شنبه 4 اسفند 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

94/02/07-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - (نکاتی پیرامون دوست)


موضوع برنامه: نکاتی پیرامون دوست
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 94/02/07


بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


زخمی ام التیام می‌خواهم * * * التیام از امام می‌خواهم
السلام علیک یا ساقی * * * من علیک السلام می‌خواهم
مستی ام را بیا دو چندان کن * * * جام می‌پشت جام می‌خواهم
گاه گاهی کمی جنون دارم * * * من جنونی مدام می‌خواهم
تا بگردم کمی به دور سرت * * * طوف بیت الحرام می‌خواهم
لحظه‌ی مرگ چشم در راهم * * * از تو حسن ختام می‌خواهم
در نجف سینه بی قرار عشق * * * گفت لا یمکن الفرار از عشق


شریعتی: صلی الله علیک یا امیرالمومنین. سلام می‌گویم به همه‌ی شما. خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ان شاء الله روزهای نورانی ماه رجب برای همه‌ی شما پر نور باشد. سلام علیکم حاج آقای فرحزاد.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت شما و همه‌ی همکاران و بینندگان عرض سلام داریم. آرزوی موفقیت در یکی از بهترین ماه‌های خدا ماه رجب را برای همه‌ی عزیزان داریم ان شاء الله بهترین اعمال ماه رجب و برکات ماه رجب شامل حال همه‌ی عزیزان شود در آستانه‌ی ولادت امام جواد علیه السلام هستیم که چهارشنبه است بعد هم سیزده رجب ولادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام به روز پدر هم نامگذاری شده پیشاپیش تبریک می‌گوییم یک کاری کنیم هم پدران معنوی مان که پیغمبر حضرت امیر پدر این امت هستند هم پدر‌های تنی و والدینمان از ما راضی باشند.
شریعتی: ان شاء الله لحظاتی که خدمت شما هستیم لحظات بسیار مغتنمی است. پیشاپیش اعیاد را تبریک عرض می‌کنم. اگر خاطرتان باشد هفته‌ی گذشته حاج آقای فرحزاد وعده دادند که در مورد دوست صحبت بکنند که مسئله‌ی بسیار مهم و ضروری است. دعوت می‌کنم بیننده و شنونده‌ی برنامه‌ی امروز باشید.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طوری که شما اشاره فرمودید از بینندگان عزیز خواهش دارم این دو سه هفته را بحث‌های ما را یک مقدار جدی بگیرند جدی تر بگیرند. به قول بعضی دوستان زیادی گوش بدهند چون به نظر من از بحث‌های کلیدی و کاربردی است در ادب و تربیت چه برای خودمان و چه برای فرزندانمان یکی از راه‌های بسیار بسیار مهم و تاثیر گذار در روحیه‌ی همه‌ی انسان‌ها خصوصا فرزندان افرادی که می‌خواهند شاکله شان شکل بگیرد هم نشین‌ها و اطرافیان و دوستان ما هستند یعنی بنده بدون اغراق معتقدم که بعد از خدا و پیغمبر و چهارده معصوم و اولیا خدا بیش از پدر مادر بیش از معلم مربی تاثیر پذیری انسان‌ها از دوست خیلی زیاد است از هم نشین مصاحب افرادی که با ما زیاد معاشرت دارند و در تماس هستند این بیان نورانی حضرت علی علیه السلام است که می‌فرماید الصَّدیقُ اَقْربُ الاقاربِ (غرر الحكم: 674) یعنی دوست نزدیک ترین نزدیکان است. از همه نزدیک تر است یعنی واقعا یک حقیقتی است که از پدر از مادر از معلم از مربی از همه یعنی با یک کسی که آدم قاطی و یگانه و دوست می‌شود روحیات او اخلاق او صفات او رفت و آمد او. شما اگر در خارج دیده باشید افرادی که خاطرخواه کسی می‌شوند و واقعا دل می‌بندند به کسی طرز آرایشش طرز لباس پوشیدنش طرز حرف زدن حرکاتش خود کار بدون این که بخواهد یا نخواهد تاثیر می‌پذیرد. یک کلام نورانی دیگر از امیرالمومنین علیه السلام است فرمودند ‌لاتصحب الشریر فان طبعک یسرق من طبعه شرا و انت لا تعلم (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد 2، صفحه 272) یعنی بدون این که انسان متوجه شود طبع ما و وجود ما شاکله‌ی ما از طبیعت و سیره‌ی آن طرفی که ما دوستش داریم می‌دزدد یعنی غارت می‌کند بدون این که متوجه شویم. یعنی ممکن است ما مثلا یک کسی بخیل است خسیس است اخلاق بدی دارد ممکن است خیلی با خودش کلنجار می‌رود زحمت می‌کشد سخی و خوش اخلاق نمی‌شود اگر این با دو سه تا دوستی که سخی اند و خیلی دست دهنده دارند یا خیلی حلیم و خوش اخلاق و نرم و ملایم اند مدتی با این‌ها دوست شود و رفت و آمد بکند و از هر طرف خیلی با محبت و با نرمی رفتار بکنند بخواهد یا نخواهد مثل آن‌ها می‌شود واقعا معجزه می‌کند. هم نشین واقعا اثر عجیبی دارد برعکسش اگر شما با یک جمعی که همه بداخلاق اند تند خشن بخیلی اند مدتی باشید شما هم خسیس و بداخلاق و بدزبان می‌شوید اگر یک کسی با یک جمعی مسافرت برود و دوست شود که همه نماز شب می‌خوانند همه ماه رجب روزه می‌گیرند همه ذکر قرآن تلاوت می‌کنند ممکن است روز اول دوم مقاومت می‌کند ولی روز سوم و چهارم یک مقداری و روزهای بعد بیشتر خواهی نخواهی در آن گردانه‌ی خوب‌ها قرار بگیرد مثل آن‌ها می‌شود همه بلند می‌شوند نماز شب بخواهند او خودکار بخواهد نخواهد تقریبا بلند می‌شود و عکسش مثلا کسی که