شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-11-26-حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد - وصیت نامه پیغمبر گرامی (ص) به حضرت علی(ع)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: وصیت نامه پیغمبر گرامی به حضرت علی
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 26-11-94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
از ابتدا تا انتها تنها تویی تو *** دیروز، اکنون، تا ابد فردا تویی تو
سرشار از لطف حضور توست هستی *** پنهان ترین پیدای ناپیدا تویی تو
گویاترین خاموش!‌ای یلداترین صبح! *** مجنون ترین لیلای بی لیلا تویی تو
خورشید را قربانی ات کردند یک روز *** مقصود این آشفته گیسوها تویی تو
تلخی به پایان می‌رسد روزی سرانجام *** شیرین ترین تعبیر این رویا تویی تو

شریعتی: سلام به همه‌ی شما دوستان خوب آغاز دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی را به همه تان تبریک و شادباش می‌گویم. خیلی خوش آمدید به این سمت خدا دلتان گرم به محبت اهل بیت علیهم السلام باشد خوشحالیم در کنار شما هستیم سلام علیکم حاج آقا فرحزاد.
حاج آقا فرحزاد: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان عزیز و مهربان از خدای بزرگ به برکت حضرت زینب سلام الله علیها که این ایام متعلق به این بزرگوار بوده می‌خواهیم همه‌ی گرفتارها همه‌ی مریض‌ها دردمند‌ها آن‌هایی که در خانه و بیمارستان بهزیستی گرفتار هستند خدا به حق حضرت زینب کبری که روز پرستار هم بوده به همه خدا شفای عاجل عنایت بفرماید.
مجری: الهی آمین روزهای دوشنبه حاج آقای فرحزاد از وصایای نورانی پیغمبر به حضرت علی می‌گویند ادامه‌ی وصایا را می‌شنویم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم در ادامه‌ی وصیت‌هایی که پیغمبر عظیم الشان به حضرت علی فرمودند می‌فرماید یَا عَلِیُّ إِنَّ إِزَالَةَ الْجِبَالِ الرَّوَاسِی أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ مُلْکٍ لَمْ تَنْقَضِ أَیَّامُهُ (وسائل الشيعه، ج 11، ص 38) یعنی یا علی از بین بردن کوه های برافراشته و بلند و جا به جا کردن آن‌ها راحت تر از این که شما بخواهی ملکی یا حکومتی که وقتش نرسیده را از جا بکنی و برکنارش بکنی یعنی فکر نکنید که مثلا ما با یک دعا با یک مبارزه‌ی با طاغوت و فرعون و ظالمی بتوانیم راحت یک حکومتی را جا به جا بکنیم وقت می‌برد زمان دارد از بین بردن کوه‌ها به مراتب راحت تر است از از بین بردن یک ملک و حکومتی که ظالم است که شما بخواهی مبارزه بکنی و برکنار بکنی صبر می‌خواهد حوصله می‌خواهد و عمده‌ی نظر هر چیزی به این است که هر چیزی یک وقتی دارد این را هم می‌توانیم به همه‌ی چیزها تعمیم بدهیم بسیار ما پیام داریم می‌گویند ما دعا می‌کنیم به امر ازدواج برای شغل تلاش هم باید کرد منافاتی هم ندارد ولی هر چیزی که در یک وقتی که خدا هم بخواهد و حکمت و مصلحت الهی اقتضا بکند انجام می‌شود «لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ» (رعد/ 38) هر چیزی وقتی دارد حضرت موسی به جنگ فرعون آمد با فرعون مبارزه کرد و از خدا خواست که فرعون را از بین ببرد و از سر راه بردارد که بنی اسرائیل را نجات بدهد خدای متعال فرمود «قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى» (طه/ 36) من دعایت را مستجاب کردم به تو می‌دهم خواسته ات را ولی بین دعای حضرت موسی و از بین رفتن فرعون چهل سال فاصله افتاد این همان وقت مقرر است یعنی ما زحمت را باید بکشیم تلاشمان را بکنیم با ظالم با طاغوت با ظلم با بدی‌ها با حکام جائر با فرعون‌ها مبارزه بکنیم این قدر فرعون‌ها آمدند رفتند خدا از این چیزها زیاد دیده البته این نکته‌ی مهمی است که اصلاح ما خیلی مهم است ما اگر خوب شویم حاکمان خوب می‌آیند ما اگر بد شویم حاکمان بد می‌آیند یعنی إِنَّمَا هِی أَعْمَالُکُمْ تُرَدُّ إِلَیکُم (علم اليقين، ج 2، ص 884) یعنی رفتارهای ما و اعمال ما حاکمان خوب یا بد را به ما مسلط می‌کند این هم یک نکته‌ای است که در روایات اشاره شده ولی در همه‌ی کارها و تلاش‌هایی که داریم باید بدانیم