شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

دختر 19 ساله ای هستم که عید امسال به عقد همسرم درآمدم . با توجه به اینکه باایمان بودن همسرم برایم خیلی مهم بود با ایشان ازدواج کردم و شاکر پروردگار هم هستم ولی یک هفته است که مشکیی بین من و همسرم ایجاد شده است . می گوید که عروسی نمی گیرم . مگر از شرایط ایمان به خدا وفای بعهد نیست ؟ من چه برخوردی باید با همسرم داشته باشم ؟
پاسخ – ما اینجا دو فضا را مطرح می کنیم . یک همین که خانم گفتند و ما حق را به خانم می دهیم و می گوییم که این آقا باید به عهد خودش وفا کند اگر زمینه ی آن را دارد . این اصل کلی است . در روایت داریم که موم سه خصوصیات دارد : یکی اینکه هنگام سخن گفتن دروغ نمی گوید ، دیگر اینکه امانت دار است و دیگر اینکه وقتی وعده ای دارد به وعده اش عمل می کند . در حدیث داریم که چند چیز بین المللی است یعنی اگر طرف شما کافر هم باشد باید آنرا رعایت کنید . یکی از آنها وقای بعهد و مراعات پیمانهاست .این یک بحث کلی است . اگر این آقا هنگام عقد گفته اند که ما عقد نمی گیریم ولی عروسی می گیریم و تالاری کرایه می کنیم و حالا بطور کامل آنرا فراموش کرده اند و انکار می کنند و می گویند که حالا ما عقد کرده ایم و کارمان تمام شده است و دیگر جشنی نمی گیریم ، این بی انصافی است . زیرا زیر قول زدن یک کمی بی انصافی است . حالا فضای دوم این است که این آقا در شرایطی بوده و وعده ای هم داده ، فکر می کرده که زمینه اش را هم داشته ، اما الان می بیند که وضع مالی اش مناسب نیست . یا می بیند پول عروسی را می توانند برای اجاره ی خانه یا خرید وسیله ای یا مسافرت مکه یا مشهدی هزینه کند و می گوید مراسم را ساده تر برگزار کنیم . اینجا ، جای رفق و مداراست . جای توافق و با هم کنار آمدن است . جای به محاکمه کشیدن همدیگر نیست . انالله یعمروا بالعدل و الاحسان . احسان یعنی تفضل و بزرگواری است . من به خانواده ها می گویم که ازدواج را کمی سهل بگیرید که زمینه ی ازدواج بیشتر فراهم بشود . بحث سهل گرفتن هم این نیست که بعضی ها سوء استفاده کنند . یکی می بینید که ماشین و خانه و امکانات دارد و پولی هم دارد و بگوید خوب سهل بگیریم و دیگر عروسی نمی خواهد . خیر این طوری نیست . دختر خانم جوان است و آرزو دارد . در کارها باید اعتدال و میانه روی باشد. به این خواهر می گویم که زندگی را بین خودتان تلخ نکنید بخاطر این جور اختلافات زیرا همسرتان برای شما مهمتر است تا مراسم ازدواج . تا در آینده ی نقطه ی منفی در ذهنش ایجاد نشود . اگر این مراسم را با ناراحتی و نخواستن بگیرد بعدا در زندگی مشترک برای شما نقطه ی منفی خواهد بود . اما به همسر ایشان هم می گویم که شما هم بی انصافی نکنید . حالا اگر نمی توانید در تالار مراسم بگیرید در یک منزل عروسی بگیرید و یک مجلس حداقلی بگیرید که این عروسی برگزار بشود . روایت داریم که پنج جا شام دادن مستحب است . مثلا اگر کسی از حج برمی گردد مستحب است که شام بدهد . کسی که خانه می خرد یا فرزند دار می شود . جای دیگر که گفته اند مستحب است شام بدهیم مجلس عروسی است . که حتی خوردن شام عروسی هم توصیه شده است . البته بشرطی که عروسی ها خلاف شرع نباشد . این جزء مستحبات است و برکت در زندگی شما می آورد . این برادرمان این کار را انجام بدهند که اختلاف در زندگی شان ایجاد نشود .