سیگاری نیست اصلا با دود و اعتیاد و سیگار کاری ندارد اگر با دوستانی هم نشین شود که همه سیگاری اند اول از بوی سیگار بدش می‌آید سرفه می‌کند کم کم با بوی سیگار آشنا می‌شود کم کم بلا شک تعارف می‌کنند بخواهد یا نخواهد در اثر معاشرت و مداومت معاشرت او هم سیگاری می‌شود نگویید یک مورد نشده ولی نوعا و اکثرا این طوری است مگر کسی خیلی قرص و محکم باشد که خیلی کم پیش می‌آید حداقل فضا فضای آلوده‌ای است یعنی حداقل او هم اگر سیگار به لبش نگذارد دودهای سیگار می‌رسد به مشامش تعبیر زیبایی از حضرت علی علیه السلام است که معاشرت مثل باد است صُحْبَةُ الأشرارِ تَكْسِبُ الشَّرَّ، كَالرّيحِ اِذا مَرَّتْ بِالنّتِنِ حَمَلَتْ نَتِناً، صُحْبَةُ الأخْيارِ تَكْسِبُ الْخَيْرَ، كَالرّيحِ إذا مَرَّتْ بِالطّيبِ حَمَلَتْ طيباً (غرر الحکم و دررالکلم، جلد1، صفحه354 - غرر الحکم، جلد1، صفحه 455) مثل نسیم و باد است وقتی به یک فضایی که زباله و کود و کثافت است رد می‌شود خود نسیم و باد بو ندارد مثل آب است آب رنگ ندارد بستگی دارد این آب را در چه ظرفی قرار دهند نسیم و باد هم از خودش بو ندارد بوی آن جا را می‌گیرد با خودش این طرف آن طرف می‌رود وقتی نسیم و باد می‌رود به فضایی که کود و کثافات است آن بو را منتقل می‌کند به همه جا اگر این نسیم و باد برسد به گل و گیاه و شکوفه و باغستان بوی عطر به فضا منتشر می‌کند می‌خواهد بفرماید ما هم همان طور هستیم ما هم رنگ و بو می‌گیریم از دیگران قطعی است فرمایش امیرالمومنین علیه السلام این است که ‌مُجالِسَةُ الاَخیار تُلحِقُ الاشرارَ بالاَخیارِ و مُجالِسَةُ الفُجّارِ للاَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بالاَبرارِ (وسائل الشیعه، جلد 16، صفحه 365) یعنی آدم‌های خوب اگر بنشینند با بد‌ها قاطی شوند کم کم مثل بد‌ها می‌شوند و عکسش اگر بد‌ها بیایند طرف خوب‌هایی قرص و محکم اند این‌ها هم کم کم خوب می‌شوند و این تاثیر پذیری معاشرت هیچ شک و شبهه‌ای ندارد حتی برای انبیا اولیا گاهی از نشستن با افراد خسته می‌شدند اذیت می‌شدند نمی‌خواهیم بگوییم عصمت و عدالتشان به هم می‌خورد ولی این که پیغمبر ما می‌فرماید گاهی غبار به قلب من می‌نشیند و من هر روز هفتاد بار استغفار می‌کنم بعضی از بزرگان فرمودند این غباری است که بر اثر بعضی از منافقین یا افراد دیگر خلاصه می‌خواهم بگویم حتی عقاب این جا پر می‌اندازد جایی است که آیا پیغمبر ما با سلمان می‌نشست با ابوذر می‌نشست چقدر کیف می‌کردند لذت می‌بردند نطق حضرت باز می‌شد برای سلمان این قدر صحبت می‌کرد کیف می‌کرد لذت می‌برد بعضی از زن‌های پیامبر می‌گفتند وقت ما دیگر دارد ضایع می‌شود بیرونش می‌کردند می‌گفتند برو ولی بعضی منافقین یا بد‌ها و آدم‌های فاسق و فاجر می‌آمدند پیغمبر می‌فرمودند دور شو ناراحت می‌شدند یا نطقشان بسته می‌شد می‌خواهم بگویم جایی که اول شخصیت عالم برایش اثر دارد که حالا روایتش را می‌خوانیم الآن فشرده اشاره می‌کنیم چه برسد به ما که ضعیف هستیم این خیلی تاثیر فوق العاده دارد یعنی معاشرت با خوب‌ها تاثیر مثبت روی آدم دارد معاشرت با بد‌ها تاثیر منفی دارد یک راه میانبری است یک وقت ما با ریاضت با خودمان کلنجار می‌رویم بدی‌ها را از خودمان دور کنیم یا خوبی‌ها را به خودمان انتقال بدهیم ولی این بدون ریاضت است بدون ریاضت گفت.
رشته‌ای در گردنم اگر همه‌ی جلسات این شعر را بخوانم طوری نیست
رشته‌ای در گردنم افکنده دوست * * * می‌کشد هر جا که خاطر خواه اوست
چه خوب چه بد منتها رفقای خوب و جلسات و معاشرین خوب راه میانبر است این که یک بزرگی این کلامش واقعا کلام زیبایی است می‌فرمودند ‌المجالسة موثره یعنی مجالست و معاشرت و دوست خیلی روی آدم اثر دارد می‌فرمودند اگر ما تاثیر و کیمیای این را درک کنیم دیگر نیاز به تعلیم و تعلم و ریاضت‌های سخت و فشارهایی که بعضی‌ها می‌آوردند نیاز نیست. اگر مثلا فرزند کسی افت تحصیلی دارد بد اخلاق است و مشکلاتی پیدا کرده گاهی پدر با او صحبت می‌کند مادر صحبت می‌کند معلم مربی ناظم همه کلنجار می‌روند گاهی هم لج می‌کند درس نمی‌خواهد یا کم تر می‌خواند از آن طرف می‌افتد استاد بزرگوار ما همیشه می‌فرمودند بچه‌ها را زیاد امر و نهی نکنید به آن‌ها تحمیل نکنید فشار نیاورید غیر مستقیم کار بکنید یکی از راه‌های غیر مستقیم این است که بیاوریم در گردانه‌ی دوستان خوب یعنی بچه‌ی ما اگر بد اخلاق است پرخاش گرد است افت تحصیلی دارد در فامیل هم کلاسی‌ها رفقا همه نوع آدم همه جا هستند همه وقت بوده بیاییم خورد خورد با دعا توسل یا پدر مادر طرف یا خود آن دوستی که خیلی خوب است هدیه‌ای بدهیم گرم بگیریم بگوییم بیا به قول ما مخ بچه مان را بزن با بچه‌ی ما دوست بشو با هم باشید این گاهی پدر مادر معلم همه روی این بچه کار کردند اثر نکرده ولی چهار تا دوست خوب آمدند این بچه را محاصره کردند گرم گرفتند دوست شدند فضایش را عوض کردند.
شریعتی: نکته اش همان محبتی است.
