چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

عوامل و آثار فتنه در قرآن کريم.

عوامل و آثار فتنه در قرآن کريم.
فتنه در اصل به معناى قرار دادن طلا در آتش براى به دست آوردن خالصى آن است و در قرآن به معانى مختلفى همچون امتحان، عذاب، سوختن با آتش، بليّه، سختى، اضلال،[1] شرك، بازداشتن از دين،[2] آشوب و اخلال در امور[3] استعمال شده است. اين در حالى است كه برخى معتقدند، اصل در مادّه «فتن» چيزى است كه موجب اختلال و هرج و مرج همراه با اضطراب مى شود و اموال، اولاد و كفر در قرآن از مصاديق آن است.[4] معناى مورد نظر در اين مدخل، همين معناى اخير مى باشد كه از واژه «فتنه» و سياق بعضى آيات استفاده شده است.

آثار فتنه
1. فتنه انگيزى دشمنان، به منظور جلوگيرى از گسترش اسلام:
واقتُلوهُم حَيثُ ثَقِفتُموهُم واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم فيهِ فَاِن قـتَلوكُم فَاقتُلوهُم كَذلِكَ جَزاءُ الكـفِرين * وقـتِلوهُم حَتّى لاتَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ لِلّهِ... .[5]بقره (2) 191 و 193
فرهنگ قرآن، جلد 22، صفحه 55
... والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ ولا يَزالونَ يُقـتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم... . بقره (2) 217
وقـتِلوهُم حَتّى لا تَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللّهَ بِما يَعمَلونَ بَصير. انفال (8) 39
2. فتنه انگيزى مشركان، موجب صدور حكم جهاد، عليه آنان:
واقتُلوهُم حَيثُ ثَقِفتُموهُم واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم فيهِ فَاِن قـتَلوكُم فَاقتُلوهُم كَذلِكَ جَزاءُ الكـفِرين * وقـتِلوهُم حَتّى لاتَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ لِلّهِ فَاِنِ انتَهَوا فَلا عُدونَ اِلاّ عَلَى الظّــلِمين.بقره (2) 191 و 193
يَسـَلونَكَ عَنِ الشَّهرِ الحَرامِ قِتال فيهِ قُل قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وصَدٌّ عَن سَبيلِ اللّهِ وكُفرٌ بِهِ والمَسجِدِ الحَرامِ واِخرَاجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ ولا يَزالونَ يُقـتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم اِنِ استَطـعوا ومَن يَرتَدِد مِنكُم عَن دينِهِ فَيَمُت وهُوَ كافِرٌ فَاُولئِكَ حَبِطَت اَعمــلُهُم فِى الدُّنيا والأخِرَةِ واُولئِكَ اَصحـبُ النّارِ هُم فيها خــلِدون.بقره (2) 217
وقـتِلوهُم حَتّى لا تَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللّهَ بِما يَعمَلونَ بَصير. انفال (8) 39
3. فتنه انگيزى مشركان، موجب صدور حكم اخراج آنان:
واقتُلوهُم حَيثُ ثَقِفتُموهُم واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم فيهِ فَاِن قـتَلوكُم فَاقتُلوهُم كَذلِكَ جَزاءُ الكـفِرين * وقـتِلوهُم حَتّى لاتَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ لِلّهِ فَاِنِ انتَهَوا فَلا عُدونَ اِلاّ عَلَى الظّــلِمين.بقره (2) 191 و 193

افشاى فتنه
4. افشاگرى خداوند، از فتنه و آشوب گرى منافقان، در صورت شركت در جنگ:
لَو خَرَجوا فيكُم ما زادوكُم اِلاّ خَبالاً ولاََوضَعوا خِلــلَكُم يَبغونَكُمُ الفِتنَةَ وفيكُم سَمّـعونَ لَهُم... * لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَةَ مِن قَبلُ وقَلَّبوا لَكَ الاُمورَ... .[6]توبه (9) 47 و 48

