بسم الله الرحمن الرحیم
کانال شیعه کوئست در ایتا: @shiaquest_net
در اسلام کسی که شهادتین بگوید مسلمان میشود اما ایمان از اسلام بالاتر است اسلام فقط به زبان و گفتار است ولی ایمان هم اعتقاد میخواهد و هم عمل لذا ایمان سه چیز است بیان جنان( زبان) قلب و عمل
آمار مسلمانها همیشه در دنیا زیاد است ولی آمار مومن کم است مثلاً پدر مسلمانی که از دنیا میرود ارث و میراث او به فرزندان که مسلمان هستند میرسد حالا چه نمازخوان باشند چه نباشند به خاطر همین در آیات و روایات یک خطکشیهایی برای مومن داریم که مومن باید این علامتها را داشته باشد
۱_سوره مومنون: قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ مومنان چه کسانی هستند ٱلَّذِينَ هُمۡ فِي صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ نه فقط نماز میخوانند بلکه در نمازشان خشوع و حضور قلب هم دارند امانتدار هم هستند وفای به عهد دارند محافظ قوای جنسی خود هستند ولنگاری ندارند رسول خدا فرمود کسی ۱۰ آیه اول سوره مومنون را در زندگیش پیاده کند به بهشت میرود قال: “لقد أنزل علي عشر آيات من أقامهن دخل الجنة ، ثم قرأ قد أفلح المؤمنون حتى ختم العشر”.
۲_ سوره انفال: در ابتدای سوره انفال خداوند میفرماید: مومن واقعی و حقیقی کسی است که ۵ تا ویژگی داشته باشد مرحوم علامه طباطبایی میفرمایند این پنج ویژگی سه تاش قلبی است و دو تای آن عملی است و این از آیاتی است که با پیام خیلی محکم گفته اینها مومنان واقعی اند
همانا مومن کسی است که ۵ ویژگی دارد (سه تا نظری دو تا عملی )
ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ وقتی یاد خدا برده میشود لذت میبرد. از صدای اذان ،از دعای جوشن و ...
انسانی که ذائقه او سالم است از نام خدا خوشش میآید وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ حَبَّبَ إِلَيۡكُمُ ٱلۡإِيمَٰنَ وَزَيَّنَهُۥ فِي قُلُوبِكُمۡ خدا و ایمان پیشش محبوب است
۲ _ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡهِمۡ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتۡهُمۡ إِيمَٰنࣰا : وقتی قرآن خوانده میشود لذت میبرد و ایمانش زیاد میشود در زمان پیامبر افرادی بودند که وقتی قرآن خوانده میشد گریه میکردند(وَإِذَا سَمِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَى ٱلرَّسُولِ تَرَىٰٓ أَعۡيُنَهُمۡ تَفِيضُ مِنَ ٱلدَّمۡعِ ) بعضیها هم بدشان میآمد از قرآن و انگشت در گوششان میکردند.
آیت الله دستغیب در کتاب داستان شگفت خود میگوید: یکی از امیران ظالم از دنیا رفته بود سه شب یک قاری قرآن گذاشتند برایش قرآن بخواند همان شب اول قاری فرار کرد رفتند و او را پیدا کردند گفتند ما قرار داشتیم قرار شد سه شب قرآن بخوانی. قاری گفت نمیخوانم پول را هم برمیگردانم گفتند چرا گفت چند دقیقه ای من قرآن خواندم و بعد چرتم برد میت شما به خواب من آمد به صورت وحشتناک و به من گفت پاشو برو اینجا قرآن نخوان گفتم چرا؟ گفت هر آیهای که تو اینجا میخوانی یک گرز بر سر من میزنند و میگویند تو به این آیه عمل نکردی
وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارࣰا اگر باران به جایی که فاضلاب و لجن هست ببارد بوی گند میدهد تقصیر باران نیست ، اونجا لجن هست. چرا که در لطافت طبع باران هیچ تردیدی نیست. اما وقتی به گل میبارد بوی گل میدهد به فاضلاب که بخورد بوی لجن میدهد.
در ادامه آیه میفرماید مومن همیشه توکلش بر خداست بعضیها توکلشان در دارایی هست نه نداری توکلشان به خدا در آمدها است نه نیامدها. توی گرفتهها هست نه نگرفتهها.