حاج آقا فرحزاد: بله راه محبت. واقعا این دل طرف را اگر کسی جذب کرد معاشرت راه میانبر است محبت راه میانبر است زیر و رو می‌کند طرف را بچه‌ای که در جمع تنبل‌ها قرار گرفته و پرخاشگر و بداخلاق است نمره‌ی ده هم می‌آورد می‌گوید همه شش و پنج آوردند خودش را مقایسه می‌کند با آن‌ها اما در گردانه‌ی رفقایی که خوش اخلاق اند درس می‌خوانند خیلی خوب اند اگر نمره‌ی 15 هم بیاورند می‌گوید همه بیست اند نوزده اند من خجالت می‌کشم حالت رقابت پیدا می‌کند حالت مسابقه پیدا می‌کند خیلی سازندگی عجیبی دارد مرحوم آقای دولابی روی این مسائل خیلی مانور می‌دادند یعنی می‌فرمودند واقعا دریابید رفقای خوب را دریابید دوستان خوب را جلسات خوب را معاشران ما چه کسانی هستند این‌ها خیلی مهم است ایشان می‌فرمودند اگر کسی حتی یک جلسه مرد خدا را ببیند یک دوست خوب ببیند این کلام خیلی پخته‌ای که از مرحوم آقای قاضی رضوان الله تعالی علیه است روایتش را هفته‌های آینده ان شاء الله می‌خوانیم ایشان فرمودند اگر کسی چهل سال در به در بگردد یک دوست خوب یا یک استاد خوب پیدا بکند هیچ ضرر نکرده است یعنی آن استاد بزرگ و نورانی یا دوست خیلی خوب کار چهل ساله را یک شبه چند روزه او را می‌برد این واقعا موثر است واقعا اثر دارد مرحوم آقای دولابی می‌فرمودند مجالست این قدر اثر دارد مثال می‌زدند می‌فرمودند ما در دولاب خودمان پدر ایشان مالک دولاب بودند و خیلی هم خیّر و بزرگوار بودند علمای برجسته را دعوت می‌کردند می‌آمدند معاشرت با آقای شاه آبادی مرحوم بافقی شیخ غلام علی قمی خیلی بزرگان می‌آمدند آن جا محشور بودند از بچگی می‌گفت پدر من این‌ها را دعوت می‌کرد این‌ها خیلی در روحیه و زندگی ما تاثیر گذار بودند از جمله می‌فرمودند پدر ما بزرگ محل دولاب بودند بعضی از این قهرمان‌ها پهلوان‌ها را دعوت می‌کردند بعضی از این پهلوان‌ها بودند وزنه‌های بلند برمی‌داشتند یا کشتی گیرهای قوی بودند این‌ها معمولا هیکل قوی گردن کلفت بازوی کلفت داشتند معمولا بچه‌ها به این‌ها علاقه دادند این‌ها که می‌آمدند منزل ما بچه‌های خردسال یا ما می‌آمدیم نگاه می‌کردیم تماشا می‌کردیم کیف می‌کردند لذت می‌بردند ایشان می‌فرمودند یک شب یک پهلوان یک قهرمان منزل ما مهمان می‌شد من می‌دیدم فردا بچه‌ها این طوری راه می‌روند مثل پهلوان‌ها کشتی هم که می‌گیرند طرف را می‌زنند زمین یعنی یک شب یک قهرمان یک شبش اگر کسی با این پهلوان دوست شود یگانه شود صمیمی شود چه خواهد شد. یک جلسه دو جلسه این پهلوان را دیده نشسته بازوهایش ورم کرده قوه انرژی گرفته شک نکنیم با بد‌ها بنشینیم انرژی منفی همین فرمایش حضرت امیر طبعک یسرق من طبعک سرقت می‌کند خوب یا بد. خوبش که حلال است بدش که حرام است معاشرت با بد‌ها و انت لا تعلم بده بستان خود کار است شما متوجه نمی‌شوید بسیاری از کسانی که مدیران کارفرمایان لایقی شدند بعضی‌ها فکر می‌کنند این‌ها کلاس دانشگاه رفتند لیسانس فوق لیسانس مدیریت اقتصاد گرفتند. من خارج دیدم چون با بعضی از عزیزان آشنا هستم ایشان می‌گویند ما یک کارگر ساده‌ای بودیم یا از نظر کلاسی درس اقتصاد یا درس مدیریت نخواندیم ولی منشی یک آدم کاردانی شدیم کارگر یک کارفرمای خیلی فهیم و امین شدیم به او خیلی علاقه پیدا کردیم به قول ما دلمان جذب آن آقا شد راه‌هایی که معامله چطور بکنیم چطور به ارباب رجوع جواب دهیم این لم‌های کار‌های خوب یاد گرفتیم بدون این که دوره‌ی مدیریت دوره‌ی کارفرمایی دوره‌ی اقتصاد را طی بکنیم بر اثر این که با یک آدم تاجر فهیم منشی اش بودیم این خودش از تاجر اولی هم جلو زده فراوان ما از این‌ها داریم یعنی افرادی هستند که این قدر لیسانس مدیریت اقتصاد دارند تعلیم و تعلم و آموزش ولی چون تجربه و آن عملی نشده آن محبت نیامده آن شوق نیامده وصل نشده به یک مدیر کاردان.
شریعتی: یعنی این‌ها هم دل شدند هم راه شدند و این جلو زده از او.
حاج آقا فرحزاد: بله در علما هم خیلی داشتیم بعضی از مراجع اسم شاید صلاح نباشد ببرم به او گفتند چه شد موفق شدید فرمودند من درس حاج شیخ عبدالکریم که می‌رفتم فقط درسشان را نگاه نمی‌کردم خود آقا را بیشتر بر انداز می‌کردم محو او بودم این آقا چطور با ادب می‌آید با ادب می‌رود چطور شروع می‌کند چطور برخورد می‌کند مرحوم آقای دولابی همیشه می‌فرمودند شما درس فلانی رفتید درسش را خواندید بعضی مواقع درس می‌خواند برای خودش منبر دکان دستگاه درست کند یک وقت نه محو استاد می‌شود خودش را تماشا می‌کند ما از سلمان ابوذر حدیث کم داریم از ابوهریره‌ها گاهی خیلی ممکن است حدیث داشته باشیم این‌ها چون گاهی محو خود شخصیت می‌شدند یعنی این قدر محو خود حضرت می‌شدند سوال خیلی نمی‌کردند چون هر چه لازم بود حضرت به آن‌ها القا می‌کردند می‌فرمود من محو حاج شیخ عبدالکریم بودم یعنی شگردها حرکاتش سکناتش برخوردش علمش این روحیه‌ی او من را ساخته و این خیلی مهم است اگر واقعا.