این طور نیست که با یک دعا لحظه‌ای خدا عمل بکند این نیست هر چیزی اجل و زمانی دارد اَلاُمُور مَرهُونَة بِاَوقَاتِهَا (بحارالانوار، ج77، ص165) هر چیزی در وقتش اجابت می‌شود خود پیغمبر و امامان ما نفرین عمومی نمی‌کردند به امت بعضی از انبیا داشتند حضرت نوح نفرین کرد امت را ولی پیغمبر ما نفرین های خصوصی داشتند مثلا به عمر سعد حضرت نفرین کردند لحظه‌ای که نبود بعد از چند سال مختار قیام کرد او را به سزای عملش رساند حضرت زهرا به بعضی از دشمنانشان نفرین کردند بعد از گذشت چندین سال این نفرین اجابت شد بدانیم که هر چیزی وقتش تا نرسد للحقِّ دَوْلَةٌ وَ لِلباطلِ جَوْلَةٌ (غررالحکم، ص 544) باطل یک جولانی دارد ریشه ندارد قرص و محکم نیست یک روزی ته اش در می‌آید ولی حق پایدار است می‌ماند در دل‌ها در نفوس در عالم نفوذ دارد شجره‌ی طیبه است باطل جولان می‌دهد تمام می‌شود دعاهایی که درباره‌ی درمان‌ها مریضی‌ها اجل‌ها هرچیزی می‌کنیم باید تا وقتش نرسیده تسلیم و راضی به رضای خدا باشیم وقتش که رسید آن کار انجام خواهد شد امروز چون روز ششم جمادی الاولی مصادف است با شهادت یک سردار بزرگ اسلام و فدایی پیغمبر و اهل بیت که خودش هم جزء اهل بیت و بنی هاشم است جناب جعفر طیار سلام الله علیه است من خودم هم واقعا تا به حال غصه می‌خورم که چرا این بزرگوار را تا به حال معرفی نکردیم شخصیتی است که شبیه حضرت زینب شبیه حضرت عبدالعظیم حضرت معصومه برادر حضرت علی است روایت هایش را می‌خوانم خودم هم روایت هایش را دیدم خیلی برای من جذابیت داشت تعبیر های بلندی درباره‌ی ایشان در روایات ما آمده است این را می‌گذاریم بعد از تلاوت قرآن قسمت اول را فشرده تر تقدیم بینندگان می‌کنیم چند نکته درباره‌ی مضرات و بدی های شراب مانده بحث دو هفته‌ی گذشته‌ی ما بوده شش بند کلام نورانی پیغمبر خدا درباره‌ی مضرات و بدی های شراب بوده است من این را کامل می‌کنم اگر احیانا کسی هنوز در قافله است که گرفتار این گناه بزرگ است و یکی هم افرادی که در رابطه با عرق خور‌ها هستند این هم نکته‌ی مهمی است این چند نکته را عرض بکنیم پیغمبر ما فرمودند یا علی زمانی بر آدم شراب خور خواهد آمد که خدایی که خالق او است خلاق او است او را هم فراموش می‌کند خدا را هم گم می‌کند در کلمات مولا حضرت علی سلام الله علیه است که فلسفه‌ی حرام‌ها را بیان کردند که چرا شراب حرام شده حضرت می‌فرماید وَ تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ (نهج البلاغه، حکمت 252) بزرگ ترین سرمایه‌ی ما عقل ماست آن فهم و درک ماست که حتی در روایات ما می‌گوید عقل از دین مهم تر است از اخلاق و صفات مهم تر است از مال و جان مهم تر است شاخصه‌ی مهم یک انسان عقل اوست فهم اوست درک اوست رسول باطنی ماست اگر آن نباشد تکلیف ندارد آدم آن نباشد پیغمبر و امام را تصدیق نمی‌کند سرچشمه‌ی تمام خوبی‌ها عقل است سرچشمه‌ی تمام بدی‌ها جهل و نفهمی است خوردن شراب و ادامه دادن شراب آن قوه‌ی عاقله و فهم و درک آدم و هر چیزی که مست کننده باشد مواد مخدری که آدم را از حالت طبیعی خارج می‌کند همه‌ی آن‌ها حرام است به فتوای همه‌ی علما آن‌ها سرمایه‌ی عظیم ما را از بین می‌برند تعبیرات خیلی تندی در روایات ما آمده این بحث را کامل بکنیم تا هیچ کسی گرفتار این مواد و مسکرات نباشد فرمود و إنّ شارِبَ الخَمرِ يُصْبِحُ و يُمْسِي في سَخَطِ اللّه (میزان الحکمه، ج 3) صبح و شب می‌کند در سخط و غضب خداست خدا نظرش را از او برمی‌دارد و لا يمشي على ظهر الارض أبغض إلى الله من شارب الخمر (جامع الاخبار، ص 177) خیلی تعبیر تندی است ابغض است یعنی روی زمین کسی مبغوض تر از نزد خدا از کسی که شرب خمر می‌کند شراب خوار است نداریم قدم که می‌زند خدا دوستش ندارد از او ناراضی است شارِبُ الْخَمْرِ یُعَذِّبُهُ اللّهُ بِسِتّينَ وَثَلاثَ مِأَةَ نَوْعٍ مِنَ الْعَذابِ (بحار الأنوار، ج76، ص152) خدای متعال شراب خوار را به سی صد و شصت نوع عذاب و بلا گرفتار می‌کند سی صد و شصت نوع عذاب آخرتی دارد خدا بهشت را بر او حرام می‌کند عرض کردیم آن روایت را یاد آوری می‌کنیم شب قدر خدا بر همه