شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سوال – من بخاطر مسئله خمس هیچ جایی نمی روم و اگر هم بروم یا غذا نمی خورم یا اگر بخورم مقدار خمس آن را حساب میکنم . فکر کنم دیگران را از خودم رنجانده ام . من را راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – ما به این صراحت در مورد خمس مطلبی نداریم . من یک مطلب کلی بگویم . ما گاهی اوقات یک ارزشی را می خواهیم رعایت کنیم یا منکری را ترک کنیم ، در کنارش مرتکب چند اشتباه دیگر می شویم . خدمت یکی از علمای اصفهان آمدند و مقداری اسباب موسیقی شکسته خدمت ایشان آوردند و گفتند که ما به خانه ای رفتیم که در آنجا موسیقی حرام می زدند ، ما به مجلس رفتیم و عروس و داماد را زدیم و وسایل آنها را هم آوردیم . ایشان فرمودند که از یک منکر چند منکر در آمد . اولا در مجلس حرام رفتید و در آنجا زن و مرد بودند و نگاه به نامحرم کردید ، بعد کتک زدید و حریم مردم را شکستید . ما یکسری واجباتی داریم که موظف هستیم خودمان رعایت کنیم . در قرآن داریم که اول خودتان را ، بعد خانواده تان را و بعد دیگران را از آتش حفظ کنید ، انسان در گروی تلاش خویش است ، هر کسی در گرو گناه خودش است ، ما بار گناهانان دیگران را به دوش نمی کشیم . من اول باید سعی کنم که خودم به حرام آلوده نشوم . اما مرحله ی دوم که اشاره کردیم که اگر خانواده ای هستند و من یقین دارم که این لقمه ی حرام است و یقین دارم که درآمدش از ربا است ، اگر انسان احتیاط کند خوب است . به منزلشان نرود یا کمتر رفت و آمد بکند ولی به صرف اینکه می دانیم یا حدس می زنیم که فلان خانواده اهل خمس نیستند پس وقتی به خانه شان می رویم غذایشان را نخوریم ، این خیلی بد است . این اصلا از آداب میهمانی نیست . حالا شما یقین دارید که طرف خمس نمی دهد و خودش هم می گوید که خمس نمی دهد ولی یقین دارید که این غذا از مال خمس نداده است ؟ خمس پولی است که به آن سال بگذرد شاید این غذا از درآمد دیشب او باشد یا از حقوق این ماهش باشد . همین قدر که ما احتمال بدهیم کافی است . تقاضا میکنیم که با این جور حرکات باعث ناراحتی فامیل و صاحبخانه نشوند . حالا اگر کسی می خواهد احتیاط بکند و وضعش هم خوب است پولی را بابت خمس یا رد مظالم بدهید . این یک احتیاط شخصی است و واجب نیست و شما آنرا به کسی نمی گویید . فردی پیش یکی از خلفای عباسی رفته بود . خلفای عباسی به ظاهر نماز می خواندند ولی کار زشتی کرده بود و طرف داد و بیداد کرد . خلیفه گفت که ببین فرعون می گفت که من خدا هستم ولی وقتی موسی میخواست پیش او برود و با او صحبت کند خدا فرمود که با او نرم صحبت کن . خلیفه گفت که من که کافر نیستم و تو هم که موسی نیستی . گاهی این برخوردهای باعث زدگی از مبانی دینی میشود . ما باید افراد را به طرف دین جذب کنیم . لذا اگر ما خبر نداریم که خمس می دهد یا نه که خوردن غذا ایشان اشکالی ندارد و اگر یقین داریم که خمس نمی دهد و خودش گفته باز هم خوردن غذا اشکالی ندارد . این برخورد ، برخورد صحیحی نیست .