شریعتی: بدون این که زحمتی بکشند.
حاج آقا فرحزاد: بله بدون زحمت این خیلی خیلی موثر است یعنی الآن جوان‌هایی که شما را دوست دارند ادب شما رفتار شما ناخود آگاه به آن‌ها سرایت می‌کند شما هم به کسی علاقه دارید بخواهید یا نخواهید خدا کند آن‌هایی که ما دوستشان داریم عرض می‌کنم خیلی مواظب باشیم اول قدم این است که معاشران ناباب را از خودمان دور بکنیم
شریعتی: در واقع یک زنگ خطر جدی است اولا برای خود ما که در چه محیط‌هایی قرار می‌گیریم و با چه کسانی معاشرت می‌کنیم و مهم تر از آن خود خانواده‌ها در گزینش دوستان بچه هایشان به نظر من خیلی باید دقت بکنند
حاج آقا فرحزاد: بله چه خودشان چه بچه هایشان خیلی باید دقت بکنند. باز مثال خوبی از مثنوی است مثالش واقعا قشنگ است در همین زمینه می‌گوید در زمان سابق بین چینی‌ها و رومی‌ها رقابت بوده دو امپراطوری عظیم روی کره‌ی زمین بوده چینی‌ها بودند و رومی‌ها این‌ها با هم در مسائل مختلف رقابت می‌کردند آمدند در هنر نقاشی با هم رقابت بکنند آن‌هایی که این آزمون را می‌خواستند انجام بدهند آوردند دو جا مقابل هم دو دیوار خیلی بلندی درست کردند گفتند شما این طرف نقاشی‌های زیبا بکشید به رومی‌ها گفتند شما این طرف نقاشی‌ها را ارائه کنید داورها حکم بکنند کدام قشنگ تر است. مثنوی می‌گوید این‌هایی که چینی بودند رفتند رنگ‌های مختلف خریدند نقاش‌های قوی آوردند خیلی رویش کار کردند چه نقش گل و گیاهی بلبلی چمنی درختی خیلی زحمت کشیدند سنگ تمام گذاشتند تا یک نقش زیبا خلق بکنند هر چه می‌شود زیبا تر شاید چند ماه این قدر نیرو آوردند امکانات آوردند رنگ‌های زیاد که این نقاشی خیلی زیبا را ارائه بدهند رومی‌ها رند بودند چون پرده زده بودند معلوم نبود پشت پرده این‌ها چه کار دارند می‌کنند این‌ها هر چه که می‌توانستند این دیوار مقابل را صیقلی دادند زنگار‌ها را پاک کردند مثل آینه‌ی شفاف و زلال نه احتیاج به رنگ بود نه احتیاج به نقاش بود فقط این‌ها صیقلی کردند می‌گوید صیقلی کن صیقلی کن صیقلی یعنی هر چه آدم خودش را شفاف بکند رنگش تمیز شود آن رنگ خدایی و رنگ اولیای خدا در آن تجلی پیدا می‌کند این‌ها هر چه می‌توانستند صیقلی دادند زنگار‌ها را پاک کردند تا دیوار خیلی شفاف شود خیلی زیبا شد تا روز موعد فرا رسید پرده‌ها را زدند کنار دیدند این طرف چه نقاشی‌هایی چینی‌ها کولاک کردند چه نقش‌های عجیبی این طرف پرده‌ها را زدند کنار دیدند هر نقش و زیبایی که این‌ها شش ماه زحمت کشیدند کار کردند خیلی شفاف تر و زیباتر آن طرف منعکس شده بدون هیچ زحمت و دردسری الآن عکاس‌های قوی هستند می‌گویند عکس شما در آینه خیلی زیبا تر می‌افتند می‌آیند ما را مقابل آینه قرار می‌دهند عکس در آینه را می‌گیرند از بس شفاف و زیبا نشان می‌دهد اگر آینه آینه‌ی خوبی باشد لذا اهل محبت و اولیای خدا این که می‌گوید غارت گر اند غارت گر همه‌ی خوبی‌ها هستند یعنی بدون هیچ زحمت آن‌هایی که زحمت می‌کشند ماه رجب روزه می‌گیرند نماز می‌خوانند ذکر می‌گویند دعا می‌خوانند این‌ها می‌روند با آن‌ها هم نشین می‌شوند محبت می‌کنند دوست دارند دوستی این‌ها خودکار هم ثواب‌های آن‌ها را به این‌ها منتقل می‌کند هم روحیات آن‌ها را. یعنی روحیه‌ای که یک کسی این همه ریاضت کشیده عبادت کرده اهل سخاوت شده با همان سختی‌ها این در چند جلسه آن حالت منتقل می‌شود به آن بدون این همه نقاش آفرینی افراد بیاورند مهندس بیاورند واقعا اهل محبت غارت گر عجیبی هستند این است که معاشرت خیلی مهم است من گاهی زندان رفتم و متاسفانه بعضی مواقع ما را بردند بخش جوان‌ها جوان‌های زیر هجده سال معمولا بند هایشان جدا است و درست هم است باید با افراد حرفه‌ای کمتر بنشینند آدم واقعا گریه اش می‌گیرد همین جوانی که باید در مدرسه باشد دانشگاه باشد پیش پدر مادرش باشد حادثه‌های تلخی اتفاق افتاده خواسته یا ناخواسته گوشه‌ی زندان است این بچه‌هایی که زندان رفته اند اگر کسی برود با این‌ها مصاحبه بکند که چرا رفته زندان اکثریت قریب به اتفاقشان می‌گویند دوست ناباب ما را به اعتیاد یا سرقت یا کار خلاف. دوست ناباب رفیق ناباب.
شریعتی: یعنی می‌گویند ما کشیده شدیم.