نظر می‌کند اما چند گروه هستند اولی اش شارب الخمر است که خدا به او نظر نمی‌کند مصیبتی از این بالاتر که خدا بگوید از نظر من افتادی اصلا نگاهش نمی‌کند مرحوم آیت الله بهاء الدینی بارها این جمله را می‌فرمودند که بالاترین عذاب و بلای خدای متعال این است که به یک کسی بگوید من دیگر دوستت ندارم به تو نظر نمی‌کنم از نظر من افتادی یعنی کفی بزند به او این خیلی بد است وجود آدم می‌لرزد خدایی که محضر رحمت است این دو کلام خیلی قشنگ است درباره‌ی آن‌هایی که گرفتار هستند ما دعا می‌کنیم به همه که همه گرفتار مواد و شراب نباشند از این نوع گرفتاری‌ها نجات پیدا بکنند خدایی که ما را درست کرده به منافع ما و ضرر‌هایی که در وجود ما است آگاه تر از همه است یک کسی که یک هواپیما می‌سازد می‌گوید موتور این باید بنزین سوپر بریزی من بیایم گازوئیل بریزم روغن موتور بریزم حرکت نمی‌کند باید بنزین خاص باشد آن چیزی که ما را رشد می‌دهد چیزهای حلال است اگر در بدن ما خوراک ناجور ریخته شود نماز بالا نمی‌رود یک قطره اش باعث می‌شود نماز چهل روز قبول نشود همان خدایی که ما را درست کرده می‌گوید این را مصرف نکن سرنگونت می‌کند عقل و درک و فهم و شعورت را از بین می‌برد این خدایی که ما را ساخته می‌گوید این سازگار نیست بلکه مضر هم است ریشه ات را می‌کند ما اگر بخواهیم در تاریخ چقدر سلاطین در حالت مستی حکم اعدام به نزدیکانشان دادند در حالت عادی که حاضر نبود نخست وزیرش را بکشد یا زن و بچه یا ندیمش را از بین ببرد یا حکم بدهد چشم بچه اش را در بیاورند این‌ها مست می‌کردند در حالت مستی حکم نا حق می‌گرفتند بعد به هوش می‌آمد می‌دید چه جنایت‌هایی کرده در حالت مستی سر امام حسین را می‌آورد چوب خیزران می‌زند گفتنش اصلا چندش آور است این قدر به امام به اهل بیت اهانت کردند مستی شراب مستی غرور او را به این جا می‌رساند یک مثال دیگری را هم می‌زنم ملا اسماعیل سبزواری زده خیلی قشنگ است می‌گوید بچه‌ی شما نوه‌ی شما پاره‌ی جگر شما هر کسی فطرتا بچه اش را خیلی دوست دارد نوه اش را خیلی دوست دارد گاهی نوه از بچه شیرین تر است می‌گویی مغز بادام است بچه‌ی شما را به بغل شما دادند خودش را آلوده کرده بوی تعفن می‌دهد حالت بد می‌شود حال خود مادر پدر بد می‌شود بچه اش است دوست دارد بغلش بکند ببوسدش ولی بوی تعفن می‌دهد کثیف است نجس است نمی‌تواند بغلش بکند پدر هم است دوستش هم دارد ذاتش خوب است بعضی از عرق خور‌ها هستند ذاتا گرفتار هستند معتاد هستند در معتاد‌ها ما فراوان داریم ولی ذاتا خوب هستند نمی‌خواهند این کار را بکنند ولی گرفتار شدند ولی با این نجاست و آلودگی طرف نمی‌تواند بغلش بکند امام پیغمبر ولی خدا حتی پدر مادرش نمی‌توانند بغلش بکنند باید پاک شود این است که برویم سراغ توبه باب توبه باز است و هیچ وقت نا امید نباشند ما در پیام‌ها چقدر پیام های امید بخش داشتیم که حاج آقا این صحبت های شما اشک من را در آورد من خودم چندین مغازه داشتم چقدر ثروت داشتم ولی رفیق ناباب دست من را به شراب باز کرد مغازه‌ها رفت زندگی ام رفت سرمایه ام رفت توبه کردم برگشتم کارم دارد درست می‌شود هیچ وقت نا امید نباشند برگردند با دعا با توسل با نذر و نیاز رفقایی که پای آن‌ها را کج می‌کنند می‌برند به این سمت از آن‌ها قطع رابطه‌ی محکم بکنند خودشان را جریمه بکنند اگر خدای نکرده آلوده شدم این قدر انفاق بکنم فلان کار را می‌کنم اگر ما صادق باشیم خدا و اهل بیت کمک می‌کنند خدا می‌گوید من توابین را دوست دارم متطهرین را دوست دارم تمام فرشته‌ها تمام انبیا تمام اولیاء خدا تمام خوبان عالم پشتوانه هستند برای کسی که می‌خواهد توبه بکند کسی که می‌خواهد برگردد می‌خواهد پاک شود تمام کمند های جذب دست‌ها را باز کردند برای در آغوش گرفتن‌ها ما خود را در معرض آن‌ها قرار بدهیم چرا با رفقای بد می‌پریم آن‌ها را قطع بکنیم آن‌ها شیاطین هستند برویم با رفقای خوب بگردیم هر کجا حس می‌کنیم بوی آلودگی می‌دهد برای یک ماشین در سرازیری بیست تابلو می‌زنند که سرعتت را کنترل بکن اعلام خطر می‌کنند ولی وقتی تو رفتی در شیب با سرعت قرار گرفتی کنترلش