94-07-27-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - وصیت پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) - (فرو بردن خشم)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: وصیت پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) - فرو بردن خشم
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/07/27
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
بگذار که این باغ درش گم شده باشد *** گل های ترش برگ و برش گم شده باشد
جز چشم به راهی به چه دل خوش کند این باغ *** گر قاصدک نامه برش گم شده باشد
باغ شب من کاش درش بسته بماند *** ای کاش کلید سحرش گم شده باشد
بی اختر و ماه است دلم مثل کسی که *** صندوقچه ی سیم و زرش گم شده باشد
شب تیره و تار است و بلا دیده و خاموش *** انگار که قرص قمرش گم شده باشد
چاهی است همه ناله و دشتی است همه گرگ *** خواب پدری که پسرش گم شده باشد
آن روز تو را یافتم افتاده و تنها *** در هیبت نخلی که سرش گم شده باشد
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر *** چون شیشه ی عطری که درش گم شده باشد
شریعتی: سلام عرض میکنم به همه عزاداری هایتان قبول باشد حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همهی بینندگان خوب و عزیز عرض سلام داریم و ایام شهادت جانگداز اباعبدالله و شهدای کربلا را تسلیت عرض میکنیم امیدواریم که بهترین بهرهها را از این ایام ببریم و مورد لطف و نظر ویژهی آقا اباعبدالله قرار بگیریم.
شریعتی: ان شاء الله. اگر خاطر شما باشد هفتهی گذشته بحث محاسبه را داشتیم با حاج آقای فرحزاد و به یک جمع بندی رسیدیم دعوت میکنم دوستان به سایت ما مراجعه بکنند فایلهای صوتی و متنی آن جا است من خودم خیلی استفاده کردم قرار شد از این هفته بحث جدیدی را آغاز بکنیم در خدمت شما هستیم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم با مشورتی که با دوستان عزیز داشتیم یکی از بهترین وصیت نامههایی که پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام دارند که حاوی نکتههای بسیار بسیار مهمی است ان شاء الله در این برنامه تا جایی که فرصت باشد وقت اجازه بدهد وصایای پیغمبر که البته وصایای پیغمبر متعدد و فراوان است به اصحاب به دوستان به اباذر به عبدالله بن مسعود و خیلی از بزرگان ولی فکر میکنم یک بزرگی کلام قشنگی داشت فرمود طرف مقابلی که پیغمبر و امامان با آنها صحبت میکردند خیلی مهم است چون مطابق آن شاگردی که با او صحبت میکردند افقها فرق میکند اگر افق او خیلی بالا باشد قطعا مطالب هم خیلی بالا است لذا فکر نمیکنم بعد از قرآن چیزی بالاتر از این باشد که کلام درر بار پیغمبر عظیم الشان باشد کسی هم که دریافت میکند مولا حضرت علی است در واقع وصیت کننده و گوینده اول شخصیت عالم است پیغمبر عظیم الشان است و آن کسی هم که دریافت میکند حضرت علی علیه السلام است دوم شخصیت عالم است که البته وصایای پیغمبر به حضرت علی متعدد است در کتب احادیث این وصیتی که انتخاب کردیم در من لا یحضر الفقیه شیخ صدوق و در مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی اصلش وارد شده و در بحار و کتب احادیثی فراوان آمده عزیزان جملاتش را بزنند کل وصیت نامه میآید در اینترنت سیرهی علمای ما خود این وصیت بوده چون بخش دوم موعظه و سفارش در مورد وصیت است در آن باره بیشتر در مورد اصل وصیت و وصیت کردن که مستحب است واجب است آدم به چه چیزهایی وصیت بکند مفصل میگوییم. شروع فرمایش پیغمبر عظیم الشان این طور است که حضرت میفرماید یا علی تمام وصیتها هم با خطاب یا علی شروع میشود نکته دانی میفرمود خود این را پیغمبر دوست داشتند یا علی را تکرار بکنند با حضرت حال بکنند اسم حضرت را بیاورند چون یاد حضرت ذکر حضرت عبادت است محبت حضرت عبادت است و بالاترین عبادتها است همان طور که پیغمبر برای خودشان صلوات میفرستادند خود امامان به خودشان سلام صلوات میفرستادند خودشان هم از خودشان یاد بکنند برای آنها ابتهاج و نورانیت ایجاد میکند پیغمبر عظیم الشان فرمودند یَا عَلِیُّ أُوصِیکَ بِوَصِیَّةٍ فَاحْفَظْهَا- فَلَا تَزَالُ بِخَیْرٍ مَا حَفِظْتَ وَصِیَّتِی (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 366) من شما را به وصیتهایی سفارش میکنم که اینها را حفظ بکن بعد فرمودند تو دائم متصل به خیر و خوشی و راحتی هستی مادامی که وصیت