حاج آقا فرحزاد: بله ببینید پدر مادر اراذل اوباش یا معتاد هم باز دوست ندارد بچه اش معتاد شود بی راهه برود باز یک دلسوزی روی پدر مادر است خودش هم که فاسد است نمی‌خواهد فرزندش فاسد باشد ولی اگر آمار بگیرید این رفته با آدم‌های ناباب نشسته با رفقای ناباب نشسته آن طرف هم همین طور شما آمار بگیرید آن‌هایی که جلسه می‌روند هیئت می‌روند قرآن حفظ می‌کنند می‌گویند دوست خوب رفیق خوب. دوست خوب من را برد در حوزه در دانشگاه در کارهای خیر در حفظ قرآن. دوست است چون پدر و مادر معلم و مربی افقشان از ما بالاتر است الآن ما اگر در اردویی برویم هر کسی با هم افق خودش هم سن و سال خودش هم صندلی می‌شود او را انتخاب می‌کند در خوابگاه با استادش یا پدر مادرش بنشیند دو سه کلمه حرف بزند تمام می‌شود ولی با دوست هم افقش که هم نشین می‌شود مشترکاتشان بیشتر است ده ساعت هم حرف می‌زنند کم می‌آورند قاطی می‌شوند باید مواظب باشیم با چه کسی قاطی می‌شویم با چه کسی یگانه می‌شویم این چند حدیث را بیننده‌های عزیز جدی بگیرند در کافی شریف در کتب معتبره‌ی ما این روایات ناب و زیبا است پیامبر ما یا اهل بیت علیهم السلام گاهی ابتدائا یک کلامی را می‌فرمودند گاهی به صورت سوال مثل این که ما از بینندگان یک سوال‌هایی را بکنیم بگوییم جوابش را بدهید دو سه هفته معطل بکنیم بعد بگوییم این جواب‌هایی که دادید هیچ کدام جواب نبوده این است پاسخش. این در نفوس بهتر جا می‌افتد هم از امام صادق هم از پیغمبر خدا روایت داریم این شگرد بوده به همین سوالی که الآن داریم مطرح می‌کنیم هم پیغمبر هم امام صادق سلام الله علیهم در جمع اصحاب سوال کردند‌ اَیُّ عُرَى الْإِیمَانِ اَوْثَقُ (کافی ج 2، ص ۱۲۵)‌ یعنی کدام دست آویز ایمان وسیله‌ی نجات در ایمان قوی تر و بالاتر است ما در مکتبمان دست آویز نجات خیلی داریم نماز است روزه زکات خمس است جهاد است حج عمره است زیارت است ردیف کنیم همه‌ی کارهای خیر وسیله‌ی نجات است نماز آدم را می‌سازد ولی کدام از همه سازندگی اش بیشتر است این خیلی مهم است سوال مهمی است و پاسخش هم مهم تر است اول شاید عرض کردند خدا و پیغمبر بهتر می‌دانند فرمودند نه بگویید کدام دست آویز ایمان از همه محکم تر و قوی تر است یک نفر بلند شد گفت نماز دستاویز مهمی است کسی ارتباط با خدا پیدا بکند انسان را به خیلی سعادت‌ها می‌رساند فرمودند نماز فضیلت است ولکن آن چیزی که من مد نظر دارم که قوی تر از همه باشد این نیست یکی دیگر بلند شد زکات است کسی که سخاوتمند است زکات می‌دهد خدا او را نجات می‌دهد دستگیری می‌کند فرمودند این هم فضل است ولی از این قوی تر. یکی دیگر بلند شد گفت جهاد در راه خدا است خیلی مهم است مال و جانش را می‌دهد فرمودند این هم فضیلت است ولکن این نیست یکی دیگر بلند شد گفت حج و عمره است فرمودند این هم وثیق ایمان است ولی قوی ترین نیست یکی دیگر گفت مثلا روزه‌ی ماه رمضان فرمودند این هم وثیقه است در ماه رمضان خیلی‌ها ساخته می‌شوند ولی می‌خواهم از این قوی تر. من سوالم این است که قوی ترینش کدام است اوثق است از همه قوی تر است خیلی مهم است یک چیزی ما پیدا کنیم از نماز مهم تر باشد از حج و عمره مهم تر باشد از جهاد و ماه رمضان مهم تر باشد گفتند ما نمی‌دانیم الله و رسوله اعلم ما هر چه در ذهن ما بود گفتیم شما خودتان بفرمایید حضرت فرمودند ‌لِکُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ همه‌ی این‌هایی که گفتید فضیلت دست آویز است معنایش این نیست که آن‌ها ضعیف است یا مثلا قوی نیست قوی هست ولی آن چیزی که روی دست همه است را می‌خواهیم بگوییم چه چیزی از نماز حرارت و آتشش قوی تر است ما را می‌تواند نجات بدهد از روزه و ماه رمضان مهم تر است از زکات مهم است. در روایات سوال هم کردند حضرت فرمودند قوی ترین دست آویز ایمان تُحِبَّ فِي اَللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِي اَللَّهِ وَ تُعْطِيَ فِي اَللَّهِ وَ تَمْنَعَ فِي اَللَّهِ‏ (کافی ج 2، ص ۱۲۵) یعنی به خاطر خدا با افراد خوب خوب شویم به خاطر خدا با بد‌ها بد شویم و جدا شویم طاغوت‌ها و همه‌ی افرادی که بد هستند دوری از بد‌ها به خاطر خدا وصل به خوب‌ها به خاطر خدا این سرچشمه‌ی نماز است سرچشمه‌ی زکات است سرچشمه‌ی حج و عمره است یعنی اگر رشته‌ی خوبی شما با یک دوستی که خوب است و همه این کمالات را دارد شما به او پیوند زدید نماز خوان هم می‌شوید این از نماز مهم تر است والله از نماز مهم تر است ما تجربه داریم این ریشه است. فرمود تُحِبَّ فِي اَللَّهِ وَ تُبْغِضَ فِي اَللَّهِ وَ تُعْطِيَ فِي اَللَّهِ به کسی که عطا می‌کنی سعی کن برای خدا باشد. برای چه به این شخص می‌دهی؟ نیت خدایی می‌دهی اگر به کسی که به دردت می‌خورد تو را به خدا نزدیک می‌کند. برای چه به این شخص منع می‌کنی نمی‌دهی یا از آن جدا می‌شوی برای خدا باشد و در کلام نورانی دیگر تصریح فرمود پیغمبر عظیم الشان علیه السلام فرمودند این از آن احادیث کلیدی است که ان شاء الله فرصت شود زیر نویس بکنند بنویسند در سینه شان جوان‌ها بنویسند وُدُّ المُؤمِنِ لِلمُؤمِنِ فِي اللهِ مِن أعظَمِ شُعَبِ الإِيمانِ (کافی، ج 2، ص 125) پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند ود یعنی دوستی و پیوند. دوستی مومن با یک مومن برای خدا نه این که من بخواهم سوء استفاده بکنم بخواهم زمینش بزنم بخواهم تطبع عیب هایش را بکنم نه به خاطر خدا به خاطر نجات خودم به خاطر نیست خوب. فرمود دوستی یک مومن با یک مومن به خاطر خدا حب فی الله بزرگ ترین شعبه‌ی ایمان است بزرگ ترین دست آویز ایمان است. من واقعا تجربه نشان داده اگر کسی همه‌ی خوبی‌ها را رها بکند برود در جمع خوب‌ها و رفقای خوب پیدا بکند بخواهد یا نخواهد همه‌ی خوبی‌ها به طرف او خواهد آمد. همه‌ی آن‌هایی که دنبالش هستیم نماز است روزه است ذکر دعا است همه‌ی آن‌ها در وجود آن است و این نکته را هم می‌گویم که مرحوم آقای دولابی اشاره می‌فرمودند که خیلی از بیننده‌ها می‌گویند ما مدت‌ها است می‌خواهیم با خدا مأنوس شویم با اهل بیت مأنوس شویم دعا می‌خوانیم توسل می‌خوانیم امام زمان ببینیم با خدا ملاقات کنیم انس با خدا بگیریم می‌فرمودند افرادی که طالب حق اند و جهاد می‌کنند و کوشش می‌کنند خدا را می‌خواهند چهارده معصوم را می‌خواهند کمال می‌خواهند علامت استجابت دعایشان این است که اگر واقعا جدی هستند نیت پاک دارند خدا یک دوست خوب سر راهشان می‌گذارد دوست خوب نماینده‌ی خدا و چهارده معصوم است اول که خورشید تابنده نمی‌آید ما طاقت دیدنش را نداریم امام نورش تجلی بکند همه‌ی عالم کن فیکون می‌شود اول یک چراغی یک شمعی یک نور به اندازه‌ی ظرفیت وجودی چشم ما در سر راه ما قرار می‌دهند این دوست خوب نماینده‌ی قرآن چهارده معصوم و امام زمان است. ما را وصل می‌کند اگر شما به این برق ضعیف وصل شدی از او استفاده کردید یک چراغ قوی تر یک نور افکن قوی تر ماه خورشید همین طور تا آخر پله پله می‌برند اگر سعی بکنیم از مفصل این بحث را چند هفته ان شاء الله ادامه می‌دهیم. خیلی ضروری است این مخصوص بچه‌ها نیست آدم بزرگی دیدیم با یک آدم نا باب نشسته یک شبهه در ذهنش افکنده او را از دین و قرآن و روحانیت جدا کرده. خانواده‌ها رصد بکنند با چه کسانی معاشرت می‌کنند خیلی مهم است روایت در اصول کافی است پیغمبر خدا فرمودند هیچ کسی از دنیا نمی‌رود الا ‌مثلت اصدقائة عند الموته‌ کسی که از دنیا می‌رود رفقایش را خدا می‌آورد موقع مردن ‌ان خیر فخیر ان شر فشر یعنی موقع مردن دوستان خوب ما با آن‌ها معاشرت داشتیم دور ما روح هایشان جمع می‌شود ما را می‌برند به طرف بهشت اگر با اراذل و اوباش و بد و فاسق و فاجر هم نشین است قطعا با آن‌ها محشور می‌شود گفت به من بگو چطور می‌میرم گفت به من بگو چطور زندگی می‌کنی با چه کسانی زندگی می‌کنی با هر کس خیر یا بد چه در دنیا چه موقع مردن چه برزخ چه آخرت با آن‌ها هستیم سعی کنیم دوستان بد را از خودمان دور کنیم فاصله بگیریم و با خوب‌ها هم نشین شویم.
شریعتی: ان شاء الله دعوت می‌کنم دوستان همراه ما باشند. به مناسبت این روزهای نورانی هدیه‌ای برنامه‌ی سمت خدا تدارک دیده برای دوستان و آن هم رو نمایی از نرم افزار جامعه سمت خدا است یک اتفاق بسیار مبارک و فرخنده این نرم افزار بر روی گوشی‌های تلفن همراه و دستگاه‌های مشابه مثل تبلت نصب می‌شود حجمش خیلی پایین است کار کردن با آن بسیار راحت است دوستان می‌توانند نصب بکنند تمام متن‌ها و صوت‌های برنامه‌ی سمت خدا در آن جا است قابلیت به روز رسانی خودکار هم دارد می‌توانید به سایت ما مراجعه بکنید samtekhoda3.ir و ان شاء الله آن را دریافت بکنید من فکر می‌کنم یکی از اتفاقات خوب رسانه‌ای است که برنامه‌ی سمت خدا در این روزها از آن رونمایی کرده حتما به سایت ما سر بزنید قابل استفاده هم است به دوستانتان هم توصیه بکنید و همه تان بهره مند شوید ما را هم از دعای خیر خودتان فراموش نکنید. مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم صفحه‌ی 429 قرار امروز دوستان ما است آیات هشتم تا چهاردهم سوره‌ی مبارکه‌ی سبأ تلاوت خواهد شد. لحظه لحظه‌ی زندگی مان منور به نور این آیات باشد و منور به نور اهل بیت علیهم السلام به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
أَفْتَرَ‌ى عَلَى اللَّـهِ كَذِبًا أَم بِهِ جِنَّةٌ بَلِ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَ‌ةِ فِي الْعَذَابِ وَالضَّلَالِ الْبَعِيدِ ﴿٨﴾ أَفَلَمْ يَرَ‌وْا إِلَى مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْ‌ضِ إِن نَّشَأْ نَخْسِفْ بِهِمُ الْأَرْ‌ضَ أَوْ نُسْقِطْ عَلَيْهِمْ كِسَفًا مِّنَ السَّمَاءِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ ﴿٩﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ‌ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ ﴿١٠﴾ أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ‌ فِي السَّرْ‌دِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌ ﴿١١﴾ وَلِسُلَيْمَانَ الرِّ‌يحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ‌ وَرَ‌وَاحُهَا شَهْرٌ‌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ‌ وَمِنَ الْجِنِّ مَن يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَ‌بِّهِ وَمَن يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِ‌نَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ‌ ﴿١٢﴾ يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِن مَّحَارِ‌يبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ‌ رَّ‌اسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرً‌ا وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ‌ ﴿١٣﴾ فَلَمَّا قَضَيْنَا عَلَيْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْ‌ضِ تَأْكُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ‌ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ مَا لَبِثُوا فِي الْعَذَابِ الْمُهِينِ ﴿١٤﴾
