شنبه 4 اسفند 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

بسم الله الرحمن الرحیم

دو تا مطلب در این جلسه نورانی در محضر شما عرض می‌کنم مطلب اول سلسله روایاتی داریم که تعداد آنها کم نیست و این روایات به تمجید و تعریف از مردم در دوران آخرالزمان به ویژه از متدینین و مومنین کسانی که با وجود ندیدن امام و غیبت امام به وظایف خود عمل می‌کنند و دینشان را حفظ می‌کنند روایاتی داریم که به مدح و تمجید آنها پرداخته.
حتی قبل از تولد امام عده‌ای درباره امام زمان کتاب نوشتند حسن بن محبوب از اصحاب امام رضا است کتابی دارد درباره امام زمان با فرض اینکه هنوز امام زمان متولد نشده بود و علت آن این است که آنقدر پیامبر اکرم و امیرالمومنین مطلب راجع به حضرت حجت گفته بودند که این‌ها در بین مردم مشهور بوده.
فلذا با اینکه امام زمان در سال ۲۵۵ متولد شده اما کتاب‌هایی که در ۱۰۰ سال قبل از تولدش مثل همین کتابی که نام برده شد تدوین شده حتی شعرای قبل از تولد امام زمان درباره ظهور آن حضرت شعر گفتنددعبل خزایی پیش امام رضا در مورد امام زمان شعر خواند:
خُروجُ إمامٍ لامَحالَةَ خارِجٌ
يَقومُ عَلى اسمِ اللَّهِ والبَرَكاتِ
یک امام یک روز به نام خدا و به اذن خدا قیام می‌کند که در این زمان امام رضا به احترام نام حضرت حجت قیام کردند خود آقا فرمودند به دعبل این شعر از خود تو نبود روح القدس آن را بر زبان تو جاری کرده است
و همچنین قبل از تولد امام زمان برایش ندبه شده و گریه کردند امام صادق برایشان اشک می‌ریختند می‌فرمود «سَیدی! غَیبَتُک نَفَت رُقادی، وضَیقَت عَلَی مِهادی، وَابتَزَّت مِنّی راحَةَ فُؤادی. (بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۲۱۹ ح ۹) آقای من غیبت شما خواب را از چشمای ما گرفته امام صادق با امام زمان چقدر فاصله دارد حتی امام زمان در آن موقع به دنیا نیومده بودند

امام علی علیه السلام برای امام زمان اشک می‌ریختند و می‌فرمودند یَا شَوْقَاهْ إِلَی رُوءْیَتِهِمْ فِی حَالِ ظُهُورِ دَوْلَتِهِمْ یَا شَوْقَاهْ إِلَی رُوءْیَتِهِ اصحابه چقدر دلم میخواد مهدی و اصحاب و یارانش را ببینم

و چهارمین نکته اینکه قبل از تولد یک عده‌ای ادعای مهدویت کردند مثلاً هادی عباسی در زمان وجود مقدس امام صادق و امام کاظم بعضی افراد ادعای مهدویت کردند یعنی آنقدر این قصه مهدویت مطرح بود که در صدر اسلام و بعد از شهادت عبدالله کیسانی ادعای مهدویت برای محمد حنفیه کردند و گفتند او همان امام زمان است اگر چیزی اصل نداشته باشه و مبنا نداشته باشد گونه یک عده می‌توانند خود را به صورت قلابی جا بزنند پس معلوم می‌شود چقدر این موضوع در احادیث آمده بوده و چقدر ائمه و پیغمبر فرموده بودند که قبل از تولد عده‌ای ادعای مهدویت کرده بودند

و نکته پنجم اینکه قبل از تولد امام زمان بیش از ۱۰۰ دعا ائمه برای امام زمان تعلیم دادند و گفتند آنها را بخوانید
یکی از بزرگان یک کتابی نوشته به نام مکیال المکارم که در این کتاب ۱۰۰ دعا از زبان امام سجاد در روز عرفه از زبان امیرالمومنین از زبان امام حسین از زبان امام صادق مثل دعای ندبه که برخی معتقدند تعلیم امام صادق است مرحوم شیخ صدوق در کتاب کمال الدین که بسیار کتاب با ارزشی است این روایت در آنجا است که دو سه تا از آنها را خدمت شما می‌خوانم