من را حفظ میکنی یعنی هم به خود حضرت علی است و هم خطاب به همهی عالم و عزیزانی که این وصیتها را گوش میدهند و حفظ میکنند و عمل میکنند آن در رحمت و خیر و برکت به رویشان باز میشود بعد فرمودند یَا عَلِیُّ مَنْ کَظَمَ غَیْظاً وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى إِمْضَائِهِ- أَعْقَبَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَمْناً وَ إِیمَاناً یَجِدُ طَعْمَهُ اولین وصیت در واقع به حضرت علی در بارهی کظم غیض و فرو بردن خشم است که این خیلی نکتهی مهمی است مفصل صحبت کرده ایم چندین جلسه در واقع فشردهی آن را میخواهیم عرض بکنیم حضرت میفرماید یا علی اگر کسی خشم خودش را فرو ببرد و کنترل بکند در حالی که توان و قدرت اعمال خشم دارد میتواند انتقام بگیرد میتواند قصاص بکند میتواند جواب بدهد میتواند اعمال خشم را بکند ولی اگر دندان روی جگر بگذارد و خشمش را فرو ببرد خدای متعال در قیامت عاقبت به خیری و به او پاداشی خواهد داد که آرامش فوق العاده است آرامشی به او میدهد و ایمانی که طعم ایمان را بچشد که البته ما این را بارها شاید عرض کردیم که اگر هم روز قیامت آمده برای این که بعضیها فکر میکنند جزا و مزدها معمولا بعد از صدها سال به آدم میرسد مرحوم آقای دولابی همیشه میفرمودند وعده عین موعد است یعنی اگر خدا و پیغمبر یک وعدهای میدهند همان موقع به ما میدهند منتها ظهور و بروزش در قیامت است یعنی اگر کسی چشم و دلش بیدار باشد و عاقبتش را ببیند همان لحظه میدهند همان طور که حضرت علی فرمودند من از کسانی هستند که قلب و روحش در بهشت است بدنش در دنیا مشغول کار است وعده عین موعد است یعنی همین جا خدا به او آرامش میدهد همان جا ایمانی میدهد که طعمش را بچشد منتها ظهور و بروزش در قیامت است حالا پیام مهم پیغمبر خدا در اولین وصیت این است که خشممان را کنترل بکنیم. و این خیلی خیلی مهم است یعنی اولا خود خشم مواظب باشیم اولا پیش نیاید حساسیت مان را کم بکنیم جاهایی که حدس میزنیم این گفتگو این معاشرت و مجالست این مقدمه است برای این که آتش بگیرد انسان از مقدماتش ما پرهیز بکنیم خودمان را در معرض جاهایی که میتوانیم قرار ندهیم یا بعضیها روی پدر مادر روی آبرو تعصبات بی جا دارند حساسیتهای بی جا دارند این حساسیتها را باید کم بکنند حضرت علی بیان نورانی دارد میفرماید احْذَرُوا الْغَضَبَ فَانَّهُ نارٌ مُحْتَرِقَةٌ (شرح غررالحکم ، ج 2 ، ص 273) از خشم و غضب بپرهیزید که مثل شعلهی آتش است چطور ما مواظب هستیم نزدیک آتش نرویم دست به آتش نزنیم چون شعله ور میشود و بعد هم خود ما را آتش میزند یا در کلام نورانی دیگری فرمودند اِیَّاکُم وَالغَضَب از غضب پرهیز بکنید اولش جنون است و آخرش پشیمانی یعنی آدمی که کنترلش را از دست میدهد نفس و غضب و هوا هوس بر او غالب میشود حالت جنون و مشکل روانی پیدا کرده خودش هم اگر فیلم خودش عکس العمل و کارهایش را ببیند قضاوت میکند که این حالت حالت جنون است عقلش را در آن لحظه از دست میدهد الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ (نهج البلاغه، حکمت 255) در نهج البلاغه است یعنی تندی و عصبانیت و غضب یک نوع جنون و حالت روانی است علامتش این است که آدم بعد پشیمان میشود این چه کاری بود چه حرکت بیجایی بود انجام دادم فرمودند اگر هم پشیمان نشود اگر آدمی است که عصبانی میشود کاسه کوزهها را به هم میزند فحاشی هتاکی میکند و بعد هم پشیمان هم نمیشود از کارش ما داریم بعضیها خود خواه و خیلی مغرور هستند فرمود این دیگر جنونش کامل است و الا اگر عقلش سر جایش باشد قضاوت میکند کارهای من اشتباه است بد است تمام جنون است روایتی که ما بارها خواندیم که بارها عرض کردیم روایتهای کوتاه را عزیزان گوشهی دل و ذهنشان داشته باشند که امام صادق علیه السلام فرمودند أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلِّ شَرٍّ (نحف العقول، ص 488) خشم و غضب کلید تمام بدیها است یعنی شما ببینید جنایاتی که در عالم اتفاق میافتد از ضرب شتم فحاشی هتاکی توهین تحقیر آدم کشی جنایات همه در حالت غضب اتفاق میافتد اگر آدم معتدل نرمال باشد عقلش حاکم باشد زبانش چشمش دستش محفوظ است کنترل شده است اینها در حالت عصبانیت خشم اتفاق میافتد عقل میرود نفس و شیطان و آتش جایش مینشیند شمر میآید میدان دار معرکه میشود آن جا است که همه چیز را به هم میریزد لذا میفرماید غضب کلید