ترجمه:
آیا [به نظر شما این خبر دهنده] بر خدا دروغ بسته، یا دچار نوعی جنون است؟! [نه، چنین نیست که می پندارند] بلکه کسانی که به آخرت ایمان ندارند، در عذاب و گمراهی دوری هستند. (۸) آیا به آنچه از آسمان و زمین پیش رو و پشت سر آنان است، ننگریستند [که همان خدایی که جهان هستی را آفرید بر زنده کردن مردگان تواناست؟] ما اگر بخواهیم آنان را در زمین فرو می بریم یا پاره هایی از آسمان را بر سرشان می افکنیم؛ بی تردید در این [آفرینش] برای هر بنده بازگشت کننده، نشانه ای [بر قدرت خدا] ست. (۹) همانا به داود از سوی خود فضلی بزرگ عطا کردیم، [و گفتیم:] ای کوه ها و ای پرندگان! [در تسبیح خدا] با او، هم صدا شوید. و آهن را برای او نرم کردیم. (۱۰) [و به او گفتیم] که زره های فراخ بساز، و حلقه ها [ی آن] را متناسب و هماهنگ اندازه گیری کن. و تو و خاندان و قومت کار شایسته انجام دهید؛ یقیناً من به آنچه انجام می دهید بینایم. (۱۱) و باد را برای سلیمان [مسخّر و رام کردیم]، که رفتن صبح گاهش [به اندازه] یک ماه و رفتن شام گاهش [به اندازه] یک ماه بود؛ و چشمه مس را برای او روان ساختیم، و گروهی از جن به اذن پروردگارش نزد او کار می کردند، و هر کدام از آنان از فرمان ما سرپیچی می کرد از عذاب سوزان به او می چشاندیم. (۱۲) [گروه جن] برای او هرچه می خواست، می ساختند از معبدها، و مجسمه ها، و ظروف بزرگی مانند حوض ها، و دیگ هایی ثابت. ای خاندان داود! به خاطر سپاس گزاری [به فرمان ها حق] عمل کنید؛ و از بندگانم اندکی سپاس گزارند. (۱۳) پس هنگامی که مرگ را بر او مقرّر کردیم، جنیان را از مرگش جز موریانه ای که عصایش را می خورد، آگاه نکرد؛ زمانی که به روی زمین در افتاد، جنّیان [که ادعای علم غیب داشتند] فهمیدند که اگر غیب می دانستند در آن عذاب خوارکننده [که کارهای بسیار پرزحمت و طاقت فرسا بود] درنگ نمی کردند. (۱۴)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: کسی به من گفت شما مریض‌ها را فراموش کردیم گفتم نه فراموش نمی‌کنیم همین الآن یک التماس دعای ویژه و مخصوصی را یک بنده خدایی گفت که در برنامه بگویید تا مردم خوب ما دعا بکنند خداوند به همه‌ی مریض‌ها شفا و عافیت عنایت بکند نکته‌ی صلوات را می‌شنویم و بعد هم اشاره‌ی قرآنی امروز را
حاج آقا فرحزاد: یکی از بهترین برکات ذکر صلوات و مداومت صلوات این است که این توفیق نصیب انسان می‌شود هم نشین پیغمبر خدا شود پیغمبر عظیم الشأن وعده فرمودند که نزدیک ترین افراد به من در قیامت کسانی هستند که در دنیا زیاد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستند.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حاج آقا فرحزاد: آیه‌ی چهارده این سوره داستان حضرت سلیمان علیه السلام را بازگو می‌فرماید خدای متعال که حضرت سلیمان وقتی که از مرتب کردن مملکت فارغ شد یک بار تصمیم گرفت برود روی پشت بام یک نگاهی بیندازد یک استراحتی بکند اما وقتی که رفت به عصایش تکیه داد نگاه بکند دید یک نفر وارد شد گفت شما چه کسی هستید بی اجازه گفت من عزائیل هستم اجازه نداد به او که برود پایین با خانواده با دیگران خداحافظی بکند همان ایستاده او را قبض روح کرد خیلی عجیب است که حضرت امیر می‌فرماید اگر بنا بود دنیا بقا برای کسی داشته باشد برای سلیمان بن داود باقی می‌ماند که همه‌ی امکانات برای او بود جن و انس و دیو و دد و شیاطین در اختیار او بودند ولی خدا او را ایستاده در پشت بام قبض روح کرد این آیه اشاره می‌کند که دو سه روز حضرت به همان تکیه به عصا ایستاده بود فکر می‌کردند دارد تماشا می‌کند قدرت عجیبی دارد نه خواب و خوراک ندارد خدا می‌فرماید یک موریانه را ما فرستادیم مامور کردیم برود این عصایش را بخورد و حضرت سلیمان زمین خورد بعد از پوکیدن این عصا بعد جن فهمیدند که حضرت سلیمان چند روز است از دنیا رفته و روحش قبض شده این آیه چند نکته دارد یک نکته این که مرگ برای همه است و ممکن است ناگهانی هم باشد سلیمان پیغمبر هم روی پشت بام بی خبر می‌آیند اجازه‌ی نشستن خوابیدن خداحافظی با بچه‌ها را به او نمی‌دهند پیغمبر هم بوده دوم این که همه‌ی حیوانات مخلوقات مامور خدا هستند و سوم این که جن و این‌ها غیب نمی‌دانند چون اگر غیب می‌دانستند این طور در فشاری که تحت فرمان سلیمان باشند فکر نمی‌کردند قرار دارند ان شاء الله امیدواریم خدای متعال به همه‌ی ما توفیق آمادگی برای سفر آخرت مرحمت بفرماید.
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون من باز هم یاد آوری می‌کنم نرم افزار جامع سمت خدا آماده‌ی دریافت است روی سایت سمت خدا با قابلیت به روز رسانی خود کار با حجم پایین کارکرد آسان به دوستانتان توصیه بکنید همه‌ی متن‌ها و صوت‌های برنامه در این نرم افزار تعبیه شده من تشکر می‌کنم از همه‌ی دوستان خوبی که دست به دست هم دادند و این نرم افزار جامع را تدوین کردند بسیار از آن‌ها سپاسگزارم شما هم استفاده بکنید و ما را دعا بکنید. زیارت قبول باشد حاج آقای فرحزاد مشرف بودند عتبات یک قراری همه‌ی سمت خدایی‌ها با هم داشتیم به پیشنهاد خود ایشان حالا می‌خواهیم بپرسیم از خود حاج آقا فرحزاد کربلا که مشرفت بودید عتبات که مشرف بودید نائب الزیاره‌ی ما و سمت خدایی‌ها بودید یا خیر
حاج آقا فرحزاد: بله ان شاء الله که زیارت همه‌ی عزیزان قبول باشد و شما هم ان شاء الله دعا کنند بیننده‌ها که همه‌ی آن‌هایی که تا به حال کربلا نرفتند از جمله آقای شریعتی عزیز بروند من خیلی دلم می‌خواهد آقای شریعتی و خانواده اش نرفتند ان شاء الله خدا قسمت بکند ما طبق قراری که گذاشته بودیم از همین جا نیت کردیم برای همه‌ی سمت خدایی‌ها و عجیب است آقای شریعتی کنار ضریح که می‌رفتم یاد همه‌ی سمت خدایی‌ها مخصوصا یاد شما آقای رکنی عزیز رفقای عوامل برنامه می‌افتادم برای همه دعا کردیم قول و قرار است واقعا این جمعی و درهم را خدا بهتر می‌پسندد و می‌خرد حدیث داریم کسی پشت سر کسی دعا بکند صد هزار برابر در حق خودش مستجاب می‌شود. و یک امتیاز ویژگی که این سفر ما داشت این بود بعد از چند سال مشرف شدیم بحمدلله واقفین خیلی بودند که موقوفه‌هایی را وقف کرده بودند برای افرادی که تا به حال کربلا نرفته اند و سازمان اوقاف و امور خیریه ترتیبی داده بود چهارده پانزده کاروان از این عزیزانی که سفر اولی بودند. آن‌هایی که سفر اولی هستند بیشتر تحویلشان می‌گیرند و این‌ها هم گزینش از طرف ما نبود خود اوقاف انتخاب کرده بود معمولا خادم‌های امام زاده‌ها خادم‌های مساجد بالای چهل سال افرادی بودند که انتخابی بودند سفر خیلی پر معنویت و پر روحی بود حس و حالشان دیدنی بود ما را هم برای سخنرانی برده بودند البته زواری هم که ما را می‌دیدند یاد شما و سمت خدا می‌کردند می‌گفتند ما قول و قراری را هم که گذاشتیم این قول و قرار را عمل می‌کنیم و دعا می‌کنیم برای همه ما از همه‌ی عزیزان تشکر می‌کنیم من همین جا خدمت همه عرض می‌کنم که ما به یاد همه هستیم و بودیم و در آینده هم همین طور بر این پیمان و قول و قرار هستیم ولی ماه رجب شعبان رمضان و همه‌ی ایام مخصوصا این سه ماه کار خیر و پسندیده خیلی نیکوتر و بهتر است همان طوری که حاج آقای حسینی هفته‌ی قبل اشاره کردند خیلی موقع ما روزه نمی‌توانیم بگیریم یا کارهای خیر جایگزین دارد می‌توانیم صدقه بدهیم می‌توانیم کار خیر بکنیم من همین جا، جا دارد از سازمان حج و امور خیریه و اوقاف و سازمان حج که هماهنگی کردند بیاییم واقعا یکی از کارهایی که بسیار دل اهل بیت را شاد می‌کند بسیار ما پیام داریم که ما تا به حال مشهد نرفتیم یا سی چهل سال است مشهد نرفتیم پدر ما‌ها نرفتند این کوتاهی ما است اگر هم موقوفه‌ای آن‌هایی که توان دارند موقوفه‌ی مفصلی وقف بکنند قدیمی‌ها این کار را کردند الآن هم موقوفه‌ها یواش یواش اجرا می‌شود اگر هم نمی‌توانیم لا اقل یک نفر پنج نفر ده نفر هر چقدر فامیل خواهر برادر قوم و خویش‌هایی که تا به حال مشهد نرفتند در مملکت ما خیلی زشت است کسی مشهد نتوانسته برود این واقعا درد آور است و افرادی هستند رج انداخته اند دائم یا مشهد یا کربلا یا عمره یا حج مشرف می‌شوند ما نمی‌گوییم نروند بروند ولی هر دفعه هم دست کسی را بگیرند از بقیه غافل نشوند امام صادق علیه السلام فرمودند که ‌ دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ (اصول کافی، ج 1، ص 538) فرمودند یک درهمی که در راه اهل بیت خرج شود هزینه شود در نزد من محبوب تر است از هزار برابری که در وجوه خیر دیگری صرف شود این نکته هم مهم است که بعضی‌ها فکر می‌کنند فقط به خوراک و پوشاک افراد رسید ما یک یتیم خوراک پوشاک برنامه‌های مادی اش را تامین می‌کنیم ولی این احتیاج به نوازش و محبت دارد این رزق معنوی اش خیلی مهم تر است یک کسی که پنجاه سال پای گیرنده اش نشسته برای کربلا گریه کرده و این آرزو به دلش مانده چرا ما او را نمی‌فرستیم این کمتر از اطعام و بقیه‌ی کارهای خیر نیست.
شریعتی: خیلی نکته‌ی خوبی است در همین ماه‌ها ماه رجب و شعبان وقتش است که آن‌هایی که مشرف نشده اند حتما مشرف شوند به دعای خیر شما دوستان خوب. وقت ما تمام شده باید خداحافظی بکنیم حاج آقای فرحزاد دعا بکنند
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد همه‌ی عزیزانی که آرزوی مشاهد مشرفه عتبات دارند به زودی موفق بفرماید و به همه‌ی مریض‌ها شفای عاجل عنایت بفرماید همه‌ی آن‌هایی که همسر ندارند شغل ندارند فرزند ندارند به لطف و کرمش به آن‌ها مرحمت بفرماید و رفع گرفتاری و همّ و غم از همه‌ی عزیزان بفرماید به برکت سلام بر امام حسن و امام حسین السلام علیک یا ابامحمد و السلام علیک یا ابا عبدالله.
شریعتی: خیلی ممنون. بهترین‌ها را برای همه‌ی شما آرزو می‌کنیم محتاج دعای خیر شما هستیم در این روزها و شب‌های پر نور الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

اطلاعات تماس

 

کمک و هدایای مالی به سایت جهت پیشرفت:

6037998157379727 (بانک ملی بنام سیدمحمدموسوی )

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group