد هم هستند در این مقوله احمق الناس کسی است که فکر می‌کند از همه بیشتر می‌فهمد و از خودش بیشتر راضی است حضرت عیسی فرمودند مرده را زنده می‌کنم ولی از مداوای احمق عاجز هستم گفتند یا رسول الله بفرمایید همه‌ی بینده‌ها خاضعانه می‌خواهیم آن‌ها هم شفیع شوند جزء مصداق اولی‌ها باشیم زیرک ترین انسان‌ها آن‌هایی هستند که حساب خودشان را می‌رسند در دنیا حساب هایشان را تسویه می‌کنند دنیایی که فانی و تمام شدنی است پنجاه سال نه صد سال دیگر همه رفته ایم من دیگر خیلی پر رو گری کردم ممکن است عزیزانی که روز نهم در صحرای عرفات دعای عرفه خواندند فکر نمی‌کردند فردا بعد از ظهر در سردخانه اند یا کجا رفتند مهمان خدا هم بودند آقای حسینی قمی روایات آن‌ها را خواندند مثل روزی که از مادر متولد شدند هستند روز قیامت سر از قبر در می‌آورند لبیک می‌گویند آن‌ها میان بر زدند رفتند به ملاقات خدا مرگ یک امر حقی است آن جا هم آدم از دنیا نرود بعد از دنیا می‌رود پیغمبر ما می‌فرماید زیرک ترین انسان‌ها کسانی هستند که مرگ جلوی چشمش باشد ببیند آن جا چه به دردش می‌خورد ما یک شب در مسافرخانه هتل می‌خوابیم بیاییم بنشینیم غصه بخوریم پرده اش تختش این طوری است دکورش این طوری است چشم روی هم گذاشتی صبح می‌شود ولی خانه‌ای است که همیشه باید باشی میلیون میلیون سال باید باشی برای آن جا چه کار کردی اعتقاد به معاد در ایجاد محاسبه و مراقبه نقش بسیار مهم و اساسی دارد زیرک ترین انسان‌ها آن‌هایی هستند که محاسبه‌ی نفس می‌کنند و برای بعد از مردن کاری می‌کنند احمق ترین آدم‌ها که ان شاء الله هیچ کس نباشد مَنِ اتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْأَمَانِيَّ آن‌هایی که هر چه نفسشان دلشان هوا و هوسشان می‌گوید انجام می‌دهند بعد آرزو دارند خدا چنین بکند چنان بکند از خود راضی هر کار خلافی می‌کند بعد می‌گوید خدا من را چنین چنان می‌کند خیالات باطل دارند دنباله‌ی روایت جالب است یک نفر بلند شد از امیرالمومنین علیه السلام سوال کرد که انسان چطوری محاسبه‌ی نفس بکند فَقَالَ الرَّجُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَيْفَ يُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ ظاهرا پیغمبر تشریف داشتند این شخص از حضرت علی پرسیده قَالَ إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً الی نفسه یک روز صبح که شروع می‌شود ما هر شبانه روزی مهمان هستیم گذرا می‌رود دیگر هم برنمی‌گردد حضرت فرمودند وقتی که شب شد به خودش رجوع بکند با خودش صحبت بکند ابدا روزی بود که گذشت دیگر هم برنمی‌گردد خدا از امروز سوال می‌کند شما روزت را به چه گذراندی چه کار کردی جلو رفتی عقب رفتی چه عملی در این روز انجام دادی آیا در روزی که گذشت حمد خدا کردی ذکر خدا کردی یاد خدا کردی حمد خدا را گفتی حق یک برادر مومن را در روایات ما از مهم ترین عبادات کنار یاد خدا نماز گره گشایی از کار بندگان خدا ذکر کرده اند محاسبه‌ی این که ما کار مردم را راه بیندازیم بزرگی به بنده می‌فرمود اگر یک روز من گرهی باز نکنم دلی را شاد نکنم شب خوابم نمی‌برد معتاد به کار خوب شدم ولو شده که بروم بگردم به یک انسان ضعیف یک کمکی بکنم شب خیالم راحت شود بخوابم می‌گردد ببیند چه کسی کمک نیاز دارد یک تلفنی بزنم بگویم قرض نمی‌خواهی فلان کار نمی‌خواهی گرهی باز کنم مادرم را شاد بکنم این خیلی خوب است آدم معتاد به کار خیر باشد پدر جد عبادت‌ها و نماز شب‌ها این کار است لذا در روایت این را خیلی مانور داده حضرت می‌فرماید به خودت مراجعه بکن چه گرهی را باز کردی چه حقی را ادا کردی حق برادر مومنت را ادا کردی