سوال – در حلال بودن یا نبودن غذا ما تجسس نمیکنیم ولی اثر غذای حرام چه میشود ؟ در واقع آثار وضعی آن چه میشود ؟
در دین اسلام برای سهولت زندگی قوانینی را تبین کرده است که یکی از این قوانین ، قوانین بازار مسلمین است . اگر شما از بازار مسلمین مرغ خریدی حتی بفرض طرف که آنرا ذبح کرده بسم الله نگفته باشد و شما خبر ندارید ، برای شما پاک است . حالا سوال می کنند که اگر واقعا مرغ یا غذا حرام باشد آثار وضعی آن چه میشود ؟ در مسائل تربیتی و ساختار وجودی دهها عامل باعث شکل گیری میشود که یکی از آنها غذای شبه ناک است . عوامل بسیار مختلفی از جمله خود ما ، حرفهای ما ، اعمال ما و ... وجود دارد . لقمه ی نوح حرام نبوده است زیرا او پیامبرخدا بود اما چرا پسرش منحرف میشود ؟ بخاطر محیط و تربیت بد . یعنی وقتی ما این عوامل را کنار هم می چینیم این قدری این عامل کلیدی نیست که بگوییم اثر وضعی آن چیست و من را از دین محروم میکند . اعتقاد ما این است که خدا عادل است پس در کاری که من تقصیر ندارم و اتفاق افتاده ، ولو زمینهای فراهم شده است ، عدالت خدا اقتضا می کند که اثرش اینقدر نباشد که مانع رشد ، تعالی و مسائل دینی ما بشود . چیزی که مهم است این است که گفته اند چیزهای پاک و حلال بخورید . الان من میهمانی دعوت می شوم و نمی دانم حلال است یا نه ؟ و شما می فرمایید که این لقمه جلوی نماز شب من را می گیرد . بله ممکن است تاثیر داشته باشد ولی عوامل دیگر مثل استغفار ، صدقه و تحفظ میتواند مانع از اثر وضعی این باشد . دعایی داریم : خدایا با مال حلال از حرام بی نیازم کن . احتیاط منطقی خوب است و دقت نظر داشته باشند . اصولا افرادی که از نظر معنوی خیلی بالا هستند تاثیر این مسائل خیلی روی این ها بیشتر است و ممکن است نماز شب هم از آنها سلب بشود . من ممکن است غذایی بخورم و روی من هم تاثیر نگدارد ولی سید بحرالعلوم وقتی با چوبی دندانش را تمیز کرد، شب خواب وحشتناک دید . تلنگری که خدابه آنها می زند سریع تر است . این ها قابل تعمیم نیست . در حالات بسیاری از بزرگان این ها نقل شده است . یک پارچه ای که شفاف و پاک است وقتی یک نقطه ی سیاه روی آن بیفتد ، خودش را نشان می دهد ولی پارچه های معمولی ممکن است آن را نشان ندهد . نگرانی ما نباید به وسواس برسد . ما وظیفه داریم که در زندگی مان یک توجه اجمالی داشته باشیم . خانه ای که میرویم ، غذایی که می خوریم و کاری که انجام میدهیم حرام نباشد ولی جوری نباشد که زیاد دقت کنیم . خود حضرت امیرالمومنین به خانه ی اصحاب دعوت میشدند . مثلا شما را مجلس ختمی دعوت میکنند ، اینجا مجلس یک فرد مسلمان است و فرض من این است که خودش می داند که مال صغیر نباید برای مردم خرج بشود مگر اینکه قیم بگیرند و احکام اسلامی را انجام بدهند . فرض این است که کسی که برای شما نذری آورده است احکام دین را می داند و بر اساس همین فرض باید عمل کرد . باید حسن ظن داشت . روایت داریم که کار مردم را حمل برصحت کنید . منتها ممکن است که یک خانم حامله ای می گوید که من می خواهم بیشتر دقت کنم و احتیاط منطقی بکنم و هر چیز را در هر جا نمی خورم ولی کسی که روضه گرفته و یا نذر داده ، فرض بر این است که مسائل شرعی را می داند .
