شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94-12-03-حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد - مقام حضرت زهرا سلام الله علیها
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: مقام حضرت زهرا سلام الله علیها
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 03-12-94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
باید آیینه را قسم بدهم *** صورتت را به من نشان بدهد
دیدن روی ماه تو, تنها *** میتواند به من توان بدهد
رو گرفتی خسوف شد شبها *** آه ! از سوزِ مانده بر لبها
نفَسی زنده کن مرا که فقط *** میتواند دَمِ تو ،جان بدهد
اَنتِ روحُ الحیاةِ لَم یَرضا *** بعدَکِ جسمُنا عنِ الدنیا
دونَنا، لا تُسافِري زهرا !*** كاش هجران، كمي امان بدهد
جز من و کودکان و سلمان و *** دو سه یارِ "به حق-مسلمان"م
یک نفر نیست در مدينه به ما *** برسد آب دستمان بدهد
اینهمه زخم آه اینهمه زخم *** رازهای تو بود و دَم نزدی
چاره سازِ علی بگو چه کنم؟ *** کیست تا مَرهَمی نشان بدهد؟
"کمی آبِ روان بریز اسماء" *** عذر ميخواهم از همه سادات!
روضه، سنگین شده کسی باید *** آبِ قندی به روضه خوان بدهد

شریعتی: سلام به همه‌ی شما دوستان خوب آخیلی خوش آمدید به این سمت خدا دلتان گرم به محبت اهل بیت علیهم السلام باشد تسلیت عرض می‌کنم به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه‌ی طاهره خوشحالیم در کنار شما هستیم سلام علیکم حاج آقا فرحزاد.
حاج آقا فرحزاد: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان عزیز و مهربان روز شهادت جانگداز صدیقه‌ی کبری حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها که بنا بر روایت هفتاد و پنج روز امروز می‌شود خدمت آقا امام زمان و همه‌ی دوست داران اهل بیت و همه‌ی مومنین و مومنات تسلیت عرض می‌کنیم امیدواریم همگی به برکت خدمت به مکتب فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها توفیق پیدا بکنند که مشمول شفاعت این بانوی بزرگوار باشند بنده سخت معتقد هستم که اولین و آخرین محتاج شفاعت حضرت زهرا هستم تجسم شفاعت حضرت رسول در این بزرگوار تجلی پیدا کرده آن‌هایی که در دنیا کاری برای این بانو انجام می‌دهند و رابطه‌ای برقرار می‌کنند توفیق پیدا می‌کنند در آخرت خانم از آن‌ها شفاعت پیدا بکند آن‌هایی که در دنیا به فاطمیه بی توجه هستند با حضرت زهرا کاری ندارند قطعا این‌ها معلوم نیست مورد شفاعت قرار بگیرند شفاعت از این جا آغاز می‌شود همان طور که مراجع و بزرگان ما جمله‌ی خیلی زیبا و بلندی گفتند حتی از مقام معظم رهبری نقل شده که فرمودند فاطمیه را عاشورایی برگزار بکنید همان طور که در عاشورا سنگ تمام می‌گذاریم و همه جا عزاداری می‌شود هیئت‌ها بیرون می‌آیند ان شاء الله عزای حضرت پر رنگ باشد واقعا حفظ دین ما به برکت این بانوی بزرگوار است ان شاء الله عزیزان ایام فاطمیه شروع شده چه فاطمیه‌ی اول چه فاطمیه‌ی دوم که تعطیل رسمی هم است سنگ تمام بگذارند.
مجری: ان شاء الله امروز برنامه‌ی ما رنگ و بوی حضرت زهرا سلام الله علیها را خواهد داشت از فضائل آن حضرت خواهیم شنید دعوت می‌کنم تا پایان همراه ما باشید.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ یک قطعه‌ی خیلی کوتاهی از جلسه‌ی قبل که پیام‌هایی داشتیم ما ایام شهادت حضرت جعفر طیار را شرح حال مختصری گفتیم و عرض کردیم که نماز جعفر طیار محدث قمی در مفاتیح می‌گوید اکسیر اعظم و کبریت احمر است فوق العاده هم برای برآمدن حاجات و هم برای آمرزش گناهان خیلی خیلی موثر است حتی خود امامان ما این نماز را می‌خواندند همه جا و همیشه می‌شود خواند ولی بهتر وقتش قبل از ظهر جمعه است به همین مفاتیح مراجعه بکنند در فهرستش نماز جعفر طیار است یا در اعمال روز جمعه نماز دوازده امام آمده و بعد از آن نماز جعفر طیار آمده دو سه صفحه مفصل هم فضایلش هم کیفیتش است سی صد تا تسبیحات اربعه دارد دو دو رکعتی است غیر از آن سوره‌هایی که گفته سوره‌ی توحید را می‌شوند خواند آن‌هایی که نمی‌توانند نشسته می‌توانند بخوانند به مفاتیح مراجعه بکنند نماز فوق العاده‌ای است برای برآمدن حاجات امروز چون روز شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا است ما وصایای پیغمبر را در هفته‌های بعد خدمت عزیزان ادامه می‌دهیم بحث درباره‌ی حضرت زهرا واقعا گفت که ما که عددی نیستیم اولیاء کمّل خدا اظهار عجز و ناتوانی می‌کنند از درک عظمت فضائل این بانو و بیان