عوامل فتنه

  1. انحراف قلبى
    5. انحراف قلبى، عامل ايجاد فتنه و فساد، در جامعه:
    ...فَاَمَّاالَّذينَ فى قُلوبِهِم زَيغٌ فَيَتَّبِعونَ ما تَشـبَهَ مِنهُ ابتِغاءَ الفِتنَةِ وابتِغاءَ تَأويلِهِ... .[7]آل عمران (3) 7
  2. پذيرش ولايت كافران
    6. ايجاد رابطه ولايى با كافران، زمينه ساز ايجاد فتنه و فسادگرى، در زمين:
    والَّذينَ كَفَروا بَعضُهُم اَولِياءُ بَعض اِلاّ تَفعَلوهُ
    فرهنگ قرآن، جلد 22، صفحه 56
    تَكُن فِتنَةٌ فِى الاَرضِ وفَسادٌ كَبِير.[8]انفال (8) 73
  3. پيروى از آيات متشابه
    7. پيروى از آيات متشابه قرآن از سوى افراد منحرف، سبب افتادن در دامن فتنه و آشوب:
    هُوَ الَّذِى اَنزَلَ عَلَيكَ الكِتـبَ مِنهُ ءايـتٌ مُحكَمـتٌ هُنَّ اُمُّ الكِتـبِ واُخَرُ مُتَشـبِهـتٌ فَاَمَّاالَّذينَ فى قُلوبِهِم زَيغٌ فَيَتَّبِعونَ ما تَشـبَهَ مِنهُ ابتِغاءَ الفِتنَةِ وابتِغاءَ تَأويلِهِ وما يَعلَمُ تَأويلَهُ اِلاَّ اللّهُ والرّ سِخونَ فِى العِلمِ يَقولونَ ءامَنّا بِهِ كُلٌّ مِن عِندِ رَبِّنا وما يَذَّكَّرُ اِلاّ اُولوا الاَلبـب. آل عمران (3) 7
  4. ترك امداد
    8. سرباز زدن مسلمانان از حمايت يكديگر، موجب فتنه و فساد در زمين:
    اِنَّ الَّذينَ ءامَنوا ... اُولئِكَ بَعضُهُم اَولِياءُ بَعض...واِنِ استَنصَروكُم فِى الدِّينِ فَعَلَيكُمُ النَّصرُ... * ...اِلاّ تَفعَلوهُ تَكُن فِتنَةٌ فِى الاَرضِ وفَسادٌ كَبِير.[9]انفال (8) 72 و 73
  5. تخلّف از محمّد(صلى الله عليه وآله)
    9. تخلّف از دستورات حياتبخش خدا و رسول(صلى الله عليه وآله)، عامل بروز اخلال و فتنه اى فراگير در جامعه اسلامى:
    يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَجيبوا لِلّهِ ولِلرَّسولِ اِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم... * واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً... .[10]انفال (8) 24 و 25

6 . جاسوسى
10. جاسوسى و خبرچينى، موجب اخلال و آشوب، در بين صفوف رزمندگان:
لَو خَرَجوا فيكُم ما زادوكُم اِلاّ خَبالاً ولاََوضَعوا خِلــلَكُم يَبغونَكُمُ الفِتنَةَ وفيكُم سَمّـعونَ لَهُم واللّهُ عَليمٌ بِالظّــلِمين * لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَةَ مِن قَبلُ وقَلَّبوا لَكَ الاُمورَ حَتّى جاءَ الحَقُّ وظَهَرَ اَمرُ اللّهِ وهُم كـرِهون.[11]توبه (9) 47 و 48

  1. خبر فاسق
    11. اعتماد به خبر فاسق، عامل ايجاد فتنه و آشوب در جامعه:
    يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا اِن جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَيَّنوا اَن تُصيبوا قَومـًا بِجَهــلَة فَتُصبِحوا عَلى ما فَعَلتُم نـدِمين.[12]حجرات (49) 6
    فرهنگ قرآن، جلد 22، صفحه 57

8 . ظلم
12. ظلم و ستمگرى، عامل ايجاد فتنه در جامعه:
واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب.انفال (8) 25
13. ظلم به على(عليه السلام) و مخالفت با خلافت او، پس از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)، سبب فتنه اى دامنگير، در جامعه ايمانى:
واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب.[13]انفال (8) 25

  1. عصيان
    14. عصيان و تخلّف از فرمان خداوند، موجب بروز اختلال و فتنه در زمين:
    يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَجيبوا لِلّهِ ولِلرَّسولِ اِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم واعلَموا اَنَّ اللّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وقَلبِهِ واَنَّهُ اِلَيهِ تُحشَرون * واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب. انفال (8) 24 و 25

