* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
حضرت آيت الله العظمي ميلاني
بحث ما در آيه نجويٰ است. همين امروز روزنامهاي به دست من رسيد كه حوزه علميه آن را منتشر ميكند. از يك آقايي سوال كردند:
نظر شما درباره آيه نجوي چيست؟
جواب داده است:
سيد قطب در اينجا حرف خوبي دارد مبني بر اينكه آيه نجوي ميخواست صحنهاي ايجاد كند براي القاي يك پيام و وقتي اين پيام رسانده شد، پرده برچيده ميشود. عربهاي آن زمان به خاطر اخلاق خوب پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) قبل از بعثت، با ايشان مثل يك انسان معمولي تحدّث و گفتوگو داشتند و ميخواستند زمان زعامتشان در مدينه هم اين روش را ادامه دهند. اما با توجه به مسؤوليت سنگين پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) ديگر امكان ندارد آحاد مردم به صورت انفرادي با پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) به صحبت بنشينند. اين آيه با اين پيام نازل شد كه اگر سخن شما ارزشمند است و جنبههاي اجتماعي مهمي دارد، خدمت رسول الله (صلي الله عليه و آله) برسيد و گرنه مزاحم نشويد. عربها اين پيام را گرفتند و مزاحم نشدند، نه آنكه از دادن صدقه بخل كنند. حكم اين آيه حكومتي بود و به شرايط خاصي مرتبط ميشد. پس ربطي به ناسخ و منسوخ ندارد و پيام آيه همچنان جاويد است. فرض كنيد ما با رهبر انقلاب سابقه دوستي داشتيم. حالا اگر هر دقيقه بخواهيم وقتشان را بگيريم، صحيح نيست. با مسؤول نبايد مثل يك شخص عادي برخورد كرد. پس اين آيه نسخ نشده است.
پيام آيه اين است که نبايد براي امور ساده، مزاحم پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) شد. عربها اين پيام را گرفتند و مؤدب به آداب إلهي شدند، لذا لازم نيست ديگر براي حرفهاي مهم و ارزشمند هم پول بدهند؛ زيرا تکلف است. اشکال اينجا است که آيهاي در قرآن باشد و به آن عمل نشود. در حالي که به اين آيه هم در زمان رسول الله (صلي الله عليه و آله) و هم اکنون عمل ميشود و ميگويند مزاحم مسؤولان خود نشويد.
اين آقا، در حوزه علميه قم به عنوان مفسّر صحبت كرده است بر خلاف قرآن و سنت و اتفاق كلمه مفسرين من السابقين و اللاحقين و من اهل السنة و الشيعة. از سيد قطب صاحب تفسير في ضلال القرآن نقل ميکند اين آيه را:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَ أَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ
سوره نساء/آيه43
و ميگويد امير المومنين (عليه السلام) بوده است. اگر جز اين كلمه در اين تفسير نبود، كافي است كه بر امير المومنين (عليه السلام) و رسول اکرم (صلي الله عليه و آله) و حوض كوثر نتواند در روز قيامت وارد شود و همچنين صحابه و اين آيه را در انكار فضيلت امير المومنين (عليه السلام) با اينهمه كلمات مفسرين ميآورد. آن وقت در نشريه حوزه علميه قم منتشر شود! من تقاضا دارم از مسئولين اين نشريه، مانند ساير نشريههايي كه دراين كشور و ساير دنيا منتشر ميشود، در اولين صفحه اين نشريه بنويسند:
آنچه كه در اين نشريه از مقالات منتشر ميشود، كلام گوينده است و منعكس كننده نظر ناشرين و مسئولين تحريريه اين مجله نيست.
به آقايان ابلاغ كنيد كه در اين نشريه بنويسد آنچه كه در نشريه منتشر ميشود، منعكس كننده آراء حوزه علميه و اساتيد و مدرسين نيست. اگر اين نشريه فردا به دست اهلسنت و وهابيت و منكرين خدا و رسول اکرم (صلي الله عليه و آله) بيفتد، اين را به حوزه علميه نسبت خواهند دارد.
اگر كسي ميخواهد در دنيا و آخرت، خاسر باشد، خودش ميداند. اما به حوزه علميه نسبت داده نشود.
* * * * * * *
* * * * * * *
* * * * * * *
««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»
آيت الله ميلاني