مشکل می‌شود مقدماتش خیلی راحت تر است از مقدماتش پرهیز بکنیم در همه‌ی گناهان اطرافیان هم کمک بکنند تشویق بکنند اگر یک بار می‌گذارد کنار خیلی برایش سلام صلوات بفرستند در این محیط های فاسدی که است. یکی از مسائلی که در مورد شراب مهم است ده گروه و ده طائفه را پیغمبر عظیم الشان در رابطه با شراب لعن کرده یعنی آن‌ها هم به خاطر کمک به شراب خوار آن‌ها هم می‌روند جهنم آن‌ها هم ملعون هستند از رحمت خدا دور می‌شوند آدم شراب خور خودش تنها نمی‌رود جهنم یک وقت گناهی را آدم در خلوت می‌کند بین خود و خدا و استغفار هم می‌کند آمرزیده می‌شود ولی ده گروه دیگر را شراب خوار با خودش می‌برد جهنم بقیه را جهنمی می‌کند آن‌ها همه در گناه شراب خوار گرفتار هستند این روایت معتبر است در خصال شیخ صدوق است در باب احادیث ده گانه امام محمد باقر علیه السلام می‌فرماید که لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لَهَا وَالْمُشْتَرَاةُ لَهُ ده گروه را در رابطه با شراب حضرت لعنت کرده است ملعون است کسی که انگور می‌کارد باغ انگور یا خرما می‌کارد به قصد شراب یک وقت آدم نمی‌داند قصدش این نیست نمی‌گوییم بازار باغ دار‌ها کساد شود باغداری که به این قصد این کار را می‌کند می‌فهمد می‌داند به کارخانه‌ی شراب می‌دهند یا می‌برند در خانه‌ها این‌ها فرقی نمی‌کند بعضی‌ها در خانه درست می‌کنند همان هم حرام است درست کردنش حرام است نگه داری اش حرام است یک آن‌هایی که درخت داری می‌کنند به نیت شراب و به آن‌ها می‌فروشند این‌ها هم ملعون هستند در خوردن شراب شریک هستند دوم کسی که نگهبانی می‌دهد حالا نگهبان آن باغی است که شراب درست می‌کنند نگهبان کارخانه‌ی شراب است نگهبان میوه‌ها است او هم ملعون است کسی که می‌خورد که آن دیگر مرکزیت است او باعث همه‌ی این گناهان می‌شود کسی که کارخانه‌ی شراب خواری راه می‌اندازد تولید شراب چه تولید در کارخانه چه تولید شخصی کارگاه شخصی آن‌هایی که گوشه کنار شراب درست می‌کنند ولو می‌گوید من لب نمی‌زنم درست می‌کنم می‌فروشم درست کردنش جزء بدترین گناهان کبیره است آن‌هایی که مواد جا به جا می‌کنند شراب جا به جا می‌کنند درست می‌کنند تمام این‌ها گیر هستند اگر نگوییم بدتر هستند بهتر نیستند این‌ها مقدمات آن گناه است فروشنده افرادی هستند می‌گویند ما لب به شراب نمی‌زنیم ولی در مغازه شان یا پشت پرده پنهانی قاچاق می‌کنند مواد مخدر یا شراب را تمام این‌ها در آن گناهان شریک هستند آن‌ها هم در حکم شراب خوار هستند در معرض اگر قرار ندهند شراب و مواد جمع می‌شود کسی که می‌خرد ممکن است کسی بگوید من نمی‌خورم ولی می‌خرم بگذارم در مجلس بگذارم در سوپری‌ها تحویل می‌دهم چه آن‌هایی که می‌خرند چه می‌فروشند ولو اگر خودش نخورد او هم ملعون است پیغمبر می‌گوید لعنت بر تو‌ای کسی که شراب جا به جا می‌کنی می‌کاری تولید می‌کنی خیلی عجیب است ما در گناهان دیگر این ده قسم را در روایات نداریم کسی که این‌ها را با ماشین جا به جا می‌کند می‌گوید من پیک هستم شراب قاچاق مواد قاچاق جا به جا می‌کنم لب هم نمی‌زنم تو هم جزء آن‌ها هستی جزء قاچاق چی‌ها موادی‌ها جزء ملعون‌هایی هستی که پیغمبر می‌گوید لعنت بر تو الآن قانونا هم جرم است کسی که در خانه نگه داری می‌کند می‌گوید نه به مهمان می‌دهیم نه چیزی خود نگهداری اش حرام است چرا چیز حرام را نگه می‌دارید امحا و محو کردنش واجب است مواد یا شراب را باید از بین برد آن‌هایی که در خانه گوش می‌دهند یا در انباری جایی سوپری‌ها بازار نگه می‌دارند باید فوری محو می‌کنند چون هم وسوسه ایجاد می‌کند ممکن است بخوری شما هم اگر نخوری ممکن است یکی دیگر بخورد در گناهش شریک هستی نگهداری اش حمل و نقل اش انبار داری اش آن‌هایی که خانه یا مغازه اجاره می‌دهند به کسی که تولید شراب می‌کند یا شراب در مغازه نگه داری می‌شود اجازه گرفتنش اشکال دارد برو فسخ بکن بگو حق نداری این کار را بکنی اگر بایکوت بکنی جمع می‌شود اگر کسی که حمل و نقل می‌کند کسی که برایش در هر فنّی یک در آمدی در راه مواد یا شراب دارد او هم ملعون است کسی که می‌آید به عنوان ساقی مثلا