سوال – در مورد آداب اسلامی در خانواده توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – یکی از آن توصیه های که در ارتباط با خانواده شده است ملایمت و مداراست. ببینیم کلمه ی مدارا کجا بکار می برند . یک جای انگشت زخم شده است و ممکن است به جای دیگر بخورد و خون بیاید و خونش به لباس سرایت کند ، می گویند که با آن مدارا کن . یعنی دست به جایی نزن ، وزنه ی سنگین برندار . یا کسی بیماری گرفته و می گویند که با آن مدارا کن. به ورزشکاری که یکی از عضوهایش در زمین مصدوم میشود می گویند که شما مدتی مدارا کن یعنی زیاد ازعضو آسیب دیده کار نکش . کلمه ی مدارا را جایی استفاده می کنند که یک ضعفی در آنجا باشد . مثلا ماشینی که از کارخانه خریده ای مدارا کردن ندارد، با آن تند بروید ولی ماشینی که موتورش را تازه تعمیر کرده اید می گویند با آن مدارا کن و 90 تا سرعت بیشتر با آن نروید و روغنش را نگاه کن . وقتی زن و شوهردر خانه احساس می کنند که توافق صددرصد ندارند باید مدارا کنند که اگر جایی صددرصد توافق باشد معجزه است . گاهی بین پیامبر اسلام با خانواده اش اختلاف ایجاد می شد . سوره تحریم این اختلافات را درزندگی اولیاء خدا نشان می دهد . جای مدارا اینجا است که اگر شما نقطه ضعفی می بینید کوتاه بیایید . روایتی می گویم که اگر این در جامعه ی ما پیاده بشود خیلی ازمشکلات ما حل می شود . پیامبر می فرماید : نشانه های خانواده ی خوب و مطلوب دینی چهار چیز است . یکی اینکه آن خانواده دین شناس است . مثلا کسی بهترین زندگی و جهیزیه را داشته باشد ولی در آنجا نماز نمی خواند و دین نداشته باشد این ضعف بزرگی است . این زندگی صرفا زندگی در بُعد حیوانی آن است و در این خانواده بعد روحی ارضاء نمی شود . اولین ویژگی خانواده ی موفق بُعد تقویت دین است . پیامبر فرمود که اگر جوانی به خواستگاری دختر شما آمد و دین او را پسندیدید به او دختر بدهید . البته ویژگی های دیگر مثل هم کفوی و زیبای و همسن بودن هم داشته باشد ولی اول به دین او نگاه کنید . دیگر اینکه آنها در زندگی رفق و مدارا دارند . پیامبر خدا مدارا میکرد ، به او سنگ می زدند دعا می کرد و می فرمود خدایا اینها را هدایت کن . در فتح مکه او را آزار دادند ، همه را عفو کرد . مدارا یعنی اینکه نگویید که من یک هفته با شوهرم بخاطر کاری که کرده حرف نمی زنم . اگر جایی مشکلی پیش آمد، آنرا اصلاح کند و از خودش برخوردهایی هم نشان بدهد و تذکری هم بدهد . مثلا مدت کوتاهی با هم صحبت نکنند اما بعضی ها کینه دارند . مثلا مرد نشان بدهد که ناراحت است و خانم آن را یک جوری جبران کند . همه باید رگ خواب همسرانشان را بدانند . پس اول دین شناسی و دوم مدارا و سوم اعتدال و میانه روی است . مثلا فلانی مبلمان چند میلیونی خریده است ، خوب بخرد مبلمان ما هنوز خوب ، سالم و قابل مصرف است یا فلانی کل سرویس آشپزخانه اش را تغییر داده است ، خوب بدهد . این دلیل نمیشود که ما هم این کار را بکنیم . اصل میانه روی است . الان یک زندگی روستایی با شهری فرق می کند . زندگی در شهر کوچک با شهر بزرگ فرق می کند . ممکن است یک وسیله ای برای خانواده ای اسراف باشد ولی برای خانواده ای اعتدال باشد . باید به این هم توجه کرد . نکته ی بعدی این است که کوچکتر ها بزرگترها را احترام کنند . الان این در جامعه کمرنگ شده است . خواهر کوچک باید به برادر بزرگتر یا خواهر بزرگتر احترام بگذارد . احترام فرزند بر پدر و مادر باید رعایت بشود . اگر بخواهید بدانید که یک خانواده ی غیر دینی و غیر موفق چه ویژگی هایی دارد خیلی راحت است ، دین شناسی ،رفق ، میانه روی و احترام در خانواده شان ندارد . ادب دیگری که در روایات آمده است کمک کردن به همسر است . روایات فراوان است . داستان ایوب و همسرش را شنیده اید که همسرش خیلی تحمل کرد . روایت داریم : هر زنی که شوهرش را در سه چیز کمک کند : یکی در حج است . چطور یک زن می تواند شوهرش را در حج کمک کند ؟ اگر خودش همراه شوهرش نمی رود ، میتواند ساک او را ببندد و وسایلش را آماده کند . مثلا مردی روحانی کاروان است یا کارگزار است یا اینکه خانم یک بار رفته و الان شرایط نیست که خانم برود ، زن می تواند کانون خانه را گرم نگه دارد و بچه ها را نگهدای کند و آیه یأس نخواند و کاری کند که مرد دلگرم باشد . دیگری کمک در جنگ است. بسیاری از شهیدان و کسانی که جنگ را هدایت کردند ، بواسطه ی خانواده هایشان بود . بخاطر همین امام خمینی فرمود که مرد از دامن زن به معراج می رود . دیگری کمک به تحصیل علم است . آقا می خواهد ادامه ی تحصیل بدهد . همسر شیخ انصاری گفته بود که بدترین هوو را من دارم و آن کتابهای استاد است . البته نباید آن جور هم باشد که طرف به خانواده بی توجهی کند . پس اگر زنی این سه کار را انجام داد ، اجری که خدا به زن ایوب داد به این زن می دهد . ادب دیگری که باید در خانواده رعایت بشود مخصوصا برای آقایان سفارش شده است هدیه خریدن است . یعنی شاد کردن همسر .در روایت داریم که فردی خدمت رسول اکرم آمد و پرسید که پیش همسرم بنشینم ثوابش بیشتر است یا در مسجد ؟ پیامبر فرمود : اگر یک ساعت پیش همسرت بنشینی بالاتر از این است که در مسجد النبی اعتکاف کنی . روایت داریم : وقتی مسافرت می روید برای همسر هدیه بخرید . رسول خدا فرمود : جمعه ها را پیش خانواده تان محبوب کنید . گقتند که چطور جمعه را محبوب کنیم ؟ فرمود: با خرید گوشت و میوه برای روزجمعه . مثلا بچه ها بگویند که امروز جمعه است و غذا کباب برگ است و یک فرقی با روزهای دیگر داشته باشد . مرد در خانه خودش کباب یا جگر درست کند . برعکس بعضی ها می گویند که غذای روز جمعه ی ما گزارش هفتگی است و یا مادر غذا درست نمی کنند و به تمیز کردن خانه مشغول است . مثلا بگویند که امروز به میهمانی می رویم یا ناهار به پارک می روییم . حتی اسلام به روز جمعه که عید اسلامی هم هست توجه دارد و نمی گوید که حتما صبح جمعه به نماز ندبه بروید . در شهری برای سخنرانی در دعای ندبه رفته بودم و گفتند که در اینجا سخنرانی دعای ندبه تا ساعت 11 طول می کشد . از ساعت به بعد به نماز جمعه می روند و بعد از نماز جمعه و ناهار ، اینجا دعای سمات است . گفتم اگر دست بچه ای را بگیرید و به اینجا بیاورید از اسلام گریزان می شود . حکایت داستان مسیحی بود که گفت دین شما به درد بیکارها می خورد . با خرید گوشت و میوه ی جدید روز جمعه را نزد خانواده تان محبوب کنید . البته دعا هم به اندازه اش باید باشد . از امام علی (ع) و امام صادق (ع) روایت داریم که یکی از آدابی که در خانواده باید رعایت شود تغافل و چشم پوشی است . می فرماید : کسی که از خطای دیگران چشم پوشی نکند زندگی اش بهم می ریزد .
