شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سوال – بعضی از بینندگان گفته اند که ما با اصل حجاب که در قرآن آمده مشکل نداریم . و هر عقل سلیمی برهنگی و بی حجابی را نفی می کند . اما بنظر میرسد قوانینی که در خصوص حجاب وضع شده است یعنی باید ها و نبایدهای حجاب کمی برای ما محدودیت ایجاد می کند و سختی های خاص خودش را دارد . مثلا می گویند که نباید یک تار مویت بیرون باشد و نکاتی از این دست که شما در بحث هفته ی گذشته به آن اشاره کردید . با وجود این قوانین و سختیها ما فکر می کنیم که حجاب گاهی ما را به دردسر میاندازد که شاید حقیقتا ارزشش را نداشته باشد . پاسخ شما چیست ؟
پاسخ – ما اول یک تعریفی از سختی و آسانی داشته باشیم . فرض کنیم دانشجویی که می خواهد مهندسی بگیرد یا می خواهد در پزشکی یا علوم انسانی دکترا بگیرد . طبعا سختی زیاد دارد . باید به خوابگاه برود و از خانه و خانواده جدا بشود ، اگر یک نمره کمتر از حدنصاب بیاورد آن واحدش حذف میشود . اگر اندکی دچار مشکلات قوانین بشود مشروط یا اخراج میشود و همه ی این ها سختی است . چرا این دانشجو سختی ها را بر خودش هموار می کند ، زحمت می دهد ، شب نمی خوابد و درس می خواند چون افقی را می بیند . آن افق مهندسی و دکترایی که می بند و بعد می تواند به جامعه خدمت کند می تواند پشتوانه ی مالی برای خودش باشد یا فرض کنید یک کارگر ، بنا ، اداری یا یک وزیر که صبح بلند میشود و سرکار می آید ، اگر در خانه بنشیند راحت تر است . پای تلویزیون می نشیند و تفریح می کند و کسی هم به او پول میدهد . چطور میشود که با این همه سختیها اول صبح بلند میشود و تا بعدازظهر سرکار می ماند و این سختی ها را برخودش تحمل می کند ؟ بخاطر اینکه افقی را می بیند . بالاخره می خواهد به خانواده اش خرجی بدهد ، می خواهد دستش توی جیب خودش برود ، می خواهد آینده فرزندانش را تامین کند . یک مادر برای چه چیزی می خواهد مادر بشود مگر کم زحمت دارد ؟ نه ماه فرزند را همراه داشتن و درد زایمان را تحمل کردن و بعد شب نخوابیدن تحمل بیماری فرزند مواظب بچه بودن و به دکتر بردن بچه ، دلش خوش است که این بچه بزرگ میشود و در آینده برای خودش کسی میشود و من لذت می برم . و احساس آرامش می کنم . این سختی ارزش دارد . تمام دستورات دینی را نگاه کنید . آیا سخت نیست که در تابستان چندین ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنیم ؟ انسان به چه امیدی روزه میگیرد ؟ درست است که این موقت است ولی خانم هم که در تمام مدت بیرون نیست . خانم در عروسی ، در خانه ، پیش همسر و فرزند راحت است . مثلا آیا نماز صبح سخت نیست که باید گرمای رختخواب را رها کند و نماز صبح بخواند ؟ رفتن به حج کم سختی دارد ؟ در منا و عرفات و در شلوغی ها انسان بدود ، در صفا و مروه ؟ اصلا کلمه ی تکلیف از کلفت یعنی سختی می آید . این سختی است که همراه آن آسانی است . اگر خانم به آثار دنیایی حجاب نگاه کند می بیند که امنیت و آسایش خودش بیشتر است مال همسرت هستی و اساس خانواده ات محکمتر است . اگر آثار اخروی آنرا ببینی بهشت پشت سر شما است و ثواب هایی بر آن مترتب میشود . پس هر سختی بدی نیست . اگر سختی مثل خندق کندن امنیت پشت آن باشد ، اگر مثل درس خواندن مدرک پشتش باشد ، اگر مثل کارکردن درآمد پشتش باشد ، باعث آرامش است . بنظر من نباید سختی باشد . تعریف سختی چیست ؟ یک زمانی در جنگ می گفتند که چه کسی خسته است . می گفتند : دشمن . پس اصلا خستگی را تعریف کنیم . رزمنده ای که می جنگید سختی نمی کشید ؟ ابا عبدالله روز عاشورا این همه سختی دید البته ما می گوییم سختی حضرت سختی نمی گوید . این همه مشکلات دید ولی می فرماید : همه ی این ها آسان است چون خدا راست است و برای خدا است . واقعا چطور میشود که داغ جوان ، نوجوان ، طفل و اسارت زن و بچه برای امام حسین (ع) سخت نباشد ؟ چون خدا را پشت قضیه می بیند . چون انگیزه ، انگیزه ی قوی است . ایشان که می گویند یک تار مو ، تعمد در بی حجابی اشکال دارد و اگر کسی عمدا موها را بیرون بگذارد ، لباس محرک بپوشد ، خود را به گونه ای جلوه بدهد که نامحرم ها را بشوی خودش جلب کنند اما حالا یک خانمی از خانه بیرون آمد و حواسش هم نبود مواخذه اش نمی کنند همچنان که اگر کسی برای نماز صبح خواب ماند او را عذاب نمی کنند و قضایش را بجا می آورد . اگر این خواهری که این سوال را کرده اگر پرستار یک بیمارستان باشد مثلا بخواهد دوازده ساعت کار کند ، لباس مخصوص پرستاری را می پوشد و دستگاههای مخصوص هم همراهش خواهد بود و ساعتها هم احساس سختی نمی کند . چون کارش اقتضا می کند . می گوید که من با کارم کنار آمده ام و عادت کرده ام . اگر حجاب برای ما یک فرهنگ و یک رویه بشود هیچ وقت آن سختی را نخواهد داشت . اگر منظور از این سوال این است که قوانین کلی اسلام سخت است و سختی را این معنا کنیم درست است . نماز ، روزه و خمس هم سخت است چون تکلیف است اما اگر نگاه مان نگاه از افق برتری باشد یعنی وقتی به این مسئله نگاه می کنیم آثار و مصونیت آنرا ببینیم ، رویهم که بسنجیم می بینیم که این سختی می ارزد و در واقع سختی نیست . مثل مادری که حمل و شیردهی را تحمل می کند اما آینده ی فرزند را می بیند . این یک نوع شیرینی در بطن ان نهفته است .
سوال – آیا حجاب دست و پای ما را می بندد و جلوی آزادی ما را می گیرد ؟ آیا حجاب محدودیت است یا مصونیت می آورد ؟
پاسخ – ما باید آزادی را تعریف کنیم . اگر منظور از آزادی ، آزادی غرایز ، امیال و خواسته ها است ، بله حجاب مانع آزادی است . اگر من دلم خواست به هر کسی نگاه کنم ، با هرکسی ارتباط داشته باشم ، هرچه دلم خواست aبخورم ، هر جوری دلم خواست در جامعه برخورد کنم ، این نوع آزادی را حتی کسانی که خودشان مروج آزادی هستند و در منشور سازمان الملل هستند این حرف را نمی زنند واین نوع آزادی را قبول ندارند . یعنی در همان جامعه هم اگر کسی مشروب بخورد و در خیابان عربده بکشد جلوی او را می گیرند . اگر شیشه ی مغازه را بشکند جلوی او را میگیرند . اگر بخواهد از شما سلب آزادی بکند جلوی او را می گیرند . آزادی ، آزادی غرایز و امیال نیست . آزادی این نیست که هر جوری بخواهیم برخورد کنیم . آزادی به این معنا است که انسان در محدوده ی خودش آزاد باشد ولی سلب آزادی از دیگران نکند و زحمت برای دیگران ایجاد نکند . در روایات داریم که چند چیز اگر در زندگی انسان نباشد زندگی انسان بهم می ریزد . از معصوم روایت داریم که اگر در انسان چند ویژگی نباشد زندگی اش بهم می ریزد . یکی سلامتی است . یکی امنیت است . یکی غنای مالی و پولداری است و