فتنه انگيزان

كيفر فتنه انگيزان
15. فتنه انگيزى كافران عليه مسلمانان در مسجدالحرام، موجب كيفر آنان با كشته شدن به وسيله جهاد مسلمانان عليه آنان:
واقتُلوهُم حَيثُ ثَقِفتُموهُم واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم فيهِ فَاِن قـتَلوكُم فَاقتُلوهُم كَذلِكَ جَزاءُ الكـفِرين. بقره (2) 191
يَسـَلونَكَ عَنِ الشَّهرِ الحَرامِ قِتال فيهِ قُل قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وصَدٌّ عَن سَبيلِ اللّهِ وكُفرٌ بِهِ والمَسجِدِ الحَرامِ واِخرَاجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ ولا يَزالونَ يُقـتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم اِنِ استَطـعوا... .بقره (2) 217

مبارزه با فتنه انگيزان
16. لزوم جهاد عليه فتنه انگيزان، تا برطرف شدن فتنه آنان:
...واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم فيهِ فَاِن قـتَلوكُم فَاقتُلوهُم... * وقـتِلوهُم حَتّى لاتَكونَ فِتنَةٌ... فَاِنِ انتَهَوا فَلا عُدونَ اِلاّ عَلَى الظّــلِمين.بقره (2) 191 و 193
وقـتِلوهُم حَتّى لا تَكونَ فِتنَةٌ...فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللّهَ بِما يَعمَلونَ بَصير. انفال (8) 39
17. لزوم جهاد، عليه فتنه انگيزان، تا حاكميّت دين خداوند در زمين:
وقـتِلوهُم حَتّى لا تَكونَ فِتنَةٌ ويَكونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللّهَ بِما يَعمَلونَ بَصير. انفال (8) 39

مصاديق فتنه انگيزان

  1. اعتمادكنندگان به خبر فاسق
    18. اعتمادكنندگان به خبر فاسق، ايجادكننده فتنه در جامعه:
    يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا اِن جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَيَّنوا
    فرهنگ قرآن، جلد 22، صفحه 58
    اَن تُصيبوا قَومـًا بِجَهــلَة فَتُصبِحوا عَلى ما فَعَلتُم نـدِمين. حجرات (49) 6
  2. جاسوسان
    19. جاسوسان، عامل فتنه انگيزى در ميان صفوف مؤمنان:
    لَو خَرَجوا فيكُم ما زادوكُم اِلاّ خَبالاً ولاََوضَعوا خِلــلَكُم يَبغونَكُمُ الفِتنَةَ وفيكُم سَمّـعونَ لَهُم واللّهُ عَليمٌ بِالظّــلِمين * لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَةَ مِن قَبلُ وقَلَّبوا لَكَ الاُمورَ حَتّى جاءَ الحَقُّ وظَهَرَ اَمرُ اللّهِ وهُم كـرِهون.توبه (9) 47 و 48
  3. ظالمان
    20. فتنه انگيزى ظالمان، در جامعه:
    واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب.انفال (8) 25
  4. كافران
    21. فتنه انگيزى كافران مكّه، عليه مسلمانان:
    ...والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ...كَذلِكَ جَزاءُ الكـفِرين.بقره (2) 191
    ...والمَسجِدِ الحَرامِ واِخرَاجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ ولا يَزالونَ يُقـتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم... . بقره (2) 217
    22. آواره ساختن مسلمانان از ديارشان، از مصاديق فتنه انگيزى كافران:
    ...واَخرِجوهُم مِن حَيثُ اَخرَجوكُم والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ... . بقره (2) 191
    ...واِخرَاجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ... . بقره (2) 217
    23. عدم جواز قتل كافران در مسجدالحرام، در صورت فتنه انگيزى آنان:
    ...والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقـتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقـتِلوكُم... .[14]بقره (2) 191
    24. عدم جواز قتل كافران، در صورت خوددارى آنان از فتنه انگيزى:
    ...والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ...فَاقتُلوهُم... * فَاِنِ انتَهَوا فَاِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحيم * وقـتِلوهُم...فَاِنِ انتَهَوا فَلا عُدونَ اِلاّ عَلَى الظّــلِمين.بقره (2) 191 - 193
  5. متخلّفان
    25. متخلّفان از دستورات خدا و رسول(صلى الله عليه وآله)، ايجادكننده اخلال و فتنه فراگير در جامعه:
    يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَجيبوا لِلّهِ ولِلرَّسولِ اِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم واعلَموا اَنَّ اللّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وقَلبِهِ واَنَّهُ اِلَيهِ تُحشَرون * واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب. انفال (8) 24 و 25