تمام بدیها است هر بدی که بگویید از غضب در میآید بنده معتقد هستم خشم و عصبانیت برای همهی بدن ما ضرر دارد از فرق سر تا نوک پا برای قلب ما برای اعصاب ما مغز ما معدهی ما کبد ما چشم ما هر عضوی این که پزشکان متخصص میگویند به مادرها جوش نزنید شیرتان خشک میشود هم شیرشان خشک میشود هم به بچه اثر میگذارد هم برای همهی اعضای بدن ضرر دارد برای آبروی ما ضرر دارد برای عقل ما ضرر دارد عقل ما میپرد برای دین و آخرت ما ضرر دارد ضررها را بشمرید همین کافی است عامل بازدارندهی قوی باشد ما هیچ وقت غضب نکنیم این هم روایت خیلی جالبی است که در روایات داریم که بدترین چیزها در عالم غضب خداست روایت خیلی زیبایی است حواریین به حضرت عیسی علیه السلام عرض کردند عَلَّمنَا أیُّ الأشیاء أشَدّ؟ فَقَالَ: أشَدّ الأشیاء غَضَب اللّه (عزّوجلّ). قَالُوا: فَبِمَ یَتّقی غَضَبَ اللّه؟ قال: بِأن لاتَغضِبُوا (بحارالانوار، ج 14، ص 287) حواریین شاگردان خصوصی حضرت عیسی یاران نزدیک و تحت تربیت و تکفل حضرت بودند به حضرت عیسی عرض کردند چیزی که در عالم بدتر از آن نیست چیست چیزی که مافوق همهی بدی هاست حضرت فرمودند خشم خداست خدای رحمن رحیم ارحم الراحمین به بندهای خشم بکند یک وقت آدم معمولی خشم میکند یک وقت عالمی پیغمبری یک وقت خدایی که حلمش با هیچ چیز برابری نمیکند صفات خدا را نمیتوانیم اندازه بگیریم نامحدود است خدای ارحم الراحمین به کسی خشم بکند که رحمتش بی انتها است به یکی بگوید تو از نظر من افتادی به عزت و جلالم تو را زمین میزنم تو را عذاب میکنم بدترین چیزها غضب خداست که ما در سورهی حمد میگوییم «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» (حمد/ 7) خدایا ما را کسانی که مورد خشم تو و مورد ضالین هستند قرار ندهی راه آنها را نرویم این بدترین چیزهاست درد را گفتی درمانش را هم بگو پشت سرش گفتند یا روح الله چه کار کنیم جلوی خشم و غضب خدا را بگیریم خیلی سوال قشنگی است چه کار کنیم هیچ وقت خدا به ما غضب نکند از لطف و نظر خدا نیفتیم فرمود ما خودمان غضب نکنیم مواظب باشیم ما به زیر مجموعه به دوست همسایه شاگرد همسایه بچهها خشم و غضب نکنیم اگر شما ضمانت بکنید حالت تعادلتان به هم نخورد به کسی خشم نکنید عیسای روح الله میگوید من ضمانت میکنم هیچ وقت خدا به شما خشم نکند در امان هستیم لذا پیغمبر فرمود این خیلی مهم است ما صدها وصیت در همین وصیت از پیغمبر است اولی اش در مورد غضب است نکتهی مهمی است یعنی پیغمبر میبیند چه چیز در جامعه همه چیز را به هم میزند الآن هم این طور است جنگها خونریزیها ریاست طلبیها همه اش خشم و غضب است که دست میدهد آدم میکشند ترور میکنند تهمت میزنند چقدر به هم دیگر جسارتهای بی ادبانه میکنند ما شاهد هستیم در دنیا در تلویزیون گاهی در مجالس بین المللی که در دنیا پخش میشود به هم دیگر میپرند فحاشی میکنند ریشه اش غضب است بعد خودش فیلمش را میبیند میگوید عجب کاری کردم عجب حرف زشتی بود زدم عجب حرکت ناموزونی بود کردم واقعا دنیا چه قضاوتی میکند لذا فرمود اگر میخواهید خشم خدا و غضب خدا بر شما جوشش نکند سعی کنید شما غضبتان را کنترل بکنید خشم را کنترل بکنید عصبانی نشوید آدمهایی که غضب نمیکنند در روایات ما تضمین شده خدا هیچ وقت به آنها غضب نمیکند اولش سخت است ولی بعد کم کم خیلی راحت میشود شرح صدر میخواهد یک کمی در مورد راههای کنترل غضب میگوییم بحثی است اگر تکرار هم شود خیلی مورد نیاز است روایت داریم وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ كَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ (كتاب الزّهد، ص 1، ح 9) یعنی اگر کسی جلوی خشم و غضبش را بگیرد کنترل بکند خدا هم خشم خودش را به او کنترل میکند خشم نمیکند یا در روایت دیگر فرمود یَابْنَ آدَمَ! اُذْكُرْنی حینَ تَغْضِبُ، أَذْكُرْكَ حینَ أَغْضَبُ، فَلا أَمْحَقُكَ فیمَنْ أَمْحَقُ (مصباح الهدایه، ص 356) حدیث قدسی استای فرزند آدم وقتی خشم میکنی میخواهی با طرف مقابل درگیر شوی اذیت و آزار بکنی فحاشی بکنی توهین تحقیر بکنی من را یاد بکن خدایی که بالای سرت است قدرت دارد حلیم است همه کار میتواند بکند انسان در محضر یک بزرگی خودش را که حس میکند همه چیزها را تحمل میکند میگوید این جا جایش نیست من موقعی رفتم منزل آقایی آدم محترمی بود کاری داشتم خودش نبود خانمش بود وقتی من در زدم خانمش داد و فریاد میزد فحش