ثروت داشتن در زندگی است . یکی دیگر آزادی است . دین به دنبال آزادی انسان است . دین آمده که انسان را از اسارت و زنجیرها نجات بدهد . بت پرستی یک جور اسارت و زنجیر است . قرآن اشاره دارد که پیامبر اکرم مبعوث شد که شما را از آتش فساد نجات بدهد . از غل و زنجیر شما را نجات داد . پس آزادی یعنی اینکه انسان در خواسته های خودش مشروط به اینکه سلب آزادی از دیگران نکند مجاز است فعالیت بکند . من جلوی اگر جلوی بیان شما را بگیرم این سلب آزادی است . من اگر جلوی فعالیت کاری شما را بگیرم این سلب آزادی است . حجاب نه تنها با آزادی منافات ندارد بلکه عین آزادی است . اسلام می گوید شما با حجاب خودتان باعث زحمت دیگران نشوید . که این جوان به دنبال شما بیفتد و شهوترانی کند . و شما آزادی او را سلب می کنید . شما با ظاهر خودتان باعث بهم ریختن جامعه اسلامی نشوید . جامعه ی اسلامی یک وجه درونی و یک وجه بیرونی دارد . وجه ی بیرونی آن باید وجه اسلامی داشته باشد . شماکه بدحجاب بیرون می آیی عفاف عمومی را بهم می ریزی . در واقع شما دارید از یک چهره ی دینی و اسلامی در جامعه جلوگیری می کنید . حجاب نه تنها با آزادی منافاتی ندارد بلکه به شکلی رعایت آزادی دیگران است .
سوال – برای من جای تعجب است که چرا اسلام بین نامحرم ها و کسانی که باید حجاب را رعایت بکنیم تفاوتی قائل نشده اند . مثلا در نگاه اسلام پسرعموی یک خانم با یک نامحرم فرقی ندارد . آیا بنظر شما میزان روابط و پوشش یک فرد با پسرخاله با روابط و پوشش با کسی که اصلا او را نمی شناسد و رابطه ی فامیلی ندارد باید یکسان باشد ؟
پاسخ – ایشان می گویند روابط و پوشش . باید این ها را تفکیک کرد . روابط ما و شما هم با اقوام و غریبه متفاوت است . الان در خیابان یک کسی که غریبه است و از خیابان رد میشود شما را بعنوانمجری می شناسد یک سلامی می کند و رد میشود . اما اگر همین فرد پسرخاله ی شما باشد ، می ایستید ، با هم دست می دهید ، احوال پرسی می کنید ، از پدر و مادرش می پرسید ، روابط شما با یک غریبه متفاوت است با یک روابطی که با فامیل دارید . روابط با هم متفاوت است . این خانم اگر پسرخاله اش است یا آقا دختر خاله اش است با هم ارتباط دارند ، خانه ی همدیگر می روند ،احوال همدیگر را می پرسند و اگر کاری دارد به او کمک می کنند . در روابط ، غریبه با فامیل متفاوت است . اما در پوشش نامحرم ، نامحرم است . اسلام می گوید که دست دادن به نامحرم حرام است . حالا این فرد پسرخاله باشد یا مرد غریبه ، فرقی نمی کند . اما نمی گوید که در عروسی اگر پسرخاله ی شما آمد با او مثل غریبه برخورد کن . با او احوال پرسی داشته باش . روابط و تعامل کاملا خانوادگی است . ما در سیره ی پیامبر اسلام هم این را می بینیم . اسماء دختر یکی از اصحاب بود که خانه ی پیامبر رفت و آمد میکرد . با لباس نازکی پیش پیامبر آمد و پیامبر رویش را برگرداند و به او فرمود دختری که به سن بلوغ میرسد جایز نیست بدن او را نامحرم ببیند جزء کفین و صورت . این مانع از آن نبود که پیامبر با او صحبت نکند . در روایات داریم که گاهی سلمان خدمت حضرت زهرا (س) می رسیدند . پس مسلم است روابط با آشنا و فامیل با روابط با غریبه تفاوت می کند . اما پوشش و حجاب فرقی نمی کند . پس نامحرم و نامحرم تر نداریم .