آیا گرهی را باز کردی غمی را برداشتی آیا آن برادری که رفت پشت سرش خانواده و فرزندانش را حفظ کردی مسافرت رفت یا از دنیا رفت آیا بعد از مردن برادرت به یتیم‌های فامیل به یتیم‌های برادر دینی ات سرکشی کردی یا آن‌ها را رها کردی فراوان داریم افرادی که پدر مادر از دست دادند بچه هایشان را فامیل دوستان رها کردند می‌فرماید به خودت محاسبه بکن آیا خوب جانشینی بودی جای آن‌ها آیا از آبرویت خرج کردی بنده یا شما پیش بعضی خیرین آبرو داریم مردم هم مراجعه می‌کنند حق هم دارند اخیرا ما به خیلی از خیرین زنگ می‌زنیم نه پیامک ما را جواب می‌دهند نه تلفن ما را حالا بازار رکود دارد یا چطوری است یا مراجعات مردم گاهی می‌شود نمی‌دانم چه سری است ولی انسان گاهی آبرو دارد من و شما کاری نمی‌توانیم بکنیم ولی از آبرویمان می‌توانیم مایه بگذاریم وظیفه هم داریم می‌فرماید آیا از زیادی آبروی خودت مایه می‌گذاری کمک برادر دینی بکنی امروز این کار را کردی مسلمانی را کمک کردی حضرت می‌فرماید با خودت گفتگو بکن حساب بکن از سرمایه‌هایی که خدا به تو داده استفاده کردی یا نکردی در چنین روز دوشنبه یا یک شنبه‌ای که گذشت چه کار کردی از خودت حساب بکش بعد حضرت می‌فرماید یک مروری آخر شب بکند به اول صبح تا حالا چه کار کرده اگر یادآوری شد که کارهای خوب از او صادر شده بندگی خدا کرده گره گشایی کرده به خانواده اش رسیده به فامیل رسیده به برادران دینی رسیده خدا را حمد و ستایش بکند این‌ها غرور نمی‌آورد می‌گوید خدا را شکر تو توفیق دادی خدایا الله اکبر تو بزرگ بودی دست من را باز گذاشتی این کار را بکنم تو دست من را گرفتی مجرای عنایات خدا بودم من حمد خدا بکند تکبیر بگوید اگر خدای نکرده امروز که گذشت دلی شکسته حقی را ضایع کرده مالی را خورده گناهی کرده بگوید خدایا اشتباه کردم حق الناس را ادا بکند اگر حق الله است استغفار بکند تصمیم بگیرد آن گناه را دیگر مرتکب نشود بازدارنده‌ای برای خودش بگذارد این جمله‌ی آخر حدیث خیلی جالب است وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ این است که ما این همه در روایات گفتیم صلوات صلوات صلوات امیرالمومنین می‌فرماید آخر شب بعد از استغفار و تصمیم بر ترک گناه محو بکند گناهان شخصی اش را با تجدید کردن صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خود حضرت امیر فرمودند تاثیر صلوات از تاثیر آب بر آتش بیشتر است می‌ریزد روی ظلمت‌ها و تاریکی‌ها و بعد تجدید عهد با امیرالمومنین و ولایت ایشان بکند بگوید من دوست حضرت علی هستم خجالت بکشد حضرت علی چه کار می‌کردند آزارش به یک مورچه نمی‌رسید بیعت امیرالمومنین را بر نفسش عرضه بکند جنایت می‌کنند پشتوانه اش چه کسی است صهیونیست‌ها آل سعود هستند می‌فرماید با دشمنان اهل بیت تبری بجوید چون پشتوانه‌ی گناهان آن‌ها هستند عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ (بحار الأنوار، ج‏24، ص304) لذا می‌فرماید آخر شب هم تجدید بیعت با اهل بیت بکند و هم تجدید برائت و تبری با دشمنان بکنند آن‌هایی که حق حضرت علی را گرفتند مدیریت را از روایت خودش بیرون آوردند خانه نشین کردند اگر این کار را بکند حضرت امیر فرمودند خدای مهربان به او می‌گوید لَسْتُ أُنَاقِشُكِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالَاتِكِ أَوْلِيَائِي وَ مُعَادَاتِكِ أَعْدَائِي من دیگر در هیچ گناهی تو را مواخذه مناقشه و حساب نمی‌کنم وقتی که پیوند با اولیا من داری و تبری با دشمنان من داری جهنم یعنی دشمنان اهل بیت بهشت یعنی چهارده معصوم وقتی این را محکم کردی خدا می‌فرماید من هم از حساب‌ها تسویه ات می‌کنم.