فضائل این بانو این روایت معروفی که امام صادق علیه السلام فرمود فاطمه را فاطمه نام نهادند چون فطم به معنی قطع کردن و جدا کردن است فاطم یعنی جدا کننده فاطمه مونث اش است فرمود مادرمان را فاطمه نام نهادند سُمِيَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا (بحارالأنوار، ج 43، ص 65) از درک او عاجز هستند حقیقت حضرت زهرا را پیغمبر که اشراف دارد یا حضرت علی علیه السلام که هم تای اوست یا امامان می‌توانند درک بکنند پایین تر از آن در آن حد نیستند ولی آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید این که می‌گویم به قدر فهم توست مردم اندر حسرت فهم درست یعنی آن چیزی که ما می‌گوییم برداشت خیلی ذره‌ی خیلی ریزی از اقیانوس بی کران عظمت این بانو است بخش اول فضائل فوق العاده‌ی این بانو است اگر کسی واقعا زندگی پیغمبر و کلمات پیغمبر را مرور بکند چه گفتار حضرت چه سیره‌ی رفتاری حضرت با افرادی که داشتند مقدمتا عرض می‌کنم پیغمبر عظیم الشان روح و جان و قلب و ظاهر و باطنش صد در صد عصمت کامل است و کنترل از طرف خدای متعال است یعنی قبض و بسطش حب و بغضش تعریف و تمجیدش تکذیبش مذمتش تمام سر سوزن میلی متری جا به جایی نیست معیار الهی است وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ (زیارت جامعه کبیره) یعنی این‌ها حقیقت محض هستند این که روی حب و بغض شخصی یا خانوادگی یا فامیلی یا تعصبات نستجیر بالله اصلا در ذات این‌ها راه ندارد اگر پیغمبر فرزندان فامیل‌های دیگری داشته از کسی بی حساب کتاب تمجید و تعریف می‌کنند یا احترام فوق العاده می‌گیرند این جا ما باید خیلی جا باز بکنیم پیغمبر سیدالبشر سرور و سالار همه‌ی انبیا و اولین و آخرین است نطقش رفتارش گفتارش همه کنترل کامل از طرف خدای متعال است یعنی به او امر می‌کند خدا که این را تعریف بکن به او احترام ویژه بگیر اگر ما به این دید به پیغمبر نگاه بکنیم «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى» (نجم/ 3) فقط نطقش نیست تمام حرکاتش است به قول یک استاد بزرگواری پیغمبر با لطافت مژه هایشان را بدون امر خدا بالا پایین نمی‌کردند دست مبارکشان را بالا پایین می‌بردند این قدر با امر خدا و لطافت بوده که فضا آزرده نشود پیغمبری که قطعا سرور عالم است از یک شخصیتی فوق العاده تعریف بکند فوق العاده احترام بگیرد فوق العاده تواضع و کوچکی بکند آدم باید خیلی حساب شده به آن شخصیت نگاه بکند حالا من خیلی مروری فهرست وار می‌گویم چون واقعا در یک جلسه نمی‌شود تعبیرهایی که از پیغمبر عظیم الشان که فرمود نطقش از طرف خداست آمده در باره‌ی این خانم که فوق العاده است ما فقط فهرست وار عرض می‌کنیم فَاطِمَةُ اَحَبُّ النَّاس اِلَیَّ فَاطِمَةُ اَعَزُّ النَّاس اِلَیَّ محبوب ترین و عزیز ترین است این خیلی مهم است هیچ کلامی درباره‌ی این بانو گفته نشود همین دو کلمه کافی است افضل و تفضیل هم است یعنی نمی‌گوید حبیب من است می‌گوید محبوب ترین است برترین را می‌گوید یعنی محبوب تر از او نیست محبوب ترین عزیزترین است این خیلی مهم است از همه عزیز تر در نزد من این بانوی گرامی است فاطمه فاطِمَة بَهْجَةُ قَلْبِی (ينابيع الموّدة، ج 1، ص 243) بهجت و طراوت و سرور قلب من است فاطمةُ مُهجَةُ قَلبی یعنی خون قلب من است اگر به قلب خون نرسد از بین می‌رود فَاطِمَةُ نُورُ عَینِی پیغمبر می‌گوید اگر یک شخص عادی بود ما هزار اشکال می‌کردیم قسم ما می‌خوریم قلبش مالامال از محبت و عشق خدا و در دل او جز خدا راهی ندارد ولی هر کس که ذوب در خداست آن جا هم همین محبت را دارد گفت این محبت از محبت‌ها جداست حب محبوب خدا حب خداست اگر حضرت یعقوب یوسف را خیلی دوست دارد نه به خاطر مسائل اولاد و فرزندی است دنیایی نیست این محبت پیغمبر ما به مراتب بالاتر است این تعبیری که میوه‌ی دل من است خون قلب من است نور چشم من است فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی (امالی صدوق، ص104) که آن قدر در روایات شیعه و سنی آمده که پاره‌ی تن من است جزء من است پاره‌ی تن من است او از من است من از او هستم پاره‌ی تن من است بعضی‌ها می‌گویند پاره‌ی تن پیغمبر باشد اگر من به دست شما زدم شکستم شما اعتراض بکنید که من بگویم من به شما اهانت نکردم دست شما را شکستم دست شما جزئی از شماست پای شما را لگد کردم سیلی به صورت شما زدم من به شما کاری ندارم سیلی به صورتش بزند صورت پیغمبر است جان پیغمبر است فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی وَهِیَ قَلْبِیْ وَهِیَ روُحِی التی بَیْنَ جَنْبِیّ (نور الأبصار، ص 52) این تعبیر فقط برای حضرت زهراست یعنی پیغمبر که مبالغه نمی‌کند پیغمبر و امام ممکن است تنزل بدهند کمتر تعریف بکنند چون طرف کشش ندارد درباره‌ی حضرت علی در امالی شیخ صدوق است فرمودند یا علی اگر آن خطری که برای نصارا اتفاق افتاد حضرت عیسی را به خدایی گرفتند این خطر را حس نمی‌کردم درباره‌ی تو علی چیزهایی می‌گفتم که از هر جا که عبور بکنند خاک پایت را توتیای چشمت بکنند یعنی خیلی درباره‌ی تو جرئت نکردم بگویم که غلو و اولوهیت به تو نسبت ندهند ممکن است تنزیل بدهند کم بگویند اما اضافه گویی نمی‌گویند یک کسی دیپلم است بگویند پروفسور است نه ممکن است تنزل بدهند ولی آن طرف که بالاتر ببرند امکان ندارد این که پیغمبر می‌گوید جان من بین دو پهلوی من است یعنی فاطمه را بگیری پیغمبر هم حیات ندارد تعارف نداریم مبالغه ندارد اگر فاطمه نبود خدا پیغمبر را خلق نمی‌کرد نه این که افضل است حضرت زهرا بلا تشبیه یعنی ساختمانی سه ستون دارد پیغمبر ستون اصلی وسطی است ولی دو ستون دیگر هم باید کنارش باشد اگر نباشد اگر حضرت علی نباشد حضرت زهرا نباشد این سقف می‌آید پایین یک ستون نگه نمی‌دارد این‌ها با هم مکمل هم دیگر هستند این حدیث لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما جَمِيْعاً (مستدرك سفینه البحار، ج ۳، ص ۱۶۸) درست است مطابق همه‌ی کلیات ما است که اگر حضرت علی نبود پیغمبر را خدا خلق نمی‌کرد چون دین به ثمر نمی‌رسید زحمات طاقت فرسای مولا در کنارش بوده و اگر حضرت زهرا نبود این بار به مقصد نمی‌رسید یک حدیث خیلی عجیبی است حضرت علی به جان خودش قسم می‌خورد و لعمری خیلی عجیب است شاید قسم به جان درباره‌ی خدا داریم والله اما این کمتر است ولعمري لولا فاطمة عليها السلام لم يعرف المنافقون الضالون الذين تقمصوا الخلافة الكبرى (بیت الاحزان، ص 57) قسم مولا حضرت علی است حضرت زهرا ببینید چه حق عظیمی بر این امت دارد فرمودند به جان علی سوگند به جانم قسم اگر فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها نبود خط گمراهی خط نفاق و خط بیراهگی امت معلوم نمی‌شد حضرت زهرا پرچم هدایت را بلند کردند گمراه را از هادی جدا کردند صراط مستقیم را ایشان بیان کردند ایشان این پرچم را بلند کرد از ولایت و اهل بیت دفاع کرد حضرت امیر که تعارف ندارد اما معصوم است به جانش قسم می‌خورد اگر فاطمه نبود خط گمراهی و نفاق معلوم نمی‌شد او خط نفاق و گمراهی را مشخص کرد خیلی مهم است لذا اگر فاطمه نبود مکتب پیغمبر از بین می‌رفت وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما جَمِيْعاً دیگر خلقت آن‌ها هم معنا نداشت این که جان من است ثَمَرَةُ فُوَادِی میوه‌ی دل من است واقعا تک تک آن‌ها را اگر کسی اهل دل و معنا باشد جا دارد یک حدیث زیبایی که امیدوار کننده هم است که سلمان خیلی علاقه‌ی شدید به پیغمبر و حضرت علی و حضرت زهرا داشته در روایات هم خیلی آمده که حضرت زهرا به ایشان عنایت ویژه داشتند از مهر و محبت حضرت زهرا سلام الله علیها در طول هجده سال سن کم به فکر کفن سلمان بودند خیلی عجیب است سلمان مسن بوده پیرمرد بوده بارها خلوت می‌کرده با حضرت زهرا می‌نشسته حضرت به ایشان عنایت ویژه داشتند چند روز هم که نیامد دیدن حضرت بعد از شهادت پیغمبر حضرت علی او را در مدینه دیدند فرمودند یَا سَلْمَانُ ائْتِ مَنْزِلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ فَإِنَّهَا إِلَیْکَ مُشْتَاقَةٌ (من لا یحضره الفقیه، ج ‏3، ص 467) خیلی تعبیر عجیبی است حضرت زهرایی که عالم مشتاق اوست و همه‌ی انبیا و اولیا دست به سینه در محضر او هستند می‌فرماید که حضرت علی که چرا دیدن حضرت زهرا نرفتی یک هفته نیامدی برو به فاطمه سر بزن فاطمه‌ی زهرا مشتاق دیدن تو است دلش برایت تنگ شده است خیلی عجیب است سلمان هم ایرانی بوده این افتخار ماست اول شاگرد دانشگاه اهل بیت این شخصیت بزرگوار بوده جزء اهل بیت شده محرم اهل بیت بوده دفاع اهل بیت کرده تا آخر از حضرت زهرا خیلی دفاع کرد خطبه‌ها خواند سخنرانی‌ها کرد در مقابل مخالفین ایستاد یعنی اگر ما خوب شویم در مسیر آن‌ها باشیم به فکر کفن ما هم هستند حضرت زهرا شدت محبت به امت به فرزندانشان به دوستان و شیعیانشان داشتند موقع شهادتشان به حضرت علی فرمودند سلام من را به همه‌ی فرزندانم تا قیامت ابلاغ بکن یعنی این وصیت می‌ماند خوشا به حال آن‌هایی که با حضرت زهرا سر و کار