سوال – سوره اعراف آیات 81-74 را توضیح دهید .
پاسخ – این آیات در مورد حضرت صالح و نصیحت ها و پندهایش است . می فرماید : ای قوم من ، من رسالت خودم را برای شما ابلاغ کردم . من وظیفه داشتم برای شما مطالبی را بگویم و گفتم . من شما را نصیحت کردم ولی شما نفس نصیحت را دوست ندارید . چکار کنم که شما ناصحین را دوست ندارید . بعضی ها لجبازی می کنند و نصیحت را نمی پذیرند . این گله ی حضرت صالج بود . امیدواریم ما جزء گله مندان حضرت صالح نباشیم .
سوال – نگاه قرآن در مورد احسان و نیکی به خانواده و دیگران چیست ؟
پاسخ – بحث ما در مورد خانواده بود که در مورد احسان به خانواده صحبت کردیم و اِلا احسان و نیکوکاری در قرآن بسیار فراگیر است . می فرماید : کسانی که احسان می کنند ، خدا هم به آنها احسان می کند . هل جزاء الاحسان الا الاحسان . در مورد تمام ارز شهای دینی بحث انفاق و احسان آمده است . اول سوره ی بقره می فرماید متقین کسانی هستند که اهل نمازهستند و انفاق می کنند . می فرماید : ای مردم بشتابید به بهشت و اینها کسانی هستند که پنهان و آشکار انفاق می کنند .
ما نزدیک عیدنوروز هستیم . بین ما ایرانیان سنت لباس خریدن ، تمیز کردن منزل و نو کردن لباس بچه ها است . بینندگان عزیز فقرا را از یاد نبرید. فقرا را از فامیل شروع کنید . در فامیل بگردید و نقطه ی فقر را پیدا کنید و آن را رفع کنید . روایت داریم : وقتی بنده ای از دنیا می رود فرشته ها اول می گویند که چه فرستاده است ؟ مردم می گویند که چه گذاشته است ؟ خوشا بحال آن بنده ای که آنچه که فرستاده ، از آنچه که گذاشته بیشتر باشد. شما که برای بچه ی خودت کفش و لباس می خری ، برای بچه ی دیگران هم انجام بده . به ملیت ، شهر فامیل بودن یا نبودن آنها هم نگاه نکن . بعضی ها توانگر هستند ولی به فامیل حساس هستند . به غزیبه کمک می کنند ولی به فامیل کمک نمی کنند . اینها اقوام شما هستند . این گدا پروری نیست . اگر یک زمانی تنبلی می کنند این بحث دیگری است ولی یک نفر تلاشش را کرده و حقوقش کم است و یک کارگر ساده است ولی شما حقوقت بالا است و خانه و امکانات داری . واقعا الان خانواده های عیالوار نمی توانند هزینه ی لباس و کفش بچه هایشان را بدهند . اقشاری در جامعه هستند که عیدی ندارند یعنی نوع کارشان قراردادی یا ساعتی است . اقشاری در جامعه هستند که روز مزد هستند و حقوق بگیر نیستند . این افراد عیدی ندارند . یک کارفرما می تواند به کارگرش بگوید که پنج روز کار نکن و من پول آن را به تو می دهم و این عیدی توحساب بشود . اگر این جوری باشد این کارگر در روز عید در کنار خانواده اش است و احتیاجی نیست که سر چهارراه بایستد و دنبال کار باشد . اینها نکات مهمی است. من در احوال یک عارف بزرگوار خواند که فردی پیش او آمد و گفت گه بچه ام بیمار است و دارد می میرد . گفت اگر کاری به تو بگویم انجام می دهی ؟ گفت : بله . گفت : یک گوسفند قربانی کن و نذر بچه ات کن . آبگوشتی بپز و سر چهارراه برو و به کارگر ها بگو که امشب شام منزل ما بیایید و بعد از شام به آنها بگو دستهایتان را بالا ببرید و برای شفای بچه ی من دعا کنید . این دعا مستجاب است زیرا این مدیر کل نیست که فردا بروی و از او شغل بخواهی ، رئیس بانک نیست که فردا از او وام بخواهی . واقعا قربت الی الله دعوت کرده ای . بعضی از آقایان گله می کنند که خانم مان نمی گذارد به فقرای فامیل کمک کنیم و می گوید ما خودمان پیری و بچه داریم یا می گویند چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است. بله ما این را قبول داریم ولی بعضی خانه ها ده تا چراغ روشن است ، یکی هم در خانه ی همسایه روشن کنید. گاهی واقعا به خانه روا نیست . تلویزیون ، فرش و میل این آقا چند میلیون قیمتش است ولی وقتی می خواهد صد هزار تومان کمک کند دستش می لرزد . این خیلی بداست . بعضی ها می گویند که این وظیفه ی دولت است . کجای قرآن این را نوشته است ؟ دولت یک وظیفه ای دارد و ملت یک وظیفه ی دیگری دارد . اگر خانواده هایی پیدا می شوند که مانع می شوند ، توصیه ی من این است که به خانم هایشان نگویند که می خواهند کمک کنند ، این کار چه ضرورتی دارد ؟ بخشی از این کمک ها را به مستمندان بدهید . دلم میخواهد در این باره بیشتر توضیح بدهم که انشاء الله بعدا توضیح خواهم داد . خانواده هایی فقر را می بینم و در کنارشان افراد ثروتمندی را هم می بینم که اگر به آنها کمک کنند هیچ فشاری به آنها نمی آید . یک کارخانه داری که لوزام منزل تولید می کند ، می تواند دو تا از لوازمی که تولید می کند بعنوان عیدی به خانواده ی فقیری کمک کند .
سوال – آیا اگر ما پولدار نباشیم و در حد خودمان یعنی در حد کمی به فقرا کمک کنیم اشکال دارد ؟
پاسخ – خیر اشکالی ندارد . ما نباید حتما پولدار باشیم تا به فقبرا کمک کنیم . هر کس در حد ثروت خودش باید کمک کند . این طور نیست که چون ما پولدار نیستیم پس تکلیف از ما برداشته می شود . حتما نباید تلویزیون چند میلیونی داشته باشد تا کمک کند . مثلا کسی که زندگی ساده ای دارد ، می تواند یک کفش برای کمک تهیه کند یا یک جعبه شیرینی بگیرد . کسانی که به خانواده های فقیر کمک می کنند ، با تحقیر کمک نکنند بلکه با تکریم کمک کنند . گاهی فردی سید بزرگواری است بگویید که نذر شما کردم و این اشکالی ندارد . نذر بار شخصیتی دارد زیرا نذر ائمه هم می کنند یا بگویید که آن روز فلان کار را کردی و من این را برایت هدیه گرفته ام. مثلا می بینید که جشن تکلیف بچه اش است بگویید بعنوان جشن تکلیف پسرت گرفته ام . یل یچه ی شما در درس به پسر من کمک کرده ، من بعنوان هزینه ی درس برایش این را گرفته ام . این تکریم خیلی مهم است .
در روایت داریم که یک چیز را نگهدارید و یک چیز را رها کنید .آن چیزی که باید نگه دارید زبان است و آن چیزی که باید رها کنید دست است . خدایا به ما دست دهنده و زبان کنترل شده عنایت فرما و سال جدید را سال ظهور امام زمان (عج) قرار بده .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group