شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آقای رفیعی 3/8/89
سول - آیا لازم است که اسلام این قدر به ریزه کاری ها در خوردن و آشامیدن اهمیت بدهد و ما را مقید بکند یا اینکه این آداب تشریفاتی است ؟
پاسخ – بالاخره بخواهیم و نخواهیم ما این کارها را انجام می دهیم . غذا خوردن ، میهمانی رفتن ، خوابیدن و مسافرت رفتن . این ها مجموعه ای از رفتارهای ما در زندگی هستند و زندگی یعنی مجموعه ای از این جور تعاملات . گاهی برخورد در تجارت و بازار و گاهی برخورد با همسر ، برخورد با فرزند ، گاهی در مسائل شخصی است و گاهی در مسائل خانوادگی است . ما بخواهیم و نخواهیم این ها را داریم . اگر برای هر کدام از این ها یک ضوابط و آدابی که سخت هم نیست و آنرا هم زیبا می کند ، قرار دادیم ، آیا این سختی است یا یک نوع اهمیت دادن به مسائل است بعبارت دیگر اگر یک دین و مسلکی فقط درباره ی آخرت گفت و اینکه بهشت هشت تا در دارد ، جهنم هفت تا در دارد ، بهشت نعمت قصر و حور دارد . خوب برای این دنیا چه ؟ در درجه ی نخست دین برای دنیای ماست تا دنیای ما درست بشود و آنگاه دنیا مزرعه آخرت می شود . اگر دین برای درست زیستن است ، پس باید آداب زیستن را به ما بگوید . بنده باید غذا بخورم بالاخره یک جوری میخورم . حالا وقتی اسلام یک قوانینی می گذارد مثلا می گوید که لقمه را خوب بجوید . این چه اشکالی دارد ؟ چه لطمه ای می زند ؟ این الزام نیست و اگر شما خوب نجویدید ، قیامت شما را محاکمه نمی کنند . ما در آداب غذا خوردن و آشامیدن و میهمانی رفتن ، یک اصول و پایه هایی داریم که باید باشد و دین وظیفه اش این است که آن ها را بیان کند . یک آداب و روشی داریم. اینها باید ندارد ولی بهتر است رعایت بشود . فرزند شما می خواهد مدرسه برود ، اصل لباس پوشیدن است و باید لباس فرم مدرسه را بپوشد ، حالا فرزند شما میگوید که عطر هم بزنم ؟ خوب اگر بزند خیلی بهتر است . آیا اتو هم بکشد ؟ خیلی خوب میشود . یک معلم به دانش آموز دو صفحه مشق میگوید حالا اگر معلم گفت که اگرخط کشی کنید و سوالها را با یک رنگ و جوابها را با یک رنگ دیگر بنویسید ، خوش خط بنویسید ، دفتر تمیز باشد ، خوب معلوم است که این زیباتر میشود . اصل مشق را باید بنویسد و بیاورد . می تواند در یک ورق بد و خط کشی نشده بنویسد و بیاورد و تکلیفش را هم انجام داده است . حالا اگر آن را تزیین کند و خوش خط بنویسد خیلی بهتر است . اصل غذا خوردن اصولی دارد . اصل این است که حلال و پاک باشد ، نجس نباشد و حرام هم نباشد . این قانون کلی آن است . حالا وقتی که دین می گوید که اگر غذا میخوری از جلوی خودت بخور ، خوب است از خدا تشکر بکنی و بسم الله الرحمن الرحیم بگویی ، حالا اگر نمی خواهی نگو . هیچ اتفاقی نمی افتد ولی اگر از شما بعنوان یک مسلمان این رفتار را دیدند و شما رعایت کردید میگوید این عجب دین خوبی است . برای همه موارد ریز هم دستور دارد . در روایت داریم که پیامبر لباس سبز کمرنگ و سفید را دوست داشت . حالا اگر کسی رنگ سبز را دوست نداشته باشد و بخواهد سرخ بپوشد اشکالی ندارد . بعضی از این ها سیره است و بعضی از این ها توصیه است . مثلا شما الان میهمانی دارید . در دیگ برنج را باز میکنید و یک فضله ی موش می بینید ، اگر مقید باشید می گویید که این غذا قابل خوردن نیست . این مرز است . حالا غذا دود زده است خوردن این اشکالی ندارد ولی بهتر بود که آشپز دقت می کرد که غذا دود نمی زد . ما آداب را از این باب می گوییم و هیچ سختی هم نمی آورد . یکسری قواعد هست