شریعتی: خیلی ممنون امروز آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی نبا و آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی نازعات صفحه‌ی 583 را با هم تلاوت می‌کنیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿٣١﴾ حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿٣٢﴾ وَكَوَاعِبَ أَتْرَ‌ابًا ﴿٣٣﴾ وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿٣٤﴾ لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿٣٥﴾ جَزَاءً مِّن رَّ‌بِّكَ عَطَاءً حِسَابًا ﴿٣٦﴾ رَّ‌بِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّ‌حْمَـنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿٣٧﴾ يَوْمَ يَقُومُ الرُّ‌وحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّ‌حْمَـنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿٣٨﴾ ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَ‌بِّهِ مَآبًا ﴿٣٩﴾ إِنَّا أَنذَرْ‌نَاكُمْ عَذَابًا قَرِ‌يبًا يَوْمَ يَنظُرُ‌ الْمَرْ‌ءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ‌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَ‌ابًا ﴿٤٠﴾
سورة النازعات
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِيمِ
وَالنَّازِعَاتِ غَرْ‌قًا ﴿١﴾ وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا ﴿٢﴾ وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا ﴿٣﴾ فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا ﴿٤﴾ فَالْمُدَبِّرَ‌اتِ أَمْرً‌ا ﴿٥﴾ يَوْمَ تَرْ‌جُفُ الرَّ‌اجِفَةُ ﴿٦﴾ تَتْبَعُهَا الرَّ‌ادِفَةُ ﴿٧﴾ قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ﴿٨﴾ أَبْصَارُ‌هَا خَاشِعَةٌ ﴿٩﴾ يَقُولُونَ أَإِنَّا لَمَرْ‌دُودُونَ فِي الْحَافِرَ‌ةِ ﴿١٠﴾ أَإِذَا كُنَّا عِظَامًا نَّخِرَ‌ةً ﴿١١﴾ قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّ‌ةٌ خَاسِرَ‌ةٌ ﴿١٢﴾ فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَ‌ةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾ فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَ‌ةِ ﴿١٤﴾ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى ﴿١٥﴾
ترجمه:
بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است. (۳۱) باغ هایی [سرسبز و خرم] و انواع انگورها (۳۲) و دخترانی نو رسیده و هم سن (۳۳) و جام هایی لبریز [از باده طهور] (۳۴) در آنجا نه سخن بیهوده ای می شنوند و نه دروغ و تکذیبی. (۳۵) [این] پاداشی کافی و به اندازه از سوی پروردگار توست. (۳۶) همان پروردگار آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست، آن مهربانی که هیچ کس را اختیار چون و چرای با او نیست. (۳۷) روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند و سخن نمی گویند مگر کسی که [خدای] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق و درست گوید. (۳۸) آن [روز] روز حق است، پس هرکه بخواهد راه بازگشتی به سوی پروردگارش برگزیند؛ (۳۹) ما شما را از عذابی نزدیک هشدار دادیم، روزی که آدم آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده است بنگرد و کافر گوید: ای کاش من خاک بودم [و موجودی مکلّف آفریده نمی شدم تا چنین روز سختی را ببینم!] (۴۰)
سورة نازعات
بسم الله الرحمن الرحيم
سوگند به فرشتگانی که [روح بدکاران را به شدت از بدن هایشان] بر می کنند، (۱) و سوگند به فرشتگانی که [روح نیکوکاران را به نرمی و ملایمت از بدن هایشان] بیرون می آورند؛ (۲) و سوگند به فرشتگانی که [برای اجرای فرمان های حق] به سرعت نازل می شوند، (۳) و سوگند به فرشتگانی که [در ایمان، عبادت، پرستش و اطاعت] بر یکدیگر [به صورتی ویژه] سبقت می گیرند، (۴) و سوگند به فرشتگانی که [به اذن خدا امور آفرینش را] تدبیر می کنند؛ (۵) [که همه برای رسیدن به پاداش و کیفر برانگیخته می شوند در] روزی که لرزاننده همه چیز را به شدت بلرزاند؛ (۶) در حالی که لرزاننده دیگری از پی آن در آید. (۷) دل هایی در آن روز مضطرب و هراسان اند (۸) دیدگانشان [از ترس و هول قیامت] فرو افتاده است. (۹) می گویند: آیا ما [پس از مرگ] به همان حالت اول [که در دنیا بودیم] باز گردانده می شویم؟ (۱۰) [شگفتا!] آیا زمانی که ما استخوان های پوسیده و ریز ریز شدیم [بازمی گردیم؟!] (۱۱) [و] گویند: [اگر قیامتی در کار باشد] بازگشت به حیات دوباره در آن زمان بازگشتی زیانبار است. (۱۲) جز این نیست آن بازگشت فقط با یک بانگ عظیم است [و بس] (۱۳) که ناگاه همه بر یک زمین صاف و هموار حاضر شوند. (۱۴) آیا سرگذشت موسی به تو رسیده است؟ (۱۵)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: در سالروز ولادت با سعادت امام کاظم علیه السلام ثواب تلاوت این آیات را هدیه می‌کنیم به روح آسمانی آن حضرت و درگذشتگان حادثه‌ی منا و همه مان دعا بکنیم برای پیدا شدن مفقودین و شفای عاجل آسیب دیدگان نکته‌ی صلوات و اشاره‌ی قرآنی را بفرمایید.
حاج آقا فرحزاد: در روایت داریم خدای متعال حضرت ابراهیم علیه السلام را خلیل خودش انتخاب کرد امام هادی علیه السلام فرمودند إنّما اتّخَذَ اللَّه تعالى إبراهيم خليلاً، لِكثرة صَلاتِهِ عَلَى مُحَمّد وَأهل بيته (علل الشرایع، ج 1، ص 33) اللهم صل علی محمد و آل محمد به خاطر این که زیاد صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستاد کسی که می‌خواهد خلیل خدا شود زیاد صلوات بفرستد این سوره‌ی نازعات که تلاوت شد خدای مهربان می‌فرماید به حضرت موسی خطاب کرد « اذْهَبْ إِلَى فِرْ‌عَوْنَ إِنَّهُ طَغَى، فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَى أَن تَزَكَّى، وَأَهْدِيَكَ إِلَى رَ‌بِّكَ فَتَخْشَى» (نازعات/ 19-17) یعنی باز هم خدا به موسای کلیم الله علیه السلام می‌فرماید برو به فرعون بگو می‌خواهی تزکیه و پاک شوی با نرمی با لطافت ولو سردمدار بدی هاست چون اگر او درست شود همه درست می‌شوند یا درست می‌شود اثر دارد یا این که اتمام حجت می‌شود یعنی ما هیچ وقت نا امید نباشیم حتی به سردمداران موعظه نصیحت خیرخواهی داشته باشیم اگر پذیرفت نپذیرفت خودش می‌داند حتی برای آن‌ها هم خدا راه تزکیه را باز کرده اما در رابطه با این ایامی که ما در آن هستیم اولا همان طور که اشاره شد روز ولادت امام هفتم علیه السلام که امروز اعلام شده امشب هم شب ولادت امام هادی علیه السلام است عزیزان زیارت مهمی از امام هادی غیر از زیارت جامعه‌ی کبیره داریم که در روز غدیر خم به مفاتیح مراجعه بکنند زیارت امیرالمومنین در روز غدیر خم از امام هادی اگر نگوییم بالاتر از زیارت جامعه کمتر نیست حدود چهل آیه در فضیلت حضرت علی حضرت در این زیارت آوردند سلام بر آقایی که لیلة المبیت جای پیغمبر خوابید خیلی زیباست زیارتی که مشحون به آیات باشد شاید کم باشیم حدود چهل آیه در قالب زیارت در شأن حضرت علی خیلی زیارت جامع و قشنگی است در مفاتیح هم ذکر شده نکته‌ی مهمی که هست این