اینها نظری بودند و اما عملی
ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ يُنفِقُونَ سوره بقره آیه ۱۷۷ مسلمانان ۱۵ سال و به بیت المقدس نماز میخواندند بعد قبله تغییر کرد منافقان شروع کردند به مسخره کردن میگفتند بالاخره کدوم قبله درست است اگر درست بود چرا عوض شد اگر غلط بود خدا که از اول میدانست قبله واقعی کعبه است پس چرا گفت ۱۵ سال به آن طرف نماز بخوانید بالاخره خدا مغرب است یا مشرق ون یکی از قبلهها مغرب بود و یکی دیگر مشرق بنابراین این آیه نازل شد لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ این مهم نیست که شما چهرهتون را به سمت مغرب کنید یا مشرق لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ توی این آیه هم شرایط ایمان را بیان کرده است همچنین در آیه آمن الرسول هم داریم مومن کسی است که ایمان دارد به خدا و کتابش و ملائکه و... ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَيۡنَ أَحَدࣲ مِّن رُّسُلِهِۦۚ وَقَالُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَاۖ غُفۡرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيۡكَ ٱلۡمَصِيرُ (بقره 285)
خلاصه فرق است بین مسلمان و مومن اسلام به زبان است ولی ایمان به سه چیز است آدم بگوید قبول کند و عمل هم بکند ، ائمه ما لعنت کردند کسانی را که میگویند ایمان عمل نیست اعتقاد است بعضیها میگویند عقیدهات پاک باشد حالا به نامحرم دست هم بدی مشکلی نیست دلت پاک باشد ۴ تا تار مو که اشکالی ندارد حالا تو کدوم مدرسه ایی با دلت پاک باشه نمره میدن ؟یه این درسها خیلی اعتقاد داریم فقط نحوندیم- کدوم افسر به راننده ایی که ایین نامه رانندگی را قبول داره و بلد نیست رانندگی کنه گواهینامه میده؟ کدوم طلبکاری با دل پاک بودن از بدهکار راضی میشه ؟ بگه این دلش پاکه و چکش رو پاس نکنه؟ اقا دلمون پاک هست و این نوع تبلیغ برای گروه مرجعه است که در صدر اسلام بودند و ائمه ما آنها را لعنت کرده است لعن الله المرجعه چون میگفتند دلت پاک باشد عمل مهم نیست.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ملعونٌ ملعونٌ مَن قالَ : الإيمانُ قَولٌ بلا عملٍ .[بحار الأنوار: 69/19/1.] امام صادق عليه السلام :ملعون است، ملعون، كسى كه بگويد: ايمان، گفتار است، بدون كردار. کسی که بگوید ایمان عمل داخلش نیست بلکه دل پاکی به زبان است این ملعون است
در روایات هم خیلی شرایط برای مومن ذکر شده ر بعضی روایات میگویند مومن سه تا علامت دارد بعضی روایات دیگر میگویند مومن ۵ علامت دارد در بعضی روایات هم آمده مومن ۱۰ علامت دارد نها میخواهند چه بگویند هر کدام از این روایاتها از یک منظر شرایط مومن را بررسی میکنند ی فکر نکند این روایتها همدیگر را نفی میکنند گاهی شرایط اقتصادی بحث میشود گاهی شرایط عبادی و..
رسول خدا و امیرالمومنین فرمودند علی جان ۷ تا ویژگی است که اگر در کسی باشد ایمانش کامل است( ایمان از اسلام بالاتر است یمان زبان و قول و عمل است شرایط مومن در روایات فرق میکند) يَا عَلِيُّ سَبْعَةٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدِ اِسْتَكْمَلَ حَقِيقَةَ اَلْإِيمَانِ وَ أَبْوَابُ اَلْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ لَهُ.. و تمام درهای بهشت به روی او باز است
۱_ مَنْ أَسْبَغَ وُضُوءَهُ : کسی که شاداب وضو بگیرد لاً امام حسن مجتبی که وضو میگرفتند اشک میریختند دعا میکردند نگاه به آسمان میکردند گاهی ما فقط برای نماز وضو میگیریم. در صورتی که شخصی آمد پیش رسول خدا گفت رزقم کمه پیامبر فرمودند برو دائم با وضو باش رزقت زیاد میشود. انسان باید مقید به دائم الوضو بودن باشد. سفارش شده در وضو سه تا انزلناه بخوانید یا چند تا لا اله الا الله بگویید و در وضو آب را اسراف نکنید