سوال – شما برای ترغیب افراد به مسئله ی حجاب چه راهی را پیشنهاد می کنید . تشویق ، تنبیه، آزاد گذاشتن ، بیان خوبی ها و ثواب ها یا بیان عذاب های اخروی ؟
پاسخ – تمام این راههایی که گفتید با هم قابل جمع هستند یعنی منافاتی با هم ندارد . باید خوبی حجاب در برنامه ی کارشناسانه ای تبیین بشود . ما چند سالی است که سمینار نماز برگزار می شود . افرادی هم مسئول پیگیری هستند . من نمی خواهم بگویم که این ها همه ی مردم را نمازخوان کرده اند ولی در جاده که می روید می بیند که هر پمپ بنزین یک نمازخانه ی تمیزی هست و یک امکاناتی هم در اختیارش است ولی سابق این طور نبود . هر سال که این همایش نماز برگزار میشود ، مقام معظم رهبری پیام می دهند ، کارشناسان صحبت می کنند ، بالاخره هر سال در بحث نماز کشور یک تکانی می خورد . همچنین بودجه هایی برای ان گذاشته شده است . این مسئله در نهادها و وزارت خانه ها پیگیری میشود . من دقیقا این پیشنهاد را راجع به حجاب دارم . یک نهادی در کشور این موضوع نماز را مثل حجاب زیر نظر داشته باشد . منظور من بگیرو ببند نیست . در ستاد اقامه ی نماز کسی گوش کسی را نمیگیرد که نماز نخواندی . بلکه کار فرهنگی میشود . دهها کتاب و جروه کار ستاد اقامه ی نماز است . هر سال همایش عالی برگزار میشود . تجهیز مسجدها و نمازخانه ها هم کار انها است و بقیه این ها را آقای قرائتی باید توضیح بدهد . در واقع یک نهضتی از این قضیه در کشور صورت گرفته است . چه اشکالی دارد که در کشور یک چنین بنیانی داشته باشیم و در هر اداره کار فرهنگی بشود نه این که کسی دم در باشد که بگوید حجابت را درست کن . الان راجع به حجاب خیلی کم جزوه و کتاب چاپ میشود . یک همایشی هر سال برگزار بشود . جزوات و مطالب خوبی در تمام سطوح داده بشود . از بچه های دبستانی گرفته تا دانشگاهی . آقایی مسئول ثبت نام دانشگاه بود و می گفت : بچه هایی که قبول میشوند و روز اول برای ثبت نام می آیند مخصوصا شهرستانی ها حجاب خیلی کاملی دارند و پدر او را همراهی می کند و دختر را حمایت میکند . در ترم اول 10درصد تغییر می کنند و در ترم دوم و سوم صد درصد عوض میشوند و حجاب کاملا کنار می رود . چه اتفاقی این وسط می افتد که پدر دختر را رها می کند . ایشان می گفت که اگر یک دوربینی بود و من مجاز بودم روز اول از این ها عکس می گیرم و روز آخر هم عکس بگیرم و تفاوت را نشان بدهم . چه اتفاقی می افتد که این روند تغییر می کند ؟ نگاه ما باید نگاه تشویق باشد ولی خانواده ها هم نقش مهمی دارند . باید دقت کنند و لباس خوب بخرند وتشویق کنند . اگر یک وقتی دختر حجاب را رعایت نمی کند با او کمی اخم کند و یک روز قهر کند و دختر یک جوری احساس کند که را من حجاب داشته باشم روابط پدر و مادرم با من بهتر است . نکته ی دیگر تبیین آثار حجاب ونشان دادن بعی برنامه ای تلویزیونی . الان در تلویزیون در بحث اعتیاد برنامه هایی است که نشان میدهد که این پسر چور معتاد شده است و از خانه رانده شده است ، این ها خیلی موثر است . یعنی مبارزه با اعتیاد را احیا می کند . ما در بحث عفاف و حجاب نیاز به احیا داریم . این احیا گری با این روش هایی که گفتم امکان پذیر است و پشت قضیه هم کار پژوهشی لازم است . با بگیر و ببند و صرف برگزاری جلسات نباشد . نیاز به کار فرهنگی داریم . نکند که شروع خوبی داشته باشد و یک دفعه قطع بشود . باید ادامه دار باشد مثل بحث نماز که چون رها نشده تاثیر خودش را گذاشته است .