میداد به بچه یک وقت دید روحانی دم در است از خجالت میخواست برود زیر زمین بنده عددی نیستم یک وقت حس کرد آقایی دارد او را میبیند صدایش را میشنود نمیدانست چه کار بکند آن وقت آدم فکر کند در محضر امام زمان در محضر خدای امام زمان است خدا میفرماید موقع خشم من را یاد کن من هستم تو را میبینم اگر موقع خشم من را یاد کنی خشمت را کنترل بکنی من هم وقتی تو گناهی کردی معصیتی کردی میخواهم خشم بکنم میگویم او من را یاد کرد خشمش را کنترل کرد من هم او را یاد میکنم خشمش را کنترل میکنم فَلا أَمْحَقُكَ فیمَنْ أَمْحَقُ (بحارالانوار، ج 90، ص 152) خدا میفرماید اگر من را یاد کردی خشمت را کنترل کردی جاهایی هم که خطا کردی من میخواهم خشم بکنم تو را دشمن بدارم و عقوبتت بکنم من هم یادت میکنم از عقوبتت صرف نظر میکنم. وقتی خشم را عقب بیندازیم راحت میشویم اولش مهم است که کنترل کنیم بنده چند روز قبل جایی رفته بودم یک بنده خدایی من را دید خیلی خوشحال شد دید من مدتها دنبال شما بودم سوالی دارم گفتم بفرمایید گفت من حدودا یک سال و اندی قبل یک جوانی با پسر من درگیر شد و پسر من را با چاقو کشت الآن هم یک سال و نیم است زندان است و من آمدم با شما مشورت بکنم که من با این قاتل پسرم چه کار بکنم قتلها را شما اگر زیر و رو بکنید یک قاتلی مدتی قبل در تلویزیون آورده بودند رفیق سی چهل ساله اش بوده یک لحظه متلکی گفته بگو مگو شده چاقو را در آورده رفیقی که با هم بودند را کشته در یک لحظه و خیلی پشیمان بوده خود فامیلها تعجب میکردند شما خیلی رفیق بودی آقایی خانمش را عصبانی شد هل داد از عقب افتاد از دنیا رفت این را نمیشود جبران کرد خیلی سخت است واقعا قصد کشتن ندارد چه بسا بسیاری از اینهایی که عصبانی میشوند بینی و بین الله قصد کشتن ندارند میخواهند طرف را بترسانند یا انتقامی بگیرند ولی کنترل دستشان نیست واقعا اگر یک نفر یک چنین کاری کرد کافی است همهی ما حواسمان جمع باشد خودمان را کنترل بکنیم یک نفر رفت ته دره قاتل شد ما مواظب باشیم ریشهی این غضب را در بیاوریم گفت این بنده خدا در یک لحظه عصبانی شده پسر ما را کشته الآن گوشهی زندان است بنده عرض کردم کارش اراذل اوباشی است همیشه همین طور است گفت نه هیچ پرونده ندارد بار اول بوده عصبانی شده این کار را کرده گفتم اگر با بنده مشورت میکنی من میگویم راه خدا و پیغمبر و اهل بیت این است که عفو کنید گذشت بکنید البته از نظر قانون ولی دم هم بگذرند باز مدعی العموم و دادستان ول نمیکنند حق حکومتی است که مدتی هم زندان میکند جنبهی عمومی دارد پنج سال ده سال من گفتم شما میتوانید قصاص بکنید حق مسلم شماست ولی اگر برای شما برعکس این اتفاق افتاده بود پسر شما این کار را کرده بود چه کار میکردید گفت دوست داشتم عفو بکنند گفتم همین که دوست داری را همان را انجام بده بعد هم به ایشان عرض کردم الآن این قاتل گوشهی زندان چه به او میگذرد هر شب خواب اعدام میبیند آسایش ندارد پدر مادر فامیل بستگان سر بالا نمیتوانند بکنند از ناراحتی واقعا غضب همهی دنیا را آلوده میکند ضررش به یک نفر هم نمیرسد به یک جمع به خانواده به محیطی میرسد گفتم شما خودتان را بگذارید در کنار حالات این افراد عرض کردم همهی موارد را نمیگوییم عفو بکنند یک کسی که آدم کش دائمی است کارش اراذل اوباشی است نه ولی مواردی که بار اول بوده پشیمان است نادم است خانواده اش متاثر هستند سوء سابقه ندارد این جاها را عفو بکنید خدا خیلی دوست دارد فَالْعَفْوُ لِی قُرْبَةٌ وَ هُوَ لَکُمْ حَسَنَةٌ (نهج البلاغه، نامه 23) گفتم حضرت علی قاتل خودش را عفو کرد تازه آن ابن ملجمی که از هزار برابر اراذل اوباش بدتر بوده اشقی الآخرین تعبیر شده حالا سعهی وجودی که حضرت علی دارد البته خدا که ابن ملجم را ول نمیکند ولی حضرت امیر میفرمایند عفو برای من قرب آور است برای شما حسنه است «أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّـهُ لَكُمْ» (نور/ ۲۲) برای ما خوب است ما خودمان میگوییم عصبانی نشویم شما پسرتان کشته شده عصبانی شدید یک سال و نیم هستید عصبانی هستید همه اش حالت انتقام دارید که پدرش را در میآورم ما خانوادههایی داریم که طرف مقابل را پنج سال ده سال قاتل را در زندان نگه داشتند این از اعدام بدتر است أَنَّ الِانْتِظَارَ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ مثلی است این انتظار است ما حدیث داریم روز قیامت