این آقا در مهمانی یا در رستوران کارمند است کارگر است می‌آید تعارف می‌کند روی میز می‌چیند این هم ملعون است یعنی گرداندن ظرف شراب و دادن آن به دیگران این هم جزء ملعونین است یک نکته‌ای که خیلی از عزیزان ممکن است بگویند ما دقت نداریم مهمانی‌ها عروسی‌ها رستوران‌هایی که در آن شراب استفاده می‌شود رفتنش نشستنش ولو این که شما لب نزنید هر کافه و رستوران و قهوه خانه‌ای که مواد در آن باشد شراب در آن باشد حضورش ولو شما لب نمی‌زنید اصلا تنفر هم دارید صرف حضورش چون خدا بلا می‌فرستد تو هم جزء ملعونین هستی پیغمبر و امامان ما سیره اش این بوده امام صادق علیه السلام در یک مهمانی دعوت داشتند خلیفه‌ی زمان بود یا یکی از اطرافیان قشنگ نشستند غذا بخورند وسط پذیرایی جام شراب آوردند حضرت همان وسط بلند شدند فرمودند جدم پیغمبر لعنت کرده کسی که در مجلس شراب بنشیند این چه گناه بزرگی است که شما لب هم نمی‌زنید فقط می‌نشینید عروسی‌هایی که بیرون شهر‌ها گاهی قاچاقی می‌گیرند همه‌ی فامیل اگر بگویند نمی‌آییم بساطش جمع می‌شود ما داریم تشویق می‌کنیم گناه را خیلی از ما مشوق گناه هستیم مشوق منکر هستیم در گناهان شریک هستیم یک چند وقت قبل یک تالاری در اخبار دیدم در روزنامه این‌ها در مجلس عروسی شراب تعارف کرده بودند داده بودند بین دو تا از این فامیل دعوا شد در حالت مستی طرف عروس یک طرف طرف داماد به تیپ هم زدند چند نفر را زخمی کردند نیروهای انتظامی آمدند تبدیل به عزاخانه شد چرا ما باید این کار را بکنیم خیلی باید مواظب باشیم حضرت پیغمبر فرمود لا تُجالِسُوا شُـرّابَ الخَـمْرِ فَـاِنَّ اللَعْـنَةَ اِذا نَزَلَتْ عَـمَّتْ مَـنْ فـى الْمَجْـلِسِ (بحارالانوار، ج 63، ص 499) فرمود با شاربین خمر هم جلسه هم صحبت نشوید من همین جا عرض می‌کنم الآن هم ممکن است خیلی پیام بیاید بعضی نزدیکان ما همسر ما بچه‌ی ما برادر ما خواهر ما مثلا فامیل نزدیک گرفتار است چه کار بکنیم این‌ها را؟ رفت و آمد‌ها را؟ نشستن با این‌ها مثلا همسرش است ما دعا می‌کنیم ان شاء الله خدا به زودی همه‌ی آن‌ها را نجات بدهد این‌ها هم سعی کامل بکنند آن هفته عرض کردم خانمی گفت من به دست و پای شوهرم افتادم این قدر بوسیدم التماس کردم گذاشتم کنار مثل سمی است که دارد می‌خورد یکی می‌خواهد خودکشی بکند ما چه کار می‌کنیم؟ این هم خودکشی تدریجی است می‌رود جهنم می‌سوزد تمام تلاشمان را بکنیم آن‌ها را نجات بدهیم اگر فایده نکرد ما دعا می‌کنیم خدا نجاتشان بدهد اگر فایده نکرد این اضطرار است مجبوری است ان شاء الله خدا گناه را برمی‌دارد ولی مجالست اختیاری مثل مهمانی‌ها ما می‌توانیم مهمانی نرویم می‌توانیم مجلسی که شراب است نرویم این بچه است همسرم است نمی‌توانم ترکش بکنم مجبور هستم باطنا هم تنفر داشته باشیم خدا بلا و عذابش را برمی‌دارد روایت داریم مَن جَالَسَهُ حَشَرَهُ الله یَومَ القِیَامَة اَعمی لَا حُجَّتَ لَه خیلی عجیب است اگر با اختیار کسی هم نشین آدم شراب خوار شود خدا روز قیامت او را کور و نابینا حشر می‌کند هیچ برهان و مدرکی هم ندارد روز قیامت ما موقفی داریم خرجی که شما می‌کنید خدا سوال می‌کند این مالی که به شما دادم خرج چه کردی دکتر دوا درمان لباس خوراک پوشاک نیازهای خودم خانواده ام اما ما چه جوابی داریم پول برای شراب مواد مخدر و ضرر برای خودمان روز قیامت ما نمی‌توانیم جواب بدهیم خدا مواخذه می‌کند کمتر هزینه‌ای که برای این کار شود را خدا مواخذه می‌کند و ان شاء الله امیدواریم خدای متعال بر توفیقات همه بیفزاید که من زندان بارها برای سخنرانی رفتم آمار می‌گیرم درصد بسیاری از بالای پنجاه درصد هر کجا زندان رفتم گرفتاری های جامعه‌ی ما که مبتلا به زندان شدند در رابطه با مواد مخدر و همین شبه شراب و امثال این‌ها مشروبات است به این دام که می‌افتند به سرقت هم می‌افتد به آزار و اذیت دیگران روی می‌آورد شکنجه می‌دهد خیانت می‌کند زمینه ساز است همین‌ها باعث می‌شوند این همه قاچاق شود اگر این‌ها مصرف نکنند این همه قاچاق نمی‌شود چقدر اعدام‌ها گرفتاری‌ها در رابطه با همین ابتلائات به مواد مخدر و امثال این هاست.