سوال – سوره مائده 36-32 آیات را توضیح بدهید .
پاسخ – آیه ی 35 می فرماید : مردم تقوا داشته باشید . به سوی خدا با وسیله بروید و با وسیله به خدا متمسک بشوید . مفسرین می گویند که وسیله منظور دو چیز است . یکی اشخاص مثل رسول الله و معصومین و معنای توسل هم همین است . حتی مفسرین سُنی هم این را در قرآن نوشته اند . کسانی که پیش خدا مقرب تر هستند به آنها متوسل بشوید و از خدا حاجت خود را بخواهید . دیگری خود قرآن است .
سوال – من احساس می کنم که دین اسلام زیبایی های فراوانی دارد مثل کمک به همنوع ، رعایت حق الناس ، یتیم نوازی ، صدقه و قرض الحسنه که در بین این ها واقعا مسئله ی حجاب و میزان پوشش و وضع قوانین مختلف درباره ی آن شاید هیچ اهمیتی نداشته باشد .
من فکر نمی کنم که اسلام این قدر سخت گرفته باشد . بعضی از روحانیون این قوانین سخت را ابداع کرده اند . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – خدا زیبا است و زیبایی را هم دوست دارد . آنچه که خدا برای بشر باید و نباید دارد زیبا است . اگر فرموده است که یک کاری را انجام بدهید بخاطر این است که زیبایی دارد و اگر فرموده انجام ندهید زشتی دارد . قرآن در یک پیام کلی می فرماید : بگو مردم خبیث با طیب با هم مساوی نیستند . خدا تاکید می ند که هیچ گاه به بدی ، زشتی و ظلم فرمان نمی دهد . می فرماید : هر چه زشتی است خدا از آن نهی میکند . و هرچه خوبی است خدا به آن امر می کند . پس هر جا خدا باید گفته است زیبا است . یکی از آنها حجاب است و حجاب هم یک زیبایی است . این بیننده ی عزیز ما زیبایی های اجتماعی را مطرح کرده اند . کمک به مردم ، دستگیری از دیگران و ...بله این ها زیبا است . نماز هم زیبا است . آیا ما زیبایی های دیگر نداریم ؟ رابطه ی بین عبد و خالق هم زیبا است . حجاب هم زیباست . زیرا یک پوشش است و حفظ عفاف و حریم است . آلوده نشدن دامن است . نبودن نگاههای هوس آلود بدنبال انسان است بعبارت دیگر حجاب حفظ خویش از عوارض و مشکلات است . نمیشود که بگوییم آب زیباست ولی بیابان زیبا نیست . آب بجای خودش زیبا است و بیابان هم بجای خودش زیبا است . جنگل زیبا است و کویر هم زیبا است . شهادت کشته شدن و خون روی زمین ریختن است . این مسئله برای امام حسین (ع) پیش آمد و حرت زینب فرمود که این ها در چشم ما زیبا است . زیرا ایشانیک نگاه زیبایی دارد . شهادت هم زیبا است .کشته شدن هم زیبا است با اینکه درد و رنج دارد . یک خانمی که فرزنددار میشود خیلی سخت است ولی میگوید که زیبا و شیرین بود . این بستگی به نگاه دارد و نگاه مهم است . ولی ما این نگاه کلی را اصلاح کنیم که خدا هر چه زشتی باشد به آن امر نمی کند . اگر حجاب زشت بود خدا در سوره ی نور این را نمی فرمود .