بعضی از افراد را بلا تکلیف میگذارند خیلی نکتهی مهمی است بیایند وضع را تکلیف را مشخص بکنند اگر میخواهی قصاص بکنی یا گذشت بکنی بیست سال داریم آدمی که بیست سال گوشهی زندان است بلاتکلیف است در قیامت ما داریم افرادی مجرم هستند میآیند در صحرای محشر بلا تکلیف هستند چون مردم را در دنیا بلاتکلیف گذاشتند میخواهد طرف را استخدام کند چند سال معطل میکند یک قرض الحسنه بدهد چند سال معطل میکند میکارم سر کار بگویم پرونده ات را بگیر برو بلاتکلیف میگذاری آزار اذیت میکنی بعد هم میشود نمیشود این واقعا جنایت است واقعا ظلم و خیانت است تکلیفش را مشخص بکن روز قیامت هم خدا همین کار را میکند بعضیها آن قدر در صحرای محشر زیر آفتاب سوزان میمانند ناله شان به آسمان میرسدای خدا حَاسِبنَا وَلَو اِلَی النَّار یعنی جهنم بهتر است دیگر چه حالتی دارد که میگوید جهنم بهتر است البته ما توصیه به قصاص نوعا نمیکنیم مگر موارد بسیار بسیار خاصی که باز همان جا هم اگر بشود همین ابن ملجم چقدر حضرت بزرگواری کردند اگر دست امام حسن حسین بود قطعا این کار را میکردند هم بعضی از دختران حضرت راضی نشدند هم جو و محیط طوری بود که اصلا فراهم نبود امیرالمومنین که اصلا با هیچ کسی قابل قیاس نیست نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی که اخیرا فوت کرد اصلا مسلمان نبوده این آقا در زمانی که قیام کرد در آفریقای جنوبی او را زندان کردند شکنجه کردند بعد از این که رئیس جمهور شد آن شکنجه گرها را عفو کرد به آنها جا مکان دارد در اخبار اعلام کردند خیلی عجیب است برای بعضیها خیلی سنگین ناگوار است یک کافر این کار را کرده برای آدمهای بزرگ خیلی راحت است همان کاری که پیغمبر در فتح مکه کرد وحشی که جگر حضرت حمزه را در آورد حضرت حمزه را مثله کرده خیلی سنگین است حضرت در جریان احد فرمودند من در عمرم در جایی قرار نگرفتم مثل کنار جسد عمویم حضرت حمزه علیه السلام مَا وَقَفْتُ مَوْقِفًا قَطُّ أَغْيَظَ إلَيَّ مِنْ هَذَا خیلی برای حضرت سخت بود گریهی فراوان کردند اولا میخواستند قصاص بکنند ولی آیه نازل شد عفو بکنید بهتر است فرمودند من عفو کردم گذشت کردم قاتل وحشی را گذشت کردند سیرهی اهل بیت این بوده ما باشیم منتظر انتقام هستیم این خیلی بد است مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی رحمة الله علیه فرزندی داشتند که بسیار فوق العاده بود حتی در یک موقعیتی بود که جای پدر را هم بگیرد در همه نظر عالی بود در نماز جماعت یک نفر عصبانی میشود بر اثر حرکاتی که پیش آمده بوده با چاقو حمله میکند پسر را از پا در میآورد و ایشان کشته میشود تمام تشیع عزادار میشوند تمام عراق در نجف بوده عزادار میشوند قاتل را زندان میکنند اعدام بکنند قصاص بکنند ایشان میگوید نه عفو کردم گذشت میکند گذشت را خیلی خیل دوست داشتند آیت الله خالصی از مراجع نجف خودش هم عراقی است اهل همان عراق است عالم بزرگی بوده که مردم عراق به ایشان خیلی ارادت داشتند و تقلید میکردند خاطرهی عجیبی نقل کردند ایشان یک موقعی در یک مجلسی یکی از عشایر عرب رئیس عشایر عرب پسرش را داماد کرده بوده در آن جا هم مرسوم است یک سری جوانها میروند دنبال میکنند دوستی که داماد شده فشنگ هوایی در میکنند و جشن و شادی یکی از همین رفیقان داماد اشتباهی سوار مرکب بوده به داماد شلیک میکند داماد کشته میشود روز عروسی که بناست این آقا شب برود داماد شود هروله میکردند قصد هم نداشته داماد کشته میشود عروسی تبدیل به عزا میشود این قاتل هم فرار میکند قصد هم نداشته گاهی اتفاق میافتد فکر میکرده خالی است فشنگ بوده خیلی مصیبت سختی بوده برای پدر مادر داغ سنگینی بوده میآیند طرف را بگیرند اعدام بکنند آیت الله خالصی میآید دیدن رئیس قبیله تسلیت میگوید او هم خیلی خوشحال میشود عربها یک ویژگی خیلی خوبی دارند به مهمان خیلی احترام میکنند شما اربعین در پیش است ببینید واقعا مردم عراق چه کار میکند اگر قاتل پدرشان هم بیاید ولی مهمان شان شود رو بزند به احترام مهمان میگذرند واقعا به خاطر همین صفت خدا گاهی آدم را نجات میدهد آیت الله خالصی میگوید این جوان قصد کشتن نداشته فکر میکرده فشنگ ندارد یا حواسش نبوده همه شاهد بودند عمدی نبوده اشتباهی شده بیا گذشت بکن میگوید باشد به احترام شما من گذشت میکنم میگوید ما این همه مهمان دعوت کردیم سور و امکانات عروس عروس داغدار شده فامیلها همهی مجالس اینها