گروه اهل سنت
سؤال كننده : يزدان :
عن علي بن أبي طالب أن رسول الله قال: «أبوبكر وعمر سيدا كهول أهل الجنة وما خلا النبيين والمرسلين»
پاسخ :
اين روايت در بسياري از كتابهاي اهل سنت ؛ از جمله : مسند احمد بن حنبل ، سنن ابن ماجه قزويني ، سنن ترمذي ، مجمع الزوائد هيثمي و... نقل شده است ؛ ولي بخاري و مسلم از نقل آن خوددراي كردهاند كه اين خود ميتواند يكي از دلائل ضعف آن باشد ؛ چرا كه اهل سنت بسياري از رواياتي را كه در فضائل و امامت امام علي عليه السلام نقل شده ، به اين دليل كه بخاري و مسلم آن را نياوردهاند ، رد ميكنند .
اين روايت از نظر سندي نيز اشكالاتي دارد :
هيثمي بعد از نقل حديث ميگويد :
رواه البزار والطبراني في الأوسط وفيه على ابن عابس وهو ضعيف .
مجمع الزوائد ، الهيثمي ، ج9 ، ص53 .
اين روايت را بزاز و طبراني نقل كردهاند كه در سلسله سند آن علي بن عابس وجود دارد و او ضعيف است .
و نيز بعد از نقل روايت ديگر در همين زمينه ، ميگويد :
[فيه] عبد الرحمن ابن ملك بن مغول ، قلت وهو متروك .
بزاز ، آن را از عبيد الله بن عمر نقل كرده است ، در سند آن عبد الرحمن بن ملك بن مغول است و او متروك است .
و نيز ابن جوزي ، يكي ديگر از بزرگان اهل سنت ، اين روايت را در كتاب الموضوعات آورده و بعد از آن مِيگويد :
هذا حديث موضوع على رسول اللّه ( صلى اللّه عليه وسلم.
الموضوعات ، ج1 ، ص318 .
اين روايتي است جعلي كه آن را به پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نسبت دادهاند .
صرف نظر از بحث سندي ، حتي اگر اين روايت صحيح نيز باشد ، نميتوان آن را پذيرفت ؛ چرا كه سازنده و جاعل آن اين مطلب را فراموش كرده است كه تمامي بهشتيان هنگام ورود به بهشت ، جواني خود را به دست ميآورند و كسي در سن پيري وارد بهشت نخواهد شد ؛ چنانچه امام جواد عليه السلام در مناظرهاي كه با يحيي بن اكثم داشتند ، از اين روايت اين گونه جواب دادهاند :
وَ هَذَا الْخَبَرُ مُحَالٌ أَيْضاً لِأَنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ كُلَّهُمْ يَكُونُونَ شُبَّاناً وَ لَا يَكُونُ فِيهِمْ كَهْلٌ وَ هَذَا الْخَبَرُ وَضَعَهُ بَنُو أُمَيَّةَ لِمُضَادَّةِ الْخَبَرِ الَّذِي قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) فِي الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ (عليهما السلام) بِأَنَّهُمَا سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة .
الاحتجاج ، الشيخ الطبرسي ، ج 2 ، ص 246 – 247 .
محال است كه پيامبر چنين سخني فرموده باشد ؛ زيرا كه بهشتيان همگي جوان هستند و اصلاً در ميان آنها كسي كه در سن پيري باشد ، وجود ندارد . اين روايت را بنو اميّه وضع كردند در مقابل روايتي كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) در حق امام حسن و امام حسين عليهما السلام فرمود :
امام حسن و امام حسين عليهما السلام ، دو آقاي جوانان اهل بهشت هستند .
و جالب اين است كه معمولاً بني اميه وقتي ميخواستند روايتي را در فضائل خلفا جعل كنند ، تلاش ميكردند آن را از زبان اهل بيت عليهم السلام نقل كنند . اين روايت را نيز از زبان امير المؤمنين عليه السلام نقل كردهاند .
از طرف ديگر ، اين روايت با بسياري از روايات كه حتي ميتوان در باره آنها ادعاي تواتر كرد ، در تضاد است ؛ زيرا در اين روايات پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد كه اهل بهشت همگي وقتي وارد بهشت ميشوند ، در هيأت انسانهاي سي ساله هستند .
سيوطي ، مفسر معروف اهل سنت در الدر المنثور مينويسد :
وأخرج ابن أبي شيبة وأحمد وابن أبي الدنيا في صفة الجنة والطبراني في الكبير عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يدخل أهل الجنة الجنة جردا مردا بيضا جعادا مكحلين أبناء ثلاث وثلاثين .
الدر المنثور ، جلال الدين السيوطي ، ج 1 ، ص 48 .
رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند : اهل بهشت ، داخل بهشت ميشوند ؛ در حالي كه عريان هستند ، بدن شان بيمو ، صورتشان نوراني ، موي سرشان پيچيده و چشمهايشان سرمه كشيده و همه آن سي و سه ساله هستند .
و ترمذي در سنن خود مينويسد :
عن معاذ بن جبل أن النبي صلى الله عليه وسلم قال " يدخل أهل الجنة الجنة جردا مردا مكحلين أبناء ثلاثين أو ثلاث وثلاثين سنة .
سنن الترمذي ، ج4 ، ص88 .
و هيثمي در مجمع الزوائد مينويسد :
وعن أنس بن مالك قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يدخل أهل الجنة الجنة جردا مردا مكحلين . رواه الطبراني في الأوسط واسناده جيد .
مجمع الزوائد ، الهيثمي ، ج 10 ، ص 398 – 399 .
با اين حال چگونه ميشود كه ابوبكر و عمر ، سيد شيوخ اهل بهشت باشد ، وقتي هيچ پيرمردي در بهشت نيست ؟!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)