که بین المللی پسند است . مثلا احترام به والدین ، در کدام مکتب دنیا می گویند که احترام به والدین بد است . اگر اسلام توصیه کرده است این ها چیزهای جهانی است . عهد به پیمان و دروغ نگفتن . لقمه ی کوچک برداشتن و شستن دست جزء آداب است . نگاه نکردن به چهره ی دیگران و خوب جویدن است . خیلی از زخم معده ها بخاطر خوب نجویدن است . حالا اگر رعایت بکنیم ثواب هم دارد . مهم این است که غذا خوردن شما شکل عبادت می گیرد . شما می خواهی شب بخوابی ، اصل اینکه در جایی که مال غصبی است نخوابی یعنی باید مباح باشد و مال خودت باشد . این اصل است اما میگوید یک وضو بگیر و یک قل هو الله هم بخوان ، این ضربه ای به شما نمی زند . خواب شما عبادت میشود و احساس آرامشی هم به شما دست می دهد . در مورد خوردن یک باید ها و نباید هایی داریم . البته نه انیکه قانون باشد . باید ها و نباید های که توصیه است . یعنی بهتر است که این ها رعایت بشود. پیامبر فرمودند که دوازده تا توصیه در مورد خوردن داریم که چهار تای آن ضرورت است یعنی بهتر است رعایت بشود . یکی معرفت در غذاست که ببینیم غذا حلال است یا حرام ؟ یکی بسم الله الرحمن الرحیم و شکر گفتن است و یکی راضی بودن از غذاست . چهار تای آن ادب است . لقمه ی کوچک برداشتن ، خوب جویدن ، نگاه نکردن به چهره ی دیگران هنگام غذا و شستن دست . چهار تای آن سنت است . البته این ها در شرایطی صادر شده که میز و صندلی و قاشق نبوده است و این برای زمانی است که ما در این شرایط باشیم . وزن را روی پای چپ انداختن که حتما حکمتی دارد ، با سه انگشت خوردن که اگر جایی قاشق نبود خوب است با سه انگشت بخوریم که لقمه خودش کوچک میشود ، از جلوی خودمان خوردن .بعضی ها از همه ی طرف غدا میخورند . اگر از جلوی خودت غذا بخوری ممکن است نصف غذای شما بماند که قابل استفاده است و تمیز کردن انگشتان دست از چربی . حالا می آییم سراغ نباید ها ، یکی از این نباید این است که روی غذا عیب نگذارید . روایت داریم که پیامبر هیچوقت روی غدا عیب نمی گذاشتند . حالا آقا به خانه می آید ، خانم غذا آماده کرده ، سبزی ، سالاد و ماست سر سفره گذاشته بجای اینکه آقا بگوید : دست شما درد نکند می گردد و یک عیبی را پیدا میکند و این همه زحمت را نادیده می گیرد . حدیث داریم که مثل زنبور باشید یعنی وقتی زنبور در باغ می رود روی گل می نشیند و شیره ی گل میخورد و می گوید که مثل مگس نباشید زیرا مگس روی نقاط آلوده و منفی می نشیند . این یکی از آداب است که عیب روی غذا نگذاریم . گاهی غذا از ظهر یا شب میماند . الان هم که هه جا یچال هست و امکان بهداشتی نگهداشتن غذا هست . حالا می گویند که این غذاها را مصرف کنیم که اسراف نشود و هم مخارج کم بشود و به زحمت نیفتند . بعضی از بچه ها نق می زنند ، بازم غذای دیشب گزارش هفتگی یا آنچه گذشت و تیکه می اندازند . توصیه دیگر این است که پیامبر از خوردن غذای داغ پرهیز می کردند . الان پزشکان هم این را توصیه می کنند . یک وقت کسی پیش پیامبر غذا می خورد و آروغی زد . پیامبر خیلی ناراحت شد و فرمود که خودت را نگهدار . اگر یک وقت هم مجبور شدید صدایش به آسمان نرسد. آهسته و جلوی دهان را میگیرید . اگر می خواهید دهان را تمیز کنید دستی جلوی آن بگیرید . پس این حرکت مذمت شده است . توصیه دیگر این است که تنها غذا نخورید. البته یک وقت انسان در خانه تنهاست ولی کنایه از این است که با همدیگر غذا بخورید . تنظیم کنید که مثلا آقا ساعت سه می آید خانم هم همان موقع غذا بخورد . الان البته همه