دارند فاطمی هستند من همین جا آن‌هایی که سید نیستند یک وقت غصه دار نشوند یکی اش هم ما هستند قطعا ما یک بار دیگر هم عرض کردیم ما یک پدر مادر داریم اما پدر بزرگ و مادر بزرگ می‌شود چهار تا پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و پدری آن‌ها هم باز دو پدر مادر دارند هر کدام چهار تا می‌شود هشت تا هشت تا می‌شود شانزده تا همین طور زیاد می‌شود سی و دو تا شصت و چهار تا قطعا ما می‌توانیم قسم بخوریم در این آبا و اجداد و سلسله‌ای که است یا مادر بزرگ هایمان یا پدر بزرگ هایمان یکی شان سید است و اگر این طور باشد قطعا ما هم می‌شویم علوی و فاطمی ما هم می‌شویم اولاد حضرت زهرا این را غصه نخورید به اضافه‌ی این که از این بالاتر همین منا اهل البیت است آن‌هایی که شیفته و عاشق اهل بیت هستند فرمودند شیعیان ما جزء ما هستند از ما هستند اِنَّهُم مِنِّی جُزءٌ مِنَّا انتساب معنوی و ولایی خیلی بالاتر از انتساب نسبی است می‌خواهم بگویم اگر حضرت فرمودند سلام برسان شاید همه‌ی دوستان و شیعیان و فاطمیین را بگیرد ان شاء الله ما هم فرزند حضرت هستیم ما خودمان را می‌چسبانیم خود آن‌ها هم اجازه دادند هر طوری می‌شود آدم خودش را قاطی بکند ولو پادویی بکند نوکری بکند زحمت بکشد قاطی شود اباذر این روایت را نقل می‌کند من از بیت الاحزان شیخ عباس قمی نقل می‌کنم کتاب خیلی خوبی است ترجمه شده است عربی و فارسی درباره‌ی حضرت زهرا نوشتند ابوذر می‌گوید که من خدمت پیغمبر شرف یاب شدم دیدم که سلمان و بلال حبشی هم وارد شدند که این دو بزرگوار هم خیلی عاشق حضرت زهرا سلام الله علیها بودند بلال حبشی طبق تاریخ مشهور موذن پیغمبر عظیم الشان بوده بعد از پیغمبر اذان نگفتند هر چه هم اصرار کردند گفتند چون اذان تایید کسی است که غصب کرده حکومت را من اذان نمی‌گویم او را تبعید کردند به شام الآن قبرش در سوریه دمشق است گفت من حاضر هستم از مدینه در جوار اهل بیت جدا شوم ولی مدافع اهل بیت باشم او را تبعید کردند که چرا اذان نگفت حکومت را زیر سوال برد به خاطر این که حضرت علی را خانه نشین کردند و حقش را غصب کردند سلمان و بلال شیفته‌ی حضرت علی بودند خدمت حضرت رسول شرف یاب شدند سلمان طبق آداب و رسوم ایرانیان خودش را انداخت به پای پیغمبر آن را ببوسد إذ اِنكَب سَلمان عَلى قَدَم رسول الله يَقبِلها فَزَجَرَهُ النَّبي عَن ذَلك ثُمَّ قَالَ لَهُ يَا سَلمَان لَا تَصنَع بِي مَا تصنع الأعَاجِم بِمُلُوكِهَا أنا عَبدٌ مِن عَبِيدِ الله آكِل مِمَّا يأكل العَبيد و أقعد كما يَقعد العَبيد (بحارالانوار، ج 73، ص 63) پیغمبر فرمودند نه این کار را که در ایران مرسوم است که روی پا می‌افتند این کار خوبی است این کار را نکن برای سلاطین این کار را می‌کنند من بنده‌ای از بندگان خدا هستم من بنده هستم من هم مثل برده هستم عبد خدا هستم بعد سلمان می‌گوید به پیغمبر عرض کرد فقال له سلمان: یا مولای سالتک بالله الا اخبرتنی بفضائل فاطمه یوم القیامه؟ قال: فاقبل النبی صلی الله علیه و آله و سلم ضاحکا مستبشرا. ثم قال: والذی نفسی بیده انها الجاریه التی تجوز فی عرصه القیامه علی ناقه راسها من خشیه الله، و عیناها من نور الله، و خطامها من جلال الله، و عنقها من بهاء الله و سنامها من رضوان الله، و ذنبها من قدس الله، و قوائمها من مجد الله، ان مشت سبحت و ان رغت قدست، علیها هودج من نور فیه جاریه انسیه حوریه عزیزه جمعت فخلقت و صنعت و مثلت (من) ثلاثه اصناف: فاولها من مسک اذفر، و اوسطها من العنبر الاشهب، و آخرها من الزعفران الاحمر، عجنت بماء الحیوان، لو تفلت تفله فی سبعه ابحر مالحه لعذبت، و لو اخرجت ظفر خنصرها الی دار الدنیا لغشی الشمس و القمر، جبرئیل عن یمینها و میکائیل عن شمالها، و علی امامها و الحسن و الحسین وراءها، والله یکلاها و یحفظها. فیجوزون فی عرصه القیامه فاذا النداء من قبل الله جل جلاله: «معاشر الخلائق غضوا ابصارکم و نکسوا رؤوسکم، هذه فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نبیکم، زوجه علی امامکم، ام الحسن و الحسین» فتجوز الصراط و علیها ریطتان بیضاوان فاذا دخلت الجنه و نظرت الی ما اعد الله لها من الکرامه قرات: «بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور الذی احلنا دار المقامه من فضله لا یمسنا فیها نصب و لا یمسنا فیها لغوب قال: فیوحی الله عز و جل الیها: یا فاطمه سلینی اعطک، و تمنی علی ارضک. فتقول: الهی انت المنی و فوق المنی، اسالک ان لا نعذب محبی و محب عترتی بالنار. فیوحی الله الیها: یا فاطمه و عزتی و جلالی و ارتفاع مکانی لقد آلیت علی نفسی من قبل ان اخلق السماوات و الارض بالفی عام ان لا اعذب محبیک و محبی عترتک بالنار (تفسیر برهان، ج 3، ص 365) چون می‌دانست چیزی که دل پیغمبر را خیلی شاد می‌کند ذکر حضرت زهراست به پیغمبر عرض کرد که من تو را قسم می‌دهم که از فضائل حضرت زهرا در روز قیامت برای ما شمه‌ای بیان بکنی چهره‌ی پیغمبر برافروخته شد متبسم و خندان از نام و ذکر و یاد حضرت فاطمه حضرت قسم خوردند قسم به آن خدایی که جان محمد در دست اوست فرمود پیغمبر خدا حضرت زهرا در عرصه‌ی قیامت ظاهر می‌شوند سوار بر ناقه‌ای از نور هستند که این‌ها معنی دارد چشمش نور الله است سرش خشیت الله است این را باید اهل معنا معنی بکنند شاهد مثال من آخرهای حدیث است آن‌هایی که در دنیا به حضرت زهرا ظلم کردند و او را به شهادت رساندند طبق صریح روایات ما صدیقة الشهیده که متاسفانه بعضی‌ها تشکیک می‌کنند آیات و روایاتی که درباره‌ی حضرت زهرا است چقدر روایت داریم «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» در مورد حضرت محسن است که روز قیامت در موقع محاکمه این خیلی مهم است این که ما عاشوراها داشتیم ظلم‌ها شده هابیل‌ها کشته شدند این قدر انسان‌های مظلوم کشته شدند ظلم و جنایت‌هایی که شده اول کسی که در روز قیامت برای محاکمه و مظلومیتش خدای متعال اقدام می‌کند «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» حضرت محسن فرزند حضرت زهرا است یعنی این اولویت اول خداست اول می‌آید آن کسانی که در کشتن این فرزند شراکت داشتند ما سادات حسنی چقدر داریم سادات حسینی چقدر داریم الی ماشاء الله چقدر داریم خدا زیاد بکند بسیاری از مراجع تقلید ما موسوی هستند که باز به امام حسن امام حسین می‌رسند خیلی‌ها حسینی هستند سادات حسنی هم داریم ولی ما سادات محسنی نداریم دیگر یعنی یک سوم نسل حضرت زهرا را شهید کردند یعنی اگر خون کسی گریه بکند برای همین یک مصیبت کم است لذا خدایی که اعدل العادلین است احکم الحاکمین است اول کاری که می‌کند برای محاکمه «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» (تکویر/ 8) روایت داریم خون مظلوم حضرت محسن را محاکمه می‌کند از کسانی که شرکت کردند خون خواهی می‌کند قبل از عاشورا و مظلومیت امام حسین و بقیه و حتی قبل از خود حضرت زهرا اول محسن چون از همه مظلوم تر است یک جلسه در مظلومیت این شخصیت صحبت شود کم است حالا ببینید این بانو عظمتش را آن جا خدا می‌خواهد ظاهر بکند در دنیا واقعا هم قبرش مخفی بوده این‌ها همه اش سوال است بروند عزیزان تحقیق بکنند چرا باید قبر تنها یادگار پیغمبر مخفی باشد چرا باید وصیت بکند من را شب کفن بکن شب نماز بخوان شب دفن بکن راضی نیستم آن‌هایی که به من ظلم ستم کردند حق من و شوهرم را از بین بردند در تشییع جنازه‌ی من حاضر شوند واقعا خیلی روی این عملی که حضرت انجام دادند کار شود فکر شود کتاب نوشته شود رویش کار شود این سوال بسیار مهمی است باید جواب بدهند چرا قبر همسران پیغمبر بچه‌های پیغمبر یک امامزاده با چهل واسطه معلوم است چه می‌خواهد بگوید حضرت زهرا؟ این را جواب بدهند یکی از علمای بزرگ در نجف با یک عالمی خیلی بحث کرده بود معروف است مرحوم آسید باقر درچه‌ای بوده او مجاب نمی‌شد زیر بار نمی‌رفت مستاصل شد شب آمد خوابید حضرت علی را خواب دید گفت کمکم بکن با این بنده خدا هر چه صحبت کردم زیر بار نرفت حضرت فرمودند برو بگو چرا قبر حضرت زهرا مخفی است قبرش کجاست؟ فردا آمد همین مسئله را مطرح کرد هر چه دست و پا زد دید نمی‌تواند جواب بدهد گفت این حرفت من را منقلب کرد راست می‌گویی باید برویم تحقیق بکنیم چرا نیمه‌ی شب برداشته شود چرا نیمه‌ی شب دفن شود چرا مسلمانان در نمازش نتوانستند شرکت بکنند چرا قبرش معلوم نیست کجاست طبق وصیت خودش هم بوده حضرت با این کارهایشان چه پیامی داشتند گفت آن آقا گفت این حرفت از همه‌ی استدلال‌ها قوی تر است من قبول کردم و شیعه شد آن عالم بزرگ می‌خواهم بگویم این‌ها واقعا خیلی مهم است رویش باید کار شود حضرت زهرا می‌فرماید وقتی که از صحرای قیامت عبور می‌کند جبرئیل طرف راست است میکائیل طرف چپ است و زوجه علی امامکم حضرت علی دهانه‌ی افسار شتری که حضرت زهرا بر آن سوار است را می‌گیرد و امام حسن و حسین پشت سرش است و خدای بزرگ محافظ و نگهبان این بانو است خیلی عجیب است این‌ها از لسان درر بار پیغمبر است بعد حضرت می‌فرماید فَیَجُوزُونَ فِی عَرصَةِ القِیَامَة حضرت زهرا با این اسکورت خیلی فوق العاده که در عالم نبوده و نخواهد بود از عرصه‌ی قیامت عبور می‌کنند وقتی می‌رسند به وسط صحرای محشر ندایی از طرف خدای متعال داده می‌شود نه به انبیا یا گروه خاص به عموم خلق گفته می‌شود چشمهایتان را ببندید و سرهایتان را پایین بیندازید چرا؟ چون ما الآن خورشید را نمی‌توانیم نگاه بکنیم چشممان کور می‌شود لِأن الله عزّ وجلّ خَلَقَها مِن نُور عَظِمَتِهِ (علل الشرايع، ج1، ص180) خورشید‌ها یک شمع هم در مقابل عظمت نورانیت حضرت زهرا نمی‌شود فرمود امام صادق فاطمه‌ی زهرا از نور عظمت خدا خلق شده این نور در قیامت تجلی پیدا می‌کند تمام انبیا و ساداتی که محرم هستند انبیایی که پدر ایشان هستند باید سرشان را بیندازند پایین چشمشان را ببندند نمی‌شود چون قیامت تجلی واقعیات است معرف این بانو کیست؟ خود خدای متعال است خدای متعال می‌فرماید که این بانو با این جلالت که حضرت امیر افسار شتر و مرکبش را گرفته امام حسن و امام حسین پشت چپش هستند جبرئیل و میکائیل راست و چپش هستند این فاطمه است دختر پیغمبر شما همسر علی امام شماست مادر حسن و حسین است از صحرای محشر عبور می‌کند دو حوله‌ی سفید به بر دارد وقتی که وارد بهشت می‌شود که ما روایات شیعه و سنی داریم اَولَ مَا تُدخِلُ الجَنَّة فَاطِمَة این اولی‌ها را در روایات آدم پیدا بکند آن‌هایی که دنبال موضوع می‌گردند اول کسانی که بهشت می‌روند اول کسانی که جهنم می‌روند اول کسانی که در قیامت محاکمه می‌شوند مثلا حضرت محسن را گفتیم این جالب است حتی در روایات اهل سنت است اول شخصیتی که وارد بهشت می‌شود حضرت فاطمه‌ی زهرا است الا این که کسی این طبع لطیفی داشته باشد بگوید حضرت امیر چون زمام ناقه اش را دارد یک متر جلوتر وارد می‌شود می‌گوید وقتی وارد بهشت شد وقتی که می‌بیند چه چیزی خدا برایش آماده کرده به خدا قسم ما حضرت زهرا را همان طور که شب قدر مخفی است در دنیا مخفی است نمی‌توانیم عظمتش را پیدا کنیم درک کنیم آن جا معلوم می‌شود آن کراماتی که در بهشت می‌بیند این آیات را خداوند قرائت می‌کند «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ، الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ» (فاطر/ 35-34) خدا را شکر که دیگر حزن و غم و اندوه رفت و تمام شد اگر این هجده سال دنیا رنج و زحمت و سختی بود مصائبی که فرمود بر روزهای دنیا اگر ریخته می‌شد مثل شب تیره و تار می‌شد ولی عاقبت و پایان کار مهم است که مظلوم سر افراز است ظالم سر به نیست می‌شود جهنم می‌رود پایان کار را ببینید گفت اگر چه جمله در اندوه و دردیم یقین داریم که عاقبت شاد گردیم خوشا به حال کسانی که با حضرت زهرا سر و کار دارند این تکه‌ی آخرش خیلی امیدوار کننده است وقتی در بهشت مستقر می‌شود حضرت زهرا خدای مهربان وحی می‌فرماید فاطمه جان دوست دارم از من خدا یک چیزی بخواهی یا آرزو بکنی چیزی بخواهی من اجابت بکنم خیلی قشنگ است خدا به عزیزترین محبوب ترین خلقش بگوید حالا یک چیزی بخواه من به تو بدهم حالا حضرت چه می‌خواهد؟ این حدیث را اگر چند جلسه مطرح می‌کردم تکه‌ها و نکته هایش جا داشت ولی داریم مرور می‌کنیم خدا می‌گوید چیزی بخواه ما همین جا می‌توانیم همه مان را محک بزنیم به ما بگویند یک دعای مستجاب داری بخواه چه می‌خواهیم اکثر افراد می‌گویند پول به ما بده مریض ما را خوب بکن همین است البته نمی‌گوییم نخواهیم گفتند نمک آشت را هم از من بخواه اما اگر یک آرزوی اصلی داشتی یک حاجت داشتی یک چیز بخواهی این خیلی مهم است از خدا چه می‌خواستی؟ خدا بگوید یک چیزی بخواه که همه چیز در آن باشد فاطمه جان آرزویت چیست؟ آرزوی اصلی ات چیست؟ واقعا همه‌ی اهل معنا و عرفان باید این جا زانو بزنند عرضه می‌دارد خدایا آرزوی من تو هستی من تو را می‌خواهم بلکه تو بالاتر از آرزو و وهم و خیال من هستی من تو را می‌خواهم ولی چون امر است که چیزی بخواه خدا که است تو هم با خدا هستی از نور عظمت خدا خلق شدی ذوب در او هستی این حاصل شده ولی یک درخواستی بکن خدا دوست دارد فاطمه یک چیزی بخواهد آیا ما این خیرخواهی دلسوزی را داریم؟ فاطمه‌ی زهرا بعد از این که خدا را می‌خواهد چه می‌خواهد؟ حالا که امر کردی خواسته‌ای داشته باشم خدایا تو آرزوی من هستی از تو درخواست می‌کنم دوستان من و دوستان عترت من خانواده‌ی من را به آتش غضبت نسوزانی خوشا به حال آن‌هایی که فاطمی هستند خوشا به حال آن‌هایی که با حضرت زهرا رابطه دارند دوستی شان را ایجاد کردند اثبات می‌کنند بین این فاطمیه‌ها فرصت خوبی است که ما ارتباط را روضه شرکت می‌کنیم هیئت می‌رویم مجلس می‌گیریم خرج می‌کنیم این خرج‌های سنگینی که برای بعضی از مسائل اقتصادی سیاسی می‌شود شاید یک هزارمش برای حضرت زهرا خرج نمی‌شود من قسم می‌خورم. برای حضرت زهرا چه کردیم؟ آبرو داریم فردای قیامت بگوییم برای حضرت زهرا چه کردیم؟ برای چیزهای دنیا میلیاردها هزینه می‌کنیم تشریفات ما تجملات ما ولی به دفاع از حضرت زهرا که می‌رسد دست‌های ما می‌لرزد قیامت را باور نداریم حالا مال خدا چقدر قشنگ تر است یک حدیثی من بارها خواندم امام صادق فرمود والله ما از شما به خود شما مهربان تر هستیم و امام صادق فرمود والله خدا از ما به شما مهربان تر است حضرت زهرا چقدر ما را دوست دارد؟ چقدر به فکر بچه هایش امت بوده گریه می‌کرده دعا می‌کرده شب و روز خدا می‌فرماید تو می‌گویی من دوست‌های خودت و ذریه ات را به آتش جهنم نبرم؟ فاطمه جان به عزتم قسم به جلالم قسم به بزرگی مکان و منزلتم قسم من قسم خوردم به خودم بالاترین سوگند‌ها این است که خدا قسم بخورد بعد به خودش قسم بخورد چند بار به عزت و جلالش قسم خورد که دو هزار سال قبل از خلقت آسمان و زمین هنوز آسمان و زمین خلق نکرده ام من خدا قسم خورده ام که آن‌هایی که فاطمی هستند ما همه اش داریم تاکید می‌کنیم با حضرت زهرا رابطه برقرار بکنیم روضه‌های فاطمیه از عاشورا مهم تر است برای امام حسین تمام گروه‌ها ارمنی یهودی مسیحی زرتشتی اهل سنت ختم می‌گیرند ما اهل سنت داریم ده شب برای امام حسین روضه می‌گیرند ولی فاطمیه مهمان خصوصی است هر کسی نمی‌تواند این کار را بکند حسابش از همه جداست از همه‌ی امامان جداست ام است ریشه است با تبری همراه است تبرایش خیلی قرص و محکم است خط نفاق را دور می‌کند نمی‌توانند بیایند لذا فرمود من دو هزار سال قبل از خلقت قسم خوردم که دوستان تو خود تو و دوستان و ذریه ات را به آتش جهنم نسوزانم نکته‌های دیگری هم است اگر فرصت باشد بعد از تلاوت قرآن عرض می‌کنیم.
مجری: ان شاء الله خیلی ممنون امروز صفحه‌ی 133 آیات 45 تا 52 سوره‌ی انعام را تلاوت می‌کنیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٤٥﴾ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّـهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَارَكُمْ وَخَتَمَ عَلَى قُلُوبِكُم مَّنْ إِلَـهٌ غَيْرُ اللَّـهِ يَأْتِيكُم بِهِ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ ﴿٤٦﴾ قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّـهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ ﴿٤٧﴾ وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٤٨﴾ وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا يَمَسُّهُمُ الْعَذَابُ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ ﴿٤٩﴾ قُل لَّا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّـهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿٥٠﴾ وَأَنذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَن يُحْشَرُوا إِلَى رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُم مِّن دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿٥١﴾ وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِم مِّن شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾
ترجمه:
در نتیجه ریشه کسانی که [به آیات ما و به مردم] ستم ورزیدند، بریده شد؛ و همه ستایش‌ها ویژه خدا مالک و مربی جهانیان است. (۴۵) [به آنان که برای خدا به خیال باطلشان شریکانی قرار داده اند] بگو: به من خبر دهید اگر خدا گوش‌ها و چشم هایتان را بگیرد، و بر دل هایتان مُهر [تیره بختی] نِهد، کدام معبودی جز خداست که آنها را به شما دهد؟! با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورت‌های گوناگون [برای هدایت اینان] بیان می‌کنیم، سپس آنان روی می‌گردانند. (۴۶) بگو: به من خبر دهید اگر عذاب خدا ناگهان [مانند صاعقه و صیحه آسمانی] یا آشکار [مانند بیماری‌های مهلک] به سوی شما آید، آیا جز گروه ستمکار هلاک می‌شوند؟ (۴۷) و پیامبران را جز مژده دهنده و بیم رسان نمی‌فرستیم؛ پس کسانی که ایمان بیاورند و [مفاسد خود را] اصلاح کنند نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند. (۴۸) و آنان که آیات ما را تکذیب کردند، به سزای نافرمانی هایشان عذاب به آنان خواهد رسید. (۴۹) بگو: من به شما نمی‌گویم که خزینه‌ها و گنجینه‌های خدا نزد من است، و نیز غیب هم نمی‌دانم، و نمی‌گویم که فرشته ام؛ فقط از آنچه به من وحی شده پیروی می‌کنم. بگو: آیا [اعراض کننده از وحی که] نابینا [ست] و [پیروِ وحی که] بینا [ست] یکسانند؟! پس چرا نمی‌اندیشید؟! (۵۰) و به وسیله این قرآن کسانی را که از محشور شدن به سوی پروردگارشان می‌ترسند، هشدار ده که آنان را [در آن روز هول انگیز] جز خدا سرپرست و شفیعی نخواهد بود؛ باشد که بپرهیزند. (۵۱) و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می‌خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می‌خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مجری: نکته‌ی صلوات را بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: اللهُمَ صَلِ علی فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلمُک روایت خیلی زیبایی است پیغمبر خدا فرمود یا فاطمةُ مَن صَلّی عَلَیکِ، غَفَرَ اللهُ لَهُ وَ اَلَحَقَهُ بی حَیثُ کَنتُ فی الجَنَةِ (بحارالانوار، ج 98، ص 115) چه عظمتی دارد ما صلوات بر حضرت زهرا را درک نمی‌کنیم چه برسد خودش را درک بکنیم؟‌ای فاطمه کسی که بر تو صلوات و درود بفرستد یک گناهانش را می‌آمرزد دو هر کجای بهشت که باشم او را به من می‌رساند ملحق می‌کند یعنی درود و صلوات بر فاطمه‌ی زهرا هم گناهان را پاک می‌کند هم با پیغمبر اول شخصیت عالم محشور می‌کند ان شاء الله هم صلوات معمولی را می‌توانند بر حضرت زهرا هدیه بکنند یا همین صلوات یا این که این ایام شهادت غفلت می‌شود زیارت نامه‌ی حضرت را فراموش نکنند بخوانند در مفاتیح است.
مجری: من دو کتاب معرفی می‌کنم حاج آقای فرحزاد اشاره کردند به کتاب بیت الاحزان شیخ عباس قمی دوستان می‌توانند برای ما پیامک ارسال بکنند برای تهیه‌ی این کتاب‌ها دوستان با آن‌ها تماس خواهند گرفت این کتاب کتاب آیه‌های فاطمی است پنجاه آیه در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها که دوستان می‌توانند این کتاب را تهیه بکنند این کتاب هم برای کودکان با عنوان قصه‌های مادرم است این کتاب هم برای کودکان بسیار مناسب است از قصه‌های زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما پیامک ارسال بکنید 20000303 دوستان با شما تماس خواهند گرفت.
مجری: همان طور که شما الآن اشاره کردید یکی از راه‌های ترویج مکتب حضرت زهرا ترویج خطبه‌ی حضرت زهرا ترویج همین کتاب‌ها است پیام بدهند با آن‌ها تماس گرفته می‌شود به قیمت مناسب و ارزان هیئتی‌ها افرادی که کارهای فرهنگی می‌کنند پنجاه آیه‌ی قرآن که بعضی از آیه‌ها اختصاصی فقط درباره‌ی حضرت زهراست مثل «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ» (اسراء/ 26) «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» (قدر/ 2) این جمله‌ی آیه فقط درباره‌ی حضرت زهراست یا مثلا آیاتی که «إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ» (مدثر/ 35) فرمود مادرمان حضرت زهرا است و بسیاری از آیات هم اشتراکی است مثل آیه‌ی تطهیر آیه‌ی مباهله آیه‌ی هل اتی پنجاه آیه جمع آوری شده بسیار کار فرهنگی خوبی است قصه‌های مادرم من خودم نگاه کردم آدم منقلب می‌شود هم نقاشی است جریان حضرت زهرا نذر کردند برای امام حسن هم می‌توانند بچه‌ها نقاشی بکنند بیاییم مهر و محبت حضرت زهرا و فرزندانشان را با تهیه‌ی این کتاب‌ها و دادن به مدارس و بچه‌ها در دل آن‌ها بکاریم این‌ها ماندگار است ما میلیارد‌ها میلیارد برای جاهای دیگر هزینه می‌کنیم به این جا که می‌رسد کم می‌آوریم یک بزرگی می‌فرمود من تجربه دارم که در بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات به خیلی از معصومین یا انبیا ما متوسل شدیم گره گاهی قفل شده باز نشده ولی این مادر که مادر عالم است مادر هستی است اصلا این کنیه‌ی حضرت ام ابیهاست که این را هم خود پیغمبر فرمودند یعنی مادر پدر است مرحوم آیت الله بهاء الدینی می‌فرمودند نه این که یک چیز اضافه‌ای باشد تشریفاتی باشد پیغمبر که اهل این کارها نیست ام تربیتی پیغمبر بودند پناه پیغمبر بودند در حدیث کسا وقتی وحی نازل می‌شود بدن مبارکش می‌لرزد به حضرت زهرا پناه می‌برد حدیث کسا برای مادر‌ها برای بچه هایشان قصه را بگویند می‌فرمودند آن بزرگ در مشکلات مهم ما پناهنده به حضرت زهرا می‌شویم و گره‌ها باز می‌شود. زیارت نامه‌ی حضرت زهرا فراموش نشود مجالس روضه‌ی حضرت زهرا را از عاشورا جدی تر بگیریم.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group