مجری: خیلی ممنون در مورد نکاتی که ما کم می‌خوریم آب قاطی اش می‌کنیم هفته‌ی گذشته حاج آقا فرحزاد مفصل اشاره کردند دوستان می‌توانند این مجموعه را در سایت ما ببینند هم فایل های صوتی هم متنی آن را من مطمئن هستم ان شاءالله که این طور باشد در بین بیننده های ما کسی الحمدلله گرفتار این مشکل نباشد دوستانی که دلسوز هستند و می‌خواهند دلسوزی بکنند اگر کسی از اطرافیان می‌شناسند فکر می‌کنم این فایل های صوتی حتی متن پیاده شده اش را بدهند به آن‌ها که بخوانند و بشنوند تا مسیر صحیح را انتخاب بکنند. صفحه‌ی 126 را تلاوت می‌کنیم آیات 109 تا 113 سوره‌ی مبارکه‌ی مائده
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّـهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ﴿١٠٩﴾ إِذْ قَالَ اللَّـهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَـذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ ﴿١١٠﴾ وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَبِرَسُولِي قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ ﴿١١١﴾ إِذْ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَن يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُوا اللَّـهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١١٢﴾ قَالُوا نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ ﴿١١٣﴾
ترجمه:
[از] روزی [پروا کنید] که خدا پیامبران را جمع می‌کند، و [به آنان] می‌فرماید: [در برابر دعوتتان به اجرای دستورهای خدا] چه پاسخی به شما داده شد؟ گویند: ما را [در برابرِ دانشِ تو] هیچ دانشی نیست؛ یقیناً تویی که به نهان‌ها بسیار دانایی. (۱۰۹) [یاد کنید] هنگامی که خدا فرمود:‌ای عیسی بن مریم! نعمتم را بر خود و بر مادرت یاد کن، آن گاه که تو را به وسیله روح القدس توانایی بخشیدم، که با مردم در گهواره [به اعجاز] و در میان سالی [به وحی] سخن گفتی، و آن گاه که تو را کتاب و حکمت و تورات و انجیل آموختم، و هنگامی که به اذن من از گِل، مجسمه‌ای به شکل پرنده می‌ساختی، پس در آن می‌دمیدی و به فرمان من پرنده‌ای زنده می‌شد، و کور مادر زاد و شخص پیس را به اذن من شفا می‌دادی، و زمانی که مردگان را به اجازه من [زنده از گور] بیرون می‌آوردی، و آن گاه که [شرّ و آسیب] بنی اسرائیل را هنگامی که برای آنان دلایل روشن آوردی از تو بازداشتم، پس کسانی که از آنان کافر شدند، گفتند: این [دلایل و معجزات] جز افسونی آشکار نیست. (۱۱۰) و [یاد کنید] هنگامی که به حواریون وحی کردم که به من و فرستاده من ایمان آورید. گفتند: ایمان آوردیم و شاهد باش که ما [در برابر خدا، فرمان‌ها و احکام او] تسلیم هستیم. (۱۱۱) [و یاد کنید] زمانی که حواریون گفتند:‌ای عیسی بن مریم! آیا پروردگارت می‌تواند برای ما سفره‌ای که غذا در آن باشد از آسمان نازل کند؟! گفت: اگر ایمان دارید، از خدا پروا کنید. (۱۱۲) گفتند: می‌خواهیم از آن بخوریم و دل های ما آرامش یابد، و بدانیم که تو [در ادعای نبوتت] به ما راست گفته ای، و ما بر آن از گواهان باشیم. (۱۱۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مجری: از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد می‌شنویم و بعد هم اشاره‌ی قرآنی را می‌شنویم
حاج آقا فرحزاد: بله ما روایات متعدد داریم برای این که در میان مستحبات یکی از افضل مستحبات صلوات است امروز هم چون شهادت حضرت جعفر طیار است این فضیلت درباره‌ی ایشان هم است پیغمبر عظیم الشان یک روز در جمع اصحاب فرمودند من دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار را که هر دو شهید شدند خواب دیدم از غذاهای بهشتی میل می‌کردند متنوع هم بود از آن‌ها سوال کردم در آن عالم افضل اعمال چیست برترینش کدام است گفتند پدر مادرمان به قربانت فَدَيْنَاكَ بِالْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ وَ الصلاة علیک وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه ا لسلام (مستدرک الوسائل، ج 5، ص 328) سه چیز افضل اعمال است یک محبت حضرت علی گل همه‌ی خوبی هاست دوم آب دادن به تشنه‌ها است سوم صلوات بر محمد و آل محمد است اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یعنی در ردیف محبت و سیراب کردن صلوات آمده است
مجری: نکته‌ی قرآنی را بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: در آیه‌ی 110 سوره‌ی مبارکه‌ی مائده خدای مهربان درباره‌ی حضرت عیسی نکته‌ی مهمی را فرمودند که به درد این زمان هم خیلی می‌خورد خدا به حضرت عیسی می‌گوید که «وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي» یعنی‌ای عیسی شما به دست خودت مجسمه‌ی گلی یک پرنده درست می‌کنی از آب و خاک و گل به اذن من در آن فوت می‌کنی می‌شود یک پرنده‌ی واقعی یعنی خلاقیت یعنی ایجاد کردن من این را می‌خواهم عرض بکنم که درباره‌ی معجزاتی که به پیغمبر امامان ما نسبت داده می‌شود که وهابی‌ها خیلی روی آن مانور می‌دهند یکی از جاهایی که ما دلیل مدرک محکم داریم کار حضرت عیسی است قطعا پیغمبر ما بالاتر است حتی ما روایات فراوانی داریم در روایات اهل سنت هم است حضرت عیسی در زمان امام زمان خودش را ظاهر می‌کند با امام زمان بیعت می‌کند جزء یاران حضرت است مقام چهارده معصوم به مراتب از همه بالاتر است خدا به حضرت عیسی می‌گوید تو از مرده زنده کردن بالاتر است خلقت است ملائکه به اذن خدا این کار را می‌کنند پیغمبر امام که از ملائکه بالاتر هستند به اذن خداست مستقل نیست به امر خداست از دم الهی خدا به او داده می‌گوید تو در مجسمه فوت می‌کنی در مجسمه‌ی گلی فوت می‌کنی می‌شود پرنده‌ی واقعی اگر یک کوری را شفا بدهد مریضی را شفا بدهد چه ایرادی دارد به اضافه این که این‌ها را خدا در دنبالش فرموده که تو کور مادر زاد مرض پیسی مادر زاد را به اذن من شفا می‌دهی مرده را به اذن من تو احیا می‌کنی همان طور که خدا قدرت داده دم مسیحایی به حضرت عیسی داده مرده زنده می‌کند مجسمه را ایجاد می‌کند خلاقیت به او داده خدا به پیغمبران امامان ما هم داده می‌توانند این کار را بکنند.
