در آیات و روایات از دو نوع فتنه سخن به میان آمده است:
۱- به معنای امتحان الهی یا کیفری که خداوند به گنهکاران می دهد،
۲-به معنی آشوب و طغیان و ایجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسیله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود می آید.
فتنه به معنای اول کار خداوند است و آثار تربیتی دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار می سازد و این معنا در موارد متعددی از قرآن کریم آمده است مانند: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ. عنکبوت/۱٫
آیا مردم گمان می کنند که به صرف اینکه بگویند ایمان آورده ایم، به حال خود رها می شوند و مورد امتحان قرار نمی گیرند؟
فتنه به معنای دوم در قرآن کریم به عنوان چیزی که بدتر و شدیدتر از آدمکشی است آمده است و جامعه اسلامی به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است؛ وَالْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ. بقره/۱۹۱ فتنه سخت تر از کشتار است. و در مقابله با فتنه گران می فرماید: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ. بقره،/ ۱۹۳ با آنان بجنگید تا فتنه ای باقی نماند.
برای دور ماندن از فتنه، نیاز به بصیرت داریم:
حالا مؤلفههای انسان بصیر چیست؟
این روایت کمک می کند تا بفهمیم، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
اِنَّمـَا الْبـَصـیـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَکَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً واضِحاً
انـسـان بـا بـصـیـرت کـسى است که بشنود و خوب بیندیشد و بنگرد و ببیند و از تجارب دنیا بهره گیرد، سپس در راه روشن حرکت کند.
نهجالبلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴
#سخنرانی_مکتوب
#روضه
گروه پژوهشی و تبلیغی #تبارک
به کانال سخنرانی مکتوب و روضه در ایتا بپیوندید 👈👈 Shiaquest_net@