است که در حول و حوش غدیر خم خدای متعال مناسبت‌های زیادی در رابطه با اهل بیت خصوصا مولا امیرالمومنین علی علیه السلام قرار دادند ما از عید قربان تا آخر ذی الحجه وفات و شهادت نداریم امروز روز چهاردم روز اعطای فدک به حضرت زهرا است این یک جشن و عید بزرگی است یا سد الابواب که عرض کردیم یا این که به امیرالمومنین سلام بدهند یا حدیث ثقلین یا اعلان سوره‌ی برائت توسط حضرت علی این کارها را که ما نکردیم خدای متعال در این فرصت تاریخی قبل و بعد از غدیر این مناسبت‌ها را دارند یا بعد از غدیر خم انگشتر پذیرفتن حضرت در رکوع آیه‌ی ولایت و روز مباهله که امام هشتم فرمودند مهم ترین آیه در مورد حضرت آیه‌ی مباهله است نزول آیه‌ی تطهیر و حدیث کسا «إِنَّمَا يُرِ‌يدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّ‌جْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَ‌كُمْ تَطْهِيرً‌ا» (احزاب/ 33) خود آیه‌ی تطهیر در عظمت اهل بیت کافی است یا ظهور سوره‌ی اهل اتی اوجش مسئله‌ی غدیر خم است که این حادثه‌ی منا تلخ کرده کام ما را ولی من حتی از خانواده‌های عزیزی که داغ دار هستند تا حدودی این‌ها را درک می‌کنیم چیزی ما بالاتر از ولایت و محبت امیرالمومنین نداریم روز قیامت سنجش افراد با میزان ولایت و محبت امیرالمومنین علی علیه السلام است پیغمبر ما در این که افضل همه‌ی انبیا بوده هیچ شک و شبهه‌ای نیست سید الاولین و الآخرین سید الانبیا سید البشر هیچ پیغمبری هم مثل پیغمبر ما اذیت آزار ندیده زحمت مجاهدت ندیده من خیلی فشرده عرض می‌کنم بیست و سه سال زحمت پیغمبر خود آقا فرمود هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد دندان‌های حضرت را شکستند پیشانی اش را آزرده کردند بهترین یارانش را شهید کردند سه سال در شعب ابی طالب تحریم آب و غذا و دارو و معامله و خرید و فروش تحریم و فوق العاده مجنون ساحر کذاب گفتند شکمبه‌ی گوسفند شتر را سر پیغمبر خالی کردند پیغمبر سر تا پا مجاهده و صدمه و اذیت بودند خدا به این پیغمبر می‌فرماید « يَا أَيُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِ‌ينَ» (مائده/ 67) زحمت خیلی کشیدی کار خیلی کردی اگر این کار را نکنی رسالت نبوت و زحماتت پوچ پوچ است رسالت هیچ همه چیز پچ شده این خیلی آیه‌ی مهمی است اگر هم از منافقین توطئه گران می‌ترسی خدا پشتیبان تو است کمکت می‌کند خیلی آیه‌ی قوی و تندی است یعنی اگر حضرت علی را جای خودت نصب نکنی تمام زحماتت هدر رفته پیغمبر ما دین ما قرآن ما مدیون زحمات مولا امیرالمومنین است هم تاریخ این را نشان می‌دهد هم قرآن می‌گوید هم در واقعیت این طور بوده اول کسی بود جای پیغمبر خوابید جانش را حفظ کرد اول کسی است که ایمان آورد کسی که در جنگ‌ها حرف اول را می‌زد دور پیغمبر مثل پروانه می‌چرخید عمر بن عبدود را کشت در قلعه‌ی خیبر را کند کلید راست و چپ پیغمبر بود به خدا قسم بعد از پیغمبر این آقا مکتب پیغمبر را حفظ کرد در همه‌ی مشکلات صحابه و همه‌ی آن‌هایی که بعد از پیغمبر به ایشان مراجعه می‌کردند ایشان مشکلاتی را حل می‌کردند ولو خانه نشین بود ولی همه را حفظ کرد این را اهمیت بدهیم غدیر را باید احیا بکنیم این خطبه‌ی غدیر که واقعا فرصت نیست دوستان کارشناس شاید روزهای آینده در این زمینه کمک بکنند خیلی تعبیر مهمی است پیغمبر می‌فرماید اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ (خطبه غدیر) هم نفرین کردند به آن‌هایی که حضرت علی را یاری نمی‌کنند