من در رمل جمرات بودم و خانمی می خواست سنگ بزند و آقا به او میگفت که نمی خواهد سنگ بزنی این ها را آخوندها می گویند . او با یک حکم می خواست حج خانم را خراب کند .یکی از دوستان تعریف می کرد که خدمت یکی از مراجع بزرگ بودم . پیرمردی اند و مقداری خمس و وجوهات آورد و به ایشان داد . بعد گفت که پسر من از دنیا رفته است . من آمده ام که شما یک کاری برای من انجام بدهید . گفت که من م یخواهم این عروس خودم را بگیرم و با او ازدواج کنم که بچه هایش بی سرپرست نشوند . شما خطبه ای بخوانید که عروسم به من محرم بشود آقا تعجب کردند و گفتند که حرام است . عروس محرم شما است و نمی تواند زن شما بشود . گفت : آقا دست شما است شما سخت می گیرید . هرچه آقا توضیح داد او قانع نشد و در آخرهم با ناراحتی بیرون رفت . گفت که آقا من برای شما وجوهات هم آوردم ولی شما برای من کاری انجام ندادید . بعضی ها فکر می کنند که حرام و حلال دست روحانیون است . علما و مراجع ما تمام فتواهایی که میدهند باید مستند باشد . یعنی یا به قرآن یا به حدیث یا اجماع و عقل باید منطبق باشد . عمده ی سند قرآن و حدیث است . روی این هم فوق العاده وسواس دارند . این دین و اعتقادات مردم است . در مسائل عرفی مثلا شورای انقلاب فرهنگی یا شورای علمی آموزش و پرورش گفتند که این کتاب علوم تجربی این طور چاپ بشود . اگر چاپ شد و بعد دیدند که اشتباه است آنرا عوض می کنند . نمی گویند که دین مردم به خطر افتاد. یک قانونی می گذارند و بعد انرا تغییر می دهند . ولی دین مردم این طور نیست . شوخی بردار نیست . علما حساسیت شان روی دین مردم است . بعضی ها فکر م یکنند که این فتواها دست خود مراجع است . بعضی ها سوال می کنند که تفاوت فتوا برای چیست ؟ برای این است که این مرجع بزرگوار با این منابع به این نتیجه رسیده و مرجع دیگر به نتیجه ی دیگری رسیده است . هر دو هم حجتی برای مقلدین شان هستند . حجاب سخت گیری روحانیون نیست . یک کسی گفت که گوش تو را میگیرم و دور کوهها می چرخانم . طرف گفت که خودت هم باید با من دور کوهها بچرخی . این آقا باید خودش و خانواده اش هم به فتواهایش عمل کند . دختر و خانم خودش هم باید حجاب داشته باشد . مراجع و علما نیستد که حلال و حرام می کنند . حلال و حرام مال خداست . استخراج آن دست مراجع است که باید وسواس هم روی این مسئله داشته باشند .
سوال – این حجابی که واجب است و جزء ضروریات دین ما است ، خانمهایی که به آن مقید هستند پیش خدا عزیز هستند و ثواب هم می برند ؟
پاسخ – زنی که بخاطر خدا و بخاطر حفظ حریمش حجاب را رعایت کند خدا به او ثواب می دهد .و چقدر در این مورد روایت داریم . مثل عبادت های دیگر می ماند . روایت داریم که بالاترین عبادت عفاف است .
سوال – در مورد حجاب منبع معرفی کنید .
پاسخ – سه جلد کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ کرده است بنام حجاب مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی . این یکسری مصاحبه با کارشناسان است و یکسری سخنرانی مراجع است مثل آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله سبحانی و آیت الله صافی . این را برای مسئولین فرهنگی و دانشگاهها و نهادهای نمایندگی رهبری توصیه می کنم . کتاب دیگری حجاب چرا و چگونه نوشته ی آقای علی اصغر رضوانی است .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group