اهمیت و جایگاه مردم در این دوران
این روایت را امام سجاد به یکی از اصحاب ویژه خود به نام ابوخالد کابلی فرمودند : يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ اَلْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ وَ اَلْأَفْهَامِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ اَلْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ اَلْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ اَلدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اَللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ اَلْفَرَجِ . (بحار الأنوار ج۵۲ ص۱۲۲) اى ابو خالد! مردمان زمان غيبت كه به امامت او معتقد گردند و منتظر ظهور او باشند، بهترين مردمان هستند، زيرا خداوند به اندازه اى به آنان فهم و خرد مرحمت فرموده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان مانند كسانى كه در مقابل حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم به جهاد پرداخته باشند محسوب خواهند شد. آنها به حق بندگان خالص و شيعيان راست گو هستند و آنانند كه مردم را به سوى دين خدا در آشكارا و پنهان دعوت مى كنند...».
امام سجاد فرمود حسین ما را قربه الی الله کشتند این روز ها در مرز های لبنان حزب الله افراد متدین چجور دارن با ایمان و اعتقاد راسخ خود امام را یاری میکردند

دوم
عمار ثاباطی که از اصحاب امام صادق است به ایشان عرض کرد : آقا عبادت در زمان غیبت بالاتر است یا در زمان ظهور ؟؟ امام صادق پرسیدند : صدقه مخفی ثوابش بیشتره یا صدقه آشکار ؟؟ قرآن میگوید صدقه آشکار ثوابش بیشتره إِن تُبۡدُواْ ٱلصَّدَقَٰتِ فَنِعِمَّا هِيَۖ وَإِن تُخۡفُوهَا وَتُؤۡتُوهَا ٱلۡفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيۡرࣱ لَّكُمۡ (بقره 271)اگر آشکار صدقه بدید خوبه ولی مخفی باشه ثوابش بیشتره عمار ثاباطی عرض کرد صدقه مخفی ثوابش بیشتر است امام فرمود من صلّی منکم صلاه فریضه فاتمها ... کسانی که در زمان غیبت نماز می‌خوانند ثواب نمازشان ۲۵ برابر بر کسانی است که در زمان حضور نماز می‌خوانند

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا شخصی به پیغمبر می‌گوید به آن درخت بگو بیاید جلو و جلو می‌آید بگو برود عقب و عقب می‌رود و سپس به پیامبر ایمان می‌آورد او خیلی هنر نکرده است چون معجزه دیده است و سپس به امام ایمان می‌آورد هنر نکرده است

این روایت در کتاب الغیبه شیخ طوسی و هم در بحار است و این روایت را هم ایشان نقل کرده است عن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : سَيأتي قَومٌ مِن بَعدِكُم، الرّجُلُ الواحدُ مِنهُم لَه أجْرُ خَمسِينَ مِنكُم..[بحار الأنوار : 52 / 130 / 26 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : پس از شما مردمانى خواهند آمد كه يكى از آنان اجر پنجاه نفر از شما را دارد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! ما كه در [جنگهاى ]بدر و اُحُد و حنين همراه شما بوديم و قرآن در ميان ما نازل شد؟! فرمود: اگر آنچه بر سر ايشان مى آيد به سر شما بيايد، مانند آنان شكيب نمى ورزيد.

اصحاب پیغمبر که شوخی نیست آدم‌های والایی بودند که در جنگ بدر و احد خدمت پیامبر جنگیدند قالوا : يا رسولَ اللّه ِ ، نَحنُ كُنّا مَعكَ ببدرٍ و اُحدٍ و حُنَينٍ و نزلَ فينا القرآنُ ! کمی به آنها برخورد و گفتند یا رسول الله ما در بدر احد با شما بودیم و شما را یاری کردیم قرآن در زمان ما نازل شده و جبرئیل هم در زمان ما آمده به چه دلیلی مردمی در آخرالزمان می‌آیند که ۵۰ برابر ما هستند از نظر اجر ؟
امام فرمود فقالَ : إنّكُم لو تُحَمَّلوا لِما حُمِّلوا لَم تَصْبِروا صَبْرَهُم اون تحولی که اون‌ها دارند اگر شما به آن درد مبتلا شوید آن تحمل را ندارید و آن تحمل طولانی بودن غیبت است