را چه کار کنیم خیلی عجیب بود طرف آیت الله خالصی هم قوی بود ایشان میفرماید یک پیشنهاد میکنم حالی که قاتل دارد فرار کرده که هزاران مصیبت وارد شده وجدانش ناراحت شده بیایید این را ببرید پیدا بکنید هم گذشت بکنید هم مجرد است او را به جای پسرت دامادش بکن ایشان این کار را میکند یک عالم وقتی بیاید پا در میانی بکند آن کسی که اشتباهی این قتل را انجام داده که رفیق صمیمی داماد بوده یا از بستگان آشنا بوده ایشان میبیند خیلی کار سنگینی است قبول میکند میگوید به احترام شما نمایندهی خدا پیغمبر هستید من میگویم اگر به خاطر این کار خدا هزاران میلیونها نفر را به بهشت ببرد جا دارد میگوید تو که عروسی و دم و دستگاه گرفتی این آقا هم که مجرد است اشتباهی شده عمدی نبوده خودش هم ناراحت است فرار کرده او را نکشند و ایشان واقعا امان میدهد به آن شخص و میآید او را هم به جای پسرش داماد میکند پدر داغدار بعضیها این طور گذشت دارند و خدا با اینها چه خواهد کرد خدا میگوید بندهی من این قدر گذشت کرده از قاتل پسرش من از او نگذرم من او را شفیع میدان دار قرار میدهم بیاییم گذشت کنیم خشممان را بگیریم کنترل بکنیم حضرت علی علیه السلام متاسفانه این داستان را من چند وقت قبل رفتم روی منبر گفتم بعد از منبر گفتند فلان آقا که واعظ شهیدی هم است این آقا این جریان را انکار کرده چنین چیزی نداریم مثنوی در کتابش گفته گفتم نه در بحارالانوار علامه مجلسی گفته جلد 41 صفحهی 50 حضرت علی این که آدم خشمش را کنترل بکند وقتی خواستند عمر بن عبدود که مجسمهی شرک و کفر بوده این همه نیرو در جنگ احزاب آمد که پیغمبر و اسلام و مسلمین را از بین ببرد وقتی زمین خورد حضرت نشستند سرش را جدا بکنند خود حضرت میفرمایند شَتَمَ اُمّي وَ تَفَلَ في وَجْهي (بحارالانوار، ج 41، ص 50) به مادرم فحش داد خیلی درد است حضرت علی تعصب و غیرت نداشته؟ مادرش فاطمه بنت اسد را دوست نداشته؟ انسان نیست؟ چرا ولی میبیند خدا چه میخواهد از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان منزه از دغل. در قضا بر پهلوانی دست یافت زود شمشیری بر آورد و شتاف. او خدو انداخت بر روی علی افتخار هر ولی و هر وصی. او خدو انداخت بر رویی که ماه سجده آرد پیش او در سجده گاه. ولی حضرت علی چه کار کرد دوست ما رفیق ما فامیل بچه به روی ما تف بیندازد به حسابش خواهیم رسید به مادر ما فحش بدهد از خود بی خود ممکن است بشویم دشمن ترین خلق تمام کفر مثل شمر آب دهان به صورت بهترین خلق بیندازد و به مادرش ناسزا بگوید هیچ تکان نخورد بنده این را از در قلعهی خیبر کردن از هزاران شمشیر زدن بالاتر میدانم پهلوان قهرمان این است که خشمش را کنترل بکنی. تیغ حلمت جان ما را چاک کرد آب علمت جان ما را پاک کرد. گفتند راز بگشاای علی مرتضیای پس از سوء القضا حسن القضا چه دیدی که این کار را کردی گفت من تیغ از پی حق میزنم بندهی حقم نه مامور تنم. ما خیلیها شیر هوا هوس هستیم من یک بار دیگر عرض کردم بندی در زندان داریم بند بوقیها با یک بوق دعوا شده چاقو کشی شده آدم کشی با یک بوق بی جا اصلا به جا چرا این قدر صبر و تحمل ما کم است با یک تلنگر دعوا شروع میشود منیت و خود خواهی است شیر حقم نیستم شیر هوا فعل من بر قول من باشد گواه. رخت خود را از میان برداشتم غیر حق را من عدم انگاشتم. فرمود فَخَشِیتُ أَنْ أَضْرِبَهُ لِحَظِّ نَفْسِی فَتَرَكْتُهُ حَتَّی سَكَنَ مَا بِی ثُمَّ قَتَلْتُهُ فِی اللَّهِ (همان) بحار است فرمود البته حضرت امیر که تکان نمیخورد همهی کارهایش برای خداست البته صورت مسئله هم یک بوی این میدهد حالا که این فحش داده حضرت بلند شدند قدم زدند رهایش کردند بعد آمدند به خاطر خدا او را کشتند امر خدا و پیغمبر بود که باید این کار را بکنی. ریشهی تمام جنایات تمام هتاکیها پرخاش گریها ناهنجاریها خشم و غضب است اگر این را کنترل بکنیم شاید بالای نود درصد مشکلات اجتماعی و خانوادگی حل میشود یک بزرگواری میگفت مدتی قبل یک خانوادهای با سه بچه آمدند من طلاق بدهم گفتم چرا میگفت پدر خانواده گلدان را از گلخانه برداشته بود ببرد آن طرف اتاق افتاده فرش حاج خانم کثیف شده دعوا که چرا بی اجازهی من دست زدی به تیپ هم زدند به طلاق کشیده شده با سه بچه به خاطر یک گلدان به خاطر این که بی اجازهی خانم کاری کرده خشمتان را کنترل بکنید زندگی تان را با یک آتش میبرید هوا به خاطر یک خشم به خاطر یک غضب حضرت فرمود میتواند انتقام بگیرد ولی به خاطر خدا دندان روی جگر میگذارد أَعْقَبَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَمْناً وَ إِیمَاناً یَجِدُ طَعْمَهُ