6 . مشركان=> همين مدخل، فتنه انگيزان، مصداق فتنه انگيزان، كافران

  1. منافقان
    26. منافقان جاسوس، عامل اختلاف و آشوب، در ميان صفوف رزمندگان:
    لَو خَرَجوا فيكُم ما زادوكُم اِلاّ خَبالاً ولاََوضَعوا خِلــلَكُم يَبغونَكُمُ الفِتنَةَ وفيكُم سَمّـعونَ لَهُم
    فرهنگ قرآن، جلد 22، صفحه 59
    واللّهُ عَليمٌ بِالظّــلِمين * لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَةَ مِن قَبلُ وقَلَّبوا لَكَ الاُمورَ حَتّى جاءَ الحَقُّ وظَهَرَ اَمرُ اللّهِ وهُم كـرِهون.[15]توبه (9) 47 و 48

8 . منحرفان
27. ايجاد فتنه و فساد در جامعه، از سوى منحرفان و پيروى كنندگان آيات متشابه:
هُوَ الَّذِى اَنزَلَ عَلَيكَ الكِتـبَ مِنهُ ءايـتٌ مُحكَمـتٌ هُنَّ اُمُّ الكِتـبِ واُخَرُ مُتَشـبِهـتٌ فَاَمَّاالَّذينَ فى قُلوبِهِم زَيغٌ فَيَتَّبِعونَ ما تَشـبَهَ مِنهُ ابتِغاءَ الفِتنَةِ وابتِغاءَ تَأويلِهِ وما يَعلَمُ تَأويلَهُ اِلاَّ اللّهُ والرّ سِخونَ فِى العِلمِ يَقولونَ ءامَنّا بِهِ كُلٌّ مِن عِندِ رَبِّنا وما يَذَّكَّرُ اِلاّ اُولوا الاَلبـب. آل عمران (3) 7

فتنه و قتل
828. فتنه انگيزى، بدتر از قتل:
...والفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ... . بقره (2) 191

موانع فتنه
29. توجّه به عذاب شديد الهى، زمينه ساز پرهيز از فتنه گرى و اخلالگرى:
واتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَـلَموا مِنكُم خاصَّةً واعلَموا اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب.انفال (8) 25