و اما مطلب دوم این همه ثواب و تعریف و تمجید برای چیست یک سلسله شرایط گذاشتند و گفتند اگر کسی در دوران غیبت منتظر واقعی است این شرایط را باید داشته باشد این‌ها کسانی هستند که امام علی علیه السلام اشک می‌ریختند و می‌گفتند کاش من باشم و آنها را ببینم و درک کنم

۱ - مَن سَرَّهُ أن يَكونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَليَنتَظِر وَليَعمَل بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ وهُوَ مُنتَظِرٌ ، فَإِن ماتَ وقامَ القائِمُ بَعدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أجرِ مَن أدرَكَهُ ، فَجُدّوا وَانتَظِروا هَنيئًا لَكُم أيَّتُهَا العِصابَةُ المَرحومَةُ [ الغيبة للنعمانيّ : 200 / 16 عن أبي بصير . ] . هر کسی می‌خواهد منتظر امام زمان باشد و هر کسی می‌خواهد اسمش جزو یاوران امام زمان باشد دو کار را رعایت کند یکی ورع و تقوا.

یعنی پرهیز از گناه یعنی خواهر و برادر من اگر هیچ کسی هم نبود و در اتاق در بسته‌ای که احدی هم نیست خف الله کانک تراه خدا را ناظر ببینی أَلَمۡ يَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ یاران امام زمان کسانی هستند که همواره خدا رو ناظر می‌بینند و تقوا دارند و قدرت کنترل دارند و رها نیستند و محاسن الاخلاق خوش اخلاقند و خوش برخوردند کانون خانه را سرد نمی‌کنند فحاش و بد دهان نیستند

مرحوم سید بحرالعلوم در حله می‌رفت به خانه یک کاسبی رفت و آمد می‌کرد به او می‌گفتند چرا به خانه آن کاسب زیاد می‌روید می‌گفت برای اینکه این خانه مرتب امام زمان ارواحنا فداه رفت و آمد دارد پرسیدن چرا اینجا او که یک کاسب ساده است؟ مرحوم سید بحرالعلوم می‌گوید من از آقا امام زمان پرسیدم جواب دادند برای اینکه این کاسب یک درهم لقمه حرام در زندگیش نیاورده حلال خور محض است.

حلال خوردن نمره ویژه می‌آورد معلوم است که با خوردن لقمه حرام نمی‌شود امام زمان را درک کرد و نمی‌توانید جز انصار باشید معلوم است که می‌شود حجاب برای شما مسئله درجه چندم است و اهمیتی برایتان ندارد و جز مسائلی که برایتان اولویت دارد نیست فکر کرده‌اید که امام زمان را باید در جاهای خاصی دید؟ نه

چرا موسی بن جعفر از بغداد می‌آید و نیشابور بر بدن یک پیرزن نماز می‌خواند و برمی‌گردد بی بی شطیطه نیشابوری یک پیرزنی بود در زمان امام کاظم که وضع و مال خوبی هم نداشت علی بن محمد نیشابوری می‌گوید رفتم خدمت امام کاظم آقا یک کفنی به من داد و فرمود اینو به خواهرم بی بی شطیطه بده و بگو این کفن را بگیر که چند روز دیگر از دنیا می‌روی قبل از مرگت وصیت کن که تو را در این کفن بکند بدن را که زمین گذاشتند ای علی بن محمد نیشابوری من می‌آیم و بر بدن بی بی نماز می‌خوانم اما تو به کسی نگو و آقا شیخ عباس قمی آن را نوشتند و آن را تابلو کردند و به حرم زدند

جنازه را دارند تشییع می‌کنند در طوس در صورتی که امام کاظم در ایران نبودند امام کاظم علیه السلام ۵۲ سال در مدینه بودند موسی بن سیار می‌گوید تا رسیدیم به طوس تا دیدند دارند جنازه را تشییع می‌کنند امام کاظم پیاده شد و صاحب جنازه را به اسم صدا زد و در تشییع جنازه او شرکت کرد و کنار قبر او آمد گفتیم آقا شما که ایران نبودید از کجا یک آدم شیعه را در یک روستای ایران می‌شناسید امام فرمود ما شیعیانمان را می‌شناسیم و آنها را تنها نمی‌گذاریم