شریعتی: خیلی ممنون صفحهی 7 قرآن کریم آیات 38 ام تا 48 ام قرآن کریم را تلاوت میکنیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٣٨﴾ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٣٩﴾ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ ﴿٤٠﴾ وَآمِنُوا بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ ﴿٤١﴾ وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٤٢﴾ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿٤٣﴾ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٤٤﴾ وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿٤٥﴾ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿٤٦﴾ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿٤٧﴾ وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ ﴿٤٨﴾
ترجمه:
گفتیم: همگی از آن [مرتبه و مقام] فرود آیید؛ چنانچه از سوی من هدایتی برای شما آمد، پس کسانی که از هدایتم پیروی کنند نه ترسی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. (۳۸) و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل آتشند و در آن جاودانه اند. (۳۹) ای بنی اسرائیل! نعمت های مرا که به شما عطا کردم، یاد کنید و به پیمانم [که سفارش به عبادت و ایمان به همه انبیا به ویژه پیامبر اسلام است] وفا کنید تا من هم به پیمان شما [که توقع ثواب وپاداش در برابر عبادت وایمان است] وفا کنم، و [نسبت به پیمان شکنی] فقط از من بترسید. (۴۰) وبه آنچه [بر پیامبر اسلام] نازل کرده ام که تصدیق کننده [تورات وانجیلی] است که با شماست، ایمان آورید و نخستین کافر به آن نباشید [که نسل به نسل پس از شما به پیروی از شما به آن کافر شوند] و آیاتم را [در تورات که اوصاف محمّد و قرآن در آن است، با تغییر دادن و تحریف کردن] به بهایی ناچیز نفروشید، و فقط از من پروا کنید. (۴۱) و حق را با باطل مخلوط نکنید [تا تشخیص دادنشان بر مردمِ جویای حق دشوار نشود]، وحق را [که قرآن وپیامبر است] در حالی که می دانید [و می شناسید، از مردم] پنهان نکنید. (۴۲) و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید [که نماز خواندن با جماعت محبوب خداست]. (۴۳) آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟ در حالی که کتاب [تورات را که با شدت به نیکی دعوتتان کرده] می خوانید. آیا [به وضع زیان بار و خطرناک خود] نمی اندیشید؟ (۴۴) از صبر و نماز [برای حل مشکلات خود و پاک ماندن از آلودگی ها و رسیدن به رحمت حق] کمک بخواهید و بی تردید این کار جز بر کسانی که در برابر حق قلبی فروتن دارند دشوار و گران است. (۴۵) [دارندگان قلب فروتن] کسانی هستند که یقین دارند دیدار کننده [قیامت و پاداش] پروردگارشان می باشد و قطعاً به سوی او باز می گردند. (۴۶) ای بنی اسرائیل! نعمت های مرا که به شما عطا کردم و اینکه شما را بر جهانیانِ [زمانِ خودتان] برتری دادم، یاد کنید، (۴۷) و از روزی پروا کنید که نه کسی از کسی عذابی را دفع می کند، و نه از کسی شفاعتی می پذیرند، و نه از کسی [در برابر گناهانش] فدیه و عوضی می گیرند، و نه [برای رهایی از آتش دوزخ] یاری می شوند. (۴۸)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: نکتهی صلوات و اشارهی قرآنی را میشنویم
حاج آقا فرحزاد: ما در روایات داریم خیلی از چیزها هست که ثواب و بهره اش خیلی فوق العاده است به حدی که فرشتهها هم نمیتوانند بنویسند مثل نماز جماعت اگر از ده نفر به بالا برود جن و انس جمع شوند ثوابش را نمیتوانند بنویسند فقط خدای متعال میداند چقدر ثواب دارد هم چنین ما روایت داریم شب معراج حضرت پیغمبر برخورد کردند به فرشتهی عظیم الجثهای که انگشت و دست زیادی داشت حضرت فرمودند کار شما چیست گفت من عدد قطرات باران را میتوانم حساب بکنم حساب گر هستم چقدر در خشکی قطره باران آمده چقدر در دریا شهرها بیابانها حضرت فرمودند آیا چیزی است که از شمارشش عاجز باشی عرض کرد اگر جمعی از امت شما دور هم جمع شوند و صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم من از نوشتن ثواب صلواتی که دسته جمعی میفرستند عاجز هستم چقدر خدا ثواب و بهره میدهد فضا فضای آرامی میشود