۲_ وَ أَحْسَنَ صَلاَتَهُ: نفرمود دومی نشانه مومن این است که نماز بخواند اگر نماز نخواند که مومن نیست وَ أَحْسَنَ صَلاَتَهُ یعنی نماز را نیکو به جا آورد گاهی نماز برای ما دعا میکند که خدا حفظت کند مرا قشنگ به جا آوردی بعضی نمازها ما را نفرین میکند و میگوید ضَيَّعتَني ضَيَّعَكَ اللّه ُ خدا تو را ضایع کند که مرا ضایع کردی
یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام حماد بن عیسی که حدود ۶۰ ۷۰ سال داشتند رورش یافته امام صادق بودند که احادیث امام صادق را مینوشتند حماد خدمت امام صادق آمد امام به حماد فرمود حماد چگونه نماز میخوانی بلند شو و دو رکعت نماز بخوان تا ببینم.فقال لا عَلَيْكَ يا حَمّاد قُمْ فَصَلِّ سلام نماز را که داد آقا فرمودند فقال يا حمّاد : لا تُحْسِنْ أنْ تُصَلّىَ ما أقبَحَ بِالرجُلِ مِنْكُم يأتى عليه سِتّونَ سنة اَوْ سبعون سنةً فلا يُقيمُ صلاةً واحِدَةً بِحُدوُدِها تامَّةً چقدر زشت است برای شما که ۶۰ سال ۷۰ سال از عمرتان گذشته اما دو رکعت نماز نیکو بلد نیستید بخوانید
این آقا نمازش باطل نبوده بلکه امام صادق فرمودند نیکو به جا نیاوردی گفت به آقا چه کنم امام فرمود بنشین تا من دو رکعت نماز بخوانم و تماشا کن بعد حماد نماز امام صادق را گزارش کردند به صورت جزئی و کامل(رجوع شود به جامع الرواة ، ج ۱ ، ص ۱۸۲ و ۱۸۳.)
شخصی در مسجد پیامبر خیلی تند و سریع نماز میخواند تا سلام نماز را داد گفت اللهم زوجنی حور العین خدایا حورالعین را هم به ما بده پیامبر لبخندی زد و فرمودند چه مَهر کمی و چه ازدواج سنگینی..!
تمام ۱۷ رکعت نماز را اگر انسان خوب به جا بیاورد فقط نیم ساعت طول میکشد یک شخصی آمد خدمت رسول خدا به نام ربیعه ایشون ۷ سال خدمتگزار پیامبر بودند بعد که میخواست از پیامبر خداحافظی کند پیامبر او را صدا زد و بهش فرمودند یک حاجت مستجاب پیش من داری هر چیزی که بخوای.
این آقا گفت من فردا میآیم جواب میدهم فردا که آمد پیامبر سوال کردند حالا بگو چه میخواهی؟ گفت در بهشت همسایه شما باشم حضرت فرمود چه کسی به شما یاد داده است آن شخص جواب داد خودم فکر کردم پیامبر هم قبول کردند بعد به آن شخص فرمودند فعطل السجود نکند از فردا نماز را کنار بگذاری .اعنی بطول السجود مرا با طول سجدهات یاری کن
۳_وَ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ : زکات مال را هم بدهید ما دو نوع زکات داریم زکات واجب و زکات مستحب زکات واجب را که اگر کسی ندهد ایمان ندارد کات واجب به ۹ چیز تعلق میگیرد گاو گوسفند شتر جو گندم کشمش خرما طلا نقره .
اما زکات مستحب مثل صدقه است و کمک به فقرا
۴ _ وَ كَفَّ غَضَبَهُ : خشم و غضب خود را کنترل کند
۵_ وَ سَجَنَ لِسَانَهُ : زبان خود را هم کنترل کند چون خیلی وقتها زبان نماز را از بین میبرد
وَقَدِمۡنَآ إِلَىٰ مَا عَمِلُواْ مِنۡ عَمَلࣲ فَجَعَلۡنَٰهُ هَبَآءࣰ مَّنثُورًا (فرقان 23) و ما به سراغ هر عمل خيرى كه [مشركان و كفّار] انجام داده اند، مىرويم و آن را هم چون؛ گرد و غبارى پراكنده (بى نتيجه) قرار مىدهيم
الامام على عليه السلام : رُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً ، و جَلَبَت نِقمَةً .[نهج البلاغة : الحكمة 381 .]امام على عليه السلام : بسا سخنى كه نعمتى را از كف ربوده و گرفتارى و عذاب پيش آورده است.
وستغفر ... از گناهش هم استغفار کند و برای اهل بیت خیرخواهی کند
6-وَ اِسْتَغْفَرَ لِذَنْبِهِ
7-وَ أَدَّى اَلنَّصِيحَةَ لِأَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّهِ