در مورد ولایت حضرت علی (ع)توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – پیامکی نوشته بودند: شما که کتاب معرفی می کنید مقداری از آنرا به بینندگان هدیه بدهید. در مورد داستان غدیر و آیه 55 سوره مائده که در مورد حضرت علی(ع) است، یکی از مهمترین تفسیر جامع اهل سنت تفسیر کبیر فخر رازی است. از ابن عباس نقل می کند که این آیه ( آیه 55 سوره مائده)در مورد امیرالمومنین است. حدیث دیگری از اباذر نقل می کند که می گوید: ما با پیامبر نمازظهر را می خواندیم. نیازمندی از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی به او کمک نکرد. فقیر گفت: خدایا تو شاهد باش من از مردم تقاضای کمک کردم ولی کسی به من کمک نکرد. حضرت امیر در حال رکوع بودند و اشاره به انگشترشان کردند و آن فقیر، انگشتر را از امیرالمومنان گرفت. پیامبر بعد از دیدن این صحنه ،با خدا راز و نیازی داشتند و فرمودند : خدایا برادرم موسی از تو تقاضا کرد که هارون برادرم را جانشین من قرار بده. خدایا تو برای موسی برادرش را جانشین قرار دادی ،من محمد نبی تو هستم ، جانشینی از خانواده ام یعنی علی را جانشین من قرار بده . هنوز کلمات پیامبرتمام نشده بود که این آیه نازل شد. انما ولیکم الله رسول ...پس تمام منابع اهل سنت در مورد این آیه تفسیر گفته اند. در کتاب آیت الله مکارم شیرازی به سی منبع اهل سنت اشاره کرده اند.
مهمترین کتاب تفسیر حدیثی در منابع اهل سنت ،تفسیر کبیر دُرالمنصور است که نوشته ملا جلال الدین ثبوتی است. این کتاب برای پانصد سال پیش است. (آیه 3 سوره مائده الیوم اکملت لکم دینکم )ابوسعید خدری می گوید: وقتی پیامبر امیرالمومنین را معرفی کرد، جبرئیل این آیه را آورد. داریم: یهودیان نزد خلیفه ی دوم آمدند و گفتند: شما آیه ای را در قرآن تان می خوانید اگر ما چنین آیه ای در دین مان داشتیم ما آن روز را عید می گرفتیم. در این آیه خداوند چهار ویژگی را بیان می کند: دین شما کامل شد، کفار ناامید شدند،نعمت بر شما تمام شد و دین اسلام مرضی خدا قرار گرفت. این روز خیلی مهم است.
بعضی ها می گویند که این روز ،روزبعثت پیامبر است. درحالیکه این طور نیست زیرا در آن روز کفارناامید نبودند. بعضی می گویند که این آیه در مورد فتح مکه است ولی این آیه سال های بعد از این حادثه نازل شده است. بعضی ها می گویند که این آیه در مورد ادامه گوشت های حلال و حرام است. بعضی ها گفته اند که منظور روز عرفه است.
در منابع اهل سنت داریم :پیامبر 81 روز بعد ازاینکه این آیه نازل شد فوت کردند. اهل سنت وفات پیامبر را 12 ربیع می دانند. شاعری از پیامبر اجازه گرفت که داستان غدیر را در قالب شعر بگوید و پیامبر اجازه داد. او می گوید: پیامبر به امیرالمومنان گفت: بلند شو ای علی تو جانشین و هدایت کننده ی مردم بعد از من هستی.
در درالمنصور در مورد آیه 67 سوره مائده (بلغ ما انزل...) از ابن مسعود داریم که وقتی ما می خواستیم در زمان پیامبر این آیه را بخوانیم آنرا با شأن نزول می خواندیم. ابن مسعود می گوید: پیامبر بگو آنچه ما به تو گفتیم علی امیرالمومنین است ،نگران نباش ما محافظ تو هستیم.
بعضی می گویند: اگر داستان غدیر این قدر مستدلل است چرا حضرت علی(ع) در شورای سقیفه به داستان غدیر استدلال نکردند؟
این سوال در کتاب مراجعات علامه شرف الدین هم هست. این کتاب خوبی برای مطالعات جوانان در مورد امامت است. در این کتاب بیش از صد نامه بین شیخ سلیم رئیس دانشگاه مصر و علامه شرف الدین وجود دارد. آیت الله بهجت می فرمودند: کسی که این کتاب را بخواند حجت بر او تمام می شود. و نمی تواند عذر و بهانه ای داشته باشد. در این کتاب در نامه ی 101 رئیس دانشگاه مصر این سوال را پرسیده است. ایشان می نویسد که همه چیز بر من روشن شد ولی چرا حضرت علی (ع) در سقیفه به داستان غدیر استدلال نکردند؟ علامه امینی در کتاب الغدیر جلد اول جواب این سوال را دادند که مگر امیرالمومنین در سقیفه حضور داشت ؟زیرا جنازه ی پیامبر هنوز غسل داده نشده بود. در ضمن پیامبر جانشین خودش را معین کرده بود و نیازی به شورای سقیفه نبود. امام علی (ع) در شورای شش نفره ،در جنگ جمل و در صفین به داستان غدیر اشاره فرمودند. تمام ائمه به داستان غدیر استدلال می کردند.
گاهی اوقات در نهج البلاغه حضرت امیر می فرمایند که مردم را به خلافت انتخاب کردند. حضرت نامه ی ششم نهج البلاغه را به معاویه نوشته است که اگر تو غدیر و ثقلین را هم قبول نداری، به انتخاب مردم احترام بگذار. پس حضرت درجای خاصی از خلافت صحبت می کند.
بعضی می گویند که نصب حضرت امیر، سلب آزادی مردم است. پس نصب انبیاء هم سلب آزادی مردم است ؟ خدا به ابراهیم خطاب می کند که من تو را امام مردم قرار دادیم. آیا حکومت پیامبر، سلب آزادی مردم بود؟ نگاه به امامت مختلف است. ما فقط حاکمیت را شأن امام نمی دانیم. شأن بالاتر امام، مرجعیت علمی مردم است. پیامبر حاکم بود ولی بالاتر از حکومت، مرجعیت علمی است. چه کسی باید به سوالات مردم پاسخ بدهد؟ پیامبر می فرمود که من راه های آسمان را بهتر از شما می دانم. اگر سوالی دارید از من بپرسید.
گاهی می گویند که اگر حق حضرت امیر را گرفته بودند حضرت که فاتح خیبر بود با آن شجاعت از حقش دفاع می کرد. حضرت در خطبه ی سوم نهج البلاغه و خطبه ی شقشقیه به این سوال پاسخ داده اند که اسلام را در خطر می دیدند که از حق شان دفاع نکردند.
سوال – صفحه 493 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
پاسخ – در این صفحه داریم که وقتی فرعون در برابر پیام های موسی خلع صلاح شد ،گفت: آیا مصر برای من نیست ؟آیا رود نیل با سرشاخه ها و نهرهای فراوان را نمی بینید؟ یعنی فرعون ثروت و قدرت خودش را به مردم ارائه می کرد و می گفت : این پیامبر چرا دستبند طلا ندارد؟ وقتی مردم تسلیم ستمگران می شوند که از نظر فکری تسلیم آنها شده باشند.
در طول تاریخ هرگاه استعمارگران خواستند مردم را تحت سلطه خودشان دربیاورند مقدمه ای فراهم کرده اند یعنی تا ملتی را خفیف نشمرده اند، نتوانسته اند آنها را تحت سلطه قرار بدهند. الان هم استعمارگران هر کجا که می خواهند وارد بشوند اول فرهنگ خودشان را وارد می کنند و بعد سلطه و قدرت خودشان را وارد می کنند. الان فرهنگ غرب دارد در کشور نفوذ می کند. ما مخالف صنعت و اقتصاد و پیشرفت نیستیم ولی آنها از طریق ماهواره می خواهند فرهنگ غرب را وارد کشور کنند تا بتوانند بر ما سلطه پیدا کنند.
فرعون به مردم می گوید که قدرت در دست من است و موسی یک فرد گدایی است ،پس من که قدرت دارم بر حق هستم.
کتاب امامت و رهبری شهید مطهری ،کتاب خوبی برای مطالعه در مورد امامت است.
سوال – در مورد اسامی قیامت( سوره آل عمران آیه 180 )توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – در آیه 180 سوره آل عمران خدا می فرماید: انسانهایی که بخل می ورزند از آنچه که خدا از فضلش به آنها داده است، این برای آنها خیر نیست بلکه شر است. درقیامت این ثروت ها مثل طوق برگردن شان است. بدانید که هر چه باشد در این دنیا می گذارید و می روید . آسمان و زمین ارث خداوند است.
در تفسیر می گویند: همان طور که افراد خسیس در دنیا حاضر نشدند که ثروت از آنها جدا بشود، در قیامت هم باید آنرا با خودشان بکشند. در این آیه می توانیم تجسم اعمال را متوجه بشویم. اگر در این دنیا حاضر نشدیم از آنچه خدا به ما داده است بگذریم ، تجسم این عمل این است که در قیامت باید آنرا مثل طوق برگردن مان بکشیم.
در قیامت نمی شود دروغ گفت. چون قیامت دارالتکلیف نیست زیرا تکلیف برای دنیاست. علامه طباطبایی مطرح می کند که پس چرا عده ای دروغ می گویند.(درسوره نحل آیه 28 ، گناه کاران می گویند که ما کار بدی نمی کردیم، سوره مجادله ی آیه 14 و 18 جهنمیان قسم دورغ می کنند و آنها دروغ می گویند).ایشان پاسخ می دهد :آنچه که ما در دنیا انجام داده ایم بروزش در قیامت است. باطن اعمال در آخرت آشکار می شود. در قیامت دروغ ما را نمی پذیرند ولی کسانی که در دنیا دروغ می گفتند در قیامت هم دروغ خواهند گفت.
پس اگر ما در دنیا راست گفتیم در قیامت هم راست می گوییم. ما در دنیا می توانیم نقش فرد خوب را بازی کنیم. ولی در قیامت نمی توانیم نقش بازی کنیم. اعمال خوب و بد ما در قیامت ادامه دارد. در قیامت و سکرات مرگ(لحظه ی جان دادن)باطن انسان آشکار می شود. لحظه ی جان دادن را لحظه ی مستی می نامند .چرا جان دادن سخت است؟ رمز سخت بودن موقوف قیامت چیست ؟علتش این است که بازی کردن نقش تمام شده است. در سکرات مرگ باطن آشکار می شود. و واقعیت ها بر زبان ما جاری می شود.
معمولا بعد از به هوش آمدن فرد، یکسری حرف هایی به زبان می آید که آنرا کتمان کرده است. آیه 14 سوره مجادله می فرماید: آنها در دنیا قسم دروغ خورده اند و در قیامت هم دروغ شان ظاهر می شود.
خدایا همه ی کسانی که چشم انتظار دعای جمع مومنین این برنامه هستند، بیماران شان را لباس عافیت بپوشان ،گرفتاری ومشکلات شان را برطرف بفرما، امر ازدواج جوانان شان را مقرر و مشکلات اقتصادی شان را برطرف بفرما.