تنهایی غذا می خورند . دور هم غذا خوردن خوب است . توصیه ی دیگر این است که در هنگام جنابت غذا نخورید زیرا موجب فقر میشود . حالا اگر شرایط غسل نبود توصیه شده است که وضو بگیرید . اگر کسی وضو بگیرد این کراهت از بین می رود . برای نماز واجب است که غسل واجب است . دیگر اینکه کسی که غذا می خورد به دیگری که او را نگاه می کند تعارف بکند . روایت داریم که اگر دو چشمی تو را نگاه میکند و تو غذا می خوری ، اگر او را دخیل نکنی درد بی درمان می گیرید . عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زینب، خیلی دست و دل باز بود . روزی داشت از جایی رد میشد ، دید غلامی سفره ای انداخته و سه قرص نان دارد . سگی او را نگاه میکرد . او یک قرص نان را به سگ داد و باز سگ زوزه کشید و نان دیگر داد و نان سوم را هم انداخت و حیوان خورد . غلام سفره ی خالی را جمع کرد . عبدالله بن جعفر گفت : شما گرسنه نبودی ؟ اوگفت : بله . چرا همه را به این سگ دادی ؟ گفت این سگ در این محله غریب بود . وقتی این سگ به من نگاه میکرد من خجالت می کشیدم که خودم بخورم و سیر بشوم و این سگ گرسنه بماند. او بخاطر این کار غلام یک باغ بزرگ به غلام بخشید . در احوالات سید شَفتی که از بزرگان اصفهان بود ، درایم که روزی فقیری پیش پادشاه رفت و او گفت پیش سید برو ، دنیا و آخرت پیش او است . خیلی وضعش خوب بود و خودش میگوید که تمام اینها را از یک جریان دارم . شبی غذایی تهیه کرده بودم که بخورم . در گوشه ی خیابان دیدم سگی با طوله هایش ناله می زنند و گرسنه هستند . غذا را جلوی آنها گذاشتم و خودم گرسنه در حجره خوابیدم . چند روز بعد فردی آمد و گفت که تاجری از دنیا رفته و یک سوم اموالش را برای شما وصیت کرده است .
خانمی گفتند که گربه آمده و جوجه ی بچه را خورده ، من هم با چوب او را کشتم . این کار حرام است ؟ کشتن موذی مثل عقرب ، مار و ...جایز است و گفته اند جوری بکشید که زجر کش نشوند . ولی غذای گربه جوجه است و حلالا طیبا که شامل گربه نمیشود . غذایش همین است . بعضی ها به این نکات توجه ندارند . انسان خوب است برای پرنده ها غذا بریزد ، خیلی هم قشنگ است . گفتند : فردی داشت گریه میکرد . فرد دیگری هم که نان دستش بود ، پیش او نشست و گفت : چرا گریه میکنی ؟ گفت : گرسنه ام . او هم شروع به گریه کردن کرد . گفت : تو چرا گریه میکنی ؟ گفت : بخاطر تو که گرسنه هستی . گفت : بجای گریه کردن یک کمی از نان هایت را به من بده ، گفت : نه ، هر چقدر گریه بخواهی می کنم ولی نان نمی دهم .
دیگر آداب غذا خوردن کم خوردن غذاست . اطباء هم این قانون را تایید می کنند . امام رضا (ع) فرمود : اگر مردم کم غذا می خوردند ظاهر و باطنشان معتدل میشد . الان پرخوری هم اثر روی جسم دارد و هم روی روح . اینکه خدا روزه را دوست دارد بخاطر شکم خالی بودن است . در روایت داریم که شکم خالی و گرسنه حکمت می آورد . در شب معراج وقتی پیامبر از خدا پرسید حکمت روزه چیست ؟ خطاب شد که روزه باعث میشود که انسان حکیم بشود و فهمش بالا برود . آخرین توصیه خوردن این است که در حال راه رفتن غذا نخورید مگر اینکه مجبور بشوید مثل غذا خوردن در هواپیما که چاره ای نیست . این اضطراب و استرس می آورد . بعد از غذا هم آدابی هست که بعدا توضیح خواهیم داد . مثل مسواک زدن و دست شستن . انسان باید به هر چیزی دقت داشته باشد . ما همیشه دغدغه غذا داریم . در چیزهای دیگر این دغدغه کمتر است . در این امر مهم اصولی را رعایت کنیم و آداب را هم رعایت کنیم تا غذا خوردن هم عبادت بشود.
سوال – سوره ی بقره آیات 186 الی 190 را توضیح دهید .
پاسخ – در این آیه آمده که مال خودتان را به باطل و گناه مصرف نکنید . امیر المومنین سوار مرکب به مسجد رفتند و دیدند که فردی بیکار جلوی مسجد ایستاده بود . امیر المومنین گفت که این اسب من را نگهدار تا من بروم نماز بخوانم . ایشان وقتی از نماز برگشتند دو درهم از جیبشان در آوردند که به فردی که اسب را برایشان نگهداشته بود بدهند ولی طرف رفته بود و افسار اسب را دزده بود و اسب هم برای خودش رها شده بود . امام یکی از اصحابشان را به بازار فرستاد تا افسار بخرد . اصحاب در بازار افسار اسب حضرت را دیدند و آنرا به دو درهم خریدند و برگشتند . حضرت فرمودند که ببین بعضی ها چطور روزی را بر خودشان حرام میکنند . بعضی ها می گویند که خدا روزی انسان را می رساند . بعضی می گویند : ما بانک زدیم و این روزی ما بوده است . آقایی گفت به باجه تلفن عمومی رفتم و یکدفعه تمام پولهای درون آن بیرون ریخت و به خدا گفتم : خدایا شکرت که روزی ما را رساند . پول حرام اصلا روزی نیست . روزی حلال روزی است ، حرام روزی دیگران است . و در واقع شما روزی دیگران را استفاده می کنی . فردی پیش امام صادق (ع) رفت و گفت که روزی ام کم است . امام برایش دعا کرد و فرمود که گشایش روزی پیدا خواهی کرد . او از منزل امام بیرون آمد و یک کیسه ای دید که در آن هفت صد دینار در آن بود . شیطان او را وسوسه کرد ولی او برنداشت و اعلام کرد و صاحبش را پیدا شد . طرف هفتاد دینار به او جایزه داد . کسانی که دیگران پولشان را پیدا میکنند پولی به طرف بدهند و جایزه بدهید . امام هم سی دینار به او داد . در این آیه می گوید : مالتان را به حرام مصرف نکنید . روایت داریم که ترک یک لقمه ی حرام از دو هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است . لقمه حرام معنویت را می گیرد ، روزی را کم میکند ، برکت را کم می کند ، روی نسل انسان تاثیر می گذارد . رشوه ، ربا ، مال دزدی ، مال احتکار ، کم فروشی ، فروش آلات قمار و درآمد از مال حرام مثل کتاب وسی دی مبتذل فروختن ، این ها مصادیق حرام است .
سوال – کسانی که با پدر و مادرشان زندگی میکنند و نمیدانند یا می دانند که درآمد پدر از راه حرام است . گناه آنها چیست که باید برکت از زندگی شان برود و اثرات سوء گریبان آنها را بگیرد ؟
پاسخ – از شرایط گناه اختیار بر ارتکاب است یعنی من به اختیار خودم مرتکب گناه بشوم . لذا اگر کسی مضطر بود و اضطرار پیدا کرد مثلا از گرسنگی دارد می میرد می تواند گوشت مردار بخورد و حرمت آن از بین می رود . این سوال را زیاد از من می کنند مثلا خانم هایی که می گویند : شوهرانشان اهل خمس نیستند و می دانند زندگی شوهرشان با ربا می گذرد من چکار کنم ؟ آیا طلاق بگیرم ؟ در این جور موارد خانواده وظیفه شان در حد امر به معروف و نهی از منکر است یعنی فقط بگویند ولی وقتی بچه از خانه بیرون میرود ، وظیفه دارد که از درآمد خودش استفاده کند . تربیت معلول یک سری عواملی است . یک عاملش غذاست ، یک عامل محیط و یک عامل اراده ی فردی و مربی است . پیامبران نانشان حلال است ولی پسر نوح منحرف شد . آسیه در خانه ی فرعون بزرگ شده و انسان مومنی بود در حالیکه فرعون ادعای خدایی میکرد . اینها هستند که می تواند بر سایر عوامل غلبه بشود تا اثر آن از بین برود . بنابراین اثر روی فرزند و همسر ندارد .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group