مجری: خیلی ممنون من بی تو دمی قرار نتوانم کرد احسان تو را شمار نتوانم کرد گر بر تن من زبان شود هر مویی یک شکر تو از هزار نتوانم کرد خیلی وقت‌ها ما نعمت های خدا را نمی‌دانیم خیلی وقت‌ها هم می‌دانیم راه شکرگزاری اش را بلد نیستیم این کتاب برکت زندگی اگر دوستان نشان بدهند به شما خواهد گفت که چه نعمت‌هایی را داریم و حواس ما نیست و راه شکرگزاری آن نعمت‌ها چیست این کتاب را حاج آقای فرحزاد عزیز نوشتند شکرگزاری در سیره‌ی پیغمبر نکات بسیار بسیار شنیدنی و خواندنی در این کتاب است دوستان تهیه بکنند برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید برای ما پیامک ارسال بکنید دوستان با شما تماس خواهند گرفت. خیلی ممنون ان شاء الله وجود شما هم چنان پر برکت باشد.
حاج آقا فرحزاد: یکی از بحث های مهم سمت خداست که چه چیزهایی برکت عمر ما را زیاد می‌کند.
مجری: بله سلسله مباحث سمت خداست که در قالب کتاب تدوین شده است. در ادامه در خدمت شما هستیم.
حاج آقا فرحزاد: من خودم هم نمی‌دانستم که حضرت جعفر طیار این همه مقام دارد به قول بزرگواری امامان ما از بس نور افشانی می‌کنند ستاره‌هایی که اطرافشان هستند خیلی نمود ندارند ولی وقتی آدم مستقل می‌رود با این ستاره های بنی هاشم آشنا می‌شود می‌فهمد چقدر این‌ها بزرگوار هستند جعفر طیار ده سال از حضرت علی بزرگ تر بوده برادر بزرگ تر حضرت علی بوده سومین نفری بوده که بعد از حضرت علی و حضرت خدیجه به پیغمبر ایمان آورده جزء سابقون و اولون و مهاجرون بوده این هم نکته‌ی جالبی است در روایات ما خیلی از ایشان تعبیر شده که قبل از اسلام هم ایشان لب به شراب نمی‌زدند اهل فحشا و منکر نبودند بت پرستی نمی‌کردند هیچ وقت دروغ نمی‌گفتند یعنی اگر دینی هم نیامده باشد فطرت ما با این کار‌ها منافات دارد یعنی عقل و فهم ما می‌گوید این کار کار زشتی است دنبال این چیزها نبودند تعبیر عجیبی در روایات ما است که خَیرَ النَّاس ثَلَاثَة بهترین انسان‌ها سه نفر هستند حضرت علی و حضرت حمزه و جعفر طیار در صدر اسلام این سه بزرگوار استوانه های کمک به پیغمبر خدا بودند تعبیر عجیبی در روایات ما است پیغمبر خدا به جعفر طیار می‌فرمایند قالَ لِجَعفر اَشبهتَ خَلقی و خُلقی (خصائص امیرالمومنین، ج 1، ص 89) خلقی شبیه چیزی که برای حضرت علی اکبر داریم تو هم در خلقت شبیه هستی هم در خلق شبیه ترین هستی عجیب است در روایات داریم که حضرت عباس سلام الله علیه چقدر عظمت و مقام دارد که از چند امام درباره‌ی ایشان تعریف‌هایی آمده می‌فرماید حضرت عباس همانند عمویش جعفر طیار است ایشان هم در جنگ موته مثل امروز شهید شدند دو دستان مبارکشان در جنگ قطع شد خدا به جای دو دست دو بار به او مرحمت کرده که در بهشت پرواز می‌کند طیار که می‌گویند به هواپیما می‌گویند طیاره طیار یعنی کسی که پرواز می‌کند آسمانی است با این دو بال پرواز می‌کند پانزده سال رفتند با عده‌ای از مسلمان‌ها به حبشه هجرت کردند ترویج پیغمبر دین مکتب قرآن کردند عجیب است پادشاه حبشه یعنی نجاشی را مسلمان کردند با او صحبت کردند آیه‌هایی که درباره‌ی حضرت عیسی و مریم خواندند به گریه افتاد و منقلب شد چقدر هدایا برای پیغمبر می‌فرستاد چقدر حمایت می‌کرد پیغمبر اظهار محبت به نجاشی می‌کردند رابط و واسطه اش همین جناب جعفر طیار بود خیلی ترویج کرد از مکتب پیغمبر در حبشه پانزده سال بعد از پانزده سال هم که برگشت مصادف شد با روزی که حضرت علی در فتح خیبر قلعه‌ی خیبر را با دست با کفایتشان فتح کردند هم خیبر فتح شده هم بعد از پانزده سال جعفر طیار با مهاجرینی که رفته بودند برگشتند این قدر آن روز روز خوشی بود که حضرت فرمودند نمی‌دانم به کدام یک از این دو فتح و پیروزی خوشحال شوم بِاَیهما اَشد سُرورا؟ بِقُدومِک یَا جعفر اَم بِفَتح الله علی اَخیک خَیبر جالب است یکی از نعمت های بزرگی که خدای متعال به ما مرحمت فرموده که پیغمبر ما خیلی جالب است ما کم داریم مستحبی که شیعه و سنی تمام نقل کرده باشند و رویش مانور داشته باشند این که خود امامان هم آن مستحب را عمل می‌کردند نه فقط دعایی بگویند شما بخوانید نماز جعفر طیار بوده که پیغمبر عظیم الشان علیه السلام هم روایات معتبر مستند به جعفر طیار این را هدیه دادند هم برای برآمدن حاجات و هم برای رفع گرفتاری‌ها و هم برای آمرزش گناهان تاثیر بسیار فوق العاده‌ای دارد نمازی که حضرت به جعفر طیار تعلیم دادند معروف شده به نماز جعفر طیار که در مفاتیح همان اوایل