[1]. مفردات، ص 623 و 624 ، «فتن»; التفسير الكبير، ج 4، ص 406.
[2]. مجمع البيان، ج 1 - 2، ص 511 و 513 .
[3]. تفسير التحريروالتنوير، ج 4، جزء 6 ، ص 276.
[4]. التحقيق، ج 9، ص 23 - 25، «فتن».
[5]. «فتنه» در آيه، كفرى است كه سبب ظلم و هرج و مرج مى شود. (التفسير الكبير، ج 2، ص 289 و 291)
[6]. «فتنه» در آيات ياد شده بنا به نظر ابن عاشور، به معناى اخلال در امور آشوب و بى نظمى است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 6 ، جزء 10، ص 217)
[7]. بنا بر قولى «فتنه» در آيه، طرح متشابهات در دين، به گونه اى است كه موجب درگيرى و هرج و مرج شود. (التفسير الكبير، ج 3، ص 145)
[8]. ضمير در «إلاّ تفعلوه» به آنچه در آيات قبل امر شده برمى گردد كه از جمله، تبرّى از كافران است. (مجمع البيان، ج 3 - 4، ص 864)
[9]. از جمله اوامر الهى، تعاون مسلمانان است و ضمير در «إلاّ تفعلوه» به آن اوامر برمى گردد. (همان) گفتنى است كه «فتنه» در اين آيه با توجّه به سياق آشوب و اخلال در احوال و امور مردم را در برمى گيرد و از عبارت ابن عاشور هم، چنين برداشتى قابل استفاده است. (تفسير التحرير والتنوير، ج 6 ، جزء 10، ص 88)
[10]. بنا بر قولى، «فتنه» در آيه به معناى هرج و مرج است. (مجمع البيان، ج 3 - 4 ، ص 821)
[11]. «و فيكم سمّاعون لهم» يعنى آنها [مشركان] در ميان شما جاسوسانى داشتند كه اخبارى را كه از شما مى شنيدند به اطّلاع آنها مى رساندند. (التبيان، ج 5، ص 231; بيان المعانى، ج 6 ، ص 442)
[12]. در شأن نزول آيه مذكور گفته شده: رسول خدا(صلى الله عليه وآله)وليدبن عقبه را مأمور جمع آورى صدقات از بنى المصطلق كرد. وقتى به سوى آنان رفت آنان به استقبالش آمدند. او به علّت دشمنيهاى قبلى، فكر كرد براى قتل او آمدند، لذا برگشت و به رسول خدا(صلى الله عليه وآله)خبر داد كه آنان قصد كشتن ما را داشتند. رسول خدا(صلى الله عليه وآله)براى جنگ با آنان آماده شد كه آيه مزبور نازل شد. (مجمع البيان، ج 9 - 10، ص 198; الكشاف، ج 4، ص 359)
[13]. بر اساس روايتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) است. (مجمع البيان، ج 3 - 4، ص 822 - 823; جلاء الاذهان، ج 3، ص 331)
[14]. جمله «والفتنة» بيان مى دارد كه كافران فتنه انگيز، همانند كافران محارب اند، لذا بايد با آنان نبرد كرد و جمله «و لاتقاتلوهم عند المسجدالحرام...» به منزله استثنا از اين قانون است. صرف فتنه انگيزى كافران، مجوّز جنگ در مسجدالحرام نيست.
[15]. آيه شريفه در باره منافقانى است كه در ميان مسلمانان جاسوسى مى كردند. (مجمع البيان، ج 5 - 6 ، ص 55; تفسير القرآن العظيم، ابن كثير، ج 4، ص 140)
[16]. نساء (4) 176.
[17]. صافّات (37) 149.
[18]. نمل (27) 32.
[19]. التحقيق، ج 9، ص 28 - 29، «فتى».
[20]. الاقطاب الفقهيه، ص 163; قاعده لا ضرر و لا ضرار، ص 187; المصطلحات، مركز المعجم الفقهى، ص 432 و 1935; دراسات فى ولاية الفقيه، ص 609 .
[21]. آيه شريفه بر حجّيّت فتواى فقيه دلالت دارد، زيرا اگر انذار فقيه حجّت شرعى نبود، مقتضى براى وجوب انذار نيز وجود نداشت، بدين جهت كه قاعده قبح عقاب بلابيان، مقتضى عدم عقاب است، پس وجوب تحذّر از انذار فقيه، مستلزم حجّيّت است. (التنقيح فى شرح العروة الوثقى، الاجتهاد و التقليد، ص 86)
[22]. برخى فقها معتقدند كه آيه مذكور بر وجوب پيروى و تقليد از مجتهد دلالت دارد، بدين جهت كه بر وجوب حذر كردن افراد از انذارهاى فقيه دلالت دارد و اين تحذّر، زمانى حاصل مى شود كه انذار و فتواى فقيه عمل بشود. (التنقيح فى شرح العروة الوثقى، الاجتهاد و التقليد، ص 86)
[23]. آيه شريفه بر وجوب سؤال به هنگام جهل دلالت مى كند. روشن است كه وجوب سؤال به تنهايى مقصود نيست، زيرا امرى لغو و بى اثر خواهد بود. پس سؤال براى عمل كردن است و اين به معناى جواز رجوع جاهل به عالِم و حجّيّت فتواى عالِم است. (التنقيح فى شرح العروة الوثقى، الاجتهاد و التقليد، ص 88 - 89)
[24]. بر اين اساس كه به هنگام استفتا و سؤال مردم خداوند متعال دستور مى دهد كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) پاسخ آن را براى مردم با استناد به كلام خداوند بيان دارد.
[25]. برداشت بر اين مبنا است كه منظور از «ذكر»، قرآن باشد. (مجمع البيان، ج 5 - 6 ، ص 558

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group