این مسائل مهم است یعنی ورع و مسائل اخلاق به شدت مهم است حسن خلق عمر را زیاد می‌کند و برکت را به رزق می‌دهد و از صراط عبور می‌دهد حسن خلق پرونده اعمال را سنگین می‌کند و پر محتوا می‌کند در صورتی که شما فکر کردید همه ثواب‌ها در نماز شب و عبادت
فرمود إِنَّ حُسْنَ اَلْخُلُقِ يَبْلُغُ بِصَاحِبِهِ دَرَجَةَ اَلصَّائِمِ اَلْقَائِمِ. (الکافي ج۲ ص۱۰۳) خوش اخلاقی بنده را می‌رساند به درجه روزه‌دار و نماز شب خوان اگر کسی به همین اندازه مانند پیغمبر که می‌گفت به چهره مردم تبسم کنید این خود یک صدقه است یاران امام زمان یکی از ویژگی‌هایشان این است که تقوا دارند و محاسن الاخلاق دارند

این روایت در کافی است که امام صادق فرمود وقتی حجت ما از کنار کعبه قیام می‌کند حلقه اولی که دور او نشسته‌اند ۱۰ هزار نفرند فکر نکنید که فقط ۳۱۳ یار دارند این ۳۱۳ نفر کابینه اند و هیئت دولت امام زمانند اما غیر از این هیئت دولت و روسا و کابینه امام زمان فقط در حلقه اول ۱۰ هزار نفر یار دارند پس دقت بفرمایید به این وظیفه‌ای که اشاره کردم بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ

نکته دیگر این است که حضور امام زمان را احساس کنید درست است که امام ظاهر نیست ولی حاضر است و در هر جمعیتی ممکن است باشد خودشان فرمودند که من در مجالس شما می‌آیم و روی فرش‌های شما راه می‌روم و به جمعیت‌های شما سلام می‌کنم و به بازار شما می‌آیم امام زمان خودشان فرمودند هر سال در مکه حاضرند در اجتماعات شما هست پس هر جلسه‌ای را احتمال بدید که حضور امام زمان در آنجا هست
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ (آیه 105 سوره توبه)خدا ناظر است پیامبر ناظر است و امام ناظر است عرایضم را تمام می‌کنم با یک آیه سوره آل عمران که ۲۰۰ آیه دارد آیه ۲۰۰م آن یعنی آخرین آیه آن این است که مرحوم علامه طباطبایی نزدیک ۸۰ صفحه ذیل این آیه مطلب نوشتند
با اینکه تفسیر المیزان هر آیه‌ای را نصف صفحه یا یک صفحه تفسیر کردند اما استثنا تنها جایی که در المیزان نصف یک جلد را اختصاص داده و حدود ۷۰ صفحه از این آیه را تفسیر کرده آیه ۲۰۰ سوره آل عمران است يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ (سوره ال عمران 200)
مردم اگر ۴ تا کار را بکنید رستگار می‌شوید که صبور باشند و یکدیگر را توصیه به صبر کنید و رابطوا مرزهای اسلام را حفظ کنید و مرز شکن نباشید واتقوالله و تقوا داشته باشید لعلکم تفلحون در روایت دیگری داریم این آیه را اینطور تفسیر کرده‌اند اصبرو علی اداء الفرائض صابر باشید در انجام واجبات صابروا عدوکم همدیگر را توصیه به صبر کنید در مقابل دشمن رابطوا امامکم امام زمانتان را باهاش ارتباط داشته باشید گویا همه سوره آل عمران در این یک آیه خلاصه شده آیه‌ای که توصیه می‌کند با ارتباط با امام به تعبیر روایاتی که تاویل این آیه است دارد
انشالله خداوند همه ما را جز منتظران واقعی حضرت حجت مقرر بفرماید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اطلاعات تماس

 

کمک و هدایای مالی به سایت جهت پیشرفت:

6037998157379727 (بانک ملی بنام سیدمحمدموسوی )

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group