یکی از راههای حفظ آثار اسلامی زیارت و دیدن آنهاست
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ امروزه اکثر هویت تاریخی مسلمانان در مکه و مدینه به بهانه شرک بودن بازدید و مراجعه مسلمانان به این آثار، تخریب و نابود می گردد و به همین بهانه بسیاری از اماکنی که یادگار عظمت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و خلاصه یادگارهایی از تاریخ پر فراز و نشیب صدر اسلام است، به طور کامل محو و نابود می گردد .
اگر شهر مکه سالها قبل را با آنچه امروزه مشاهده می شود مقایسه نماییم، خواهیم دید که تقریبا همه جای این شهر تغییر کرده است حتی جاهایی که اتفاقات مهم تاریخ اسلام در آنها رخ داده بوده است از بین رفته است (مکانهایی مانند کوه ابوقبیس،احد، تنگه احد، شهدای فخ و ...) و روشن است که اگر این روند همچنان ادامه یابد، در آینده ای نه چندان دور به سختی میتوان در شهری که اسلام از آن شهر پایهریزی و شروع شد، چیزی از آثار تاریخی اسلام را مشاهده نمود.
نباید از این امر مهم غفلت نمود که آثار تاریخی موجود در مکه و حتی مدینه، ملک شخصی دولت وهابی سعودی نیست که با آنها هرگونه که بخواهند رفتار نمایند بلکه این آثار هویت دینی همه مسلمانان و سند بسیاری از وقایع تاریخی است که متاسفانه امروزه در سکوت معنادار دولتهای عرب مدعی اسلام به بهانهها و دلایل واهی به دست وهابیون کج فهم و نادان به راحتی تخریب و نابود میگردند. آیا به راستی پیروان سایر مذاهب و ادیان نیز با آثاری که سند هویت ، ملیت و تاریخشان است چنین رفتاری مینمایند ؟
خیر، یهودیان یک هیکل سلیمان و اورشلیم دارند ولی تا میتوانند از آنها محافظت مینمایند، ولی ببینید چگونه عده ای که خود را مسلمان واقعی میدانند به جان اسلام و آثار برجای مانده از آن افتاده و آنها را نابود مینمایند! آیا این آثار شناسنامه اسلام و مسلمانان نیستند ؟
آیا اسلام بدون شناسنامه میتواند چیزی را به جهانیان و به آیندگان انتقال دهد ؟
اگر این روند ادامه یابد به زودی، وقایع تاریخی صدر اسلام و سيره و تاريخ اولياى دين فراموش شده و نسلهاى آينده با ديده شك و ترديد به اصل آن وقایع مىنگرند. اگر این حرکت ادامه یابد كم كم ديگر مسايل مربوط به اسلام نيز به همين سرنوشت دچار مىشود و شك و ترديد برای عدّهای، حتی نسبت به خود آيين پيامبر خاتم و شخص شخيص او و برنامه هاى او راه پيدا كرده و با گذشت زمان كم رنگ مىشود. همانگونه که ازخود مسيح و يارانش كتاب و اثر ملموسى بر جاى نمانده و نسل حاضر كه با محسوسات سر و كار دارد، نسبت به اصل وجود مسيح و آيين او با ديده ترديد مى نگرد و چه بسا احتمال مى دهد كه اين آيين ساخته و پرداخته مورخان و داستانسرايان باشد. چنانكه سرگذشت ليلى و مجنون و شيرين و فرهاد به همين سرنوشت مبتلا شده است.
به خاطر اين آرمان است كه قرآن مجيد دستور مىدهد خانه هايى كه در آنجا صبحگاهان و عصرگاهان، تسبيح خدا گفته مى شود مورد احترام و بزرگداشت قرار گيرد نه اینکه تخریب گردیده و نابود گردند .
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ* رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (سوره نور ۳۷و ۳۶)؛ خداوند اذن داده است كه گرامى داشته شود خانههايى كه نام خدا در آنها برده مىشود و صبح و شام در آنها او را تسبيح مىگويند مردانى كه خريد و فروش و بازرگانى، آنان را از ياد خدا و بر پا داشتن نماز و اداى زكات، غافل نمىكند. از روزى که دلها و دیده ها درآن دگرگون میشود بیم دارند. اين چراغ پر فروغ در خانه هايى قرار داد که همیشه به یاد خدا هستند و لحظه ای غافل نمیشوند!
روشن است که مقصود آیه از «بيوت»، مساجد نيستند؛ زيرا مساجد غير از بيوت است و در قرآن هم بيت اللَّه الحرام غير از مسجد الحرام است. بيت براى خود سقف لازم دارد تا ساكنان را از سرما و گرما حفظ كند در حالى كه در مسجد، پوشش و سقف شرط نيست و احياناً در مناطقى باز بودن سقف مستحب است در اين صورت خانههاى اولياى الهى، مانند خانه على عليه السلام و فرزندان او بايد حفظ شوند و مورد احترام قرار گيرند.
سيوطى مى گويد: وقتى اين آيه نازل شد و پيامبر صلى الله عليه و آله آن را در مسجد تلاوت كرد، مردى برخاست و از رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيد: مقصود از اين بيوت چه خانه هايى است؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: خانه هاى پيامبران. در این هنگام ابوبكر در حالى كه به خانه على عليه السلام و فاطمه زهرا عليها السلام اشاره مىكرد پرسيد: آيا اين هم از همان خانه هاست؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اینها از برترين آنهاست(۱)
سخن را كوتاه مىكنيم. اميد است همه مسلمانان جهان در حفظ آثار اسلامى و يادگارهای پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت و هر آن چه كه به حفظ ارزشهاى اسلامى كمك مىكند کوشا باشند.
منبع :
[۱] جلال الدین سیوطی،الدّر المنثور، ذیل آیه یاد شده.