رها کردند یا دشمن شدند هم دعا کردند به آن‌هایی که کمک می‌کنند قطعا دعای پیغمبر مستجاب است این تعبیر در خطبه‌ی غدیر است مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَي قَوْلي (خطبه غدیر) چند بار حضرت لعنت کردند مورد خشم خدا است آن کسی که گفتار من را در مورد حضرت علی رد بکند زیر بار نرود معارف غدیر پیام‌های غدیر را احیا بکنیم فرمود حاضرین به غایبین پدران به فرزندان برسانند غدیر باید احیا شود عیدی دادن صد هزار برابر است هیچ حدیثی هم نداریم سید‌ها بدهند کوچک بزرگ پدر مادر اولاد خواهر برادر همه عیدی بدهند امام صادق علیه السلام فرمود یک درهمی که در راه ما اهل بیت خرج می‌شود دو هزار برابر پیش من محبوب تر است از پولی که در راه خیر انفاق می‌شود چون شما وقتی بذر محبت حضرت علی را با این کار در دل مردم می‌کارید این سرچشمه‌ی همه‌ی خوبی است او دیگر مسجد می‌سازد به فقرا هم می‌سازد یک درهم اهل بیت دو هزار برابر بالاتر از خرج فقرا و مسجد و کارهای خیر است اطعام غدیر را خیلی جدی بگیرید واقعا باید یک تلنگری به جامعه وارد شود چطور در عاشورا شب روز همه جا برگزار می‌کنند میلیون میلیون جایزه می‌دهم اگر روایاتی که برای غدیر داریم جای دیگر پیدا بکنید اطعام ایام غدیر خیلی فوق العاده است امام هشتم فرمود اگر کسی یک مومنی را در غدیر اطعام بدهد وَ مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ اَطْعَمَ جَمِيعَ الْاَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ (بحارالانوار، ج 95، ص 322) مثل این که همه‌ی پیغمبران ابراهیم نوح موسی عیسی و صدیقین یعنی امامان و اوصیاء انبیا را دعوت کردی سر سفره یک روایت عجیبی است خیلی دلم می‌خواست وقت باشد بیشتر این روایت‌ها را بخوانم امام هشتم علیه السلام فرمودند در غدیر خمی که با جمعه مصادف بوده جدم حضرت علی فرمودند وَ مَنْ أَفْطَرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً (المراقبات، ص 256)کسی که مومنی را در شب غدیر اطعام بدهد مثل این است که کسی فئامی را اطعام بکند و غذا داده حضرت فئاما را ده بار تکرار کردند فئاما فئاما و فئاماو... ده بار یک نفر بلند شد گفت فئام یعنی چه فرمودند یک مومن را افطار دهی صد هزار پیغمبر و صدیق و شهید را انفاق کردی بعد فرمودند یک مومن این است اگر کسی جمعی از مومنین را اطعام بدهد من خواهش دارم بستگان فامیل همسایه‌ها داماد عروس شب عید ظهر عید شام عید برنامه‌ی اطعام را احیا بکنیم شراکتی و دسته جمعی برای قربانی مسجد‌های کوچک گفتند ده پانزده تا قربانی کشتیم این خیلی از مشکلات را حل می‌کند از همه مهم تر بذر محبت حضرت علی را در دل‌ها می‌کارد عید غدیر امام هشتم فرمود دو برابر شب‌های ماه رمضان خدا می‌آمرزد اعمال عید غدیر را فراموش نکنیم عیدی دادن عیدی گرفتن سُرَّّ فِیهِ کُلِّ مُومِنٍ وَ مُومِنَة (مصباح المتهجد، ص 737) هر مرد و زن مومن را شاد بکنیم دید و بازدید خدمت به سادات خدمت به علما عقد اخوت در مفاتیح است.
شریعتی: اطعام را حتما باید بیایند در خانه سر سفره بخورند یا مثل محرم.
حاج آقا فرحزاد: نخیر حسینه‌ها مسجد‌ها رستوران‌ها خانه بیرون هر کجا باشد مسجد‌ها حسینیه‌ها دیگ خالی بگذارند یک نوشته بنویسند نذورات عید غدیر ببینید چه می‌شود در خیابان قم یکی از رفقا می‌گفت گذاشتیم 120 دیگ غذا بانی پیدا شد یکی باید استارت بزند به عشق حضرت علی علیه السلام.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group