سوال – شوهر من فقط قرآن را قبول دارد . میشود که شما با استدلال محکم قرآنی برای او بیان کنید که خدا شراب را حرام کرده است ؟
استدلال قرآن کلمه ی محکم نمی خواهد . خودش محکم است . شراب و شراب خواری در جامعه ی جاهلیت قبل از اسلام رایج بود حتی کسانی شراب می ساختند و می فروختند . اسلام که آمد ، احکام تدریجی آمد یعنی یک مرتبه وقتی پیامبر از غار حرا پایین آمد نفرمود که همه چیز حرام است . لذا روزه در مکه هنوز نازل نشده بود ، در مدینه نازل شد . شراب هم در اول حرام نشد بلکه تدریجا حرام شد یعنی طی چند مرحله . شاید این باعث اشتباه شده است که بعضی ها مرحله ی اول را نگاه می کنند و اشتباه می کنند . مثلا آیه نازل شد که نماز که می خوانید مست نباشید . قصه اش هم این است که بنده خدایی شراب خورده بود و ایستاد که نماز بخواند و سوره ی کافرون را اشتباه خواند چون مست بود . آیه نازل شد که شراب منافعی دارد ولی گناهانش بیشتر است . پس سعی کنید این را کنار بگذارید. در آخرین مرحله آیه 90 سوره ی مائده نازل شد . این اتمام حجت است . مرحله ی اول گفت که نخورید و بعد گفت که در نماز نخورید بعد گفت نخورید بهتر است و بعد گفت که انگور منفعتش بیشتر است همان را بخورید و بعد حکم قطعی داد . فردی پیش رسول اکرم آمد و گفت که بالاخره شراب حرام است یا حلال ؟ که این آیه نازل شد که ای کسانی که ایمان آورده اید ، شراب ، قماربازی ، بت پرستی و شرط بندی ، این ها پلیدی است و کار شیطان است از آن اجتناب کنید . اینجا با امر آمده است . یعنی باید اجتناب کنید و فلسفه اش را هم گفته است شیطان از طریق قمار بازی و شراب در شما نفوذ میکند و در شما کینه ایجاد می کند و این باعث میشود که از خدا دور بشوید . حضرت امیرالمومنین فرمودند که اگر خدا شراب را حرام کرد چون عقل را زایل می کرد . خودبخود خرد و اندیشه ی انسان را از بین می برد که حتی خودش هم متوجه نمیشود . وقتی احکام حکم کلی دارد ما باید بر اساس آن عمل کنیم اعم از اینکه فلسفه اش را بفهمیم یا نفهمیم . حتی اگر ما این فلسفه اش را هم نمی دانستیم این حکم قطعی در قرآن دارد . بعضی ها برای هر چیزی سوال می کنند که کجای قرآن گفته است مثلا کجای قرآن گفته است که نماز دو رکعت است ؟ خدا می فرماید که همه ی مطالب در قرآن آمده است . در جای دیگر می فرماید که این قرآن بیان همه چیزها و همه ی امور است . در قرآن می فرماید : هر چه پیامبر گفت آن را بگیرید . در آیه ای می فرماید : از خدا و پیامبر جلو نیفتید . از خدا و رسولش اطاعت کنید ، ما از این آیات به این نتیجه می رسیم که طبق همان که قرآن می فرماید : نماز واجب است ، همان قرآن می فرماید که حرف پیامبر و سیره ی او حجت است . در قرآن نگفته است که نماز صبح چند رکعت است ولی گفته نماز بخوانید و پیامبر ایستاد و نماز صبح ،ظهر ،عصر ،مغرب و عشا را خواند و گفت که هر جوری من نماز می خوانم شما هم بخوانید . پس در قرآن کلیات آمده است . کسی از امام صادق (ع) پرسید که چرا اسم امیر المومنین در قرآن نیامده است ؟ خوب بود خدا در آیه ای می فرمود که او جانشین پیامبر است . امام صادق (ع) فرمود که مگر میزان زکات در قرآن آمده است ؟ مگر تعداد رکعت های نماز در قرآن آمده است ؟ ما در قرآن داریم که حج انجام بدهید ولی نگفته است که چند مرتبه طواف کنید . صفا و مروه از شعائر اسلامی است . امام فرمودند : بنای قرآن بر کلیات است . البته بعضی قسمت ها جزئیات هم داریم . مثلا بحث ارث و حالات زنها ولی غالبا در جزئیات وارد نشده است . ولی خودش به ما خطی داده است که آنچه که پیامبر به شما می گوید گوش دهید . این حرف درستی نیست که بعضی ها می گویند که ما فقط قرآن را قبول داریم و هر حکمی که در قرآن آمده است قبول داریم . قرآن دو جور گفته است . یک وقت بی واسطه مثل حجاب در سوره ی احزاب می فرماید : به زنها بگویید که پوشش داشته باشند. مثل شراب ، حج . یک وقت هم با واسطه فرموده است که حرف پیامبر را گوش بدهید ، حرف او حرف خداست .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group