و لطف و رحمت خدا سرازیر میشود آیهی 45 صفحهای که تلاوت شد خدای مهربان میفرماید «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» به دو چیز کمک بگیرید یکی با صبر کردن یکی با نماز خواندن این دو بالی است که به آدم خیلی کمک میدهد انسانی که استقامت دارد صبوری دارد بردبار است تحملش بالاست هم میتواند گناه نکند هم میتواند انجام واجبات را انجام بدهد هم در مصائب و سختیها میتواند بار خودش را محکم ببندد ما در قرآن بیش از صد مورد داریم که در مورد صبر سفارش شده در قیامت وقتی اهل بهشت وارد بهشت میشوند ملائکه میآیند به استقبال میگویند «سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ» (رعد/ 24) نمیگویند سلام علیکم بما عبدتم حج رفتید نماز خواندید ذکر گفتید معلوم میشود صبر باعث شده که میروند بهشت آدمهای صبور همیشه قلهی پیروزی را فتح میکنند پس یکی با صبر در ناهمواریها مشکلات سختیها یک پیام مهم امام حسین صبر است تجسم صبر بوده در زیارت ناحیه میگوییم قَدْ عَجِبَتْ مِنْ صَبْرِک َ مَلآئِکَةُ السَّماواتِ یعنی امام حسین میتوانست نفرین بکند خیلی کارها بکند ولی صبر کرد فرمان خدا را اجرا بکند صبر در اطاعت صبر در ترک معصیت صبر در مصائب و ناگواریها و سختی ها
شریعتی: خیلی ممنون نکات پایانی شما را میشنویم چه کار کنیم از این روزها و شبها استفاده بکنیم
حاج آقا فرحزاد: چون اوایل محرم است عزیزان حتما حتما مقید باشند در مجلس امام حسین علیه السلام شرکت بکنند هم به عنوان مستمع و مهمان و هم اگر بتوانند به عنوان خادم اهل بیت خادم امام حسین ولو پادویی میکنند بانی میشوند کفش جفت میکنند شستشو میکنند غذا طبخ میکنند هر طوری که میشود در دستگاه امام حسین اسممان را ثبت بکنیم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت یک موقعی میفرمودند یکی از کارهای زشتی که رضاخان کرد این بود که مجلس عزای امام حسین را تعطیل کرد یک طلبهای آدم تازه واردی بود گفت آقا حالا عزاداری امام حسین یک امر مستحبی است ایشان فرمودند بله مستحبی است که از آن هزاران واجب در میآید مجلس عزای امام حسین را جدی بگیریم از هر قشری که است هر کس ولو ایام دیگر نماز نمیخواند مسجد نمیرود برود جلسه دستگاه امام حسین شرکت بکند گاهی یک جلسه یک سخنرانی انسان را زیر و رو میکند در میان اینها سخنرانی را حتما شرکت بکنند گاهی حدیثی آیهای خوانده میشود امام هشتم علیه السلام فرمود مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحیَی فیه أمْرُنا, لَمْ یَمُتْ قَلبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ القُلُوبُ (بحار الأنوار، ج 49، ص 90) کسی که در جلسهای که امر ما احیا میشود یاد ما میشود دل او در روزی که دلها میمیرد نمیمیرد یعنی روز قیامت شاداب و سر حال و سرزنده است حدیث خیلی مهمی از حضرت علی میگویم جُلُوسُ ساعَة عِنْدَ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ عِبادَةِ ألْفِ سَنَة، وَ النَّظَرُ إلَی الْعالِمِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ إعْتِکافِ سَنَة فی بَیْتِ اللّهِ، وَ زیارَةُ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ تَعالی مِنْ سَبْعینَ طَوافاً حَوْلَ الْبَیْتِ، وَ أفْضَلُ مِنْ سَبْعینَ حَجَّة وَ عُمْرَة مَبْرُورَة مَقْبُولَة، وَ رَفَعَ اللّهُ تَعالی لَهُ سَبْعینَ دَرَجَةً، وَ أنْزَلَ اللّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَةَ، وَ شَهِدَتْ لَهُ الْمَلائِکَةُ: أنَّ الْجَنَّةَ وَ جَبَتْ لَهُ (بحارالانوار، ج 1، ص 205) ما سوراخ دعا را گم کردیم این که آدم در محضر عالم ربانی بنشیند پای صحبت بنشیند استفاده بکند پیش خدا از عبادت هزار سال بالاتر است و بعد فرمود کسی یک نگاه به چهرهی عالم بکند از اعتکاف یک سال در مسجد الحرام بالاتر است نه سه روز و این که انسان به دیدار علما برود محبوب تر است نزد خدا از هفتاد بار طواف کردن اطراف خانهی خدا و زیارت علما شرکت در مجالس علما بالاتر است از هفتاد حج و عمرهی قبول شده حضور در مجالس را دست کم نگیریم ان شاء الله علمای ربانی که داریم در روایت هم داریم واعظ متعظ هستند واعظهایی که واقعا حرفشان اثر دارد دلنشین است اهل عمل هستند از این مجالس بهرهی کافی را ببریم و دوستان و رفقا و خانواده و بچهها را ببریم اگر هر کدام یک نفر را اضافه کنیم در تمام ثواب او هم شریک خواهیم بود.