مفاتیح اعمال شب و روز جمعه است در اعمال روز جمعه نماز دوازده امام و نماز پیغمبر را آورده شیخ عباس قمی و آخر و پایانش نماز جعفر طیار را مفصل آورده حتی چند دعای مستحبی هم دارد آورده همه وقت و همه جا می‌شود بخوانی ولی یکی از بهترین وقت هایش پیش از ظهر جمعه است یا بزرگان ما سفارش کردند اگر در حرم امام رضا باشد خیلی بهتر است نماز امام زمان فکر می‌کنند فقط مخصوص جمکران است نه همیشه همه جا و همه وقت می‌شود خواند ولی بهتر است آن جا بخوانیم یکی از مواردش آن جاست نماز جعفر طیار بسیار موثر است خود امام صادق می‌خواندند نماز جعفر طیار که این هدیه‌ی بزرگ را پیغمبر به جعفر طیار مرحمت کردند دو دو رکعت است رکعت اول حمد بهتر است در تحریرالوسیله‌ی امام می‌فرمایند توحید یا سوره‌ی دیگر را می‌شود خواند بهتر است در رکعت اول سوره‌ی زلزال خوانده شود رکعت دوم عادیات رکعت سوم نصر رکعت آخر هم توحید اگر کسی برایش زحمت است همان توحید را در هر چهار رکعت بخواند بعد از حمد و توحید پانزده بار تسبیحات اربعه سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر بخوانند رکوع می‌شود ده بار تسبیحات اربعه را بگوید می‌ایستد ده بار به جای سمع الله لمن حمده سجده می‌رود ده بار می‌نشیند ده بار دوباره سجده می‌رود ده بار دوباره می‌نشیند ده بار یعنی در سجده چهل بار می‌شود چهار تا ده تا رکوع و سمع الله دو تا ده تا می‌شود شصت تا و قیام هم پانزده تا هر رکعتی 75 بار تسبیحات اربعه دارد که چهار تا با هم می‌شود سی صد بار بعد از حمد و سوره که می‌شود هر سوره‌ای را خواند بهتر است آن سوره‌ها را خواند فقط در ایستاده پانزده بار تسبیحات را بگوید ولی در رکوع و سجده ده بار با بلند شدن و نشستن هم ده بار تشهد و سلام را در هر دو رکعت جدا بدهد سی صد تا تسبیحات اربعه وقت نمی‌برد خیلی طولانی نیست حداقل آدم در عمرش یک بار هم بخواند خیلی خوب است تاثیر عجیبی دارد آن‌هایی که نذر دارند نیت دارند گرهی دارند خیلی موثر است در روایت داریم وقتی جعفر شهید شد پیغمبر ما آن قدر متاثر شدند گریه کردند اشک ریختند آمدند منزل جعفر سه بچه داشت یکی عبدالله شوهر حضرت زینب سلام الله علیه حضرت جعفر طیار هم عموی حضرت زینب است هم پدر شوهرش است آن قدر نوازش کردند گریه می‌کردند پیغمبر که اسماء همسر جعفر گفت یک طوری شما نوازش می‌کنید خبر ناگوار فکر می‌کنند آورده اید فرمودند بله فرمودند این چقدر عقلش فوق العاده است بعد از شهادت جعفر چون در موته بوده جنوب اردن آن جا دفن است متاسفانه پارسال وهابی‌ها قبرش را آتش زدند چون در موته جنوب اردن شهید شده آن جاست مرقدش هم آن جاست اگر واقعا در ایران بود یک امام زاده‌ی بزرگی راه می‌افتاد برادر امام محبوب پیغمبر بوده است جناب اسماء به پیغمبر عرض کرد خوب است در اصحاب و مسلمانان هم فضائلش را بگویید پیغمبر آمدند خبر دادند تعریف از او کردند که خدا دو بال به او داده در بهشت پرواز می‌کند من این را هم عرض می‌کنم همین جا که سنت شد فرمودند صْنَعُوا لآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَدْ أَتَاهُمْ أَمْرٌ شَغَلَهُمْ یعنی کسی که داغ دیده مصیبت دیده نروید مهمانش شوید غذا درست بکنید برایش ببرید تا سه روز دیگران غذا درست می‌کردند برای خانواده‌ی جعفر طیار می‌آوردند این بدعت است کسی به قصد دین بخواهد این را داخل دین بکند که الآن برعکس داریم عمل می‌کنیم این سور دادن‌ها سوم چهلم هفته این‌ها باید دیگران سور بیاورند به صاحبان عزا بدهند نه این که این‌ها را گرفتار بکنند تا چند وقت قرض آن‌ها را بدهند ندهیم مرده خوری چیز بدی است چیزی خلاف دستور اسلام است حضرت زهرا گریه کردند پیغمبر چقدر از ایشان تعریف کردند حضرت امیر وقتی فهمیدن تعبیر این است اِنفَسَمَ ظَهرِی یعنی پشتم شکست تعبیری که امام حسین برای حضرت عباس کرد آن جا اِنکَسَرَ ظَهری بود این جا دارد که بند پشت من پاره شد بند بدن من پاره شد. حدود چهل سالگی بودند و پیغمبر این جمله خیلی قشنگ است فرمودند اَخَوَای مُونِسَای مُحَدِّثَای یعنی جعفر طیار و زید بن حارثه که او هم جزء فرماندهان بود همان روز شهید شد این‌ها برادر من بودند و مونس من بودند و هم صحبت من بودند که به شهادت رسیدند ان شاء الله این بزرگانی که نامشان کمتر برده شده شناختمان کم است نام این‌ها در تبلیغات و رسانه‌ها احیا شود که باعث دلخوشی اهل بیت است.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group